АДМIНIСТРАЦIЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ СПЕЦIАЛЬНОГО ЗВ'ЯЗКУ ТА ЗАХИСТУ IНФОРМАЦIЇ УКРАЇНИ

НАКАЗ

вiд 13 лютого 2020 року N 88


Про внесення змiн до Методичних рекомендацiй iз застосування Технiчного регламенту радiообладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355

     Вiдповiдно до абзацу третього частини другої статтi 8 та частини першої статтi 13 Закону України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi", постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16.12.2015 N 1057 "Про визначення сфер дiяльностi, в яких центральнi органи виконавчої влади та Служба безпеки України здiйснюють функцiї технiчного регулювання", пiдпункту 40 пункту 4 та пункту 10 Положення про Адмiнiстрацiю Державної служби спецiального зв'язку та захисту iнформацiї України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 03.09.2014 N 411, наказую:

     1. Внести змiни до Методичних рекомендацiй iз застосування Технiчного регламенту радiообладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355, затверджених наказом Адмiнiстрацiї Держспецзв'язку вiд 26.06.2018 N 412, виклавши їх у новiй редакцiї, що додається.

     2. Департаменту розвитку електронних комунiкацiй Адмiнiстрацiї Держспецзв'язку забезпечити протягом п'яти робочих днiв з дня пiдписання цього наказу його розмiщення на офiцiйному вебсайтi Державної служби спецiального зв'язку та захисту iнформацiї України.

Голова Служби В. Петров

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Адмiнiстрацiї Державної служби спецiального зв'язку та захисту iнформацiї України
26 червня 2018 року N 412
(у редакцiї наказу Адмiнiстрацiї Державної служби спецiального зв'язку та захисту iнформацiї України
вiд 13 лютого 2020 року N 88)

МЕТОДИЧНI РЕКОМЕНДАЦIЇ
iз застосування Технiчного регламенту радiообладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355

     I. Загальнi положення

     1. Цi Методичнi рекомендацiї iз застосування Технiчного регламенту радiообладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355 (далi - Методичнi рекомендацiї), розробленi вiдповiдно до вимог частини другої статтi 8 та статтi 13 Закону України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi" з урахуванням Блакитної настанови (The "Blue Guide" on the implementation of EU products rules 2016), настанови iз застосування Директиви 2014/53/ЄС (Guide to the Radio Equipment Directive 2014/53/EU, Version of 19 December 2018, далi - RED Guide), Додаткової настанови iз застосування LVD/EMCD/RED вiд 26.04.2018 (Supplementary Guidance on the LVD/EMCD/RED).

     2. Методичнi рекомендацiї є добровiльними для використання i розробленi з метою визначення загальних пiдходiв щодо розумiння та застосування положень Технiчного регламенту радiообладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355 (далi - ТР РО), зокрема у випадках, коли на радiообладнання одночасно поширюється дiя iнших технiчних регламентiв.

     3. Методичнi рекомендацiї не є нормативно-правовим актом, вони мають лише роз'яснювальний, iнформацiйний характер i не встановлюють правових норм.

     II. Термiни та визначення понять

     У цих Методичних рекомендацiях термiни вживаються в такому значеннi:

     апаратура - будь-який конструктивно завершений прилад чи поєднання приладiв, наданi на ринку як єдина функцiональна одиниця вiдповiдно до вимог ТР РО;

     радiочастотний ресурс України - частина радiочастотного спектра, придатна для передавання та/або приймання електромагнiтної енергiї радiоелектронними засобами i яку можливо використовувати на територiї України та за її межами вiдповiдно до законiв України та мiжнародного права, а також на видiлених для України частотно-орбiтальних позицiях;

     стацiонарна установка - особливе поєднання кiлькох видiв апаратури, а у деяких випадках - також iнших пристроїв, якi складенi, змонтованi та призначенi для постiйного використання у заздалегiдь визначеному мiсцi.

     Iншi термiни вживаються у значеннях, наведених у Законi України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi" та ТР РО.

     III. Скорочення та познаки

     DVB-C - Digital Video Broadcasting-Cable (кабельне цифрове телевiзiйне мовлення);

     DVB-S - Digital Video Broadcasting-Satellite (супутникове цифрове телевiзiйне мовлення);

     DVB-T - Digital Video Broadcasting Terrestrial (наземне цифрове телевiзiйне мовлення);

     IAF - International Accreditation Forum (Мiжнародний форум з акредитацiї);

     RFID - Radio Frequency Identifier (радiочастотний iдентифiкатор);

     WLAN - Wireless Local Area Network (безпроводова локальна мережа);

     ДВ - декларацiя про вiдповiднiсть;

     Директива 2014/53/ЄС - Директива 2014/53/ЄС Європейського Парламенту та Ради вiд 16.04.2014 про гармонiзацiю законодавства держав - членiв щодо постачання на ринок радiообладнання i скасування Директиви 1999/5/ЄС;

     ЄС - Європейський Союз;

     IЧ-пристрiй - пристрiй iнфрачервоного випромiнювання;

     МК СОЛАС-74/78 - Мiжнародна конвенцiя з охорони людського життя на морi 1974 р.;

     План РЧР - План використання радiочастотного ресурсу України, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 09.06.2006 N 815;

     ПО - призначений орган з оцiнки вiдповiдностi;

     СДВ - спрощена декларацiя про вiдповiднiсть;

     ТД - технiчна документацiя;

     ТР ЕМС - Технiчний регламент з електромагнiтної сумiсностi обладнання, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16.12.2015 N 1077;

     ТР МО - Технiчний регламент морського обладнання, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 05.09.2007 N 1103;

     ТР НЕО - Технiчний регламент низьковольтного електричного обладнання, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16.12.2015 N 1067;

     ТР РО ТКО - Технiчний регламент радiообладнання i телекомунiкацiйного кiнцевого (термiнального) обладнання, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.06.2009 N 679.

     IV. Введення в обiг

     1. ТР РО поширюється на радiообладнання, яке надається на ринку та вводиться в експлуатацiю в Українi незалежно вiд форми постачання, включаючи реалiзацiю радiообладнання дистанцiйним способом.

     2. Введення в обiг стосується кожної окремої одиницi радiообладнання, а не типу (виду) продукцiї, а також того, чи було радiообладнання виготовлено у виглядi одиничного зразка, чи виготовляється серiйно.

     Лише виробник та iмпортер є тими суб'єктами господарювання, хто вводить радiообладнання в обiг. Коли виробник або iмпортер уперше постачають радiообладнання до розповсюджувача або кiнцевого споживача (користувача), ця операцiя завжди визначається як "введення в обiг". Усi подальшi операцiї, а саме будь-яке платне або безоплатне постачання радiообладнання для розповсюдження, споживання чи використання на ринку України у процесi провадження господарської дiяльностi, визначаються як "надання на ринку".

     3. Радiообладнання має вiдповiдати вимогам, встановленим нормативно-правовими актами, чинними пiд час його введення в обiг.

     Порядок ввезення з-за кордону та реалiзацiї в Українi радiоелектронних засобiв та випромiнювальних пристроїв, затверджений рiшенням Нацiональної комiсiї, що здiйснює державне регулювання у сферi зв'язку та iнформатизацiї, вiд 13.02.2018 N 78, зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 12.03.2018 за N 282/31734, встановлює процедуру ввезення з-за кордону та реалiзацiї в Українi радiоелектронних засобiв i випромiнювальних пристроїв, у тому числi продукцiї, до складу якої входять радiоелектроннi засоби (випромiнювальнi пристрої), для їх вiльного обiгу в Українi.

     4. Коли радiообладнання виготовлено для власного користування або придбано для власного користування за межами України, це не вважається введенням в обiг.

     5. ТР РО є чинним з 1 квiтня 2018 року. Iз зазначеної дати ТР РО поширюється на радiообладнання, крiм наведеного у пунктах 2 та 3 ТР РО, за винятком радiообладнання, що встановлене та призначене для використання у складi конструкцiї колiсних транспортних засобiв, дiя ТР РО на яке поширюється з 01.01.2020.

     V. Введення в експлуатацiю

     1. Радiообладнання вводиться в експлуатацiю та використовується у разi, якщо воно вiдповiдає вимогам ТР РО та за умови його належного встановлення, обслуговування i використання за призначенням.

     2. Додатковi вимоги до введення в експлуатацiю та/або використання радiообладнання з причин, пов'язаних з ефективним використанням радiочастотного ресурсу України, з метою уникнення шкiдливих завад, електромагнiтних перешкод або ризикiв для здоров'я населення визначаються Планом РЧР.

     VI. Спецiальнi заходи щодо вiльного перемiщення радiообладнання

     Вiдповiдно до пункту 18 ТР РО на торговельних ярмарках та iнших подiбних заходах забороняється створювати перешкоди щодо показу радiообладнання, яке не вiдповiдає вимогам ТР РО, за наявностi видимого позначення, на якому чiтко зазначено, що таке радiообладнання не може бути надано на ринку та введено в експлуатацiю, доки його не буде приведено у вiдповiднiсть до вимог ТР РО. Демонстрацiя радiообладнання можлива за умови, якщо було вжито вiдповiдних заходiв, запропонованих Нацiональною комiсiєю, що здiйснює державне регулювання у сферi зв'язку та iнформатизацiї (далi - НКРЗI), щоб уникнути шкiдливих завад, електромагнiтних завад, ризику для здоров'я i безпеки людей, домашнiх тварин та майна.

     VII. Радiообладнання

     1. Дiя ТР РО поширюється на радiообладнання, крiм випадкiв, наведених у пунктах 2 i 3 ТР РО. На радiообладнання може одночасно поширюватися дiя iнших технiчних регламентiв та/або нормативно-правових актiв, якi регулюють додатковi аспекти (наприклад, екологiчнi ризики), згiдно з якими радiообладнання може бути обмежено або заборонено для використання.

     2. ТР РО не поширюється на радiообладнання, яке використовується виключно з метою забезпечення громадської безпеки, оборони та безпеки держави, захисту державного кордону, кримiнально-процесуальної дiяльностi, функцiонування об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху України.

     На обладнання подвiйного використання, тобто призначеного i для цивiльного використання i такого, що наведено у абзацi першому цього пункту, поширюється дiя ТР РО.

     Наприклад, на радiообладнання транкiнгової системи TETRA, яке використовують спецiально уповноваженi державнi органи для забезпечення громадської безпеки, поширюється дiя ТР РО, оскiльки воно також може бути використаним i для iншої мети.

     VIII. Радiообладнання, що застосовується радiоаматорами

     Вимоги ТР РО не поширюються на радiообладнання, що використовується радiоаматорами вiдповiдно до пiдпункту 1 пункту 2 ТР РО.

     Вважаються такими, що не надаються на ринку:

     а) радiокомплекти для складання, якi призначенi для використання радiоаматорами;

     б) радiообладнання, модифiковане радiоаматорами для власного використання;

     в) обладнання, з яким працюють окремi радiоаматори для експериментальних i наукових цiлей, пов'язаних з аматорським радiозв'язком.

     Висновок стосовно того, чи вважається передача радiоаматорського обладнання мiж радiоаматорами або призначеного для радiоаматорiв наданням на ринку, залежить у кожному конкретному випадку з урахуванням регулярностi поставок, характеристик продукцiї, намiрiв постачальника тощо.

     Поодинока передача радiообладнання мiж радiоаматорами не вважається наданням на ринку. Проте, якщо постачання є регулярним або iснує контекст, пов'язаний з господарською дiяльнiстю, таке радiообладнання може вважатися наданим на ринку у процесi комерцiйної дiяльностi чи то за винагороду, чи безкоштовно.

     IX. Морське обладнання

     Дiя ТР РО не поширюється на радiообладнання, що належить до суднового обладнання згiдно з ТР МО.

     Дiя ТР МО поширюється на морське обладнання, яке призначено для розмiщення на борту судна пiд прапором України. Наказом Мiнiстерства економiчного розвитку i торгiвлi України вiд 09.07.2014 N 797 затверджено Перелiк морського обладнання, на яке поширюється дiя Технiчного регламенту морського обладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 5 вересня 2007 р. N 1103.

     При цьому дiя ТР РО також поширюється на радiообладнання торговельних суден, якi не здiйснюють мiжнароднi рейси та не пiдпадають пiд вимоги МК СОЛАС-74/78, а також на радiообладнання, що встановлюється на iнших суднах, у тому числi риболовних, зокрема згiдно з:

     Перелiком обов'язкового радiообладнання торговельних суден (за винятком риболовних суден та суден, для яких радiообладнання не передбачено вимогами класифiкацiйних товариств), якi не здiйснюють мiжнароднi рейси та не пiдпадають пiд вимоги Конвенцiї СОЛАС-74/78, затвердженим наказом Мiнiстерства транспорту України вiд 30.08.2002 N 605, зареєстрованим в Мiнiстерствi юстицiї України 19.09.2002 за N 770/7058;

     Перелiком обов'язкового суднового навiгацiйного обладнання та систем для торговельних суден (за винятком риболовних суден) валовою мiсткiстю менше 150 одиниць, якi здiйснюють будь-якi рейси, та iнших суден, що не здiйснюють мiжнароднi рейси, затвердженим наказом Мiнiстерства транспорту та зв'язку України вiд 22.07.2008 N 912, зареєстрованим в Мiнiстерствi юстицiї України 01.08.2008 за N 706/15397 (iз змiнами).

     X. Авiацiйне бортове обладнання

     Дiя ТР РО не поширюється на вироби авiацiйної технiки, визначенi у пунктi 51 частини першої статтi 1 Повiтряного кодексу України.

     При цьому на апаратуру, призначену для органiзацiї надання телекомунiкацiйних послуг на борту повiтряного судна (наприклад, наземнi станцiї супутникового зв'язку, базовi станцiї рухомого (мобiльного) зв'язку, точки безпроводового доступу), поширюється дiя ТР РО.

     На радiообладнання для дистанцiйного радiокерування (пiлотування) безпiлотним повiтряним судном та/або безпiлотними лiтальними апаратами з обмiну даними мiж повiтряними та наземними пристроями (що не входять до складу систем обслуговування повiтряного руху та управлiння повiтряним рухом) поширюється дiя ТР РО.

     XI. Комплекти для оцiнювання, якi виготовленi за спецзамовленням

     Можна вважати, що дiя ТР РО не поширюється на комплекти для оцiнювання, якщо цi комплекти:

     а) виготовленi за спецзамовленням:

     комплект, який був виготовлений за конкретним запитом вiд конкретного клiєнта або вiд групи клiєнтiв, що беруть участь у спiльних науково-дослiдних проектах стосовно усiх або деяких характеристик комплекту оцiнювання.

     або

     комплект, який був виготовлений вiдповiдно до специфiчних вимог конкретного клiєнта або групи клiєнтiв, якi беруть участь у спiльних науково-дослiдних i проектних розробках стосовно усiх або деяких характеристик комплекту оцiнювання.

     Унiкальний дизайн i характеристики комплекту роблять його прийнятним тiльки для такого наукового-дослiдного проекту.

     Якщо цей комплект буде надаватися на ринку на регулярнiй основi або пiзнiше не буде використовуватися для такого науково-дослiдного проекту, то надалi такий комплект не вважають виготовленим за спецзамовленням;

     б) виготовленi для оцiнювання:

     друкована плата з мiкросхемою i допомiжними компонентами для створення робочої схеми пiд час оцiнювання та розроблення;

     в) комплекти радiообладнання, виготовленi на замовлення i призначенi:

     для органiзацiї дослiджень та розробок фахiвцями в науково-дослiдних цiлях;

     для оцiнювання характеристик/параметрiв, що здiйснюється пiд час тестування при перспективних розробках, або вдосконалення функцiй дослiджуваного та розроблюваного обладнання.

     Деякi приклади комплектiв для оцiнювання, на якi поширюється дiя ТР РО (навiть якщо є можливiсть для користувача адаптувати його до своїх конкретних потреб або створити його самому):

     пристрої/обладнання, що використовуються на регулярнiй основi для проведення випробувань (наприклад, лабораторне обладнання) з метою дослiдження i розробок або для iнших цiлей, щоб продемонструвати вiдповiднiсть або якiсть виробу;

     обладнання з метою оцiнки вiдповiдностi для користувачiв у науково-дослiдних установах (в цьому випадку обладнання завжди однакове, а не за iндивiдуальним замовленням).

     XII. Конкретнi випадки/приклади обладнання

     1. Обладнання, що працює з радiообладнанням

     Електричнi або електроннi вироби, функцiя яких не полягає у навмисному випромiнюваннi або прийманнi радiохвиль з метою радiозв'язку та/або радiовизначення (у цьому роздiлi зазначеному як "обладнання"), можуть працювати з радiообладнанням.

     ТР РО застосовується до комбiнацiй радiообладнання з обладнанням в цiлому, лише якщо радiообладнання:

     входить до складу устаткування;

     постiйно пiд'єднано до нього.

     Отже, якщо радiообладнання постiйно пiд'єднано та є незмiнним в обладнаннi на момент його введення в обiг, таке обладнання вважається єдиним виробом.

     В iнших випадках радiообладнання та обладнання розглядаються як окремi готовi вироби, а дiя ТР РО поширюється лише на радiообладнання.

     2. Пристрої iнфрачервоного випромiнювання

     Частоти iнфрачервоного спектра (IЧ - спектра) мають значення вiд 300 ГГц до 430 ТГц. ТР РО поширюється тiльки на пристрої, що працюють у нижнiй частинi IЧ - спектра, тобто вiд 300 ГГц до 3000 ГГц, який вiдповiдає довжинам хвиль вiд 1 мм до 100 мкм (вiддаленої iнфрачервоної областi). На IЧ - пристрої, що працюють на бiльш високих частотах, не поширюється дiя ТР РО.

     3. Прилади, якi використовують електромагнiтнi хвилi не для радiозв'язку та/або радiовизначення

     На прилад, функцiї якого залежать вiд використання електромагнiтних хвиль виключно для iншого призначення нiж радiозв'язок та/або радiовизначення (прилад, який поширює електромагнiтнi хвилi в просторi, але це поширення не призначене та не використовується для радiозв'язку та/або радiовизначення), не поширюється дiя ТР РО, наприклад:

     iндуктивнi нагрiвальнi та обiгрiвальнi прилади;

     високочастотне хiрургiчне обладнання та системи:

     посуд, призначений для iндукцiйних нагрiвальних приладiв;

     пристрої для безпроводового передавання електричної енергiї (без будь-якого радiозв'язку чи радiовизначення);

     обладнання, що використовує властивостi поширення радiохвиль виключно з метою перевiрки функцiонування iнших пристроїв.

     4. Антени

     Антени можна умовно подiлити за типами на "активнi" i "пасивнi". "Активнi" антени - це антени, що мають один або бiльше активних електронних компонентiв (наприклад, дiоди, транзистори тощо). Усi iншi антени можна вважати "пасивними".

     Вiдповiдно до визначення радiообладнання, наведеного у пунктi 5 ТР РО, на "пасивну" антену не поширюється дiя ТР РО, якщо її введено в обiг як окремий пристрiй/блок.

     На радiообладнання з антеною поширюються всi вимоги ТР РО. Iнтерфейс мiж радiообладнанням i антеною може не оцiнюватися у випадку, якщо радiообладнання без антени також не буде доступним на ринку. На "активнi" антени завжди поширюється дiя ТР РО.

     5. Пiдсилювачi та iнше обладнання, яке призначене для пiдключення до антен

     Пiдсилювачi та iнше обладнання, яке призначене для пiдключення до антен має вiдповiдати вимогам ТР РО залежно вiд передбачуваного використання обладнання, заявленого виробником. Тому на пiдсилювачi та iнше електронне обладнання, наприклад: активнi фiльтри, подiльники, перетворювачi, конвертори, антеннi тюнери, перемикачi тощо, що призначенi для пiдключення до антен, як це визначено виробником, поширюється дiя ТР РО.

     6. DVB-приймачi

     На приймачi телевiзiйного мовлення поширюється дiя ТР РО. Однак, у конкретному випадку DVB-приймачiв, а саме, на приймачi DVB-C, якi отримують сигнал через кабельну мережу, не поширюється дiя ТР РО.

     На iншi DVB-приймачi (DVB-T та DVB-S) та на приймачi DVB-C з радiомодулем (наприклад, телевiзор з DVB-S, DVB-T та/або WLAN) поширюється дiя ТР РО.

     7. Глушники радiозв'язку (станцiї завад)

     У цiлому на глушники радiозв'язку не поширюється дiя ТР РО як на такi, що не вiдповiдають визначенню радiообладнання. Оскiльки створення радiозавад є притаманним їм функцiональним принципом, то не можна побудувати глушники, якi вiдповiдатимуть основним вимогам ТР РО.

     Експлуатацiя глушникiв радiозв'язку може бути заборонена або обмежена вiдповiдно до законодавства України.

     8. Конструкторськi комплекти

     Якщо конструкторськi комплекти у зiбраному станi мають у складi радiообладнання i призначенi для надання на ринку, то на такi конструкторськi комплекти поширюється дiя ТР РО. Виробник конструкторського комплекту вiдповiдає за його вiдповiднiсть у зiбраному станi вимогам ТР РО, якщо комплект зiбрано вiдповiдно до iнструкцiй виробника.

     Особа, яка збирає вже введенi в обiг конструкторськi комплекти, має дотримуватися iнструкцiй виробника. Зазначена особа вважається виробником такого обладнання, якщо:

     їх цiльове призначення або робота була змiнена;

     не дотримано вимог iнструкцiй виробника, що впливає на вiдповiднiсть вимогам ТР РО.

     9. Окремi радiокомпоненти

     Вiдповiдно до визначення, наведеному у пiдпунктi 18 пункту 5 ТР РО, радiообладнання - це електричний або електронний вирiб, який призначений для випромiнювання та/або приймання радiохвиль з метою радiозв'язку та/або радiовизначення, або електричний чи електронний вирiб, який повинен бути укомплектований додатковим пристроєм, що призначений для випромiнювання та/або приймання радiохвиль з метою радiозв'язку та/або радiовизначення;

     Наведенi нижче радiокомпоненти вiдповiдають зазначеному вище визначенню, тому вони є радiообладнанням i на них поширюється дiя ТР РО:

     а) РЧ-модулi (радiочастотнi модулi), а також компоненти, що мають вбудований РЧ-модуль;

     б) iнтегральнi схеми, якщо вони мають здатнiсть приймати або передавати радiосигнали, коли вони iнтегрованi в iнший продукт.

     Якщо зазначенi радiокомпоненти введенi в обiг перед їх iнтеграцiєю до iншого продукту, суб'єкт господарювання, який є або вважається виробником, має:

     а) провести аналiз i оцiнити ризики, якi можуть бути визначенi на етапi введення в обiг, тобто їх потрiбно iдентифiкувати до iнтеграцiї радiокомпонентiв в iнший продукт;

     б) виконати оцiнку вiдповiдностi радiокомпонентiв згiдно iз положеннями пункту 50 ТР РО;

     в) наводити вказiвки, якi, якщо їх дотримуватись, забезпечуватимуть вiдповiднiсть радiокомпонентiв вимогам ТР РО.

     10. Радiообладнання, встановлене в транспортних засобах

     Радiообладнання, яке встановлене в транспортних засобах, має вiдповiдати ТР РО, якщо радiообладнання не пiдпадає пiд будь-яке з виняткiв, зазначених у пунктах 2, 3 ТР РО.

     Особа, яка вводить в обiг радiообладнання, що призначено для встановлення в транспортних засобах, вважається виробником i вiдповiдає за вiдповiднiсть такого обладнання вимогам ТР РО, якщо таке радiообладнання встановлюється в транспортний засiб вiдповiдно до iнструкцiй виробника.

     Особа, яка встановлює в транспортний засiб радiообладнання, яке вже введено в обiг, повинна дотримуватися iнструкцiй виробника. Зазначена особа вважається виробником такого радiообладнання, якщо:

     не дотримано вимог iнструкцiй виробника, що впливає на вiдповiднiсть радiообладнання вимогам ТР РО;

     його цiльове призначення або робота була змiнена.

     11. Стацiонарнi установки

     Розрiзнюють два типи стацiонарних установок:

     а) установки, якi завжди залишаються на постiйному мiсцi i, вiдповiдно до ТР ЕМС, є унiкальними в своїй конструкцiї, на якi не поширюється ТР РО;

     б) установки, створенi з обладнання для загального вжитку, вони завжди залишаються на постiйному мiсцi, i на якi поширюється ТР РО.

     Вiдмiнностi мiж зазначеними типами стацiонарних установок наведено у пунктах 12 та 13 цього роздiлу.

     12. Стацiонарнi установки, якi завжди залишаються на постiйному мiсцi i, вiдповiдно до ТР ЕМС, є унiкальними в своїй конструкцiї

     ТР РО не встановлює вимог до параметрiв стацiонарних установок, втiм у ТР ЕМС передбачено спецiальнi правила для стацiонарних установок i пристроїв, призначених для застосування у складi стацiонарних установок.

     Уведення в експлуатацiю радiообладнання у цьому випадку означає вбудовування радiообладнання до складу стацiонарної установки. Згiдно з абзацом третiм пункту 6 ТР РО вимагається, щоб вiдповiдний рiвень електромагнiтної сумiсностi радiообладнання стацiонарних установок, встановлений в ТР ЕМС, було забезпечено.

     Отже, пiд час оцiнювання вiдповiдностi радiообладнання оцiнюється можливiсть використання радiообладнання як частини апаратури або стацiонарної установки. Важливо, щоб забезпечення ефективного використання радiочастотного ресурсу України i його результативнiсть та уникнення шкiдливих завад не порушувалося за будь-якого передбачуваного робочого стану. У технiчнiй супровiднiй документацiї на радiообладнання має бути iдентифiковано стацiонарну установку та визначено заходи безпеки. Юридична або фiзична особа, яка несе вiдповiдальнiсть за введення в експлуатацiю або використання радiообладнання, також має забезпечити, щоб радiообладнання було правильно встановлено, пiдтримувалося i використовувалося за призначенням.

     13. Стацiонарнi установки, створенi з обладнання для загального вжитку, тобто вони завжди залишаються на постiйному мiсцi

     Що стосується радiообладнання, призначеного для ввiмкнення в подiбних установках, то, вiдповiдно до пункту 50 ТР РО, оцiнка вiдповiдностi повинна враховувати усi передбаченi умови експлуатацiї i повинна пiдтвердити вiдповiднiсть радiообладнання суттєвим вимогам за всiма можливими конфiгурацiями.

     З огляду на типи радiообладнання, якi можуть бути у складi такої установки, в iнструкцiї з установлення радiообладнання має бути наведена iнформацiя про те, як встановити радiообладнання, щоб воно працювало за призначенням.

     Особа, яка встановлює в стацiонарну установку радiообладнання, яке вже введено в обiг, повинна дотримуватися iнструкцiй виробника. Зазначена особа вважається виробником такого радiообладнання, якщо:

     внесено змiни до функцiонування радiообладнання:

     радiообладнання вважається або розглядається як новий продукт;

     не дотримано вимог iнструкцiй виробника, що впливає на вiдповiднiсть вимогам ТР РО.

     14. Вилки електроживлення, приєднанi до радiообладнання

     На вилки електроживлення, якi приєднано до побутових пристроїв, у складi яких є радiообладнання, наприклад, ноутбук або телевiзор, поширюються вимоги статей 4 та 5 Закону України "Про загальну безпечнiсть нехарчової продукцiї".

     15. Мiтка RFID

     Дiя ТР РО поширюється на мiтки RFID, якi застосовуються для iдентифiкацiї та облiку об'єктiв, використовуючи технологiю безконтактною обмiну даними.

     У зв'язку з особливостями застосування або розмiром мiтки REID, маркування знаком вiдповiдностi, контактнi данi та iнша необхiдна iнформацiя не можуть бути нанесенi на мiтку REID.

     Продукцiя, яка має у своєму складi мiтки RFID (наприклад, паспорти, платiжнi картки тощо), не є радiообладнанням крiм самої мiтки RFID, i не вимагає маркування знаком вiдповiдностi i контактними даними для цiлей ТР РО.

     16. Кабелi та електропроводи

     Кабелi та електропроводи не пiдпадають пiд дiю ТР РО.

     XIII. Суб'єкти господарювання

     1. Загальнi вимоги

     Згiдно iз ТР РО "виробник", "уповноважений представник", "iмпортер" i "розповсюджувач" є суб'єктами господарювання. Основна вiдповiдальнiсть покладається на виробника. Зобов'язання iнших суб'єктiв господарювання визначаються в межах зобов'язань виробника.

     Якщо суб'єкт господарювання бере на себе обов'язки виробника, вiн бере на себе повну вiдповiдальнiсть за дотримання вимог ТР РО, включаючи комплект технiчної документацiї згiдно iз пунктом 64 ТР РО.

     2. Виробник

     Обов'язки виробника визначено в пунктах 19 - 30 ТР РО.

     3. Уповноважений представник

     Виробник може на пiдставi письмового доручення (договору, довiреностi тощо) визначити будь-яку фiзичну чи юридичну особу - резидента України своїм уповноваженим представником.

     Обов'язки виробника, встановленi в пунктi 19 ТР РО, та обов'язки виробника щодо складення ТД, встановленi в пунктi 2 ТР РО, не можуть бути предметом доручення для уповноваженого представника.

     Письмове доручення виробника повинне мiстити принаймнi таке:

     зберiгати ДВ та ТД i надавати їх на вимогу органiв ринкового нагляду протягом 10 рокiв пiсля введення в обiг останньої одиницi радiообладнання;

     спiвпрацювати з органом державного ринкового нагляду;

     викопувати iншi дiї, вказанi виробником згiдно з визначеними у такому дорученнi завданнями.

     4. Iмпортер

     Обов'язки iмпортера визначено у пунктах 33 - 41 ТР РО.

     Вiдповiдно до пункту 47 ТР РО iмпортер вважається виробником для цiлей ТР РО i повинен виконувати обов'язки виробника вiдповiдно до вимог пунктiв 19 - 30 ТР РО у разi, коли може бути порушена вiдповiднiсть радiообладнання ТР РО, наприклад, коли iмпортер:

     вводить в обiг радiообладнання пiд своїм найменуванням або торговою маркою (знаком для товарiв i послуг);

     вносить змiни до радiообладнання, яке вже введено в обiг.

     5. Розповсюджувач

     Обов'язки розповсюджувача визначено у пунктах 42 - 46 ТР РО, вiдповiдно до яких вiн повинен:

     а) дiяти з належною обережнiстю стосовно вимог ТР РО пiд час надання на ринок радiообладнання;

     б) перевiрити, чи:

     радiообладнання має маркування знаком вiдповiдностi технiчним регламентам;

     радiообладнання супроводжується iнструкцiями та iнформацiєю про безпеку;

     виробник надав позначення типу, моделi, партiї або серiйного номера тощо, що дозволяє iдентифiкувати радiообладнання;

     виробник додав iнформацiю про простежуванiсть радiообладнання:

     виробник склав ДВ/СДВ, якi повиннi супроводжувати радiообладнання;

     виробник надав iнформацiю, у разi наявностi обмежень до застосування радiообладання;

     iмпортер (у разi введення в обiг на ринку України продукцiї походженням з iншої країни) додав iнформацiю про простежуванiсть радiообладнання;

     в) не надавати на ринок радiообладнання, якщо вiн вважає або має пiдстави вважати, що радiообладнання не вiдповiдає основним вимогам. Якщо радiообладнання створює неприйнятний ризик, розповсюджувач повинен повiдомити виробника або iмпортера та орган державного ринкового нагляду;

     г) гарантувати, що в той час, коли радiообладнання перебуває пiд його вiдповiдальнiстю, умови його зберiгання та транспортування не ставлять пiд загрозу його вiдповiднiсть суттєвим вимогам;

     д) негайно iнформувати орган ринкового нагляду та надати пояснення, зокрема iнформацiю про невiдповiднiсть i виконанi коригувальнi заходи, якщо радiообладнання становить ризик;

     е) спiвпрацювати з органом державного ринкового нагляду щодо будь-яких заходiв, якi вживаються для усунення ризикiв, що становить радiообладнання, яке вони надали на ринку.

     Вiдповiдно до пункту 47 ТР РО розповсюджувач вважається виробником для цiлей ТР РО i повинен виконувати обов'язки виробника вiдповiдно до вимог пунктiв 19 - 30 ТР РО у разi, коли може бути порушена вiдповiднiсть радiообладнання ТР РО, наприклад, коли розповсюджувач:

     вводить в обiг радiообладнання пiд своїм найменуванням або торговою маркою (знаком для товарiв i послуг);

     вносить змiни до радiообладнання, яке вже введено в обiг.

     XIV. Опис обов'язкiв виробника

     1. Забезпечення розробки та виготовлення радiообладнання вiдповiдно до суттєвих вимог ТР РО

     Виробник забезпечує, щоб радiообладнання було розроблено i виготовлено вiдповiдно до суттєвих вимог, наведених у пунктах 6 - 8 ТР РО.

     2. Процедури оцiнки вiдповiдностi

     У пунктах 50 - 53 ТР РО зазначенi умови та порядок застосування кожної процедури оцiнки вiдповiдностi, якi наведенi у додатках 1, 2 або 3 до ТР РО, з метою перевiрки виконання суттєвих вимог.

     З метою оцiнки вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам ТР РО виробник має можливiсть застосовувати стандарти з Перелiку нацiональних стандартiв, вiдповiднiсть яким надає презумпцiю вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам ТР РО, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24 травня 2017 року N 355, затвердженого наказом Адмiнiстрацiї Держспецзв'язку вiд 28 березня 2018 року N 197, iз змiнами (далi - Перелiк нацiональних стандартiв).

     Актуальний Перелiк нацiональних стандартiв розмiщено на офiцiйному вебсайтi Державної служби спецiального зв'язку та захисту iнформацiї України.

     Передбачається, що вiдповiднiсть суттєвим вимогам ТР РО має бути продемонстровано з використанням Модуля A (додаток 1 до ТР РО), або Модулiв B + C (додаток 2 до ТР РО), або Модуля H (додаток 3 до ТР РО).

     Модулi B + C або Модуль H використовують для перевiрки вiдповiдностi суттєвим вимогам, викладеним у пунктах 7 та 8 ТР РО, якщо стандарти з Перелiку нацiональних стандартiв застосовуються частково чи не застосовуються, або стандартiв немає.

     Отже, для суттєвих вимог, викладених у пунктi 6 ТР РО, можливiсть продемонструвати вiдповiднiсть цим суттєвим вимогам iншими способами, нiж використання нацiональних стандартiв з Перелiку нацiональних стандартiв, не пов'язана з залученням ПО, оскiльки виробник завжди має право на використання Модуля A (додаток 1 до ТР РО), який не передбачає залучення ПО.

     Що стосується вимог, наведених у пунктах 7 та 8 ТР РО, якщо стандарти з Перелiку нацiональних стандартiв застосовуються частково чи не застосовуються, або стандартiв немає, оцiнка вiдповiдностi здiйснюється за участю ПО, оскiльки Модулi B + C та Модуль H вимагають його залучення.

     На рисунку наведено алгоритм вибору процедур оцiнки вiдповiдностi суттєвим вимогам ТР РО.

Рисунок. Алгоритм вибору процедур оцiнки вiдповiдностi

     За Модулями A, B + C та H здiйснюється оцiнювання вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам, якi наведено у пунктах 6 - 8 ТР РО, з урахуванням належного аналiзу та оцiнки ризикiв. Вiдповiдно до пунктiв 64 - 66 та додатка 4 до ТР РО результати оцiнювання незалежно вiд застосовного модуля повиннi бути включенi до технiчної документацiї.

     Якщо процедура оцiнки вiдповiдностi вимагає вiд виробника виконання випробувань, виробник може звернутися iз заявою до третьої сторони (наприклад, лабораторiї), але вiдповiдальнiсть за вiдповiднiсть радiообладнання в усiх випадках несе виробник.

     Пiд час оцiнки вiдповiдностi виробник має враховувати усi передбаченi умови експлуатацiї. Це стосується умов експлуатацiї, якi можуть вплинути на вiдповiднiсть радiообладнання суттєвим вимогам ТР РО. Для вимог, зазначених в абзацi другому пункту 6 ТР РО, оцiнка вiдповiдностi також має враховувати обгрунтовано прогнозованi умови застосування.

     Якщо радiообладнання здатне приймати рiзнi конфiгурацiї, то вiдповiднiсть радiообладнання суттєвим вимогам ТР РО має бути оцiнено за всiма можливими конфiгурацiями.

     Виробник забезпечує вiдповiднiсть вимогам ТР РО радiообладнання, яке вводиться в обiг. Пiд час оцiнювання вiдповiдностi радiообладнання виробник може використовувати результати оцiнювання, отриманi ранiше для компонентiв або частин цього радiообладнання, але при цьому несе вiдповiдальнiсть за вiдповiднiсть радiообладнання в цiлому. Проте проведення оцiнювання тiльки компонентiв та/або частин радiообладнання може бути недостатньо, щоб продемонструвати вiдповiднiсть всього радiообладнання.

     Результати оцiнювання, отриманi ранiше для компонентiв та частин радiообладнання, долучають до ТД на все радiообладнання. На обґрунтований запит органу державного ринкового нагляду виробники повиннi надати йому всю iнформацiю та документацiю (у паперовiй або електроннiй формi), необхiдну для демонстрацiї вiдповiдностi радiообладнання вимогам ТР РО.

     3. Технiчна документацiя

     Вiдповiдно до пункту 21 ТР РО перед введенням радiообладнання в обiг виробник складає ТД згiдно з вимогами, визначеними пунктами 64 - 67 ТР РО.

     ТД має бути доступною, коли продукцiя вводиться в обiг, незалежно вiд країни походження виробника. Оскiльки поняття "введення в обiг" стосується кожної окремої одиницi продукцiї, зазначений строк обчислюється з моменту введення в обiг кожної окремої одиницi продукцiї.

     Змiст ТД визначено в додатку 4 до ТР РО.

     Пунктом 3 додатка 2 до ТР РО визначено, що ТД має мiстити опис проведення i результати належного аналiзу та оцiнки ризику (ризикiв).

     Деякi елементи ТД оформлюють вiдповiдно до закону про порядок застосування мов. Це стосується таких елементiв:

     iнформацiя для користувачiв та iнструкцiї з експлуатацiї;

     список стандартiв iз Перелiку нацiональних стандартiв, а у разi коли такi стандарти не застосовувалися, опис рiшень, прийнятих з метою забезпечення вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам ТР РО;

     копiя ДВ;

     копiя сертифiката експертизи типу та додатки до нього, якi було видано ПО (у вiдповiдних випадках);

     пояснення згiдно з положеннями пункту 20 ТР РО та пояснення щодо наведення чи не наведення iнформацiї на упаковцi вiдповiдно до пункту 28 ТР РО.

     Згiдно з вимогами, наведеними у пунктi 67 ТР РО, у випадку, коли ТД не вiдповiдає пунктам 64 - 66 ТР РО та не мiстить достатнi вiдповiднi данi або засоби, якi використовувалися для забезпечення вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам, орган державного ринкового нагляду у разi необхiдностi звертається до виробника або iмпортера з вимогою провести випробування радiообладнання органом з оцiнки вiдповiдностi, прийнятним для органу державного ринкового нагляду, за рахунок виробника або iмпортера.

     4. Декларацiя про вiдповiднiсть

     Загальнi вимоги до ДВ наведено у пунктах 54 - 57 до ТР РО.

     Вiдповiдно до вимог пункту 21 ТР РО виробник зобов'язаний скласти ДВ, якщо доведено повну вiдповiднiсть радiообладнання вимогам ТР РО.

     Виробник зберiгає ДВ протягом 10 рокiв пiсля введення в обiг останньої одиницi вiдповiдної моделi радiообладнання.

     Вiдповiдно до пункту 8 додатка 5 до ТР РО виробники наводять у ДВ описи компонентiв та аксесуарiв, включаючи програмне забезпечення, якщо вони:

     впливають на вiдповiднiсть радiообладнання;

     призначенi для встановлення або замiни користувачем без контролю виробника.

     У цих конкретних випадках виробник вибирає формат i рiвень опису цих частин, аксесуарiв i компонентiв, зокрема, програмного забезпечення, таким чином, щоб їх можна було iдентифiкувати.

     Приклад аксесуарiв

     Якщо радiообладнання постачається без антени, то технiчнi характеристики антени, яка може бути використана в поєднаннi з радiообладнанням, повиннi бути наданi користувачам. Це може бути iнформацiя про загальнi характеристики певного типу антен або посилання на конкретну антену(-и), що доступна(-i) на ринку. Цi технiчнi характеристики аксесуарiв наводяться в ДВ для того, щоб дати користувачевi можливiсть працювати iз сумiсним радiообладнанням.

     Користувач несе вiдповiдальнiсть за експлуатацiю радiообладнання i аксесуарiв за призначенням згiдно з описом, наданим виробником.

     Приклад програмного забезпечення

     Якщо в радiообладнаннi встановлено програмне забезпечення (наприклад, вбудоване програмне забезпечення, яке записується на iнтегральну мiкросхему i керує роботою радiомодуля, програма управлiння персональним комп'ютером тощо), яке може вплинути па вiдповiднiсть радiообладнання вимогам ТР РО, i виробник має намiр i надає можливiсть користувачевi вiльно змiнювати або замiнити його, то версiя програмного забезпечення має бути наведена в ДВ, щоб користувач використовував радiообладнання саме з такою версiєю програмного забезпечення, з якою здiйснювалось оцiнювання вiдповiдностi радiообладнання. Виробник наводить формат опису версiї програмного забезпечення таким чином, щоб його можна було iдентифiкувати.

     З iншого боку, якщо радiообладнання має програмне забезпечення, яке не може вплинути на його вiдповiднiсть вимогам ТР РО, i при цьому виробник не має намiру дозволяти користувачу змiнювати або замiнювати його, то нiякої iнформацiї про таке програмне забезпечення наводити в ДВ не потрiбно. Прикладом цього може бути оновлення через мережу Iнтернет програмного забезпечення, що не впливає на суттєвi вимоги ТР РО, коли встановлюється нова версiя програмного забезпечення пiд повним контролем виробника без доступу користувача.

     ДВ не потрiбно плутати iз iншими документами, зокрема iз сертифiкатом експертизи типу, виданим ПО. Цi документи можна легко вiдрiзнити: ДВ пiдписується виробником або вiд його iменi уповноваженим представником, в той час як iншi документи пiдписують представники випробувальних лабораторiй або ПО.

     Позначення радiообладнання в ДВ має дозволяти встановлювати зв'язок мiж продукцiєю. ДВ i ТД.

     Супроводження радiообладнання

     Кожна одиниця радiообладнання повинна супроводжуватися копiєю ДВ або СДВ (принаймнi одна з них повинна бути у друкованому виглядi). ТР РО не забороняє вiдображати ДВ або СДВ в iнструкцiї з експлуатацiї, у виглядi окремого аркушу, на радiообладнаннi або на упаковцi.

     Спрощена декларацiя про вiдповiднiсть

     СДВ повинна мiстити данi, наведенi у додатку 6 до ТР РО.

     У СДВ наводиться веб-адреса, за якою може бути знайдена повна ДВ. Ця вебадреса не обов'язково безпосередньо надає документ, але може привести до певної iнтернет-адреси, де збережено ДВ або де можлива проста iдентифiкацiя чи пошук ДВ.

     Навiть якщо СДВ оформлена тiльки стосовно ТР РО, повна ДВ, яка розмiщена на вебсайтi, iнформує про вiдповiднiсть усiм технiчним регламентам, дiя яких поширюється на радiообладнання.

     Якщо на радiообладнання поширюється дiя кiлькох технiчних регламентiв, що вимагають складення ДВ, складається єдина декларацiя про вiдповiднiсть щодо всiх таких технiчних регламентiв. Єдина декларацiя про вiдповiднiсть може мати форму досьє, яке складається з вiдповiдних окремих ДВ.

     Маркування знаком вiдповiдностi

     Маркування знаком вiдповiдностi технiчним регламентам здiйснюється вiдповiдно до положень, наведених у пунктах 58 - 62 ТР РО.

     Вiдповiдно до пунктiв 21 та 59 ТР РО виробник зобов'язаний при введеннi продукцiї в обiг нанести маркування знаком вiдповiдностi технiчним регламентам на радiообладнання, а якщо це неможливо або невиправдано через характер радiообладнання - на його упаковцi та супроводжувальнi документи. Це маркування має бути висотою не менше нiж 5 мм.

     Якщо конструкцiя корпусу радiообладнання та його розмiри не дозволяють наносити маркування розмiром не менше нiж 5 мм, то висота знака вiдповiдностi технiчним регламентам може бути менше нiж 5 мм за умови, що вiн залишається видимий та розбiрливий. Якщо це неможливо, враховуючи розмiр радiообладнання, то виробник може нанести його помiтно i розбiрливо на iнформацiйну табличку радiообладнання, а також на упаковку. Якщо на радiообладнання, крiм ТР РО поширюється дiя iнших технiчних регламентiв, якi не передбачають, щоб маркування було менше нiж 5 мм, то маркування знаком вiдповiдностi технiчним регламентам розмiром менше нiж 5 мм не може бути використано виробником.

     Якщо ПО бере участь у процедурi оцiнки вiдповiдностi згiдно з додатком 3 до ТР РО, то вiдповiдно до пункту 62 ТР РО до маркування радiообладнання повинен бути доданий iдентифiкацiйний номер ПО з тiєю самою висотою, що й знак вiдповiдностi.

     Цей iдентифiкацiйний номер проставляється самим ПО або за його дорученням виробником чи уповноваженим представником.

     Маркування знаком вiдповiдностi технiчним регламентам наноситься також на продукцiю, на яку поширюється дiя декiлькох технiчних регламентiв, якщо хоча б один з них вимагає такого маркування.

     5. Додаткова iнформацiя

     Вiдповiдно до пункту 24 ТР РО виробники повиннi гарантувати, що радiообладнання, яке вони надають на ринку, має позначення типу, моделi, партiї або серiйного номера тощо, що дасть змогу його iдентифiкувати, або у разi неможливостi або невиправданостi через характер радiообладнання (наприклад, невеликий розмiр, поверхня не пiдходить для друку) iнформацiю наводять на упаковцi або супровiдних документах.

     6. Iнформацiя щодо вiдстеження

     Вимога щодо можливостi iдентифiкацiї виробника радiообладнання, назви компанiї, зареєстрованої торгової назви або зареєстрованої торгової марки та поштової адреси, за якою з ним можна зв'язатися, визначена у пунктi 25 ТР РО.

     7. Iнформацiя у випадку обмежень

     Якщо iснують обмеження щодо введення в експлуатацiю або вимоги щодо необхiдностi отримання дозволу на використання радiообладнання, то згiдно з пунктом 28 ТР РО виробник наводить у товаросупровiднiй документацiї або на упаковцi вiдповiдну iнформацiю, визначену НКРЗI, або розмiщує таку iнформацiю у ДВ.

     8. Iнструкцiї

     Пункт 26 ТР РО зобов'язує виробникiв супроводжувати радiообладнання iнструкцiями та iнформацiєю про безпеку вiдповiдно до закону про порядок застосування мов. Крiм того, вони мають бути чiтко викладеними i зрозумiлими за змiстом. Iнструкцiї повиннi мiстити iнформацiю, необхiдну для введення в експлуатацiю та використання радiообладнання за призначенням. Зокрема, ця iнформацiя має включати, де це доречно, опис аксесуарiв, компонентiв, програмного забезпечення.

     Iнструкцiя до радiообладнання, яке призначене для випромiнювання радiохвиль, додатково має мiстити:

     смугу (смуги) радiочастот, в якiй (в яких) працює радiообладнання;

     максимальну потужнiсть випромiнювання у смузi (смугах) радiочастот, в якiй (яких) працює радiообладнання.

     Приклад програмного забезпечення

     Якщо в радiообладнаннi встановлено програмне забезпечення (наприклад, вбудоване програмне забезпечення, яке записується на iнтегральну мiкросхему i керує роботою радiомодуля, програма управлiння персональним комп'ютером тощо), яке може вплинути на вiдповiднiсть радiообладнання вимогам ТР РО, i виробник має намiр i надає можливiсть користувачевi вiльно змiнювати або замiнюванi його, то версiя програмного забезпечення має бути наведена в iнструкцiї, щоб користувач використовував радiообладнання саме з такою версiєю програмного забезпечення, з якою здiйснювалось оцiнювання вiдповiдностi радiообладнання. Виробник наводить формат опису версiї програмного забезпечення таким чином, щоб його можна було iдентифiкувати.

     З iншого боку, якщо радiообладнання має програмне забезпечення, яке не може вплинути на його вiдповiднiсть вимогам ТР РО, i при цьому виробник не має намiру дозволяти користувачу змiнювати або замiнювати його, то нiякої iнформацiї про таке програмне забезпечення наводити в iнструкцiї не потрiбно. Прикладом цього може бути оновлення через мережу Iнтернет програмного забезпечення, що не впливає на суттєвi вимоги ТР РО, коли встановлюється нова версiя програмного забезпечення пiд повним контролем виробника без доступу користувача.

     9. Серiйне виробництво

     Виробник несе вiдповiдальнiсть за те, щоб кожна одиниця виготовленого та введеного в обiг радiообладнання вiдповiдала вимогам ТР РО. Тому пiд час тривалого серiйного виробництва важливо, щоб виробник контролював будь-якi змiни у застосованих стандартах i в нацiональному законодавствi, що стосуються вимог до апаратного та/або програмного забезпечення, i щоб стан продукцiї враховував це належним чином. Зазначенi змiни мають бути вiдображенi у ТД.

     10. Випробування зразкiв та реєстр скарг

     Згiдно з абзацом другим пункту 23 ТР РО якщо радiообладнання становить ризик, виробники з метою захисту здоров'я i безпеки споживачiв (користувачiв) повиннi проводити випробування зразкiв радiообладнання, що надається на ринку, дослiджувати його i при необхiдностi вести реєстр скарг, невiдповiдного вимогам радiообладнання, вiдкликаного радiообладнання, а також iнформувати розповсюджувачiв про будь-який такий монiторинг.

     11. Дiї у разi невiдповiдностi

     Згiдно iз пунктом 29 ТР РО виробники, якi вважають чи мають пiдстави вважати, що радiообладнання, яке вони надали на ринку, не вiдповiдає ТР РО, негайно вживають коригувальних заходiв, необхiдних для приведення такого радiообладнання у вiдповiднiсть до вимог ТР РО, а у разi необхiдностi вiдкликають або вилучають його з ринку України. Крiм того, якщо радiообладнання становить певний ризик, виробники негайно iнформують про це органи державного ринкового нагляду, надавши детальну iнформацiю, зокрема про невiдповiднiсть такого радiообладнання ТР РО, про вжитi коригувальнi заходи та про їх результати.

     12. Спiвпраця з органом державного ринкового нагляду

     Вiдповiдно до пункту 30 ТР РО на вимогу органу державного ринкового нагляду виробники мають спiвпрацювати з ним щодо будь-яких заходiв, якi вживаються для усунення ризикiв, що становить радiообладнання, введене ними в обiг.

     XV. Суттєвi вимоги

     1. Загальнi положення

     ТР РО встановлює суттєвi вимоги, якi подiляються на такi два типи:

     а) суттєвi вимоги, що застосовуються до усiх видiв радiообладнання (пункти 6, 7 ТР РО);

     б) суттєвi вимоги, що застосовуються до певного визначеного виду радiообладнання (пункт 8 ТР РО).

     2. Суттєвi вимоги, що застосовуються до усiх видiв радiообладнання

     Радiообладнання має бути сконструйоване таким чином, щоб забезпечити згiдно з ТР РО:

     а) захист здоров'я i безпеки людей, домашнiх тварин та майна, у тому числi з урахуванням вимог безпеки, наведених в ТР НЕО, але без обмеження напруги (абзац другий пункту 6 ТР РО). Зазначена вимога також стосується обладнання з живленням вiд хiмiчних елементiв живлення (батарей). Виробник має забезпечувати дотримання визначених рiвнiв випромiнювання електромагнiтних полiв згiдно з вимогами безпеки. У зв'язку з цим виробник розмiщує у доступному мiсцi (iнструкцiя з експлуатацiї, упаковка тощо) умови використання радiообладнання. Цi умови використання охоплюють ризики для здоров'я i безпеки людини, що пов'язанi з використання радiообладнання, наприклад, електричнi, механiчнi, хiмiчнi (викид агресивних речовин), а також (але не виключно) вплив на здоров'я, пов'язаний з шумом, вiбрацiєю та ергономiчними аспектами;

     б) вiдповiдний рiвень електромагнiтної сумiсностi, встановлений у ТР ЕМС (абзац третiй пункту 6 ТР РО);

     в) ефективне використання i пiдтримку ефективного використання радiочастотного ресурсу України у вiдповiднiй радiотехнологiї та уникати шкiдливих завад (пункт 7 ТР РО).

     3. Суттєвi вимоги, що застосовуються до певного визначеного виду радiообладнання

     Вiдповiдно до пункту 8 ТР РО радiообладнання певних видiв повинно бути розроблено таким чином, щоб воно вiдповiдало таким основним вимогам:

     а) взаємодiя з аксесуарами, зокрема iз зарядними пристроями загального призначення:

     б) взаємодiя радiообладнання через мережi з iншим радiообладнанням;

     в) пiдключення до iнтерфейсiв (пунктiв закiнчення телекомунiкацiйної мережi загального користування) вiдповiдного типу на всiй територiї України;

     г) стала робота мережi (пiд'єднання пристрою не повинно завдавати шкоди телекомунiкацiйнiй мережi загального користування, заважати її функцiонуванню або призводити до зловживання ресурсами цiєї мережi, тим самим погiршуючи характеристики якостi послуг);

     д) забезпечення захисту особистих даних i конфiденцiйностi користувачiв i абонентiв;

     е) пiдтримання певних функцiй, що забезпечують захист вiд шахрайства;

     є) пiдтримання певних функцiй, що забезпечують доступ до служб екстреної допомоги;

     ж) пiдтримання певних функцiй, якi полегшують можливiсть використання таких пристроїв користувачами з обмеженими можливостями;

     з) пiдтримання певних функцiй, якi забезпечують завантаження у радiообладнання тiльки такого програмного забезпечення, яке у вiдповiднiй комбiнацiї з радiообладнанням пiдтвердило вiдповiднiсть вимогам ТР РО.

     Види радiообладнання у конкретнiй радiотехнологiї, яких стосуються вимоги, викладенi в пiдпунктах 1 - 9 пункту 8 ТР РО, визначаються у нормативно-правових актах центрального органу виконавчої влади в галузi зв'язку.

     XVI. Положення про iнтерфейси та специфiкацiї

     1. Згiдно з пунктом 15 ТР РО центральний орган виконавчої влади в галузi зв'язку вiдповiдно до Плану РЧР та за поданням НКРЗI оприлюднює на своєму офiцiйному вебсайтi радiоiнтерфейси.

     2. Форма, за якою надається iнформацiя по кожному радiоiнтерфейсу, розроблена з урахуванням положень Рiшення Європейської Комiсiї 2000/299/EC: Commission Decision of 6 April 2000 establishing the initial classification of radio equipment and telecommunications terminal equipment and associated identifiers.

     3. НКРЗI згiдно з пунктами 9 i 15 ТР РО та вiдповiдно до статтi 26 Закону України "Про радiочастотний ресурс України" визначає можливiсть застосування радiообладнання, в тому числi у комбiнацiї з програмним забезпеченням, яке впливає на дотримання суттєвих вимог, а також схвалює узагальненi умови застосування радiообладнання для вiдповiдної радiотехнологiї згiдно з встановленим НКРЗI порядком.

     XVII. Нацiональнi стандарти

     1. Перелiк нацiональних стандартiв

     Застосування пiд час оцiнки вiдповiдностi нацiональних стандартiв, якi iдентичнi гармонiзованим (європейським стандартам, є добровiльним, але має ту перевагу, що надає презумпцiю вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам ТР РО.

     Згiдно iз пунктом 49 ТР РО Перелiк нацiональних стандартiв затверджується та оприлюднюється вiдповiдно до статтi 11 Закону України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi".

     Виробник може не застосовувати або застосовувати частково стандарти з Перелiку нацiональних стандартiв, але у цьому випадку вiн має довести, що його радiообладнання вiдповiдає суттєвим вимогам ТР РО в iнший спосiб, i забезпечити повне технiчне обгрунтування цього рiшення.

     2. Стандарти iз Перелiку нацiональних стандартiв та iншi стандарти

     Якщо виробник має намiр застосувати нацiональний стандарт для оцiнки вiдповiдностi своєї продукцiї, то з метою отримання переваг презумпцiї вiдповiдностi суттєвим вимогам ТР РО необхiдно застосовувати нацiональний стандарт iз Перелiку нацiональних стандартiв, а якщо вiн недоступний, то застосувати спорiднений стандарт.

     3. Актуалiзацiя Перелiку нацiональних стандартiв

     У Перелiку нацiональних стандартiв наводиться iнформацiя щодо оновлення нацiональних стандартiв або змiн до них, а також зазначаються дати початку i припинення надання презумпцiї вiдповiдностi внаслiдок застосування як нових, так i замiнених нацiональних стандартiв.

     З метою продовження надання радiообладнання на ринку виробники, якi застосовували нацiональний стандарт, який виключено iз Перелiку нацiональних стандартiв, i не бажають застосовувати новий нацiональний стандарт iз Перелiку нацiональних стандартiв, повиннi залучати ПО до оцiнки вiдповiдностi радiообладнання.

     XVIII. Призначенi органи

     1. Залучення ПО до оцiнки вiдповiдностi

     Якщо виробник не застосовує або застосовує частково стандарти з Перелiку нацiональних стандартiв, чи коли для певного виду радiообладнання стандартiв немає, з метою доведення вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам по пунктам 7 та 8 ТР РО, виробник або його уповноважений представник мають застосовувати процедури оцiнки вiдповiдностi, якi передбачають залучення до оцiнювання ПО (додатки 2 або 3 до ТР РО).

     Для оцiнки виконання суттєвих вимог по пункту 6 ТР РО виробник вибирає процедуру оцiнки вiдповiдностi без залучення ПО (додаток 1 до ТР РО) або залучає ПО на добровiльних засадах (додатки 2 або 3 до ТР РО).

     На рисунку до пункту 2 роздiлу XIV цих Методичних рекомендацiй наведено алгоритм вибору процедур оцiнки вiдповiдностi.

     2. Призначення ПО

     Призначення органiв з оцiнки вiдповiдностi для виконання ними як третiми сторонами завдань з оцiнювання вiдповiдностi радiообладнання вимогам ТР РО здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi". Вiдповiдними наказами Мiнекономiки затверджено ПО (детальну iнформацiю наведено на сайтi Мiнекономiки за посиланням: Головна -> Дiяльнiсть -> Технiчне регулювання -> Перелiки призначених органiв з оцiнки вiдповiдностi -> Реєстр призначених органiв з оцiнки вiдповiдностi (ООВ) вимогам технiчних регламентiв).

     ПО можуть бути призначенi для виконання тiльки процедури, наведеної у додатку 2 або 3 до ТР РО, або обох процедур i можуть бути призначенi для роботи з усiма або лише певними типами радiообладнання у визначених радiотехнологiях.

     3. Модулi B + C - експертиза типу в поєднаннi з вiдповiднiстю типовi на основi внутрiшнього контролю виробництва (додаток 2 до ТР РО)

     Якщо ПО проводить експертизу ТД обладнання, у складi якого є радiомодуль, на який iншим ПО вже видано сертифiкат експертизи типу, то можливе визнання результатiв експертизи типу радiомодуля без необхiдностi проводити оцiнювання радiомодуля. При цьому треба приймати до уваги, що ТР РО вимагає, щоб радiообладнання вiдповiдало суттєвим вимогам за умови правильного встановлення радiообладнання, його пiдтримки та використання за призначенням. Отже, ПО має вiдзначити будь-якi невiдповiдностi мiж очевидним використанням обладнання та заявленою цiльовою метою, щоб результати оцiнки по модулю В (експертиза типу) могли бути належним чином квалiфiкованi i не пiдлягали неправильному тлумаченню.

     Прикладом невиконання умов використання за призначенням може бути кiлькiсть одиниць обладнання, що ймовiрно буде введено в експлуатацiю, та їх загальний потенцiал можливих шкiдливих наслiдкiв для ефективного використання радiочастотного ресурсу України.

     Сертифiкат експертизи типу видається на основi фахової оцiнки ТД. До уваги беруться чиннi акти нацiонального законодавства з цих питань, документи зi стандартизацiї, посилання на технiчнi настанови, доступнi примiтки. Додаток 2 до ТР РО не мiстить вимог щодо форми сертифiката експертизи типу. ПО вибирає свою власну форму сертифiката експертизи типу, яка може мiстити додаткову iнформацiю (наприклад, детальну iнформацiю про виробника, процедури оцiнки вiдповiдностi, призначення та iншi зауваження або спостереження).

     4. Модуль H вiдповiднiсть на основi цiлковитого забезпечення якостi (додаток 3 до ТР РО)

     Оцiнка вiдповiдностi системи управлiння якiстю виконується пiд вiдповiдальнiсть ПО. Якщо система управлiння якiстю виробника вже сертифiкована (оцiнена) акредитованим органом iз сертифiкацiї, ПО може не дублювати оцiнку системи управлiння якостi, але вимагатиме гарантiї того, що конкретнi вимоги ТР РО були врахованi.

     Виробник має зберiгати ДВ як пiдтвердження того, що вiн ввiв радiообладнання у обiг, застосовуючи модуль H (додаток 3 до ТР РО). ПО повинен мати доступ до всiєї вiдповiдної документацiї, яка пiдтверджує ДВ.

     5. Протокол випробувань

     Вiдповiдно до пункту 21 ТР РО виробники мають скласти ТД i проводять оцiнку вiдповiдностi радiообладнання за однiєю iз процедур, передбачених пунктами 51 - 53 ТР РО, або мають результати такої оцiнки.

     ТД, яка надається виробником до ПО, згiдно iз додатком 4 до ТР РО мiстить протоколи випробувань.

     6. Обмiн iнформацiєю

     Пунктами 88 i 89 ТР РО, пунктом 8 додатка 2 до ТР РО (модуль B) i пунктом 15 додатка 3 до ТР РО (модуль H) встановлено вимоги до ПО щодо надання певної iнформацiї державним органам та iншим призначеним органам.

     7. Координацiя мiж призначеними органами

     Вiдповiдно до пункту 90 ТР РО наказом Мiнекономрозвитку вiд 30.03.2018 N 459 "Про утворення секторальної групи призначених органiв з оцiнки вiдповiдностi згiдно з Технiчним регламентом радiообладнання" утворено секторальну групу ПО з метою координацiї та спiвпрацi мiж органами з оцiнки вiдповiдностi, призначеними згiдно з ТР РО.

     8. Державний ринковий нагляд i його забезпечення

     У пунктах 91 - 94 ТР РО наведено положення щодо здiйснення державного ринкового нагляду i державного контролю радiообладнання.

     XIX. Радiообладнання, на яке одночасно поширюється дiя ТР РО та iнших технiчних регламентiв

     1. На радiообладнання може одночасно поширюватися дiя ТР РО та iнших технiчних регламентiв. Якщо в ТР РО немає застережень щодо поширення певних технiчних регламентiв на радiообладнання, у такому випадку до радiообладнання мають бути одночасно застосованi усi технiчнi регламенти, пiд дiю яких воно пiдпадає.

     Виробник має гарантувати, що радiообладнання вiдповiдає вимогам усiх технiчних регламентiв, що застосовуються до радiообладнання.

     2. Вiдповiдно до додатка 1 Технiчного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнаннi, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.03.2017 N 139, на радiообладнання, як правило, поширюється дiя зазначеного регламенту.

     XX. Взаємозв'язок мiж ТР РО та ТР НЕО i ТР ЕМС

     Згiдно iз пунктом 4 ТР РО на радiообладнання, на яке поширюється дiя ТР РО, не поширюється дiя:

     ТР НЕО, за винятком випадкiв, викладених в абзацi другому пункту 6 ТР РО;

     ТР ЕМС, за винятком випадкiв, викладених в абзацi третьому пункту 6 ТР РО.

     Зазначенi винятки стосуються виключно суттєвих вимог ТР РО до радiообладнання.

     XXI. Порiвняння ТР РО та ТР РО ТКО

     1. Порiвняно з ТР РО ТКО у ТР РО включено:

     а) приймачi радiомовлення та телевiзiйного мовлення;

     б) обладнання, яке працює на частотах нижче нiж 9 кГц (у разi включення вiдповiдних радiотехнологiй до Плану РЧР);

     в) обладнання для радiовизначення.

     2. Порiвняно з ТР РО ТКО з ТР РО виключено:

     а) проводове телекомунiкацiйне кiнцеве (термiнальне) обладнання;

     б) випромiнювальнi пристрої.

     XXII. Перехiдний перiод

     1. Перехiдний перiод щодо надання на ринку радiообладнання, яке було оцiнено вiдповiдно до суттєвих вимог ТР РО ТКО, визначено у пунктi 3 постанови N 355, а саме передбачено, що не може бути заборонено або обмежено надання на ринку та введення в експлуатацiю з причин невiдповiдностi вимогам ТР РО радiообладнання, яке введено в обiг до 01.04.2018 та вiдповiдає вимогам ТР РО ТКО, ТР ЕМС, ТР НЕО.

     Також у пунктi 31 постанови N 355 зазначено, що до 31.12.2019 дiя ТР РО не поширюється на радiообладнання, яке встановлене та призначене для використання у складi конструкцiї колiсних транспортних засобiв.

     2. Радiообладнання, яке вiдповiдає вимогам ТР РО ТКО:

     з 01.04.2018 не дозволяється введення в обiг, але дозволяється надання на ринку без обмежень, якщо радiообладнання введено в обiг до 31.03.2018 включно (крiм радiообладнання, яке встановлене та призначене для використання у складi конструкцiї колiсних транспортних засобiв);

     з 01.04.2018 до 31.12.2019 включно дозволяється без обмежень введення в обiг або надання на ринку радiообладнання, яке встановлене та призначене для використання у складi конструкцiї колiсних транспортних засобiв.

     з 01.01.2020 не дозволяється введення в обiг радiообладнання, яке встановлене та призначене для використання у складi конструкцiї колiсних транспортних засобiв.

Директор Департаменту розвитку електронних комунiкацiй Адмiнiстрацiї Держспецзв'язку М. Ткаченко
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.