МIНIСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

вiд 21.11.2000 N 644

 

Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
24 листопада 2000 р. за N 863/5084
Затверджено
Наказ Мiнiстерства транспорту України
21.11.2000 N 644


Правила видачi вантажiв
(ст. 35, 42, 46, 47, 48, 52, 53 Статуту)

     1. Про прибуття вантажу на станцiю призначення залiзниця зобов'язана повiдомити одержувача в день прибуття вантажу, але не пiзнiше 12-ї години наступного дня, iз зазначенням найменування та кiлькостi вантажу, а також роду й кiлькостi вагонiв (контейнерiв).

     Порядок i способи повiдомлення встановлюються начальником станцiї, який повинен передбачити використання в першу чергу радiо, телефонного, телеграфного та поштового зв'язку. В окремих випадках повiдомлення може провадитися шляхом вивiшування об'яв у товарнiй конторi або через посильних. Одержувач може вибрати спосiб повiдомлення, про що вiн повiдомляє начальника станцiї.

     Iнформацiя одержувачiв про вантажi, якi мають надiйти на станцiю призначення, надається за договорами, укладеними одержувачами з залiзницею.

     2. Крiм повiдомлення про прибуття вантажу начальник станцiї зобов'язаний повiдомити одержувача про час подачi вагонiв пiд вивантаження не пiзнiше нiж за 2 години до подачi. За угодою мiж одержувачем i станцiєю подача може здiйснюватися i без попереднього повiдомлення.

     Для запису повiдомлень на станцiї ведеться книга повiдомлень про час подавання вагонiв пiд навантаження або вивантаження (додаток 7 до Правил користування вагонами i контейнерами, затверджених наказом Мiнтрансу вiд 25.02.99 N 113 (z0165-99) та зареєстрованих у Мiнiстерствi юстицiї 15.03.99 за N 165/3458). У цiй книзi зазначаються: одержувач, назва вантажу, номер вагона (контейнера); дата й час передачi та прийняття iнформацiї; прiзвища тих працiвникiв вантажовласникiв i станцiї, якi передали та прийняли повiдомлення, а також час, на який планується подача вагонiв пiд вивантаження.

     Порядок i термiни повiдомлення про подачу вагонiв на пiд'їзнi колiї передбачаються в договорах про обслуговування пiд'їзних колiй (договорах про подачу та забирання вагонiв).

     Час подачi вагонiв пiд вивантаження засвiдчується календарним штемпелем станцiї у вiдповiднiй графi накладної i дорожньої вiдомостi.

     3. При встановленнi порядку повiдомлення по телефону вантажоодержувачi зобов'язанi призначити для цiлодобового приймання повiдомлень вiдповiдальних працiвникiв i повiдомити їх прiзвище та номери телефонiв начальнику станцiї.

     4. Якщо залiзниця не повiдомить про прибуття вантажу, то одержувач звiльняється вiд внесення плати за користування вагонами (контейнерами) i за зберiгання вантажу до того часу, як буде надiслано повiдомлення.

     У разi неможливостi повiдомити одержувача про прибуття вантажу з причин, якi залежать вiд нього, плата за користування вагонами (контейнерами) нараховується пiсля закiнчення 2 годин з моменту фактичної подачi вагонiв.

     5. Про прибуття на станцiю призначення вантажу, що перебуває пiд митним контролем, станцiя зобов'язана встановленим порядком повiдомити одержувача i митний орган, у регiонi дiяльностi якого розташована станцiя.

     6. Для одержання вантажу, адресованого пiдприємству, органiзацiї, установi або громадянину-суб'єкту пiдприємницької дiяльностi, одержувач повинен надати станцiї довiренiсть.

     Довiренiсть, яка видана на одержання конкретної вiдправки вантажу, додається станцiєю до розкредитованої дорожньої вiдомостi.

     Довiренiсть, яку видано на одержання вантажу на зазначений у нiй термiн, зберiгається на станцiї протягом перiоду, передбаченого для зберiгання документiв суворого облiку.

     Довiрений працiвник, який одержує вантаж, зобов'язаний на вимогу станцiї пред'явити документ, що засвiдчує його особу.

     7. Вантаж разом з накладною видається на станцiї призначення одержувачу, зазначеному в накладнiй, пiсля внесення ним усiх належних залiзницi платежiв. Видача iмпортних вантажiв провадиться пiсля митного оформлення.

     На станцiях, на територiї яких знаходяться пiдроздiли митних органiв, перевiзнi документи передаються їм працiвниками станцiй з реєстрацiєю факту передачi у спецiальнiй книжцi з обов'язковим зазначенням дати й часу.

     На станцiях, де пiдроздiли митних органiв вiдсутнi, перевiзнi документи для оформлення в митницi тимчасово передаються працiвниками станцiй одержувачу пiд розписку в спецiальнiй книжцi, у якiй фiксується дата й час одержання документiв, а також зобов'язання одержувача передати перевiзнi документи в митний орган i повернути їх станцiї.

     При поверненнi станцiї перевiзних документiв пiсля митного оформлення працiвник товарної контори зобов'язаний:

     перевiрити наявнiсть вiдповiдних штемпелiв i вiдмiток митного органу на всiх екземплярах перевiзного документа;

     звiрити проставленi в перевiзних документах печатки та штемпелi митних органiв iз зразками, наданими в товарну контору митним органом, у регiонi дiяльностi якого знаходиться станцiя. У разi невiдповiдностi печаток наданим ранiше зразкам видача вантажiв затримується до одержання дозволу митного органу.

     8. Пiсля проведення розрахункiв за перевезення одержувачу видається накладна пiд розписку в дорожнiй вiдомостi iз зазначенням дати видачi вантажу, номера та дати видачi довiреностi, а також номера рахунку одержувача i найменування вiддiлення банку, МФО. При розрахунках через технологiчнi центри з обробки перевiзних документiв (далi - ТехПД) проставляється код платника, присвоєний йому ТехПД. Оформлення "($ gi вантажу засвiдчується календарним штемпелем станцiї у вiдповiднiй графi накладної й дорожньої вiдомостi.

     Датою фактичної видачi вантажу вважається дата його вивозу з територiї станцiї в разi вивантаження засобами залiзницi або дата подачi вагона пiд вивантаження, якщо воно здiйснюється одержувачем на мiсцях загального або незагального користування.

     9. Вантажi, адресованi фiзичним особам, видаються одержувачам при пред'явленнi паспорта пiд розписку в дорожнiй вiдомостi iз зазначенням дати одержання вантажу i паспортних даних (серiя, номер, ким виданий, дата й мiсце видачi, мiсце проживання).

     Одержання вантажу може бути довiрено одержувачем iншiй особi.

     У цьому випадку, окрiм паспорта особи, що одержує вантаж, пред'являється довiренiсть на одержання вантажу, завiрена в установленому порядку. Пiсля видачi довiренiсть прикладається станцiєю до дорожньої вiдомостi.

     10. При подаваннi вагонiв пiд вивантаження засобами вантажоодержувача на мiсця загального користування, передача їх провадиться безпосередньо на мiсцях вивантаження i засвiдчується пiдписами представникiв станцiї i одержувача в пам'ятцi про користування вагонами (контейнерами).

     При подаваннi вагонiв на пiд'їзнi колiї передача їх провадиться в мiсцях, установлених договорами про подавання й забирання вагонiв або договорами про обслуговування пiд'їзної колiї, i засвiдчується пiдписами представникiв станцiї й одержувача в пам'ятцi про користування вагонами (контейнерами).

     11. При передаваннi завантажених вагонiв i контейнерiв сторони зобов'язанi зовнiшнiм оглядом пересвiдчитись у справностi кузова вагона (контейнера), наявностi та цiлiсностi пломб, запiрно-пломбувальних пристроїв (ЗПП), вiдповiдностi вiдтиску на них даним, зазначеним у перевiзних документах. При перевезеннi вантажiв на вiдкритому рухомому складi сторони переконуються у вiдсутностi слiдiв утрати й пошкодження вантажу.

     Якщо при передаваннi вагонiв чи контейнерiв буде виявлено їх пошкодження, ознаки недостачi, псування або пошкодження вантажу на вiдкритому рухомому складi або в критих вагонах без пломб, коли таке перевезення передбачено Правилами, несправнiсть пломб (ЗПП), їх вiдсутнiсть, якщо у перевiзних документах є вiдмiтка про їх накладання, видача вантажу провадиться за участю представника залiзницi iз складанням у вiдповiдних випадках комерцiйного акта.

     У таких випадках вагони, контейнери до перевiрки вантажу пломбуються пломбами (ЗПП) станцiї iз складанням акта загальної форми i до прибуття представника станцiї для перевiрки вантажу не вважаються переданими в користування одержувачу. Знiмаються цi пломби (ЗПП) в присутностi представника залiзницi.

     12. Вiдповiдно до статтi 52 Статуту ( 457-98-п ) на станцiї призначення залiзниця зобов'язана перевiрити масу, кiлькiсть мiсць i стан вантажу в разi:

     прибуття вантажу в пошкодженому вагонi (контейнерi), а також у вагонi (контейнерi) з пошкодженими пломбами (ЗПП) вiдправника або пломбами (ЗПП) попутних станцiй;

     прибуття вантажу з ознаками недостачi, псування або пошкодження на вiдкритому рухомому складi або в критих вагонах без пломб, якщо таке перевезення передбачено Правилами;

     прибуття швидкопсувного вантажу з порушенням граничного термiну його перевезення або з порушенням температурного режиму транспортування в рефрижераторних вагонах (контейнерах);

     прибуття вантажу, який був завантажений залiзницею;

     видачi з мiсць загального користування вантажiв, вивантажених залiзницею. Перевiрка вантажу не провадиться в разi вивантаження його залiзницею за договором згiдно зi статтею 30 Статуту ( 457-98-п ).

     У зазначених випадках тарнi й штучнi вантажi видаються з перевiркою кiлькостi й стану вантажу тiльки в пошкоджених мiсцях. У разi виявлення пошкодження тари або iнших обставин, що можуть призвести до змiни стану вантажу, залiзниця зобов'язана перевiрити вантаж у пошкоджених мiсцях за фактурами й рахунками з розкриттям пошкоджених мiсць. У разi вiдсутностi пошкодження вантажу комерцiйний акт про пошкодження тари (упакування) не складається.

     У рештi випадкiв вантажi, завантаженi вiдправником, i тi, що прибули в справних вагонах, контейнерах iз непошкодженими пломбами (ЗПП) вiдправника, а також без ознак недостачi, псування, пошкодження на вiдкритому рухомому складi або в критих та iнших вагонах без пломб, якщо такi перевезення передбаченi Правилами, видаються без перевiрки їх кiлькостi й стану.

     При наявностi на станцiї призначення або в одержувача вагонних ваг на вимогу одержувача залiзниця може перевiрити масу вантажiв, що перевозяться навалом та насипом i прибули без ознак утрати. Кiлькiсть перевiрених вагонiв не повинна перевищувати 10% вiд тих, що прибули одним поїздом, але - не менше двох вагонiв. У разi вiдсутностi вагонних ваг на станцiї призначення i в одержувача цi вантажi видаються без перевiрки. За участь представника залiзницi на вимогу одержувача у вивантаженнi i видачi вантажу сплачується збiр за договiрним тарифом.

     13. Видача вантажiв, що прибули в справних критих вагонах, рефрижераторних секцiях, обладнаних додатковими запiрно-пломбувальними пристроями, при наявностi хоча б однiєї справної пломби на дверях з обох сторiн вагона, провадиться залiзницею без перевiрки. У цьому разi факт вiдсутностi або пошкодження однiєї iз пломб засвiдчується актом загальної форми.

     14. Тарнi й штучнi вантажi, що перевозяться в супроводi провiдникiв вiдправникiв або одержувачiв, а також вантажi, маса яких визначена розрахунками, обмiром або умовно, видаються без перевiрки кiлькостi мiсць, стану й маси вантажу.

     15. Видача на станцiях призначення iмпортних вантажiв, що перевозяться не в прямому мiжнародному сполученнi через порти й прикордоннi станцiї, а також експортних вантажiв у портах, на прикордонних станцiях, якщо вантажi прибули в справних вагонах, контейнерах з непошкодженими пломбами (ЗПП) вiдправникiв, портiв, експедиторських органiзацiй, митних органiв, провадиться без участi залiзницi, за винятком випадкiв, передбачених статтею 52 Статуту ( 457-98-п ).

     У разi вiдсутностi ознак незбереження вантажiв, що прибули на станцiю призначення за справними пломбами (ЗПП) передаточної станцiї, якi було накладено у зв'язку з проведенням митного, прикордонного, санiтарного, карантинного та iнших видiв адмiнiстративного контролю, при наявностi акта вiдкриття вагона (контейнера) для такого контролю, видача провадиться без перевiрки кiлькостi й стану вантажу.

     16. Вантажi, що прибули в справному контейнерi з непошкодженими пломбами вiдправника, порту, експедитора, видаються залiзницею одержувачу без перевiрки їх маси, стану й кiлькостi мiсць.

     17. Видача вантажiв, що прибули в справних цистернах за справними пломбами (ЗПП) вiдправника, а також без пломб (ЗПП), коли таке перевезення передбачено Правилами пломбування вагонiв та контейнерiв, затверджених Мiнiстерством шляхiв сполучення СРСР вiд 27.02.81, або в справних бункерних напiввагонах, провадиться залiзницею без перевiрки маси. У разi порушення вказаних умов маса наливних вантажiв перевiряється залiзницею разом з одержувачем у порядку, передбаченому цими Правилами.

     18. Видача швидкопсувних вантажiв, що прибули в справних рефрижераторних вагонах без порушення граничного термiну перевезення i режиму обслуговування, провадиться залiзницею без перевiрки.

     19. Лiсоматерiали i дрова, що прибули в критих вагонах з непошкодженими пломбами (ЗПП) або на вiдкритому рухомому складi без порушень маркування i крiплення, а при навантаженнi лiсоматерiалiв з використанням верхньої звуженої частини обрису габариту навантаження - без порушення крiплення верхнiх пакетiв, видаються залiзницею одержувачу без перевiрки. Видача лiсоматерiалiв i дров, що прибули з порушенням зазначених умов, провадиться згiдно з даними, вказаними в накладнiй.

     Зниження висоти лiсоматерiалiв i дров унаслiдок ущiльнення штабеля при перевезеннi вважається нормальним, якщо воно не перевищує 3 см на кожний метр висоти штабеля.

     20. Видача небезпечних вантажiв, що прибули в справних вагонах з непошкодженими пломбами (ЗПП) вiдправника, провадиться без перевiрки кiлькостi мiсць, маси й стану вантажу. У разi порушення вказаних умов кiлькiсть мiсць, масу й стан вантажу перевiряє одержувач на своєму складi в присутностi представника залiзницi.

     21. Домашнi речi видаються в порядку, передбаченому Правилами перевезення вантажiв дрiбними вiдправками.

     22. Перевiрка маси вантажу на станцiї призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станцiї вiдправлення.

     Зважування вантажiв на вагонних вагах провадиться в порядку, передбаченому Правилами приймання вантажiв до перевезення ( z0861-00 ).

     При видачi з перевiркою маси вантажiв, що перевозяться iз знiмним обладнанням (овочевими, хлiбними щитами тощо), а також з матерiалами утеплення, маса нетто вантажу визначається як рiзниця мiж масою брутто i сумою маси тари вагона, зйомного обладнання i матерiалiв для утеплення.

     Маса матерiалiв для утеплення, овочевих, хлiбних щитiв та iншого знiмного обладнання приймається за даними, вказаними в накладнiй.

     23. У разi вивантаження на мiсцях загального користування вимога щодо перевiрки маси вантажiв може бути заявлена одержувачем до початку вивантаження. Вимога щодо перевiрки маси вантажу у вагонах, що подаються на пiд'їзну колiю, може бути заявлена в момент приймання вагонiв у пунктi, встановленому договором.

     24. У випадку, коли залiзниця у вiдповiдностi iз Статутом ( 457-98-п ) зобов'язана перевiрити вантаж, вiдкривання вагону й вивантаження проводиться в присутностi представника станцiї. Якщо одержувач розпочав вивантаження без представника станцiї, то вантаж видається без перевiрки.

     Представник залiзницi може здiйснювати одночасно видачу вантажу тiльки iз одного вагона.

     25. При вивантаженнi тарно-пакувальних i штучних вантажiв на мiсцях незагального користування у випадках, коли залiзниця бере участь у перевiрцi, одержувач зобов'язаний скласти вантаж окремо для забезпечення повторної перевiрки.

     26. Одержувач або органiзацiя, яка здiйснює вивантаження, зобов'язанi:

     повнiстю вивантажити (злити) вантаж iз вагона (цистерни) або контейнера;

     повнiстю прибрати з вагона (контейнера) скрiплювальний дрiт, дротовi закрутки з люкiв i штурвалiв, стояки, бруски та iншi елементи крiплення вантажiв, крiм iнвентарних засобiв крiплення, якi пiдлягають поверненню;

     прибрати папiр, картон, листовий метал, дошки та iншi засоби упакування i збереження вантажiв;

     очистити зовнiшню поверхню кузова вагона (контейнера) вiд залишкiв, якi її забруднюють, наклейок, бирок i надписiв, а всерединi вагонiв (контейнерiв) - вiд залишкiв вантажу, емульсiй, профiлактичних засобiв проти змерзання тощо.

     Одержувач повинен очистити вагони вiд залишкiв будь-якого вантажу, виявлених у вагонi, оскiльки придатнiсть вагона для навантаження визначає вiдправник, а перед залiзницею на станцiї призначення за його неправильнi дiї вiдповiдальнiсть несе одержувач (стаття 125 Статуту ( 457-98-п ).

     Очищення контейнерiв здiйснюється вантажовiдправником та вантажоодержувачем.

     Очищення, промивання i, у разi потреби, дезiнфекцiя вагонiв пiсля перевезення тварин, птахiв, тваринних продуктiв та швидкопсувних вантажiв здiйснюються залiзницею за рахунок одержувача в спецiально обладнаних мiсцях, незалежно вiд того, чиїми засобами провадилося вивантаження. Вантажоодержувач повинен пiдготувати такi вагони до обробки шляхом згортання гною i збору залишкiв пiдстилки в мiждвiрному просторi вагона.

     Промивання, дегазацiя, дезактивацiя вагонiв пiсля вивантаження небезпечних, отруйних, сморiдних i забруднювальних вантажiв здiйснюються одержувачем у спецiально обладнаних мiсцях. Перелiк таких вантажiв установлюється правилами їх перевезення.

     Очищення зовнiшньої i внутрiшньої поверхнi цистерн та бункерних напiввагонiв вiд забруднення пiсля наливу й злиття здiйснюється вiдповiдно вантажовiдправником, вантажоодержувачем, портом.

     Злиття продуктiв iз цистерн та бункерних напiввагонiв має здiйснюватись повнiстю (за винятком, коли стандартами допускається наявнiсть залишкiв) з очищенням внутрiшньої поверхнi котла i бункера.

     Залiзниця має право не приймати не очищенi одержувачем, портом пiсля вивантаження (злиття) вагони й контейнери. Вантажна операцiя вважається незакiнченою до повного очищення вагонiв (контейнерiв), а з одержувача, порту стягується плата за користування вагонами (контейнерами) за весь час їх затримки пiд очищенням.

     У разi здавання одержувачем, портом пiсля вивантаження неочищеного рухомого складу або контейнерiв одержувач, порт сплачують залiзницi штраф у розмiрi, передбаченому статтею 123 Статуту ( 457-98-п ).

     Одержувач, порт вiдшкодовують також витрати залiзниць, пов'язанi з очищенням порожнiх вагонiв у пунктах їх наступного навантаження шляхом сплати залiзницi штрафу в розмiрi, передбаченому статтею 123 Статуту, i плати за затримку пiд очищенням, передбаченої статтею 119 Статуту ( 457-98-п ).

     Одержувач вносить залiзницi встановлену вiдповiдно до статтi 35 Статуту ( 457-98-п ) плату за час перебування цистерн i бункерних напiввагонiв на промивально-пропарювальнiй станцiї залiзницi пiд очищенням вiд залишкiв продуктiв.

     За погодженням мiж вiдправником i одержувачем очищення внутрiшньої поверхнi спецiальних вагонiв, якi належать їм або орендованi ними, може не здiйснюватись, якщо це не суперечить нормам та правилам.

     Для засвiдчення фактiв неочищення вагонiв вiд залишкiв вантажу й смiття пiсля вивантаження засобами одержувача, неочищення зовнiшньої поверхнi цистерн i бункерних напiввагонiв пiсля наливу й зливу складається акт загальної форми. У вiдповiдних випадках факт непромивки вагонiв одержувачем також повинен бути пiдтверджений актом загальної форми.

     27. Вантаж вважається доставленим без утрати, якщо рiзниця мiж масою, вказаною в пунктi вiдправлення в залiзничнiй накладнiй, та масою, визначеною на станцiї призначення, не перевищує норми природної втрати i граничного розходження у визначеннi маси нетто.

     При видачi вантажiв, маса яких унаслiдок їх властивостей зменшується при перевезеннi, норма недостачi (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить:

     2% маси, зазначеної в перевiзних документах:

  • вантажi рiдкi або зданi до перевезення в сирому (свiжому) або у вологому станi;
  • руда марганцева i хромова;
  • мiдний купорос;
  • хiмiчна сировина навалом;
  • солi;
  • фрукти свiжi;
  • овочi свiжi;
  • шкiра оброблена i мокросолона;
  • тютюн;
  • м'ясо свiже;

     1.5% маси, зазначеної в перевiзних документах:

  • вугiлля деревне;
  • будiвельнi матерiали;
  • жири;
  • риба солона;
  • мiнеральнi добрива;

     1% маси, зазначеної в перевiзних документах:

  • мiнеральне паливо;
  • кокс;
  • руда залiзна;
  • вовна немита;
  • мило;
  • м'ясо морожене;
  • птиця бита всяка;
  • копченостi м'яснi всякi;

     0,5% маси всiх iнших вантажiв.

     Надлишок вантажу порiвняно з масою, вказаною в накладнiй, вважається таким, що не перевищує норму, якщо вiн не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 0,2%.

     Норми недостачi або надлишку маси вантажiв розраховуються:

     вiд маси брутто - для вантажiв, якi перевозяться в тарi й упаковцi;

     вiд маси нетто - для вантажiв, якi перевозяться без тари й упаковки.

     28. Надлишки вантажiв, що прибули за справними пломбами (ЗПП) вiдправника, видаються одержувачу.

     Наднормативнi надлишки вантажiв, що прибули за пломбами залiзницi або були нею навантаженi, видаються в такому порядку:

     тарнi й штучнi вантажi, вивантаженi на мiсцях загального користування, затримуються до визначення їх належностi, а на мiсцях незагального користування видаються одержувачу пiд схоронну розписку;

     вантажi, що перевозяться навалом, насипом або наливом та швидкопсувнi, видаються одержувачу на мiсцях загального й незагального користування пiд схоронну розписку.

     Про видачу одержувачу надлишкiв вантажу зазначається в комерцiйному актi. Якщо протягом 30 дiб належнiсть надлишкового вантажу не буде встановлено, то вантаж передається вiдповiднiй органiзацiї в порядку, передбаченому Правилами реалiзацiї вантажiв ( z0869-00 ).

     29. У разi недостачi, псування, пошкодження вантажу, якщо цi обставини зазначенi в комерцiйному актi, складеному до видачi вантажу (в тому числi й пiд час перевезення), станцiя призначення може видати його одержувачу тiльки пiсля визначення розмiру фактичної недостачi, псування або пошкодження згiдно з пред'явленими одержувачем документами (рахунки-фактури тощо).

     При непред'явленнi вказаних документiв вантаж видається одержувачу пiсля складання комерцiйного акта з докладним описом стану вантажу або пiсля складання у вiдповiдних випадках акта експертизи.

     30. У разi потреби встановлення розмiру або причини недостачi, псування або пошкодження вантажу i суми, на яку знизилась його вартiсть, залiзниця за власною iнiцiативою або на вимогу одержувача запрошує експертiв бюро товарних експертиз, iнспекцiї якостi, ветеринарно-санiтарного нагляду або вiдповiдних спецiалiстiв органiзацiй i пiдприємств, якi не належать до системи Мiнiстерства транспорту.

     Експертиза провадиться в присутностi начальника станцiї (його заступника або iншого працiвника, уповноваженого начальником станцiї).

     Одночасно з викликом експерта станцiя повiдомляє про це одержувача. Одержувач має право взяти участь у експертизi вантажу.

     Експертиза швидкопсувних вантажiв повинна бути проведена не пiзнiше доби з моменту вiдкриття вагону.

     Результати експертизи оформляються актом. Акт експертизи пiдписується експертом i всiма уповноваженими особами, присутнiми при проведеннi експертизи. Про проведену експертизу робиться вiдмiтка в комерцiйному актi.

     Результати експертизи повиннi бути мотивованими з посиланням на нормативно-правовi акти, стандарти i не можуть грунтуватися на припущеннi про причини недостачi, псування або пошкодження вантажу.

     Якщо експерт не може встановити причину псування, недостачi, пошкодження вантажу або його тари (упакування), то в актi експертизи вказуються мотиви, з яких неможливо визначити причину псування, недостачi, пошкодження вантажу.

     У разi незгоди з висновками експерта учасникiв експертизи або одержувача начальник станцiї призначає повторну експертизу з вiдмiткою про це в актi експертизи iз зазначенням мотивiв.

     Не допускається проведення експертизи вантажiв, якщо її вартiсть перевищує розмiри збиткiв. У цих випадках розмiр та причина недостачi, пошкодження або псування вантажу i розмiр збитку визначаються начальником станцiї i одержувачем i зазначаються в комерцiйному актi.

     Витрати на експертизу (вартiсть експертизи, проїзду експерта до станцiї тощо) сплачуються вiдповiдно залiзницею або одержувачем залежно вiд того, з чиєї iнiцiативи провадиться експертиза. Надалi цi витрати вiдносяться на сторону, яка буде визнана винною в недостачi, псуваннi або пошкодженнi вантажу.

     31. Про видачу вантажу станцiя на вимогу одержувача зобов'язана зробити в накладнiй вiдмiтку такого змiсту:

     у разi виявлення недостачi чи надлишку маси, якi не перевищують норми, - зазначається фактично виявлена маса вантажу в кг;

     у разi оформлення наслiдкiв перевiрки вантажу комерцiйним актом - зазначається про що складено акт, номер та дата його складання;

     при видачi вантажу без перевiрки:

     для вантажiв, якi прибули в критому вагонi (контейнерi) за пломбами (ЗПП) вiдправника (порту, експедитора), - зазначається про прибуття вагона (контейнера) за справними пломбами (ЗПП) та видачу вантажу без перевiрки згiдно iз статтею 52 Статуту залiзниць ( 457-98-п );

     для вантажiв, якi прибули у вагонах без пломб (ЗПП), а також на вiдкритому рухомому складi, - зазначається про прибуття вантажу без ознак утрати та видачу його без перевiрки згiдно iз статтею 52 Статуту залiзниць ( 457-98-п );

     для лiсоматерiалiв i дров, що перевозяться на вiдкритому рухомому складi, - зазначається про прибуття вантажу в справному напiввагонi (платформi) з використанням верхньої звуженої частини обрису навантаження без порушення маркування, крiплення та про видачу його без перевiрки;

     для вантажiв, якi перевозяться в супроводi провiдника вантажовiдправника або вантажоодержувача, - зазначається про прибуття вантажу в супроводi провiдника вiдправника (одержувача) i здачу його одержувачу безпосередньо провiдником.

     Вказанi вiдмiтки засвiдчуються пiдписом начальника станцiї або уповноваженого ним працiвника iз зазначенням його посади.

     Одержувач повинен пред'явити накладнi для внесення в них цих вiдмiток у день видачi вантажу або на протязi трьох дiб з моменту видачi вантажу.

     Вiдмiтки про надлишки маси й мiсць проставляються станцiєю в обов'язковому порядку незалежно вiд вимоги вантажоодержувача.

     32. Одержувач зобов'язаний прийняти i вивезти iз станцiї вантаж, що надiйшов на його адресу. Термiни вивезення i порядок зберiгання вантажiв передбаченi Правилами зберiгання вантажiв ( z0866-00 ).

     Для вивозу вантажу iз станцiї одержувач зобов'язаний пред'явити накладну. Якщо вивезення вантажу провадиться пiсля закiнчення термiну безкоштовного зберiгання, то одержувач зобов'язаний пред'явити представнику станцiї, який видає вантаж, квитанцiю про сплату збору за зберiгання вантажу.

     33. У разi прибуття на адресу одержувача вантажу, поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням, нарядом тощо), останнiй зобов'язаний прийняти такий вантаж вiд станцiї на вiдповiдальне зберiгання й очiкувати розпорядження вiдправника щодо цього вантажу.

     Одержувач може вiдмовитись вiд прийняття вантажу лише, якщо якiсть вантажу через псування або пошкодження змiнилась настiльки, що не можливе повне або часткове його використання.

     Вiдповiдальнiсть за псування й пошкодження вантажу, що сталися через його несвоєчасне вивантаження й вивезення одержувачем, а також через затримку вагонiв на залiзничних пiд'їзних колiях i станцiях з причин, якi залежать вiд нього, несе одержувач.

     34. Якщо одержувач не сплатив належнi залiзницi платежi за вантаж, що прибув, протягом установленого Правилами граничного термiну зберiгання його на станцiї, залiзниця використовує заставне право на вантаж i реалiзовує його для покриття своїх витрат згiдно iз статтями 49, 51 Статуту ( 457-98-п ).

     35. Видача вантажу, що перевозиться за досильними перевiзними документами, провадиться:

     частина вантажу, яка прибула з основним перевiзним документом, - пiд розписку в дорожнiй вiдомостi з видачею накладної i комерцiйного акта на ту частину вантажу, що не прибула;

     частина вантажу, яка прибула з досильним документом, - пiд розписку в досильнiй дорожнiй вiдомостi з пред'явленням одержувачем основної накладної й комерцiйного акта. При цьому комерцiйний акт забирається в одержувача.

     Остаточний розрахунок за перевезення провадиться за основною накладною. Про видачу вантажу, що прибув з досильним перевiзним документом, станцiєю робиться вiдмiтка в основнiй накладнiй i в комерцiйному актi.

     У разi прибуття частини вантажу з досильним перевiзним документом ранiше прибуття вантажу з основним документом видача цiєї частини вантажу провадиться пiд розписку одержувача на досильнiй дорожнiй вiдомостi. Одержувач видає станцiї зобов'язання про те, що одержана частина вантажу буде ним зарахована до основної вiдправки. Це зобов'язання зберiгається на станцiї.

     У разi прибуття з досильним перевiзним документом всього вантажу станцiя на пiдставi квитанцiї про приймання вантажу складає копiї накладної й дорожньої вiдомостi замiсть утрачених, i оформлення видачi провадиться у порядку, встановленому цими Правилами. У разi вiдсутностi квитанцiї станцiя призначення надсилає запит до станцiї вiдправлення, яка повiдомляє їй всi необхiднi вiдомостi для складання копiй перевiзних документiв.

     36. Змiна одержувача вантажу на станцiї призначення здiйснюється згiдно iз статтею 43 Статуту ( 457-98-п ) пiсля одержання телеграфного повiдомлення станцiї вiдправлення, якщо вантаж не видано одержувачу, зазначеному в накладнiй.

     Станцiя призначення вносить змiни в накладну i дорожню вiдомiсть, закреслюючи першого i зазначаючи нового вантажоодержувача. Закреслювання провадиться так, щоб можна було прочитати найменування першого вантажоодержувача. Виправлення засвiдчується пiдписом працiвника станцiї, який внiс цi змiни, i штемпелем станцiї iз зазначенням документа, згiдно з яким проведено змiну. Документ, на пiдставi якого змiнено одержувача, додається до дорожньої вiдомостi.

     Начальник станцiї вiдправлення пiсля одержання повiдомлення станцiї призначення про змiну одержувача зазначає у квитанцiї про приймання вантажу нового одержувача, засвiдчуючи це виправлення своїм пiдписом i штемпелем станцiї, квитанцiю про приймання вантажу повертає вiдправнику.

     37. Неприбуття вантажу у встановлений термiн доставки станцiя зобов'язана засвiдчити вiдмiткою на пред'явленiй одержувачем квитанцiї "Вантаж не прибув" i календарним штемпелем станцiї призначення.

     Розшук вантажу, який не прибув у встановлений термiн доставки, проводиться на вимогу одержувача станцiєю призначення.

     Для обгрунтування вимоги про розшук вантажу одержувач надає начальнику станцiї квитанцiю, а в разi її вiдсутностi - один iз документiв: рахунок-фактуру постачальника (оригiнал або копiю), документ постачальника (вантажовiдправника ), який замiнює рахунок-фактуру, довiдку станцiї (порту) навантаження про вiдправлення вантажу, якщо зазначенi документи мають данi про рiд вантажу, дату вiдвантаження, станцiю i залiзницю (порт) вiдправлення, станцiю i залiзницю призначення, номери накладної, вагона й контейнера.

     Розшук iмпортного вантажу, який вiдправлено з-за кордону, провадиться станцiєю призначення на вимогу одержувача пiсля надання ним дублiката накладної або повiдомлення про проходження вантажем прикордонної станцiї.

     Якщо буде встановлено, що вантаж iз-за кордону не надходив, то розшук вантажу в межах iноземних залiзниць за запитами станцiй призначення провадиться начальником прикордонної станцiї України, через яку вантаж повинен був пройти.

     38. Особи, виннi у видачi одержувачу вантажу, який йому не належить, несуть вiдповiдальнiсть згiдно з чинним законодавством.

Начальник Департаменту транспортної полiтики Г.М. Легенький
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.