ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ

вiд 02.07.99 р. N 428/4/12-0110


Щодо застосування положень ст. 22 Конвенцiї мiж Урядом України i Урядом Республiки Польща про уникнення подвiйного оподаткування

     Державна податкова адмiнiстрацiя України розглянула запит стосовно застосування положень статтi 22 Конвенцiї мiж Урядом України i Урядом Республiки Польща про уникнення подвiйного оподаткування доходiв i майна та попередження податкових ухилень (надалi - Конвенцiя), яку було укладено 12 сiчня 1993 року, i повiдомляє наступне.

     З метою уникнення подвiйного оподаткування Конвенцiя встановлює двi категорiї правил.

     По-перше, стосовно рiзних видiв доходiв, як вони визначенi в статтях з 6 по 22, вiдповiднi права оподаткування держави-джерела i держави-резиденцiї. Стосовно деяких видiв доходу i майна, виключне право оподаткування надається однiй iз договiрних держав. Друга договiрна держава, таким чином, не може оподатковувати податком цi види доходiв i подвiйне оподаткування уникається. Як правило, виключне право оподаткування надається країнi резиденцiї.

     У разi iнших статей доходу i майна право оподаткування не є виключним. Стосовно трьох видiв доходу (дивiденди, проценти i роялтi), незважаючи на право обох держав оподатковувати цi види доходу, сума податку, що стягується державою-джерелом, обмежена ставкою податку, визначеною Конвенцiєю.

     По-друге, в мiру того, як цi положення дають державi джерела повне або обмежене право оподаткування, держава резиденцiї повинна усунути подвiйне оподаткування (стаття 24) вiдповiдно до свого законодавства.

     Виходячи з вищевикладеного, доход i майно можуть бути видiленi у три групи вiдповiдно до права держави джерела їх оподатковувати:

     - доход i майно, якi можуть оподатковуватись без обмеження у державi джерела;

     - доход, який пiдлягає обмеженому оподаткуванню у державi джерела;

     - доход i майно, якi не можуть оподатковуватись у державi джерела.

     Вiдповiдно до п. 1 статтi 22 Конвенцiї фiзична особа, яка тимчасово перебуває у договiрнiй державi з метою викладання або проведення дослiдних робiт в унiверситетi, вищiй та середнiй школi, або iншому закладi освiти, яка має або безпосередньо перед цим вiзитом мала постiйне мiсце проживання в другiй договiрнiй державi, буде звiльнятися вiд оподаткування у першiй згаданiй договiрнiй державi по винагородi за викладання або проведення дослiдних робiт, якщо перiод перебування цiєї особи не перевищує двох рокiв, починаючи вiд дня її першого приїзду з цiєю метою. Тобто цей вид доходу належить до третьої вищеназваної групи доходiв, якi не можуть оподатковуватись у державi джерела i вiдповiдно оподатковуються країною резиденцiї.

     Враховуючи вищевикладене, одним iз видiв доходу, який за Конвенцiєю оподатковується в Українi без будь-яких обмежень згiдно з її законодавством є, зокрема, доход резидентiв України у якостi викладачiв або науково-дослiдних працiвникiв, одержуваний за викладання або проведення дослiдних робiт в Польщi протягом перiоду, що не перевищує двох рокiв, оскiльки дворiчне звiльнення вiд оподаткування доходiв вищеназваних категорiй резидентiв України Республiкою Польща означає право України оподатковувати такi доходи.

Голова ДПА України М. Азаров

"Налоговый, банковский, таможенный КОНСУЛЬТАНТ", N 42, 19 жовтня 1999 р.

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.