У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про Положення про Державний комiтет природних ресурсiв України
Iз змiнами, внесеними згiдно з Указом
Президента
N 317/2004 вiд 06.03.2004
1. Затвердити Положення про Державний комiтет природних ресурсiв України (додається).
2. Кабiнету Мiнiстрiв України привести у двомiсячний строк свої рiшення у вiдповiднiсть iз цим Указом.
Президент України | Л.КУЧМА |
м. Київ
10 лютого 2004 року
N 177/2004
ЗАТВЕРДЖЕНО Указом Президента України вiд 10 лютого 2004 року N 177/2004 |
ПОЛОЖЕННЯ
про Державний комiтет природних ресурсiв України
1. Державний комiтет природних ресурсiв України (Держкомприродресурсiв України) є спецiально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологiчного вивчення та забезпечення рацiонального використання надр, а також топографо-геодезичної, картографiчної дiяльностi.
(Абзац перший пункту 1 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
Дiяльнiсть Держкомприродресурсiв України спрямовується i координується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
2. Держкомприродресурсiв України у своїй дiяльностi керується Конституцiєю i законами України, актами Президента України та Кабiнету Мiнiстрiв України, а також цим Положенням.
У межах своїх повноважень Держкомприродресурсiв України органiзовує виконання актiв законодавства та здiйснює контроль за їх реалiзацiєю. Держкомприродресурсiв України узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенцiї, розробляє пропозицiї щодо вдосконалення законодавства i в установленому порядку вносить їх на розгляд Президентовi України та Кабiнету Мiнiстрiв України.
3. Основними завданнями Держкомприродресурсiв України є:
забезпечення реалiзацiї державної полiтики у сферi геологiчного вивчення i рацiонального використання надр, топографо-геодезичної, картографiчної дiяльностi;
(Абзац другий пункту 3 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
забезпечення розвитку мiнерально-сировинної бази, органiзацiї геологiчного, геофiзичного, геохiмiчного, гiдрогеологiчного, iнженерно-геологiчного та еколого-геологiчного вивчення надр, пошуку i розвiдки корисних копалин на територiї України, у межах територiальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економiчної зони України, рацiонального використання надр, картографування геологiчного середовища, а також розвитку топографо-геодезичної, картографiчної дiяльностi;
(Абзац третiй пункту 3 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
здiйснення державного монiторингу геологiчного середовища та мiнерально-сировинної бази, проведення еколого-геологiчних дослiджень;
здiйснення державного контролю за геологiчним вивченням надр, забезпечення здiйснення державного геодезичного нагляду за топографо-геодезичною i картографiчною дiяльнiстю, участь у здiйсненнi державного контролю та нагляду за охороною та використанням надр.
(Абзац п'ятий пункту 3 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
4. Держкомприродресурсiв України вiдповiдно до законодавства для виконання покладених на нього завдань:
1) готує пропозицiї щодо формування та реалiзацiї державної полiтики у сферi геологiчного вивчення надр та рацiонального використання природних ресурсiв, топографо-геодезичної i картографiчної дiяльностi;
(Пiдпункт 1 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
2) бере участь у межах своїх повноважень у розробленнi пропозицiй до проектiв Державної програми економiчного i соцiального розвитку України, Державного бюджету України, Програми дiяльностi Кабiнету Мiнiстрiв України;
3) органiзовує розроблення та реалiзацiю загальнодержавних програм у сферi геологiчного вивчення i рацiонального використання надр, а також топографо-геодезичної, картографiчної дiяльностi;
(Пiдпункт 3 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
4) реалiзовує єдину науково-технiчну полiтику у сферi геологiчного вивчення надр та рацiонального використання природних ресурсiв, топографо-геодезичної, картографiчної дiяльностi, бере участь у формуваннi нацiональної системи науково-технiчної iнформацiї, виступає державним замовником науково-дослiдних робiт з питань, що належать до його компетенцiї;
(Пiдпункт 4 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
5) органiзовує i координує в установленому порядку проведення геологiчних дослiджень на територiї України, в межах територiальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економiчної зони України, виконання робiт для забезпечення планомiрного геологiчного, геофiзичного, геохiмiчного, гiдрогеологiчного, iнженерно-геологiчного, еколого-геологiчного вивчення та картографування геологiчного середовища та його змiн пiд впливом господарської дiяльностi, у тому числi аерокосмiчними методами, вiдповiдних загальнодержавних топографо-геодезичних, картографiчних, астрономо-геодезичних, гравiметричних, картовидавничих робiт, аерокосмiчних зйомок, зокрема для дистанцiйного зондування Землi з метою вивчення природних ресурсiв i стану довкiлля;
(Пiдпункт 5 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
6) виконує функцiї державного замовника з проведення геологiчних дослiджень, єдиного замовника державного контракту з приросту запасiв корисних копалин та головного розпорядника коштiв державного бюджету, що спрямовуються на проведення геологорозвiдувальних робiт;
7) розробляє i затверджує у межах своєї компетенцiї правила проведення геологiчних дослiджень, пошуку, розвiдки та оцiнки запасiв i ресурсiв корисних копалин, топографо-геодезичних та картографiчних дослiджень i робiт, iншi нормативно-правовi акти та нормативнi документи;
(Пiдпункт 7 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
8) забезпечує проведення державної реєстрацiї та облiку робiт з геологiчного вивчення надр, топографо-геодезичних та картографiчних робiт;
9) розробляє нормативи платежiв за користування надрами i збору за геологорозвiдувальнi роботи, виконанi за рахунок державного бюджету, геологiчну, топографо-геодезичну та картографiчну iнформацiю;
10) бере участь у прогнозуваннi та визначеннi потреби в мiнерально-сировинних i паливно-енергетичних ресурсах, геологiчних, топографо-геодезичних i картографiчних послугах;
11) забезпечує ведення державного балансу запасiв корисних копалин, державних кадастрiв родовищ i проявiв корисних копалин, формування Державного фонду родовищ корисних копалин та державного фонду надр, органiзовує проведення державної експертизи та оцiнку запасiв корисних копалин, забезпечує передачу розвiданих родовищ для промислового освоєння;
12) здiйснює державний облiк та монiторинг пiдземних вод, спостереження за ендогенними та екзогенними геологiчними процесами;
13) видає в установленому законодавством порядку спецiальнi дозволи на користування дiлянками надр, дозволи (лiцензiї) на пошук (розвiдку) та експлуатацiю родовищ корисних копалин, на проведення топографо-геодезичних та картографiчних робiт та в iнших випадках, передбачених законодавством, а також контролює додержання умов виданих дозволiв (лiцензiй), зупиняє та анулює їх дiю;
14) бере участь у встановленнi квот (лiмiтiв) на видобуток окремих видiв корисних копалин;
15) органiзовує проведення наукових дослiджень, науково-методичних робiт з питань створення та впровадження у виробництво наукових, методичних основ прогнозування, пошуку i розвiдки родовищ корисних копалин, топографо-геодезичної та картографiчної дiяльностi, координує роботи iз застосування нової технiки, новiтнiх технологiй пiд час проведення геологорозвiдувальних, топографо-геодезичних та картографiчних робiт;
(Пiдпункт 15 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
16) координує дiяльнiсть центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади у сферi геологiчного вивчення та рацiонального використання надр, топографо-геодезичної i картографiчної дiяльностi;
(Пiдпункт 16 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
17) аналiзує пооб'єктнi плани пiдприємств, установ та органiзацiй, якi проводять геологорозвiдувальнi i топографо-геодезичнi та картографiчнi роботи на територiї України за кошти державного бюджету, вносить до них у разi потреби змiни, доповнення та затверджує їх;
18) здiйснює державний контроль за геологiчним вивченням надр (державний геологiчний контроль), топографо-геодезичною, картографiчною дiяльнiстю (державний геодезичний нагляд), виконанням програм у цих сферах, повнотою геологiчного вивчення надр, своєчаснiстю i правильнiстю державної реєстрацiї робiт з геологiчного вивчення надр, наявнiстю спецiальних дозволiв, виконанням передбачених ними умов, а також лiцензiй на провадження певних видiв господарської дiяльностi, додержанням пiд час дослiдно-промислової експлуатацiї родовищ корисних копалин технологiй, якi забезпечують необхiдне їх вивчення i виключають можливiсть пошкодження родовищ, виконанням рекомендацiй державної експертизи з оцiнки запасiв корисних копалин, збереженням розвiдувальних гiрничих виробок i свердловин, а також геологiчної документацiї, зразкiв порiд, дублiкатiв проб, що можуть бути використанi для подальшого вивчення надр, додержанням вимог законодавства про надра, а також проектiв, стандартiв, норм, правил, iнших нормативних документiв з геологiчного вивчення надр, у тому числi пiд час експлуатацiї родовищ корисних копалин, топографо-геодезичної та картографiчної дiяльностi; бере участь у здiйсненнi державного контролю та нагляду за охороною та рацiональним використанням надр;
(Пiдпункт 18 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
19) визначає склад та обсяг iнформацiї, яка пiдлягає обов'язковiй передачi до Державного iнформацiйного геологiчного фонду України, Державного картографо-геодезичного фонду України, порядок облiку i користування нею, розпоряджається в установленому законодавством порядку наявною iнформацiєю;
20) забезпечує розроблення та впровадження методiв вивчення провiсникiв землетрусiв, бере участь у проведеннi робiт з розвитку нацiональної системи сейсмiчних спостережень та пiдвищення безпеки проживання населення у сейсмонебезпечних регiонах України;
21) забезпечує роботу мiжвiдомчих комiсiй з визначення переможцiв конкурсiв на отримання спецiальних дозволiв на користування нафтогазоносними надрами, з органiзацiї укладення та виконання угод про розподiл продукцiї, а також Комiсiї у справах першовiдкривачiв родовищ корисних копалин та Мiжвiдомчої комiсiї у справах першовiдкривачiв родовищ корисних копалин при Державнiй комiсiї по запасах корисних копалин;
22) виконує функцiї державного замовника та головного розпорядника коштiв державного бюджету, що спрямовуються на проведення загальнодержавних топографо-геодезичних та картографiчних робiт, забезпечує їх розподiл, а також формування i ведення Державного картографо-геодезичного фонду України;
23) бере участь у топографо-геодезичному та картографiчному забезпеченнi проведення земельної реформи, делiмiтацiї та демаркацiї державного кордону i формуваннi вiдповiдної бази картографiчних даних;
24) здiйснює державний геодезичний нагляд, спрямований на забезпечення додержання суб'єктами господарської дiяльностi встановленого порядку виконання топографо-геодезичних та картографiчних робiт;
25) органiзовує створення та функцiонування геологiчних, географiчних та iнших iнформацiйних систем;
26) забезпечує створення та ведення Державного реєстру географiчних назв України i зарубiжних територiй, дiяльнiсть Нацiональної ради з географiчних назв, Державної комiсiї з геоiнформацiйних систем;
(Пiдпункт 26 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
27) виключено
(Пiдпункт 27 пункту 4 виключено на пiдставi Указу Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
28) здiйснює мiжнародне спiвробiтництво з питань геологiчного вивчення надр та рацiонального використання природних ресурсiв, топографо-геодезичної i картографiчної дiяльностi, сприяє залученню iнвестицiй на проведення вiдповiдних робiт, готує проекти мiжнародних договорiв з цих питань, здiйснює на замовлення iнших держав геологiчне вивчення та освоєння надр, проводить топографо-геодезичнi i картографiчнi роботи, проводить та бере участь у вiдповiдних конкурсах (тендерах), представляє i захищає нацiональнi iнтереси України у вiдповiдних мiжнародних органiзацiях з питань, що належать до його компетенцiї;
(Пiдпункт 28 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
29) органiзовує роботу, пов'язану iз залученням мiжнародної технiчної допомоги у сферу геологiчного вивчення та рацiонального використання надр, топографо-геодезичної та картографiчної дiяльностi;
(Пiдпункт 29 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
30) бере участь у роботi iз стандартизацiї, сертифiкацiї, акредитацiї, метрологiчного забезпечення у сферi геологiчного вивчення та рацiонального використання надр, а також топографо-геодезичної, картографiчної дiяльностi;
31) виконує у межах, визначених законодавством України, функцiї з управлiння об'єктами державної власностi; бере участь у реалiзацiї антимонопольної полiтики;
32) координує роботу з професiйної пiдготовки, перепiдготовки i пiдвищення квалiфiкацiї працiвникiв та забезпечення пiдприємств, установ та органiзацiй висококвалiфiкованими спецiалiстами;
33) забезпечує в межах своєї компетенцiї реалiзацiю державної полiтики стосовно державної таємницi, контроль за станом її охорони та збереження у центральному апаратi Комiтету, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери його управлiння;
34) виконує в межах, визначених законодавством, завдання щодо мобiлiзацiйної пiдготовки та мобiлiзацiйної готовностi держави;
35) бере участь у вдосконаленнi системи облiку, звiтностi та державної статистики з питань, що належать до його компетенцiї;
36) виконує iншi повноваження та функцiї, передбаченi законодавством.
5. Держкомприродресурсiв України та його посадовi особи мають право у випадках та у порядку, встановлених законодавством:
1) одержувати вiд центральних органiв виконавчої влади, Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, мiсцевих державних адмiнiстрацiй, органiв мiсцевого самоврядування, пiдприємств, установ та органiзацiй iнформацiю, документи та iншi матерiали, необхiднi для виконання покладених на Держкомприродресурсiв України завдань;
2) залучати спецiалiстiв органiв виконавчої влади, пiдприємств, установ, органiзацiй до розгляду питань, що належать до компетенцiї Держкомприродресурсiв України;
3) обстежувати пiдприємства, установи та органiзацiї незалежно вiд форми власностi з метою перевiрки додержання ними вимог законодавства;
4) припиняти всi види робiт, що проводяться з порушенням стандартiв, норм, правил, iнших нормативних документiв i можуть спричинити суттєве зниження ефективностi робiт або призвести до значних збиткiв;
5) зупиняти дiяльнiсть пiдприємств, установ та органiзацiй, що здiйснюється без вiдповiдних лiцензiй на провадження певного виду господарської дiяльностi або з порушенням умов, передбачених цими лiцензiями та дозволами;
6) давати обов'язковi для виконання вказiвки (приписи) про усунення недолiкiв i порушень;
7) представляти Кабiнет Мiнiстрiв України за його дорученням у мiжнародних органiзацiях та пiд час укладення мiжнародних договорiв України;
8) укладати в порядку, передбаченому законодавством, мiжнароднi договори у сферi геологiчного вивчення надр i рацiонального використання природних ресурсiв, топографо-геодезичної та картографiчної дiяльностi;
(Пiдпункт 8 пункту 5 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
9) скликати наради з питань, що належать до компетенцiї Держкомприродресурсiв України;
10) здiйснювати видавничу дiяльнiсть з питань, що належать до сфери повноважень Держкомприродресурсiв України.
6. Держкомприродресурсiв України у процесi виконання покладених на нього завдань взаємодiє з iншими центральними органами виконавчої влади, Радою мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, мiсцевими державними адмiнiстрацiями, органами мiсцевого самоврядування, а також вiдповiдними органами iнших держав та мiжнародними органiзацiями.
7. Держкомприродресурсiв України здiйснює свої повноваження безпосередньо та через утворенi в установленому порядку у його складi урядовi органи державного управлiння та територiальнi органи.
8. Держкомприродресурсiв України в межах своїх повноважень на основi та на виконання актiв законодавства видає накази, органiзовує i контролює їх виконання.
Нормативно-правовi акти Держкомприродресурсiв України пiдлягають державнiй реєстрацiї в порядку, установленому законодавством.
У випадках, передбачених законодавством, рiшення Держкомприродресурсiв України є обов'язковими до виконання центральними органами виконавчої влади, Радою мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, мiсцевими державними адмiнiстрацiями, органами мiсцевого самоврядування, пiдприємствами, установами та органiзацiями незалежно вiд форми власностi та громадянами.
Держкомприродресурсiв України у разi потреби видає разом з iншими центральними i мiсцевими органами виконавчої влади спiльнi акти.
9. Держкомприродресурсiв України очолює Голова, якого призначає на посаду i звiльняє з посади в установленому порядку Президент України.
Голова здiйснює керiвництво Держкомприродресурсiв України i несе персональну вiдповiдальнiсть перед Президентом України i Кабiнетом Мiнiстрiв України за виконання покладених на Комiтет завдань.
Голова Держкомприродресурсiв України має заступникiв, якi призначаються на посаду i звiльняються з посади вiдповiдно до законодавства.
Голова Держкомприродресурсiв України розподiляє обов'язки мiж заступниками i визначає ступiнь вiдповiдальностi заступникiв Голови та керiвникiв структурних пiдроздiлiв Комiтету.
Голова призначає на посаду i звiльняє з посади згiдно iз законодавством керiвникiв структурних пiдроздiлiв, iнших працiвникiв центрального апарату Держкомприродресурсiв України та керiвникiв територiальних органiв.
10. Для погодженого вирiшення питань, що належать до компетенцiї Держкомприродресурсiв України, обговорення найважливiших напрямiв його дiяльностi у Комiтетi утворюється колегiя у складi Голови Комiтету (голова колегiї), заступникiв Голови (за посадою), керiвникiв урядових органiв державного управлiння за посадою та iнших керiвних працiвникiв Комiтету.
До складу колегiї можуть входити керiвники iнших центральних органiв виконавчої влади, пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери управлiння Комiтету, та iншi особи.
Членiв колегiї затверджує та звiльняє вiд виконання обов'язкiв Кабiнет Мiнiстрiв України за поданням Голови Держкомприродресурсiв України. Рiшення колегiї проводяться в життя наказами Комiтету.
11. Для розгляду наукових рекомендацiй та пропозицiй щодо визначення основних напрямiв дiяльностi Держкомприродресурсiв України, обговорення найважливiших питань застосування досягнень науки i технiки у сферi геологiї i використання надр, топографо-геодезичної та картографiчної дiяльностi, забезпечення додержання вимог законодавства з цих питань у Комiтетi можуть утворюватися науково-технiчна, науково-методична ради, iншi дорадчi i консультативнi органи.
Склад цих органiв та положення про них затверджує Голова Комiтету.
(Пункт 11 iз змiнами, внесеними згiдно з Указом Президента N 317/2004 вiд 06.03.2004) |
12. У складi Держкомприродресурсiв України Кабiнетом Мiнiстрiв України можуть утворюватися урядовi органи державного управлiння (департаменти, служби, iнспекцiї).
13. Гранична чисельнiсть працiвникiв Держкомприродресурсiв України затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Структуру центрального апарату Держкомприродресурсiв України та положення про його структурнi пiдроздiли в установленому порядку затверджує Голова Комiтету.
Штатний розпис, кошторис видаткiв Держкомприродресурсiв України затверджує його Голова за погодженням з Мiнiстерством фiнансiв України.
14. Держкомприродресурсiв України є юридичною особою, має самостiйний баланс, реєстрацiйнi рахунки в органах Державного казначейства України, печатку iз зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
Глава Адмiнiстрацiї Президента України | В.МЕДВЕДЧУК |