МIНIСТЕРСТВО ФIНАНСIВ УКРАЇНИ

НАКАЗ

вiд 8 лютого 2021 року N 67


Про затвердження Узагальнюючої податкової консультацiї щодо деяких питань застосування правил трансфертного цiноутворення

     Вiдповiдно до пункту 52.6 статтi 52 глави 3 роздiлу II Податкового кодексу України та Порядку надання узагальнюючих податкових консультацiй, затвердженого наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 27 вересня 2017 року N 811, зареєстрованим в Мiнiстерствi юстицiї України 13 жовтня 2017 року за N 1266/31134, наказую:

     1. Затвердити Узагальнюючу податкову консультацiю щодо деяких питань застосування правил трансфертного цiноутворення, що додається.

     2. Департаменту мiжнародного оподаткування в установленому порядку забезпечити оприлюднення цього наказу на офiцiйному вебсайтi Мiнiстерства фiнансiв України.

     3. Податковi консультацiї застосовувати у частинi, що не суперечать цiй Узагальнюючiй податковiй консультацiї.

     4. Головi Державної податкової служби України Любченку О. М. довести цей наказ до вiдома вiдповiдних пiдроздiлiв Державної податкової служби України та територiальних органiв Державної податкової служби України.

     5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою та покладаю на Голову Державної податкової служби України Любченка О. М.

Мiнiстр Сергiй МАРЧЕНКО

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мiнiстерства фiнансiв України
08 лютого 2021 року N 67

Узагальнююча податкова консультацiя щодо деяких питань застосування правил трансфертного цiноутворення

     Вiдносини у сферi трансфертного цiноутворення регулюються статтею 39 Податкового кодексу України (далi - Кодекс).

Питання 1

     Якими критерiями для визнання осiб пов'язаними повинен користуватись платник податкiв пiд час визначення дiапазону рентабельностi зiставних юридичних осiб - критерiями, визначеними в абзацi четвертому пiдпункту 39.3.2.9 пiдпункту 39.3.2 пункту 39.3 статтi 39 Кодексу або критерiями, визначеними у пiдпунктi 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу?

     Вiдповiдь:

     Вiдповiдно до статтi 39 Кодексу вiдповiднiсть умов контрольованої операцiї принципу "витягнутої руки" визначається за допомогою застосування методу трансфертного цiноутворення, який є найбiльш доцiльним для фактiв та обставин здiйснення контрольованої операцiї, крiм випадкiв, коли цим Кодексом визначенi вимоги щодо обов'язковостi застосування конкретного методу встановлення вiдповiдностi умов контрольованих операцiй принципу "витягнутої руки" для контрольованих операцiй певного виду. Якщо пiд час застосування методiв трансфертного цiноутворення порiвняння цiни або рентабельностi в контрольованiй операцiї проводиться з цiнами або показниками рентабельностi кiлькох зiставних неконтрольованих операцiй або юридичних осiб, якi не здiйснюють операцiї з пов'язаними особами, обов'язково використовується дiапазон цiн (рентабельностi).

     У пiдпунктi 39.3.2.5 пiдпункту 39.3.2 пункту 39.3 статтi 39 Кодексу перелiченi фiнансовi показники, що можуть бути застосованi пiд час визначення рiвня рентабельностi контрольованих операцiй i якi забезпечують встановлення вiдповiдностi умов контрольованої операцiї принципу "витягнутої руки".

     Вiдповiдно до абзацу четвертого пiдпункту 39.3.2.9 пiдпункту 39.3.2 пункту 39.3 статтi 39 Кодексу iнформацiя про зiставних юридичних осiб для розрахунку фiнансових показникiв, зазначених у пiдпунктi 39.3.2.5 цього пiдпункту, використовується у разi одночасного дотримання таких умов:

     1) якщо зiставна юридична особа проводить дiяльнiсть, зiставну з дiяльнiстю сторони контрольованої операцiї, що дослiджується, та виконує зiставнi функцiї, пов'язанi з такою дiяльнiстю. Зiставлення дiяльностi визначається, зокрема, але не виключно, з урахуванням видiв економiчної дiяльностi згiдно з КВЕД ДК 009:2010, а також мiжнародними класифiкаторами;

     2) якщо зiставна юридична особа не має збиткiв за даними бухгалтерської (фiнансової) звiтностi бiльш нiж в одному звiтному перiодi у перiодах, якi використовуються для розрахунку вiдповiдних фiнансових показникiв;

     3) якщо зiставна юридична особа не володiє прямо та/або опосередковано корпоративними правами iншої юридичної особи з часткою такої участi у розмiрi 25 i бiльше вiдсоткiв та/або не має як учасника (акцiонера) юридичну особу з часткою прямої (опосередкованої) участi у розмiрi 25 i бiльше вiдсоткiв.

     Разом з тим, вiдповiдно до абзацу сьомого пiдпункту 39.2.2.2 пiдпункту 39.2.2 пункту 39.2 статтi 39 Кодексу, у разi вiдсутностi або недостатностi iнформацiї про окремi неконтрольованi операцiї для визначення показникiв рентабельностi може використовуватися фiнансова iнформацiя юридичних осiб, якi здiйснюють дiяльнiсть, зiставну iз контрольованою операцiєю, за умови наявностi iнформацiї про те, що зазначенi юридичнi особи не здiйснюють операцiї з пов'язаними особами.

     Перелiк та характеристики належностi юридичних та фiзичних осiб до складу пов'язаних визначено пiдпунктом 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу.

     Враховуючи вищевикладене, платник податкiв для розрахунку фiнансових показникiв, зазначених у пiдпунктi 39.3.2.5 пiдпункту 39.3.2 пункту 39.3 статтi 39 Кодексу, пiд час визначення дiапазону рентабельностi зiставних юридичних осiб застосовує критерiї, передбаченi абзацом четвертим пiдпункту 39.3.2.9 пiдпункту 39.3.2 пункту 39.3 статтi 39 Кодексу, за умови вiдсутностi iнформацiї, що свiдчить про те, що зазначенi юридичнi особи здiйснюють операцiї з пов'язаними особами, визначеними вiдповiдно до пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу.

Питання 2

     Перелiк iнформацiї, яку повинна мiстити документацiя з трансфертного цiноутворення, визначений у пiдпунктi 39.4.6 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу. Для документацiї якого перiоду слiд застосовувати вимоги, запровадженi Законом України вiд 16 сiчня 2020 року N 466-IX "Про внесення змiн до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адмiнiстрування податкiв, усунення технiчних та логiчних неузгодженостей у податковому законодавствi", стосовно обґрунтування у документацiї економiчної доцiльностi контрольованої операцiї (економiчної вигоди, що отримується в результатi здiйснення такої операцiї) i наявностi дiлової мети?

     Вiдповiдь:

     Вимоги щодо складення та подання документацiї для цiлей податкового контролю визначено пунктом 39.4 статтi 39 Кодексу.

     Перелiк iнформацiї, яку повинна мiстити документацiя з трансфертного цiноутворення (сукупнiсть документiв або єдиний документ, складений у довiльнiй формi), визначений у пiдпунктi 39.4.6 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу. Пiдпункти "д" та "е" зазначеного пiдпункту мiстять вимоги про розкриття iнформацiї щодо опису контрольованої операцiї та товарiв (робiт, послуг), якi є її предметом.

     У перiод iз 1 сiчня 2020 року до 1 сiчня 2021 року зазначенi норми змiнювалися Законом України вiд 16 сiчня 2020 року N 466-IX "Про внесення змiн до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адмiнiстрування податкiв, усунення технiчних та логiчних неузгодженостей у податковому законодавствi" (далi - Закон N 466) та Законом України вiд 17 грудня 2020 року N 1117-IX "Про внесення змiн до Податкового кодексу України та iнших законiв України щодо забезпечення збору даних та iнформацiї, необхiдних для декларування окремих об'єктiв оподаткування" (далi - Закон N 1117).

     Вiдповiдно до редакцiї пiдпунктiв "д" та "е" пiдпункту 39.4.6 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу, чинної з 1 сiчня 2021 року, документацiя з трансфертного цiноутворення (сукупнiсть документiв або єдиний документ, складений у довiльнiй формi) повинна мiстити:

     - опис контрольованої операцiї iз зазначенням ланцюга постачання (створення вартостi) товарiв (робiт, послуг) у контрольованiй операцiї;

     - опис товарiв (робiт, послуг), включаючи фiзичнi характеристики, якiсть i репутацiю на ринку, країну походження i виробника, наявнiсть товарного знаку та iншу iнформацiю, пов'язану з якiсними характеристиками товару (роботи, послуги).

     Як зазначено в абзацi другому пiдпункту "д" пiдпункту 39.4.6 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу, опис операцiй з придбання (продажу) товарiв, робiт (послуг), нематерiальних активiв, iнших предметiв господарських операцiй, вiдмiнних вiд товарiв, має мiстити обґрунтування економiчної доцiльностi (економiчної вигоди, що отримується в результатi здiйснення контрольованої операцiї у порiвняннi iз неконтрольованими операцiями, якi є реально доступними альтернативними варiантами такої контрольованої операцiї) i наявностi дiлової мети їх придбання (продажу).

     Кодекс не визначає особливостей застосування вимог до перелiку iнформацiї, яку повинна мiстити документацiя з трансфертного цiноутворення, для випадкiв, коли пiдпункт 39.4.6 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу зазнає змiн. Разом iз тим мають дотримуватися такi вимоги податкового законодавства:

     1. Платники податкiв, що здiйснюють контрольованi операцiї, повиннi складати та зберiгати документацiю з трансфертного цiноутворення за кожний звiтний перiод (пiдпункт 39.4.3 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу). Для цiлей податкового контролю за трансфертним цiноутворенням звiтним перiодом є календарний рiк (пiдпункт 39.4.1 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу).

     2. Платник податкiв зобов'язаний:

     - подавати до контролюючих органiв у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларацiї, звiтнiсть та iншi документи, пов'язанi з обчисленням i сплатою податкiв та зборiв (пiдпункт 16.1.3 пункту 16.1 статтi 16 Кодексу);

     - подавати контролюючим органам iнформацiю в порядку, у строки та в обсягах, встановлених податковим законодавством (пiдпункт 16.1.7 пункту 16.1 статтi 16 Кодексу);

     - забезпечувати збереження документiв, пов'язаних з виконанням. податкового обов'язку, протягом строкiв, установлених цим Кодексом (пiдпункт 16.1.12 пункту 16.1 статтi 16 Кодексу).

     3. Платник податкiв має право:

     - вимагати вiд контролюючих органiв проведення перевiрки вiдомостей та фактiв, що можуть свiдчити на користь платника податкiв (пiдпункт 17.1.8 пункту 17.1 статтi 17 Кодексу);

     - надавати за власною iнiцiативою письмовi пояснення та/або документи щодо обставин, якi пiдтверджують вiдсутнiсть його вини у вчиненому податковому правопорушеннi, в порядку, встановленому Кодексом (пiдпункт 17.1.16 пункту 17.1 статтi 17 Кодексу).

     4. На запит центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику, платники податкiв протягом 30 календарних днiв з дня отримання запиту подають документацiю з трансфертного цiноутворення щодо контрольованих операцiй, зазначених у запитi (пiдпункт 39.4.4 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу). Запит надсилається не ранiше 1 жовтня року, що настає за календарним роком, в якому таку контрольовану операцiю (операцiї) було здiйснено (пiдпункт 39.4.5 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу).

     Вiдповiдно до пiдпункту 39.4.9 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу, який набрав чинностi з 23 травня 2020 року, центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику, має право надiслати платнику податкiв запит з вимогою додатково подати протягом 30 календарних днiв з дати його отримання iнформацiю вiдповiдно до пiдпунктiв 39.4.6 i 39.4.7 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу та/або обґрунтування вiдповiдностi умов контрольованої операцiї принципу "витягнутої руки" у разi встановлення однiєї з таких обставин:

     - подана платником податкiв документацiя з трансфертного цiноутворення не мiстить iнформацiї в обсязi, зазначеному в пiдпунктi 39.4.6 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу, та/або не мiстить належного обґрунтування вiдповiдностi умов контрольованої операцiї принципу "витягнутої руки";

     - подана платником податкiв глобальна документацiя з трансфертного цiноутворення (майстер-файл) не мiстить iнформацiї в обсязi, зазначеному в пiдпунктi 39.4.7 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу.

     Зазначена додаткова iнформацiя є невiд'ємною частиною документацiї з трансфертного цiноутворення та/або глобальної документацiї (майстер-файла).

     До 23 травня 2020 року згадане положення про право податкового органу надiслати платнику податкiв запит з вимогою додатково подати iнформацiю вiдповiдно до пiдпункту 39.4.6 статтi Кодексу мiстилося у пiдпунктi 39.4.8 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу.

     Кодекс також не мiстить обмежень щодо кiлькостi перiодiв, за якi контролюючий орган може запросити документацiю з трансфертного цiноутворення, однак при цьому, вiдповiдно до редакцiї Кодексу, чинної станом на 1 сiчня 2021 року:

     - платники податкiв зобов'язанi забезпечити зберiгання документiв, визначених пунктом 44.1 статтi 44 Кодексу, а також документiв, пов'язаних iз виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючi органи, протягом визначених законодавством термiнiв, але не менш як 2555 днiв (для документiв та iнформацiї, необхiдної для здiйснення податкового контролю за трансфертним цiноутворенням вiдповiдно до статей 39 та 392 Кодексу) з дня подання податкової звiтностi, для складення якої використовуються зазначенi документи (пiдпункт 44.3 статтi 44 Кодексу);

     - контролюючий орган, крiм випадкiв, визначених пунктом 102.2 статтi 102 Кодексу, має право провести перевiрку та самостiйно визначити суму грошових зобов'язань платника податкiв у випадках, визначених цим Кодексом, не пiзнiше закiнчення 2555 дня у разi проведення перевiрки контрольованої операцiї вiдповiдно до статтi 39 Кодексу. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов'язань, платник податкiв вважається вiльним вiд такого грошового зобов'язання (в тому числi вiд нарахованої пенi), а спiр стосовно такої декларацiї та/або податкового повiдомлення не пiдлягає розгляду в адмiнiстративному або судовому порядку (пiдпункт 102.1 статтi 102 Кодексу).

     За загальним правилом, у взаємовiдносинах мiж платником податкiв i контролюючим органом мають дотримуватися принципи, визначенi статтею 4 Кодексу, зокрема:

     - принцип рiвностi усiх платникiв перед законом, недопущення будь-яких проявiв податкової дискримiнацiї, який полягає у забезпеченнi однакового пiдходу до всiх платникiв податкiв незалежно вiд соцiальної, расової, нацiональної, релiгiйної приналежностi, форми власностi юридичної особи, громадянства фiзичної особи, мiсця походження капiталу (пiдпункт 4.1.2 пункту 4.1 статтi 4 Кодексу);

     - принцип презумпцiї правомiрностi рiшень платника податку, вiдповiдно до якого в разi, якщо норма закону чи iншого нормативно-правового акта, виданого на пiдставi закону, або якщо норми рiзних законiв чи рiзних нормативно-правових актiв припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язкiв платникiв податкiв або контролюючих органiв, внаслiдок чого є можливiсть прийняти рiшення на користь як платника податкiв, так i контролюючого органу (пiдпункт 4.1.4 пункту 4.1 статтi 4 Кодексу).

     Виходячи iз перелiчених норм, вимоги щодо обґрунтування у документацiї економiчної доцiльностi контрольованої операцiї (економiчної вигоди, що отримується в результатi здiйснення такої операцiї) i наявностi дiлової мети, прямо включенi Законом N 466 до пiдпункту 39.4.6 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу, мають в обов'язковому порядку дотримуватися платниками податкiв при складаннi документацiї з трансфертного цiноутворення починаючи з 2020 звiтного року.

     За вiдсутностi такої iнформацiї у документацiї з трансфертного цiноутворення за 2020 рiк, яка буде подана на запит контролюючого органу, контролюючий орган, керуючись пiдпунктом 39.4.9 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу в редакцiї Закону N 466, має право надiслати платнику податкiв додатковий запит iз вимогою надати зазначену iнформацiю.

     Щодо документацiї з трансфертного цiноутворення за перiоди до 2020 року, яка вже складена платником податку i зберiгається ним згiдно iз вимогами пiдпункту 39.4.3 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу до моменту одержання запиту про її подання контролюючому органу, платник податкiв може за власною iнiцiативою включити до такої документацiї обґрунтування економiчної доцiльностi контрольованої операцiї (економiчної вигоди, що отримується в результатi здiйснення такої операцiї) i наявностi дiлової мети в обсязi, визначеному пiдпунктом 39.4.6 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу.

Питання 3

     Який порядок застосування штрафних санкцiй до платникiв податкiв у разi проведення самостiйного коригування цiни контрольованої операцiї i сум податкових зобов'язань за звiтний 2019 рiк та подання вiдповiдного уточнюючого розрахунку пiсля 1 жовтня 2020 року пiд час дiї карантину, встановленого Кабiнетом Мiнiстрiв України на всiй територiї України з метою запобiгання поширенню на територiї України коронавiрусної хвороби (COVID-19) (далi - Карантин)?

     Вiдповiдь:

     Пiдпунктом 39.5.4.1 пiдпункту 39.5.4 пункту 39.5 статтi 39 Кодексу визначено, що у разi застосування платником податкiв пiд час здiйснення контрольованих операцiй умов, що не вiдповiдають принципу "витягнутої руки", платник податкiв має право самостiйно провести коригування цiни контрольованої операцiї i сум податкових зобов'язань за умови, що це не призведе до зменшення суми податку, яка пiдлягає сплатi до бюджету, розрахувавши свої податковi зобов'язання вiдповiдно до:

     - максимального значення дiапазону цiн (рентабельностi), якщо цiна / показник рентабельностi контрольованої операцiї була вище максимального значення дiапазону цiн (рентабельностi); та/або

     - мiнiмального значення дiапазону цiн (рентабельностi), якщо цiна / показник рентабельностi контрольованої операцiї була нижче мiнiмального значення дiапазону цiн (рентабельностi).

     Згiдно з пiдпунктом 39.5.4.2 пiдпункту 39.5.4 пункту 39.5 статтi 39 Кодексу, самостiйне коригування є коригуванням платником податкiв цiни контрольованої операцiї, за результатами якого розрахована цiна вiдповiдає принципу "витягнутої руки", навiть якщо така цiна вiдрiзняється вiд фактичної цiни, встановленої пiд час здiйснення контрольованої операцiї.

     Платник податкiв застосовує самостiйне коригування фiнансового результату податкового (звiтного) перiоду при здiйсненнi контрольованих операцiй у випадках, визначених статтею 39 Кодексу на пiдставi пiдпунктiв 140.5.1 i 140.5.2 пункту 140.5 статтi 140 Кодексу шляхом збiльшення:

     - на суму перевищення цiни, визначеної за принципом "витягнутої руки", над договiрною (контрактною) вартiстю (вартiстю, за якою вiдповiдна операцiя повинна вiдображатися при формуваннi фiнансового результату до оподаткування згiдно з правилами бухгалтерського облiку) реалiзованих товарiв (робiт, послуг), або

     - на суму перевищення договiрної (контрактної) вартостi (вартостi, за якою вiдповiдна операцiя повинна вiдображатися при формуваннi фiнансового результату до оподаткування згiдно з правилами бухгалтерського облiку) придбаних товарiв (робiт, послуг) над цiною, визначеною за принципом "витягнутої руки".

     При цьому норми пiдпунктiв 140.5.1 i 140.5.2 пункту 140.5 статтi 140 Кодексу застосовуються за результатами податкового (звiтного) року.

     Результати самостiйного коригування цiни контрольованої операцiї i сум податкових зобов'язань за пiдсумками 2019 календарного (звiтного) року вiдображаються платником податкiв у додатку ТЦ "Самостiйне коригування цiни контрольованої операцiї i сум податкових зобов'язань платника податку" (далi - Додаток ТЦ) та у додатку РI "Рiзницi" (в рядках 3.1.3 ТЦ i 3.1.4 ТЦ) до декларацiї з податку на прибуток пiдприємств (далi - Декларацiя) за звiтний 2019 рiк.

     Положеннями пiдпункту 49.18.3 пункту 49.18 статтi 49 Кодексу визначено, що подання Декларацiї за звiтний (податковий) перiод, що дорiвнює календарному року, крiм випадкiв, передбачених пiдпунктами 49.18.4 та 49.18.5 цього пункту, здiйснюється протягом 60 календарних днiв, що настають за останнiм календарним днем такого звiтного (податкового) року.

     Крiм того, вiдповiдно до пункту 49.20 статтi 49 Кодексу, якщо останнiй день строку подання податкової декларацiї припадає на вихiдний або святковий день, то останнiм днем строку вважається операцiйний (банкiвський) день, що настає за вихiдним або святковим днем.

     Таким чином, граничний термiн подання Декларацiї за звiтний 2019 рiк є 2 березня 2020 року, а сума податкового зобов'язання, розрахованого за результатами самостiйного коригування, пiдлягає сплатi в строки, визначенi статтею 57 Кодексу.

     Водночас згiдно з положеннями пункту 50.1 статтi 50 Кодексу, платник податкiв, який самостiйно виявляє факт заниження податкового зобов'язання минулих податкових перiодiв, зобов'язаний, за винятком випадкiв, установлених пунктом 50.2 статтi 50 Кодексу:

     - або надiслати уточнюючий розрахунок i сплатити суму недоплати та штраф у розмiрi трьох вiдсоткiв вiд такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку. Цей штраф не застосовується у разi подання уточнюючого розрахунку до податкової декларацiї з податку на прибуток пiдприємств за попереднiй податковий (звiтний) рiк з метою здiйснення самостiйного коригування вiдповiдно до статтi 39 Кодексу у строк не пiзнiше 1 жовтня року, наступного за звiтним;

     - або вiдобразити суму недоплати у складi декларацiї з цього податку, що подається за податковий перiод, наступний за перiодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов'язання, збiльшену на суму штрафу у розмiрi п'яти вiдсоткiв вiд такої суми, з вiдповiдним збiльшенням загальної суми грошового зобов'язання з цього податку.

     Однак пунктом 521 пiдроздiлу 10 роздiлу XX "Перехiднi положення" Кодексу визначено, що за порушення податкового законодавства, вчиненi протягом перiоду з 1 березня 2020 року по останнiй календарний день мiсяця (включно), в якому завершується дiя карантину, штрафнi санкцiї не застосовуються, крiм санкцiй за:

     - порушення вимог до договорiв довгострокового страхування життя чи договорiв страхування в межах недержавного пенсiйного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсiї;

     - вiдчуження майна, що перебуває у податковiй заставi, без згоди контролюючого органу;

     - порушення вимог законодавства в частинi:

     - облiку, виробництва, зберiгання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв;

     - цiльового використання пального, спирту етилового платниками податкiв;

     - обладнання акцизних складiв витратомiрами-лiчильниками та/або рiвномiрами-лiчильниками;

     - здiйснення функцiй, визначених законодавством у сферi виробництва i обiгу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв, пального;

     - здiйснення суб'єктами господарювання операцiй з реалiзацiї пального або спирту етилового без реєстрацiї таких суб'єктiв платниками акцизного податку;

     - порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартiсть, акцизного податку, рентної плати.

     Таким чином, враховуючи вищезазначене, у разi здiйснення платником податкiв на пiдставi пiдпункту 39.5.4.1 пiдпункту 39.5.4 пункту 39.5 статтi 39 Кодексу самостiйного коригування цiни контрольованої операцiї i сум податкових зобов'язань за звiтний 2019 рiк:

     1) при поданнi уточнюючого розрахунку не пiзнiше 1 жовтня 2020 року штрафнi санкцiї не застосовуються на пiдставi пiдпункту "а" пункту 50.1 статтi 50 Кодексу;

     2) при поданнi уточнюючого розрахунку пiсля 1 жовтня 2020 року по останнiй календарний день мiсяця (включно), в якому завершується дiя карантину, штрафнi санкцiї не застосовуються на пiдставi пункту 521 пiдроздiлу 10 роздiлу XX "Перехiднi положення".

     Водночас iз дня, наступного за останнiм календарним днем мiсяця, в якому завершується дiя карантину, у разi здiйснення платником податкiв самостiйного коригування цiни контрольованої операцiї i сум податкових зобов'язань за звiтний 2019 рiк вiдповiдно до пiдпункту 39.5.4.1 пiдпункту 39.5.4 пункту 39.5 статтi 39 Кодексу, подання платником податкiв уточнюючого розрахунку має здiйснюватися iз застосуванням штрафних санкцiй вiдповiдно до положень пiдпункту 50.1 статтi 50 Кодексу.

Питання 4

     Якi критерiї визнання пов'язаних осiб має застосовувати платник податкiв при визначеннi контрольованих операцiй у 2020 звiтному роцi, у зв'язку iз змiнами, запровадженими Законом України вiд 16 сiчня 2020 року N 466-IX "Про внесення змiн до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адмiнiстрування податкiв, усунення технiчних та логiчних неузгодженостей у податковому законодавствi"?

     Вiдповiдь:

     Згiдно з пiдпунктом "а" пiдпункту 39.2.1.1 пункту 39.2 статтi 39 Кодексу господарськi операцiї, що здiйснюються з пов'язаними особами - нерезидентами, в тому числi у випадках, визначених пiдпунктом 39.2.1.5 цього пiдпункту, визнаються такими, що можуть впливати на об'єкт оподаткування податком на прибуток пiдприємств, а, отже, є контрольованими.

     Критерiї визнання пов'язаних осiб, вiдносини мiж якими можуть впливати на умови або економiчнi результати їх дiяльностi чи дiяльностi осiб, яких вони представляють, визначаються пiдпунктом 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу.

     З 23 травня 2020 року до пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу внесено змiни Законом N 466-IX.

     Зазначенi змiни передбачають таке:

     1) Змiни, що стосуються критерiю визнання осiб пов'язаними

     Вiдсоток безпосереднього та/або опосередкованого (через пов'язаних осiб) володiння однiєю юридичної особою чи фiзичною особою корпоративними правами iншої юридичної особи пiдвищено з 20 до 25 % (абзац другий пiдпункту "а" та абзац другий пiдпункту "б" пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу).

     Також у абзацi другому пiдпункту "а" пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу уточнено, що критерiй щодо безпосереднього та/або опосередкованого (через пов'язаних осiб) володiння юридичної особою не застосовується щодо юридичних осiб, якi є мiжнародними фiнансовими органiзацiями, якi вiдповiдно до мiжнародних договорiв України надiленi привiлеями та iмунiтетами, та суб'єктами господарювання, власником iстотної участi у розмiрi 75 i бiльше вiдсоткiв у яких є такi мiжнароднi фiнансовi органiзацiї.

     2) Змiни, що стосуються суб'єктного складу осiб, якi можуть бути визнанi пов'язаними

     Пiдпункт "в" пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу доповнено новим абзацом дев'ятим, згiдно iз яким у разi здiйснення господарських операцiй утвореннями без статусу юридичної особи з пов'язаною особою будь-якого з учасникiв договору про спiльну дiяльнiсть, розмiр вкладiв яких у спiльне майно становить 25 i бiльше вiдсоткiв, пов'язаними визнаються утворення без статусу юридичної особи (договору про спiльну дiяльнiсть) i така пов'язана особа будь-якого з учасникiв такого договору.

     Вiдповiдно до абзацiв четвертого та п'ятого пiдпункту 392.1.1 пункту 392.1 статтi 392 Кодексу, яка набирає чинностi з 01 сiчня 2022 року згiдно Закону України вiд 17 грудня 2020 року N 1117-IX "Про внесення змiн до Податкового кодексу України та iнших законiв України щодо забезпечення збору даних та iнформацiї, необхiдних для декларування окремих об'єктiв оподаткування":

     - утворенням без статусу юридичної особи визнається утворення, створене на пiдставi правочину або зареєстроване вiдповiдно до законодавства iноземної держави (територiї) без створення юридичної особи, яке вiдповiдно до законодавства та/або документiв, що регулюють її дiяльнiсть (особистого закону), має право здiйснювати дiяльнiсть, спрямовану на отримання доходу (прибутку) в iнтересах своїх учасникiв, партнерiв, засновникiв, довiрителiв або iнших вигодоотримувачiв;

     - утворення без статусу юридичної особи можуть включати, зокрема, але не виключно, партнерства, трасти, фонди, iншi установи та органiзацiї, створенi на пiдставi правочину або закону iноземної держави (територiї). До утворень без статусу юридичної особи прирiвнюються особи-нерезиденти, органiзацiйно-правова форма яких включена до перелiку, затвердженого Кабiнетом Мiнiстрiв України вiдповiдно до пiдпункту "г" пiдпункту 39.2.1.1 пiдпункту 39.2.1 пункту 39.2 статтi 39 Кодексу, якi вiдповiдно до особистого закону не є юридичними особами.

     Вiдповiдно до абзацу шiстнадцятого пiдпункту "в" пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу контролюючий орган у судовому порядку може довести пов'язанiсть осiб на основi фактiв i обставин, що одна юридична або фiзична особа здiйснювала фактичний контроль за бiзнес-рiшеннями iншої юридичної особи, утворення без статусу юридичної особи та/або що та сама фiзична або юридична особа здiйснювала фактичний контроль за бiзнес-рiшеннями кожної юридичної особи та/або утворення без статусу юридичної особи.

     3) Змiни, що стосуються критерiю пов'язаностi за наявнiстю у платника податкiв боргових зобов'язань в частинi визначення кредиторiв (гарантiв) за такими зобов'язаннями

     Станом на 22 травня 2020 року, вiдповiдно до абзацу одинадцятого пiдпункту "а" пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу особи вважалися пов'язаними за таким критерiєм:

     "сума всiх кредитiв (позик), поворотної фiнансової допомоги вiд однiєї юридичної особи та/або кредитiв (позик), поворотної фiнансової допомоги вiд iнших юридичних осiб, гарантованих однiєю юридичною особою, стосовно iншої юридичної особи перевищує суму власного капiталу бiльше нiж у 3,5 рази (для фiнансових установ та компанiй, що провадять виключно лiзингову дiяльнiсть, - бiльше нiж у 10 разiв). При цьому сума таких кредитiв (позик), поворотної фiнансової допомоги та власного капiталу визначається як середнє арифметичне значення (на початок та кiнець звiтного перiоду). Положення цього абзацу не поширюються на суму кредитiв (позик), залучених пiд державнi гарантiї".

     Починаючи з 23 травня 2020 року, з урахуванням змiн, внесених Законом N 466, вiдповiдно до абзацу одинадцятого пiдпункту "а" пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу особи вважаються пов'язаними за таким критерiєм:

     "сума всiх кредитiв (позик), поворотної фiнансової допомоги вiд однiєї юридичної особи (крiм банкiв та мiжнародних фiнансових органiзацiй, якi вiдповiдно до мiжнародних договорiв України надiленi привiлеями та iмунiтетами, та суб'єктiв господарювання, власником iстотної участi у розмiрi 75 i бiльше вiдсоткiв у яких є такi мiжнароднi фiнансовi органiзацiї) та/або кредитiв (позик), поворотної фiнансової допомоги вiд iнших юридичних осiб, гарантованих однiєю юридичною особою (крiм банкiв та мiжнародних фiнансових органiзацiй, якi вiдповiдно до мiжнародних договорiв України надiленi привiлеями та iмунiтетами, та суб'єктiв господарювання, власником iстотної участi у розмiрi 75 i бiльше вiдсоткiв у яких є такi мiжнароднi фiнансовi органiзацiї), стосовно iншої юридичної особи, перевищує суму власного капiталу бiльше нiж у 3,5 рази (для фiнансових установ та компанiй, що провадять виключно лiзингову дiяльнiсть, - бiльше нiж у 10 разiв). При цьому сума таких кредитiв (позик), поворотної фiнансової допомоги та власного капiталу визначається як середнє арифметичне значення (на початок та кiнець звiтного перiоду). Положення цього абзацу не поширюються на суму кредитiв (позик), залучених пiд державнi гарантiї".

     Таким чином, починаючи з 23 травня 2020 року iз критерiю виключено умову про пов'язанiсть для юридичних осiб - кредиторiв, та юридичних осiб - гарантiв, якi є банками та мiжнародними фiнансовими органiзацiями, якi вiдповiдно до мiжнародних договорiв України надiленi привiлеями та iмунiтетами, та суб'єктiв господарювання, власником iстотної участi у розмiрi 75 i бiльше вiдсоткiв у яких є такi мiжнароднi фiнансовi органiзацiї.

     При визначеннi контрольованих операцiй у 2020 звiтному роцi, що здiйснювались резидентами України з пов'язаними особами - нерезидентами, у зв'язку iз набуттям чинностi змiнами, передбаченими Законом N 466, платник податкiв застосовує критерiї визнання пов'язаних осiб вiдповiдно до редакцiї пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу:

     - що дiяла до моменту набуття чинностi Законом N 466, тобто станом на 22 травня 2020 року, та

     - що застосовується з 23 травня 2020 року, з урахуванням змiн, передбачених Законом N 466.

     Крiм того, вiдповiдно до пiдпункту 39.2.1.7 пiдпункту 39.2.1 пункту 39.2 статтi 39 Кодексу, господарськi операцiї, передбаченi пiдпунктами 39.2.1.1 (крiм операцiй, що здiйснюються мiж нерезидентом та його постiйним представництвом в Українi) i 39.2.1.5 цього пiдпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такi умови:

     - рiчний дохiд платника податкiв вiд будь-якої дiяльностi, визначений за правилами бухгалтерського облiку, перевищує 150 мiльйонiв гривень (за вирахуванням непрямих податкiв) за вiдповiдний податковий (звiтний) рiк;

     - обсяг таких господарських операцiй платника податкiв з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського облiку, перевищує 10 мiльйонiв гривень (за вирахуванням непрямих податкiв) за вiдповiдний податковий (звiтний) рiк.

     Отже, у разi здiйснення в 2020 звiтному роцi господарських операцiй з пов'язаними особами - нерезидентами, вони будуть визнаватися контрольованими у разi одночасного виконання таких умов (як пояснюється на прикладах нижче):

     1) рiчний дохiд платника податкiв вiд будь-якої дiяльностi, визначений за правилами бухгалтерського облiку, перевищує 150 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв) за 2020 податковий (звiтний) рiк;

     2) обсяг господарських операцiй платника податкiв з таким контрагентом (визначений за правилами бухгалтерського облiку), здiйснених:

     - у перiод з 1 сiчня 2020 року по 22 травня 2020 року (включно), перевищує 10 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв), при умовi вiдповiдностi критерiям визнання пов'язаних осiб, визначеним вiдповiдно до пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу у редакцiї, що дiяла до моменту набуття чинностi зазначеними вище змiнами, запровадженими Законом N 466, або

     - у перiод з 23 травня 2020 року по 31 грудня 2020 року (включно) перевищує 10 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв), при умовi вiдповiдностi критерiям визнання пов'язаних осiб, визначеним вiдповiдно до пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу у редакцiї з урахуванням зазначених вище змiн, запроваджених Законом N 466, якi набули чинностi з 23 травня 2020 року, або

     - у перiод з 1 сiчня 2020 року по 31 грудня 2020 року (включно) перевищує 10 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв), при умовi вiдповiдностi критерiям визнання пов'язаних осiб, визначеним вiдповiдно до пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу у редакцiях, якi дiяли як до, так i пiсля моменту набуття чинностi зазначеними вище змiнами, запровадженими Законом N 466.

     Приклад 1. Рiчний дохiд платника податкiв вiд будь-якої дiяльностi, визначений за правилами бухгалтерського облiку, перевищує 150 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв) за 2020 податковий (звiтний) рiк.

     Обсяг господарських операцiй платника податкiв з пов'язаною особою - нерезидентом, здiйснених у 2020 звiтному роцi, становить 11 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв) i при цьому:

1) Операцiї повнiстю здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно). Частка володiння становить 20 %. Такi господарськi операцiї визнаються контрольованими та пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
2) Операцiї повнiстю здiйсненi у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 (включно). Частка володiння становить 20 %. Такi господарськi операцiї не визнаються контрольованими та не пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
3) Операцiї здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно) в сумi 4 млн грн та у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 в сумi 7 млн грн. Частка володiння становить 20 % протягом 2020 року. Такi господарськi операцiї не визнаються контрольованими та не пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
4) Операцiї повнiстю здiйсненi у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 (включно). Частка володiння становить 25 %. Такi господарськi операцiї визнаються контрольованими та пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
5) Операцiї здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно) в сумi 4 млн грн та у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 в сумi 7 млн грн. Частка володiння становить 25 % протягом 2020 року. Такi господарськi операцiї визнаються контрольованими та пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
6) Операцiї здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно) в сумi 4 та у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 в сумi 7 млн грн. Частка володiння становить 23 % протягом 2020 року. Такi господарськi операцiї не визнаються контрольованими та не пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
7) Операцiї здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно) в сумi 10,5 млн грн та у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 в сумi 0,5 млн грн. Частка володiння становить 23 % протягом 2020 року. Такi господарськi операцiї визнаються контрольованими та пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк в сумi 10,5 млн грн.

     Приклад 2. Рiчний дохiд платника податкiв вiд будь-якої дiяльностi, визначений за правилами бухгалтерського облiку, перевищує 150 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв) за 2020 податковий (звiтний) рiк.

     Обсяг господарських операцiй платника податкiв з пов'язаною особою - нерезидентом, який є iноземним утворенням без статусу юридичної особи, здiйснених у 2020 звiтному роцi, становить 19 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв) i при цьому:

1) Операцiї повнiстю здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно). Незалежно вiд долi володiння. Такi господарськi операцiї не визнаються контрольованими та не пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
2) Операцiї повнiстю здiйсненi у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 (включно). Частка володiння становить 20 %. Такi господарськi операцiї не визнаються контрольованими та не пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
3) Операцiї повнiстю здiйсненi у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 (включно). Частка володiння становить 25 %. Такi господарськi операцiї визнаються контрольованими та пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
4) Операцiї здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно) в сумi 4 млн грн та у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 в сумi 15 млн грн. Частка володiння становить 25 % протягом 2020 року. Такi господарськi операцiї визнаються контрольованими та пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк у сумi 15 млн грн.

     Приклад 3. Рiчний дохiд платника податкiв вiд будь-якої дiяльностi, визначений за правилами бухгалтерського облiку, перевищує 150 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв) за 2020 податковий (звiтний) рiк.

     Обсяг господарських операцiй платника податкiв, здiйснених у 2020 звiтному роцi з нерезидентом (банком та/або мiжнародною фiнансовою органiзацiєю, яка вiдповiдно до мiжнародних договорiв України надiлена привiлеями та iмунiтетами, та/або суб'єктом господарювання, власником iстотної участi у розмiрi 75 i бiльше вiдсоткiв у яких є така мiжнародна фiнансова органiзацiя), який вважається пов'язаною особою за критерiєм наявностi у платника податкiв боргових зобов'язань перед кредитором вiдповiдно до абзацу одинадцятого пiдпункту "а" пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу, становить 19 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв) i при цьому:

1) Операцiї повнiстю здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно). Такi господарськi операцiї визнаються контрольованими та пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
2) Операцiї повнiстю здiйсненi у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 (включно). Такi господарськi операцiї не визнаються контрольованими та не пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
3) Операцiї здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно) в сумi 4 млн грн та у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 в сумi 15 млн грн. Такi господарськi операцiї не визнаються контрольованими та не пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
4) Операцiї здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно) в сумi 15 млн грн та у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 в сумi 4 млн грн. Такi господарськi операцiї визнаються контрольованими та пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк у сумi 15 млн грн.

     Приклад 4. Рiчний дохiд платника податкiв вiд будь-якої дiяльностi, визначений за правилами бухгалтерського облiку, перевищує 150 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв) за 2020 податковий (звiтний) рiк.

     Обсяг господарських операцiй платника податкiв, здiйснених у 2020 звiтному роцi з нерезидентами, гарантованих однiєю юридичною особою (банком та/або мiжнародною фiнансовою органiзацiєю, яка вiдповiдно до мiжнародних договорiв України надiлена привiлеями та iмунiтетами, та/або суб'єктом господарювання, власником iстотної участi у розмiрi 75 i бiльше вiдсоткiв у яких є така мiжнародна фiнансова органiзацiя), який вважається пов'язаною особою за критерiєм наявностi у платника податкiв боргових зобов'язань, гарантованих однiєю юридичною особою вiдповiдно до абзацу одинадцятого пiдпункту "а" пiдпункту 14.1.159 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу, сукупно становить 19 млн грн (за вирахуванням непрямих податкiв) i при цьому:

1) Операцiї повнiстю здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно). Такi господарськi операцiї визнаються контрольованими та пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
2) Операцiї повнiстю здiйсненi у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 (включно). Такi господарськi операцiї не визнаються контрольованими та не пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
3) Операцiї здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно) в сумi 4 млн грн та у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 в сумi 15 млн грн. Такi господарськi операцiї не визнаються контрольованими та не пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк.
4) Операцiї здiйсненi у перiод з 01.01.2020 по 22.05.2020 (включно) в сумi 15 млн грн та у перiод з 23.05.2020 по 31.12.2020 в сумi 4 млн грн. Такi господарськi операцiї визнаються контрольованими та пiдлягають вiдображенню у звiтi про контрольованi операцiї за 2020 рiк у сумi 15 млн грн.
 
Директор Департаменту мiжнародного оподаткування
Людмила ПАЛАМАР
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.