ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ

Р О З ' Я С Н Е Н Н Я

25.10.2002 N 3636/П/19-0115


     Вiдповiдно до ст.1 Закону України "Про Державний реєстр фiзичних осiб - платникiв податкiв та iнших обов'язкових платежiв" створено єдиний державний автоматизований банк даних - Державний реєстр фiзичних осiб - система облiку платникiв податкiв та iнших обов'язкових платежiв, якої ранiше не iснувало. Згiдно з цим законом у Державному реєстрi проводиться реєстрацiя особи з однозначним присвоєнням їй iдентифiкацiйного номера.

     Iснування автоматизованого банку даних i своєчасне поповнення його iнформацiєю про особу (за допомогою iдентифiкацiйного номера) надає можливiсть отримання у будь-який час по iдентифiкацiйному номеру вiдомостей про доходи, одержанi фiзичною особою вiд пiдприємств, установ, органiзацiй, фiзичних осiб - суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi з усiх регiонiв України; про сплаченi нею податки, збори; про майно, що перебуває у власностi; про наданi їй пiльги.

     Збереження порядку i форм облiку платникiв податкiв, що були встановленi ранiше, для осiб, якi через свої релiгiйнi або iншi переконання вiдмовляються вiд iдентифiкацiйного номера, не дає можливостi органам державної податкової служби в стислi термiни отримувати об'єктивнi вiдомостi про фiзичну особу.

     Проблема однозначної iдентифiкацiї фiзичної особи - це проблема не тiльки Державної податкової адмiнiстрацiї, а й Пенсiйного фонду та Мiнiстерства працi та соцiальної полiтики України. Вiдмова частини суспiльства вiд iдентифiкацiйних номерiв ускладнює не лише вирiшення поставлених завдань перед органами державної податкової служби щодо забезпечення находжень до бюджету, а й ставить пiд загрозу зриву функцiонування iнших державних систем, де використовуються iдентифiкацiйнi номери.

     Однозначно iдентифiкувати фiзичну особу за прiзвищем, iменем, по батьковi та за серiєю Й номером паспорта неможливо тому, що використання цих реквiзитiв не лише збiльшує обсяг iнформацiї, а й, враховуючи те, що отримати кiлька паспортiв не є проблемою, призводить до помилок при iдентифiкацiї особи в iнформацiйних системах. Допущення будь-якої елементарної неточностi при введеннi iменi, прiзвища, по батьковi та дати народження може спричинити iдентифiкацiю рiзних осiб.

     До речi, за даними аналiзу найбiльш поширених прiзвищ, iмен та по батьковi серед громадян, зареєстрованих в Державному реєстрi фiзичних осiб, найбiльш поширеним iменем є Шевченко Микола Iванович - 759 осiб. Крiм того, виявлено, що 23 з них мають попарно однакову дату народження.

     Протягом життя людина може змiнювати прiзвище, iм'я та паспортнi данi. Тим самим iснує можливiсть iдентифiкацiї цiєї особи як двох осiб. I данi про доходи та сплаченi податки, страховi внески у Пенсiйний фонд, можуть реєструватися як данi про рiзних платникiв податкiв.

     Цифровий номер платника податкiв зручний у використаннi, оскiльки забезпечує компактне зберiгання, зменшує вiрогiднiсть неоднозначної iдентифiкацiї фiзичних осiб, забезпечує обробку та пошук рiзноманiтних даних у єдинiй базi платникiв. Iснуюча єдина атоматизована база даних Державного реєстру дає змогу завжди проконтролювати достовiрнiсть iдентифiкацiйного номера. Наявнiсть кiлькох баз даних з рiзними ключами пошуку по них, а саме - з цифровими номерами i з прiзвищами, iменами, по батьковi та паспортними даними, не дозволять ефективно виконувати аналiтичнi роботи в органах державної податкової служби та здiйснювати роботи по обмiну iнформацiєю з iнформацiйними системами iнших державних органiв, що зазначено цiлою низкою нормативних актiв України.

     Отже, необхiднiсть запровадження цифрових номерiв в автоматизованих iнформацiйних системах очевидна, оскiльки за прiзвищем, iменем, по батьковi та паспортними даними однозначно iдентифiкувати фiзичну особу неможливо.

     Що стосується ст.58 Конституцiї України, то, справдi, вона проголошує, що закони та iншi нормативно-правовi акти не мають зворотної дiї в часi, крiм випадкiв, коли вони пом'якшують або скасовують вiдповiдальнiсть особи. Але сплата податкiв особою є не вiдповiдальнiстю особи, а її обов'язком. Тому закон не має зворотної дiї у часi i вiдмовитися вiд прийнятого ранiше номера не можна.

Заступник голови ДПА В.Росоловський
Copyright © 2025 НТФ «Интес»
Все права сохранены.