КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Київ
вiд 16 серпня 1999 р. | N 1496 |
---|
Про Концепцiю адаптацiї законодавства України до
законодавства Європейського Союзу
Кабiнет Мiнiстрiв України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Схвалити Концепцiю адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу (далi - Концепцiя), що додається.
2. Центральним органам виконавчої влади покласти положення Концепцiї в основу щорiчних планiв роботи з адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу i забезпечити їх врахування пiд час здiйснення заходiв, спрямованих на реалiзацiю Стратегiї iнтеграцiї України до Європейського Союзу, затвердженої Указом Президента України вiд 11 червня 1998 р. N 615.
Прем'єр-мiнiстр України | В. ПУСТОВОЙТЕНКО |
СХВАЛЕНО постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16 серпня 1999 р. N 1496 |
КОНЦЕПЦIЯ
адаптацiї законодавства України до
законодавства Європейського Союзу
1. Загальнi положення
Адаптацiя законодавства України до законодавства Європейського Союзу (ЄС) є процесом зближення та поступового приведення законодавства України у вiдповiднiсть iз законодавством ЄС.
Законодавство ЄС складається з:
Договору про заснування Європейського спiвтовариства вугiлля i сталi 1951 року, Договору про заснування Європейського економiчного спiвтовариства 1957 року i Договору про заснування Європейського Спiвтовариства з атомної енергiї 1957 року, з наступними змiнами i доповненнями;
положень, директив та iнших актiв нормативного характеру, якi приймаються компетентними органами Європейських Спiвтовариств;
мiжнародних угод, однiєю iз сторiн яких є Європейськi Спiвтовариства;
рiшень Суду Європейських Спiвтовариств, якими дається офiцiйне тлумачення вiдповiдних правових норм.
Адаптацiя законодавства проводиться з метою:
забезпечення вiдповiдностi законодавства України зобов'язанням, що випливають з Угоди про партнерство i спiвробiтництво мiж Україною i Європейськими Спiвтовариствами та їх державами-членами вiд 14 червня 1994 р. (далi - УПС), iнших мiжнародних договорiв, що стосуються спiвробiтництва України з ЄС;
розвитку нацiонального законодавства у напрямi його зближення iз законодавством ЄС та забезпечення високого рiвня пiдготовки в Українi проектiв актiв законодавства;
створення правової бази для iнтеграцiї України до ЄС.
Процес адаптацiї охоплює всi сфери законодавства, визначенi в УПС, зокрема в частинi другiй статтi 51.
До прiоритетних належать тi сфери законодавства, вiд зближення яких залежить змiцнення економiчних зв'язкiв України та держав - членiв ЄС i якi регулюють вiдносини, пов'язанi з:
пiдприємницькою дiяльнiстю;
захистом конкуренцiї;
банкрутством;
захистом прав iнтелектуальної власностi;
митним регулюванням;
транспортом та зв'язком;
стандартами i сертифiкацiєю.
Iншi прiоритетнi сфери адаптацiї законодавства визначаються Мiжвiдомчою координацiйною радою з адаптацiї законодавства України до законодавства ЄС (далi - Мiжвiдомча координацiйна рада). При цьому враховуються рекомендацiї Ради i Комiтету з питань спiвробiтництва мiж Україною та Європейським Союзом, а також їх українських частин.
2. Етапи адаптацiї законодавства
Адаптацiя законодавства є планомiрним процесом, що включає три окремих етапи, на кожному з яких досягається певний ступiнь вiдповiдностi законодавства України законодавству ЄС у визначених цiєю Концепцiєю сферах.
На першому етапi, що триває в даний перiод, перевага повинна надаватися:
розвитку вiдповiдно до вимог, визначених у Декларацiї, що прийнята Європейською Радою на Копенгагенському самiтi у червнi 1993 р., правової системи в Українi, яка б сприяла досягненню стабiльностi у суспiльствi, гарантувала верховенство права, права людини i забезпечувала функцiонування ринкової економiки;
приведенню законодавства України у вiдповiднiсть з вимогами УПС та iнших мiжнародних договорiв, якi стосуються спiвробiтництва України та ЄС;
розвитку законодавства України за визначеними цiєю Концепцiєю або Мiжвiдомчою координацiйною радою прiоритетними сферами у напрямi його поступового зближення iз законодавством ЄС.
На другому етапi процес адаптацiї законодавства зосереджується на таких завданнях:
перегляд законодавства України у сферах, визначених частиною другою статтi 51 УПС, з метою забезпечення його приблизної вiдповiдностi законодавству ЄС;
правове забезпечення створення зони вiльної торгiвлi мiж Україною та ЄС i пiдготовка до асоцiйованого членства України в ЄС.
Третiй етап адаптацiї законодавства залежатиме вiд укладення Угоди про асоцiйоване членство України в ЄС та включатиме перiод пiдготовки розширеної програми гармонiзацiї законодавства України iз законодавством ЄС з метою забезпечення iнтеграцiї України до спiльного ринку ЄС.
3. Механiзм адаптацiї законодавства
Дiяльнiсть з адаптацiї законодавства повинна провадитися як складова, iнтегральна частина нормотворчої дiяльностi органiв виконавчої влади на основi єдиної системи планування, координацiї та контролю.
Органи виконавчої влади вiдповiдають за здiйснення заходiв з адаптацiї законодавства згiдно з їх компетенцiєю, що визначається вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 червня 1998 р. N 852 "Про запровадження механiзму адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу".
Функцiї координацiї та контролю за дiяльнiстю органiв виконавчої влади з адаптацiї законодавства виконуватиме Мiн'юст, а координацiю цiєї дiяльностi забезпечуватиме Мiжвiдомча координацiйна рада, що утворена при Мiн'юстi.
Дiяльнiсть з адаптацiї законодавства в Українi провадитиметься за вiдповiдними планами роботи органiв виконавчої влади з адаптацiї законодавства, якi розроблятимуться в порядку, що визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.
З метою виконання визначених цiєю Концепцiєю завдань Кабiнетом Мiнiстрiв України встановлюватимуться додатковi вимоги щодо порядку розроблення проектiв нормативно-правових актiв України з урахуванням основних положень законодавства ЄС.
У процесi розроблення проектiв актiв законодавства, що пiдлягають адаптацiї, центральнi органи виконавчої влади керуватимуться основними положеннями вiдповiдних актiв законодавства ЄС.
Для забезпечення приблизної адекватностi законодавства України i законодавства ЄС у процесi провадження нормотворчої дiяльностi враховуватимуться основнi положення актiв законодавства ЄС настiльки, наскiльки це доцiльно для України з огляду на економiчнi, полiтичнi та соцiальнi наслiдки прийняття вiдповiдних правових норм, адаптованих до вимог законодавства ЄС.
При здiйсненнi заходiв з адаптацiї законодавства центральнi органи виконавчої влади керуватимуться методичними рекомендацiями, що розроблятимуться Мiн'юстом.
Впровадження адаптованого законодавства
Впровадження адаптованого законодавства, яке є найважливiшим елементом процесу адаптацiї законодавства, потребуватиме утворення вiдповiдних структур та розроблення дiєвих механiзмiв, належного професiйного рiвня та технiчного оснащення працiвникiв органiв виконавчої влади, запровадження ефективного механiзму судового захисту прав та iнтересiв учасникiв правовiдносин, якi виникають на основi цих норм.
Передбачається, що:
органи, уповноваженi контролювати впровадження адаптованого законодавства, прийматимуть вiдповiднi нормативнi акти, спрямованi на виконання цiєї функцiї в повному обсязi,
органи сертифiкацiї та випробувальнi лабораторiї здiйснюватимуть перевiрку i пiдтвердження вiдповiдностi продукцiї (товарiв, послуг) вимогам нормативних актiв України, приведених у вiдповiднiсть iз законодавством ЄС;
буде забезпечено належний рiвень навчання з питань законодавства ЄС державних службовцiв, якi вiдповiдатимуть за впровадження адаптованого законодавства, i суддiв, а також пiдвищення їх квалiфiкацiї в установленому порядку;
здiйснюватимуться заходи з метою посилення ролi професiйних громадських органiзацiй, об'єднань споживачiв та iнших громадських органiзацiй у впровадженнi положень цiєї Концепцiї.
4. Органiзацiйне забезпечення процесу адаптацiї законодавства
Фiнансове забезпечення
Для належної органiзацiї процесу адаптацiї законодавства передбачатимуться вiдповiднi кошти в програмi фiнансування заходiв щодо реалiзацiї Стратегiї iнтеграцiї України до Європейського Союзу, затвердженої Указом Президента України вiд 11 червня 1998 р. N 615.
Фiнансування заходiв з адаптацiї законодавства на кожному етапi здiйснюватиметься за рахунок бюджетних та позабюджетних коштiв, зокрема коштiв мiжнародної технiчної допомоги, iз залученням iнших не заборонених законодавством джерел.
Iнформацiйне i наукове забезпечення
Iнформацiйне i наукове забезпечення процесу адаптацiї законодавства включає:
постiйне iнформування органiв державної влади про чинне законодавство ЄС, змiни i доповнення до нього, забезпечення ефективного та повного доступу до європейських правових, бiблiографiчних та iнших баз даних учасникiв процесу адаптацiї законодавства;
органiзацiю роботи з перекладу актiв законодавства ЄС та надання консультацiй з питань використання юридичної термiнологiї, забезпечення дiяльностi Центру перекладiв актiв європейського права;
органiзацiю роботи з наукового дослiдження процесiв унiфiкацiї та гармонiзацiї права в державах - членах ЄС, державах Центральної i Схiдної Європи, що є кандидатами у члени ЄС.
Кадрове забезпечення
Кадрове забезпечення потребуватиме:
перегляду навчальних програм з юридичних питань з метою їх адаптацiї до програм держав - членiв ЄС, пiдвищення квалiфiкацiї з питань законодавства ЄС працiвникiв органiв виконавчої влади, запровадження спецiалiзацiї з питань законодавства ЄС у рамках навчальних програм вищих навчальних закладiв України;
розроблення для спецiалiстiв, якi забезпечують процес адаптацiї законодавства, програм вивчення iноземних мов та ознайомлення з юридичною термiнологiєю, що використовується в актах законодавства ЄС;
формування i реалiзацiї галузевих та регiональних програм спiвробiтництва з державами - членами ЄС, державами Центральної i Схiдної Європи у сферi наближення нацiонального законодавства до законодавства ЄС з метою координацiї вiдповiдної роботи та вивчення досвiду, набутого у цiй сферi.