ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

19.08.2016 N 18026/6/99-99-15-02-02-15


     Державна фiскальна служба України розглянула листи з питань облiку операцiй, якi здiйснюються на пiдставi зовнiшньоекономiчних договорiв щодо реалiзацiї товару без ввезення на митну територiю України та зберiгання товару на територiї нерезидента до подальшого транспортування до України, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далi - Кодекс), у межах компетенцiї повiдомляє.

     Щодо здiйснення валютного контролю за iмпортними операцiями без увезення товару на територiю України.

     Порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi за експортними, iмпортними операцiями та вiдповiдальнiсть за порушення законодавчо встановлених строкiв таких розрахункiв визначено Законом України вiд 23 вересня 1994 року N 185/94-ВР "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi" (далi - Закон N 185).

     Вiдповiдно до ст. 2 Закону N 185 строк та умови завершення iмпортної операцiї без увезення товару на територiю України визначаються у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України за погодженням з Нацiональним банком України.

     Порядок визначення строку та умов завершення iмпортної операцiї без увезення товару на територiю України затверджено постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 05 грудня 2007 року N 1392 (далi - Порядок).

     Строк завершення iмпортної операцiї без увезення товару на територiю України за зовнiшньоекономiчними договорами (контрактами) вiдповiдно до п. 2 Порядку не може перевищувати 180 календарних днiв з моменту здiйснення резидентом авансового платежу або виставлення векселя на користь нерезидента, а у разi проведення розрахункiв у формi документарного акредитиву - з моменту здiйснення уповноваженим банком платежу на користь нерезидента.

     Згiдно з п. 3 Порядку та п. 3.6 Iнструкцiї про порядок здiйснення контролю за експортними, iмпортними операцiями, затвердженої постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 24 березня 1999 року N 136, iмпортна операцiя резидента без увезення товару на територiю України вважається завершеною та знiмається банком з контролю за наявностi однiєї з таких умов:

     зарахування виручки, одержаної вiд нерезидента, на рахунок резидента в уповноваженому банку в разi продажу нерезиденту товару за межами України;

     подання документiв, що пiдтверджують використання резидентом товару за межами України на пiдставi договорiв (контрактiв, угод), iнших форм документiв, що застосовуються в мiжнароднiй практицi та можуть уважатися договором.

     Порушення резидентами законодавчо встановлених строкiв розрахункiв тягне за собою вiдповiдальнiсть, передбачену ст. 4 Закону N 185.

     Щодо здiйснення валютного контролю за iмпортними операцiями, якi здiйснюються на умовах вiдстрочення поставки.

     Порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi за експортними, iмпортними операцiями та вiдповiдальнiсть за порушення законодавчо встановлених строкiв таких розрахункiв визначено Законом N 185.

     Вiдповiдно до ст. 2 Закону N 185 iмпортнi операцiї резидентiв, якi здiйснюються на умовах вiдстрочення поставки, в разi, коли таке вiдстрочення перевищує 180 календарних днiв з моменту здiйснення авансового платежу або виставлення векселя на користь постачальника продукцiї (робiт, послуг), що iмпортується, потребують висновку центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi економiчного розвитку.

     Нацiональний банк України має право запроваджувати на строк до шести мiсяцiв iншi строки розрахункiв, нiж тi, що визначенi частиною першою цiєї статтi.

     На сьогоднi постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 07.06.2016 р. N 342 "Про врегулювання ситуацiї на грошово-кредитному та валютному ринках України" встановлено 90-денний строк розрахункiв за експортними, iмпортними операцiями.

     При цьому вiдповiдно до п. 3.3 Iнструкцiї про порядок здiйснення контролю за експортними, iмпортними операцiями, затвердженої постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 24.03.99 N 136, у разi iмпорту товару з увезенням його на територiю України банк знiмає з контролю таку операцiю резидента пiсля отримання iнформацiї про цю операцiю в реєстрi МД (типу IM-40 "Iмпорт", IM-41 "Реiмпорт", IM-72 "Безмитна торгiвля", IM-75 "Вiдмова на користь держави", IM-76 "Знищення або руйнування") - якщо для митного оформлення продукцiї використовується МД.

     Порушення резидентами строкiв, передбачених ст. ст. 1 i 2 Закону N 185 або встановлених Нацiональним банком України вiдповiдно до ст. ст. 1 i 2 Закону N 185, тягне за собою вiдповiдальнiсть, передбачену ст. 4 Закону N 185.

     Щодо оформлення операцiй з приймання-передачi товару.

     Вiдповiдно до п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цiлей оподаткування платники податкiв зобов'язанi вести облiк доходiв, витрат та iнших показникiв, пов'язаних з визначенням об'єктiв оподаткування та/або податкових зобов'язань, на пiдставi первинних документiв, регiстрiв бухгалтерського облiку, фiнансової звiтностi, iнших документiв, пов'язаних з обчисленням i сплатою податкiв i зборiв, ведення яких передбачено законодавством.

     Платникам податкiв забороняється формування показникiв податкової звiтностi, митних декларацiй на пiдставi даних, не пiдтверджених документами, що визначенi абзацом першим цього пункту.

     Зовнiшньоекономiчнi договори, на пiдставi яких резиденти України здiйснюють зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть та проводять розрахунки з нерезидентами за експорт або iмпорт товарiв, мають вiдповiдати вимогам законодавства України, зокрема, Закону України вiд 16 квiтня 1991 року N 959-XII "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть". Згiдно з п. 1.8 Положення про форму зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв), затвердженого наказом Мiнiстерства економiки та з питань європейської iнтеграцiї України вiд 06.09.2001 р. N 201, однiєю з обов'язкових умов договору є умова приймання-здавання товару (робiт, послуг), де визначаються строки та мiсце фактичної передачi товару, перелiк товаросупровiдних документiв.

     Вiдповiдно до ст. 9 Закону України вiд 16 липня 1999 року N 996-XIV "Про бухгалтерський облiк i фiнансову звiтнiсть" (далi - Закон N 996) основою для бухгалтерського облiку господарських операцiй є первиннi документи, якi фiксують факти здiйснення господарських операцiй та повиннi мiстити визначенi цим Законом обов'язковi реквiзити, зокрема, дату i мiсце складання первинного документа.

     Первиннi документи мають бути складенi пiд час здiйснення господарської операцiї, а якщо це неможливо - безпосередньо пiсля її закiнчення.

     Регулювання питань методологiї бухгалтерського облiку та фiнансової звiтностi здiйснюється Мiнiстерством фiнансiв України, яке затверджує нацiональнi положення (стандарти) бухгалтерського облiку, iншi нормативно-правовi акти щодо ведення бухгалтерського облiку та складання фiнансової звiтностi (п. 2 ст. 6 Закону N 996).

     Порядок створення, прийняття i вiдображення у бухгалтерському облiку, а також зберiгання первинних документiв, облiкових регiстрiв, бухгалтерської звiтностi пiдприємствами, їх об'єднаннями та госпрозрахунковими органiзацiями (крiм банкiв) незалежно вiд форм власностi, установ та органiзацiй, основна дiяльнiсть яких фiнансується за рахунок коштiв бюджету встановлює Положення про документальне забезпечення записiв у бухгалтерському облiку, затверджене наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 24.05.95 р. N 88, зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 05.06.95 р. за N 168/704.

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.