ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

19.11.12 N 11.1/2-25/13003-ЕП

 

Начальникам митниць


Про розпорядження транспортними засобами

     На виконання пункту 5 рiшення колегiї Держмитслужби України, уведеного в дiю наказом вiд 01.09.2012 N 452, з метою врегулювання питання розпорядження транспортними засобами, що переходять у власнiсть держави, та активiзацiї роботи митних органiв з питань вивiльнення складiв вiд залишкiв такого майна, повiдомляємо про наступне.

     У вiдповiдностi до частини дев'ятої статтi 243 Митного кодексу України товари та транспортнi засоби мають реалiзовуватись за цiнами, визначеними згiдно iз законодавством України про оцiнку майна, майнових прав та професiйну оцiночну дiяльнiсть та Податковим кодексом України.

     Податковий кодекс України регулює вiдносини, що виникають у сферi справляння податкiв i зборiв, зокрема, визначає вичерпний перелiк податкiв та зборiв, що справляються в Українi, та порядок їх адмiнiстрування. При цьому, правила оподаткування товарiв, що перемiщуються через митний кордон України, визначаються Податковим кодексом України, крiм правил оподаткування товарiв митом, якi встановлюються Митним кодексом України та iншими законами з питань митної справи.

     Згiдно зi статтею 9 Закону України "Про оцiнку майна, майнових прав та професiйну оцiночну дiяльнiсть в Українi" методичне регулювання оцiнки майна здiйснюється у вiдповiдних нормативно-правових актах з оцiнки майна: положеннях (нацiональних стандартах) оцiнки майна, що затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України, методиках та iнших нормативно-правових актах, якi розробляються з урахуванням вимог положень (нацiональних стандартiв) i затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України або Фондом державного майна України.

     Методика товарознавчої експертизи та оцiнки колiсних транспортних засобiв (КТЗ) затверджена наказом Мiнiстерства юстицiї України та Фонду державного майна України вiд 24.11.2003 N 142/5/2092 (iз змiнами). У вiдповiдностi до роздiлу VII "Визначення вартостi КТЗ" цiєї Методики, основним пiдходом, який використовується для оцiнки КТЗ, є порiвняльний пiдхiд. Згiдно з ним визначення вартостi КТЗ на територiї України проводиться на пiдставi цiн їх продажу та поточних цiн пропозицiї до продажу, якi зазначенi у вiтчизняних довiдниках. Використання зарубiжної довiдкової лiтератури допускається у разi вiдсутностi потрiбної iнформацiї у вiтчизняних довiдниках. При цьому, вартiсний еквiвалент суми податкiв, зборiв, iнших обов'язкових платежiв пiд час митного оформлення не враховується у разi прийняття цiни КТЗ з вiтчизняної довiдкової лiтератури або за цiнами дилерiв заводiв-виробникiв України.

     Таким чином, при визначеннi ринкової вартостi транспортних засобiв, яка формується експертом за допомогою вiтчизняної довiдкової лiтератури або за цiнами дилерiв заводiв-виробникiв України, суми митних платежiв мають бути врахованi у такiй вартостi, а не бути додатково нарахованими. Наразi за iнiцiативи Держмитслужби Мiнфiном готується до внесення на розгляд Уряду проект постанови Кабiнету Мiнiстрiв України, який полягає у визначеннi окремої процедури оформлення результатiв оцiнки товарiв та транспортних засобiв, що вилучається або приймається на зберiгання митними органами та переходить у власнiсть держави, яка серед iншого мiститиме механiзм врахування розмiру митних платежiв у ринковiй вартостi.

     З метою створення рiвних ринкових умов для всiх товарiв, що потрапляють на ринок, забезпечення сплати вiдповiдних податкiв у разi повернення в установленому порядку коштiв вiд реалiзацiї транспортних засобiв їх власникам, а також пiдтвердження сплати митних платежiв при державнiй реєстрацiї транспортних засобiв в органах МВС, обрахунок ринкової вартостi транспортних засобiв здiйснюється з урахуванням митних платежiв.

     Тобто, для обрахунку сум мита та ПДВ, що визначаються у вiдсотках, цi суми необхiдно виокремити iз ринкової вартостi транспортних засобiв, визначеної експертом. Сума акцизного податку визначаться у фiксованих одиницях залежно вiд року випуску транспортного засобу, об'єму та типу двигуна.

     За умови вiдповiдного обрахунку, буде дотримано вимог чинного законодавства України про оцiнку майна, майнових прав та професiйну оцiночну дiяльнiсть та Податкового кодексу України. Аналогiчний обрахунок розмiру митних платежiв за необхiдностi має використовуватися i для iнших категорiй майна, що переходить у власнiсть держави.

     Слiд зазначити, що при визначенi ринкової вартостi транспортних засобiв з урахуванням наведеної процедури та надання митницi органом ДВС чи покупцем пiдтверджуючих оплату документiв, буде забезпечена державна реєстрацiя таких транспортних засобiв в органах МВС (у вiдповiдностi до абзацу шостого пункту 11 Порядку державної реєстрацiї (перереєстрацiї), зняття з облiку автомобiлiв, автобусiв, а також самохiдних машин, сконструйованих на шасi автомобiлiв, мотоциклiв усiх типiв, марок i моделей, причепiв, напiвпричепiв, мотоколясок, iнших прирiвняних до них транспортних засобiв та мопедiв, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 07.09.1998 N 1388 (iз змiнами), державна реєстрацiя транспортних засобiв, ввезених на митну територiю України без сплати податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв), що передбаченi законодавством пiд час iмпорту таких засобiв, проводиться за умови подання документiв про внесення таких податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв).

     Зазначаємо, що через особливостi обрахунку акцизного податку, певнi обсяги обернених на користь держави транспортних засобiв не вдасться реалiзувати через перевищення суми акцизного податку над їх реальною ринковою вартiстю. Прогнозуємо, що переважну бiльшiсть таких транспортних засобiв складатимуть автомобiлi вiком понад 5 рокiв та великим об'ємом двигуна (державна полiтика направлена на запобiгання потраплянню на територiю України транспортних засобiв бувших у використаннi та таких, що надмiрно забруднюють навколишнє середовище).

     Порядок розпорядження транспортними засобами, не реалiзованими в установленому порядку, передбачає можливiсть їх безоплатного передання, розукомплектування/утилiзацiю. При цьому, рiшення щодо обрання вiдповiдної процедури має прийматись вiдповiдною комiсiєю з розпорядження майном, що переходить у власнiсть держави, з урахуванням наявних звернень щодо безоплатного отримання майна або економiчної доцiльностi розукомплектування з подальшою реалiзацiєю придатних запчастин та агрегатiв.

     Зауважимо, що операцiї з безоплатної передачi пiдакцизних товарiв (зокрема легкових автомобiлiв) не звiльняються Податковим кодексом України вiд оподаткування, а тому таке передання має здiйснюватися тiльки пiсля сплати обрахованих у вищевказаний спосiб митних платежiв.

     З метою запобiгання стримуванню розпорядження товарами i транспортними засобами через вiдсутнiсть практичного досвiду з оформлення звiтiв оцiнювачiв про ринкову вартiсть майна з виокремленням розмiру митних платежiв, пропонуємо:

     - забезпечити обрахунок сум митних платежiв у вищезазначеному порядку силами вiдповiдних пiдроздiлiв митних органiв;

     - на пiдставi отриманих вiд ДВС висновкiв оцiнювачiв про ринкову вартiсть надавати iнформацiю щодо розмiру обрахованих сум митних платежiв органу ДВС для використання при розпорядженнi конфiскованим майном, зокрема, при передачi транспортних засобiв.

Перший заступник Голови Служби О.М.Дороховський
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.