У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Указ дiє з 19-09-99
Про спецiальну економiчну зону "Миколаїв"
З метою залучення iнвестицiй до провiдної галузi промисловостi Миколаївської областi - суднобудування, пiдвищення ефективностi використання виробничих потужностей суднобудiвних пiдприємств та їх експортного потенцiалу, створення науково-технiчної бази суднобудування та вiдповiдно до пункту 4 роздiлу XV "Перехiднi положення" Конституцiї України постановляю:
1. Утворити спецiальну економiчну зону "Миколаїв" (далi - спецiальна економiчна зона) у мiстi Миколаєвi з 1 сiчня 2000 року на 30 рокiв на територiї суднобудiвних пiдприємств i прилеглiй до них територiї згiдно з картою *.
Оригiнал карти зберiгається у Миколаївськiй обласнiй державнiй адмiнiстрацiї.
* Додано до оригiналу.
2. Законодавство України на територiї спецiальної економiчної зони дiє з урахуванням особливостей, передбачених цим Указом.
Положення про спецiальну економiчну зону "Миколаїв" затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
3. Спецiально уповноваженим органом управлiння спецiальною економiчною зоною є Рада з питань спецiальної економiчної зони (далi - Рада).
Рада створюється Миколаївською обласною державною адмiнiстрацiєю.
До складу Ради входять представники, делегованi Миколаївською обласною державною адмiнiстрацiєю та органами мiсцевого самоврядування, представники органу господарського розвитку спецiальної економiчної зони (далi - орган господарського розвитку), суднобудiвних пiдприємств, а також центральних органiв виконавчої влади, визначенi Кабiнетом Мiнiстрiв України.
До повноважень Ради належать:
затвердження стратегiчних i поточних програм розвитку спецiальної економiчної зони за поданням органу господарського розвитку;
схвалення iнвестицiйних проектiв у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України;
пiдготовка проектiв рiшень, пов'язаних з функцiонуванням спецiальної економiчної зони;
проведення мiжнародних тендерiв для вiдбору iнвестицiйних проектiв та їх учасникiв;
пiдготовка пропозицiй вiдповiдним органам мiсцевого самоврядування про ставки орендної плати, тарифи на комунальнi, побутовi, транспортнi та iншi послуги, що надаються пiдприємствами комунальної власностi;
розгляд у досудовому порядку спорiв, що виникають мiж органами мiсцевого самоврядування, органом господарського розвитку та суб'єктами спецiальної економiчної зони;
прийняття у межах своєї компетенцiї рiшень, обов'язкових для виконання на територiї спецiальної економiчної зони;
реалiзацiя iнших повноважень, передбачених цим Указом.
4. Органи мiсцевого самоврядування та Миколаївська обласна державна адмiнiстрацiя, на територiї яких знаходиться спецiальна економiчна зона, здiйснюють свої повноваження вiдповiдно до законодавства України з урахуванням особливостей, визначених цим Указом.
До повноважень органiв мiсцевого самоврядування належить:
укладення договору (контракту) з суб'єктами пiдприємницької дiяльностi про реалiзацiю iнвестицiйного проекту. Пiдставою для укладення договору (контракту) є схвалення Радою iнвестицiйного проекту. Порядок укладення договору (контракту) визначається Радою;
прийняття рiшення про надання в користування органу господарського розвитку спецiальної економiчної зони земельних дiлянок, об'єктiв iнфраструктури, розташованих на вiдповiднiй територiї, та природних ресурсiв мiсцевого значення.
5. Органом господарського розвитку є юридична особа, уповноважена або спецiально створена Миколаївською обласною державною адмiнiстрацiєю за участю суднобудiвних пiдприємств Миколаївської областi вiдповiдно до законодавства України.
6. До повноважень органу господарського розвитку належить:
розроблення та забезпечення реалiзацiї програм розвитку спецiальної економiчної зони;
розгляд пропозицiй суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi щодо реалiзацiї iнвестицiйних проектiв на територiї спецiальної економiчної зони та надання Радi висновку з цього питання;
реєстрацiя суб'єктiв спецiальної економiчної зони, в порядку, визначеному Миколаївською обласною державною адмiнiстрацiєю;
облаштування територiї спецiальної економiчної зони;
будiвництво об'єктiв виробничої та невиробничої iнфраструктури;
розвиток мережi комунiкацiйних зв'язкiв;
укладення договорiв про виконання пiдрядних робiт щодо облаштування територiї спецiальної економiчної зони, будiвництва i експлуатацiї об'єктiв виробничої та невиробничої iнфраструктури, розвитку мережi комунiкацiйних зв'язкiв;
укладення у межах повноважень, наданих органами мiсцевого самоврядування, iз суб'єктами пiдприємницької дiяльностi договорiв оренди земельних дiлянок, використання природних ресурсiв мiсцевого значення та об'єктiв iнфраструктури у спецiальнiй економiчнiй зонi;
участь у реалiзацiї iнвестицiйних проектiв;
провадження iншої, визначеної засновницькими документами, дiяльностi та виконання функцiй, переданих органу господарського розвитку iншими органами управлiння спецiальною економiчною зоною.
7. На територiї спецiальної економiчної зони провадяться всi види пiдприємницької дiяльностi, якi вiдповiдають метi створення зони, крiм заборонених законодавством України.
Створення на територiї спецiальної економiчної зони пiдприємств, установ та органiзацiй, дiяльнiсть яких пiдлягає лiцензуванню, здiйснюється в установленому законодавством порядку з урахуванням особливостей, передбачених цим Указом.
На територiї спецiальної економiчної зони не можуть розмiщуватися казино та iншi об'єкти грального бiзнесу.
8. Суб'єктами спецiальної економiчної зони є:
1) суб'єкти пiдприємницької дiяльностi - пiдприємства суднобудiвної промисловостi, створенi вiдповiдно до законодавства України на територiї спецiальної економiчної зони;
2) суб'єкти пiдприємницької дiяльностi - юридичнi особи, створенi вiдповiдно до законодавства України на територiї спецiальної економiчної зони, якi уклали з органом мiсцевого самоврядування договiр (контракт) про реалiзацiю на територiї цiєї зони iнвестицiйного проекту з прiоритетних видiв економiчної дiяльностi.
Перелiк прiоритетних видiв економiчної дiяльностi затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
За реєстрацiю суб'єкта спецiальної економiчної зони на територiї цiєї зони справляється плата, розмiр та напрями використання якої встановлюються Миколаївською обласною державною адмiнiстрацiєю за погодженням з Мiнiстерством фiнансiв України.
Суб'єкти спецiальної економiчної зони не можуть мати фiлiй, вiддiлень, iнших вiдокремлених пiдроздiлiв за межами спецiальної економiчної зони.
9. На територiї спецiальної економiчної зони на строк, зазначений у статтi 1 цього Указу, встановлюються спецiальнi митний, податковий та iншi режими економiчної дiяльностi згiдно з цим Указом.
10. Спецiальний режим економiчної дiяльностi передбачає встановлення вiдповiдно до цього Указу податкових, митних та iнших пiльг для суб'єктiв спецiальної економiчної зони - юридичних осiб, якi вiдповiдно до укладеного з органами мiсцевого самоврядування договору (контракту) реалiзують на територiї спецiальної економiчної зони iнвестицiйнi проекти кошторисною вартiстю не менш як:
500 тис. доларiв США - у харчовiй промисловостi та переробленнi сiльськогосподарських продуктiв;
700 тис. доларiв США - у будiвництвi, енергетицi, сферi транспорту;
1 млн. доларiв США - у машинобудуваннi та приладобудуваннi;
3 млн. доларiв США - на пiдприємствах суднобудiвної промисловостi.
Вiдповiдно до цього режиму:
1) пiд час ввезення (пересилання) в Україну виключно для реалiзацiї iнвестицiйних проектiв звiльняються на перiод до введення об'єкта iнвестування в експлуатацiю, але не бiльше нiж на п'ять рокiв вiд обкладення:
ввiзним митом - сировина, матерiали, перелiк яких визначається в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України, устаткування, обладнання та комплектуючi вироби до них (крiм пiдакцизних товарiв);
податком на додану вартiсть - операцiї з ввезення (пересилання) на територiю спецiальної економiчної зони устаткування, обладнання та комплектуючих виробiв до них (крiм пiдакцизних товарiв).
У разi порушення цiльового використання зазначених сировини, матерiалiв, устаткування, обладнання та комплектуючих виробiв до них:
платник податку зобов'язаний сплатити ввiзне мито в установленому законодавством України порядку;
податок на додану вартiсть справляється з урахуванням їх договiрної (контрактної) вартостi, але не нижче за митну вартiсть, перераховану в гривнi за валютним (обмiнним) курсом, установленим Нацiональним банком України на день оформлення ввiзної митної декларацiї.
Порядок контролю за цiльовим використанням сировини, матерiалiв, устаткування, обладнання та комплектуючих виробiв до них, що ввозяться вiдповiдно до цього Указу, встановлюється Державною податковою адмiнiстрацiєю України разом з Мiнiстерством фiнансiв України та Державною митною службою України;
2) звiльняється на три роки вiд оподаткування прибуток, одержаний суб'єктом спецiальної економiчної зони вiд реалiзацiї iнвестицiйних проектiв. Прибуток таких пiдприємств, одержаний з четвертого по шостий рiк, оподатковується за ставкою в розмiрi 50 вiдсоткiв дiючої ставки оподаткування. Порядок обчислення прибутку, одержаного вiд здiйснення iнвестицiй, встановлюється Державною податковою адмiнiстрацiєю України.
Зазначенi пiльги застосовуються з моменту одержання першого прибутку вiд реалiзацiї iнвестицiйного проекту та не поширюються на частину прибутку, одержаного вiд здiйснення iнвестицiй за рахунок бюджетних коштiв усiх рiвнiв i коштiв Державного iнновацiйного фонду.
У разi коли протягом звiтного (податкового) перiоду зазначенi iнвестицiї були частково або повнiстю вiдчуженi, суб'єкт спецiальної економiчної зони, який одержав iнвестицiю, зобов'язаний сплатити податок з прибутку, одержаного в такому звiтному (податковому) перiодi;
3) до валового доходу суб'єктiв спецiальної економiчної зони
з метою оподаткування не включається одержана вiдповiдно до iнвестицiйного проекту сума iнвестицiї у виглядi:
коштiв;
матерiальних цiнностей;
нематерiальних активiв, вартiсть яких у конвертованiй валютi пiдтверджено згiдно iз законами (процедурами) держави iнвестора або мiжнародними торговельними звичаями, а також експертною оцiнкою в Українi, включаючи легалiзованi на територiї України авторськi права, права на винаходи, промисловi зразки, знаки для товарiв i послуг, ноу-хау.
У разi коли протягом звiтного (податкового) перiоду iнвестицiя, передбачена цим пунктом, частково або повнiстю вiдчужується, суб'єкт спецiальної економiчної зони, який отримав iнвестицiю, зобов'язаний сплатити податок з прибутку, одержаного в такому звiтному (податковому) перiодi;
4) на перiод освоєння земельної дiлянки (планування територiї, виконання робiт, пов'язаних з будiвництвом об'єктiв iнфраструктури спецiальної економiчної зони), але не бiльше нiж на п'ять рокiв, плата за землю не справляється;
5) пiд час реалiзацiї iнвестицiйного проекту надходження в iноземнiй валютi вiд реалiзацiї суб'єктами спецiальної економiчної зони продукцiї, товарiв (робiт, послуг), вироблених або наданих у спецiальнiй економiчнiй зонi, звiльняються вiд обов'язкового продажу.
11. Спецiальний режим економiчної дiяльностi передбачає встановлення вiдповiдно до цього Указу податкових, митних та iнших пiльг для суб'єктiв спецiальної економiчної зони - пiдприємств суднобудiвної промисловостi, утворених вiдповiдно до законодавства України на територiї спецiальної економiчної зони.
Вiдповiдно до цього режиму:
1) звiльняється протягом десяти рокiв вiд оподаткування частина прибутку пiдприємств суднобудiвної промисловостi, спрямована на розвиток виробництва;
2) у перiод функцiонування спецiальної економiчної зони плата за землю не справляється;
3) у перiод функцiонування спецiальної економiчної зони збори до Державного iнновацiйного фонду не справляються;
4) операцiї з реалiзацiї продукцiї, товарiв (робiт, послуг) в межах спецiальної економiчної зони по мiжзаводськiй кооперацiї у разi виконання експортного контракту оподатковуються податком на додану вартiсть за нульовою ставкою;
5) надходження в iноземнiй валютi вiд реалiзацiї суб'єктами спецiальної економiчної зони продукцiї, товарiв (робiт, послуг), вироблених або наданих у спецiальнiй економiчнiй зонi, звiльняються вiд обов'язкового продажу.
12. У спецiальнiй економiчнiй зонi на територiях пiдприємств суднобудiвної промисловостi запроваджується режим спецiальної митної зони, вiдповiдно до якого застосовується такий порядок ввезення та вивезення товарiв та iнших предметiв для потреб виробництва продукцiї суднобудування на експорт:
1) у разi ввезення, товарiв та iнших предметiв (крiм пiдакцизних товарiв) iз-за меж митної територiї України на територiю спецiальної економiчної зони для використання в межах цiєї зони ввiзне мито та податок на додану вартiсть не справляються;
2) у разi вивезення товарiв та iнших предметiв, вироблених, у тому числi повнiстю, або достатньо перероблених у спецiальнiй економiчнiй зонi, з територiї спецiальної економiчної зони за межi митної територiї України вивiзне мито i акцизний збiр (з пiдакцизних товарiв) не справляються, а податок на додану вартiсть справляється за нульовою ставкою;
3) у разi ввезення товарiв та iнших предметiв для будiвництва суден згiдно з основною номенклатурою та обiгом в межах спецiальної економiчної зони по мiжзаводськiй кооперацiї з територiї України на територiю спецiальної економiчної зони операцiї з їх продажу обкладаються податком на додану вартiсть за нульовою ставкою. Перелiк таких товарiв та послуг встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України в обсягах, необхiдних для виконання договорiв (контрактiв) пiдприємств суднобудiвної промисловостi.
У разi порушення цiльового використання зазначених товарiв платник податку зобов'язаний сплатити ввiзне мито в установленому порядку. Податок на додану вартiсть справляється з урахуванням їх договiрної контрактної вартостi, але не нижче за митну вартiсть, перераховану в гривнi за валютним (обмiнним) курсом, установленим Нацiональним банком України на день оформлення ввiзної митної декларацiї;
4) у разi ввезення товарiв та iнших предметiв на територiю спецiальної економiчної зони з метою транзиту оподаткування здiйснюється вiдповiдно до законодавства України;
5) у всiх iнших випадках оподаткування здiйснюється вiдповiдно до законодавства України.
Строк перебування товарiв та iнших предметiв на територiї спецiальної економiчної зони не обмежується, крiм випадкiв перебування товарiв та iнших предметiв з обмеженим строком - зберiгання.
Повнiстю виробленими або достатньо переробленими у спецiальнiй економiчнiй зонi вважаються товари, якi вiдповiдають критерiям, визначеним у статтi 18 Закону України "Про Єдиний митний тариф".
Положення цiєї статтi не застосовуються до товарообмiнних (бартерних) операцiй.
13. Митний контроль за перемiщенням товарiв та iнших предметiв через межi спецiальної економiчної зони повинен забезпечувати дотримання державними органами, пiдприємствами, установами, органiзацiями та їх посадовими особами, а також громадянами порядку перемiщення товарiв та iнших предметiв вiдповiдно до законодавства, що дiє при перетинаннi митного кордону України, з урахуванням пiльг, визначених цим Указом.
Для запобiгання несанкцiонованому i неконтрольованому проникненню на територiю зони митного контролю спецiальної економiчної зони або за її межi фiзичних осiб, транспортних засобiв, а також ввезенню i вивезенню товарiв та iнших предметiв територiя зони митного контролю спецiальної економiчної зони повинна бути облаштована вiдповiдно до вимог Державної митної служби України.
Територiя зони митного контролю спецiальної економiчної зони, її межi та режим перемiщення товарiв та iнших предметiв, транспортних засобiв, фiзичних осiб встановлюються Державною митною службою України.
За митне оформлення товарiв та iнших предметiв, а також перебування їх пiд митним контролем у спецiальнiй економiчнiй зонi справляються митнi збори вiдповiдно до законодавства України.
Органiзацiя робiт з облаштування митної iнфраструктури i огородження територiї спецiальної митної зони та фiнансування вiдповiдних робiт здiйснюється органом господарського розвитку.
Режим спецiальної митної зони запроваджується з дня затвердження Державною митною службою України акта прийому-передачi в експлуатацiю об'єктiв митної iнфраструктури.
14. Iмпорт на територiю спецiальної економiчної зони суб'єктами пiдприємницької дiяльностi товарiв та iнших предметiв для потреб власного виробництва i експорт товарiв та iнших предметiв, повнiстю вироблених або достатньо перероблених чи оброблених у цiй зонi, не пiдлягають лiцензуванню та квотуванню, якщо iнше не встановлено мiжнародними договорами України.
На зовнiшньоекономiчнi операцiї, що здiйснюються у спецiальнiй економiчнiй зонi, поширюється спецiальний режим експорту (iмпорту) товарiв та iншi заходи нетарифного регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi вiдповiдно до законодавства України.
Кабiнет Мiнiстрiв України може встановлювати обмеження на ввезення на митну територiю України з територiї спецiальної економiчної зони та вивезення з митної територiї України у цю зону окремих видiв товарiв.
15. Спецiальна економiчна зона вважається лiквiдованою з моменту закiнчення строку, на який її було створено, якщо його не буде продовжено в установленому порядку.
Спецiальна економiчна зона може бути лiквiдована законом України до закiнчення строку, на який її було створено, вiдповiдно до Закону України "Про загальнi засади створення i функцiонування спецiальних (вiльних) економiчних зон".
16. Кабiнету Мiнiстрiв України затвердити у тримiсячний строк нормативно-правовi акти, передбаченi цим Указом.
17. Покласти на Кабiнет Мiнiстрiв України надання офiцiйних роз'яснень щодо цього Указу.
18. Цей Указ набирає чинностi в порядку, передбаченому пунктом 4 роздiлу XV "Перехiднi положення" Конституцiї України.
Президент України | Л.КУЧМА |
м. Київ
28 червня 1999 року
N 758/99