МIЖВIДОМЧА КОМIСIЯ З МIЖНАРОДНОЇ ТОРГIВЛI
РIШЕННЯ
вiд 5 серпня 1999 року | N5/99 |
---|
Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту
в Україну ламп електричних походженням з
Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської
Федерацiї та Угорської Республiки
Вiдповiдно до Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" Мiжвiдомча комiсiя з мiжнародної торгiвлi (далi - Мiжвiдомча комiсiя) на своєму засiданнi вiд 5 серпня 1999 року розглянула:
- iнформацiю Мiнiстерства зовнiшнiх економiчних зв'язкiв i торгiвлi України (далi - МЗЕЗторг) про виконання Рiшення Мiжвiдомчої комiсiї N 3/99 вiд 14 травня 1999 року;
- "Звiт МЗЕЗторгу про результати спецiального розслiдування, що проводиться вiдповiдно до Рiшення Мiжвiдомчої комiсiї з мiжнародної торгiвлi N 3/99 вiд 14 травня 1999 року" (далi - "Звiт МЗЕЗторгу");
- рекомендацiї МЗЕЗторгу про доцiльнiсть застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну ламп електричних походженням з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки.
1. Спецiальне розслiдування щодо iмпорту в Україну ламп електричних походженням з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки.
1.1. 20 травня 1999р. у друкованому органi Кабiнету Мiнiстрiв України ("Урядовий кур'єр") було опублiковане Рiшення N 3/99 вiд 14.05.1999р. про порушення та проведення спецiального розслiдування щодо iмпорту в Україну ламп електричних походженням з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки.
1.2. З метою забезпечення вимог Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" МЗЕЗторг звернувся до вiдповiдних мiнiстерств i вiдомств з проханнями про передачу вiдповiдних нот до заiнтересованих країн експорту (походження), про надання iнформацiї, що стосується такого розслiдування, тощо.
1.3. На виконання Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" Мiнiстерство закордонних справ України нотифiкувало посольства вiдповiдних країн експорту (походження) про порушення та проведення цього спецiального розслiдування та передало вiдповiднi документи, що використовуються у такому розслiдуваннi.
1.4. 15 червня ц. р. була одержана iнформацiя вiд Брестського електролампового заводу (м. Брест, Республiка Бiлорусь). Зазначена iнформацiя не була врахована у зв'язку з тим, що така iнформацiя не була викладена державною мовою України. Крiм цього, згiдно з iнформацiєю Брестського електролампового заводу темпи зростання обсягiв iмпорту є значними.
1.5. У цьому розслiдуваннi не було зареєстровано будьякої заiнтересованої сторони, яка б представляла iнтереси iноземних виробникiв, експортерiв, iмпортерiв або споживачiв. У процесi цього розслiдування заявник (ВАТ "Iскра") спiвпрацював з МЗЕЗторгом та не вiдмовлявся вiд надання iнформацiї, що запитувалася МЗЕЗторгом. Iноземнi виробники, експортери та iмпортери вiдмовили МЗЕЗторгу у доступi до iнформацiї, яка є у їх розпорядженнi та необхiдна для цiлей цього спецiального розслiдування. Крiм цього, згiдно з клопотанням ВАТ "Iскра" вiд 14.06.1999р. спостерiгається зростання обсягiв iмпорту в Україну товару, що є об'єктом цього розслiдування.
1.6. З бiльш детальною iнформацiєю можуть бути ознайомленi заiнтересованi сторони, яким може бути переданий "Звiт МЗЕЗторгу".
1.7. У процесi цього розслiдування МЗЕЗторгом на пiдставi даних заявника (ВАТ "Iскра"), органiв виконавчої влади в Українi було встановлено, що зростають обсяги iмпорту в Україну ламп електричних походженням з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки, заподiюється значна шкода, є причинно-наслiдковий зв'язок мiж таким зростанням i значною шкодою.
Згiдно з "Звiтом МЗЕЗторгу" у перiод розслiдування та у 1996-1999рр. у значних обсягах зростає iмпорт в Україну електричних ламп походженням з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки. Цей iмпорт зростає у вiдносних або в абсолютних величинах стосовно обсягiв виробництва чи споживання в Українi електричних ламп нацiонального походження. Внаслiдок значного обсягу iмпорту в Україну зазначених iноземних товарiв погiршується виробниче, торговельне та фiнансове становище нацiонального товаровиробника, що призводить до значного загального спаду в нацiональному виробництвi електричних ламп. Цей iмпорт також заподiює значну шкоду нацiональному товаровиробнику. Є причинно-наслiдковий зв'язок мiж зростанням обсягiв iмпорту в Україну електричних ламп iноземного походження та заподiянням значної шкоди.
Згiдно з "Звiтом МЗЕЗторгу" у перiод розслiдування обсяги iмпорту в Україну зросли на 392%, а також на 179% i 339% у порiвняннi з попереднiми перiодами 1997р.-1998р. Згiдно з "Звiтом МЗЕЗторгу" протягом 1996-1999рр. спостерiгається значне зростання обсягiв iмпорту в Україну ламп електричних походженням з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки. Прицьому темпи цього зростання є значними, а саме: 24% у 1997рД 62% - у 1998р., 228% у 1999р. Протягом цього спецiального розслiдування було додатково дослiджено цiни iмпорту в Україну. Так, у перiод розслiдування цiни з Республiки Бiлорусь знизились на 23%, з Республiки Польща - на 36%, з Росiйської Федерацiї - на 65%, з Угорської Республiки - на 13%. Проте, головну увагу у цьому розслiдуваннi було придiлено вивченню тенденцiї зростання iмпорту в Україну з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки. На додаток слiд зазначити, що значне зростання обсягiв iмпорту в Україну ламп електричних походженням з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки вiдбувається у 1-й кв. 1999р. Наприклад, зростання обсягiв iмпорту у 1-й кв. 1999р. становить 444% по вiдношенню до 1-ого кв. 1998р.; 847% по вiдношенню до 1-ого кв. 1997р.; 328% по вiдношенню до 1-ого кв. 1996р.; 218% по вiдношенню до 1-ого кв.1995р.
1.8. Таким чином, у процесi цього спецiального розслiдування встановлено, що:
а) протягом перiоду розслiдування обсяги iмпорту в Україну товару, що є об'єктом цього спецiального розслiдування та iмпортується з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки, зростають у значних обсягах (до 392%);
б) у вiдповiднi перiоди, що передують перiоду розслiдування, обсяги iмпорту в Україну товару, що є об'єктом цього спецiального розслiдування та iмпортується з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки, зростають у значних обсягах (вiд 179% - до 339%) в абсолютних величинах;
в) протягом 1996-1999рр. спостерiгається зростання обсягiв iмпорту в Україну товару, що є об'єктом цього спецiального розслiдування та iмпортується з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки. При цьоМу темпи зростання є значними (вiд 24% до 228%);
г) протягом 1996-1999рр. спостерiгається зростання обсягiв iмпорту в Україну товару, що є об'єктом цього спецiального розслiдування та iмпортується з кожної окремої країни iмпорту (Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки). При цьому темпи зростання є значними (вiд 91% до 483%);
г') значне зростання обсягiв iмпорту в Україну ламп електричних походженням з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки вiдбувається у 1-й кв. 1999р. по вiдношенню до 1-х кв. 1995- 1998р. (вiд 218% до 847%).
1.9. Згiдно з "Звiтом МЗЕЗторгу" зростання обсягiв iмпорту в Україну товару, що є об'єктом цього розслiдування, погiршує виробниче, торговельне або фiнансове становище заявника. Результатом такого погiршення є значний загальний спад у нацiональному виробництвi подiбного товару. Внаслiдок зростання обсягiв iмпорту в Україну товару, що є об'єктом цього спецiального розслiдування, мають мiсце негативнi явища у становищi заявника. У перiод розслiдування та у порiвняннi з попереднiми перiодами вiдбувалось: скорочення обсягiв виробництва (бiльше 44%), використання заявником виробничих потужностей (бiльше 18%), обсягiв продаж подiбного товару (бiльше 50%), розмiрiв прибуткiв заявника; зростання запасiв подiбного товару (бiльше нiж на 600%), зростання частки ринку, що належать iмпортним поставкам з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки (до 65%); зменшення частки заявника ринку (до 31%); зниження iмпортних цiн (до 65%), цiни подiбного товару, коефiцiєнту лiквiдностi заявника (бiльше 15%), зайнятостi на пiдприємствах заявника. А прибутки заявника з iнвестицiйного капiталу були вiдсутнi.
Таким чином, у процесi розслiдування було встановлено, що зростання обсягiв iмпорту в Україну товару, що є об'єктом цього розслiдування, негативно вплинуло на виробниче, торговельне або фiнансове становище нацiонального товаровиробника. Результатом такого погiршення є значний загальний спад у нацiональному виробництвi подiбного товару. Внаслiдок зростання обсягiв iмпорту в Україну товару, що є об'єктом цього спецiального розслiдування, мають мiсце негативнi явища у становищi заявника, що пiдтверджується у "Звiтi МЗЕЗторгу".
2. Нацiональнi iнтереси
2.1. У процесi цього спецiального розслiдування МЗЕЗторг звернувся до заявника, iноземних виробникiв/експортерiв, iмпортерiв, споживачiв з пропозицiєю про надання до МЗЕЗторгу iнформацiї та доказiв, що стосуються цього розслiдування. Проте, як було зазначено у пунктах 2.7, 2.10 i 5.5 "Звiту МЗЕЗторгу", iноземнi виробники/експортери, iмпортери, споживачi не подали вiдповiдної iнформацiї та висновкiв у розумiннi статтi 17 Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну". У процесi цього спецiального розслiдування МЗЕЗторг на пiдставi iнформацiї, одержаної лише вiд заявника та органiв виконавчої влади в Українi, були дослiдженi iнтереси нацiонального товаровиробника та споживачiв та вплив iмпорту, що є об'єктом цього спецiального розслiдування, на зайнятiсть населення, iнвестицiї нацiонального товаровиробника та споживачiв, на мiжнароднi iнтереси України.
2.2. У заявi ВАТ "Iскра" та клопотаннi ВАТ "Iскра" вiд 14.06.1999р. вимагається застосування спецiальних заходiв, а також обґрунтовується потреба в їх застосуваннi, зокрема у тому, що стосується усуненню впливу диспропорцiй у торгiвлi подiбним товаром та вiдновлення конкуренцiї. У перiод розслiдування, протягом 1996-1999рр. вiдбувалось скорочення персоналу заявника. Так, у першому кварталi 1999р. вiдбулось значне скорочення персоналу на всiх дiльницях, де виробляється подiбний товар. Крiм цього, слiд звернути увагу на вiдсутнiсть у заявника прибуткiв з iнвестицiйного капiталу. За умов погiршення стану нацiонального товаровиробника останнiй та будь-якi iнвестори не ризикуватимуть та не у змозi змiнити таку практику на користь iнвестування у нацiональне виробництво, якщо не будуть усуненi диспропорцiї у торгiвлi подiбним товаром та товаром, що є об'єктом цього спецiального розслiдування. Полiпшення стану нацiонального товаровиробника може позитивно вплинути на процес iнвестування у нацiональне виробництво, що також позитивно впливатиме на мiжнароднi iнтереси України.
На пiдставi "Звiту МЗЕЗторгу" встановлено, що у перiод розслiдування та у порiвняннi з попереднiми роками ситуацiя з виробництвом в Українi подiбного товару погiршилась, що негативно вплинуло на стан нацiонального товаровиробника та споживання цього товару в Українi. Значне зростання обсягiв iмпорту заподiює значну шкоду нацiональному товаровиробнику, що, зокрема, спричиняє зниження обсягiв виробництва/прибуткiв та загрожує iснуванню нацiонального виробництва подiбного товару. Значнi обсяги iмпорту, низькi експортнi цiни не дають нацiональному товаровиробнику можливостi збiльшити обсяги виробництва та продажу. Якщо буде прийнято вiдповiдне рiшення про застосування спецiальних заходiв, їх застосування може позитивно вплинути на стан нацiонального товаровиробника. Проте, часткове (або повне) вiдшкодування значної шкоди може бути лише за умови застосування спецiальних заходiв строком на чотири роки. Якщо спецiальнi заходи не будуть застосовуватися, негативнi явища у станi нацiонального товаровиробника продовжуватимуться, що може призвести до припинення ним виробництва подiбного товару в Українi. У цьому разi саме в нацiональних iнтересах термiново застосувати спецiальнi заходи.
2.3. Таким чином, за умови зростання iмпорту в Україну товару, що є об'єктом цього спецiального розслiдування, нацiональному виробництву може бути заподiяно важкопоправної шкоди. При цьому МЗЕЗторг зробив висновок, що не має непереборних обставин для незастосування спецiальних заходiв.
3. Розрахунок граничного рiвня спецiальної квоти. У процесi цього спецiального розслiдування МЗЕЗторгом встановлено середньоарифметичну величину здiйснюваного протягом трьох останнiх рокiв (1996-1998рр.) обсягу iмпорту в Україну товару, що є об'єктом цього спецiального розслiдування. З урахуванням вимог частини шостої статтi 16 Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну", з огляду на надзвичайно значнi обсяги iмпорту та запасiв ламп електричних походженням з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки МЗЕЗторг запропонував Мiжвiдомчiй комiсiї встановити рiчний обсяг спецiальної квоти у розмiрi 3,9 млн. шт. ламп електричних.
4. Заходи щодо запобiгання недобросовiсному виконанню iмпортерами/ iноземними виробниками вимог цього Рiшення Мiжвiдомчої комiсiї. З метою запобiгання недобросовiсному виконанню iноземними виробниками/експортерами, iмпортерами вимог цього Рiшення у "Звiтi МЗЕЗторгу" запропоновано визначити обсяг мiнiмальної партiї товару, що має бути об'єктом застосування спецiальних заходiв, з тим, щоб обмежити човниковий iмпорт, а також застосувати iншi заходи.
5. Застосування спецiальних заходiв. Протягом засiдання Мiжвiдомчої комiсiї було встановлено, що вiдповiдно до Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" iснують достатнi iнформацiя та докази для закiнчення МЗЕЗторгом спецiального розслiдування стосовно iмпорту в Україну електричних ламп iноземного походженням та застосування спецiальних заходiв щодо такого iмпорту.
Беручи до уваги зазначене вище, на виконання Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" Мiжвiдомча комiсiя з мiжнародної торгiвлi постановляє:
5.1. Затвердити "Звiт МЗЕЗторгу про результати спецiального розслiдування, що проводиться вiдповiдно до Рiшення Мiжвiдомчої комiсiї з мiжнародної торгiвлi N3/99 вiд 14 травня 1999 року" та закiнчити спецiальне розслiдування щодо iмпорту в Україну ламп електричних походженням з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки;
5.2. Застосувати спецiальнi заходи щодо iмпорту в Україну ламп електричних походженням з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки. Зазначенi спецiальнi заходи застосовуються щодо iмпорту в Україну:
5.2.1) ламп розжарювання електричних герметичних спрямованого свiтла для цивiльної авiацiї та iншi, що класифiкуються згiдно з Державним класифiкатором України "Українська класифiкацiя товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi" та "Товарною номенклатурою зовнiшньоекономiчної дiяльностi" та мають код 8539 10;
5.2.2) ламп розжарювання електричних iнших, потужнiстю не бiльше 200 Вт i напругою бiльше 100 В, що класифiкуються згiдно з Державним класифiкатором України "Українська класифiкацiя товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi" та мають код 8539 22 90 00 або класифiкуються згiд но з "Товарною номенклатурою зовнiшньоекономiчної дiяльностi" та мають код 8539 22 900;
5.2.3) ламп розжарювання електричних iнших, потужнiстю не бiльше 200 Вт i напругою не бiльше 100 В (у тому числi мiнiатюрнi ), що класифiкуються згiдно з Державним класифiкатором України "Українська класифiкацiя товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi" та мають код 8539 29 98 00 або класифiкуються згiдно з "Товарною номенклатурою зовнiшньоекономiчної дiяльностi" та мають код 8539 29 990;
5.3. Установити, що:
5.3.1) спецiальнi заходи застосовуються шляхом запровадження квотування iмпорту в Україну ламп електричних, зазначених у пунктi 5.2 цього Рiшення;
5.3.2) застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну ламп електричних, зазначених у пунктi 5.2 цього Рiшення, починається з дня набрання чинностi цього Рiшення;
5.3.3) строк застосування спецiальних заходiв закiнчується 21 травня 2003 року;
5.3.4) рiчний обсяг спецiальної квоти становить 3,9 млн. шт.;
5.3.5) рiчний обсяг спецiальної квоти розподiляється на два пiврiчнi перiоди. Перший пiврiчний перiод - з 1 липня по 31 грудня, а другий пiврiчний перiод - з 1 сiчня пр ЗО червня. У кожний пiврiчний перiод МЗЕЗторгом не може бути видано спецiальних лiцензiй бiльше нiж 60% рiчного обсягу спецiальної квоти;
5.3.6) перший рiчний перiод 1999 року починається вiд дати набирання чинностi цього Рiшення. Останнiй рiчний перiод закiнчується 21 травня 2003 року;
5.3.7) з метою пiдтримки традицiйних товаропотокiв ламп електричних, зазначених у пунктi 5.2 цього Рiшення, з урахуванням рiчних обсягiв спецiальної квоти МЗЕЗторг разом з Мiнпромполiтики протягом серпня-вересня ц. р. визначають номенклатуру та обсяги iмпорту в Україну цих товарiв в рамках рiчних обсягiв спецiальної квоти;
5.3.8) квотування iмпорту в Україну ламп електричних, зазначених у пунктi 5.2 цього Рiшення, здiйснюється шляхом видачi МЗЕЗторгом спецiальних лiцензiй;
5.3.9) дев'ять ламп електричних, зазначених у пунктi 5.2 цього Рiшення, є мiнiмальною партiєю, якi без пред'явлення спецiальної лiцензiї можуть ввозитися (пересилатися) фiзичними особами на митну територiю України та (або) надходити на митну територiю України на адресу фiзичних осiб;
5.3.10) у разi, коли ввозяться (пересилаються) фiзичними особами на митну територiю України та (або) надходять на митну територiю України на адресу фiзичних осiб, лампи електричнi, зазначенi у пунктi 5.2 цього Рiшення, у кiлькостi, яка перевищує мiнiмальну партiю, таке ввезення, пересилання, надходження на митну територiю повинно супроводжуватися спецiальною лiцензiєю, виданою МЗЕЗторгом;
5.3.11 ) термiн дiї спецiальної лiцензiї на митнiй територiї України - 90 днiв вiд дати її пiдписання, за винятком випадкiв, коли закiнчується вiдповiдний рiчний перiод або термiн, зазначений у пiдпунктi 5.3.13 цього Рiшення;
5.3.12) перенесення невикористаних залишкiв рiчної квоти допускається у межах 6% вiд рiчного обсягу спецiальної квоти;
5.3.13) заяви стосовно перенесення невикористаних залишкiв рiчної спецiальної квоти можуть подаватися з 1 по 31 сiчня вiдповiдного рiчного перiоду, а ввезення в Україну за спецiальними лiцензiями, виданими з метою використання таких залишкiв, - з 1 сiчня до 31 березня такого рiчного перiоду;
5.4. Заборонити ввезення на митну територiю України ламп електричних, зазначених у пунктi 5.2 цього Рiшення, без спецiальних лiцензiй за винятком випадку, зазначеного у пiдпунктах 5.3.9 цього Рiшення;
5.5. Заборонити ввезення на митну територiю України з Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки ламп електричних, зазначених у пунктi 5.2 цього Рiшення, у разi, коли вiдсутнє маркування "Зроблено в ... (країна походження)" та товарний знак виробника;
5.6. Доручити:
5.6.1 ) МЗЕЗторгу видати вiдповiднi акти стосовно лiцензування та квотування iмпорту в Україну ламп електричних, зазначених у пунктi 5.2 цього Рiшення, зокрема положення про:
а) лiцензування ламп електричних, зазначених у пунктi 5.2 цього Рiшення;
б) порядок оформлення та видачi спецiальних лiцензiй на iмпорт в Україну ламп електричних, зазначених у пунктi 5.2 цього Рiшення;
5.6.2) МЗЕЗторгу забезпечити контроль за використанням щорiчної спецiальної квоти;
5.6.3) МЗЕЗторгу забезпечити публiкацiю цього Рiшення у газетi "Урядовий кур'єр";
5.6.4) Державнiй митнiй службi України видати вiдповiднi акти на виконання цього Рiшення;
5.6.5) Державнiй митнiй службi України щоквартально подавати МЗЕЗторгу iнформацiю про обсяги фактично здiйсненого суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi України iмпорту ламп електричних, зазначених у пунктi 5.2 цього Рiшення;
5.6.6) Мiнiстерству закордонних справ України нотифiкувати компетентнi органи Республiки Бiлорусь, Республiки Польща, Росiйської Федерацiї та Угорської Республiки про це Рiшення Мiжвiдомчої комiсiї;
5.7. Це Рiшення Мiжвiдомчої комiсiї набирає чинностi з дня його опублiкування.
Перший заступник голови Мiжвiдомчої комiсiї з мiжнародної торгiвлi | С.ГРИЩЕНКО |
Виконавчий секретар | В. КОНОВАЛОВ |