ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ ФIНАНСОВОГО
МОНIТОРИНГУ
МIНIСТЕРСТВО ФIНАНСIВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
вiд 24 квiтня 2003 року | N 40 |
---|
Про затвердження Вимог до органiзацiї фiнансового
монiторингу суб'єктами первинного фiнансового
монiторингу у сферi запобiгання та протидiї
запровадженню в легальний обiг доходiв, одержаних
злочинним шляхом, та фiнансуванню тероризм
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 29 квiтня 2003 р. за N 337/7658 |
З метою забезпечення координацiї
дiяльностi суб'єктiв первинного фiнансового
монiторингу щодо органiзацiї фiнансового
монiторингу у сферi запобiгання та протидiї
запровадженню в легальний обiг доходiв, одержаних
злочинним шляхом, та фiнансуванню тероризму,
реалiзацiї положень статей 5 та 13 Закону
України "Про запобiгання та протидiю
легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних
злочинним шляхом" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Вимоги до органiзацiї фiнансового монiторингу суб'єктами первинного фiнансового монiторингу у сферi запобiгання та протидiї запровадженню в легальний обiг доходiв, одержаних злочинним шляхом, та фiнансуванню тероризму, що додаються.
2. Управлiнню взаємодiї з суб'єктами фiнансового монiторингу (Несен С. О.) спiльно з юридично-правовим вiддiлом Управлiння мiжнародного спiвробiтництва та нормативно-правової роботи (Саченко I. П.) забезпечити державну реєстрацiю в Мiнiстерствi юстицiї України цього наказу.
3. Вiддiлу кадрової роботи, фiнансування та справ (Поплевiчева Н. Г.) пiсля державної реєстрацiї забезпечити опублiкування цього наказу в порядку, визначеному законодавством.
4. Вимоги, затвердженi цим наказом, набирають чинностi одночасно з набранням чинностi Законом України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом".
Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника голови Державного департаменту фiнансового монiторингу Дiєсперова В. В.
Державний секретар Мiнiстерства фiнансiв України - голова Державного департаменту фiнансового монiторингу | С. Г. Гуржiй |
ЗАТВЕРДЖЕНО наказом Державного департаменту фiнансового монiторингу вiд 24 квiтня 2003 р. N 40 |
|
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 29 квiтня 2003 р. за N 337/7658 |
ВИМОГИ
ДО ОРГАНIЗАЦIЇ ФIНАНСОВОГО МОНIТОРИНГУ СУБ'ЄКТАМИ
ПЕРВИННОГО ФIНАНСОВОГО МОНIТОРИНГУ У СФЕРI
ЗАПОБIГАННЯ ТА ПРОТИДIЇ ЗАПРОВАДЖЕННЮ В
ЛЕГАЛЬНИЙ ОБIГ ДОХОДIВ, ОДЕРЖАНИХ ЗЛОЧИННИМ
ШЛЯХОМ, ТА ФIНАНСУВАННЮ ТЕРОРИЗМУ
Вимоги до органiзацiї фiнансового монiторингу суб'єктами первинного фiнансового монiторингу у сферi запобiгання та протидiї запровадженню в легальний обiг доходiв, одержаних злочинним шляхом, та фiнансуванню тероризму (далi - Вимоги) розробленi вiдповiдно до Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом" (далi - Закон).
1. Загальнi положення
1.1. Вимоги є обов'язковими для виконання суб'єктами первинного фiнансового монiторингу (далi - суб'єкти), пiд якими розумiють:
- банки, страховi та iншi фiнансовi установи;
- платiжнi органiзацiї, члени платiжних систем, еквайринговi та клiринговi установи;
- товарнi, фондовi та iншi бiржi;
- професiйнi учасники ринку цiнних паперiв;
- iнститути спiльного iнвестування;
- пiдприємства, органiзацiї, якi здiйснюють управлiння iнвестицiйними фондами чи недержавними пенсiйними фондами;
- пiдприємства й об'єднання зв'язку, iншi некредитнi органiзацiї, якi здiйснюють переказ грошових коштiв;
- iншi юридичнi особи, якi вiдповiдно до законодавства здiйснюють фiнансовi операцiї.
1.2. Цим документом визначаються загальнi вимоги до:
- призначення працiвника суб'єкта, вiдповiдального за проведення фiнансового монiторингу (далi - вiдповiдальний працiвник), його прав та обов'язкiв;
- встановлення правил проведення фiнансового монiторингу та програм його здiйснення;
- виявлення фiнансових операцiй, що пiдлягають фiнансовому монiторингу та якi можуть бути пов'язанi, мати вiдношення або призначатися для фiнансування тероризму;
- iдентифiкацiї осiб, що здiйснюють фiнансовi операцiї, зберiгання вiдповiдних документiв;
- подання iнформацiї про фiнансовi операцiї, що пiдлягають фiнансовому монiторингу, та сприяння суб'єктам державного фiнансового монiторингу з питань проведення аналiзу таких фiнансових операцiй;
- пiдготовки персоналу суб'єкта з метою виявлення фiнансових операцiй, що пiдлягають фiнансовому монiторингу.
2. Призначення, права та обов'язки вiдповiдального працiвника
2.1. Вiдповiдальний працiвник є особою, на яку покладається координацiя дiяльностi з проведення суб'єктом заходiв фiнансового монiторингу.
Вiдповiдальний працiвник призначається керiвником суб'єкта i є незалежним у своїй дiяльностi та пiдзвiтним тiльки керiвнику суб'єкта.
На час вiдсутностi вiдповiдального працiвника або неможливостi виконання покладених на нього обов'язкiв має бути призначено особу, що виконує його обов'язки. На вказану особу поширюються права, обов'язки та вимоги, встановленi для вiдповiдального працiвника.
У разi недоцiльностi введення окремої посади вiдповiдальним за проведення фiнансового монiторингу може призначатися керiвник суб'єкта.
2.2. З урахуванням особливостей органiзацiйної структури суб'єкта може бути створено окремий структурний пiдроздiл з питань проведення фiнансового монiторингу.
Зазначений пiдроздiл функцiонує вiдповiдно до положення про цей структурний пiдроздiл, яке затверджується керiвником суб'єкта.
У разi створення суб'єктом спецiального пiдроздiлу з питань проведення фiнансового монiторингу керiвником цього пiдроздiлу є вiдповiдальний працiвник.
2.3. При здiйсненнi фiнансового монiторингу вiдповiдальний працiвник у межах своєї компетенцiї самостiйно приймає рiшення.
Посадова iнструкцiя вiдповiдального працiвника затверджується керiвником суб'єкта.
У разi незгоди вiдповiдального працiвника з вказiвками керiвника суб'єкта щодо органiзацiї системи запобiгання легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, та iнших питань стосовно проведення фiнансового монiторингу вiдповiдальний працiвник може повiдомити про це Держфiнмонiторинг i державний орган, який вiдповiдно до законодавства виконує функцiї регулювання та нагляду за суб'єктом, з письмовим викладенням своїх заперечень.
2.4. Суб'єкт зобов'язаний повiдомити Держфiнмонiторинг про призначення на посаду або звiльнення з посади вiдповiдального працiвника (або особи, що тимчасово виконує його обов'язки) протягом трьох днiв.
Форма повiдомлення про призначення та звiльнення вiдповiдального працiвника (або особи, що тимчасово виконує його обов'язки) встановлюється Держфiнмонiторингом.
2.5. У разi наявностi у суб'єкта вiдокремлених пiдроздiлiв за погодженням з вiдповiдальним працiвником суб'єкта призначається вiдповiдальний працiвник вiдокремленого пiдроздiлу. Вiдповiдальний працiвник вiдокремленого пiдроздiлу пiдзвiтний тiльки керiвнику вiдокремленого пiдроздiлу.
У разi недоцiльностi введення окремої посади вiдповiдальним за проведення фiнансового монiторингу може призначатися керiвник вiдокремленого пiдроздiлу суб'єкта.
2.6. Основнi вимоги до квалiфiкацiї вiдповiдального працiвника встановлюються Держфiнмонiторингом.
Не може бути призначена вiдповiдальним працiвником особа, що має судимiсть за вчинення умисного злочину, якщо ця судимiсть не погашена i не знята в установленому законом порядку.
2.7. До посадових обов'язкiв вiдповiдального працiвника можуть бути вiднесенi:
розробка та постiйне поновлення правил фiнансового монiторингу i програм його здiйснення;
забезпечення пiдготовки та навчання персоналу щодо виявлення фiнансових операцiй, що пiдлягають фiнансовому монiторингу, шляхом проведення освiтнiх та практичних заходiв;
забезпечення дотримання всiма працiвниками суб'єкта вiдповiдних правил фiнансового монiторингу та програм його здiйснення;
надання консультацiй працiвникам суб'єкта вiдносно виявлених ними пiдозрiлих операцiй або незаконних дiй;
прийняття вiдповiдно до законодавства рiшень щодо того, про якi операцiї має бути повiдомлено Держфiнмонiторингу i правоохоронним органам, та здiйснення вiдповiдних повiдомлень;
забезпечення надання iнформацiї з питань фiнансового монiторингу на запити Держфiнмонiторингу;
сприяння представникам Держфiнмонiторингу та органу, який вiдповiдно до законодавства виконує функцiї регулювання та нагляду за суб'єктом, з питань проведення аналiзу фiнансових операцiй, що пiдлягають фiнансовому монiторингу;
iнформування керiвника про виявленi пiдозрiлi фiнансовi операцiї та заходи, якi були вжитi, не рiдше одного разу на мiсяць;
виконання iнших обов'язкiв, передбачених законом та посадовою iнструкцiєю.
2.8. Для виконання вiдповiдальним працiвником посадових обов'язкiв до його повноважень може бути вiднесено:
проведення перевiрок дiяльностi суб'єкта (вiдокремленого пiдроздiлу) та його працiвникiв на предмет виконання ними правил фiнансового монiторингу та програм його здiйснення;
залучення до проведення заходiв з фiнансового монiторингу та проведення перевiрок з цих питань будь-яких працiвникiв суб'єкта (вiдокремленого пiдроздiлу), надання їм доручень i вказiвок, в межах своєї компетенцiї, обов'язкових до виконання, а також вимагання вiд них допомоги при провадженнi окремих дiй;
одержання пояснень з питань здiйснення фiнансового монiторингу вiд працiвникiв суб'єкта (вiдокремленого пiдроздiлу) незалежно вiд займаних ними посад;
отримання доступу до документiв та iншої iнформацiї, пов'язаних з проведенням фiнансового монiторингу.
3. Встановлення правил проведення фiнансового монiторингу та програм його здiйснення
3.1. Правила проведення фiнансового монiторингу (далi - Правила) являють собою внутрiшнiй документ суб'єкта, який визначає порядок та умови проведення заходiв, спрямованих на недопущення використання суб'єкта для легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом, та фiнансування тероризму.
3.2. Правила розробляються суб'єктом з урахуванням вимог законiв України, iнших нормативно-правових актiв, якi регулюють питання запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, в тому числi цих Вимог.
Правила та програми здiйснення фiнансового монiторингу затверджуються керiвником суб'єкта за поданням вiдповiдального працiвника.
3.3. Правила повиннi вiдображати внутрiшню систему фiнансового монiторингу суб'єкта, забезпечувати виявлення фiнансових операцiй, що пiдлягають фiнансовому монiторингу чи можуть бути пов'язанi з фiнансуванням тероризму, передбачати вiдповiдно до законодавства iнформування про такi операцiї Держфiнмонiторингу та правоохоронних органiв та визначати порядок зберiгання пов'язаних з ними документiв.
3.4. Основними принципами розробки та здiйснення Правил i програм фiнансового монiторингу є:
безпосередня участь кожного працiвника суб'єкта, в межах його компетенцiї, у виявленнi фiнансових операцiй, якi можуть бути пов'язанi з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванням тероризму;
неупередженiсть у здiйсненнi фiнансового монiторингу;
конфiденцiйнiсть iнформацiї, яка надається Держфiнмонiторингу (у тому числi про факт передачi вiдомостей про фiнансову операцiю), та iншої iнформацiї з питань фiнансового монiторингу;
запобiгання залученню працiвникiв суб'єкта до легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом.
3.5. Правила повиннi мiстити:
опис внутрiшньої системи фiнансового монiторингу;
основнi засади дiяльностi окремого структурного пiдроздiлу суб'єкта з питань проведення фiнансового монiторингу (у разi наявностi);
права та обов'язки вiдповiдального працiвника суб'єкта (вiдокремленого пiдроздiлу), а також iнших працiвникiв суб'єкта (вiдокремленого пiдроздiлу), залучених до здiйснення фiнансового монiторингу;
порядок виявлення фiнансових операцiй, що пiдлягають фiнансовому монiторингу та якi можуть бути пов'язанi, мати вiдношення або призначатися для фiнансування тероризму;
порядок вчинення заходiв для з'ясування характеру та мети таких операцiй;
порядок проведення iдентифiкацiї осiб, що здiйснюють такi операцiї;
порядок проведення реєстрацiї таких операцiй або подання їх на реєстрацiю вiдповiдальному працiвнику;
порядок пiдготовки та подання вiдповiдальному працiвнику iнформацiї, необхiдної для прийняття рiшення про iнформування вiдповiдно до законодавства Держфiнмонiторингу та правоохоронних органiв;
порядок збору та зберiгання належним чином оформлених документiв про такi операцiї та осiб з тим, щоб у разi виникнення необхiдностi можна було вiдтворити деталi операцiї;
вимоги до забезпечення конфiденцiйностi iнформацiї щодо фiнансових операцiй, якi пiдлягають фiнансовому монiторингу та можуть бути пов'язанi, мати вiдношення або призначатися для фiнансування тероризму.
3.6. Програма здiйснення фiнансового монiторингу являє собою комплекс заходiв з органiзацiї проведення фiнансового монiторингу. Строк, на який складається програма, визначається, виходячи з реальних потреб суб'єкта.
4. Виявлення фiнансових операцiй, що пiдлягають фiнансовому монiторингу та якi можуть бути пов'язанi, мати вiдношення або призначатися для фiнансування тероризму
4.1. Порядок виявлення фiнансових операцiй, що пiдлягають фiнансовому монiторингу та якi можуть бути пов'язанi, мати вiдношення або призначатися для фiнансування тероризму, повинен мiстити:
порядок здiйснення заходiв щодо з'ясування сутi та мети операцiй, що пiдлягають фiнансовому монiторингу;
ознаки операцiй, якi пiдлягають обов'язковому та внутрiшньому фiнансовому монiторингу, окремо для кожного виду фiнансових операцiй;
iншi ознаки пiдозрiлих фiнансових операцiй, якi встановлюються вiдповiдно до специфiки та напрямкiв дiяльностi суб'єкта;
критерiї класифiкацiї осiб, опис типiв осiб, якi характеризуються пiдвищеним ступенем iмовiрностi здiйснення ними операцiй, що можуть бути пов'язанi з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванням тероризму (загальна характеристика, країна походження, характеристика дiлової активностi та репутацiї, наявнiсть кримiнального минулого тощо).
4.2. Суб'єкт розробляє критерiї оцiнки ймовiрностi вiднесення операцiй до таких, що пов'язанi з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, та фiнансуванням тероризму.
Орiєнтовний перелiк критерiїв:
1) наявнiсть контрагентiв - резидентiв країн (територiй), про якi з достовiрних джерел вiдомо, що вони:
- не дотримуються загальноприйнятих стандартiв у боротьбi з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом;
- не передбачають розкриття або надання iнформацiї щодо фiнансових операцiй;
- не виконують рекомендацiй Групи розробки фiнансових заходiв боротьби з вiдмиванням грошей (FATF);
- є країнами (територiями), у яких вiдбуваються вiйськовi дiї;
- є офшорними зонами;
- є країнами (територiями), якi не беруть участi в мiжнародному спiвробiтництвi у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, та фiнансуванню тероризму;
2) у фiнансовiй операцiї бере участь особа, яка:
- є такою, що обiймає (обiймала) посаду, вiдповiдно до якої має (мала) широкi владнi повноваження;
- не будучи фiнансовою установою, займається грошовими переказами, операцiями з оплати чекiв готiвкою тощо;
- здiйснює зовнiшньоекономiчнi операцiї.
4.3. Якщо ймовiрнiсть проведення особою операцiй, пов'язаних з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванням тероризму, оцiнюється суб'єктом як велика, то операцiям такої особи придiляється пiдвищена увага.
Для оцiнки ймовiрностi того, що операцiя здiйснюється з метою легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або пов'язана з фiнансуванням тероризму, суб'єктом додатково можуть вивчатися iншi фiнансовi операцiї осiб - учасникiв даної.
4.4. Суб'єкт має право вiдмовитися вiд забезпечення здiйснення фiнансової операцiї у разi встановлення, що ця фiнансова операцiя мiстить ознаки такої, що згiдно з Законом пiдлягає фiнансовому монiторингу, та зобов'язаний iдентифiкувати i повiдомити Держфiнмонiторинг про осiб, що здiйснюють зазначену фiнансову операцiю, та її характер.
5. Iдентифiкацiя осiб, що здiйснюють фiнансовi операцiї, зберiгання вiдповiдних документiв
5.1. Суб'єкт зобов'язаний проводити iдентифiкацiю:
- особи, яка здiйснює фiнансову операцiю, що згiдно з Законом пiдлягає фiнансовому монiторингу;
- вiдкриває рахунок (в тому числi депозитний).
Якщо особа дiє як представник iншої особи, або у суб'єкта виникає сумнiв стосовно того, що особа виступає вiд власного iменi або вигодоодержувачем є iнша особа, суб'єкт зобов'язаний iдентифiкувати також:
- особу, вiд iменi або за дорученням якої здiйснюється фiнансова операцiя;
- особу, яка є вигодоодержувачем.
5.2. Порядок iдентифiкацiї осiб повинен мiстити:
- порядок здiйснення первiсної iдентифiкацiї особи;
- заходи щодо проведення iдентифiкацiї особи у разi змiни iнформацiї, необхiдної для проведення iдентифiкацiї, або закiнчення строку дiї документiв, на пiдставi яких вона проводилася;
- порядок проведення заходiв, спрямованих на перевiрку iнформацiї щодо iдентифiкацiї особи;
- заходи з проведення додаткового вивчення особи.
5.3. З метою iдентифiкацiї особи працiвник суб'єкта з'ясовує таку iнформацiю щодо:
а) резидентiв - фiзичних осiб:
прiзвище, iм'я, по батьковi;
дата народження;
серiя та номер паспорта (або iншого документа, який посвiдчує особу), дата видачi та орган, що його видав;
мiсце проживання;
iдентифiкацiйний номер згiдно з Державним реєстром фiзичних осiб - платникiв податкiв та iнших обов'язкових платежiв;
б) резидентiв - юридичних осiб:
найменування (повне та скорочене);
юридична адреса;
документи про пiдтвердження державної реєстрацiї (включаючи установчi документи, iнформацiю щодо посадових осiб та їх повноважень тощо);
iдентифiкацiйний код згiдно з Єдиним державним реєстром пiдприємств та органiзацiй України;
реквiзити банку, в якому вiдкрито рахунок, та номер банкiвського рахунку;
в) нерезидентiв - фiзичних осiб:
прiзвище, iм'я, по батьковi (у разi його наявностi);
дата народження;
серiя та номер паспорта (або iншого документа, який посвiдчує особу), дата видачi та орган, що його видав;
громадянство;
мiсце проживання або тимчасового перебування;
г) нерезидентiв - юридичних осiб:
повне найменування;
мiсцезнаходження та реквiзити банку, у якому вiдкрито рахунок;
номер банкiвського рахунку;
данi про реєстрацiю цiєї юридичної особи на пiдставi копiї легалiзованого витягу торговельного, банкiвського чи судового реєстру або засвiдченого нотарiально реєстрацiйного посвiдчення уповноваженого органу iноземної держави про таку реєстрацiю.
5.4. Iдентифiкацiя осiб здiйснюється на пiдставi наданих оригiналiв або належним чином завiрених копiй документiв.
5.5. При вивченнi установчих документiв юридичної особи та документiв, якi пiдтверджують її державну реєстрацiю, слiд придiляти пiдвищену увагу:
- правильностi їх оформлення (враховуючи всi зареєстрованi змiни);
- складу засновникiв юридичної особи та її пов'язаних осiб;
- структурi органiв управлiння юридичної особи та їх повноваженням;
- розмiру зареєстрованого та сплаченого статутного фонду.
5.6. При проведеннi iдентифiкацiї та вивченнi осiб рекомендується складати анкети. Анкета є внутрiшнiм документом суб'єкта та може мiстити iнформацiю щодо:
iдентифiкацiйних даних особи;
характеру дiяльностi;
мети та пiдстав проведення операцiй;
оцiнки розмiру та джерел iснуючих та очiкуваних надходжень;
опису джерел походження i способiв переказу (внесення) грошей, що використовуються в операцiях;
пов'язаних осiб;
додаткову iнформацiю (характеристика особи, її дiлова репутацiя, фiнансовий стан тощо).
Суб'єкт може визначати категорiї осiб, при iдентифiкацiї яких не застосовуються анкети (клiєнти, що здiйснюють разовi операцiї у невеликих розмiрах тощо).
5.7. Iдентифiкацiя особи не є обов'язковою у разi:
- здiйснення фiнансової операцiї особами, що ранiше були iдентифiкованi згiдно iз законодавством;
- укладення угод мiж банками, зареєстрованими в Українi.
5.8. Якщо вiдомостi, перелiк яких наведений у пунктi 5.3 цих Вимог, зазнали змiн, або закiнчився строк дiї документiв, на пiдставi яких проводилася iдентифiкацiя, при проведеннi особою фiнансової операцiї, що пiдлягає фiнансовому монiторингу, така особа пiдлягає iдентифiкацiї вiдповiдно до законодавства.
5.9. Суб'єкт зобов'язаний зберiгати документи, якi стосуються iдентифiкацiї осiб, та всю документацiю про здiйснення фiнансової операцiї протягом п'яти рокiв пiсля її проведення.
6. Подання iнформацiї про фiнансовi операцiї, що пiдлягають фiнансовому монiторингу, та сприяння суб'єктам державного фiнансового монiторингу з питань проведення аналiзу таких фiнансових операцiй
6.1. Iнформацiя про фiнансову операцiю, що пiдлягає обов'язковому фiнансовому монiторингу, подається Держфiнмонiторингу в порядку, встановленому вiдповiдно Нацiональним банком України - для банкiв, а Кабiнетом Мiнiстрiв України - для iнших суб'єктiв первинного фiнансового монiторингу.
Якщо у працiвникiв суб'єкта виникають мотивованi пiдозри, що фiнансова операцiя здiйснюється з метою легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, iнформацiя про таку операцiю також надається Держфiнмонiторингу.
6.2. Суб'єкт зобов'язаний негайно (вiдразу по виявленнi) повiдомити Держфiнмонiторинг та правоохороннi органи про фiнансову операцiю, щодо якої виникли пiдозри або повиннi були б виникнути пiдозри, що вона пов'язана, має вiдношення або призначена для фiнансування терористичної дiяльностi, терористичних актiв чи терористичних органiзацiй.
6.3. Рiшення про передачу iнформацiї, зазначеної в абзацi другому пункту 6.1, пунктi 6.2, приймає вiдповiдальний працiвник у вiдповiдностi до законодавства.
6.4. Повiдомлення про фiнансову операцiю, яка є об'єктом фiнансового монiторингу, повинно мiстити такi вiдомостi:
- номер запису за порядком у реєстрi;
- дата та час внесення запису до реєстру;
- дата та час здiйснення або вiдмови вiд здiйснення фiнансової операцiї;
- вiдомостi щодо особи, яка здiйснює фiнансову операцiю, та у випадках, передбачених законодавством, щодо особи, вiд iменi або за дорученням якої здiйснюється фiнансова операцiя або яка є вигодоодержувачем, - якi встановленi в результатi iдентифiкацiї вiдповiдно до статтi 6 Закону;
- вiдомостi щодо iнших осiб - учасникiв фiнансової операцiї;
- вид фiнансової операцiї (код);
- сума, на яку здiйснена фiнансова операцiя;
- валюта, в якiй здiйснена фiнансова операцiя (код);
- пiдстави для здiйснення фiнансової операцiї;
- вiдомостi про фiнансовi операцiї, пов'язанi з тою, що зареєстрована (у разi наявностi);
- ознаки, за якими фiнансова операцiя пiдлягає фiнансовому монiторингу;
- додаткова iнформацiя про мотивовану пiдозру стосовно того, що фiнансова операцiя здiйснюється з метою легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом (у разi наявностi);
- посада, прiзвище, iм'я та по батьковi працiвника, який внiс запис до реєстру.
У повiдомленнi зазначається найменування, мiсцезнаходження, код ЄДРПОУ суб'єкта, посада, прiзвище, iм'я та по батьковi працiвника, що здiйснює повiдомлення, номер, час та дата здiйснення повiдомлення.
При першому поданнi iнформацiї суб'єкт направляє до Держфiнмонiторингу картку реєстрацiї, що використовується для його подальшої iдентифiкацiї. У разi змiни реквiзитiв суб'єкта, що зазначенi у картцi, вiн має повiдомити Держфiнмонiторинг про такi змiни протягом трьох робочих днiв з моменту їх виникнення.
Форма повiдомлення та картки реєстрацiї суб'єкта встановлюються Держфiнмонiторингом.
6.5. На запит Держфiнмонiторингу суб'єкт надає додаткову iнформацiю щодо фiнансових операцiй, що стали об'єктом фiнансового монiторингу або пов'язанi з фiнансуванням тероризму, в тому числi таку, що становить банкiвську та комерцiйну таємницю, не пiзнiше трьох робочих днiв з моменту отримання запиту.
6.6. Iнформацiя надається Держфiнмонiторингу в електронному виглядi по каналах зв'язку, на магнiтному носiї або, за згодою Держфiнмонiторингу, на паперовому носiї.
Iнформацiя на магнiтному або паперовому носiї направляється до Держфiнмонiторингу поштовим вiдправленням iз повiдомленням про вручення або нарочним iз дотриманням заходiв, що виключають неконтрольований доступ до iнформацiї або документiв пiд час їх доставки.
6.7. Iнформацiя, що передається, є iнформацiєю з обмеженим доступом. Захист iнформацiї при її передачi в Держфiнмонiторинг забезпечується у вiдповiдностi до законодавства.
6.8. Вiдповiдальний працiвник та iншi спiвробiтники суб'єкта первинного фiнансового монiторингу повиннi забезпечити конфiденцiйнiсть iнформацiї, яка надається Держфiнмонiторингу, та iншої iнформацiї з питань фiнансового монiторингу, а також факту її подання, i не поширювати її анi в межах суб'єкта, анi за його межами, в тому числi особам, стосовно фiнансових операцiй яких здiйснюється повiдомлення, крiм випадкiв, передбачених законодавством.
6.9. Працiвники суб'єкта зобов'язанi сприяти працiвникам Держфiнмонiторингу та органу, який вiдповiдно до законодавства виконує функцiї регулювання та нагляду за суб'єктом, у проведеннi аналiзу фiнансових операцiй, що пiдлягають фiнансовому монiторингу.
6.10. Формат надання iнформацiї, довiдники кодiв, канали зв'язку для передачi iнформацiї визначаються Держфiнмонiторингом.
7. Пiдготовка персоналу суб'єкта з метою виявлення фiнансових операцiй, що пiдлягають фiнансовому монiторингу
7.1. Для забезпечення належного рiвня пiдготовки персоналу з питань проведення фiнансового монiторингу суб'єкт органiзовує та проводить вiдповiдне навчання.
7.2. Усi працiвники суб'єкта зобов'язанi ознайомитися з Правилами та програмами здiйснення фiнансового монiторингу, а також брати участь у навчальних заходах, якi на практицi пояснюють, що вимагається вiд працiвникiв.
7.3. Усi працiвники мають бути попередженi про вiдповiдальнiсть за порушення законодавства щодо запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, та фiнансування тероризму.
7.4. Навчання працiвникiв, виходячи з їх посадових обов'язкiв, здiйснюється шляхом проведення навчальних занять щодо:
- ознайомлення працiвникiв iз законодавством України та мiжнародними нормативними актами з питань запобiгання легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, та фiнансуванню тероризму;
- ознайомлення працiвникiв з внутрiшнiми документами з питань фiнансового монiторингу;
- здiйснення практичних заходiв з фiнансового монiторингу;
- вивчення передового досвiду у виявленнi фiнансових операцiй, що можуть бути пов'язанi з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, та фiнансуванням тероризму;
- ознайомлення з засобами i прийомами вивчення клiєнтiв та перевiрки iнформацiї щодо їх iдентифiкацiї.
Начальник управлiння взаємодiї з суб'єктами фiнансового монiторингу Державного департаменту фiнансового монiторингу | С. О. Несен |