МIНIСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

НАКАЗ

вiд 5 лютого 2001 року N 65


Про затвердження Методичних рекомендацiй з формування собiвартостi перевезень (робiт, послуг) на транспортi

     Вiдповiдно до Програми реформування системи бухгалтерського облiку iз застосуванням мiжнародних стандартiв, затвердженої постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28 жовтня 1998 року N 1706, i з метою визначення єдиних засад формування собiвартостi перевезень (робiт, послуг) на транспортi наказую:

     1. Затвердити Методичнi рекомендацiї з формування собiвартостi перевезень (робiт, послуг) на транспортi, що додаються.

     2. Управлiнню бухгалтерського облiку, бюджетного фiнансування i звiтностi (Содель М. В.), департаменту стратегiчного розвитку (Петренко О. П.) надавати роз'яснення щодо застосування цих Методичних рекомендацiй.

     3. Керiвникам Державних департаментiв авiацiйного транспорту (Шкатюк А. Г.), автомобiльного транспорту (Докiль Л. П.), морського i рiчкового транспорту (Зубков В. О.) забезпечити доведення зазначених Методичних рекомендацiй до пiдвiдомчих пiдприємств.

     4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Мiнiстра Демиденка А. Ф.

В. о. Мiнiстра В. Г. Цибенко

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Мiнiстерства транспорту України
вiд 5 лютого 2001 р. N 65

Методичнi рекомендацiї з формування собiвартостi перевезень (робiт, послуг) на транспортi

I. Загальнi положення

     1. Методичнi рекомендацiї з формування собiвартостi перевезень (робiт, послуг) на транспортi (далi - Рекомендацiї) розробленi у вiдповiдностi до Програми реформування системи бухгалтерського облiку iз застосуванням мiжнародних стандартiв, затвердженої постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.10.98 р. N 1706.

     2. Рекомендацiї можуть застосовуватись для цiлей планування, ведення облiку i калькулювання собiвартостi перевезень вантажiв i пасажирiв, робiт i послуг, пов'язаних з транспортним процесом, як на транспортних пiдприємствах, так i на iнших пiдприємствах, що виконують зазначенi роботи (послуги), незалежно вiд форм власностi i пiдпорядкування, але з врахуванням технологiчних i органiзацiйних особливостей кожного пiдприємства.

     Конкретний перелiк i склад статей калькулювання собiвартостi перевезень визначається пiдприємством.

     У структурних пiдроздiлах транспортних пiдприємств, що видiленi в окремi виробничi одиницi, якi вiдносяться до iнших галузей народного господарства (промисловiсть, будiвництво, сiльське господарство та iнших), застосовуються типовi положення з планування, облiку i калькулювання собiвартостi продукцiї (робiт, послуг) вiдповiдних галузей.

     3. Собiвартiсть перевезень (робiт, послуг) - це вираженi в грошовiй формi поточнi витрати транспортних пiдприємств, безпосередньо пов'язанi з пiдготовкою та здiйсненням процесу перевезень вантажiв i пасажирiв, а також виконанням робiт i послуг, що забезпечують перевезення.

     4. Витрати на здiйснення перевезень (робiт, послуг) характеризують витрати поточного перiоду (року, кварталу, мiсяця) на цi цiлi.

     Витрати на перевезення (роботи, послуги) включають у собiвартiсть того звiтного перiоду, в якому вони виникли, незалежно вiд дати сплати грошових коштiв. Непродуктивнi витрати i втрати вiдображаються в облiку того звiтного перiоду, в якому вони виникли.

     5. Витрати в iноземнiй валютi на виконання перевезень (робiт, послуг) вiдносяться на собiвартiсть у гривнях, згiдно з офiцiйним курсом Нацiонального банку України, що дiє на дату здiйснення витрат.

     6. Калькулювання собiвартостi - це визначення розмiру витрат у грошовiй формi на виробництво одиницi певного виду робiт (послуг) по окремих видах витрат. За допомогою калькулювання визначаються собiвартiсть одиницi робiт (послуг), всього їх обсягу, собiвартiсть виробництва по окремих структурних пiдроздiлах пiдприємства, по рiзних виробничих процесах i в цiлому по пiдприємству.

     Планування собiвартостi перевезень (робiт, послуг) є складовою частиною плану економiчного та соцiального розвитку транспортних пiдприємств, якi розробляються ними самостiйно на пiдставi показникiв планового обсягу перевезень вантажiв i пасажирiв, iнших робiт i послуг, продуктивностi працi, фонду її оплати та iнших, i являє собою систему технiко-економiчних розрахункiв, якi визначають величину витрат на здiйснення перевезень (робiт, послуг).

     8. Метою облiку витрат i визначення собiвартостi перевезень (робiт, послуг) є своєчасне, повне та достовiрне визначення фактичних витрат на їх виконання, обчислення фактичної собiвартостi окремих видiв перевезень (робiт, послуг), здiйснення контролю за використанням матерiальних, трудових та грошових ресурсiв.

     Данi облiку витрат використовуються для оцiнки фiнансово-господарської дiяльностi пiдприємств та їх структурних пiдроздiлiв, визначення фактичної ефективностi проведених органiзацiйно-технiчних заходiв, виявлення резервiв скорочення витрат, виконання аналiтичних розрахункiв.

     9. При здiйсненнi планування, облiку та калькулювання собiвартостi повинно бути забезпечене повне зiставлення планових та звiтних даних щодо складу класифiкацiї витрат, об'єктiв i одиниць калькулювання, методiв розподiлу витрат мiж об'єктами калькулювання та плановими (звiтними) перiодами.

II. Класифiкацiя витрат

     10. З метою правильної органiзацiї планування, облiку, калькулювання та аналiзу собiвартостi перевезень витрати на перевезення (роботи, послуги) класифiкуються за рiзними ознаками.

     11. За мiсцем виникнення витрати на перевезення (роботи, послуги) групуються в розрiзi вiдокремлених структурних пiдроздiлiв транспортних пiдприємств.

     Залежно вiд характеру та призначення виконуваних процесiв виробництво подiляється на основне, допомiжне i обслуговуюче (невиробниче) господарство.

     До основного виробництва належать вiдокремленi структурнi пiдроздiли пiдприємств, якi безпосередньо здiйснюють перевезення, виконують роботи та послуги, що належать до основного виду дiяльностi: перевезення вантажiв, перевезення пасажирiв, транспортно-експедицiйнi послуги для пiдприємств, органiзацiй та населення; навантажувально-розвантажувальнi роботи; такелажнi роботи, експлуатацiя складiв, перевалочних пунктiв, вантажних станцiй, контейнерiв, iншi роботи та послуги.

     Допомiжне виробництво призначене для обслуговування пiдроздiлiв основного виробництва: виконання робiт по технiчному обслуговуванню, ремонту рухомого складу, iнших основних фондiв, забезпечення iнструментом, запасними частинами для ремонту транспортних засобiв та устаткування, рiзними видами енергiї, транспортними та iншими послугами. До нього належать ремонтнi цехи, дiльницi, майстернi, енергетичнi, експериментальнi та iншi пiдроздiли.

     До невиробничого господарства належать: житлово-комунальне господарство, культурно-побутовi заклади, пiдсобнi сiльськогосподарськi пiдприємства, науково-дослiднi, оздоровчi, спортивнi та iншi структурнi пiдроздiли, якi не беруть участi у здiйсненнi та забезпеченнi перевезень.

     12. За видами витрати класифiкуються за економiчними елементами та за статтями калькуляцiї.

     Пiд елементами витрат розумiють економiчно однорiднi види витрат. Групування витрат за економiчними елементами здiйснюється для органiзацiї контролю за рiвнем витрат у цiлому по пiдприємству, визначення загального обсягу використаних пiдприємством матерiальних, трудових i грошових коштiв.

     Групування витрат за статтями калькуляцiї призначене для органiзацiї аналiтичного облiку витрат i калькулювання собiвартостi окремих видiв перевезень, обчислення витрат в розрiзi структурних пiдроздiлiв пiдприємства.

     13. За способами вiднесення на собiвартiсть перевезень витрати подiляються на прямi та непрямi.

     До прямих витрат належать витрати, якi можуть бути безпосередньо включенi до собiвартостi окремих видiв перевезень (робiт, послуг).

     До непрямих витрат належать витрати, безпосередньо не пов'язанi iз виконанням транспортних робiт, послуг. До таких витрат належать загальновиробничi витрати, якi включають витрати по управлiнню та обслуговуванню виробничого процесу.

     14. За ступенем впливу обсягiв перевезень (робiт, послуг) на рiвень витрат витрати подiляються на змiннi i постiйнi.

     До змiнних витрат належать витрати, абсолютна величина яких змiнюється (збiльшується або зменшується) разом iз змiною обсягiв перевезень (робiт, послуг). Зокрема, витрати на пально-мастильнi матерiали, електроенергiю, запаснi частини i комплектуючi, оплату працi працiвникiв, зайнятих на перевезеннях, вiдрахування на соцiальнi заходи тощо.

     Постiйнi витрати - це витрати, абсолютна величина яких iз збiльшенням або зменшенням обсягiв перевезень (робiт, послуг) iстотно не змiнюється.

     До них належать витрати, пов'язанi з обслуговуванням i управлiнням дiяльнiстю виробничих пiдроздiлiв, та витрати на забезпечення загальногосподарських потреб.

     15. За складом витрати подiляються на одноелементнi, тобто економiчно однорiднi, та комплекснi, якi складаються з кiлькох елементiв.

     16. За звiтними перiодами витрати на перевезення (роботи, послуги) подiляються на поточнi, витрати майбутнiх перiодiв та минулих перiодiв.

     17. За доцiльнiстю витрати подiляються на продуктивнi, непродуктивнi та надзвичайнi. Непродуктивними витратами вважаються витрати, що виникли в результатi недостатньої органiзацiї виробництва i управлiння, вiдхилень вiд технологiчних норм, псування матерiальних цiнностей.

     До витрат вiд надзвичайних подiй (втрати вiд стихiйного лиха, вiд техногенних катастроф та аварiй, iншi) вiдносяться як втрати за наслiдками цих подiй, так i витрати на здiйснення заходiв, пов'язаних iз запобiганням та лiквiдацiєю таких наслiдкiв (вiдшкодування, сплата стороннiм органiзацiям, заробiтна плата працiвникiв, зайнятих на вiдновлювальних роботах, вартiсть використаних сировини та матерiалiв тощо).

III. Групування операцiйних витрат за економiчними елементами

     18. Витрати звичайної дiяльностi пiдприємства складаються з витрат операцiйної дiяльностi, фiнансових витрат (витрат на проценти): за користування кредитами отриманими, за облiгацiями випущеними, за фiнансовою орендою тощо та iнших витрат звичайної дiяльностi, якi не пов'язанi безпосередньо з перевезеннями.

     Витрати операцiйної дiяльностi пiдприємства складаються з виробничої собiвартостi перевезень, адмiнiстративних витрат, витрат на збут та iнших операцiйних витрат.

     Витрати операцiйної дiяльностi пiдприємств транспорту вiдповiдно до їх економiчного змiсту групуються за такими елементами:

     - матерiальнi витрати;

     - витрати на оплату працi;

     - вiдрахування на соцiальнi заходи;

     - амортизацiя основних фондiв та нематерiальних активiв;

     - iншi операцiйнi витрати.

     19. До елементу "Матерiальнi витрати" належать:

     1) витрати придбаних у стороннiх органiзацiй або виготовлених власними силами пального, запасних частин i комплектуючих виробiв, мастил, матерiалiв, шин, енергiї, палива, iнших виробничих запасiв, якi використанi на:

     виконання перевезень (робiт, послуг);

     забезпечення технологiчного процесу перевезень (робiт, послуг), їх якостi та надiйностi;

     проведення всiх видiв ремонту, технiчного огляду i обслуговування, реконструкцiї, модернiзацiї основних фондiв (рухомого складу, його агрегатiв i вузлiв, будiвель, споруд, тощо), у тому числi отриманих за договорами лiзингу (оренди);

     забезпечення робiт, пов'язаних з дотриманням правил безпеки працi та руху, протипожежної i сторожової охорони, санiтарно-гiгiєнiчних, природоохоронних та iнших спецiальних вимог, передбачених правилами технiчної експлуатацiї, нагляду i контролю за процесом виробництва;

     забезпечення роботи апарату управлiння пiдприємства та його структурних пiдроздiлiв, включаючи транспортне обслуговування, пов'язане з управлiнням виробництвом, а також технiчних засобiв управлiння: обчислювальної технiки, засобiв зв'язку, сигналiзацiї тощо, якi знаходяться на балансi пiдприємства;

     утримання та експлуатацiю примiщень i територiї пiдприємства, утримання законсервованих основних фондiв;

     винахiдництво i рацiоналiзацiю, проведення дослiдно-експериментальних та конструкторських робiт, виготовлення та дослiдження моделей i зразкiв, пов'язаних з основною дiяльнiстю пiдприємства, освоєння в експлуатацiї нових типiв i моделей транспортних засобiв та видiв перевезень (робiт, послуг);

     забезпечення робiт, пов'язаних з професiйною пiдготовкою, перепiдготовкою та пiдтриманням професiйної майстерностi працiвникiв пiдприємства за профiлем його дiяльностi безпосередньо на пiдприємствi (здiйснення навчально-тренувальних польотiв, утримання тренажерних центрiв тощо);

     2) собiвартiсть малоцiнних i швидкозношуваних предметiв (спецiального одягу, взуття, форменого одягу, що необхiднi для виконання професiйних обов'язкiв, iнструменту, пристроїв, iнвентарю, приладiв, лабораторного обладнання, миючих засобiв, iнших), якi не належать до основних фондiв, вартiсть придбання продуктiв спецiального харчування (включаючи соки i сухе вино) у випадках, передбачених законодавством;

     3) витрати, пов'язанi з використанням природної сировини, в частинi вiдрахувань для покриття витрат на геологорозвiдку корисних копалин, на рекультивацiю земель, плата за деревину, продану на пнi, та за воду, що вибирається з водогосподарських систем, а також платежi за використання iнших природних ресурсiв;

     4) втрати вiд нестачi матерiальних цiнностей в межах норм природного убутку.

     20. Витрати на проведення поточного ремонту основних фондiв та iнших робiт власними силами, власне виробництво електричної та iнших видiв енергiй, а також на трансформацiю та передачу придбаної енергiї до мiсця її споживання включається до вiдповiдних елементiв затрат.

     21. Витрати, пов'язанi з доставкою (в тому числi вантажно-розвантажувальнi роботи) матерiальних ресурсiв транспортними засобами i персоналом пiдприємства, включаються до вiдповiдних елементiв витрат.

     22. До елементу "Витрати на оплату працi" належать пов'язанi з веденням господарської дiяльностi витрати на виплату основної i додаткової заробiтної плати, обчисленi згiдно iз системами оплати працi, прийнятими пiдприємством, включаючи будь-якi виплати у грошовiй або натуральнiй формi.

     23. Основна заробiтна плата - це винагорода за виконану роботу вiдповiдно до встановлених норм працi. Вона встановлюється у виглядi тарифних ставок (окладiв), годинних розрахункових ставок, кiлометрових та iнших вiдрядних розцiнок для робiтникiв i посадових окладiв для службовцiв.

     24. Додаткова заробiтна плата - це винагорода за працю понад установленi норми, за трудовi успiхи та винахiдливiсть i за особливi умови працi. Вона включає доплати, надбавки, гарантiйнi i компенсацiйнi виплати, передбаченi чинним законодавством, премiї, пов'язанi з виконанням виробничих завдань i функцiй:

     1) виплати, передбаченi законодавством про працю за невiдпрацьований на виробництвi час:

     оплата щорiчних i додаткових вiдпусток вiдповiдно до законодавства, грошових компенсацiй за невикористану вiдпустку. Якщо на пiдприємствi створюється резерв для оплати вiдпусток, то до витрат виробництва включаються щомiсячнi вiдрахування на створення такого резерву;

     оплата працiвникам днiв вiдпочинку, що надаються їм у зв'язку з роботою понад нормальну тривалiсть робочого часу при вахтовому методi органiзацiї працi, при пiдсумованому облiку робочого часу та в iнших випадках, передбачених законодавством;

     оплата спецiальних перерв у роботi у випадках, передбачених законодавством (оплата перерв працюючим матерям для годування дитини i оплата часу, пов'язаного з проходженням обов'язкових медичних оглядiв; оплата пiльгового часу працюючим пiдлiткам, яким не виповнилось 18 рокiв);

     оплата працiвникам-донорам днiв обстеження, здачi кровi та вiдпочинку;

     оплата робочого часу працiвникiв, якi залучаються до виконання державних або громадських обов'язкiв, якщо цi обов'язки виконуються у робочий час вiдповiдно до законодавства;

     доплата за роботу у вихiднi i святковi днi та в понадурочний час;

     оплата за час вимушеного прогулу або виконання нижче оплачуваної роботи у випадках, передбачених законодавством;

     виплати вихiдної допомоги, що передбаченi чинним законодавством;

     iншi виплати за невiдпрацьований на виробництвi час, якi передбаченi законодавством;

     2) виплати, пов'язанi з пiдготовкою (навчанням) i перепiдготовкою кадрiв:

     виплати працiвникам пiдприємств заробiтної плати за основним мiсцем роботи за час їх навчання з вiдривом вiд виробництва в системi пiдвищення квалiфiкацiї та перепiдготовки кадрiв;

     оплата навчальних вiдпусток, наданих вiдповiдно до законодавства працiвникам пiдприємств, якi навчаються у вечiрнiх та заочних вищих i середнiх спецiальних навчальних закладах, заочнiй аспiрантурi, у вечiрнiх i заочних загальноосвiтнiх школах;

     оплата працi квалiфiкованих робiтникiв, керiвникiв та спецiалiстiв пiдприємства, залучених без звiльнення вiд основної роботи до пiдготовки, перепiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiї працiвникiв, керiвництва виробничою практикою студентiв i навчання учнiв загальноосвiтнiх шкiл;

     оплата працi студентiв вищих навчальних закладiв i учнiв середнiх спецiальних i професiйно-технiчних закладiв, якi проходять виробничу практику на пiдприємствi, а також оплата працi учнiв загальноосвiтнiх шкiл у перiод професiйної орiєнтацiї, залучених на тимчасову роботу до посильної працi на перiод канiкул;

     витрати, пов'язанi з виплатою учням професiйно-технiчних училищ рiзницi мiж стипендiєю в розмiрi тарифної ставки (мiнiмального окладу) робiтника першого розряду i витратами цих навчальних закладiв (на виплату стипендiй, забезпечення харчуванням i обмундируванням);

     3) оплата працi працiвникiв, якi не перебувають у штатi пiдприємств, за виконання робiт згiдно з договорами цивiльно-правового характеру, включаючи договiр пiдряду, за умови, що розрахунки з працiвниками за виконану роботу проводяться безпосередньо цим пiдприємством. Розмiр коштiв, спрямованих на оплату працi цих працiвникiв, визначається виходячи з кошторису на виконання робiт (послуг) за договором i платiжних документiв;

     4) передбаченi законодавством доплати до тарифних ставок та посадових окладiв, пов'язанi з органiзацiєю працi:

     доплата не звiльненим вiд основної роботи бригадирам з числа робiтникiв за керiвництво бригадою;

     доплата працiвникам за роботу в багатозмiнному режимi та за роботу в нiчний час;

     5) надбавки та доплати до тарифних ставок у розмiрах, передбачених законодавством, i виплати, що мають компенсуючий характер, а саме:

     доплата працiвникам за шкiдливi умови працi (за роботу у важких, шкiдливих умовах);

     плата працiвникам за роботу у вихiднi та святковi (неробочi) днi, в понадурочний час за розцiнками, встановленими законодавчими актами;

     винагорода працiвникам за вислугу рокiв, стаж роботи (надбавки за стаж роботи за спецiальнiстю на даному пiдприємствi), передбаченi законодавством;

     доплата працiвникам за сумiщення професiй (посад), розширення зон обслуговування або збiльшення обсягу виконуваних робiт;

     надбавки за класнiсть водiям автомобiлiв робiтникам локомотивних бригад, доплата за клас квалiфiкацiї льотно-iнструкторському та льотному складу екiпажiв;

     доплата за клас квалiфiкацiї льотно-iнструкторському та льотному складу екiпажiв;

     надбавка за знання та використання в роботi iноземної мови;

     персональнi надбавки;

     надбавки керiвникам, спецiалiстам, службовцям за високi досягнення у працi або за виконання особливо важливих завдань на термiн їх виконання;

     доплата працiвникам до середнього заробiтку у випадках, передбачених законодавством;

     виплати за районними коефiцiєнтами, коефiцiєнтами за роботу в безводних мiсцевостях, у високогiрних районах та за iншими встановленими законодавством коефiцiєнтами, що враховують особливостi транспорту;

     iншi передбаченi законодавством надбавки, доплати i виплати, що мають компенсуючий характер;

     6) передбаченi законодавством виплати, що включаються у фактичну собiвартiсть, але не плануються:

     виплата рiзницi в окладах працiвникам, працевлаштованим з iнших органiзацiй iз збереженням протягом деякого часу (вiдповiдно до законодавства) розмiру посадового окладу за попереднiм мiсцем роботи, а також у разi тимчасового заступництва;

     виплати, пов'язанi з iндексацiєю зарплати в межах, передбачених чинним законодавством;

     плата за час вимушеного прогулу (простою) або за виконання нижче оплачуваної роботи у випадках, передбачених законодавством;

     витрати на оплату працi членам екiпажу морських суден, що призначенi на конкретне судно, за час чекання пiдходу цього судна в порт, де можлива їх посадка;

     оплата утримання плавскладу, який знаходиться в резервi;

     суми вiдшкодування втраченого заробiтку внаслiдок тимчасової втрати непрацездатностi до фактичного заробiтку у випадках, коли працiвник продовжує працювати на пiдприємствi;

     7) премiї працiвникам пiдприємств за виробничi результати, включаючи премiї за економiю конкретних видiв матерiальних ресурсiв, за сприяння винахiдництву i рацiоналiзацiї, за створення, освоєння та впровадження нової технiки, авторськi винагороди, винагороди за пiдсумками роботи за рiк, одноразовi заохочення (за виконання особливо важливих виробничих завдань) тощо;

     8) вартiсть безкоштовно наданих предметiв (включаючи формений одяг), що залишаються в особистому постiйному користуваннi, або сума пiльг у зв'язку з продажем їх за зниженими цiнами (крiм вартостi виданого спецодягу, спецвзуття та iнших засобiв iндивiдуального захисту, мила та iнших миючих засобiв, знешкоджуючих засобiв, молока i лiкувально-профiлактичного харчування або вiдшкодування витрат працiвникам за придбання ними спецодягу, спецвзуття та iнших засобiв iндивiдуального захисту у разi невидачi їх адмiнiстрацiєю);

     9) витрати (у випадках, передбачених законодавством) на оплату безкоштовно наданих працiвникам пiдприємства житла, комунальних послуг, продуктiв харчування тощо або суми грошових компенсацiй за їх ненадання;

     10) суми наданих пiдприємством трудових i соцiальних пiльг працiвникам.

     25. До елементу "Вiдрахування на соцiальнi заходи" належать:

     1) збiр на державне (обов'язкове) соцiальне страхування, включаючи збiр на обов'язкове соцiальне страхування на випадок безробiття;

     2) вiдрахування на державне (обов'язкове) пенсiйне страхування (до Пенсiйного фонду України), а також вiдрахування на додаткове пенсiйне страхування;

     3) iншi обов'язковi збори i вiдрахування на соцiальнi заходи, що визначенi законодавством.

     26. Вiдрахування на обов'язкове соцiальне страхування, обов'язкове пенсiйне страхування здiйснюються за встановленими законодавством нормами та порядком.

     Вiдрахування на додаткове пенсiйне страхування, обов'язкове медичне страхування та iншi обов'язковi збори i вiдрахування на соцiальнi заходи вiдносяться до собiвартостi виконаних перевезень (робiт, послуг) згiдно з порядком, визначеним законодавством.

     27. До елементу "Амортизацiя основних фондiв i нематерiальних активiв" належать суми амортизацiйних вiдрахувань, нарахованих згiдно з порядком, нормами та умовами, встановленими чинним законодавством.

     28. Розрахунок амортизацiї основних фондiв i нематерiальних активiв та вiднесення їх на витрати виробництва здiйснюються згiдно з ПБО 7 "Основнi засоби" та ПБО 8 "Нематерiальнi активи".

     29. До елементу "Iншi операцiйнi витрати" належать витрати, якi включаються у собiвартiсть перевезень i не врахованi в попереднiх елементах витрат, а саме:

     1) сума сплаченої орендної (лiзингової) плати за користування наданими в оперативну та фiнансову оренду (лiзинг) основними фондами;

     2) витрати, пов'язанi з оплатою послуг комерцiйних банкiв та iнших кредитно-фiнансових установ, включаючи плату за розрахункове обслуговування, отримання гарантiй, вексельного авалю, факторингових i довiрчих операцiй, облiк боргових вимог i зобов'язань, включаючи цiннi папери, поштово-телеграфних послуг та iнших витрат, пов'язаних з грошовим обiгом;

     3) оплата послуг стороннiх пiдприємств i органiзацiй:

     за протипожежну i сторожову (включаючи воєнiзовану) охорону;

     за використання i/або обслуговування технiчних засобiв управлiння: обчислювальних центрiв, вузлiв зв'язку, засобiв сигналiзацiї;

     щодо управлiння виробництвом, якщо штатним розписом пiдприємства не передбачено вiдповiднi функцiональнi служби;

     консультацiйного та iнформацiйного характеру, пов'язаних iз забезпеченням поточної дiяльностi пiдприємства, зберiганням та реалiзацiєю продукцiї, а також передбачених законодавством обов'язкових аудиторських перевiрок;

     пов'язаних з освоєнням в експлуатацiї нових типiв транспортних засобiв та видiв перевезень (робiт, послуг);

     за приймання, зберiгання та знищення екологiчно небезпечних вiдходiв, очищення стiчних вод;

     4) оплата робiт i послуг виробничого характеру, якi виконуються стороннiми пiдприємствами та органiзацiями або структурними пiдроздiлами даного пiдприємства, що не належать до основного виду його дiяльностi (поточний ремонт рухомого складу та iнших основних виробничих фондiв, проведення випробувань з метою визначення якостi пально-мастильних матерiалiв тощо);

     5) суми податкiв, зборiв та iнших передбачених законодавством платежiв;

     6) платежi за викиди i скиди забруднюючих речовин у навколишнє середовище, розмiщення вiдходiв та iншi види шкiдливого впливу у межах лiмiту;

     7) витрати зi страхування майна пiдприємства (у тому числi транспортних засобiв за межами України), цивiльної вiдповiдальностi, пов'язаної з експлуатацiєю транспортних засобiв, що перебувають у складi основних фондiв пiдприємств, кредитних та iнших комерцiйних ризикiв пiдприємства;

     8) витрати, пов'язанi з реалiзацiєю перевезень (робiт, послуг):

     оплата послуг транспортно-експедицiйних, страхових та посередницьких органiзацiй (включаючи комiсiйну винагороду), вартiсть яких включається до вартостi перевезень (робiт, послуг);

     витрати на виготовлення розкладiв руху пасажирських транспортних засобiв, проїзних квиткiв, iнструкцiй, правил та iншої службової документацiї;

     витрати на декларування транспортних засобiв i вантажiв, оформлення провiзних документiв, iноземних паспортiв, вiз та iнших дозволiв, пов'язаних iз здiйсненням закордонних перевезень;

     витрати за користування системами бронювання та резервування перевезень;

     витрати на обладнання мiських лiнiй та лiнiй мiжмiських пасажирських i вантажних перевезень свiтловими табло, таблицями розкладу руху i вартостi перевезень, iншими спецiальними знаками;

     витрати за користування автомобiльними дорогами, поромами, автомобiльними стоянками;

     витрати на обслуговування пасажирiв, в тому числi санiтарно-гiгiєнiчнi засоби, посуд, харчування, якщо вони включенi в цiну квитка;

     9) вартiсть харчового задоволення членiв екiпажiв суден портового i службово-допомiжного флоту, льотного складу повiтряних суден при виконаннi польотiв, працiвникiв воєнiзованої пожежної охорони на залiзничному транспортi згiдно встановлених норм;

     10) оплата суднових, аеропортових та iнших зборiв при здiйсненнi перевезень;

     11) витрати на перешвартовку та шлюзування, очистку танкiв, вартiсть баласту, оплата послуг криголамiв, буксирiв та катерiв;

     12) витрати в iноземних портах, що пов'язанi з достроковим виконання вантажних операцiй (диспач);

     13) резерв майбутнiх видаткiв транспортних суден по закiнчених рейсах;

     14) витрати на проведення передпродажних та рекламних заходiв:

     розробка i видання рекламних виробiв (iлюстрованих прейскурантiв, каталогiв, брошур, альбомiв, проспектiв, плакатiв, афiш, рекламних листiв, листiвок, сувенiрiв чи зразкiв товарiв, що передаються клiєнтам або посередницьким органiзацiям безоплатно, безкоштовно виконаних перевезень, оформлення вiтрин, виставок тощо);

     реклама в засобах масової iнформацiї (оголошення в пресi, передачi по радiо i телебаченню), витрати на свiтлову, комп'ютерну та iншу зовнiшню рекламу;

     придбання, виготовлення, копiювання, дублювання i демонстрацiя рекламних кiно-, вiдео- i дiафiльмiв;

     зберiгання та експедиювання рекламних матерiалiв;

     виготовлення стендiв, муляжiв, рекламних щитiв, покажчикiв тощо (в сумi амортизацiї, зносу щодо зазначеного iнвентарю);

     проведення iнших рекламних заходiв, пов'язаних з дiяльнiстю пiдприємства;

     15) витрати на органiзацiю прийомiв, презентацiй i свят, придбання i розповсюдження подарункiв, включаючи безоплатну роздачу зразкiв товарiв або безоплатне надання послуг (виконання робiт) з рекламними цiлями у передбачених законодавством розмiрах;

     16) придбання довiдникiв, технiчних паспортiв та iнших документiв експлуатацiйної, технiчної та виробничої дiяльностi;

     17) витрати на службовi вiдрядження працiвникiв у межах норм, передбачених законодавством, з урахуванням особливостей вiдряджень членiв екiпажiв суден, морських (рiчкових) та повiтряних суден, що здiйснюють дiяльнiсть за межами повiтряного або митного кордону чи територiального моря (вод) України;

     18) витрати на харчування (замiсть добових) для членiв екiпажiв суден, морських (рiчкових) та повiтряних суден, що здiйснюють дiяльнiсть за межами повiтряного або митного кордону чи територiального моря (вод) України;

     19) витрати на утримання представництв, а також працiвникiв за кордоном, де представництва не створенi;

     20) додатковi витрати, пов'язанi з виконанням робiт вахтовим методом, включаючи транспортнi витрати на перевезення працiвникiв вiд мiсця знаходження пiдприємства або пункту збору до мiсця роботи i назад, та вiд мiсця проживання у вахтовому селищi до мiсця роботи i назад, а також витрати на експлуатацiю та утримання вахтового селища, в тому числi дiльнично-колiйних будiвель, вагонiв, якi не компенсуються платою працiвникiв за користування житлом i комунальними послугами;

     21) витрати на перевезення працiвникiв до мiсця роботи i назад у напрямках, що не обслуговуються пасажирським транспортом загального користування, або в час, коли вiн не працює, включаючи додатковi витрати на спецiальнi маршрути мiського пасажирського транспорту, органiзованi вiдповiдно до угод, укладених з транспортними пiдприємствами;

     22) витрати на перевезення працiвникiв-iнвалiдiв I i II групи до мiсця роботи i назад незалежно вiд наявностi маршрутiв пасажирського транспорту загального користування;

     23) витрати на вiдшкодування шкоди, заподiяної працiвниковi ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням трудових обов'язкiв, а також заподiяної пасажирам та iншим користувачам транспорту;

     24) допомога пасажирам при втратi працездатностi, що надається на пiдставi рiшень суду;

     25) витрати на операцiї iз скляною тарою та одноразовим посудом;

     26) надбавки до тарифних ставок i посадових окладiв працiвникам транспорту, робота яких проходить у дорозi або має роз'їзний характер, за кожну добу з моменту виїзду до моменту повернення на пiдприємство, в тому числi в iноземнiй валютi замiсть добових при здiйсненнi перевезень за межами України;

     27) витрати на забезпечення нормальних умов працi та технiки безпеки у вiдповiдностi з вимогами чинного законодавства;

     28) витрати з пiдтримки професiйних навичок (в тому числi за межами України) працiвникiв, що здiйснюють експлуатацiю рухомого складу (в тому числi на тренування працiвникiв льотного складу в аеродромних умовах i на тренажерному обладнаннi);

     29) витрати, пов'язанi з набором робочої сили, передбаченi законодавством, з урахуванням витрат на оплату випускникам денного вiддiлення вищих, середнiх спецiальних та профтехучилищ вартостi проїзду до мiсця роботи, а також оплачуваної вiдпустки, яка надається їм перед початком роботи;

     30) витрати на утримання примiщень, засобiв зв'язку i iнших, що надаються безоплатно органам державної служби у встановленому порядку;

     31) оплата вартостi лiцензiй, сертифiкатiв та iнших спецiальних дозволiв, виданих державними органами для ведення господарської дiяльностi пiдприємства, включаючи плату за реєстрацiю пiдприємства в органах державної реєстрацiї, зокрема в органах мiсцевого самоврядування, їх виконавчих органах, витрати на придбання лiцензiй, надання державних послуг з медичної сертифiкацiї авiацiйного персоналу та iнших спецiальних дозволiв на право надання транспортних послуг;

     32) витрати на оприлюднення рiчного звiту;

     33) витрати, пов'язанi з виплатою дивiдендiв учасникам та засновникам пiдприємства (оплата повiдомлень у засобах масової iнформацiї, придбання конвертiв, послуги зв'язку);

     34) витрати на виготовлення i придбання бланкiв цiнних паперiв, а також iншi витрати, пов'язанi з емiсiєю цiнних паперiв;

     35) витрати, пов'язанi з професiйною пiдготовкою або перепiдготовкою працiвникiв пiдприємств в українських закладах освiти, у вiдповiдностi з чинним законодавством;

     36) витрати на придбання лiтератури для iнформацiйного забезпечення господарської дiяльностi пiдприємства, у тому числi з питань законодавства, i передплату спецiалiзованих перiодичних видань, а також на проведення аудиту згiдно з чинним законодавством, включаючи проведення добровiльного аудиту за рiшенням пiдприємства;

     37) витрати на утримання та експлуатацiю об'єктiв соцiальної iнфраструктури:

     дитячих ясел або садкiв, дитячих таборiв вiдпочинку;

     закладiв середньої та середньої професiйно-технiчної освiти та закладiв пiдвищення квалiфiкацiї працiвникiв пiдприємства;

     дитячих, музичних та художнiх шкiл, шкiл мистецтв;

     закладiв охорони здоров'я, пунктiв безоплатного медичного обстеження, профiлактики та допомоги працiвникам пiдприємства;

     спортивних залiв i площадок, що використовуються безоплатно для фiзичного оздоровлення та психологiчного вiдтворення працiвникiв, пiдприємства, клубiв i будинкiв культури (крiм будинкiв вiдпочинку, туристичних баз та iнших подiбних закладiв);

     примiщень, що використовуються пiдприємством для органiзацiї харчування його працiвникiв;

     багатоквартирного житлового фонду, включаючи гуртожитки, одноквартирного житлового фонду в сiльськiй мiсцевостi та об'єктiв житлово-комунального господарства, щодо яких пiдприємством прийнято документально оформлене рiшення про передачу на баланс мiсцевих рад.

     Витрати на утримання i експлуатацiю зазначених об'єктiв соцiальної iнфраструктури включаються до складу витрат на перевезення (роботи, послуги), якщо цi об'єкти не надають платних послуг та не займаються iншою комерцiйною дiяльнiстю.

     Витрати, перелiченi у цьому пунктi, якi мають комплексний характер, розподiляються мiж вiдповiдними елементами затрат;

     38) витрати, пов'язанi з утриманням та експлуатацiєю фондiв природоохоронного призначення, якi перебувають у власностi, витрати iз самостiйного зберiгання, переробки, захоронення та лiквiдацiї вiдходiв;

     39) витрати на цивiльну оборону, утримання вiйськово-мобiлiзацiйних вiддiлiв;

     40) витрати на обов'язкове страхування життя або здоров'я працiвникiв у випадках, передбачених законодавством;

     41) вiдрахування структурних пiдроздiлiв на утримання апарату управлiння пiдприємства;

     42) операцiйнi курсовi витрати (втрати вiд курсових рiзниць, знецiнення запасiв, псування цiнностей, списання та уцiнка активiв, суми фiнансових санкцiй тощо);

     43) матерiальна допомога (оздоровчi, екологiчнi та iншi виплати).

IV. Групування витрат за статтями калькуляцiї

     30. До виробничої собiвартостi перевезень включаються:

     прямi матерiальнi витрати;

     прямi витрати на оплату працi;

     iншi прямi витрати;

     загальновиробничi витрати.

     31. До наведеної типової номенклатури статей калькуляцiї можуть вноситись змiни з урахуванням органiзацiйної структури транспортних пiдприємств, характеру i рiвня органiзацiї перевезень, питомої ваги витрат у собiвартостi окремих видiв перевезень, а також об'єднувати кiлька типових статей калькуляцiї в одну або видiляти з однiєї типової статтi кiлька статей калькуляцiї.

     Зокрема, для пiдприємств-перевiзникiв авiацiйного транспорту цей перелiк доповнюється статтею "аеропортовi витрати", для пiдприємств автомобiльного транспорту - статтею "автомобiльнi шини", для пiдприємств морського та рiчкового транспорту - статтею "стивiдорнi витрати".

     Особливостi калькулювання собiвартостi перевезень (робiт, послуг) на залiзничному транспортi наведено в роздiлi VI.

     32. До статтi калькуляцiї "Прямi матерiальнi витрати" включається вартiсть усiх видiв пально-мастильних та iнших матерiалiв (включаючи транспортно-заготiвельнi витрати), що використанi як безпосередньо на виконання перевезень (робiт, послуг), так i на технологiчнi операцiї в процесi пiдготовки рухомого складу до експлуатацiї, а також витрати пально-мастильних матерiалiв на допомiжно-службовий, учбово-тренувальний та невиробничий нальоти годин.

     33. До статтi калькуляцiї "Прямi витрати на оплату працi" включаються всi витрати на виплату основної i додаткової заробiтної плати працiвникам, безпосередньо зайнятим здiйсненням перевезень (робiт, послуг), обчисленої за посадовими окладами, вiдрядними розцiнками, тарифними ставками згiдно з дiючими на пiдприємствах системами оплати працi, включаючи будь-якi види грошових i матерiальних доплат, якi належать до елементу "Витрати на оплату працi".

     34. До статтi калькуляцiї "Iншi прямi витрати" включаються:

     вiдрахування вiд витрат на оплату працi працiвникiв, безпосередньо зайнятих здiйсненням перевезень (робiт, послуг): на державне (обов'язкове) соцiальне страхування, включаючи збiр на обов'язкове соцiальне страхування на випадок безробiття, на державне (обов'язкове) пенсiйне страхування (до Пенсiйного фонду), а також вiдрахування на додаткове пенсiйне страхування у передбачених законодавством випадках, iншi обов'язковi збори i вiдрахування на соцiальнi заходи, що визначенi законодавством;

     нарахованi згiдно з порядком, нормами та умовами, встановленими чинним законодавством України та ПБО 7 "Основнi засоби", ПБО 8 "Нематерiальнi активи", суми амортизацiйних вiдрахувань вiд вартостi рухомого складу флоту, автомобiльного транспорту i лiтако-вертольотного парку;

     витрати на всi види ремонту, технiчний огляд i технiчне обслуговування рухомого складу, що безпосередньо бере участь у перевезеннях, пов'язанi з полiпшенням рухомого складу i/або забезпеченням вiдповiдностi його технiчного стану вимогам безпеки руху та iншим експлуатацiйним вимогам:

     - вартiсть запасних частин, приладiв, обладнання, пального i матерiалiв, що витрачаються для виконання ремонту власними пiдроздiлами;

     - вартiсть ремонтних робiт i послуг, виконаних стороннiми пiдприємствами i органiзацiями;

     - витрати на оплату працi i вiдповiднi вiдрахування вiд неї працiвникiв, що виконують ремонт i технiчне обслуговування транспортних засобiв;

     - вартiсть iнструментiв, виданих для поновлення їх запасу на транспортних засобах;

     - вартiсть матерiалiв, що витрачаються на утримання законсервованих транспортних засобiв, витрати на їх консервацiю i розконсервацiю;

     - витрати на страхування транспортних засобiв у разi їх ремонту за кордоном;

     - вартiсть робiт по доводцi на повiтряному транспортi, викликаних встановленням нових типiв (моделей) обладнання, приладiв та апаратури;

     - вартiсть матерiалiв, що використовуються для ремонту, монтажу та дезiнфекцiї побутового обладнання пасажирських салонiв.

     35. До статтi калькуляцiї "Загальновиробничi витрати" включаються витрати, пов'язанi з управлiнням та обслуговуванням виробничого процесу, якi не передбаченi в попереднiх статтях:

     - витрати на утримання апарату управлiння виробництвом (оплата працi, вiдрахування на соцiальнi заходи, витрати на оплату службових вiдряджень працiвникiв апарату управлiння виробничих структурних пiдроздiлiв пiдприємства, технiчне та iнформацiйне забезпечення управлiння виробництвом тощо);

     - амортизацiя основних засобiв та нематерiальних активiв загальновиробничого призначення;

     - витрати на утримання, експлуатацiю, капiтальний та поточний ремонт, страхування, операцiйну оренду основних засобiв, iнших необоротних активiв, обладнання загальновиробничого призначання, в тому числi утримання резервного рухомого складу;

     - витрати на вдосконалення технологiї i органiзацiї виробництва (оплата працi та вiдрахування на соцiальнi заходи працiвникiв, зайнятих удосконаленням технологiї i органiзацiї виробництва, полiпшенням якостi робiт, послуг, пiдвищенням їх надiйностi, iнших експлуатацiйних характеристик у виробничому процесi, витрати матерiалiв, купiвельних комплектуючих виробiв i напiвфабрикатiв, оплата послуг стороннiх органiзацiй тощо);

     - витрати на утримання виробничих будiвель, споруд i примiщень (опалення, освiтлення, водопостачання, водовiдведення тощо);

     - витрати на обслуговування виробничого процесу (оплата працi, в тому числi за невiдпрацьований, але оплачений час на виробництвi, вiдрахування на соцiальнi заходи, обов'язкове страхування загальновиробничого персоналу, сума пiльг у зв'язку з продажем форменого одягу виробничого персоналу за зниженими цiнами, витрати на вiдрядження та на перемiщення виробничого персоналу, витрати на здiйснення технологiчного контролю за виробничими процесами та якiстю робiт, послуг, утримання воєнiзованої, пожежної та сторожової охорони);

     - витрати на охорону працi, технiку безпеки, виробничу санiтарiю та охорону навколишнього середовища;

     - податки, збори та iншi передбаченi законодавством обов'язковi платежi, що включаються до собiвартостi виробництва;

     - iншi витрати (втрати вiд браку, оплата простоїв, витрати, зумовленi аварiями та катастрофами, порушеннями правил технiчної експлуатацiї транспорту, нестачi в межах норм природного убутку тощо).

     36. До статтi калькуляцiї "Автомобiльнi шини" включаються всi витрати, пов'язанi з експлуатацiєю автомобiльних шин:

     - витрати, пов'язанi з замiною та встановленням автомобiльних шин на колеса;

     - транспортно-заготiвельнi витрати i нацiнки пiдприємств-постачальникiв у частинi, що припадає на вартiсть автомобiльних шин, виданих зi складу в поточному мiсяцi;

     - витрати, пов'язанi з ремонтом автомобiльних шин.

     37. До статтi калькуляцiї "Навiгацiйнi витрати" включаються витрати, безпосередньо пов'язанi з експлуатацiєю морського та рiчкового флоту, на:

     - утримання екiпажу, пасажирiв i суден в процесi перевезень (послуги криголамiв, буксирiв та катерiв, доставка продовольства та бiлизни на судна i з них в порт приписки, ремонт та прання спецодягу та суднової бiлизни, витрати на дезiнфекцiю, дератизацiю, дегазацiю, придбання та доставка прiсної води, вартiсть баласту, його навантаження та розвантаження, чистка танкiв, перешвартовка та шлюзування суден, замiна недоторканого шлюпочного штормового запасу продуктiв, витрати на придбання морських карт, лоцiй, довiдникiв, навiгацiйних iнструментiв, матерiально-технiчне забезпечення обслуговування пасажирiв, передбачене вартiстю проїзду, представницькi витрати капiтана, а також iншi витрати капiтана або за його дорученням iнших осiб командного складу для службових цiлей в закордонному плаваннi в межах встановленого лiмiту, витрати на прокат кiно- та вiдеофiльмiв для екiпажу транспортного судна в закордонному плаваннi та iншi культурнi потреби, в тому числi в закордонних портах, утримання членiв екiпажiв у лiкарнях в закордонних портах, виплата iнвалюти замiсть добових, вартiсть харчового задоволення членiв екiпажiв, витрати на оплату послуг нотарiальних контор у разi складання морських протоколiв, витрати на поштово-телеграфнi, супутниковi та iншi послуги зв'язку);

     - судновi та портовi збори в морських i рiчкових портах, в тому числi iноземних (адмiнiстративний, буксирний, вантажний, доковий, канальний, корабельний, карантинний, консульський, лоцманський, маяковий, понтонний, причальний, протипожежний, санiтарний, сигнальний, митний, швартовий, якiрний);

     - агентування;

     - страхування суден, вантажiв, фрахтiв, ризикiв;

     - iншi навiгацiйнi витрати.

     38. До статтi калькуляцiї "Стивiдорнi витрати" включаються витрати, пов'язанi з завантаженням та розвантаженням суден у випадках, коли за умовами перевезень цi витрати несе судноплавна компанiя. До цiєї статтi вiдносяться витрати:

     - по доставцi вантажiв до борту судна;

     - охорона вантажу, зважування, обмiр i закрiплення вантажу;

     - вартiсть матерiалiв для закрiплення вантажу;

     - оренда складiв, кранiв;

     - витрати на завантажування i розвантажування;

     - складськi, тальманськi i супервайзерськi послуги;

     - iншi аналогiчнi послуги.

     39. До статтi калькуляцiї "Аеропортовi витрати" авiапiдприємства-перевiзники включають аеропортовi збори за обслуговування повiтряних суден в аеропортах (згiдно DOC 9562 "Керiвництво по економiцi портiв" IКАО, 1991 р.):

     - збiр за посадку-злiт повiтряних суден (включаючи аеродромне диспетчерське обслуговування повiтряного руху в зонi дiї аеропорту);

     - збiр за наднормативну стоянку ПС;

     - пасажирський збiр (за користування термiналами до початку реєстрацiї);

     - збiр за забезпечення авiацiйної безпеки;

     - збiр за наземне обслуговування (хендлiнг);

     - додатковi послуги, якi надаються по запиту при обслуговуваннi ПС.

     Облiк забезпечується на основi рахункiв, виставлених перевiзнику аеропортом.

V. Облiк i калькулювання собiвартостi перевезень

     40. Облiк i калькулювання фактичної собiвартостi перевезень на транспортних пiдприємствах здiйснюється з використанням нормативного, стандарт-костiнгу, позамовного методiв або простим пiдрахунком витрат.

     41. Основними елементами нормативного методу є облiк витрат на виконання окремих видiв перевезень за дiючими нормами, облiк вiдхилень вiд норм i облiк змiни норм.

     Основними завданнями нормативного методу є своєчасне попередження нерацiонального витрачання матерiальних, трудових i фiнансових ресурсiв пiдприємства, сприяння виявленню резервiв зниження собiвартостi перевезень, оперативне управлiння формуванням витрат виробництва.

     Нормативний метод облiку витрат виробництва сприяє своєчасному виявленню i встановленню причин вiдхилень фактичних витрат вiд дiючих норм основних витрат та кошторисiв витрат на обслуговування виробництва й управлiння.

     42. Нормативний метод облiку i калькулювання витрат на виробництво передбачає:

     - створення системи дiючих прогресивних норм i нормативiв;

     - поточний облiк i калькулювання нормативної собiвартостi;

     - виявлення i облiк витрат, пов'язаних з вiдхиленнями вiд дiючих норм i нормативiв;

     - виявлення мiсць, причин i винуватцiв вiдхилень;

     - системний облiк змiни норм i нормативiв;

     - визначення фактичної собiвартостi як алгебраїчної суми нормативної її величинi, вiдхилень вiд норм.

     43. Зведений облiк витрат на експлуатацiю рухомого складу, його обслуговування та ремонт при нормативному методi ведеться за статтями витрат у розрiзi окремих видiв перевезень (робiт, послуг) з виявленням i облiком вiдхилень вiд норм по кожному з показникiв.

     44. Нормативи витрат повиннi розроблятись з урахуванням особливостей i конкретних умов дiяльностi пiдприємства, окремо для кожного виробничого пiдроздiлу, що необхiдно для своєчасного виявлення вiдхилень, аналiзу їх причин, внесення змiн у нормативи.

     Вiдхиленням вiд норм вважаються як перевитрати, так i економiя матерiальних, трудових та iнших витрат (у тому числi зумовлених замiною матерiалiв та запчастин, оплатою непередбачених технологiчним процесом робiт, доплатами за вiдступи вiд нормальних умов працi тощо).

     45. Для обчислення фактичної собiвартостi перевезень у разi застосування нормативного методу облiку основою є нормативна калькуляцiя.

     Фактична собiвартiсть перевезень обчислюється шляхом додавання до нормативної собiвартостi або вiднiмання вiд неї виявлених у звiтному перiодi вiдхилень вiд норм i змiни норм.

     Для складання нормативної, планової i звiтної калькуляцiй застосовується єдина номенклатура статей витрат.

     Фактичнi витрати, що перевищують нормативнi, не включаються до витрат виробництва, якщо такi перевитрати пов'язанi iз зловживаннями, нестачами, крадiжками, нетехнологiчним використанням та порушенням правил зберiгання.

     46. Позамовний метод облiку витрат i калькулювання собiвартостi передбачає вiдокремлений облiк витрат по кожному з видiв перевезень (робiт, послуг) у розрiзi статей витрат.

     Об'єктом облiку i калькулювання при застосуваннi цього методу є окремi види перевезень (робiт, послуг), а калькуляцiйними одиницями - вiдповiднi одиницi їх вимiру.

     Собiвартiсть перевезень, тобто сума витрат, що припадає на калькуляцiйну одиницю, визначається шляхом дiлення суми фактичних витрат по кожному об'єкту калькулювання на вiдповiдний обсяг виконаних перевезень.

     Як узагальнююча калькуляцiйна одиниця транспортної роботи використовується показник суми витрат, що припадають на 1 гривню отриманих пiдприємством доходiв.

     47. Витрати на оплату працi основних робiтникiв, зайнятих на виконаннi окремих видiв перевезень, безпосередньо включаються до собiвартостi вiдповiдних об'єктiв калькулювання.

     Якщо пряме вiднесення витрат на оплату працi до собiвартостi окремих видiв перевезень ускладнене, вони розподiляються виходячи з питомої ваги даного виду перевезень у структурi доходiв пiдприємства.

     48. Вiдрахування на соцiальнi заходи вiд заробiтної плати основних робiтникiв включаються у собiвартiсть перевезень виходячи з розмiру вiдповiдних витрат на оплату працi у вiдповiдностi з порядком, встановленим чинним законодавством.

     49. Вартiсть пально-мастильних та iнших експлуатацiйних матерiалiв, витрачених на здiйснення певних видiв перевезень, включається до їх собiвартостi за прямою ознакою.

     Якщо деякi мастильнi та iншi експлуатацiйнi матерiали неможливо вiднести до певних видiв перевезень, їх вартiсть включається у собiвартiсть окремих об'єктiв калькулювання шляхом розподiлу пропорцiйно до вартостi витраченого пального.

     50. Витрати за статтею "Прямi матерiальнi витрати" вiдображаються в облiку за фактичною вартiстю матерiальних ресурсiв, фактично використаних безпосередньо на здiйснення перевезень.

     51. Амортизацiйнi вiдрахування включаються безпосередньо до собiвартостi окремих видiв перевезень (робiт, послуг).

     Амортизацiйнi вiдрахування по транспортних засобах, що експлуатувались при здiйсненнi кiлькох видiв перевезень (робiт, послуг), розподiляються мiж об'єктами калькулювання пропорцiйно до обсягiв перевезень (робiт, послуг).

     52. Витрати на технiчне обслуговування та поточний ремонт рухомого складу, безпосередньо зайнятого на певному видi перевезень (робiт, послуг), включаються до собiвартостi за прямою ознакою.

     Якщо витрати на технiчне обслуговування та поточний ремонт або окремi їх елементи вiднести до певних видiв перевезень (робiт, послуг) неможливо, їх розподiляють за одним з таких методiв:

     - у вiдповiдностi з питомою вагою планової суми витрат на технiчне обслуговування та ремонт у загальнiй сумi планової собiвартостi окремих видiв перевезень (робiт, послуг);

     - виходячи з питомої ваги даного виду перевезень (робiт, послуг) у структурi доходiв пiдприємства;

     - виходячи з планової трудомiсткостi ремонтних робiт.

     53. Витрати за статтею "Автомобiльнi шини" включаються безпосередньо до собiвартостi окремих видiв перевезень.

     Якщо автомобiль здiйснював кiлька видiв перевезень, то витрати, пов'язанi з експлуатацiєю встановлених на ньому шин, розподiляються мiж об'єктами калькулювання пропорцiйно до обсягу перевезень.

     54. Навiгацiйнi витрати включаються безпосередньо до витрат на здiйснення конкретних видiв перевезень.

     55. Стивiдорнi витрати включаються безпосередньо до собiвартостi того виду перевезень, пiд час якого вони мали мiсце.

     Якщо цi витрати неможливо прямо вiднести до певного виду перевезень, їх розподiляють пропорцiйно до обсягiв перевезень.

     56. Аеропортовi витрати включаються безпосередньо до собiвартостi окремих видiв перевезень. Якщо цi витрати неможливо прямо вiднести до певного виду перевезень, їх розподiляють пропорцiйно до обсягiв перевезень.

     57. Фактична сума загальновиробничих витрат транспортних пiдприємств щомiсячно розподiляється мiж:

     - основним виробництвом з подальшим розподiлом мiж видами перевезень;

     - допомiжним виробництвом в частинi робiт, призначених для потреб власного капiтального будiвництва, непромислових господарств, а також для реалiзацiї;

     - обслуговуючими виробництвами;

     - капiтальним будiвництвом, що ведеться господарським способом.

     58. Залежно вiд видiв виконуваних перевезень (робiт, послуг), технiчного оснащення рухомого складу та iнших умов загальновиробничi витрати, вiднесенi до основного виробництва, розподiляються мiж окремими видами перевезень за одним з таких методiв:

     - пропорцiйно до заробiтної плати основних працiвникiв;

     - у вiдповiдностi з питомою вагою планової суми загальногосподарських витрат у загальнiй сумi планової собiвартостi окремих видiв перевезень;

     - на 1 гривню фактичних доходiв по окремих видах перевезень;

     - пропорцiйно до суми витрат по iнших калькуляцiйних статтях;

     - пропорцiйно до приведеної кiлькостi автомобiлiв на автотранспортних пiдприємствах.

     59. Протягом звiтного перiоду пiдприємство повинно забезпечувати постiйнiсть вибраних методiв розподiлу непрямих витрат.

     60. На транспортних пiдприємствах до допомiжних виробництв вiдносять цехи, майстернi та iншi виробничi пiдроздiли, що виконують:

     роботи з технiчного обслуговування i ремонту рухомого складу;

     роботи з ремонту, господарського обслуговування та утримання будiвель, споруд, обладнання та iнших основних фондiв;

     ремонт агрегатiв, вузлiв i деталей рухомого складу;

     ремонт i вiдновлення автомобiльних шин;

     кузовнi та столярнi роботи;

     дiагностування i технiчний контроль;

     миття транспортних засобiв;

     ковальськi та зварювальнi роботи;

     виробництво енергiї (котельнi, електростанцiї, пiдстанцiї);

     експлуатацiю та утримання очисних споруд;

     iншi роботи та послуги.

     61. Собiвартiсть робiт та послуг допомiжного виробництва планується i облiковується за номенклатурою статей калькуляцiї, встановленою для вiдповiдних галузей народного господарства.

     62. Собiвартiсть робiт i послуг, що надаються одними допомiжними пiдроздiлами iншим, а також основному виробництву, визначається виходячи з фактичної суми витрат. Собiвартiсть робiт i послуг, що виконуються виробничими пiдроздiлами для власних потреб, визначається виходячи з прямих витрат.

     63. У зведеному облiку витрати групуються за видами перевезень, структурними пiдроздiлами тощо. Зведений облiк витрат на виробництво здiйснюється на основi узагальнених даних, одержаних у результатi обробки первинної документацiї.

     На пiдприємствах iз цеховою структурою управлiння зведений облiк забезпечує видiлення в собiвартостi перевезень витрат окремих структурних пiдроздiлiв. На пiдприємствах з безцеховою структурою управлiння зведений облiк витрат на виробництво ведеться за видами перевезень у цiлому по пiдприємству. Данi зведеного облiку використовуються пiд час складання калькуляцiї фактичної собiвартостi.

     64. На пiдприємствах, що застосовують нормативний метод облiку, фактична собiвартiсть кожного виду перевезень визначається шляхом додавання (зi знаком "+" або "-") до нормативної собiвартостi величини виявлених у зведеному облiку вiдхилень i змiни норм за кожною статтею витрат.

     Якщо на пiдприємствах поточнi норми значно вiдрiзняються вiд планових, зведений облiк витрат i калькулювання фактичної собiвартостi перевезень здiйснюється з використанням нормативних калькуляцiй.

     На пiдприємствах, де дiючi норми незначною мiрою вiдрiзняються вiд планових, за основу облiку вiдхилень беруться норми, закладенi до планових калькуляцiй собiвартостi окремих видiв перевезень. Якщо норми витрат змiнюються в процесi виконання перевезень, виявлена рiзниця враховується окремо як пов'язана iз змiною норм, а планова собiвартiсть залишається попередньою.

     65. На пiдставi даних зведеного облiку витрат на виробництво складаються калькуляцiї фактичної собiвартостi, якi використовуються для контролю за виконанням плану собiвартостi як окремих видiв, так i всього обсягу перевезень. Звiтнi калькуляцiї складаються на всi здiйсненi пiдприємством види перевезень.

     У разi застосування нормативного методу облiку перед заповненням форми звiтної калькуляцiї складається вiдомiсть розрахунку собiвартостi кожного виду перевезень, в якiй собiвартiсть одиницi визначається в розрiзi виробничих пiдроздiлiв за окремими статтями витрат з видiленням витрат за нормами, змiнами норм i вiдхиленнями вiд норм.

VI. Особливостi калькулювання собiвартостi на залiзничному транспортi

     66. Калькулювання собiвартостi перевезень пасажирiв, багажу i пошти та перевезень вантажiв на залiзничному транспортi виконується тiльки управлiнням залiзницi по залiзницi у цiлому згiдно з Галузевою iнструкцiєю з калькулювання собiвартостi перевезень на залiзничному транспортi.

     67. Структурнi пiдроздiли залiзниць здiйснюють групування витрат на перевезення за Номенклатурою витрат по основнiй дiяльностi пiдприємств залiзничного транспорту України.

     68. Об'єктами калькуляцiї собiвартостi перевезень на залiзничному транспортi є:

     - вантажнi перевезення;

     - пасажирськi перевезення;

     - перевезення багажу та вантажобагажу;

     - перевезення пошти.

     69. Собiвартiсть перевезень диференцiюється за сполученнями:

     вантажними - у прямому та мiсцевому, пасажирськими - у далекому та примiському сполученнях, а також за видами тяги: електричної та тепловозної, моторвагонної та дизельної.

     За одиницю калькуляцiї собiвартостi перевезень вантажу, багажу та вантажобагажу приймається 10 тонно-кiлометрiв, пасажирiв - 10 пасажиро-кiлометрiв, пошти - 10 вагоно-кiлометрiв поштових вагонiв.

     70. Найважливiшим етапом калькулювання перевезень на залiзничному транспортi є розподiл експлуатацiйних витрат мiж видами перевезень, видами сполучень та видами тяги. Розподiл витрат проводиться кожним структурним пiдроздiлом (господарством) залiзницi за окремими статтями чи групами статей.

     71. Основнi розрахунки по розподiлу експлуатацiйних витрат мiж видами перевезень, а також рiзними видами тяги виконуються залiзницями на основi даних звiтiв пiдвiдомчих пiдприємств i господарств.

Начальник управлiння бухгалтерського облiку, бюджетного фiнансування i звiтностi М. В. Содель
Начальник департаменту стратегiчного розвитку О. П. Петренко
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.