УКАЗ
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

Про Основнi напрями iнвестицiйної полiтики
на 1999 - 2001 роки

     З метою прискорення економiчних реформ та створення умов для вiдновлення економiчного зростання держави постановляю:

     1. Схвалити Основнi напрями iнвестицiйної полiтики на 1999 - 2001 роки (додаються).

     2. Кабiнету Мiнiстрiв України:

     розробити проекти нормативно-правових актiв, необхiдних для реалiзацiї положень Основних напрямiв iнвестицiйної полiтики на 1999 - 2001 роки;

     забезпечити реалiзацiю Основних напрямiв iнвестицiйної полiтики на 1999 - 2001 роки.

Президент України Л. КУЧМА
м. Київ
18 серпня 1999 року
N 1004/99

 

СХВАЛЕНО
Указом Президента України
вiд 18 серпня 1999 року N 1004/99

ОСНОВНI НАПРЯМИ IНВЕСТИЦIЙНОЇ ПОЛIТИКИ
на 1999 - 2001 роки

Сучасний стан iнвестицiйної дiяльностi

     Здiйснення глибокої структурної перебудови української економiки вимагає iстотного збiльшення обсягу iнвестицiй, консолiдацiї всiх джерел iнвестування, активiзацiї iнвестицiйної дiяльностi.

     Протягом 1991 - 1997 рокiв обсяги внутрiшнiх iнвестицiй скоротилися майже у п'ять разiв внаслiдок зниження господарської активностi i незадовiльного фiнансового стану бiльшостi суб'єктiв господарювання, зменшення iнвестицiйних можливостей бюджетiв усiх рiвнiв, вiдсутностi достатнiх механiзмiв для залучення коштiв з недержавних джерел фiнансування.

     Питома вага iнвестицiй у валовому внутрiшньому продуктi зменшилася з 17,2 вiдсотка у 1992 роцi до 13,3 вiдсотка у 1997 роцi. Обсяги державних бюджетних iнвестицiй скоротилися у 12 разiв, iстотно зросли обсяги незавершеного будiвництва.

     У 1998 роцi завдяки вжитим заходам щодо активiзацiї iнвестицiйної дiяльностi вперше за останнi роки вдалося досягти приросту внутрiшнiх iнвестицiй, проте ця тенденцiя не була закрiплена на початку 1999 року.

     Питання пiдвищення економiчної заiнтересованостi в iнвестуваннi у вiтчизняних та iноземних iнвесторiв, збiльшення обсягiв iнвестицiй з усiх можливих джерел та спрямування їх на реалiзацiю стратегiчних цiлей економiки України залишаються невирiшеними.

     Через падiння виробництва, неефективну систему оподаткування та недосконалу амортизацiйну полiтику значно зменшилися обсяги прибутку i амортизацiї - основних джерел власних iнвестицiй пiдприємств.

     Не забезпечує зростання обсягу iнвестицiй в економiку України дiяльнiсть банкiвської системи, фондового ринку, спецiальних (вiльних) економiчних зон.

     Недосконалiсть законодавчої бази, вiдсутнiсть досвiду i практики проведення позик, нерозвиненiсть iнфраструктури ринку цiнних паперiв, обмежена кiлькiсть лiквiдних об'єктiв, недостатнi правовi гарантiї для iнвесторiв стримують акумулювання iнвестицiй через цей ринок.

     Залученню iноземних iнвестицiй в економiку України заважають частi змiни законодавства та вiдсутнiсть надiйних гарантiй захисту для iноземних iнвесторiв, занадто високий рiвень ставок оподаткування, повiльнi темпи приватизацiї, складна система ведення бухгалтерського облiку, яка не вiдповiдає мiжнародним стандартам.

Цiлi та завдання iнвестицiйної полiтики

     Стратегiчними цiлями iнвестицiйної полiтики є:

     створення сприятливого iнвестицiйного клiмату i стимулювання притоку капiтальних вкладень у виробництво;

     iнвестицiйне забезпечення структурної перебудови економiки;

     мобiлiзацiя всiх джерел iнвестицiйних ресурсiв та їх ефективне використання;

     стимулювання процесiв розвитку виробничої сфери;

     забезпечення зростання внутрiшнього валового продукту i створення умов для нарощування внутрiшнiх iнвестицiйних ресурсiв.

     Збiльшення обсягiв iнвестицiй у 1999 - 2001 роках i пiдвищення їх ефективностi передбачає вирiшення таких першочергових завдань:

     уточнення прiоритетних напрямiв залучення iнвестицiй;

     удосконалення амортизацiйної полiтики;

     надання державної пiдтримки суб'єктам господарювання;

     пiдвищення ефективностi використання державних iнвестицiйних ресурсiв;

     запровадження механiзмiв стимулювання довгострокового кредитування виробництва комерцiйними банками;

     стимулювання збiльшення заощаджень громадян та їх iнвестицiйного спрямування, вдосконалення системи гарантiй збереження внескiв громадян у фiнансово-кредитнi установи;

     сприяння залученню iноземних iнвесторiв до довгострокових iнвестицiйних проектiв, практичне забезпечення системи гарантiй для них;

     стимулювання збiльшення виробництва конкурентоспроможних товарiв та послуг за рахунок ресурсозбереження, впровадження нових технiчних i технологiчних досягнень, ефективної конверсiї, прогресивних структурних змiн у виробництвi;

     удосконалення нормативно-правової бази iнвестицiйної дiяльностi.

Джерела iнвестицiйних ресурсiв

     Реалiзацiя Основних напрямiв iнвестицiйної полiтики на 1999 - 2001 роки потребує консолiдацiї ресурсiв усiх джерел фiнансування.

     Прогнозованi обсяги iнвестицiй у цiнах вiдповiдних рокiв становлять:

     1999 2000 2001

(млн. гривень)

Загальний обсяг iнвестицiй  18232  19720  21800
з них:               
1) бюджетнi iнвестицiї  2238  3100  4550
у тому числi:               
державний бюджет, з нього:  2238  2800  4050
амортизацiйнi вiдрахування (10 %)  1130          
кошти Фонду для здiйснення заходiв
щодо лiквiдацiї наслiдкiв
Чорнобильської катастрофи та
соцiального захисту населення
  181   200   250
мiсцевi бюджети     -   300   500
2) власнi кошти пiдприємств i
органiзацiй
 11600  12000  12500
у тому числi:               
прибуток  5500  5600  5700
амортизацiйнi вiдрахування  6100  6400  6800
3) iншi кошти  4394  4620  4750
у тому числi:               
кошти громадян  2124  2404  2725
кошти громадських органiзацiй   342   400   420
кредити вiтчизняних банкiв   300   380   450
iноземнi iнвестицiї   296   316   355
зовнiшнi державнi кредити  1332  1120   800

Заходи i механiзми стимулювання iнвестицiйної
дiяльностi

     З метою мобiлiзацiї та ефективного використання у 1999 - 2001 роках додаткових джерел iнвестування економiки України передбачається здiйснити низку послiдовних заходiв:

     1) уточнити перелiк прiоритетних секторiв i галузей економiки для реалiзацiї iнвестицiйних проектiв, а також науково-технiчних програм та основних напрямiв фундаментальних i пошукових дослiджень, якi фiнансуються за рахунок бюджетних коштiв;

     2) пiдвищити регулюючу роль держави у вiдновленнi iнвестицiйного процесу шляхом концентрацiї та спрямування iнвестицiйних ресурсiв бюджетiв усiх рiвнiв, а також кредитних коштiв, що залучаються пiд гарантiї Кабiнету Мiнiстрiв України, у розвиток прiоритетних секторiв економiки;

     3) внести в установленому порядку пропозицiї щодо податкового стимулювання iнвестицiйних процесiв, впровадження нових органiзацiйних схем розвитку пiдприємств у галузi природних монополiй;

     4) розробити до 1 вересня 1999 року Концепцiю державної амортизацiйної полiтики;

     5) запровадити до 1 жовтня 1999 року порядок проведення на конкурсних засадах вiдбору iнвестицiйних проектiв, що передбачають залучення бюджетних коштiв або iноземних кредитiв пiд державнi гарантiї;

     6) здiйснювати вiдбiр iнвестицiйних проектiв для надання державної пiдтримки в разi, якщо:

     iнвестицiйний проект має державне значення;

     iнвестицiя супроводжується впровадженням ресурсозберiгаючих та екологiчно безпечних технологiй;

     продукцiя пiдприємства має експортну спрямованiсть;

     iнвестицiї сприяють створенню нових робочих мiсць, особливо в регiонах з напруженим ринком працi;

     7) здiйснити перехiд вiд безповоротного бюджетного фiнансування iнвестицiй до цiльового кредитування iнвестицiйних проектiв на пiльгових умовах та з майновими гарантiями їх цiльового використання;

     8) посилити контроль i вiдповiдальнiсть за реалiзацiю iнвестицiйних проектiв та кредитiв, що надаються пiд гарантiї Кабiнету Мiнiстрiв України. Вдосконалити механiзм стимулювання банкiв до надання гарантiй як форми забезпечення зобов'язань позичальникiв таких кредитiв;

     9) внести змiни до законодавства, якi б дозволяли проводити додаткову емiсiю акцiй iнвестицiйно привабливих пiдприємств, контрольнi пакети акцiй яких належать державi, для продажу акцiй iнвесторам, якi беруть зобов'язання щодо реалiзацiї необхiдних iнвестицiйних програм;

     10) пiд час реалiзацiї Комплексних заходiв щодо оздоровлення банкiвської системи на 1999 - 2000 роки активiзувати роботу з комерцiйними банками щодо стимулювання концентрацiї банкiвського капiталу i спрямування його в реальний сектор економiки;

     11) розробити механiзм посилення економiчної заiнтересованостi комерцiйних банкiв у кредитуваннi проектiв, пов'язаних iз випуском експортоспроможної продукцiї;

     12) сприяти залученню коштiв, у тому числi мiжнародних фiнансових органiзацiй, у державнi фонди пiдтримки пiдприємництва в Українi;

     13) забезпечити своєчасне створення Нацiональної депозитарної системи;

     14) розробити нормативнi акти щодо регулювання дiяльностi iнститутiв спiльного iнвестування на фондовому ринку; запровадити пiлотнi проекти з цих питань;

     15) пiд час розроблення нормативних актiв щодо регулювання дiяльностi iнститутiв спiльного iнвестування та пенсiйних фондiв передбачати механiзми гарантiй збереження внескiв населення;

     16) здiйснити емiсiю цiнних паперiв з метою залучення коштiв населення до реалiзацiї iнвестицiйних проектiв;

     17) запровадити механiзм залучення коштiв населення шляхом укладення ф'ючерсних контрактiв, становлення i розвитку систем iпотечного кредитування житлового будiвництва та пiльгового кредитування i субсидiювання малозабезпечених сiмей;

     18) Кабiнету Мiнiстрiв України пiд час розроблення проектiв Державного бюджету України на 2000 i 2001 роки передбачати кошти для надання громадянам пiльгових кредитiв та субсидiй на будiвництво i придбання житла;

     19) розробити порядок отримання громадянами довгострокових кредитiв для будiвництва житла з використанням застави майбутнього житла та пiльгових кредитiв для фiнансування добудови об'єктiв незавершеного житлового будiвництва;

     20) пiдвищити iнвестицiйну спрямованiсть приватизацiї за допомогою залучення до цього процесу iнвесторiв на умовах продажу їм пакетiв акцiй у розмiрi не менше 50 вiдсоткiв плюс одна акцiя статутного фонду пiдприємств, що приватизуються;

     21) провести суцiльну перевiрку договорiв купiвлi-продажу пакетiв акцiй пiд час приватизацiї державних пiдприємств у частинi виконання покупцями взятих ними iнвестицiйних зобов'язань.

     У разi невиконання або неналежного виконання покупцями об'єктiв приватизацiї взятих ними iнвестицiйних зобов'язань вжити заходiв щодо повернення у державну власнiсть пакетiв акцiй, а також майна приватизованих пiдприємств, якi мають найбiльшу заборгованiсть перед державним бюджетом i Пенсiйним фондом України.

     Удосконалити методологiчнi пiдходи до оцiнки вартостi об'єктiв приватизацiї, зокрема щодо визначення цiни нелiквiдних пiдприємств. Поширити застосування у процесi приватизацiї експертних методiв оцiнки майна.

Глава Адмiнiстрацiї
Президента України
М. БIЛОБЛОЦЬКИЙ
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.