КОМIТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ПОДАТКОВОЇ ТА МИТНОЇ ПОЛIТИКИ

вiд 07.02.2019 р. N 04-27/10-128


     Вiдповiдно до п. 63 пiдрозд. 2 розд. XX "Перехiднi положення" ПКУ, з урахуванням доповнення, внесеного до цього пункту Законом України вiд 22.05.2018 р. N 2440-VIII "Про внесення змiн до пiдроздiлу 2 роздiлу XX "Перехiднi положення" Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування податком на додану вартiсть операцiй з вивезення за межi митної територiї України олiйних культур", операцiї з вивезення за межi митної територiї України у митному режимi експорту олiйних культур сiльгосппiдприємствами - виробниками таких олiйних культур, вирощених ними на землях сiльгосппризначення, якi перебувають у власностi таких сiльгосптоваровиробникiв чи в їх постiйному користуваннi або використовуються ними на правах оренди (суборенди) чи емфiтевзiсу, оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.

     22 грудня 2018 р. ДФС надано податкову консультацiю N 5372/6/99-99-15-03-02-15/IПК, у якiй зазначено, що до визначення чинним законодавством України поняття "сiльськогосподарське пiдприємство", виключення, передбачене абзацом четвертим п. 63 пiдрозд. 2 розд. XX "Перехiднi положення" ПКУ для сiльгосппiдприємств - виробникiв олiйних культур, не застосовується. Тобто ДФС заперечує право на нульову ставку ПДВ при вивезеннi за межi митної територiї України у митному режимi експорту олiйних культур для таких платникiв.

     Позицiю з цього питання МФУ було викладено у листi вiд 19.10.2018 р. N 11310-09-5/27170, в якому зазначено, що МФУ вважає за можливе, до внесення вiдповiдних змiн до ПКУ, застосовувати в цiлях реалiзацiї п. 63 пiдрозд. 2 розд. XX "Перехiднi положення" ПКУ поняття, правила та положення, встановленi Кодексом, зокрема поняття "сiльськогосподарський товаровиробник", визначене пп. 14.1.235 ПКУ.

     Пiдтримуючи позицiю МФУ, вважаємо за необхiдне зазначити наступне.

     Вiдповiдно до пп. 14.1.235 ПКУ сiльськогосподарський товаровиробник - юридична особа незалежно вiд органiзацiйно-правової форми або фiзична особа - пiдприємець, яка займається виробництвом сiльгосппродукцiї та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрiшнiх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числi власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здiйснює операцiї з її постачання.

     Вiдповiдно до п. 63 пiдрозд. 2 розд. XX "Перехiднi положення" ПКУ операцiї з вивезення за межi митної територiї України у митному режимi експорту олiйних культур сiльгосппiдприємствами - виробниками таких олiйних культур, вирощених ними на землях сiльгосппризначення, якi перебувають у власностi таких сiльгосптоваровиробникiв або у їх постiйному користуваннi або використовуються ними на правах оренди (суборенди) або емфiтевзiсу, оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.

     Визначення поняття "пiдприємство" надано у Господарському кодексi України, де прямо зазначено, що пiдприємство є юридичною особою.

     Таким чином, з метою застосування п. 63 пiдрозд. 2 розд. XX "Перехiднi положення" ПКУ норми пп. 14.1.235 ПКУ застосовуються тiльки в частинi юридичних осiб.

     Тобто виходячи iз системного прочитання чинного законодавства та на пiдставi ст. 5 ПКУ, сiльгосппiдприємство - це юридична особа, яка займається виробництвом сiльгосппродукцiї та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрiшнiх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числi власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здiйснює операцiї з її постачання.

     При цьому слiд зауважити, що вiдповiдно до вимог абзацу четвертого п. 63 пiдрозд. 2 розд. XX "Перехiднi положення" ПКУ умовою застосування сiльгосппiдприємствами - виробниками нульової ставки ПДВ при вивезеннi за межi митної територiї України у митному режимi експорту олiйних культур є те, що такi олiйнi культури повиннi бути вирощенi цими сiльгосппiдприємствами - виробниками на землях сiльгосппризначення, що перебувають у їх власностi чи в їх постiйному користуваннi або використовуються ними на правах оренди (суборенди) чи емфiтевзiсу.

     Також звертаємо увагу, що МФУ є головним органом у системi центральних органiв виконавчої влади, що забезпечує формування єдиної державної податкової, митної полiтики, тому ДФС у своїх консультацiях повинна враховувати позицiю МФУ та не допускати перевищення повноважень посадовими особами контролюючих органiв щодо "вiльного трактування" норм ПКУ.

     Вiдповiдно до ч. 3 ст. 21 Закону України "Про комiтети Верховної Ради України" роз'яснення Комiтету ВРУ з питань податкової та митної полiтики щодо застосування положень ПКУ не має статусу офiцiйного тлумачення, тому просимо МФУ, керуючись п. 52.6 ПКУ, надати узагальнюючу податкову консультацiю iз зазначеного питання та вiдповiдно до законодавства оприлюднити її на офiцiйному веб-сайтi.

Голова Комiтету Н. Южанiна
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.