МIНIСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

вiд 21.11.2000 N 644

 

Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
24 листопада 2000 р. за N 863/5084
Затверджено
Наказ Мiнiстерства транспорту України
21.11.2000 N 644


Правила перевезення вантажiв, якi змерзаються
(ст. 27 Статуту)

     1. Вантажами, якi змерзаються, вважаються вантажi, що перевозяться навалом i якi при температурi нижче 0 град.C втрачають свої властивостi сипучостi внаслiдок змерзання окремих часток вантажу мiж собою та примерзання їх до пiдлоги та стiн вагона.

     До таких вантажiв належать:

Агломерат вологий
Баласт
Барит кусковий
Боксити
Борошно доломiтове
Вапняк митий
Вугiлля кам'яне
Глина каолiнова, вогнетривка, проста
Гравiй
Дрiб'язок коксовий (розмiром часток до 10 мм)
Жом картопляний та буряковий
Земля рiзна
Мергель
Окалина доломiтова
Пiсок кварцовий, звичайний формувальний
Руда залiзна, золотовмiсна, марганцева, мiдна, нiкелева, свинцева, хромiтова, цинкова
Камiнь гiпсовий, вапняковий, будiвельний (бутовий, черепашковий, туфовий)
Кварцити
Клiнкер цинковий
Колчедани залiзнi, мiднi та сiрчанi (рядовi, флотацiйнi)
Кокс (горiшок)
Концентрат вермикулiтовий
Концентрати апатитовi, баритовi, вольфрамовi, залiзнi, кобальтовi, мiднi, молiбденовi, пiритнi (хвости флотацiйнi), свинцевi, цинковi
Сiль кухонна
Сланцi горючi
Флюси
Шлаки гранульованi
Шлам вугiльний
Шпат плавиковий
Щебiнь митий

     Iншi вантажi можуть бути включенi до цього перелiку за поданням до Укрзалiзницi затверджених вiдповiдним мiнiстерством або iншим центральним органом виконавчої влади - вiдправником запобiжних заходiв вiд змерзання їх пiд час перевезення, розроблених за згодою з мiнiстерствами або iншими центральними органами виконавчої влади - одержувачами.

     2. У разi пред'явлення до перевезення вантажiв, якi змерзаються, вiдправник повинен ужити заходiв щодо зменшення їх вологостi до безпечної для змерзання межi. Норми безпечної вологостi повиннi встановлюватись вiдправниками спiльно з одержувачами вiдповiдно до Державних стандартiв, Технiчних умов та практики перевезення.

     Якщо зменшити вологiсть до безпечних меж неможливо, то вiдправник повинен ужити заходiв щодо запобiгання чи зменшення ступеня змерзання вантажу шляхом застосування вiдповiдних профiлактичних засобiв.

     Якщо засоби профiлактики виявилися неефективними, то одержувач повинен ужити заходiв щодо вiдновлення сипучостi вантажу в пунктах вивантаження.

     3. У разi завантаження у вагони в холодну пору року вантажiв, вологiсть яких вища за безпечну до змерзання, вiдправник повинен застосувати засоби профiлактики вiд змерзання та примерзання вантажу до стiн та пiдлоги вагонiв.

     4. В умовах стiйких морозiв ефективним засобом застерiгання вiд змерзання вантажу у вагонах є попереднє (до навантаження) промороження шляхом багаторазового пересипання (перелопачування) його екскаватором, скрепером, грейферним краном або iншим механiзмом. При цьому необхiдно, щоб частини вантажу якнайкраще обвiтрювалися зовнiшнiм повiтрям.

     Проморожування може вважатися закiнченим пiсля досягнення в серединi шару пересипаного вантажу температури -3 град.C та нижче.

     Проморожування може також здiйснюватись без пересипання (перелопачування, перемiщення) вантажу. Вантаж викладається на майданчику шаром 30-50 см та витримується на морозi до повного проморожування, пiсля чого дрiбниться на шматки таких розмiрiв, якi забезпечували б вiльне вивантаження крiзь люки вагона.

     5. До числа iнших запобiжних (профiлактичних) засобiв належать:

     пересипання вантажу негашеним вапном, кухонною сiллю, хлористим кальцiєм;

     перекладання сухим торф'яним дрiб'язком з пiдстиланням його на пiдлогу вагона;

     шарове перекладання торф'яним дрiб'язком вантажу у вагонi при навантаженнi;

     змазування пiдлоги та стiн напiввагонiв мiнеральними та кам'яновугiльними маслами;

     оббризкування вантажу кам'яновугiльними та iншими маслами.

     6. Негашене вапно, яке застосовується як профiлактичний засiб проти змерзання, повинне мати розмiри часток не бiльше 40 мм та мати в собi не менше 50% активного окису кальцiю (CaO) та не бiльше 9% кремнезему (SiO2).

     Кiлькiсть вапна, потрiбного для запобiгання змерзанню вантажу, визначається вiдправником у залежностi вiд вмiсту вологи у вантажi. Перед завантаженням вагона вантажами, якi змерзаються, необхiдно 1/3 кiлькостi вапна насипати рiвним шаром на пiдлогу вагона, а решту 2/3 використати для шарового пересипання вантажу в один або два шари.

     Пересипання вантажу кухонною сiллю та хлористим кальцiєм виконується аналогiчно пересипанню негашеним вапном. При температурi нижче -20 град.C кухонна сiль не застосовується.

     7. Вибiр профiлактичних засобiв провадиться вiдправником у залежностi вiд роду вантажу, технологiї вивантаження та подальшої переробки вантажу. При цьому засоби, що застосовуються для профiлактики, не повиннi погiршувати якостi продукцiї, передбаченої вiдповiдними державними стандартами або технiчними умовами.

     8. Додавання до вантажу засобiв профiлактики повинно виконуватись переважно механiзованим засобом, який забезпечує рiвномiрне перемiшування цих засобiв з вантажем, рiвномiрне пошарове пересипання (перекладку), старанне оббризкування маслами.

     У пунктах навантаження вiдправники повиннi визначити осiб, вiдповiдальних за виконання заходiв проти змерзання вантажiв.

     9. Вiдправник зобов'язаний зазначити в накладнiй у графi "Заяви та вiдмiтки вiдправника" про вiдсотки вологостi вантажу та про застосованi заходи вiд змерзання, наприклад: "Вантаж переморожено", "Пересипано вапном у кiлькостi ...%", "Пошарове перекладання в кiлькостi ... %", "Обмаслено в кiлькостi ..." i т.iн. Унесення у накладну даних про вологiсть при навантаженнi землi, глини, пiску та гравiю не обов'язкове. Вiдправник зобов'язаний у верхнiй частинi накладної зазначити штемпелем "Вантаж, що змерзається".

     10. Станцiя може прийняти до перевезення вантажi, якi змерзаються, без застосування профiлактичних засобiв при представленнi вiдправником згоди одержувача на таке перевезення.

     У такому разi в накладнiй у графi "Заяви та вiдмiтки вантажовiдправника" вiдправник повинен зробити вiдмiтку: "За згодою одержувача - без профiлактики вiд змерзання".

     11. Станцiя вiдмовляє у прийманнi до перевезення вантажу, якщо в накладнiй не вказано про застосованi заходи вiд змерзання або про згоду одержувача на перевезення без застосування профiлактичних засобiв, а також якщо з вантажу видiляється волога в кiлькостi, яка може призвести до обмерзання гальмiвних частин вагона.

     12. Профiлактичнi заходи вiд змерзання вантажiв застосовуються в перiод з 15 листопада до 1 березня.

     Цей термiн може змiнюватись Укрзалiзницею на вимогу залiзниць чи одержувачiв вантажiв у залежностi вiд погодних умов.

     13. У разi прибуття вантажiв у змерзлому станi одержувач складає акт загальної форми за участю представника станцiї. В актi засвiдчується факт прибуття вантажу в змерзлому станi, указуються заходи, ужитi одержувачем для вивантаження вагонiв, а також час, затрачений на розморожування та вивантаження. На пiдставi цього акта одержувач вирiшує з вiдправником питання про вiдшкодування додаткових витрат на розморожування та вивантаження, пов'язаних iз недостатнiстю застосованих профiлактичних заходiв.

     14. Вiдправники, одержувачi та залiзницi повиннi здiйснювати заходи щодо збiльшення обсягiв перевезення вантажiв, якi змерзаються, у теплий перiод року для створення у споживачiв необхiдних запасiв.

     15. У зв'язку з тим, що застосування засобiв профiлактики не гарантує повного збереження сипучостi вантажiв, особливо при тривалих перевезеннях в умовах сильних морозiв, а також при мiнливих метеорологiчних умовах та в перехiднi перiоди року, одержувачi повиннi забезпечувати пункти вивантаження таких вантажiв засобами розiгрiву чи механiчного подрiбнення для поновлення сипучостi вантажiв, що змерзлися.

     Для розiгрiву використовуються "тепляки" та iншi обiгрiвальнi пристрої.

     Для механiчного подрiбнення застосовуються бурофрезернi, вiброударнi установки рiзних типiв, установки екскаваторного типу.

     16. Розiгрiвання змерзлих вантажiв у тепляках та з допомогою iнших обiгрiвальних пристроїв (наприклад, iнфрачервоних випромiнювачiв), вiдновлення сипучостi вантажiв механiчним подрiбненням чи iншим способом, який забезпечує вивантаження, провадиться в порядку, передбаченому iнструкцiєю, яка складається одержувачем за погодженням iз залiзницею. В iнструкцiї повиннi бути вказанi робочi параметри та технологiї використання цих засобiв, правила технiки безпеки та заходи щодо збереження вагонiв вiд пошкодження.

     17. До настання холодної пори року вiдправники та одержувачi повиннi провести вiдповiдну пiдготовку до перевезення вантажiв, якi змерзаються.

     18. Вiдправники вантажiв, якi змерзаються, розробляють iнструкцiї про способи застосування профiлактичних засобiв для кожного пункту навантаження. У цих iнструкцiях указуються норми застосування профiлактичних засобiв, порядок їх використання, технологiя виконання робiт та застосування механiзмiв при сушiннi, проморожуваннi вантажу та iншi запобiжнi заходи вiд його змерзання.

     Порядок виконання профiлактичних операцiй, якi здiйснюються пiд час завантаження вагонiв, погоджується iз залiзницею.

Начальник Департаменту транспортної полiтики Г.М. Легенький
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.