МIНIСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

вiд 20.08.2001 N 542

 

Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
10 вересня 2001 р. за N 798/5989
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мiнiстерства транспорту України
20.08.2001 N 542

Правила
перевезення вантажiв в унiверсальних контейнерах
(ст. 7, 38, 54, 119 Статуту)

     1. Цi Правила встановлюють порядок та умови перевезення вантажiв залiзничним транспортом в унiверсальних контейнерах незалежно вiд їх належностi.

     2. У цих Правилах наведенi нижче термiни вживаються у такому значеннi:

     контейнерний пункт - комплекс технiчних засобiв i споруд на залiзничних станцiях або пiд'їзних колiях, якi призначенi для виконання операцiй, пов'язаних з прийманням (видачею) вантажiв у контейнерах, навантаженням (вивантаженням), сортуванням i зберiганням контейнерiв, а також iнших комерцiйних та технiчних операцiй з контейнерами;

     унiверсальний контейнер - транспортний засiб багаторазового використання, призначений для розмiщення i перевезення вантажу одним або декiлькома видами транспорту. Конструкцiя унiверсального контейнера повинна забезпечувати його механiзоване навантаження i вивантаження;

     унiверсальний середньотоннажний контейнер - унiверсальний контейнер масою брутто 3 або 5 тонн, що має дев'ятизначну нумерацiю, яка починається вiдповiдно з цифр 3 i 5;

     унiверсальний великотоннажний контейнер - унiверсальний контейнер масою брутто 10 i бiльше тонн та довжиною 10 i бiльше англiйських футiв;

     табличка КБК (додаток 1) - табличка, яка встановлюється вiдповiдно до вимог Мiжнародної конвенцiї щодо безпечних контейнерiв, що прикрiплюється на дверях великотоннажного контейнера i засвiдчує безпечнiсть його експлуатацiї;

     митна табличка (табличка КТК, додаток 2) - табличка, що прикрiплюється до великотоннажного контейнера та мiстить iнформацiю про його придатнiсть для перевезення вантажу пiд митним контролем.

     3. Для перевезення вантажiв застосовуються унiверсальнi контейнери транспорту загального користування, а також контейнери, що належать одержувачам та вiдправникам ( власнi) або орендованi.

     Власним контейнером вважається також контейнер, який не належить залiзницям держав - учасниць Угоди про спiльне користування вагонами та контейнерами, укладеної мiж Урядами держав - учасниць Спiвдружностi у мiстi Москвi 12.03.93.

     Усi контейнери, незалежно вiд належностi, за розмiрами та вантажопiдйомнiстю повиннi вiдповiдати вимогам стандартiв (технiчних умов), мати маркувальнi коди встановленого зразка (додаток 3), а також трафарет термiну наступного огляду або ремонту.

     Контейнери без маркувального коду, а також без трафарету про термiн наступного огляду чи ремонту або з простроченим термiном огляду чи ремонту для перевезення вантажiв не використовуються.

     4. Перевезення вантажiв в унiверсальних контейнерах провадиться мiж станцiями, вiдкритими для операцiй з контейнерами, мiж залiзничними станцiями та портами, включеними до прямого змiшаного залiзнично-водного сполучення.

     Приймання контейнерiв через порти, якi не включено до перелiку, встановленого Мiнтрансом вiдповiдно до статтi 80 Статуту залiзниць України, та направлення контейнерiв через цi порти i станцiї забороняється.

     Перевезення вантажiв в унiверсальних контейнерах мiж залiзничними станцiями, не вiдкритими для операцiй з контейнерами, дозволяється начальником станцiї призначення за умови наявностi в одержувача або на станцiї призначення механiзмiв для вивантаження контейнерiв iз вагонiв.

     Перевезення вантажiв у контейнерах у мiжнародних сполученнях здiйснюється згiдно iз вiдповiдними мiжнародними угодами.

     5. В унiверсальних контейнерах перевозяться:

     тарно-штучнi вантажi;

     продовольчi та промисловi товари для потреб населення;

     рiзнi запчастини;

     домашнi речi;

     сировина тваринного походження (шкурки свiйських та диких тварин сухого консервування, хутро яких перевозиться без дослiдження на сибiрку);

     рiдкi вантажi у дрiбнiй розфасовцi (мiсткiстю до 1 л), а також у бочках, бiдонах тощо;

     вантажi у полегшенiй тарi (обрешiтки, картоннi короби тощо);

     швидкопсувнi та небезпечнi вантажi, перелiк яких передбачено "Правилами перевозок скоропортящихся грузов", затвердженими Мiнiстерством шляхiв сполучення СРСР 18.08.66, та "Правилами перевозок опасных грузов по железным дорогам", затвердженими 05.04.96 на п'ятнадцятому засiданнi Ради залiзничного транспорту держав - учасниць Спiвдружностi.

     6. Не дозволяється перевезення в унiверсальних контейнерах вибухових, легкозаймистих, їдких, отруйних, смердючих вантажiв, що забруднюють стiни та пiдлогу, а також тих, пiсля вивантаження яких необхiднi промивання або дезiнфекцiя контейнера.

     7. Маса окремих вантажних мiсць, що пред'являються до перевезення у контейнерах, не повинна перевищувати:

     у середньотоннажному контейнерi 120 кг;

     у великотоннажному контейнерi 1500 кг.

     Домашнi речi громадян перевозяться в унiверсальних контейнерах без обмеження маси окремих мiсць.

     8. Залiзниця зобов'язана надавати для завантаження контейнери справнi, придатнi для перевезення, очищенi вiд залишкiв вантажу i смiття.

     Придатнiсть контейнера в комерцiйному вiдношеннi для перевезення вантажу визначається вiдправником. У разi наявностi в контейнерi будь-яких несправностей, що можуть негативно впливати на схороннiсть вантажу, вiдправник повинен вiдмовитися вiд його використання.

     Очищення контейнерiв пiсля вивантаження з них вантажiв здiйснюється одержувачами.

     Залiзниця не приймає неочищенi пiсля вивантаження контейнери. Вантажна операцiя вважається незакiнченою до повного очищення контейнерiв, а з одержувача стягується плата за користування контейнерами за весь час їх перебування пiд вивантаженням i очищенням.

     За необхiдностi додаткова пiдготовка контейнерiв для вантажiв, що потребують особливих умов перевезення та зберiгання, може здiйснюватися залiзницею за рахунок вiдправника на пiдставi окремого договору.

     9. Завантаження вантажiв у контейнери i розвантаження їх здiйснюються вiдправниками та одержувачами.

     Навантаження контейнерiв у вагони та автомобiлi та вивантаження їх з вагонiв та автомобiлiв на мiсцях загального користування здiйснюється залiзницею.

     На мiсцях незагального користування цi операцiї виконуються засобами вiдправникiв та одержувачiв, залiзницi можуть виконувати цi операцiї за окремими договорами.

     10. Вантаж у контейнерi розмiщується вiдправником так, щоб унеможливити перемiщення його всерединi контейнера при перевезеннi, а навантаження на пiдлогу та тиск на стiни контейнера були рiвномiрними.

     Дверi контейнера повиннi вiльно закриватися i вiдкриватися, для чого при розмiщеннi вантажу потрiбно залишати вiльний простiр вiд 3 до 5 см мiж вантажем та дверима.

     Вантаж у контейнерi закрiплюється упорними брусками, щитами (у дверному отворi контейнера), розпорними рамками iз дощок розмiрами не менше нiж 20х100 мм.

     Завантаження контейнера допускається не вище його вантажопiдйомностi, яка визначається як рiзниця мiж масою брутто контейнера та масою його тари, зазначеними на трафаретi.

     Допустимим є надлишок вантажу до 50 кг у середньотоннажному i 350 кг у великотоннажному контейнерах.

     Залiзниця звiльняється вiд вiдповiдальностi за всi наслiдки, що сталися з вантажем, внаслiдок того, що вiдправник не закрiпив його у контейнерi або закрiпив неналежним чином.

     11. Перевезення середньотоннажних контейнерiв у контейнеровозах, напiввагонах та на унiверсальних (бортових) платформах здiйснюється повними комплектами контейнерiв згiдно iз схемами розмiщення i крiплення вантажу, встановленими "Техническими условиями погрузки и крепления грузов" (далi - ТУ) вiд 1988 року.

     Перевезення завантажених унiверсальних великотоннажних контейнерiв дверима назовнi не допускається, порожнi контейнери можуть перевозитись дверима назовнi за умови накладення на них закруток.

     Перевезення унiверсальних великотоннажних контейнерiв провадиться на спецiалiзованих платформах згiдно iз схемами навантаження та вимогами ТУ.

     Дозволяється перевезення унiверсальних великотоннажних контейнерiв на спецiалiзованих платформах неповними комплектами iз забезпеченням норм навантаження на вiзки платформи, встановлених ТУ.

     12. Пiсля завантаження вантажу вiдправник повинен закрити та запломбувати контейнер.

     Контейнери з вантажами, що належать громадянам, можуть пломбуватися залiзницею або експедитором.

     13. При пред'явленнi громадянами до перевезення в контейнерi домашнiх речей вiдправник повинен скласти їх опис за формою ГУ-112, один примiрник якої вкладається в контейнер. Порядок оформлення опису наведено в Правилах перевезень вантажiв з оголошеною вартiстю, затверджених наказом Мiнiстерства транспорту України вiд 21.11.2000 N 644 та зареєстрованими у Мiнiстерствi юстицiї України 24.11.2000 за N 867/5088.

     14. На кожен завантажений контейнер вiдправник надає станцiї заповнений комплект перевiзних документiв форми ГУ-29К.

     У ньому вiдправник заповнює такi графи:

     "Iндекс i номер" та "Код власника":

     для унiверсальних великотоннажних контейнерiв - усi лiтери та цифри першого рядка маркувального коду контейнера, причому буквений iндекс (чотири великi латинськi лiтери) проставляється у правiй частинi графи, а цифровий (сiм цифр) - у лiвiй;

     для середньотоннажних контейнерiв у лiвiй частинi графи проставляються всi цифри першого рядка маркувального коду, у правiй - чотиризначний цифровий код залiзницi - власницi контейнера згiдно з мiжнародною системою кодування залiзниць. Цифровий код залiзниць держав - учасниць СНД, Латвiйської Республiки, Литовської Республiки, Естонської Республiки нанесено на контейнерi пiд маркувальним кодом контейнера. Якщо контейнер власний, то у правiй частинi графи проставляється "0000".

     "Код типорозмiру контейнера":

     для унiверсальних великотоннажних контейнерiв - чотири цифри другого рядка маркувального коду;

     для середньотоннажних контейнерiв - двi цифри другого рядка маркувального коду;

     "Маса брутто за трафаретом" проставляється маса брутто, вказана на контейнерi:

     маса брутто унiверсального великотоннажного контейнера нанесена на дверях контейнера, а також закодована в другому рядку (першi двi цифри) цифрової частини маркувального коду;

     маса брутто середньотоннажного контейнера - перша цифра маркувального коду;

     "Маса вантажу разом з упаковкою, визначена вiдправником, кг":

     маса вантажу кожного найменування разом з упаковкою;

     "Разом":

     загальна маса вантажу всiх найменувань разом з упаковкою;

     "Маса вантажу (лiтерами)":

     лiтерами загальна маса вантажу разом з упаковкою;

     "Маса тари контейнера":

     маса (тара) порожнього контейнера згiдно з трафаретом;

     "Маса брутто контейнера":

     сума загальної маси вантажу разом з упаковкою i масою (тарою) контейнера;

     "Заяви та вiдмiтки вiдправника":

     зазначається номер рахунка-фактури або специфiкацiї, вкладеної у контейнер, вiдмiтка про вкладення опису домашнiх речей, номер замовлення, наряду, контракту тощо.

     У разi перевезення легкозаймистих вантажiв на лицевому боцi накладної у графi "Мiсце для вiдмiток i штемпелiв" вiдправник повинен проставити штемпелем "Легкозаймистий", а у разi перевезення швидкопсувних вантажiв - "Швидкопсувний".

     У разi пред'явлення до перевезення шкурок свiйських та диких тварин до перевiзних документiв додається ветеринарне свiдоцтво вiдповiдно до "Правил перевозок грузов, подлежащих ветеринарно-санитарному надзору", затверджених Мiнiстерством шляхiв сполучення СРСР 09.08.65.

     Iншi графи комплекту перевiзних документiв заповнюються в порядку, передбаченому Правилами оформлення перевiзних документiв, затвердженими наказом Мiнiстерства транспорту України вiд 21.11.2000 N 644 та зареєстрованими у Мiнiстерствi юстицiї України 24.11.2000 за N 863/5084.

     15. Завантаженi контейнери приймаються залiзницями до перевезення за масою, визначеною вiдправником, пiсля їх зовнiшнього огляду.

     16. При завантаженнi контейнера вiдправник зобов'язаний вкласти всередину контейнера специфiкацiю або рахунок-фактуру на вантаж iз зазначенням у нiй кiлькостi мiсць, перелiку предметiв у кожному мiсцi вантажу та вартостi кожного предмета. Специфiкацiя (рахунок-фактура) засвiдчується пiдписом i печаткою вiдправника.

     17. Пошкодження контейнера, що трапилося з вини вiдправника, одержувача чи експедиторської органiзацiї, усувається ними своїми силами власним коштом або за їх рахунок залiзницею.

     За втрату або пошкодження контейнера чи iншi дiї, внаслiдок яких вiн став непридатним, вiдправник, одержувач чи експедиторська органiзацiя вiдшкодовують залiзницi вартiсть контейнера.

     18. Видача одержувачу контейнера з вантажем, що прибув на станцiю, а також порожнього контейнера вiдправнику для завантаження оформляється "Пам'яткою про користування вагонами (контейнерами)", яка складається у двох екземплярах: один для одержувача, другий - для станцiї.

     19. Одержувач повинен вивезти iз станцiї контейнер з вантажем, що надiйшов на його адресу.

     Вантажi, що прибули в контейнерах, зберiгаються на станцiї призначення безкоштовно протягом доби. Цей термiн обчислюється з 24-ї години дати вивантаження контейнера з вагона засобами залiзницi або з 24-ї години дати подачi вагона з контейнерами для вивантаження засобами одержувача.

     20. Вiдправники, одержувачi, експедиторськi органiзацiї вносять плату за користування контейнерами вiдповiдно до статтi 119 Статуту.

     При перевезеннi домашнiх речей плата за користування контейнерами з громадян не стягується. Громадяни сплачують плату за зберiгання домашнiх речей у контейнерi.

     21. Облiк часу користування контейнерами здiйснюється на контейнерних пунктах як загального, так i незагального користування (на залiзничних пiд'їзних колiях).

     Плата за користування власними та орендованими контейнерами не справляється.

     22. Термiн користування обчислюється окремо для кожного контейнера за його номером.

     На контейнерних пунктах загального користування цей термiн обчислюється вiд часу передачi повiдомлення про прибуття контейнера з вантажем до повернення порожнього (вивантаженого) контейнера одержувачем на контейнерний пункт.

     Якщо вiдправнику подається порожнiй контейнер для завантаження, то термiн користування обчислюється вiд часу видачi порожнього контейнера з контейнерного пункту до повернення завантаженого контейнера на контейнерний пункт.

     У разi завантаження контейнера одержувачем пiсля вивантаження вантажу, що прибув на його адресу (здвоєна операцiя), термiн користування контейнером обчислюється з часу передачi повiдомлення про прибуття вантажу в контейнерi до повернення завантаженого контейнера на контейнерний пункт.

     Плата за користування контейнерами не нараховується протягом таких термiнiв:

     12 годин для контейнера, що видається для розвантаження, термiн обчислюється з часу передачi повiдомлення про прибуття контейнера;

     8 годин для контейнера, що надається порожнiм для завантаження, термiн обчислюється з часу видачi контейнера;

     16 годин для контейнера з подвiйними операцiями (розвантаження та завантаження); термiн обчислюється з часу передачi повiдомлення про прибуття контейнера.

     За затримку контейнерiв понад зазначенi термiни плата за користування нараховується згiдно з Правилами користування вагонами i контейнерами, затвердженими наказом Мiнтрансу вiд 25.02.99 N 113 та зареєстрованими у Мiнiстерствi юстицiї України 15.03.99 за N 165/3458.

     Якщо контейнерний пункт загального користування працює не цiлодобово або не щодня, то iз платного термiну затримки вилучається час, протягом якого контейнерний пункт не працював.

     На контейнерних пунктах незагального користування (розташованих на залiзничних пiд'їзних колiях) плата за користування контейнерами обчислюється з моменту передачi їх у вагонi на пiд'їзну колiю до моменту їх фактичного прийняття з пiд'їзної колiї згiдно з договором про експлуатацiю пiд'їзної колiї (договором про подачу та забирання вагонiв).

     23. За затримку контейнерiв через вiдсутнiсть при накладнiй документiв, необхiдних для виконання митних, санiтарних та iнших правил, або неналежне їх оформлення вiдправник (одержувач) вносить плату, встановлену вiдповiдно до статтi 119 Статуту, i несе вiдповiдальнiсть перед залiзницею за наслiдки затримки контейнерiв.

     24. Вантажi, якi прибули на станцiю призначення у справному контейнерi з непошкодженим ЗПП (пломбою), видаються одержувачу пiсля зовнiшнього огляду контейнера i ЗПП (пломби) без перевiрки маси, стану i кiлькостi вантажу.

     Контейнери з домашнiми речами, якi прибули за ЗПП (пломбами) залiзницi, на вимогу одержувача видаються з їх перевiркою згiдно з описом; тi, що прибули за справними ЗПП (пломбами) вiдправника (експедитора), видаються без перевiрки.

     25. На станцiях призначення залiзниця зобов'язана перевiрити кiлькiсть i стан вантажу в разi прибуття вантажу в пошкодженому контейнерi, в контейнерi з пошкодженими ЗПП (пломбами) вiдправника або за пломбами попутних станцiй.

     За результатами перевiрки складається акт загальної форми (або, у разi потреби, комерцiйний акт) вiдповiдно до "Правил составления актов ( n0001400-65 ), затверджених Мiнiстерством шляхiв сполучення СРСР 21.09.65.

     Пiсля перевiрки вантажу станцiя призначення пломбує контейнер своєю пломбою (ЗПП).

     26. Завантаженi контейнери, що перевозяться з перевалкою в порту, в тому числi з iмпортними (експортними) вантажами, приймаються i здаються пiсля зовнiшнього огляду стану контейнера i пломб (ЗПП).

     У разi передачi вантажу в несправному контейнерi або з несправними ЗПП (пломбами) перевiрка вантажу або перевантаження його в справний контейнер здiйснюється в порту за рахунок сторони, що здає контейнер. Пiсля перевiрки контейнер пломбується стороною, яка здає контейнер.

     27. Повернення порожнiх контейнерiв, якi не є власнiстю Укрзалiзницi або залiзничних адмiнiстрацiй країн СНД, Латвiйської Республiки, Литовської Республiки, Естонської Республiки, та їх подальше використання регулюються угодами мiж власниками цих контейнерiв та вантажоодержувачами без участi залiзницi.

Начальник Департаменту транспортної полiтики Г.М.Легенький

 

Додаток 1
до пункту 2 Правил перевезення вантажiв в унiверсальних контейнерах

Табличка КБК

     Табличка КБК прикрiпляється на контейнер при його виготовленнi i має такi надписи англiйською мовою (див. рисунок):

     гарантується безпечна експлуатацiя згiдно з правилами КБК;

     дата виготовлення;

     розпiзнавальний номер;

     максимальна маса брутто ________________ кг _________ фунтiв:

     допустиме навантаження при штабелюваннi при 1,8 g ________ кг ____________ фунтiв

     сила при випробуваннi на перекiс ____________ н'ютонiв

     У табличцi КБК зазначається також дата його огляду та таврування.

     Табличка виготовляється розмiрами не менше нiж 200 х 100 мм iз мiцного, корозiйностiйкого та негорючого матерiалу.

     Висота лiтер заголовка таблички має бути не менше 8 мм, iнших лiтер та цифр - не менше 5 мм.

     Заголовок та написи чiтко наносяться рiзцем або iншим надiйним способом.

     Табличка мiцно прикрiпляється в такому мiсцi, де її добре видно та не можна пошкодити.

CSC SAFETY APPROVAL

DATE MANUFACTURED
IDENTIFICATION No
MAXIMUM OPERATING GROSS MASS ____ kg _____ lb
ALLOWABLE STACKING LOAD

FOR 1,8 g _________ ____ kg _____ lb
TRANSVERST RACKING NEST FORCE _________ N

_________
_________
_________

 

Додаток 2
до пункту 2 Правил перевезення вантажiв в унiверсальних контейнерах

Табличка КТК

     Табличка КТК розмiрами не менше нiж 200 х 100 мм прикрiпляється на контейнер при його виготовленнi i має такi написи англiйською мовою (див. рисунок):

     дозволяється перевезення вантажiв пiд митними печатками i пломбами;

     назва країни;

     тип контейнера;

     заводський номер контейнера.

     Висота лiтер заголовка таблички має бути не менше 8 мм, iнших лiтер та цифр - не менше 5 мм.

     Заголовок та написи чiтко наносяться рiзцем або iншим надiйним способом.

     Табличка виготовляється з мiцного, корозiйностiйкого та негорючого матерiалу.

     Табличка мiцно прикрiпляється в такому мiсцi, де її буде видно i не можна пошкодити.

APPROVED FOR TRANSPORT
UNDER CUSTOMS SEAL
STATE

 

 

TYPE MANUFACTURERTS N
OF THE CONTAINER

 

 

Додаток 3
до пункту 2 Правил перевезення вантажiв в унiверсальних контейнерах

Схеми маркувальних кодiв унiверсальних контейнерiв

                    Великотоннажнi контейнери

  Перший рядок    ХХХХ  ХХХХХХ   Х    (всього 11 знакiв)
                  ----- ------  ---
                    -------+-----+--- Буквений код власника
                           |     |    (УЗ має код UZU) i
                           |     |    латинська буква U як
                           |     |    ознака коду контейнера
                           |     |
                           ------+--- Серiйний номер контейнера
                                 |
                                 ---- Контрольна цифра
                                      (визначається згiдно з
                                      ГОСТ 25290-82)

  Другий рядок      ХХ     ХХ    ХХ   (всього 6 знакiв)
                   ----   ----  ----
                     -------+-----+-- Буквений код країни
                            |     |   (код України UA)
                            |     |
                            ------+-- Код розмiру контейнера
                                  |
                                  --- Код типу контейнера

                Середньотоннажнi контейнери

  Перший рядок    Х    ХХХХХХХ   Х    (всього 9 знакiв)
                 ----  -------  ---
                  --------+------+--- Код маси брутто контейнера
                          |      |    (3 або 5)
                          |      |
                          -------+--- Серiйний номер контейнера
                                 |
                                 ---- Контрольне число
                                      (визначається згiдно з
                                      ГОСТ 22377-77)

  Другий рядок      ХХХ      ХХ       (всього 5 знакiв)
                   ------  ------
                     --------+------- Числовий код країни-власницi
                             |        (код України  804)
                             |
                             -------- Код типу контейнера
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.