МIНIСТЕРСТВО ЕКОЛОГIЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСIВ УКРАЇНИ

вiд 06.03.2012 р. N 4794/07/10-12

 

Державнiй податковiй службi України


Щодо надання роз'яснень стосовно сплати екологiчного податку за розмiщення вiдходiв

     Мiнiстерство екологiї та природних ресурсiв розглянуло звернення Державної податкової служби вiд 15.02.2012 N 1997/5/15-2116, 21.02.2012 N 2268/5/15-2116, 25.01.2012 N 1025/5/15-2116 щодо надання роз'яснень стосовно окремих аспектiв сплати екологiчного податку за розмiщення вiдходiв та, додатково до листа вiд 16.01.2012 N 643/07/10-12, в межах компетенцiї, iнформує.

     Щодо можливостi застосування роз'яснень Мiнприроди при наданнi роз'яснень Державною податковою службою

     Слiд зазначити, що визначення базового термiну "розмiщення вiдходiв" у Законi України "Про вiдходи" (далi - Закон) суттєво вiдрiзняється вiд аналогiчного термiну у Податковому кодексi (далi - Кодекс), тому використання роз'яснень Мiнприроди, фрагментарно вiдiрваних вiд контексту, у загальних роз'ясненнях Державної податкової служби може мiстити цiлком передбаченi протирiччя.

     На думку Мiнприроди, викладену у листi вiд 21.07.2011 N 13588/07/10-11, до змiсту термiну "розмiщення вiдходiв", який вiн мав вiдповiдно до Закону, було додано "зберiгання - тимчасове розмiщення до утилiзацiї чи видалення". Таким чином, фактично вiдбулась змiна попередньої бази оподаткування (вiдходи, що розмiщувались (остаточно)) на нову (вiдходи, що захоронюються + вiдходи, якi тимчасово зберiгаються перед видаленням або утилiзацiєю). Виходячи з цього, поняття "розмiщення вiдходiв" за визначенням Кодексу може бути iнтерпретоване як "утворення вiдходiв" або "перебування вiдходiв на територiї пiдприємства".

     Чи пiдпадає пiд змiст "розмiщення вiдходiв" осад та мул очисних споруд, що вивозяться на муловi майданчики, пiсля очисних споруд каналiзацiї.

     Вивезений на муловi майданчики осад та мул проходить технологiчну операцiю зневоднення. Остаточнi обсяг та маса зазначених вiдходiв (сухий залишок) при цьому значно зменшуються. Пiд час операцiї зневоднення вiдбувається також очистка i вологи через шари ґрунту (iнша назва мулових майданчикiв - поля фiльтрацiї).

     Таким чином, розмiщення зазначених вiдходiв (мул та осад) вiдбувається лише пiсля закiнчення всiх складових (етапiв) очистки, у т. ч. тих, що вiдбуваються на полях фiльтрацiї (очистка води та зневоднення мулу).

     Щодо дозволу на використання спецiально вiдведених мiсць для зберiгання та захоронення вiдходiв

     Законодавством не передбачено отримання такого дозвiльного документа, як "Дозвiл на використання спецiально вiдведених мiсць для зберiгання та захоронення вiдходiв".

     При проектуваннi таких спецiально вiдведених мiсць та об'єктiв для зберiгання та захоронення вiдходiв здiйснюються вiдповiднi процедури, зокрема проведення державної екологiчної експертизи, без позитивного висновку якої будiвництво таких мiсць та об'єктiв заборонено.

     Крiм того, щорiчнi обсяги розмiщення вiдходiв на спецiально вiдведених мiсцях та об'єктах нормуються вiдповiдно до Порядку розроблення, затвердження i перегляду лiмiтiв на утворення та розмiщення вiдходiв, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 03.08.98 N 1218 (далi - Порядок).

     Слiд зазначити, що дозвiльнi документи згiдно з Порядком стосуються всiєї дiяльностi пiдприємства, а не окремих об'єктiв.

     Щодо вiдходiв вiд виробництва сiльськогосподарської продукцiї

     Законом передбачено два альтернативних напрями поводження з вiдходами: утилiзацiя (використання вiдходiв як вторинних матерiальних чи енергетичних ресурсiв) та видалення (в основному шляхом захоронення та знищення (знешкодження)).

     Згiдно iз схемою основних операцiй з вiдходами, якi призводять до утилiзацiї або видалення вiдповiдно до основної мiжнародної угоди у сферi поводження з вiдходами - Базельської конвенцiї про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних вiдходiв та їх видаленням (додається), до операцiй розмiщення вiдходiв вiдносяться операцiї захоронення (D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7) та зберiгання (постiйного) (D12). Статтею 17 Закону передбачено в установленому порядку сплата екологiчного податку за розмiщення вiдходiв. Саме в результатi розмiщення вiдходи назавжди займають певне мiсце у довкiллi.

     Сплата екологiчного податку за утворення вiдходiв, утилiзацiю вiдходiв або пiдготовчi операцiї до утилiзацiї чи видалення вiдходiв Законом України "Про вiдходи" не передбачена.

     Вiдходи сiльського господарства мiстять значну частку органiчних речовин (органiчну складову) та практично завжди повнiстю утилiзуються за рiзними напрямами (наприклад операцiї R1, R3, R10) (див. додаток).

     Таким чином, хоча курячий послiд або гнiй є вiдходами, але пiсля нескладних пiдготовчих операцiй вiдбувається остаточна утилiзацiя зазначених вiдходiв.

     Додаток: зазначене на 1 арк.

Заступник Мiнiстра - керiвник апарату Д. Мормуль

 

Додаток

Схема основних операцiй з вiдходами вiдповiдно до Базельської конвенцiї про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних вiдходiв та їх видаленням

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.