ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

25.11.2019 N 31438/7/99-99-18-03-01-17

 

Митницям ДФС


     На доповнення до листа ДФС вiд 14.02.2019 N 7489/6/99-99-18-03-01-15 та у зв'язку iз запитами митниць ДФС i власникiв транспортних засобiв, якi перетинають державний кордон України, стосовно порядку справляння єдиного збору з порожнiх транспортних засобiв та з транспортних засобiв особистого користування повiдомляємо таке.

     1. Положення статей 1, 2 Закону "Про єдиний збiр, який справляється у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України" (далi - Закон) у редакцiї, що була чинною до 04.10.2018, передбачали плату за здiйснення у пунктах пропуску через державний кордон України радiологiчного контролю транспортних засобiв. Зважаючи на те, що вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 05 жовтня 2011 року N 1031 "Деякi питання здiйснення державного контролю товарiв, що перемiщуються через митний кордон України" радiологiчному контролю пiдлягали всi наземнi транспортнi засоби (у тому числi автобуси i порожнi контейнери), не виникало колiзiї щодо застосування вимог статей 5 i 6 Закону пiд час стягнення єдиного збору за проведення видiв державного контролю.

     Законом України вiд 06 вересня 2018 року N 2530-VIII "Про внесення змiн до Митного кодексу України та деяких iнших законiв України щодо запровадження механiзму "єдиного вiкна" та оптимiзацiї здiйснення контрольних процедур при перемiщеннi товарiв через митний кордон України" було внесено змiни до статей 1, 2 Закону (зокрема, виключено плату за проведення радiологiчного контролю транспортних засобiв).

     Згiдно зi статтями 1, 2 Закону в чиннiй редакцiї єдиний збiр включає вартiсть витрат, пов'язаних iз:

     вiдновленням автомобiльних дорiг (плата за проїзд транспортних засобiв автомобiльними дорогами України, за проїзд автомобiльних транспортних засобiв з перевищенням встановлених розмiрiв загальної маси, осьових навантажень та (або) габаритних параметрiв);

     здiйсненням уповноваженими органами в пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України фiтосанiтарного, ветеринарно- санiтарного та державного контролю за дотриманням законодавства про харчовi продукти, корми, побiчнi продукти тваринного походження, здоров'я та благополуччя тварин, у розмiрi, що не перевищує розмiру плати за проведення перевiрки документiв на товар i транспортний засiб (контейнер);

     проведенням органами доходiв i зборiв у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України заходiв офiцiйного контролю вiдповiдно до статтi 319 Митного кодексу України (далi - Кодекс) у формi попереднього документального контролю.

     Перелiк товарiв, якi в разi ввезення на митну територiю України (у тому числi з метою транзиту) пiдлягають заходам офiцiйного контролю, затверджено постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24 жовтня 2018 року N 960 (далi - перелiк N 960).

     Статтею 5 Закону встановлено ставки єдиного збору за проведення контролю, визначеного Законом, а саме: фiтосанiтарного, ветеринарно-санiтарного та державного контролю за дотриманням законодавства про харчовi продукти, корми, побiчнi продукти тваринного походження, здоров'я та благополуччя тварин, у тому числi у формi попереднього документального контролю.

     Порожнi автомобiльнi транспортнi засоби i контейнери, а також автобуси, що використовуються для транспортування осiб, не пiдлягають жодному iз зазначених видiв державного контролю (вiдсутнi у перелiку N 960); заходи офiцiйного контролю (у тому числi у формi попереднього документального контролю) щодо них не проводяться.

     Вiдповiдно до статтi 6 Закону для автомобiльних транспортних засобiв та контейнерiв, якi перетинають державний кордон України без вантажiв, ставка єдиного збору "за здiйснення визначеного цим Законом контролю" встановлюється у розмiрi 20 вiдсоткiв ставки, визначеної у статтi 5 цього Закону для вiдповiдного автомобiльного транспортного засобу та контейнера. Разом iз цим забороняється справляти у пунктах пропуску через державний кордон України збори, не передбаченi цим Законом (частина четверта статтi 2 Закону).

     Таким чином, на сьогоднi iснує суперечнiсть мiж положеннями статей 1, 2 Закону, якими визначено порядок встановлення i складовi єдиного збору, та нормою частини першої статтi 6 Закону, що передбачає нарахування 20 вiдсоткiв вiд вартостi витрат за контроль, який Законом не визначений i фактично не здiйснюється.

     При цьому редакцiя частини першої статтi 6 Закону дiє з 26.08.2001 (з дати набрання чинностi Законом України вiд 12 липня 2001 року N 2659-III "Про внесення змiн до Закону України "Про запровадження єдиного збору, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України"), а чинна редакцiя статей 1, 2 Закону - з 04.10.2018.

     Згiдно з роз'ясненнями Мiнiстерства юстицiї України вiд 26.12.2008 N 758-0-2-08-19 i вiд 30.01.2009 N Н-35267-18 щодо практики застосування норм права у випадку колiзiї (розмiщенi на сайтi zakon.rada.gov.ua у роздiлi "Законодавство України" та в системi iнформацiйно-правового забезпечення "ЛIГА: ЗАКОН"): "У разi iснування неузгодженостi мiж нормами, виданими одним i тим самим нормотворчим органом, застосовується акт, виданий пiзнiше, навiть якщо прийнятий ранiше акт не втратив своєї чинностi. Така неузгодженiсть може виникнути внаслiдок того, що прийняття нової норми не завжди супроводжується скасуванням "застарiлих" норм з одного й того ж питання".

     Пiдсумовуючи викладене, вважаємо, що пiдстави для нарахування єдиного збору у розмiрi 20 вiдсоткiв з порожнiх автомобiльних транспортних засобiв i контейнерiв, а також з автобусiв, що використовуються для транспортування осiб, за проведення контролю, не передбаченого цим Законом, у органiв доходiв i зборiв вiдсутнi.

     2. З урахуванням вимог Закону, єдиний збiр за проведення у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України вiдповiдно до Кодексу та iнших законiв України заходiв офiцiйного контролю (у тому числi у формi попереднього документального контролю) справляється з вантажних автомобiлiв з/або без причепiв, якi перемiщують товари, включенi до перелiку N 960, щодо яких здiйснюються заходи офiцiйного контролю.

     Оскiльки законодавством не передбачено проведення органами доходiв i зборiв попереднього документального контролю товарiв, що перемiщуються через митний кордон України громадянами на умовах, визначених роздiлом XII Кодексу, єдиний збiр за проведення контролю справляється з транспортного засобу особистого користування тiльки у випадку здiйснення заходiв офiцiйного контролю товарiв, що перемiщуються в ньому, вiдповiдним уповноваженим органом (наприклад, у разi здiйснення посадовою особою Держпродспоживслужби ветеринарно-санiтарного контролю домашнiх тварин, що пiдлягають письмовому декларуванню та застосуванню до них заходiв контролю згiдно зi статтею 375 Кодексу).

В. о. Голови Денис ГУТЕНКО
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.