ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

30.07.2019 N 24394/7/99-99-20-02-02-17

 

Митницi ДФС


     3 25.11.2018 набрав чинностi Закон України вiд 08 листопада 2018 року N 2612-VIII "Про внесення змiн до Митного кодексу України та деяких iнших законодавчих актiв України щодо ввезення транспортних засобiв на митну територiю України" (далi - Закон).

     З урахуванням змiн, внесених Законом України вiд 16 травня 2019 року N 2725-VIII "Про внесення змiн до Податкового кодексу України у зв'язку з прийняттям Закону України "Про електроннi довiрчi послуги", змiни до статей 469, 470 та 481 Митного кодексу України (далi - МК України) набирають чинностi через 270 днiв з дня, наступного за днем опублiкування Закону, тобто з 22.08.2019. З огляду на це, внесенi до частини другої статтi 511 МК України змiни, а також нова редакцiя статтi 522 МК України набувають практичного застосування також з 22.08.2019.

     Зважаючи на викладене, при практичному застосуваннi норм Закону акцентуємо увагу на наступному.

     1. Щодо притягнення до адмiнiстративної вiдповiдальностi осiб за ознаками частини третьої статтi 470 МК України, якi протягом 270 днiв з дня набрання чинностi Законом здiйснили митне оформлення транспортних засобiв, сплатили належнi митнi платежi, а також добровiльно сплатили до державного бюджету кошти у сумi, що дорiвнює розмiру п'ятисот неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян, тобто 8500 гривень (далi - добровiльна сплата коштiв).

     Згiдно з абзацом другим пункту 93 роздiлу XXI "Прикiнцевi та перехiднi положення" МК України особи, вiдповiдальнi за дотримання строкiв та умов (вимог) митних режимiв тимчасового ввезення або транзиту, у разi здiйснення митного оформлення транспортних засобiв та сплати належних митних платежiв, а також добровiльної сплати коштiв, звiльняються вiд адмiнiстративної вiдповiдальностi, передбаченої статтями 470, 481 та 485 цього Кодексу за порушення митних правил стосовно транспортного засобу, щодо якого не дотриманi строки та умови (вимоги) митних режимiв "транзит" або "тимчасове ввезення".

     Водночас наявнi випадки, коли митне оформлення транспортного засобу здiйснено пiсля того, як особа притягнута до вiдповiдальностi за вчинення правопорушення, передбаченого статтею 470 МК України або статтею 481 МК України, та постановою, яка набрала законної сили, на неї накладено штраф.

     З огляду на це зазначаємо, що вiдповiдно до частини першої статтi 464 МК України штраф як адмiнiстративне стягнення за порушення митних правил полягає у покладеннi на особу, яка притягується до адмiнiстративної вiдповiдальностi за таке правопорушення, обов'язку сплатити до державного бюджету грошовi кошти у сумi, яка визначається цим Кодексом залежно вiд виду та характеру вчиненого правопорушення.

     Санкцiї статтi 470 МК України передбачають рiзнi розмiри штрафiв - десяти (частина перша), двохсот (частина друга) та п'ятисот неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян (частина третя). Вiдповiдно до санкцiй статтi 481 МК України передбачають накладення штрафiв в розмiрi п'ятдесяти (частина перша), трьохсот (частина друга) та однiєї тисячi неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян (частина третя), статтi 485 МК України - у розмiрi 300 вiдсоткiв несплаченої суми митних платежiв.

     Тобто добровiльна сплата коштiв не є штрафом i її розмiр є вiдмiнним вiд розмiрiв штрафiв.

     Таким чином, якщо особа була притягнута до вiдповiдальностi за вчинення правопорушення, передбаченого статтею 470 МК України або статтею 481 МК України, i постанова в справi про порушення митних правил набрала законної сили, однак транспортний засiб продовжує перебувати на територiї України, а строки та умови (вимоги) митного режиму "транзит" або "тимчасове ввезення" не дотримуються, митне оформлення такого транспортного засобу для вiльного обiгу на митнiй територiї України можливе лише за умови добровiльної сплати коштiв. При цьому факт митного оформлення транспортного засобу iз добровiльною сплатою коштiв не звiльняє вiд обов'язку сплатити штраф за вчинене правопорушення.

     2. Щодо притягнення до адмiнiстративної вiдповiдальностi осiб, якi протягом 270 днiв з дня набрання чинностi Законом не здiйснили митне оформлення транспортних засобiв особистого користування, якi перемiщенi в митному режимi транзит чи тимчасове ввезення, продовжують користуватись такими транспортними засобами, однак вже були притягнутi до вiдповiдальностi за порушення митних правил, передбаченої статтею 470 МК України або статтею 481 МК України.

     Статтю 470 МК України та статтю 481 МК України Законом доповнено новими частинами п'ятою та шостою, якi встановлюють новi склади правопорушень за недотримання строкiв митних режимiв "транзит" та "тимчасове ввезення" при перемiщеннi транспортних засобiв особистого користування.

     Зазначаємо, що Рiшенням Конституцiйного Суду України у справi за конституцiйним зверненням Нацiонального банку України щодо офiцiйного тлумачення положення частини першої статтi 58 Конституцiї України (справа про зворотну дiю в часi законiв та iнших нормативно-правових актiв) вiд 09.02.1999 N 1-рп/99 установлено, що за загальновизнаним принципом права закони та iншi нормативно-правовi акти не мають зворотної дiї в часi. Цей принцип закрiплений у частинi першiй статтi 58 Конституцiї України, за якою дiю нормативно- правового акта в часi треба розумiти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинностi i припиняється з втратою ним чинностi, тобто до подiї, факту застосовується той закон або iнший нормативно-правовий акт, пiд час дiї якого вони настали або мали мiсце.

     Конституцiя України, закрiпивши частиною першою статтi 58 положення щодо неприпустимостi зворотної дiї в часi законiв та iнших нормативно-правових актiв, водночас передбачає їх зворотну дiю в часi у випадках, коли вони пом'якшують або скасовують юридичну вiдповiдальнiсть особи, що є загальновизнаним принципом права. Тобто щодо юридичної вiдповiдальностi застосовується новий закон чи Iнший нормативно-правовий акт, що пом'якшує або скасовує вiдповiдальнiсть особи за вчинене правопорушення пiд час дiї нормативно-правового акта, яким визначались поняття правопорушення i вiдповiдальнiсть за нього.

     Вiдповiдальнiсть можлива лише за наявностi в законi чи iншому нормативно- правовому актi визначення правопорушення, за яке така юридична вiдповiдальнiсть особи передбачена, i яка може реалiзовуватись у формi примусу зi сторони уповноваженого державою органу.

     З урахуванням викладеного адмiнiстративна вiдповiдальнiсть за ознаками правопорушень, передбачених частинами п'ятою та шостою статтi 470 МК України та частинами п'ятою та шостою статтi 481 МК України, може наставати залежно вiд перевищення строкiв транзитного перемiщення автомобiлiв та тимчасового ввезення (бiльш нiж 20 дiб та бiльш нiж 30 дiб).

     Початком обчислення строку, який був перевищений при перемiщеннi транспортних засобiв особистого користування в митних режимах "транзит" чи "тимчасове ввезення" для цiлей квалiфiкацiї правопорушень за частинами п'ятою та шостою статтi 470 МК України або п'ятою та шостою статтi 481 МК України слiд вважати дату набрання чинностi вказаними змiнами до цих статей.

     У разi, якщо особою перемiщено у зазначених митних режимах транспортний засiб особистого користування до набрання чинностi змiн до статтi 470 МК України та статтi 481 МК України i ця особа не була притягнута до адмiнiстративної вiдповiдальностi, обчислення перевищення строкiв транзиту або тимчасового ввезення має здiйснюватися з моменту набрання чинностi вказаними змiнами до статтi 470 МК України та статтi 481 МК України.

     1. Щодо притягнення до адмiнiстративної вiдповiдальностi осiб, якi ввезли транспортнi засоби комерцiйного призначення до набрання чинностi змiнами до статтi 481 МК України, внесених Законом.

     До набрання чинностi змiнами до цiєї статтi, внесеними Законом, адмiнiстративна вiдповiдальнiсть за порушення строкiв тимчасового ввезення транспортних засобiв комерцiйного призначення була вiдсутня.

     З урахуванням положень наведеного вище Рiшення Конституцiйного Суду України, початком обчислення перевищення строку тимчасового ввезення транспортного засобу комерцiйного призначення для цiлей квалiфiкацiї порушення митних правил, передбаченого статтею 481 МК України, слiд вважати дату набрання чинностi вказаними змiнами до цiєї статтi.

В.о. директора Департаменту органiзацiї протидiї митним правопорушенням та мiжнародної взаємодiї Олександр ДОМНIЧ
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.