Документ скасований: Постанова НБУ № 90 від 30.06.2020

ПРАВЛIННЯ НАЦIОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

вiд 31 липня 2015 року N 499


Про внесення змiн до Положення про порядок органiзацiї та проведення перевiрок з питань запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму

     На виконання статей 3, 14 Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення", вiдповiдно до статей 7, 15, 55, 56 Закону України "Про Нацiональний банк України", статтi 63 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть", а також з метою пiдвищення ефективностi здiйснення Нацiональним банком України нагляду за дотриманням банками, фiлiями iноземних банкiв, небанкiвськими фiнансовими установами-резидентами, якi є платiжними органiзацiями та/або членами чи учасниками платiжних систем, у частинi надання ними фiнансової послуги щодо переказу коштiв на пiдставi вiдповiдних лiцензiй, зокрема Нацiонального банку України (крiм операторiв поштового зв'язку в частинi здiйснення ними переказу коштiв) (далi - фiнансовi установи), вимог законодавства України, що регулює вiдносини у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення, Правлiння Нацiонального банку України постановляє:

     1. Унести змiни до Положення про порядок органiзацiї та проведення перевiрок з питань запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму, затвердженого постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 20 червня 2011 року N 197, зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 13 липня 2011 року за N 852/19590 (зi змiнами), виклавши його в новiй редакцiї, що додається.

     2. Департаменту фiнансового монiторингу (Береза I. В.) довести змiст цiєї постанови до вiдома банкiв та фiнансових установ i забезпечити її розмiщення на сторiнцi Офiцiйного iнтернет-представництва Нацiонального банку України.

     3. Контроль за виконанням цiєї постанови покласти на першого заступника Голови Нацiонального банку України Писарука О. В.

     4. Постанова набирає чинностi з дня, наступного за днем її офiцiйного опублiкування.

Голова В. О. Гонтарева

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правлiння Нацiонального банку України
20 червня 2011 року N 197
(у редакцiї постанови Правлiння Нацiонального банку України
вiд 31 липня 2015 року N 499)

Положення про порядок органiзацiї та проведення перевiрок з питань запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення

I. Загальнi положення

     1. Це Положення розроблено вiдповiдно до статтi 7 Закону України "Про Нацiональний банк України", статтi 63 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть", статтi 14 Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення", з метою встановлення порядку органiзацiї та проведення Нацiональним банком України (далi - Нацiональний банк) перевiрок з питань дотримання банками, їх вiдокремленими пiдроздiлами, фiлiями iноземних банкiв (далi - банки), небанкiвськими фiнансовими установами-резидентами, якi є платiжними органiзацiями та/або членами чи учасниками платiжних систем, їх вiдокремленими пiдроздiлами (далi - установи), у частинi надання ними фiнансової послуги щодо переказу коштiв на пiдставi вiдповiдних лiцензiй, зокрема Нацiонального банку (крiм операторiв поштового зв'язку в частинi здiйснення ними переказу коштiв), вимог законодавства, яке регулює вiдносини у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далi - легалiзацiя кримiнальних доходiв або фiнансування тероризму), у тому числi нормативно-правових актiв Нацiонального банку (далi - законодавство з питань фiнансового монiторингу).

     2. У цьому Положеннi термiни вживаються в таких значеннях:

     1) акт про результати безвиїзного нагляду з питань фiнансового монiторингу (далi - акт) - офiцiйний документ, в якому зафiксованi виявленi працiвниками Нацiонального банку порушення банком/установою вимог законодавства з питань фiнансового монiторингу та факти, що можуть свiдчити про здiйснення ризикової дiяльностi, яка загрожує iнтересам вкладникiв чи iнших кредиторiв банку (щодо використання послуг банку для легалiзацiї кримiнальних доходiв або фiнансування тероризму) (далi - ризикова дiяльнiсть), що складається працiвниками Нацiонального банку за результатами безвиїзного нагляду;

     2) безвиїзний нагляд з питань фiнансового монiторингу - аналiз дiяльностi банку/установи, який проводиться працiвниками Нацiонального банку в примiщеннях Нацiонального банку в порядку, установленому в роздiлi IV цього Положення;

     3) виїзна перевiрка - перевiрка банку/установи, яка проводиться безпосередньо за його/її мiсцезнаходженням, за визначений перiод його/її дiяльностi iнспекцiйної групою Нацiонального банку (далi - iнспекцiйна група);

     4) дата виїзної перевiрки - календарна дата, станом на яку здiйснюється виїзна перевiрка та вiдображається стан справ банку/установи в довiдцi про виїзну перевiрку;

     5) дата закiнчення проведення безвиїзного нагляду з питань фiнансового монiторингу - дата отримання банком/установою вiд Нацiонального банку повiдомлення про закiнчення проведення безвиїзного нагляду з питань фiнансового монiторингу або акта;

     6) дата початку проведення безвиїзного нагляду з питань фiнансового монiторингу - дата отримання банком/установою запиту Нацiонального банку про надання iнформацiї, матерiалiв, документiв (їх копiй та/або витягiв з них), письмових пояснень, необхiдних для проведення безвиїзного нагляду з питань фiнансового монiторингу;

     7) довiдка про виїзну перевiрку - офiцiйний документ, що мiстить результати виїзної перевiрки та складається iнспекцiйною групою;

     8) керiвник банку/установи - голова правлiння банку / керiвник установи / керiвник вiдокремленого пiдроздiлу банку, установи / керiвник фiлiї iноземного банку або особа, яка виконує обов'язки однiєї iз зазначених осiб;

     9) керiвник Нацiонального банку - Голова Нацiонального банку або заступник Голови Нацiонального банку, або керiвник структурного пiдроздiлу центрального апарату Нацiонального банку, який здiйснює нагляд за дотриманням банками/установами вимог законодавства з питань фiнансового монiторингу (далi - Департамент), або особа, яка виконує обов'язки однiєї iз зазначених осiб;

     10) перевiрка з питань дотримання вимог законодавства з питань фiнансового монiторингу (далi - перевiрка) - планова або позапланова виїзна перевiрка, безвиїзний нагляд з питань фiнансового монiторингу;

     11) перiод, що пiдлягає виїзнiй перевiрцi, - це перiод дiяльностi банку/установи, що перевiряється iнспекцiйною групою щодо дотримання ним/нею вимог законодавства з питань фiнансового монiторингу;

     12) планова виїзна перевiрка - виїзна перевiрка, яка проводиться вiдповiдно до затвердженого Нацiональним банком рiчного плану виїзних перевiрок з питань фiнансового монiторингу (далi - План);

     13) позапланова виїзна перевiрка - виїзна перевiрка, яка проводиться вiдповiдно до розпорядження Нацiонального банку.

     Термiни, що використовуються в цьому Положеннi, уживаються вiдповiдно до їх значень, наведених у Законах України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть", "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення", "Про запобiгання корупцiї" та iнших законодавчих актах, а також нормативно-правових актах Нацiонального банку.

     3. Перевiрка банку/установи проводиться з метою визначення дотримання ним/нею вимог законодавства з питань фiнансового монiторингу, а також достатностi заходiв, що здiйснюються банком/установою для запобiгання легалiзацiї кримiнальних доходiв або фiнансуванню тероризму та вiдповiдностi цих заходiв для обмеження (зменшення) ризикiв пiд час його/її дiяльностi.

II. Органiзацiя та порядок проведення виїзних перевiрок

     4. Планова виїзна перевiрка банку/установи (крiм їх вiдокремлених пiдроздiлiв) проводиться не рiдше одного разу на три роки.

     Датою, з якої починається вiдлiк трирiчного строку для визначення початку наступної планової виїзної перевiрки банку/установи, є дата попередньої виїзної перевiрки, що зазначена в довiдцi про виїзну перевiрку.

     5. Плановi виїзнi перевiрки банкiв/установ здiйснюються вiдповiдно до Плану, який затверджує Голова Нацiонального банку або заступник Голови Нацiонального банку, який згiдно з розподiлом функцiональних обов'язкiв здiйснює загальне керiвництво та контролює дiяльнiсть Департаменту.

     6. Планова виїзна перевiрка вiдокремленого пiдроздiлу банку/установи може бути проведена без здiйснення виїзної перевiрки у вiдповiдному роцi банку - юридичної особи / установи - юридичної особи.

     7. До Плану включаються виїзнi перевiрки:

     1) банкiв/установ (крiм їх вiдокремлених пiдроздiлiв), для яких спливає трирiчний строк iз дати останньої планової виїзної перевiрки або позапланової виїзної перевiрки, якщо пiд час її проведення був охоплений весь перелiк питань їх дiяльностi у сферi фiнансового монiторингу;

     2) банкiв/установ (крiм їх вiдокремлених пiдроздiлiв), якщо з дня отримання ними банкiвської лiцензiї / лiцензiї Нацiонального банку на переказ коштiв без вiдкриття рахункiв минуло бiльше нiж 12 мiсяцiв, а їх виїзна перевiрка ще не проводилася;

     3) банкiв/установ, перелiк яких визначається за результатами проведеної Нацiональним банком оцiнки ризикiв використання послуг банкiв/установ для легалiзацiї кримiнальних доходiв або фiнансування тероризму;

     4) банкiв, за результатами попередньої перевiрки яких було встановлено здiйснення ризикової дiяльностi;

     5) банкiв, до яких чи власникiв iстотної участi яких iноземними державами або мiждержавними об'єднаннями, або мiжнародними органiзацiями застосовано санкцiї, що становлять загрозу iнтересам вкладникiв чи iнших кредиторiв банку та/або стабiльностi банкiвської системи;

     6) банкiв/установ, щодо яких Нацiональний банк має iнформацiю, отриману вiд державних органiв, що свiдчить / може свiдчити про порушення ними вимог законодавства з питань фiнансового монiторингу.

     8. Плановi виїзнi перевiрки банкiв/установ проводяться на пiдставi виданого iнспекцiйнiй групi посвiдчення на право проведення виїзної перевiрки (далi - посвiдчення), оформленого на бланку Нацiонального банку та пiдписаного керiвником Нацiонального банку.

     9. У посвiдченнi зазначаються найменування банку/установи, що перевiряється, пiдстава для проведення виїзної перевiрки, строки проведення виїзної перевiрки (дати початку i закiнчення), перiод, що пiдлягає виїзнiй перевiрцi, склад iнспекцiйної групи та її керiвник (iз зазначенням прiзвища, iменi, по батьковi, посади), iнше (за потреби).

     10. Планова виїзна перевiрка банку/установи здiйснюється вiдповiдно до програми виїзної перевiрки, у якiй зазначається перелiк питань, що пiдлягають виїзнiй перевiрцi. Програма виїзної перевiрки оформляється у формi додатка до посвiдчення, затверджується керiвником Нацiонального банку та є невiд'ємною частиною посвiдчення.

     У програмi виїзної перевiрки за потреби зазначається формат надання банком/установою необхiдної для виїзної перевiрки iнформацiї.

     11. Нацiональний банк за наявностi обґрунтованих пiдстав може прийняти рiшення про проведення позапланової виїзної перевiрки банку/установи. Такими пiдставами є:

     1) результати безвиїзного нагляду з питань фiнансового монiторингу;

     2) iнформацiя iнших пiдроздiлiв Нацiонального банку, державних органiв, органiв нагляду iноземних держав про факти, що свiдчать/можуть свiдчити про порушення вимог законодавства з питань фiнансового монiторингу;

     3) результати узагальнення матерiалiв виїзних перевiрок окремих банкiв/установ, що несуть взаємопов'язаний або системний змiст.

     12. Позапланова виїзна перевiрка призначається за окремим дорученням Голови Нацiонального банку або уповноваженої ним особи, що оформляється розпорядженням, у якому зазначаються найменування банку/установи, що перевiряється, пiдстава для проведення виїзної перевiрки, строки проведення виїзної перевiрки (дати початку i закiнчення), перiод, що пiдлягає виїзнiй перевiрцi, склад iнспекцiйної групи та її керiвник (iз зазначенням прiзвища, iменi, по батьковi, посади), перелiк питань, якi пiдлягають виїзнiй перевiрцi, iнше (за потреби).

     13. Виїзна перевiрка може здiйснюватися з окремих питань дiяльностi банку/установи або охоплювати весь перелiк питань дiяльностi банку/установи у сферi фiнансового монiторингу.

     Перелiк питань, що пiдлягають перевiрцi в банку/установi, визначається за результатами проведеної Нацiональним банком оцiнки ризикiв використання послуг банкiв/установ для легалiзацiї кримiнальних доходiв або фiнансування тероризму.

     14. Строк проведення виїзної перевiрки не повинен перевищувати 20 робочих днiв та визначається залежно вiд виду виїзної перевiрки, виду (напрямiв) дiяльностi i спецiалiзацiї за видами послуг, обсягiв фiнансових операцiй банку/установи, у тому числi групи, до якої належить банк, за винятком випадкiв, зазначених у пунктi 19 цього роздiлу.

     15. Нацiональний банк зобов'язаний повiдомити банк/установу про проведення планової виїзної перевiрки не пiзнiше нiж за 10 календарних днiв до початку цiєї перевiрки.

     Повiдомлення про проведення планової виїзної перевiрки (далi - повiдомлення) оформляється службовим листом Нацiонального банку, пiдписується керiвником Нацiонального банку та надсилається засобами поштового зв'язку або електронного зв'язку Нацiонального банку та мiстить таку iнформацiю:

     1) дати початку та закiнчення виїзної перевiрки;

     2) перiод, що пiдлягає виїзнiй перевiрцi;

     3) iнформацiю про керiвника iнспекцiйної групи та контактний телефон;

     4) iншу iнформацiю (за потреби).

     Для забезпечення проведення виїзної перевiрки разом iз повiдомленням у виглядi додатка до нього до банку/установи може надсилатися перелiк iнформацiї, матерiалiв (у тому числi в електронному виглядi у визначених структурi та форматi) та документiв (їх копiй та/або витягiв з них), якi банк/установа зобов'язаний(а) пiдготувати та надати Нацiональному банку в термiни, обсягах та порядку, визначених у повiдомленнi.

     16. Керiвник або заступник керiвника iнспекцiйної групи пiд час проведення виїзної перевiрки має право подавати банку/установi запити в письмовiй формi про надання необхiдних для виїзної перевiрки iнформацiї, матерiалiв (у тому числi в електронному виглядi у визначених структурi та форматi), документiв (їх копiй та/або витягiв з них) та письмових пояснень щодо проведених фiнансових операцiй i з iнших питань дiяльностi банку/установи (далi - запит iнспекцiйної групи).

     Банк/установа зобов'язаний(а) своєчасно та в повному обсязi надати у визначених форматi, структурi та виглядi на запит iнспекцiйної групи / вимогу керiвника Нацiонального банку достовiрну iнформацiю, матерiали, документи (їх копiї та/або витяги з них), у яких можна прочитати всi написанi в них вiдомостi, а також не створювати перешкод проведенню перевiрки та надати на першу вимогу доступ керiвнику та членам iнспекцiйної групи до всiх оригiналiв документiв, матерiалiв та iнформацiї, у тому числi до тих, що становлять iнформацiю з обмеженим доступом, що мiстить захищену законом таємницю, зокрема банкiвську, комерцiйну, таємницю фiнансового монiторингу, iншу таємницю, та конфiденцiйну iнформацiю, необхiдних для перевiрки, до системи автоматизацiї банкiвських операцiй, ресурсiв автоматизованих банкiвських систем / автоматизованих систем, що забезпечують здiйснення фiнансового монiторингу банку/установи, iнформацiйних ресурсiв, до всiх примiщень банку/установи.

     17. Запит iнспекцiйної групи складається на iм'я керiвника банку/установи у двох примiрниках за пiдписом керiвника або заступника керiвника iнспекцiйної групи з обов'язковим визначенням iнформацiї, матерiалiв, документiв (їх копiй та/або витягiв з них), письмових пояснень, що необхiдно надати, строку, форми, вигляду та порядку їх надання. Кожний запит iнспекцiйної групи пiдлягає обов'язковiй реєстрацiї в банку/установi.

     Якщо запит iнспекцiйної групи складено на двох або бiльше аркушах, то на кожному аркушi проставляється пiдпис керiвника або заступника керiвника iнспекцiйної групи.

     18. Керiвник банку/установи зобов'язаний забезпечити виконання запиту iнспекцiйної групи у визначених у ньому обсягах, форматi, порядку i термiнах.

     Iнформацiя, документи (їх копiї та/або витяги з них), письмовi пояснення, якi пiдготовленi банком/установою на запит iнспекцiйної групи, надаються iз супровiдним листом.

     Керiвник або заступник керiвника iнспекцiйної групи забезпечує фiксування дати та часу отримання iнспекцiйною групою наданих банком/установою на запит iнспекцiйної групи iнформацiї, матерiалiв, документiв (їх копiй та/або витягiв з них), пояснень.

     19. Керiвник iнспекцiйної групи за наявностi причин, що можуть свiдчити про об'єктивну неможливiсть виконання програми виїзної перевiрки в повному обсязi та встановленi строки, подає керiвниковi Нацiонального банку обґрунтоване подання щодо продовження строку або вiдмiни розпочатої виїзної перевiрки.

     Керiвник Нацiонального банку на пiдставi обґрунтованого подання може прийняти рiшення про продовження строку або вiдмiну розпочатої виїзної перевiрки. Строк, на який продовжується виїзна перевiрка, не повинен перевищувати 20 робочих днiв.

     20. У разi невиконання законних вимог або створення перешкод посадовою особою банку/установи проведенню виїзної перевiрки iнформацiя щодо цього (факти та обставини) вiдображається у довiдцi про виїзну перевiрку, а керiвник iнспекцiйної групи складає протокол про вчинення адмiнiстративного правопорушення в порядку, передбаченому Положенням про порядок накладення адмiнiстративних штрафiв, затвердженим постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 29 грудня 2001 року N 563, зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 25 сiчня 2002 року за N 62/6350 (зi змiнами).

     21. Керiвник та посадова особа банку/установи, про яку йдеться у пунктi 20 цього Положення, зобов'язанi надати керiвниковi iнспекцiйної групи пояснення в письмовiй формi щодо причин невиконання законних вимог або створення перешкод проведенню виїзної перевiрки та всi матерiали, документи (їх копiї та/або витяги з них), iнформацiю, необхiднi для складання протоколу про вчинення адмiнiстративного правопорушення.

     22. За результатами проведення планової або позапланової виїзної перевiрки банку/установи в трьох примiрниках складається довiдка про виїзну перевiрку, що пiдписується керiвником iнспекцiйної групи та її членами.

     Довiдка про виїзну перевiрку мiстить дату її складання, найменування банку/установи, що перевiрялися, вид перевiрки (планова чи позапланова), перiод, що пiдлягав перевiрцi, строк проведення перевiрки, висновки, iнформацiю про виявленi порушення банком/установою законодавства з питань фiнансового монiторингу, факти, що можуть свiдчити про здiйснення ризикової дiяльностi банком, супровiдну iнформацiю та рекомендацiї банку/установi, факти протидiї проведенню перевiрки (якщо такi були), iншу iнформацiю (за потреби).

     23. Матерiалами виїзної перевiрки є всi документи (їх копiї та/або витяги з них), письмовi пояснення та iнформацiя, що були наданi банком/установою на запит Нацiонального банку/iнспекцiйної групи в паперовому виглядi, вилученi iнспекцiйною групою копiї документiв з метою проведення виїзної перевiрки. Якщо документ є лише в електронному виглядi, то банк/установа на запит iнспекцiйної групи зобов'язаний(а) надати його копiю (витяг з нього) на паперовому носiї.

     Матерiали виїзної перевiрки, наданi банком/установою, повиннi мати належну якiсть, щоб можна було прочитати та вiзуально сприйняти всю зазначену вперше в них текстову та символьну iнформацiю, зокрема цифри, букви, знаки, символи, кольори, розпiзнати реквiзити документiв, пiдписи, вiдбитки печаток, форми бланкiв.

     Пiдготовленi банком/установою на запит iнспекцiйної групи документи, iнформацiя та письмовi пояснення надаються за пiдписом керiвника банку/установи, скрiпленого вiдбитком печатки банку/установи iз зазначенням дати надання. Копiї документiв, витяги з них, що надаються на запит iнспекцiйної групи, засвiдчуються пiдписом керiвника, що скрiплюється вiдбитком печатки банку/установи iз зазначенням його посади, iнiцiалiв та прiзвища, дати засвiдчення та проставленням напису "Згiдно з оригiналом".

     Якщо копiя документа/витяг з нього складається з двох i бiльше сторiнок (аркушiв), то її/його сторiнки (аркушi) повиннi бути пронумерованi та прошитi банком/установою та на її/його зворотному боцi останнього аркуша на окремому невеликому аркушi, що наклеюється на нього поверх кiнцiв ниток, зазначається напис: "Пронумеровано та прошнуровано ... арк." (зазначається кiлькiсть аркушiв цифрами та словами) та проставляється вiдмiтка про засвiдчення копiї документа/витягу з нього в порядку, визначеному в абзацi третьому цього пункту.

     Крiм вiдмiтки про засвiдчення на копiях документiв/витягах iз них банк/установа зазначає пояснювальнi написи в порядку, визначеному у запитi iнспекцiйної групи.

     Матерiали виїзної перевiрки, наданi банком/установою, на якi є посилання в довiдцi про виїзну перевiрку, є невiд'ємною частиною довiдки про виїзну перевiрку.

     24. Два примiрники довiдки про виїзну перевiрку (з окремими додатками) для ознайомлення та пiдписання керiвником банку/установи та вiдповiдальним працiвником з питань фiнансового монiторингу (далi - вiдповiдальний працiвник) (щодо вiдокремленого пiдроздiлу банку/установи - у разi наявностi вiдповiдального працiвника) передаються вiдповiдальному працiвниковi (у разi тимчасової вiдсутностi вiдповiдального працiвника - особi, яка тимчасово виконує його обов'язки) пiд пiдпис iз зазначенням дати передавання на третьому примiрнику довiдки про виїзну перевiрку, який зберiгається в керiвника або одного з членiв iнспекцiйної групи, або надсилаються до банку/установи не пiзнiше п'ятого робочого дня з дня закiнчення виїзної перевiрки з урахуванням вимог щодо пересилання документiв iз грифом обмеження доступу, установлених Нацiональним банком (рекомендованим листом iз повiдомленням про вручення).

     За необхiдностi Нацiональний банк надсилає копiю довiдки про виїзну перевiрку банку (з окремими додатками) для ознайомлення правлiнню банку / керiвниковi фiлiї iноземного банку з урахуванням вимог щодо пересилання документiв iз грифом обмеження доступу, установлених Нацiональним банком (рекомендованим листом iз повiдомленням про вручення).

     Надсилання Нацiональним банком до банку/установи довiдки про виїзну перевiрку банку/установи (за необхiдностi її копiї) здiйснюється одноразово в порядку, визначеному цим Положенням.

     25. Керiвник банку/установи та вiдповiдальний працiвник зобов'язанi не пiзнiше нiж на третiй робочий день з дати отримання банком/установою двох примiрникiв довiдки про виїзну перевiрку ознайомитися з одержаними примiрниками, пiдписати їх, зазначивши дату, та повернути пiдписаний другий примiрник довiдки про виїзну перевiрку до Нацiонального банку.

     Неотримання довiдки про виїзну перевiрку протягом мiсяця з дня її надiслання Нацiональним банком засобами поштового зв'язку з незалежних вiд Нацiонального банку причин та/або порушення порядку, та/або строку ознайомлення, та/або пiдписання, та/або повернення, що зазначенi в абзацi першому цього пункту, та/або не пiдписання, та/або не повернення другого примiрника довiдки про виїзну перевiрку банком/установою до Нацiонального банку не позбавляє її офiцiйностi та законної (юридичної) сили. У цьому разi довiдка про виїзну перевiрку вважається доведеною до вiдома банку/установи та такою, що не має пояснень та заперечень, а її третiй примiрник, що залишився у Нацiонального банку, є пiдставою для прийняття ним вiдповiдних рiшень у межах повноважень.

     Банк/установа має право надати письмовi пояснення, заперечення щодо обставин, фактiв i висновкiв, викладених у довiдцi про виїзну перевiрку з обов'язковими пiдтвердними документами, iнформацiєю (далi - документальне пiдтвердження).

     За наявностi заперечень щодо обставин, фактiв i висновкiв, викладених у довiдцi про виїзну перевiрку, керiвник банку/установи та вiдповiдальний працiвник пiдписують довiдку про виїзну перевiрку iз позначкою "iз запереченнями".

     Заперечення до довiдки про виїзну перевiрку, пояснення викладаються в письмовiй формi як окремий документ, якi пiдписуються керiвником банку/установи, пiдпис якого скрiплюється вiдбитком печатки банку/установи, та вiдповiдальним працiвником (щодо вiдокремленого пiдроздiлу банку/установи - у разi наявностi вiдповiдального працiвника) iз зазначенням дати їх пiдписання.

     Письмовi пояснення, заперечення до довiдки про виїзну перевiрку разом з їх документальним пiдтвердженням є невiд'ємною частиною довiдки про виїзну перевiрку.

     26. Банк/установа надсилає протягом строку, установленого в пунктi 25 цього роздiлу, пiдписаний другий примiрник довiдки про виїзну перевiрку, письмовi пояснення, заперечення до довiдки про виїзну перевiрку (за наявностi) до Нацiонального банку iз супровiдним листом, пiдписаним керiвником банку/установи, iз забезпеченням гарантованої доставки та конфiденцiйностi таких документiв.

     27. Власником довiдки про виїзну перевiрку банку/установи з моменту її пiдписання керiвником та членами iнспекцiйної групи Нацiонального банку, додаткiв до неї (у тому числi матерiалiв виїзної перевiрки) з моменту їх отримання Нацiональним банком є виключно Нацiональний банк.

     Довiдка про виїзну перевiрку банку/установи разом з додатками (у тому числi матерiалами виїзної перевiрки) становить iнформацiю з обмеженим доступом, що мiстить захищену законом таємницю, зокрема банкiвську, комерцiйну таємницi, таємницю фiнансового монiторингу, та може мiстити iншу передбачену законом таємницю, а також конфiденцiйну iнформацiю, що збирається Нацiональним банком пiд час здiйснення нагляду, розголошення якої може завдати шкоди особi, суспiльству i державi.

     Усi документи, що складенi Нацiональним банком з використанням та/або на пiдставi iнформацiї, що мiститься в довiдцi про виїзну перевiрку банку/установи, додатках до неї (у тому числi в матерiалах виїзної перевiрки), становлять iнформацiю з обмеженим доступом, що мiстить захищену законом таємницю, яка вiдповiдно до законодавства України не має доводитися до вiдома осiб, яких вона стосується, та поширюються Нацiональним банком у порядку, визначеному законодавством України.

     28. До здiйснення перевiрок банкiв/установ не можуть залучатися працiвники Нацiонального банку, якi мають реальний чи потенцiйний конфлiкт iнтересiв, у тому числi якщо їх близькi особи є керiвниками, учасниками банку/установи, членами наглядового, виконавчого, iншого органу управлiння та контролю банку/установи, кiнцевими бенефiцiарними власниками (контролерами) банку/установи, мають iншi корпоративнi та/або трудовi вiдносини, та/або особистi, та/або дiловi зв'язки з банком/установою, що перевiряється. Обов'язок повiдомлення керiвника Департаменту про наявнiсть реального чи потенцiйного конфлiкту iнтересiв покладається на працiвника Нацiонального банку до початку перевiрки банку/установи. Працiвник Нацiонального банку несе вiдповiдальнiсть за приховування такої iнформацiї згiдно iз законодавством України.

     У разi виявлення (отримання) пiд час проведення перевiрки iнформацiї (фактiв), що свiдчить про наявнiсть у працiвника Нацiонального банку, залученого до перевiрки, реального чи потенцiйного конфлiкту iнтересiв, Нацiональний банк негайно вiдстороняє (усуває) вiд проведення перевiрки такого працiвника та вживає заходiв, передбачених Законом України "Про запобiгання корупцiї". Замiсть вiдстороненого (усунутого) працiвника Нацiонального банку до проведення перевiрки може бути залучений iнший.

III. Права та обов'язки iнспекцiйної групи та керiвникiв банку/установи

     29. Члени iнспекцiйної групи пiд час проведення виїзної перевiрки банку/установи мають право:

     1) вiльного доступу до всiх оригiналiв документiв, матерiалiв та iнформацiї, у тому числi до тих, що становлять iнформацiю з обмеженим доступом, що мiстить захищену законом таємницю, зокрема банкiвську, комерцiйну, таємницю фiнансового монiторингу, iншу таємницю, а також конфiденцiйну iнформацiю, необхiдних для перевiрки, до системи автоматизацiї банкiвських операцiй, ресурсiв автоматизованих банкiвських систем / автоматизованих систем, що забезпечують здiйснення фiнансового монiторингу банку/установи, iнформацiйних ресурсiв;

     2) вiльного доступу до всiх примiщень банку/установи в робочий час та в неробочий час за потреби;

     3) збирати та вимагати вiд банку/установи надання будь-якої iнформацiї, матерiалiв, документiв (їх копiй та/або витягiв з них), письмових пояснень, необхiдних для здiйснення виїзної перевiрки;

     4) безоплатно одержувати вiд банку/установи будь-яку iнформацiю, матерiали, документи (їх копiї та/або витяги з них), пояснення (у тому числi письмовi) щодо його/її дiяльностi, вилучати копiї документiв, що свiдчать про порушення законодавства з питань фiнансового монiторингу;

     5) одержувати вiд банку/установи та виносити за його/її межi матерiали виїзної перевiрки, засвiдченi в установленому порядку;

     6) користуватися необхiдними для проведення виїзної перевiрки та органiзацiї дiяльностi iнспекцiйної групи технiчними засобами, у тому числi комп'ютерами, флеш-картами та iншими електронними носiями iнформацiї, програмними засобами, копiювальними апаратами, сканерами, телефонами (у тому числi стiльникового зв'язку), заносити в примiщення та виносити з примiщення банку/установи технiчнi та програмнi засоби, що належать Нацiональному банку;

     7) вимагати вiд банку/установи демонстрацiї та ознайомлення з функцiональними можливостями i ресурсами автоматизованих банкiвських систем/автоматизованих систем, що забезпечують здiйснення фiнансового монiторингу, системи автоматизацiї банкiвських операцiй, iнформацiйних ресурсiв.

     30. Керiвник банку/установи, крiм обов'язкiв, що зазначенi в роздiлi II цього Положення, зобов'язаний виконувати законнi вимоги керiвника та членiв iнспекцiйної групи, сприяти та не створювати перешкод проведенню виїзної перевiрки, а також зобов'язаний зокрема:

     1) органiзувати в день початку виїзної перевiрки зустрiч i забезпечити оперативний зв'язок членiв iнспекцiйної групи, якi здiйснюють виїзну перевiрку, з керiвниками пiдроздiлiв/фахiвцями, до обов'язкiв яких належить здiйснення дiяльностi, вiдповiдних операцiй, що пiдлягають виїзнiй перевiрцi;

     2) пiсля пред'явлення представнику охорони або служби безпеки банку/установи посвiдчення/розпорядження про перевiрку цього банку/установи забезпечити на перiод її проведення кожному члену iнспекцiйної групи вiльний (на першу вимогу) вхiд/вихiд до/з примiщення та iнших службових примiщень банку/установи протягом усього робочого дня, а за потреби в неробочий час;

     3) забезпечити iнспекцiйнiй групi вiльний доступ до всiх документiв, iнформацiї та матерiалiв з питань дiяльностi (обставин, фактiв) банку/установи;

     4) видiлити iнспекцiйнiй групi на перiод проведення виїзної перевiрки робоче мiсце в окремому вiд працiвникiв банку/установи та стороннiх осiб iзольованому службовому примiщеннi, що обладнане необхiдними меблями, вогнетривкою шафою для зберiгання документiв, комп'ютерами; забезпечити можливiсть користуватися телефоном, засобами копiювально-розмножувальної технiки. Якщо немає можливостi видiлити iнспекцiйнiй групi зазначене службове примiщення, то з урахуванням чисельностi цiєї групи та за згодою її керiвника має бути видiлене окреме робоче мiсце, обладнане згiдно з вимогами цього абзацу таким чином, щоб забезпечити належнi умови для роботи членiв iнспекцiйної групи.

     Доступ керiвника та iнших працiвникiв банку/установи до зазначеного iзольованого службового примiщення здiйснюється тiльки з дозволу керiвника iнспекцiйної групи;

     5) забезпечити своєчасне надання на запит iнспекцiйної групи повної, достовiрної iнформацiї, матерiалiв, документiв (їх копiї та/або витягiв з них), письмових пояснень у форматi, структурi, виглядi, порядку, термiнах та обсягах, визначених у запитi iнспекцiйної групи;

     6) забезпечувати членам iнспекцiйної групи демонстрацiю та ознайомлення з функцiональними можливостями автоматизованих банкiвських систем / автоматизованих систем, що забезпечують здiйснення фiнансового монiторингу, системи автоматизацiї банкiвських операцiй, iнформацiйних ресурсiв у порядку, установленому в запитi iнспекцiйної групи;

     7) забезпечувати коректну поведiнку працiвникiв банку/установи пiд час проведення виїзної перевiрки.

     Керiвник банку/установи не має права чинити будь-який тиск на членiв iнспекцiйної групи, якi здiйснюють виїзну перевiрку, та будь-яким чином обмежувати їх дiї щодо здiйснення виїзної перевiрки.

IV. Проведення безвиїзного нагляду з питань фiнансового монiторингу

     31. Працiвники Нацiонального банку здiйснюють безвиїзний нагляд з питань фiнансового монiторингу шляхом проведення аналiзу дотримання банком/установою вимог законодавства з питань фiнансового монiторингу на пiдставi:

     1) довiдки про виїзну перевiрку та матерiалiв виїзної перевiрки банку/установи;

     2) даних статистичної звiтностi банку/установи, яка подається вiдповiдно до вимог Правил органiзацiї статистичної звiтностi, що подається до Нацiонального банку України, затверджених постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 19 березня 2003 року N 124, зареєстрованих у Мiнiстерствi юстицiї України 07 травня 2003 року за N 353/7674 (зi змiнами);

     3) iнформацiї, документiв (їх копiй та/або витягiв з них), отриманих вiд банку/установи;

     4) iнформацiї та документiв, отриманих вiд пiдроздiлiв Нацiонального банку, суб'єктiв державного фiнансового монiторингу, iнших органiв державної влади.

     32. Нацiональний банк з метою проведення безвиїзного нагляду з питань фiнансового монiторингу має право запитувати в банку/установи iнформацiю (у тому числi в електронному виглядi у визначених форматi i структурi), документи (їх копiї та/або витяги з них) та письмовi пояснення щодо проведених фiнансових операцiй i з окремих питань дiяльностi банку/установи шляхом надання вiдповiдного запиту.

     Запит оформляється як службовий лист Нацiонального банку, пiдписується керiвником Нацiонального банку та надсилається засобами поштового зв'язку або електронного зв'язку Нацiонального банку.

     Керiвник банку/установи зобов'язаний забезпечити своєчасне надання на запит достовiрної iнформацiї, матерiалiв, документiв (їх копiї та/або витягiв з них), пояснень (у тому числi письмових) у визначених у ньому виглядi, структурi, обсягах, форматi, порядку i термiнах.

     Документи (їх копiї та/або витяги з них) та письмовi пояснення, якi подаються банком/установою на запит Нацiонального банку, повиннi вiдповiдати вимогам, установленим пунктом 23 роздiлу II цього Положення.

     33. У разi виявлення за результатами аналiзу отриманих iнформацiї, матерiалiв, документiв та пояснень порушень банком/установою вимог законодавства з питань фiнансового монiторингу або виявлення фактiв, що можуть свiдчити про здiйснення банком ризикової дiяльностi, працiвники Нацiонального банку складають акт у двох примiрниках.

     34. Нацiональний банк надсилає банку/установi перший примiрник акта iз супровiдним листом згiдно з установленими Нацiональним банком вимогами щодо надсилання документiв iз грифом обмеження доступу (рекомендованим листом iз повiдомленням про вручення).

     Неотримання банком/установою першого примiрника акта iз супровiдним листом iз незалежних вiд Нацiонального банку причин не позбавляє його (акт) офiцiйностi та законної (юридичної) сили.

     Банк/установа протягом трьох робочих днiв з дня отримання першого примiрника акта iз супровiдним листом має право надати Нацiональному банку пояснення чи обґрунтованi заперечення щодо обставин, фактiв порушень (за наявностi) у письмовiй формi з обов'язковим документальним пiдтвердженням.

Директор Департаменту фiнансового монiторингу I. В. Береза
ПОГОДЖЕНО:
Перший заступник Голови Нацiонального банку України О. В. Писарук
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.