ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до Закону України "Про судову експертизу"
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести до Закону України "Про судову експертизу" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1994 р., N 28, ст. 232; 2003 р., N 27, ст. 209) такi змiни:
1. У статтi 1 слова "попереднього слiдства чи суду" замiнити словами "досудового та судового слiдства".
2. Статтi 2, 7, 9, 15, 16 i 21 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 2. Законодавство України про судову експертизу
Законодавство України про судову експертизу складається iз цього Закону, iнших нормативно-правових актiв.
Якщо мiжнародним договором, згода на обов'язковiсть якого надана Верховною Радою України, встановлено iншi правила, нiж тi, що передбачено законодавством України про судову експертизу, застосовуються правила мiжнародного договору України";
"Стаття 7. Суб'єкти судово-експертної дiяльностi
Судово-експертну дiяльнiсть здiйснюють державнi спецiалiзованi установи, а також у випадках i на умовах, визначених цим Законом, судовi експерти, якi не є працiвниками зазначених установ.
До державних спецiалiзованих установ належать:
науково-дослiднi установи судових експертиз Мiнiстерства юстицiї України;
науково-дослiднi установи судових експертиз, судово-медичнi та судово-психiатричнi установи Мiнiстерства охорони здоров'я України;
експертнi служби Мiнiстерства внутрiшнiх справ України, Мiнiстерства оборони України, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України.
Виключно державними спецiалiзованими установами здiйснюється судово-експертна дiяльнiсть, пов'язана з проведенням кримiналiстичних, судово-медичних i судово-психiатричних експертиз.
Для проведення деяких видiв експертиз, якi не здiйснюються виключно державними спецiалiзованими установами, за рiшенням особи або органу, що призначили судову експертизу, можуть залучатися крiм судових експертiв також iншi фахiвцi з вiдповiдних галузей знань";
"Стаття 9. Державний Реєстр атестованих судових експертiв
Атестованi вiдповiдно до цього Закону судовi експерти включаються до державного Реєстру атестованих судових експертiв, ведення якого покладається на Мiнiстерство юстицiї України.
Особа або орган, якi призначили судову експертизу, можуть доручити її проведення тим судовим експертам, яких внесено до державного Реєстру атестованих судових експертiв, а у випадках, передбачених частиною четвертою статтi 7 цього Закону, - iншим фахiвцям з вiдповiдних галузей знань";
"Стаття 15. Фiнансування судово-експертної дiяльностi
Проведення науково-дослiдними установами судових експертиз наукових розробок з питань органiзацiї та проведення судових експертиз фiнансується за рахунок Державного бюджету України.
Проведення судових експертиз у кримiнальних та адмiнiстративних справах державними спецiалiзованими установами здiйснюється за рахунок коштiв, якi цiльовим призначенням видiляються цим експертним установам з Державного бюджету України.
Проведення судових експертиз, обстежень i дослiджень судово-медичними та судово-психiатричними установами здiйснюється за рахунок коштiв, якi безпосередньо i цiльовим призначенням видiляються цим експертним установам з державного чи мiсцевого бюджету.
Витрати на проведення судових експертиз науково-дослiдними установами Мiнiстерства юстицiї України та судово-медичними i судово-психiатричними установами Мiнiстерства охорони здоров'я України у цивiльних i господарських справах вiдшкодовуються в порядку, передбаченому чинним законодавством.
Проведення iнших експертних дослiджень i обстежень державними спецiалiзованими установами здiйснюється за рахунок замовника.
Державнi спецiалiзованi установи, а також фахiвцi, що не є працiвниками цих установ, зазначенi у статтi 7 цього Закону, виконують iншi роботи на договiрних засадах.
Стаття 16. Атестацiя судового експерта
Метою атестацiї судового експерта є оцiнка професiйного рiвня фахiвцiв, якi залучаються до проведення судових експертиз або беруть участь у розробках теоретичної та методичної бази судової експертизи. Залежно вiд спецiалiзацiї їм присвоюється квалiфiкацiя судового експерта з правом проведення певного виду експертизи.
Метою атестацiї працiвникiв державної спецiалiзованої установи, якi залучаються до проведення судових експертиз та/або беруть участь у розробленнi теоретичної та науково-методичної бази судової експертизи, є оцiнка рiвня їх спецiальних знань та вiдповiднiсть займанiй посадi.
Залежно вiд спецiалiзацiї i рiвня пiдготовки працiвникам державної спецiалiзованої установи присвоюються квалiфiкацiя судового експерта i квалiфiкацiйний клас.
Порядок проведення атестацiї та присвоєння чи позбавлення квалiфiкацiйних класiв судового експерта визначається мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади, до сфери управлiння яких належать державнi спецiалiзованi установи, що здiйснюють судово-експертну дiяльнiсть";
"Стаття 21. Кадрове забезпечення
Пiдготовка фахiвцiв для державних спецiалiзованих установ, що проводять судовi експертизи, здiйснюється вищими навчальними закладами; спецiалiзацiя та пiдвищення квалiфiкацiї проводяться на курсах та у спецiальних закладах вiдповiдних мiнiстерств та iнших центральних органiв виконавчої влади.
Фахiвцi, якi не є працiвниками державних спецiалiзованих установ i мають на метi здiйснювати експертну дiяльнiсть, проходять навчання з вiдповiдної експертної спецiальностi в державних спецiалiзованих установах Мiнiстерства юстицiї України з урахуванням обмежень, передбачених законом.
Для забезпечення належного професiйного рiвня фахiвцi, якi не є працiвниками державних спецiалiзованих установ i отримали квалiфiкацiю судового експерта, крiм тих, якi мають науковий ступiнь, один раз на три роки повиннi пройти стажування в державних спецiалiзованих установах Мiнiстерства юстицiї України вiдповiдно до спецiальностi та пiдтвердити рiвень своїх професiйних знань.
Вивчення потреб у пiдготовцi, спецiалiзацiї та пiдвищеннi квалiфiкацiї експертiв, а також розроблення пропозицiй щодо задоволення цих потреб здiйснюються мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади, до сфери управлiння яких належать державнi спецiалiзованi установи, що здiйснюють судово-експертну дiяльнiсть".
3. В абзацi четвертому статтi 4 слова "та попереднього слiдства" замiнити словами "досудового та судового слiдства".
4. У статтi 8:
1) назву та частину першу викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 8. Науково-методичне та органiзацiйно-управлiнське забезпечення судово-експертної дiяльностi
Органiзацiя науково-методичного забезпечення судово-експертної дiяльностi та органiзацiйно-управлiнськi засади дiяльностi державних спецiалiзованих установ покладаються на мiнiстерства та iншi центральнi органи виконавчої влади, до сфери управлiння яких належать державнi спецiалiзованi установи, що здiйснюють судово-експертну дiяльнiсть";
2) пiсля частини другої доповнити новою частиною такого змiсту:
"Методики проведення судових експертиз (крiм судово-медичних та судово-психiатричних) пiдлягають атестацiї та державнiй реєстрацiї в порядку, що визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України".
У зв'язку з цим частину третю вважати частиною четвертою.
5. У статтi 10:
1) у частинi першiй слово "давання" замiнити словом "надання";
2) частину другу викласти в такiй редакцiї:
"Судовими експертами державних спецiалiзованих установ можуть бути фахiвцi, якi мають вiдповiдну вищу освiту, освiтньо-квалiфiкацiйний рiвень не нижче спецiалiста, пройшли вiдповiдну пiдготовку та отримали квалiфiкацiю судового експерта з певної спецiальностi";
3) доповнити частиною третьою такого змiсту:
"До проведення судових експертиз, крiм тих, що проводяться виключно державними спецiалiзованими установами, можуть залучатися також судовi експерти, якi не є працiвниками цих установ, за умови, що вони мають вiдповiдну вищу освiту, освiтньо-квалiфiкацiйний рiвень не нижче спецiалiста, пройшли вiдповiдну пiдготовку в державних спецiалiзованих установах Мiнiстерства юстицiї України, атестованi та отримали квалiфiкацiю судового експерта з певної спецiальностi у порядку, передбаченому цим Законом".
6. У частинi першiй статтi 13:
1) у пунктi 2 слова "в актi судової експертизи на виявленi в ходi її проведення факти" замiнити словами "у висновку експерта на виявленi в ходi проведення судової експертизи факти";
2) доповнити пунктом 6 такого змiсту:
"6) проводити на договiрних засадах експертнi дослiдження з питань, що становлять iнтерес для юридичних i фiзичних осiб, з урахуванням обмежень, передбачених законом".
7. Назву роздiлу III викласти в такiй редакцiї:
"Фiнансове та органiзацiйне забезпечення судово-експертної дiяльностi".
8. Текст статтi 17 викласти в такiй редакцiї:
"Для присвоєння та позбавлення квалiфiкацiї судового експерта i квалiфiкацiйних класiв створюються експертно-квалiфiкацiйнi комiсiї при мiнiстерствах та iнших центральних органах виконавчої влади, до сфери управлiння яких належать державнi спецiалiзованi установи, що здiйснюють судово-експертну дiяльнiсть.
До складу експертно-квалiфiкацiйних комiсiй входять найбiльш досвiдченi фахiвцi та науковцi, якi мають квалiфiкацiю судового експерта та стаж практичної роботи за спецiальнiстю не менше п'яти рокiв. Серед них має бути не менше двох фахiвцiв тiєї експертної спецiальностi i того класу, з яких комiсiя проводить атестацiю, присвоює квалiфiкацiю судового експерта або квалiфiкацiйний клас, а також фахiвець з процесуальних питань судової експертизи.
Порядок присвоєння квалiфiкацiї судового експерта фахiвцям чи позбавлення квалiфiкацiї судового експерта фахiвцiв, якi не є працiвниками державних спецiалiзованих установ, визначається Мiнiстерством юстицiї України. З цiєю метою при Мiнiстерствi юстицiї України створюється Центральна експертно-квалiфiкацiйна комiсiя, яка дiє вiдповiдно до положення про неї, що затверджується Мiнiстерством юстицiї України.
Присвоєння квалiфiкацiї судового експерта i квалiфiкацiйних класiв судово-медичним i судово-психiатричним експертам та позбавлення квалiфiкацiї судового експерта i квалiфiкацiйних класiв судово-медичних i судово-психiатричних експертiв проводяться в порядку, що встановлюється Мiнiстерством охорони здоров'я України".
9. У частинi другiй статтi 18 слова "та вiдомчих експертних служб" виключити.
10. Назву статтi 19 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 19. Охорона державних спецiалiзованих установ, що проводять судовi експертизи".
11. У статтi 20:
1) частину першу викласти в такiй редакцiї:
"Пiдприємства, установи, органiзацiї незалежно вiд форми власностi зобов'язанi надавати безоплатно iнформацiю, необхiдну для проведення судових експертиз, державним спецiалiзованим установам, а також, за згодою, натурнi зразки або каталоги своєї продукцiї, технiчну документацiю та iншу iнформацiю, необхiдну для створення й оновлення методичної та нормативної бази судової експертизи. Державнi спецiалiзованi установи, судовi експерти та залученi фахiвцi, що проводять судовi експертизи, у разi отримання iнформацiї, що становить державну, комерцiйну чи iншу охоронювану законом таємницю, повиннi забезпечити нерозголошення цих вiдомостей";
2) у частинi другiй слова "Спецiалiзованi установи та вiдомчi служби" замiнити словами "Державнi спецiалiзованi установи".
12. У частинi першiй статтi 21 слова "спецiалiзованих установ та вiдомчих служб" замiнити словами "державних спецiалiзованих установ".
13. У частинi першiй статтi 23 слова "Керiвники спецiалiзованих установ та вiдомчих служб" замiнити словами "Керiвники державних спецiалiзованих установ".
14. У статтi 24 слова "Спецiалiзованi установи та вiдомчi служби" замiнити словами "Державнi спецiалiзованi установи".
II. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з дня його опублiкування.
2. Частину четверту статтi 4 Закону України "Про оцiнку майна, майнових прав та професiйну оцiночну дiяльнiсть в Українi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2001 р., N 47, ст. 251) викласти в такiй редакцiї:
"Дiяльнiсть судових експертiв, пов'язана з оцiнкою майна, здiйснюється на умовах i в порядку, передбачених Законом України "Про судову експертизу", з урахуванням особливостей, визначених цим Законом щодо методичного регулювання оцiнки цього майна. Iншi положення цього Закону не поширюються на судових експертiв".
3. Кабiнету Мiнiстрiв України:
у тримiсячний термiн пiсля набрання чинностi цим Законом:
подати на розгляд Верховної Ради України пропозицiї щодо приведення законодавчих актiв України у вiдповiднiсть iз цим Законом;
привести свої рiшення у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади своїх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.
Президент України | Л.КУЧМА |
м. Київ
9 вересня 2004 року
N 1992-IV
Copyright © 2024 НТФ «Интес» Все права сохранены. |