НАЦIОНАЛЬНЕ КОСМIЧНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ

НАКАЗ

вiд 9 липня 2003 року N 142


Про затвердження Правил пiдготовки та узгодження зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв) в сферi космiчної дiяльностi

     На виконання статтi 8 Закону України вiд 15 листопада 1996 року "Про космiчну дiяльнiсть" i з метою урахування результатiв дослiдної експлуатацiї Правил пiдготовки та узгодження зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв) в сферi космiчної дiяльностi та змiн чинного законодавства наказую:

     1. Затвердити Правила пiдготовки та узгодження зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв) в сферi космiчної дiяльностi (далi - Правила), що додаються.

     2. Накази НКАУ вiд 20.04.2001 року N 65 "Про затвердження Правил пiдготовки та узгодження зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв) в сферi космiчної дiяльностi", вiд 22.12.99 року N 158 "Про затвердження iнструкцiї про порядок реєстрацiї зовнiшньоекономiчного договору (контракту) та оформлення картки реєстрацiї", вiд 28.12.2000 року N 223 "Про внесення змiн до наказу НКАУ вiд 22.12.99 року N 158" вважати такими, що втратили чиннiсть.

     3. Начальнику управлiння справами Бойку Г. С. в 10-денний термiн направити копiю наказу на пiдприємства, органiзацiї (за списком) та довести наказ до структурних пiдроздiлiв НКАУ.

     4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Генерального директора Кузнєцова Е. I.

Генеральний директор О. О. Негода

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Нацiонального космiчного агентства України
вiд 9 липня 2003 р. N 142

ПРАВИЛА ПIДГОТОВКИ ТА УЗГОДЖЕННЯ ЗОВНIШНЬОЕКОНОМIЧНИХ ДОГОВОРIВ (КОНТРАКТIВ) В СФЕРI КОСМIЧНОЇ ДIЯЛЬНОСТI

     Цей документ (далi - Правила) регулює вiдносини, що виникають в процесi пiдготовки та узгодження договорiв (контрактiв) суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi України зi суб'єктами господарювання iноземних держав, визначає порядок i процедуру пiдготовки зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв) в сферi космiчної дiяльностi та їх узгодження з вiдповiдними контрагентами i державними органами.

     Цi Правила розробленi на основi Закону України "Про космiчну дiяльнiсть", Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть", Закону України "Про закупiвлю товарiв, робiт i послуг за державнi кошти", iнших норм чинного законодавства України, що регулюють порядок пiдготовки та укладення зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв), мiжнародних договорiв України, принципiв мiжнародних комерцiйних договорiв, звичаїв дiлового обороту з урахуванням особливостей правового регулювання космiчної дiяльностi.

     Правила застосовуються при пiдготовцi та укладеннi всiх видiв договорiв (контрактiв) в космiчнiй галузi мiж суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi України, незалежно вiд форм власностi та видiв дiяльностi, та iноземними суб'єктами господарювання.

     Виконання цих Правил є обов'язковим для всiх суб'єктiв господарювання, якi вiдповiдно до норм чинного законодавства України мають право займатися космiчною дiяльнiстю та укладати зовнiшньоекономiчнi договори (контракти).

1. ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ

     1.1. Суб'єкти господарювання, якi є сторонами зовнiшньоекономiчного договору (контракту) у сферi космiчної дiяльностi, повиннi мати вiдповiдну дiєздатнiсть в зазначенiй сферi дiяльностi згiдно з чинним законодавством України.

     Право суб'єкта господарювання займатися вiдповiдною космiчною дiяльнiстю пiдтверджується спецiальним дозволом - лiцензiєю, якщо цей вид дiяльностi пiдлягає лiцензуванню. Суб'єкт господарювання вiдповiдно до Закону України "Про пiдприємництво" та Закону України "Про лiцензування певних видiв пiдприємницької дiяльностi" повинен мати лiцензiю на право займатися космiчною дiяльнiстю, яка видається Нацiональним космiчним агентством України (далi - НКАУ). Порядок видачi лiцензiї суб'єктам пiдприємництва на право здiйснення космiчної дiяльностi визначається Законом України вiд 1 червня 2000 р. N 1775 "Про лiцензування певних видiв пiдприємницької дiяльностi" та постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 4 червня 1998 р. N 798 "Про заходи державного регулювання космiчної дiяльностi".

     До вступу в переговори про укладення вiдповiдного зовнiшньоекономiчного договору (контракту) заiнтересований суб'єкт господарювання повинен перевiрити правовий статус iноземного контрагента: його реєстрацiю в країнi мiсцезнаходження (витяг з торговельного реєстру країни реєстрацiї та/або свiдоцтво про реєстрацiю та/чи iнкорпорацiю); обсяг його дiєздатностi (установчi документи, лiцензiї, дозволи); фiнансове становище (фiнансова звiтнiсть за розумний перiод); його комерцiйну репутацiю; повноваження його представникiв на ведення переговорiв i укладення договору (контракту).

     1.2. Переговори українських суб'єктiв з iноземними суб'єктами господарювання щодо укладення будь-яких договорiв (контрактiв) в галузi космiчної дiяльностi можуть проводитись лише за наявностi дозволу НКАУ. Процедура отримання дозволу на проведення переговорiв з iноземними суб'єктами господарювання визначається в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України. Про результати проведення переговорiв з iноземним суб'єктом зовнiшньоекономiчної дiяльностi суб'єкт космiчної дiяльностi повинен повiдомити НКАУ. Протягом трьох днiв пiсля закiнчення переговорiв вiн надсилає до НКАУ письмовий звiт.

     Переговори, предметом яких є iнформацiя, що належить до державної таємницi, проводяться вiдповiдно до законодавства з питань охорони державної таємницi.

     У разi проведення переговорiв стосовно укладення договорiв купiвлi-продажу виробiв ракетної технiки, а також обладнання, матерiалiв i технологiй, що використовуються для створення ракетної зброї, суб'єкт космiчної дiяльностi зобов'язаний мати вiдповiдний висновок НКАУ для отримання дозволу Держекспортконтролю.

     Якщо предметом договору (контракту) є закупiвля товарiв, робiт i послуг, що повнiстю або частково здiйснюються за рахунок державних коштiв, необхiдно здiйснення процедури торгiв (тендеру).

     Процедури торгiв (тендеру) застосовуються до всiх закупiвель товарiв, робiт i послуг, що повнiстю або частково здiйснюються за рахунок державних коштiв, за умови, що вартiсть закупiвлi товару (товарiв), послуги (послуг) дорiвнює або перевищує суму, еквiвалентну 2 тисячам євро, а робiт - 100 тисячам євро.

     Застосування процедури закупiвлi в одного постачальника потребує погодження з уповноваженим органом у встановленому ним порядку, якщо очiкувана вартiсть закупiвлi дорiвнює або перевищує суму, еквiвалентну 5 тисячам євро для товарiв i послуг та 100 тисячам євро для робiт.

     Замовник може здiйснювати закупiвлю шляхом застосування процедури запиту цiнових пропозицiй (котирувань) щодо товарiв i послуг, для яких iснує постiйно дiючий ринок, та за умови, що вартiсть їх закупiвлi не перевищує суми, еквiвалентної 20 тисячам євро.

     1.3. Порядок укладення зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв) на передачу iноземним суб'єктам господарювання науково-технiчної iнформацiї, що становить державну таємницю, а також здiйснення експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, потребують надання спецiального дозволу i оформлення, що визначається Положенням про порядок надання суб'єктам зовнiшньоекономiчної дiяльностi повноважень на право здiйснення експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, затвердженим постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 8 червня 1998 р. N 838, та iншими спецiальними нормативними актами.

     1.4. Зовнiшньоекономiчний договiр (контракт) укладається вiдповiдно до Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть", Закону України "Про космiчну дiяльнiсть", Цивiльного кодексу України та iнших нормативно-правових актiв України, мiжнародних договорiв України, цих Правил. При складаннi тексту договору (контракту) суб'єкти мають право використовувати мiжнароднi звичаї, рекомендацiї мiжнародних органiв та органiзацiй, якщо iнше не передбачено законодавством України.

     При складаннi тексту договору (контракту) необхiдно враховувати, що вiдносини сторiн можуть визначатися не тiльки умовами договору (контракту), але й нормами права, що застосовуються до цього виду договору. Невiдповiднiсть договору (контракту) або окремих його умов iмперативним приписам закону може призвести до визнання договору (контракту) в цiлому або у вiдповiдних частинах недiйсним.

     При складаннi тексту договору (контракту) необхiдно брати до уваги, що в законодавствi рiзних країн є певнi розбiжностi у вирiшеннi певних питань, тому необхiдно визначити, правом якої країни будуть врегульованi вiдносини по конкретному договору (контракту). В договорi (контрактi) необхiдно передбачити умову про право, яке застосовується до цього договору (контракту). Прiоритет мають iмперативнi норми права, що застосовується до конкретного договору (контракту), перед нормами встановленими в цьому договорi (контрактi).

     Питання про застосування права по конкретному договору (контракту) вирiшується за згодою сторiн, а при вiдсутностi такої угоди - шляхом застосування колiзiйних норм.

     1.5. Зовнiшньоекономiчний договiр (контракт) укладається суб'єктом космiчної дiяльностi або його представником у простiй письмовiй формi, якщо iнше не передбачено мiжнародним договором України чи законом. Договiр повинен бути укладеним шляхом складення одного документа, пiдписаного сторонами. Повноваження представника на укладення зовнiшньоекономiчного договору (контракту) може випливати з доручення, статутних документiв, договорiв та iнших пiдстав, якi не суперечать чинному законодавству України. Дiї, якi здiйснюються вiд iменi iноземного суб'єкта суб'єктом господарювання України, уповноваженим на це належним чином, вважаються дiями цього iноземного суб'єкта.

     1.6. Договiр, укладений у належнiй формi i вiдповiдно до вимог законодавства України чи законодавства iноземної держави (якщо контрагенти вирiшили для врегулювання договiрних вiдносин застосовувати норми законодавства iноземної держави), мiжнародних договорiв, є обов'язковим для сторiн, що його уклали. Вiн може бути змiнений або припинений тiльки у вiдповiдностi з його умовами або за угодою сторiн.

     Одностороння змiна умов договору або одностороння вiдмова вiд його виконання не допускається, якщо iнше не передбачене законом, який застосовується до цього договору, або угодою сторiн.

2. СТРУКТУРА ПРОЕКТУ ЗОВНIШНЬОЕКОНОМIЧНОГО ДОГОВОРУ (КОНТРАКТУ)

     2.1. Зовнiшньоекономiчний договiр (контракт) вважається укладеним, коли мiж сторонами у належнiй формi досягнуто угоди з усiх iстотних умов, якщо iнше не випливає з закону або договору. До iстотних умов вiдносяться:

     а) умови, що визнанi такими законом;

     б) умови, без яких договiр цього виду укласти неможливо (якi необхiднi для даного виду угод);

     в) умови, вiдносно яких за заявою хоча б однiєї сторони повинна бути досягнута згода.

     2.2. Проект договору (контракту) починається з вказiвки на мiсце i дату його пiдписання. Мiсце пiдписання при певних обставинах може набувати юридичне значення. Зокрема, якщо в текстi договору не буде визначено, право якої країни застосовується у випадках вирiшення спору, то мiсце укладення договору визначає право, що застосовується. Договiр може мати назву i номер.

     2.3. Преамбула зовнiшньоекономiчного договору (контракту). У преамбулi визначається повне найменування сторiн - учасникiв зовнiшньоекономiчної операцiї у сферi космiчної дiяльностi, пiд якими вони офiцiйно зареєстрованi, з зазначенням країни, скорочене визначення сторiн як контрагентiв за даним видом договору ("Продавець", "Покупець", "Замовник", "Виконавець" тощо) та найменування документiв, якими керуються сторони при укладеннi договору (контракту): статут пiдприємства, установчий договiр тощо. Необхiдно також вказати особи, якi уповноваженi на пiдписання цього договору (контракту).

     Повноваження на пiдписання зовнiшньоекономiчного договору (контракту) можуть бути пiдтвердженi статутними документами або належним чином оформленими довiренiстю чи дорученням.

     2.4. Предмет зовнiшньоекономiчного договору (контракту). Зовнiшньоекономiчнi договори (контракти) укладаються згiдно з мiжнародними зобов'язаннями та нацiональними iнтересами України суб'єктами космiчної дiяльностi з питань експортних, iмпортних операцiй, транзиту об'єктiв космiчної дiяльностi та iнших видiв мiжнародної передачi товарiв, надання посередницьких послуг, виробничої, науково-технiчної та iншої кооперацiї, демонстрацiї експонатiв на мiжнародних виставках та ярмарках, проведення випробувань космiчної технiки, виконання робiт по обслуговуванню космiчної технiки, надання iнших послуг у сферi космiчної дiяльностi тощо.

     Предмет договору (контракту) визначається видом договору (контракту), який укладається мiж сторонами. При визначеннi предмету договору i його iстотних умов необхiдно враховувати вид i специфiку конкретного договору.

     В цьому роздiлi договору (контракту) необхiдно чiтко визначити, який товар (роботи, послуги тощо) один з контрагентiв зобов'язаний поставити (здiйснити, виконати тощо) iншому. В конкретному договорi (контрактi) повинна мiститися детальна регламентацiя предмету договору: точна характеристика товарiв (робiт, послуг тощо) iз зазначенням точного найменування, марки або кiнцевого результату роботи, що виконується, визначення виду та обсягу послуг i т. п. Якщо товар (робота, послуга) потребує бiльш детальної характеристики або номенклатура товарiв (робiт, послуг) досить велика, то все це вказується у додатку (специфiкацiї), який має бути невiд'ємною частиною договору (контракту), про що робиться вiдповiдна позначка у текстi договору (контракту).

     Загальна кiлькiсть та якiснi характеристики товару визначаються в залежностi вiд номенклатури, одиниць вимiру товару, прийнятих для товарiв такого виду. У договорах (контрактах) на виконання робiт (надання послуг) визначаються конкретнi обсяги робiт (послуг) та термiн їх виконання.

     2.5. Права та обов'язки сторiн. Права та обов'язки сторiн у зовнiшньоекономiчних договорах (контрактах) визначаються сторонами договору.

     2.6. При здiйсненнi експорту технологiй, у тому числi як результатiв вiдповiдних науково-дослiдних, дослiдно-конструкторських та iнших видiв робiт, до змiсту зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв) в обов'язковому порядку вносяться положення про охорону прав iнтелектуальної власностi експортера або положення, що визначають обсяги i порядок переходу права цiєї власностi до iншої особи.

     2.7. В зовнiшньоекономiчних договорах (контрактах), предметом яких є експорт товарiв (послуг), включених до Списку товарiв подвiйного використання та Списку товарiв, що використовуються або можуть бути використанi у створеннi ракетної зброї, обов'язково повиннi бути зазначенi:

     кiнцевий споживач товарiв;

     кiнцева мета та мiсце використання товарiв;

     зобов'язання (гарантiї) iмпортера про те, що цi товари (предмети) будуть використанi тiльки для заявлених цiлей, без будь-яких вiдхилень, та не будуть видозмiненi, модернiзованi або скопiйованi без письмової згоди на це експортера та органiв експортного контролю України; зобов'язання (гарантiї) iмпортера про те, що нi самi iмпортованi товари (предмети), нi їх копiї або виготовленi на їх основi вироби не будуть переданi будь-кому (крiм кiнцевого споживача) i реекспортованi без письмової згоди на це експортера i органiв експортного контролю України;

     положення про право експортера на здiйснення перевiрок (за участю компетентних органiв України та країни-iмпортера) щодо використання експортованих товарiв згiдно iз заявленими у контрактi цiлями.

     Контроль за виконанням iноземними iмпортерами зобов'язань щодо використання iмпортованих з України товарiв (послуг), включених до Списку, на територiї iнших країн здiйснюється за погодженням з вiдповiдними державними органами країн-iмпортерiв.

     2.8. Вiдомостi, наведенi вище, крiм внесення їх до тексту договору (контракту), мають бути спецiально визначенi у таких документах:

     сертифiкатi кiнцевого споживача - споживачем товару (послуги);

     мiжнародному (нацiональному) iмпортному сертифiкатi (або його аналогу) - iмпортером у державному органi країни-iмпортера, який має на це вiдповiднi повноваження.

     2.9. У зовнiшньоекономiчних договорах (контрактах) повиннi бути чiтко визначенi базиснi умови поставки товарiв (для договорiв, пов'язаних з рухом товарiв), порядок прийому-здачi робiт або послуг (для договорiв iз виконання робiт або надання послуг).

     В договорах, пов'язаних з рухом товарiв, базиснi умови визначаються у вiдповiдностi з Мiжнародними правилами iнтерпретацiї комерцiйних термiнiв (IНКОТЕРМС-2000). Зокрема, в цьому роздiлi необхiдно встановити конкретнi обов'язки контрагентiв щодо поставки товару, момент переходу ризику випадкової загибелi або пошкодження товару вiд однiєї сторони до iншої, строк (строки) поставки товару (окремих партiй товару).

     В договорах на виконання робiт, з надання послуг визначаються конкретнi умови та строки виконання робiт, послуг, а також iншi умови, на включеннi яких наполягає хоча б одна з сторiн.

     2.10. Цiна i загальна вартiсть зовнiшньоекономiчного договору (контракту). У цьому роздiлi визначається цiна одиницi вимiру товару та загальна вартiсть товарiв або виконаних робiт (наданих послуг), що поставляються (надаються, виконуються) згiдно з договором (контрактом) (крiм випадкiв, коли цiна товару розраховується за формулою). Обумовлюється валюта платежiв. Якщо згiдно з договором (контрактом) поставляються товари рiзної якостi та асортименту, цiна встановлюється окремо за одиницю товару кожного сорту, марки, а окремим пунктом договору (контракту) вказується його загальна вартiсть. У цьому випадку цiновi показники можуть бути вказанi у додатках (специфiкацiях), на якi робиться посилання у текстi договору (контракту).

     У контрактi на переробку давальницької сировини, крiм того, зазначається її заставна вартiсть.

     У бартерному (товарообмiнному) договорi (контрактi) загальна вартiсть товарiв, що експортуються, та загальна вартiсть товарiв, що iмпортуються за даним договором, вираженi в iноземнiй валютi (крiм того, зазначаються в доларах США).

     Загальна цiна договору визначається у валютi України або у вiльноконвертованiй валютi. У тому разi, якщо валюта цiни i валюта розрахункiв рiзнi, у договорi (контрактi) мають мiститися валютнi застереження.

     2.11. Умови платежiв. Цей роздiл визначає спосiб, порядок та строки фiнансових розрахункiв та гарантiї виконання сторонами взаємних платiжних зобов'язань. Залежно вiд обраних сторонами умов платежу в текстi договору (контракту) вказуються:

     умови банкiвського переказу до та/або пiсля вiдвантаження товару, або умови документарного акредитиву або iнкасо (з гарантiєю), визначенi вiдповiдно до спiльної постанови Кабiнету Мiнiстрiв України i Нацiонального банку України вiд 21 червня 1995 року N 444 "Про типовi платiжнi умови зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв) i типовi форми захисних застережень до зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв), якi передбачають розрахунки в iноземнiй валютi";

     умови по гарантiї, якщо вона є або коли вона необхiдна (вид гарантiї: на вимогу, умовна), умови та термiн дiї гарантiї, можливiсть змiни умов договору (контракту) без змiни гарантiй).

     2.12. Розрахунки мiж сторонами. В цьому роздiлi визначається порядок взаєморозрахункiв мiж сторонами зовнiшньоекономiчного договору (контракту) вiдповiдно до Унiфiкованих правил та звичаїв для документарних акредитивiв Мiжнародної торгової палати, Унiфiкованих правил з iнкасо Мiжнародної торгової палати, Закону України "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi" вiд 23 вересня 1994 р. та iншими нормативно-правовими актами.

     2.13. Умови здачi (приймання) товарiв (робiт, послуг). Цей роздiл повинен мiстити порядок фактичної передачi товарiв, мiсце передачi, перелiк товаросупровiдних документiв. Приймання-здача проводиться по кiлькостi вiдповiдно до товаросупровiдних документiв, по якостi - вiдповiдно до документiв, що засвiдчують якiсть товару.

     В договорах (контрактах) на виконання робiт (надання послуг) визначається порядок здачi-приймання виконаних робiт (послуг).

     2.14. Способи забезпечення виконання договiрних зобов'язань.

     В цьому роздiлi сторони можуть встановити додатковi способи щодо виконання договiрних зобов'язань. При обраннi способiв забезпечення виконання контрагентом по договору своїх зобов'язань за договором (контрактом) слiд враховувати особливостi конкретних договорiв (контрактiв), можливiсть настання випадку їх невиконання або неналежного виконання, вiрогiднiсть настання такого випадку та здатностi обраних способiв забезпечення виконання договiрних зобов'язань забезпечити вiдшкодування понесених збиткiв (нанесеної шкоди) та мiнiмiзацiї негативних наслiдкiв останнiх. В якостi таких способiв можуть бути використанi: неустойка (штраф, пеня), порука, застава (iпотека), гарантiя. Сторони також не обмежуються i у виборi iнших способiв забезпечення своїх iнтересiв (банкiвська гарантiя, страхування, утримання речi тощо). Крiм того, можливе поєднання в конкретному договорi (контрактi) декiлькох таких способiв. Цими способами може бути забезпечена лише дiйсна вимога.

     2.15. Вiдповiдальнiсть за невиконання або неналежне виконання договiрних зобов'язань. Цей роздiл встановлює порядок застосування санкцiй, вiдшкодування збиткiв та пред'явлення рекламацiй у зв'язку з невиконанням або неналежним виконання одним з контрагентiв своїх зобов'язань.

     Будь-яке невиконання або неналежне виконання договiрних зобов'язань дає право потерпiлiй сторонi вимагати вiдшкодування або виключно збиткiв або збиткiв в поєднаннi з iншими засобами правового захисту. Потерпiла сторона має право на повну компенсацiю збиткiв, що виникли внаслiдок невиконання договору (контракту). Таке вiдшкодування включає в себе витрати, зробленi кредитором, втрату або пошкодження його майна, а також не одержанi кредитором доходи, якi вiн одержав би, якби договiр (контракт) був виконаний належним чином. Збитки повиннi бути вирахуванi або у валютi, в якiй визначена цiна договору, або у валютi, в якiй були нанесенi збитки.

     Крiм вiдшкодування заподiяних збиткiв в договорi (контрактi) можуть бути передбаченi конкретнi санкцiї у виглядi неустойки (штрафу, пенi) за конкретнi порушення договiрних зобов'язань. При цьому мають бути чiтко визначенi розмiри штрафних санкцiй (у вiдсотках вiд вартостi недопоставленого товару або суми неоплачених коштiв, строки виплати штрафiв - вiд якого термiну вони встановлюються та протягом якого часу дiють), строки, протягом яких рекламацiї можуть бути заявленi, права та обов'язки сторiн договору (контракту) при цьому, способи врегулювання рекламацiй. Неустойкою (штрафом, пенею) можуть забезпечуватись лише дiйсна вимога. Сторона, яка зазнала збиткiв не вправi вимагати сплати неустойки (штрафу, пенi), якщо iнша сторона не несе вiдповiдальностi за невиконання або неналежне виконання зобов'язання.

     Сплата неустойки (штрафу, пенi), встановленої на випадок прострочення або iншого неналежного виконання зобов'язання, та вiдшкодування збиткiв, заподiяних неналежним виконанням, не звiльняє сторону вiд виконання зобов'язання в натурi.

     Вiдповiдальнiсть сторони по договору може наступати не тiльки за свої дiї, але й за дiї третiх осiб. Зобов'язана сторона, яка уклала угоду, вiдповiдає за його виконання незалежно вiд того, кому конкретно вона доручила виконання зобов'язання за договором.

     2.16. Пiдстави звiльнення вiд вiдповiдальностi за невиконання або неналежне виконання договiрних зобов'язань. Цей роздiл мiстить вiдомостi про те, за яких умов сторони можуть звiльнятися вiд вiдповiдальностi за невиконання або неналежне виконання договiрних зобов'язань.

     Сторона звiльняється вiд вiдповiдальностi за невиконання договiрних зобов'язань, якщо вона доведе, що виконання стало неможливим у зв'язку з дiєю непереборної сили (форс-мажорних обставин).

     В зовнiшньоекономiчному договорi (контрактi) необхiдно встановити форс-мажорнi застереження. Форс-мажорнi застереження визначають випадки призупинення виконання договiрних зобов'язань сторонами на строк їх дiї або визначити випадки, коли сторони набувають право розiрвати договiр при настаннi певних умов. До таких випадкiв вiдносяться: екстремальнi погоднi умови, стихiйнi лиха, екстремальнi сезоннi явища, епiдемiї, надзвичайнi явища суспiльного життя (воєннi дiї, страйки, блокади, ембарго, мiжнароднi санкцiї, мораторiї та iн.), якi унеможливлюють виконання сторонами своїх зобов'язань. Якщо такi обставини носять тимчасовий характер, звiльнення вiд вiдповiдальностi має силу на перiод часу, коли мали мiсце вказанi обставини. Форс-мажорнi обставини автоматично продовжують строк виконання договiрних зобов'язань на весь перiод його дiї та лiквiдацiї наслiдкiв.

     Якщо дiя форс-мажорних обставин триває бiльше визначеного сторонами строку, кожна з сторiн має право на розiрвання договору i не несе вiдповiдальностi за таке розiрвання, якщо вона повiдомить про це iншу сторону до такого розiрвання, не пiзнiше певного визначеного сторонами строку.

     Дiя форс-мажорних обставин не є пiдставою для вiдмови зобов'язаної сторони вiд сплати за товари (роботи, послуги), здiйсненi до виникнення таких обставин.

     В текстi зовнiшньоекономiчного договору (контракту) необхiдно визначити спосiб повiдомлення сторiн про настання форс-мажорних обставин, строки та форму такого повiдомлення. Строк дiї форс-мажорних обставин пiдтверджується торгово-промисловою палатою вiдповiдної держави, де знаходиться сторона або вiдбувається подiя, на яку посилається сторона, або iншою органiзацiєю за погодженням сторiн.

     2.17. Арбiтраж. В цьому роздiлi повинен бути визначений порядок врегулювання спорiв у випадках невиконання або неналежного виконання договiрних зобов'язань, необхiдно визначити мiсце арбiтражного суду (країна та право, яке буде застосовуватися) або обумовлюються випадки, за яких сторони можуть звернутися до суду.

     Визначивши конкретний арбiтраж, в якому сторони будуть вирiшувати спiр, бажано вказати в текстi договору (контракту), за яким регламентом буде здiйснюватися процедура розгляду спору. Найбiльш доцiльним у цьому випадку буде вибiр у якостi такого документа регламент того арбiтражу, в який сторони збираються звертатися для вирiшення спору.

     За бажанням сторiн можуть бути також обранi Правила про арбiтражний суд Мiжнародної торгiвельної палати у випадку, коли їх спiр буде вирiшуватись постiйно дiючим арбiтражем, або Арбiтражний регламент ЮНСИТРАЛ.

     2.18. Мова i кореспонденцiя зовнiшньоекономiчного договору (контракту). В текстi договору (контракту) необхiдно вказати якою мовою або мовами вiн укладений, якою мовою або мовами буде вестись кореспонденцiя мiж сторонами з питань виконання договору (контракту). Текст контракту можна складати мовою сторiн, якi укладають договiр (контракт), при цьому в текстi необхiдно зробити застереження, що цi тексти мають однакову юридичну силу. За взаємною згодою можна обрати мовою договору мову однiєї з сторiн або ж iншу мову, та надати цiй мовi перевагу при тлумаченнi спiрних положень тексту договору.

     Якщо в договорi (контрактi) не встановлено якою мовою буде вестись кореспонденцiя, то вiдповiдно до практики мiжнародного дiлового обороту, мовою кореспонденцiї стає та мова, якою зроблено пропозицiю укласти цей договiр (контракт).

     2.19. Набуття договором (контрактом) чинностi. Формулювання цього роздiлу зовнiшньоекономiчного договору (контракту) залежить вiд конкретних обставин.

     Якщо набуття договором (контрактом) чинностi залежить виключно вiд волi сторiн, якi його пiдписали, то договiр (контракт) вступає в силу з моменту пiдписання уповноваженими на те особами. Датою набуття чинностi вважається дата, вказана у договорi (контрактi). Пiсля вступу договору (контракту) в силу всi попереднi переговори, пiдготовчi документи i кореспонденцiя вважаються недiйсними.

     Якщо вступ договору (контракту) в силу залежить не тiльки вiд волi його учасникiв, але i вiд дозволу (реєстрацiї, схвалення) вiдповiдних компетентних iнстанцiй, то договiр (контракт) вступає в силу пiсля того, як отримає дозвiл (реєстрацiю, схвалення). Датою вступу договору (контракту) в силу вважається дата, проставлена на документi, що фiксує момент дачi дозволу (реєстрацiї, схвалення) компетентних iнстанцiй. У цьому випадку сторони беруть на себе зобов'язання здiйснити всi необхiднi заходи для отримання дозволу (реєстрацiї, схвалення) компетентних iнстанцiй на укладення передбаченої вiдповiдним договором (контрактом) угоди.

     Якщо компетентнi iнстанцiї однiєї з сторiн не схвалюють договiр (контракт), то останнiй вважається таким, що не набув чинностi. При цьому сторони не мають права вимагати вiдшкодування понесених витрат.

     2.20. Уступка (цесiя) зовнiшньоекономiчного договору (контракту). Включення до тексту договору (контракту) цього роздiлу не є обов'язковим, оскiльки в бiльшостi випадкiв суб'єктний склад договору (контракту) залишається незмiнним. Але положення цього роздiлу можуть застосовуватися у випадках виникнення обставин, що роблять неможливим виконання передбачених договором (контрактом) зобов'язань.

     В разi включення цього роздiлу до тексту договору (контракту), необхiдно передбачити, що сторони зобов'язуються не передавати окремих прав i обов'язкiв, як i договору (контракту) в цiлому, третiм особам без досягнення попередньої згоди на це iншої сторона. Така попередня згода на уступку договору (контракту) повинна бути здiйснена у формi, в якiй був укладений даний договiр (контракт). Правонаступник сторони договору (контракту) безпосередньо приймає на себе всi права i обов'язки по цьому договору (контракту).

     2.21. Змiни i доповнення зовнiшньоекономiчного договору (контракту). В цьому роздiлi повинен бути встановлений порядок внесення до нього змiн i доповнень. Дiйсними для сторiн є тiльки тi змiни i доповнення до вiдповiдного договору (контракту), що внесенi ними за взаємною згодою i у вiдповiднiй формi (протоколу безпосереднiх переговорiв, додаткової угоди), якi додаються до договору (контракту) i стають його невiд'ємною частиною.

     Одностороннє припинення або одностороння змiна умов договору не допускається.

     В зовнiшньоекономiчному договорi (контрактi) можуть бути передбаченi випадки односторонньої змiни або припинення договору (контракту). При настаннi таких випадкiв вiдповiдна сторона може припинити договiр (контракт) шляхом повiдомлення про це другу сторону в порядку i в строки, передбаченi в договорi (контрактi). Припинення договору (контракту) позбавляє права вимагати вiдшкодування збиткiв за невиконання зобов'язань.

     2.22. Окремi положення. За домовленiстю сторiн в договорi (контрактi) можуть визначатись додатковi умови: страхування, гарантiї якостi, умови залучення спiввиконавцiв договору (контракту), агентiв, перевiзникiв, визначення норм навантаження (розвантаження), умови передачi технiчної документацiї на товар, збереження торгових марок, порядок сплати податкiв, митних платежiв, зборiв, рiзного роду захиснi застереження, вказiвка на момент з якого договiр (контракт) починає дiяти, кiлькiсть пiдписаних примiрникiв договору (контракту), можливiсть та порядок внесення доповнень та змiн до договору (контракту) та iн.

     При укладеннi українськими суб'єктами космiчної дiяльностi зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв), особливе мiсце в текстi таких договорiв (контрактiв) повиннi займати положення, що спрямованi на захист їхнiх прав iнтелектуальної власностi.

3. ПОРЯДОК УЗГОДЖЕННЯ ТА РЕЄСТРАЦIЇ ЗОВНIШНЬОЕКОНОМIЧНИХ ДОГОВОРIВ (КОНТРАКТIВ) В КОСМIЧНIЙ ДIЯЛЬНОСТI

     3.1. Порядок надання дозволiв суб'єктам космiчної дiяльностi на проведення переговорiв з iноземними суб'єктами господарської дiяльностi щодо дослiдження i використання космiчного простору, виробництва i експлуатацiї космiчної технiки та укладення договорiв купiвлi-продажу космiчної технiки i технологiй, а також порядок реєстрацiї в НКАУ зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв), предметом яких є дослiдження i використання космiчного простору, виробництво i експлуатацiя космiчної технiки, а також договорiв купiвлi-продажу космiчної технiки i технологiй, укладених українськими суб'єктами пiдприємницької дiяльностi з iноземними суб'єктами господарської дiяльностi визначається Положенням про порядок надання дозволiв суб'єктам космiчної дiяльностi на проведення переговорiв з iноземними суб'єктами господарської дiяльностi щодо дослiдження i використання космiчного простору, виробництва i експлуатацiї космiчної технiки та укладення договорiв купiвлi-продажу космiчної технiки i технологiй, реєстрацiї договорiв, предметом яких є космiчна дiяльнiсть, укладених суб'єктами пiдприємницької дiяльностi України з iноземними суб'єктами господарської дiяльностi, затвердженим постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 4 червня 1998 р. N 798.

     3.2. Зовнiшньоекономiчний договiр (контракт) пiдлягає реєстрацiї в Нацiональному космiчному агентствi України вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 4 червня 1998 р. N 798.

     3.3. Для реєстрацiї зовнiшньоекономiчного договору (контракту) суб'єкт космiчної дiяльностi, який є стороною договору, надсилає до НКАУ лист iз стислим викладом мети звернення. Лист повинен бути оформлений державною мовою, на бланку пiдприємства. До листа додаються такi документи:

     оригiнал договору та його копiя, завiрена в установленому порядку, а також оригiнал договору доручення та його копiя, завiрена в установленому порядку, якщо задiяна органiзацiя-посередник;

     технiчна довiдка про призначення i використання товарiв, яка вмiщує характеристики та конструкторськi особливостi товарiв iз зазначенням ступеня таємностi;

     проект заповненої картки реєстрацiї-облiку зовнiшньоекономiчного договору (додаток 1, далi - картка реєстрацiї) у трьох примiрниках;

     оригiнал та завiрена копiя сертифiката кiнцевого споживача продукцiї;

     оригiнал та завiрена копiя мiжнародного сертифiката або його аналог;

     копiя лiцензiї.

     До контролю якостi виконання зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв), як правило, залучаються представництва генерального замовника - НКАУ, якщо iнше не передбачено Генеральним замовником.

     Якщо предметом договору (контракту) є закупiвля товарiв, робiт i послуг, що повнiстю або частково здiйснюються за рахунок державних коштiв, необхiдно подати копiї протоколу засiдання тендерного комiтету та звiт про результати здiйснення процедури торгiв (тендеру).

     Протягом п'яти днiв з дня отримання первинних матерiалiв на реєстрацiю НКАУ може витребувати додатковi матерiали, якi визнає суттєвими для здiйснення реєстрацiї.

     Оригiнали документiв повертаються суб'єкту космiчної дiяльностi пiсля розгляду матерiалiв.

     3.4. НКАУ проводить експертизу поданого договору на вiдповiднiсть законодавству, вживає заходiв до правового захисту об'єктiв iнтелектуальної власностi, захисту державних iнтересiв пiд час вирiшення питань використання об'єктiв, створених у космiчнiй галузi за рахунок бюджетних коштiв.

     3.5. У реєстрацiї зовнiшньоекономiчного договору (контракту) може бути вiдмовлено, якщо:

     суб'єктом космiчної дiяльностi подано не всi необхiднi документи;

     суб'єктом космiчної дiяльностi порушено законодавство України.

     3.6. За результатами розгляду поданих документiв НКАУ приймає рiшення про реєстрацiю договору з одночасною видачею вiдповiдного висновку Держекспортконтролю або вiдмову в реєстрацiї.

     3.7. Рiшення про реєстрацiю або вiдмову в реєстрацiї приймається протягом 10 робочих днiв з дня надходження всiх необхiдних матерiалiв (включаючи додатковi, наданi за запитом НКАУ).

     3.8. Документом, що посвiдчує реєстрацiю договору, є пiдписана уповноваженою особою НКАУ та скрiплена печаткою картка реєстрацiї, що видається у двох примiрниках суб'єкту космiчної дiяльностi.

     3.9. При змiнi умов зовнiшньоекономiчного договору (контракту), вiн пiдлягає перереєстрацiї в НКАУ.

     Для перереєстрацiї договору суб'єкт космiчної дiяльностi повинен надiслати до НКАУ матерiали, що пiдтверджують змiни, та заповнений бланк картки реєстрацiї, в якому вiдображенi змiни до договору.

     На основi поданих матерiалiв НКАУ приймає рiшення про перереєстрацiю або вiдмову в перереєстрацiї договору.

     Перереєстрацiя зовнiшньоекономiчного договору (контракту) здiйснюється в порядку, встановленому для його реєстрацiї.

     3.10. Суб'єкт космiчної дiяльностi має право оскаржити у порядку, визначеному законодавством, рiшення НКАУ про вiдмову в наданнi дозволу на проведення переговорiв щодо дослiдження i використання космiчного простору, виробництва i експлуатацiї космiчної технiки, про вiдмову у реєстрацiї договорiв, предметом яких є космiчна дiяльнiсть, а також договорiв купiвлi-продажу космiчної технiки i технологiй.

     3.11. Щоквартально, до 10 числа мiсяця, наступного за звiтним, СКД надсилає звiт за формою додаткiв 2, 3.

4. ПОРЯДОК ОФОРМЛЕННЯ КАРТКИ РЕЄСТРАЦIЇ

     4.1. У складi реквiзитiв "1," зазначається повна назва органiзацiї-експортера вiдповiдно до установчих документiв, юридична адреса, телефон, телефакс (для пiдприємств України - код за Єдиним державним реєстром пiдприємств та органiзацiй України (ЄДРПОУ), номер та дата видачi лiцензiї на здiйснення космiчної дiяльностi).

     4.2. У складi реквiзитiв "2," зазначається повна назва органiзацiї-iмпортера вiдповiдно до установчих документiв, юридична адреса, телефон, телефакс (для пiдприємств України - код за Єдиним державним реєстром пiдприємств та органiзацiй України (ЄДРПОУ), номер та дата видачi лiцензiї на здiйснення космiчної дiяльностi).

     4.3. У складi реквiзиту "3" вказується назва органiзацiї, що є кiнцевим споживачем продукцiї згiдно з договором, юридична адреса органiзацiї, телефон, телефакс (для пiдприємств України - код за Єдиним державним реєстром пiдприємств та органiзацiй України (ЄДРПОУ), номер та дата видачi лiцензiї на здiйснення космiчної дiяльностi).

     4.4. У складi реквiзиту "4" зазначається назва країни-виробника товару та її код за Загальноукраїнським класифiкатором країн свiту (ЗУККС).

     4.5. У реквiзитi "5" зазначається назва країни, куди буде поставлено товар i цифровий код за ЗУККС.

     4.6. У реквiзитi "6" визначається базис експортних поставок вiдповiдно до IНКОТЕРМС в редакцiї 2000 року.

     4.7. У реквiзитi "7" вказується назва товару, що планується для передачi. Кожний товар слiд позначити окремим порядковим номером. Пiд товаром розумiються будь-якi вироби, технологiї, послуги або iнформацiя.

     У разi, якщо планується передача багатьох видiв товарiв, допускається оформлення цього реквiзиту та реквiзитiв 8, 9, 10, 11 у виглядi додатка до картки реєстрацiї з пiдписом на кожному аркушi.

     4.8. У реквiзитi "8" вказується код кожного виду товару за державним класифiкатором ДКО 17-98 "Український класифiкатор товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi" (УКТ ЗЕД) або, у разi передачi послуг, код за ДК 016-97 "Державний класифiкатор продукцiї та послуг" (ДКПП).

     4.9. У реквiзитi "9" вказується одиниця вимiру кожного товару (шт., кг, м тощо), зазначеного у реквiзитi "7".

     4.10. У реквiзитi "10" зазначається кiлькiсть кожного товару, зазначеного у реквiзитi "7".

     4.11. У реквiзитi "11" зазначається вартiсть у валютi договору кожного товару, зазначеного у реквiзитi "8".

     4.12. У реквiзитi "12" вказується загальна вартiсть договору (контракту).

     4.13. У реквiзитi "13" вказується еквiвалент загальної вартостi договору в доларах США (за курсом НБУ на момент заповнення картки).

     4.14. У реквiзитi "14" зазначається валюта контракту та її код у вiдповiдностi з класифiкатором валют, наведеним у Державному класифiкаторi України.

     4.15. У реквiзитi "15" зазначається валюта розрахунку та її код у вiдповiдностi з класифiкатором валют, наведеним у Державному класифiкаторi України.

     4.16. У реквiзитi "16" вказується характер мiжнародної передачi: експорт /iмпорт/ тимчасовий ввiз/тимчасовий вивiз /реекспорт/ повернення.

     4.17. У реквiзитi "17" вказується повна назва характеру угоди, умови розрахунку та код операцiї вiдповiдно до Iнструкцiї про порядок заповнення вантажної митної декларацiї, затвердженої наказом Державної митної служби вiд 09.07.97 N 307 та зареєстрованої в Мiнiстерствi юстицiї 24.09.97 за N 443/2247.

     4.18. У реквiзитi "18" встановлюється приналежнiсть товару до певної категорiї товару вiйськового призначення або подвiйного використання та визначається позицiя за списком контрольованих товарiв, затвердженим вiдповiдною постановою КМУ iз визначенням її дати та номера.

     4.19. У реквiзитi "19" вказується прiзвище, iм'я та по батьковi керiвника органiзацiї-експортера /iмпортера/, посада, а також проставляються пiдпис, дата пiдпису та печатка.

     4.20. У реквiзитi "20" вказується прiзвище, iм'я та по батьковi керiвника НКАУ чи його заступника, посада, а також проставляються пiдпис, дата пiдпису та печатка (заповнюється НКАУ).

     4.21. У реквiзитi "21" вказується найменування митницi, через яку здiйснюватиметься митне оформлення та її код вiдповiдно до Iнструкцiї про порядок заповнення вантажної митної декларацiї, затвердженої наказом Державної митної служби вiд 09.07.97 N 307 та зареєстрованої в Мiнiстерствi юстицiї 24.09.97 за N 443/2247, а також особливi умови щодо митного оформлення експортного товару та номери карток реєстрацiї, що ранiше були виданi та за якими розпочиналась дiяльнiсть за договором.

     4.22. Картка реєстрацiї має бути заповнена державною мовою за формою додатка 1.

     4.23. Картка реєстрацiї, заповнена з порушенням визначеного цими Правилами порядку, до розгляду не приймається.

     4.24. Виправлення у текстi картки реєстрацiї неприпустимi.

     4.25. При оформленнi картки реєстрацiї на експорт, iмпорт, тимчасове ввезення (вивезення), транзит товару заповнюються реквiзити 1 - 19, 21. В разi проведення бартерних операцiй заповнюються двi картки - на експорт та iмпорт. Назва реквiзитiв та їх коди повиннi вiдповiдати загальноукраїнським класифiкаторам технiко-економiчної iнформацiї (ЗКТЕI). Скорочення слiв повинно вiдповiдати вимогам чинних стандартiв України.

Додаток 1

КАРТКА РЕЄСТРАЦIЇ-ОБЛIКУ N
зовнiшньоекономiчного договору (контракту)

термiн дiї _________________________

ДОГОВIР N _____

вiд "___" ____________ 200_ р.

(додаткова угода N ______ ____ вiд ______________________)

1. Органiзацiя-експортер  
юридична адреса  
Тел.   Факс  
Iдентифiкацiйний код  
Номер лiцензiї  
2. Органiзацiя-iмпортер  
юридична адреса  
Тел.   Факс  
Iдентифiкацiйний код  
Номер лiцензiї  
3. Органiзацiя-кiнцевий споживач продукцiї  
юридична адреса  
Тел.   Факс  
Iдентифiкацiйний код  
Номер лiцензiї  
4. Країна виробника, код 5. Країна призначення, код 6. Базис поставки
7. Найменування товару 8. Код (УКТ ЗЕД) 9. Одиниця вимiру
10. Кiлькiсть
11. Вартiсть у валютi договору
12. Загальна вартiсть у валютi договору 13. Еквiвалент загальної вартостi в $ США
14. Валюта договору, код 15. Валюта розрахунку, код
16. Характер мiжнародної передачi 17. Характер угоди, код
18. Класифiкацiя товару
19. П. I. Б керiвника органiзацiї-експортера /iмпортера/
Посада
НКАУ
20. П. I. Б
  
Пiдпис Дата
М. П.
Посада
Пiдпис Дата
М. П.
21. Особливi умови

 

Додаток 2

Звiт про експорт продукцiї /послуг/

Станом на  
(пiдприємство-постачальник)
N
п/п
N та дата укладення договору Замовник /найменування, адреса/ Загальна сума за договором Еквiвалент суми договору в дол. США (курс на момент укладання) Продукцiя /послуги/, поставлена /наданi/ Найменування Код УКТ ЗЕД Один вимiру К-ть Сума в валютi договору Еквiвалент суми, сплаченої Замовником в дол. США (курс на момент оплати) Примiтка
1                        
2                        
.                        
.                        
.                        
Всього                        
________________________________ Керiвник пiдприємства, органiзацiї

 

Додаток 3

Звiт про iмпорт продукцiї /послуг/

Станом на  
(пiдприємство-одержувач)
N
п/п
N та дата укладення договору Постачальник /найменування, адреса/ Найменування продукцiї /послуг/ Код УКТ ЗЕД Один. вимiру К-ть Вартiсть в валютi договору Еквiвалент вартостi в дол. США (курс на момент сплати) Примiтка
                   
                   
                   
                   
                   
Всього                  
________________________________ Керiвник пiдприємства, органiзацiї
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.