В очікуванні українського: чи збільшить Україна експорт до Британії
І чим буде корисне скасування мит на національні товари до цієї країни
19 червня 2022 року Верховна Рада України ухвалила законопроєкт №0155 від 30 травня 2022 року «Про ратифікацію Угоди № 1 у формі обміну листами між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії про внесення змін до Угоди про політичне співробітництво, вільну торгівлю і стратегічне партнерство між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії» («Угода про лібералізацію»). Як саме вплине на економіку України ця Угода та чи стане це дієвим інструментом для збільшення експорту з України розповіла Mind партнерка АО «Саєнко Харенко», керівниця практики міжнародної торгівлі Анжела Махінова.
Фактично зазначена Угода це реалізація домовленостей України та Великобританії, які були озвучені Великобританією ще 25 квітня 2022 року.
Запропонована Угода про лібералізацію передбачає призупинення всіх мит та тарифних квот для експорту товарів походженням з України до Великобританії строком на 1 рік. Спробуємо розібратися, як вплине лібералізація на експорт з України.
ТОП-15 позицій експорту з України за вартісними показниками у 2021 році
Товарна позиція |
Вага, кг |
Вартість імпорту, $ |
Наявність обмежень на момент лібералізації |
1512 Олії соняшникова, сафлорова або бавовняна та їх фракції, рафіновані або нерафіновані, але без зміни їх хімічного складу: | 132 454 191 | 170 109 390 | н/а |
1205 Насіння свиріпи або ріпаку, подрібнене або неподрібнене: | 238 446 542 | 155 577 740 | н/а |
7207 Напівфабрикати з вуглецевої сталі: | 230 636 170 | 150 896 590 | н/а |
1005 Кукурудза: | 597 035 074 | 135 412 350 | Тарифна квота |
108 355 тонн/рік на кукурудзу, кукурудзяне борошно та гранули: | |||
1005 90 (00) | |||
1102 20 (10-90) | |||
1103 13 (10-90) | |||
1103 20 (40) | |||
1104 23 (10-30-90-99) | |||
Мито на 1005 90 00: 94 €/т | |||
8544 Проводи ізольовані (включно з емальованими чи анодованими), кабелі (включно з коаксіальними) та інші ізольовані електричні провідники із з’єднувальними деталями або без них; кабелі волоконно-оптичні, складені з волокон з індивідуальними оболонками, незалежно від того, зібрані вони чи ні з електричними провідниками або з’єднувальними пристроями: | 3 387 345 | 72 044 277 | н/а |
7209 Плоский прокат з вуглецевої сталі, завширшки 600 мм або більше, холоднокатаний (обтиснений у холодному стані), неплакований, без гальванічного або іншого покриття: | 48 970 520 | 41 423 720 | н/а |
7208 Прокат плоский з вуглецевої сталі завширшки 600 мм або більше, гарячекатаний, неплакований, без гальванічного чи іншого покриття: | 42 744 909 | 34 804 290 | н/а |
1001 Пшениця і суміш пшениці та жита (меслин): | 27 969 368 | 29 021 534 | н/а |
7213 Прутки та бруски гарячекатані, вільно укладені в бунти, вироблені з вуглецевої сталі: | 24 317 283 | 19 780 590 | н/а |
1704 Кондитерські вироби з цукру (включно з білим шоколадом) без вмісту какао: | 5 178 476 | 19 408 360 | Тарифна квота 409 тонн/рік чистої ваги на оброблену продукцію з цукру: |
1702 50 (00) | |||
1702 90 (10) | |||
1704 90 (99) (з вмістом цукру ≥ 70 %) | |||
1806 10 (30-90) | |||
1806 20 (95) (з вмістом цукру ≥ 70 %) | |||
1901 90 (99) (з вмістом цукру ≥ 70 %) | |||
2101 12 (98) | |||
2101 20 (98) | |||
3302 10 (29) | |||
Мито на 1704 90 99: 9 + EA | |||
MAX 18,7 + AD S/Z | |||
2306 Макуха та інші тверді відходи і залишки, одержані під час добування рослинних жирів і олій, за винятком відходів товарної позиції 2304 або 2305, мелені або немелені, негранульовані або гранульовані: | 56 827 834 | 17 314 150 | н/а |
9403 Інші меблі та їх частини: | 6 411 902 | 16 234 481 | н/а |
7202 Феросплави: | 6 995 510 | 13 723 548 | н/а |
2902 Вуглеводні циклічні: | 8 892 735 | 8 911 970 | н/а |
1201 Соєві боби, подрібнені або неподрібнені: | 11 841 190 | 8 303 180 | н/а |
Як видно з таблиці вище, український експорт представлений в основному сировинною продукцією. Водночас, навіть до лібералізації до більшості із зазначеної продукції не застосовувалися імпортні мита чи тарифні квоти.
Там, де застосовувалися тарифні квоти, експорт з України здійснювався понад квоту зі сплатою мита (див. позиції по кукурудзі та кондитерських виробах).
Нагадаємо, що тарифна квота передбачає, що в рамках квоти мито не сплачується, а понад квоту сплачується встановлене мито.
Що заважає зростанню експорта в Україні?
Теоретично, збільшення експорту могло б відбутися за рахунок квотованих позицій, а також за рахунок ряду видів аграрної продукції, по якій будуть скасовані тарифні квоти і мита, наприклад, крохмаль, певні види пластівців, певні види круп, ячмінь тощо.
Однак, наразі існує багато об’єктивних перепон для зростання експорту з України:
Угода про лібералізацію не скасовує/не призупиняє нетарифні бар’єри в міжнародній торгівлі. Це означає, що для промислової продукції потрібно дотримуватися всіх відповідних процедур оцінки відповідності, а для аграрної/продовольчої продукції потрібно визнання санітарних та фітосанітарних заходів (індивідуальне, галузеве чи системи загалом). Це потребує фінансових і часових витрат для українського бізнесу для отримання доступу на ринок Великобританії;
Логістична проблема – блокування портів стало суттєвою перепоною для українського експорту. На жаль, найближчим часом вирішити її не вийде. Залізничні перевезення не зможуть повністю замінити порти;
Угода про лібералізацію не призупиняє дію спеціальних (захисних) заходів (тарифна квота + 25% мита), які застосовуються до імпорту з України холоднокатаного плоского прокату, товстого листового прокату та прутків. Це суттєва відмінність у порівнянні з лібералізацією ЄС, яка у тому числі стосувалася призупинення дії антидемпінгових і захисних заходів;
Руйнування українських підприємств та/або суттєве утруднення їхньої виробничої діяльності (зокрема, в частині доступу до сировини тощо). Згідно з публічною інформацією, Україна в середньому отримає на 30 % – 40 % врожаю менше по агропродукції у 2022 році через воєнні дії.
Джерело:
https://mind.ua/