ДОГОВIР

мiж Україною та Республiкою Молдова про економiчне спiвробiтництво на 1998 - 2007 роки

     Україна та Республiка Молдова, далi "Договiрнi Сторони", керуючись Договором про дружбу, добросусiдство i спiвробiтництво мiж Україною та Республiкою Молдова вiд 23 жовтня 1992 року,

     виходячи з необхiдностi подальшого змiцнення i розвитку рiвноправних та взаємовигiдних торгово-економiчних i виробничих вiдносин, надання їм довгострокового i сталого характеру, ефективного використання економiчного та науково-технiчного потенцiалу двох держав i пiдвищення добробуту їхнiх народiв,

     надаючи важливого значення гармонiзацiї здiйснення економiчних реформ, створенню умов для поетапного переходу до вiльного перемiщення товарiв, послуг, капiталiв i робочої сили,

     враховуючи взаємодiю на основi домовленостей в рамках Спiвдружностi Незалежних Держав,

     погодились про таке:

Стаття 1

     Договiрнi Сторони здiйснюють Мiждержавну програму довгострокового економiчного спiвробiтництва мiж Україною та Республiкою Молдова на 1998 - 2007 роки (далi - Програма), яка є складовою частиною цього Договору.

Стаття 2

     Економiчне спiвробiтництво Договiрних Сторiн здiйснюється шляхом взаємодiї мiж суб'єктами господарювання незалежно вiд їхнiх форм власностi i пiдпорядкованостi, з додержанням загальновизнаних норм мiжнародного права та нацiонального законодавства.

     Договiрнi Сторони, визнаючи необхiднiсть поетапного формування та розвитку загального економiчного простору, створюватимуть сприятливi умови для узгодження основних напрямкiв соцiально-економiчних перетворень, структурної перебудови; зближення нормативно-правової бази у галузi зовнiшньоекономiчної дiяльностi, митно-тарифної i податкової полiтики, антимонопольного регулювання; формування окремих проектiв i програм, сприяння розвитку кооперацiї, створенню спiльних виробничих структур, взаємнiй участi у приватизацiї згiдно з нацiональним законодавством.

Стаття 3

     Уряди Договiрних Сторiн координують виконання Програми, здiйснюють поетапний контроль за її реалiзацiєю i, у разi необхiдностi, вносять до неї корективи.

Стаття 4

     Хiд виконання Програми якнайменш один раз на рiк розглядається на найвищому рiвнi.

Стаття 5

     Спори щодо тлумачення i застосування положень цього Договору пiдлягають врегулюванню шляхом консультацiй та переговорiв.

Стаття 6

     До цього Договору можуть вноситися змiни та доповнення, якi оформлюються мiжурядовими протоколами, якi є складовою частиною цього Договору i набувають чинностi у вiдповiдностi до положень його Статтi 8.

Стаття 7

     Виконання положень цього Договору не зашкоджує правам та обов'язкам, що випливають з iнших мiжнародних договорiв Договiрних Сторiн.

Стаття 8

     Цей Договiр набирає чинностi вiд дати отримання останнього письмового повiдомлення, яке пiдтверджує виконання Договiрними Сторонами внутрiшньодержавних процедур, необхiдних для набрання чинностi Договором, i дiє до 31 грудня 2007 року.

     Кожна з Договiрних Сторiн може припинити дiю цього Договору шляхом письмового повiдомлення iншої Договiрної Сторони. У цьому випадку Договiр припиняє свою дiю через 6 (шiсть) мiсяцiв вiд дати такого повiдомлення.

     Припинення дiї цього Договору не зашкоджує здiйсненню проектiв, якi виконуються згiдно з Програмою.

     Вчинено у м.Кишинеу 23 жовтня 1998 року у двох примiрниках, кожний українською, молдавською та росiйською мовами, причому обидва тексти мають однакову силу. В разi виникнення розбiжностей в тлумаченнi або застосуваннi положень цього Договору, перевага надаватиметься тексту росiйською мовою.

Мiждержавна програма довгострокового (на 10 рокiв) економiчного спiвробiтництва України з Республiкою Молдова
м. Кишинеу 1998 р.

I. Стан i проблеми розвитку українсько-молдовського економiчного спiвробiтництва

     Традицiйно сформованi тiснi торгово-економiчнi, науково-технiчнi i культурнi зв'язки мiж Україною i Республiкою Молдова, українськими i молдовськими народами пiдтримуються на достатньо високому рiвнi i постiйно розвиваються.

     Україною i Республiкою Молдова пiдписанi i реалiзуються ряд угод i договорiв, що створюють добру базу для подальшого розширення плiдного спiвробiтництва на довгостроковiй основi. Найважливiшими з них є:

  • Договiр мiж Україною i Республiкою Молдова про добросусiдство, дружбу i спiвробiтництво;

  • Консульська конвенцiя мiж Україною i Республiкою Молдова;

  • Угода мiж Урядом України i Урядом Республiки Молдова про дiяльнiсть залiзничного транспорту;

  • Угода про вiльну торгiвлю;

  • Угода про торговельно-економiчне спiвробiтництво;

  • Угода про сприяння i взаємний захист iнвестицiй;

  • Конвенцiя про уникнення подвiйного оподатковування прибуткiв та майна та попередження податкових ухилень.

     11 березня 1997 року Президентами України i Республiки Молдова в м.Кишинеу пiдписана Декларацiя про основнi принципи створення двостороннього Митного союзу.

     Водночас радикальнi змiни, якi вiдбулися в економiцi України i Республiки Молдова пiсля проголошення незалежностi обома державами, становлення ринкових механiзмiв в умовах порушення сформованих ранiше кооперацiйних зв'язкiв, нестабiльностi нацiональних грошових систем i погiршення фiнансового стану пiдприємств, недосконалостi системи взаєморозрахункiв, несиметричностi систем оподатковування супроводжувалися ослабленням господарських i кооперацiйних зв'язкiв, погiршенням структури товарообiгу i ростом бартеризацiї експортно-iмпортних операцiй.

     В останнi роки слабо розвивалося одне з важливих напрямкiв розвитку спiвробiтництва України i Республiки Молдова в економiчнiй сферi - створення спiльних виробничих структур, у першу чергу, в галузi переробки сiльгосппродукцiї, що повинно сприяти вiдновленню i розвитку, кооперацiйних i технологiчних зв'язкiв пiдприємств i галузей, зберiганню i бiльш ефективному використанню сформованої ранiше спецiалiзацiї пiдприємств.

     Мiж Україною i Республiкою Молдова недостатньо врегульованi проблеми, пов'язанi з питаннями власностi, недостатньо використовуються можливостi взаємовигiдного спiвробiтництва в галузi торгового судноплавства, створення спiльних пiдприємств.

     Проблеми, що iснують в економiчних вiдношеннях України i Республiки Молдова потребують їх адекватного вирiшення, вироблення довгострокової стратегiї взаємовигiдного економiчного спiвробiтництва, здiйснення цiєї Програми.

II. Цiлi i завдання Програми

     Програма розроблена з метою здiйснення Україною i Республiкою Молдова на довгостроковiй основi узгодженого комплексу заходiв, у тому числi нормативно-правових, по наданню державного сприяння розвитку взаємовигiдних економiчних i науково-технiчних зв'язкiв мiж двома країнами.

     Для реалiзацiї цих цiлей Програма передбачає взаємодiю державних органiв України i Республiки Молдова по таких головних напрямках:

  • спiльний пошук шляхiв, що забезпечують розвиток економiчного спiвробiтництва, спрямованого на пiдйом економiк обох держав в iнтересах пiдвищення рiвня життя населення;

  • створення господарюючим суб'єктам стимулiв для зростання виробництва, вкладення в його розвиток iнвестицiй, впровадження новiтнiх досягнень в галузi науки i передових технологiй, пiдвищення якостi i конкурентоспроможностi продукцiї, що випускається;

  • попередження, обмеження i призупинення монополiстичної дiяльностi i несумлiнної конкуренцiї господарюючих суб'єктiв, якщо цi дiї ведуть до обмеження конкуренцiї;

  • спiвробiтництво в галузi ефективного вирiшення економiчних i науково-технiчних завдань iз застосуванням сучасних технологiй;

  • розвиток спiвробiтництва в галузi стандартизацiї, метрологiї, сертифiкацiї, акредитацiї i спрощення процедур взаємного визнання результатiв робiт по сертифiкацiї та iспитiв.

     У процесi виконання Програми необхiдно вирiшити такi завдання:

  • зближення нормативно-правової бази в галузi регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi i податкової системи, здiйснення заходiв для взаємного захисту нацiональних товаровиробникiв;

  • ефективного використання i розвитку транспортних комунiкацiй i зв'язку;

  • удосконалення платiжно-розрахункових i кредитно-фiнансових вiдношень;

  • створення умов для розвитку виробничої кооперацiї, взаємного iнвестування i створення транснацiональних фiнансово-промислових груп, спiльних пiдприємств, розвитку прикордонного економiчного спiвробiтництва;

  • створення надiйної системи страхування взаємних, торгових, кредитних i iнвестицiйних ризикiв;

  • створення умов для здiйснення дiлових контактiв органiзацiй i пiдприємств рiзноманiтних форм власностi;

  • формування єврорегiонiв "Верхнiй Прут" i "Нижнiй Дунай", створення вiльної економiчної зони Ренi (Україна) - Джурджулешти Молдова) - Галац (Румунiя);

  • транзит росiйського газу в Болгарiю i Румунiю.

III. Зближення головних напрямкiв у проведеннi економiчних реформ i розвиток економiчного спiвробiтництва

     Програмою передбачається здiйснити зближення головних напрямкiв проведення ринкових реформ в Українi i Республiцi Молдова з метою синхронiзацiї умов господарської дiяльностi i закласти основу для подальшого розвитку iнтеграцiйних процесiв в економiцi.

     Створення умов для бiльш тiсної iнтеграцiї економiк України i Республiки Молдова, ефективного розвитку i розширення взаємної торгiвлi послужать основою для поетапного переходу в подальшому до Митного союзу. Сторони будуть гармонiзувати нормативно-правову базу, створюючи рiвновигiднi умови для господарюючих суб'єктiв обох держав i, в першу чергу, що стосуються:

  • формування єдиного порядку здiйснення кооперованих поставок продукцiї, включаючи застосування непрямих податкiв;

  • гармонiзацiї законодавчо-нормативної бази держав в галузi створення мiждержавних фiнансово-промислових груп та iнших спiльних структур;

  • здiйснення узгоджених пiдготовчих заходiв для приєднання України i Республiки Молдова до Митних конвенцiй Всесвiтньої митної органiзацiї i угод Всесвiтньої торгової органiзацiї (ВТО);

  • зближення i гармонiзацiя нормативно-правової бази в системi фiнансово-банкiвської дiяльностi.

     У рамках здiйснення координацiї прiоритетних напрямкiв структурних змiн в економiках передбачається провести узгодження концептуальних пiдходiв до розробляємих в державах довгострокових Програм структурної перебудови в економiцi. Головними стратегiчними орiєнтирами при цьому вважати:

  • досягнення стабiлiзацiї виробництва i економiчного росту;

  • пiдвищення конкурентоспроможностi продукцiї, розвиток експортного потенцiалу Сторiн.

     Перетворення, що мають бути здiйсненнi в Українi i Республiцi Молдова в рамках проведення узгодженої структурної полiтики, пов'язанi з глибокою якiсною перебудовою наявного виробничого потенцiалу i стосуються iнтересiв обох держав. У зв'язку з цим Сторонами будуть розглянутi пропозицiї про спiльне створення i розвиток структуростворюючих виробництв, про шляхи i форми пайової участi в забезпеченнi цих виробництв необхiдними ресурсами, зберiгання виробничого профiлю пiдприємств, що мають ключове значення в забезпеченнi економiчної безпеки України i Республiки Молдова.

     До таких виробництв насамперед вiдноситься сiльськогосподарське машинобудування, металургiйний i паливно-енергетичний комплекси, хiмiчна i харчова промисловiсть.

     Необхiдно далi розвивати i поглиблювати спiвробiтництво в частинi постачань енергоносiїв, продукцiї машинобудування, металургiйної i хiмiчної промисловостi i продовольства.

     З метою пiдвищення конкурентоспроможностi продукцiї, виробленої пiдприємствами цих галузей, повиннi бути розглянутi можливостi зберiгання i розвитку найбiльш цiнних елементiв накопиченого потенцiалу i використання його в iнтересах розвитку економiки обох держав, створення для власних товаровиробникiв прiоритетних умов для виробництва i збуту продукцiї на ринках України i Республiки Молдова, сприяння росту платоспроможного попиту на продукцiю пiдприємств обох держав, захисту спiльного ринкового простору вiд несумлiнної конкуренцiї.

     Дiючим механiзмом проведення узгодженої структурної перебудови економiки України i Республiки Молдова буде створення спiльних українсько-молдовських транснацiональних структур. Формування цих структур i насамперед у прiоритетних галузях i промислових комплексах (машинобудування, енергетика, транспорт, iнформатика, сiльське господарство), створює передумови для ефективного iнвестування i мiжгалузевого перетоку капiталу, створення i розвитку рацiональних кооперацiйних зв'язкiв, прискорення науково-технiчного прогресу, нарощування експортного потенцiалу, реалiзацiї прогресивних структурних змiн в економiцi.

     У процесi здiйснення Програми будуть прийнятi дiйовi заходи по змiцненню i розвитку взаємовигiдної виробничої кооперацiї i прямих зв'язкiв мiж пiдприємствами Республiки Молдова i України, спрямованi на збiльшення випуску прогресивних видiв продукцiї, ефективне комплексне використання сировинних ресурсiв.

IV. Координацiя заходiв для вирiшення спiльних соцiальних проблем

     Програмою передбачається спiвробiтництво в соцiальнiй сферi i, у першу чергу, в галузi соцiального захисту та охорони здоров'я.

     У перiод реалiзацiї Програми буде здiйснюватися координацiя зусиль у розвитку взаємовигiдного спiвробiтництва в галузi охорони здоров'я i полiпшення санiтарно-епiдемiологiчної обстановки, виробництва лiкарських препаратiв i медичної технiки.

     Крiм того буде здiйснюватися спiвробiтництво в сферi пiдготування висококвалiфiкованих кадрiв для рiзноманiтних галузей i обмiну фахiвцями, вченими, аспiрантами, стажистами i студентами, а також в галузi культури i мистецтва, фiзичної культури, спорту, санаторно-курортної справи i туризму, захисту i зберiгання пам'ятникiв iсторiї, культури i архiтектури в прикордонних мiстах, пов'язаних спiльною iсторiєю народiв України i Молдови.

     Розвиток туристичного спiвробiтництва передбачає поновлення спiльного туристичного простору, введення єдиних стандартiв обслуговування, єдиного туристичного податку i рiвнозначних цiн на туристичнi послуги, спрощення й унiфiкацiю прикордонних i митних процедур.

     Подальше розширення одержить спiвробiтництво в галузi захисту i полiпшення стану навколишнього середовища, запобiгання транскордонних забруднень, рацiонального i ресурсозберiгаючого природокористування.

V. Розвиток торгових вiдносин

     Розвиток i поглиблення торгового спiвробiтництва мiж Україною i Республiкою Молдова буде здiйснюватися з наступною лiбералiзацiєю дiючого мiж державами режиму вiльної торгiвлi i поетапного переходу на принципи i правила ВТО, переходу на єдинi принципи стягнення непрямих податкiв у взаємнiй торгiвлi, удосконаленням системи розрахункiв, створенням клiмату взаємної довiри щодо зовнiшньоекономiчної дiяльностi в цiлому.

     В галузi гармонiзацiї дiючих в Українi i Республiцi Молдова митних режимiв передбачається, по мiрi створення Митного союзу, унiфiкувати митне законодавство, забезпечити тiсну взаємодiю контрольних органiв на спiльному кордонi, створити сприятливi умови для пересування транспортних засобiв, товарiв i пасажирiв; оптимiзацiї митного контролю повинен передувати послiдовний розвиток взаємодiї митних, правоохоронних, прикордонних i iнших органiв на основi двостороннiх регламентуючих документiв по таких напрямках:

  • забезпечення свободи i недискримiнацiйних умов транзиту товарiв;

  • пiдвищення ефективностi митного контролю пiд час транзитних перевезень;

  • створення спiльних органiв i спецiальних програм по боротьбi з порушеннями митного законодавства, особливо в сферi припинення незаконних перевезень наркотикiв, зброї i боєприпасiв, вибухових i отруйних речовин, iнших матерiалiв, небезпечних для здоров'я населення i навколишнього середовища;

  • удосконалення програмного забезпечення митної справи;

  • опрацюванню єдиних пiдходiв до питання органiзацiї митного контролю за перемiщенням пiдакцизних товарiв;

  • удосконалення митного режиму при поставках продукцiї в рамках виробничої кооперацiї господарюючих суб'єктiв;

  • удосконалення митного контролю у вiдношеннi об'єктiв iнтелектуальної i промислової власностi;

  • розробка i проведення узгоджених заходiв на спiльному кордонi, спрямованих на прискорення i спрощення митного оформлення.

     Органiзацiя i здiйснення торгових вiдносин мiж країнами передбачає активний обмiн необхiдною статистичною iнформацiєю, i, в першу чергу, зiставлення даних по зовнiшнiй торгiвлi. Передбачається обмiн статистичними виданнями i публiкацiями, а також досвiдом проведення статистичних спостережень, переписiв, обстежень, узгодження принципiв формування статистики зовнiшньої торгiвлi.

     Подальший розвиток повинно одержати мiжрегiональне спiвробiтництво прикордонних областей України i Республiки Молдова, найважливiшим напрямком якого стане створення сприятливих умов для соцiально-економiчного пiдйому цих територiй з урахуванням сформованих ранiше мiжрегiональних господарських зв'язкiв, зберiгання звичаїв i духовних цiнностей проживаючого в них населення.

     Передбачається спiльна експлуатацiя дунайських портiв Ренi i Iзмаїл, а також чорноморського порту Бєлгород-Днiстровський, спiльне будiвництво сучасних авто- i залiзничних магiстралей, автомобiльних i залiзничних мереж у рамках "Критського коридору N 9", для транзиту товарiв iз країн Балтiї, Росiйської Федерацiї i Бiлорусi.

VI. Механiзм реалiзацiї Програми

     Реалiзацiя Програми буде здiйснюватися за допомогою виконання державними органами i господарюючими суб'єктами України i Республiки Молдова конкретних дiй, обумовлених у Програмi i Заходах до неї.

     З метою виконання цiєї Програми в рамках спiльної Мiжурядової Українсько-Молдовської комiсiї з питань торговельно-економiчного спiвробiтництва створюється Координацiйна Рада по реалiзацiї Програми i робочi групи по головних роздiлах Програми.

     Координацiйна Рада по реалiзацiї Програми (далi - КР) включає українську i молдовську частини, кожна з який очолюється Головою, який призначається головами урядiв Сторiн.

     До складу КР входять керiвники робочих груп вiд української i молдовської Сторiн.

     Засiдання КР проводяться по мiрi необхiдностi, але не рiдше одного разу в пiврiччя, по черзi в Українi i Республiцi Молдова. Головує на засiданнi КР голова вiд Сторони, що приймає. Головними функцiями КР є:

  • координацiя дiяльностi по реалiзацiї Програми в рамках нацiональних частин;

  • органiзацiя пiдготовки щорiчного Плану заходiв щодо реалiзацiї Програми на вiдповiдний рiк, який виноситься на засiдання Мiжурядової Українсько-Молдовської комiсiї з питань торговельно-економiчного спiвробiтництва;

  • органiзацiя пiдготовки проектiв мiжурядових угод iз питань, пов'язаних з реалiзацiєю i координацiєю Програми;

  • пiдготовка для розгляду на засiданнях Мiжурядової Українсько-Молдовської комiсiї з питань торговельно-економiчного спiвробiтництва окремих проблем, пов'язаних iз реалiзацiєю Програми, а також iншi функцiї, обумовленi регламентом КР. Регламент КР розглядається i затверджується на засiданнi КР.

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.