ЗАКОН УКРАЇНИ
Про Комплексну програму утвердження України як транзитної держави у 2002-2010 роках
З метою залучення додаткових надходжень до бюджетiв усiх рiвнiв за рахунок збiльшення обсягiв транзитних перевезень пасажирiв i вантажiв через територiю України Верховна Рада України постановляє:
1. Затвердити Комплексну програму утвердження України як транзитної держави у 2002-2010 роках (далi - Програма), що додається.
2. Верховнiй Радi Автономної Республiки Крим, органам мiсцевого самоврядування передбачати у проектах вiдповiдних бюджетiв видатки на проведення робiт згiдно з Програмою.
3. Кабiнету Мiнiстрiв України пiд час формування проектiв Державної програми економiчного i соцiального розвитку України та Державного бюджету України на 2003 i наступнi роки передбачати централiзованi капiтальнi вкладення на проведення робiт згiдно з Програмою.
4. Цей Закон набирає чинностi з дня його опублiкування.
Президент України | Л.КУЧМА |
м. Київ
7 лютого 2002 року
N 3022-III
ЗАТВЕРДЖЕНО Законом України вiд 7 лютого 2002 року N 3022-III |
КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА
утвердження України як транзитної держави у
2002-2010 роках
I. ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ
Сучаснi тенденцiї розвитку свiтової економiки характеризуються постiйним розширенням господарських зв'язкiв та мiжнародної економiчної кооперацiї. Тому прiоритетним напрямом у полiтицi розвинутих країн стали iнтеграцiйнi процеси, що передбачає створення умов для вiльного перемiщення товарiв, послуг, капiталiв, робочої сили. Це обумовлює постiйне зростання транснацiональних потокiв i мiжнародного транзиту вантажiв. Для багатьох держав перевезення транзитних вантажiв через свою територiю стало важливим джерелом експорту послуг, валютних надходжень до бюджету, створення додаткових робочих мiсць. Питання розвитку транзиту посiдають чiльне мiсце у європейськiй транспортнiй полiтицi. Пiдтвердженням цього є розбудова мiжнародних транспортних коридорiв на основних напрямках транснацiональних перевезень.
Вигiдне географiчне положення України на шляху основних транзитних потокiв мiж Європою та Азiєю, наявнiсть незамерзаючих чорноморських портiв, розвинутої мережi залiзниць, автомобiльних дорiг, трубопроводiв у широтних та меридiональних напрямах створює всi необхiднi передумови для збiльшення обсягiв транзиту вантажiв.
У зв'язку з майбутнiм приєднанням України до Свiтової органiзацiї торгiвлi забезпечення вiльного транзиту вантажiв та його розвиток сприятимуть пiдвищенню ефективностi зовнiшньої торгiвлi, рiвноправному входженню України до системи мiжнародного подiлу працi, створенню стабiльного джерела валютних надходжень до бюджету. На сучасному етапi збiльшення обсягiв мiжнародного транзиту територiєю України може стати важливим фактором стабiлiзацiї та структурної перебудови її економiки. При цьому слiд ураховувати, що транзит як вид експорту транспортних послуг є одним з найбiльш ефективних, а iнвестицiї у цю сферу транспортної дiяльностi дають швидку вiддачу.
Як свiдчить мiжнародна практика, ефективне функцiонування транзитної системи залежить вiд нацiонального законодавства, що вiдповiдає загальноприйнятим мiжнародним нормам, його стабiльностi, оптимальної тарифно-цiнової та податкової полiтики у цiй сферi, розвинутої транспортної iнфраструктури мiжнародного значення та обладнаних на високому технiчному рiвнi пунктiв пропуску через кордони, використання прогресивних, побудованих на логiстичних принципах технологiй перевезень i переробки вантажiв, сучасних систем органiзацiї документообiгу, розрахункiв, iнформацiйного забезпечення.
Технологiчнi потужностi нацiональної транспортної iнфраструктури дають можливiсть щороку перевозити залiзницями, внутрiшнiм водним та автомобiльним транспортом i переробляти в портах понад 60-70 млн. тонн та доставляти трубопровiдним транспортом близько 200 млн. тонн транзитних вантажiв. Однак фактичнi обсяги транзиту становлять лише 200 млн. тонн, тобто наявний транзитний потенцiал України використовується на 70 вiдсоткiв, а на транспортi загального користування (без трубопроводiв) - лише на 50 вiдсоткiв.
За оцiнками мiжнародних експертiв ООН та ЄС та прогнозами Ради по вивченню продуктивних сил Нацiональної академiї наук України, до 2010 року очiкується збiльшення товарообмiну за напрямками європейської вiсi "Пiвнiч - Пiвдень" на 25-30, євразiйської - на 30-35 вiдсоткiв. У зв'язку з цим можливе вiдповiдне збiльшення транзитних перевезень територiєю України. Прогнознi оцiнки їх обсягiв у 2005-2010 роках наведено в таблицi 1.
Таблиця 1
Обсяги транзитних перевезень територiєю України
(млн. тонн)
Роки | Вид транспорту | Усього | ||
залiзничний | автомобiльний | трубопровiдний | ||
1995 | 40 | 2,3 | 152,1 | 194,5 |
1996 | 30,7 | 3,2 | 168,9 | 202,8 |
1997 | 32,2 | 2,8 | 163,3 | 198,3 |
1998 | 33,2 | 2,2 | 169,8 | 205,2 |
1999 | 33,3 | 2,1 | 162,9 | 198,3 |
2005 (прогноз) | 41,1 | 3,5 | 178 | 222,6 |
2010 (прогноз) | 47 | 5 | 195 | 247 |
Транспортна система країни в основному спроможна забезпечити таке зростання транзитних перевезень. Проте невiдповiднiсть показникiв транзитних перевезень в Українi мiжнародним вимогам щодо швидкостi, неперервностi, цiлостi вантажiв, тарифiв i цiн на послуги не забезпечує не тiльки їх зростання, а й стабiлiзацiї в iснуючих обсягах.
Основнi причини, що стримують розвиток транзиту вантажiв в Українi, полягають у невпорядкованостi системи контролю вантажiв на кордонi та справляння зборiв, високiй вартостi послуг, що надаються митними брокерами, контрольними службами i транспортними термiналами, численних бюрократичних перепонах при оформленнi транзитних перевезень, низькiй швидкостi доставки вантажiв, несприятливiй кримiнальнiй обстановцi, браку комплексного, у тому числi iнформацiйного, обслуговування на шляху транзиту, вiдсутностi комплексу правових актiв, що регулюють транзитнi перевезення та їх експедицiйне обслуговування.
Цi проблеми й покликана розв'язати загальнодержавна Комплексна програма утвердження України як транзитної держави у 2002-2010 роках (далi - Програма), спрямована на забезпечення iнтеграцiї України в європейську та свiтову економiчнi системи. Прийняття такої Програми обумовлюється необхiднiстю проведення єдиної транзитної полiтики на загальнодержавному i регiональному рiвнях (18 областей України, а також Автономна Республiка Крим i мiсто Севастополь є прикордонними), координацiї дiяльностi мiнiстерств, iнших органiв центральної виконавчої влади, значними обсягами наукових дослiджень та капiталовкладень для модернiзацiї iнфраструктури транзиту.
Положеннями Програми враховано мiжнароднi вимоги до забезпечення вiльного транзиту вантажiв, досвiд європейських держав в органiзацiї транзитних перевезень.
II. МЕТА I ОСНОВНI НАПРЯМИ ПРОГРАМИ
Метою Програми є оптимальне використання наявного та подальший розвиток транзитного потенцiалу України шляхом створення сприятливих умов для учасникiв транзитних перевезень, збiльшення валютних надходжень вiд експорту транспортних та iнших послуг.
Програма передбачає комплекс заходiв, спрямованих на нормативно-правове забезпечення транзиту вантажiв територiєю України, адаптацiю нацiонального законодавства до мiжнародного транспортного права, технiко-технологiчну модернiзацiю транспортної iнфраструктури мiжнародного значення та пунктiв пропуску через державний кордон України, удосконалення тарифно-цiнової та податкової полiтики у сферi мiжнародного транзиту, впровадження логiстичних технологiй в органiзацiю транзитних вантажних, iнформацiйних та фiнансових потокiв, а також державне стимулювання залучення додаткових обсягiв вантажiв до транзиту через Україну.
Основними напрямами Програми є:
створення правових засад подальшого розвитку транзитних перевезень вантажiв;
поетапний перехiд на принципи мiжнародної транспортної та митної полiтики у сферi транзиту вантажiв;
приведення технiчного стану основних транзитних лiнiй, термiналiв, пунктiв пропуску через державний кордон України до рiвня, що забезпечує дотримання на цих об'єктах мiжнародних технiко-експлуатацiйних, комерцiйних та екологiчних вимог;
впровадження нових технологiй органiзацiї перевезень та пропуску вантажiв через державний кордон України, розвиток змiшаних (комбiнованих) перевезень, забезпечення чiткої координацiї дiяльностi всiх учасникiв транзиту;
проведення виваженої тарифно-цiнової полiтики, яка б сприяла пiдвищенню конкурентоспроможностi транзитних послуг в Українi та залученню додаткових транзитних вантажних потокiв;
розвиток мiжнародного спiвробiтництва у сферi транзитних перевезень;
створення економiчних механiзмiв стимулювання розвитку транзиту.
III. ЕТАПИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
Програма виконуватиметься поетапно.
На першому етапi (2002-2005 роки) передбачається виконати завдання на таких напрямах:
нормативно-правове забезпечення транзиту вантажiв через Україну, приведення нацiонального законодавства у вiдповiднiсть з мiжнародними транспортними угодами i конвенцiями;
усунення технiчних бар'єрiв на шляху транзиту вантажiв i насамперед "вузьких" мiсць на маршрутах мiжнародних транспортних коридорiв та в пунктах пропуску через державний кордон України;
удосконалення тарифно-цiнового та податкового регулювання для стимулювання транзиту;
завершення робiт iз створення в повному обсязi системи облiку, аналiзу та прогнозування транзитних перевезень;
полiпшення пiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiйного рiвня кадрiв у сферi транспортного забезпечення зовнiшньоекономiчної дiяльностi.
На другому етапi (2006-2010 роки) передбачається виконати завдання на таких напрямах:
забезпечення переходу в основному на технiчнi та екологiчнi стандарти, що вiдповiдають європейським вимогам до рухомого складу та iнфраструктури мiжнародного транзиту;
впровадження сучасних iнформацiйних транспортних систем, iнтеграцiя їх у загальноєвропейськi;
поповнення сучасним рухомим складом транспортно-дорожнього комплексу, здiйснення реконструкцiї та розвиток систем магiстрального трубопровiдного транспорту;
широке впровадження на базi нових iнформацiйних технологiй принципiв транспортної логiстики.
IV. ОСНОВНI ЗАВДАННЯ УТВЕРДЖЕННЯ УКРАЇНИ ЯК ТРАНЗИТНОЇ ДЕРЖАВИ
1. Державне регулювання у сферi мiжнародного транзиту
Державна полiтика у сферi мiжнародного транзиту здiйснюватиметься на принципах забезпечення вiльного, безпечного i безперешкодного пропуску товарiв, пасажирiв i транспортних засобiв територiєю України, гарантiї прав учасникiв транзиту, створення належних умов споживачам транзитних послуг. Реалiзацiю цих принципiв забезпечать:
1) завершення формування нормативно-правової бази щодо регулювання правовiдносин, пов'язаних з мiжнародним транзитом вантажiв, органiзацiєю змiшаних (комбiнованих) перевезень та функцiонуванням товаророзподiльчих (логiстичних) центрiв:
а) розроблення i запровадження проектiв законiв України про транспортно-експедицiйну дiяльнiсть, про джерела фiнансування експлуатацiї внутрiшнiх водних шляхiв, про змiшанi (комбiнованi) перевезення, про електроннi документи та електронний документообiг, про електронний цифровий пiдпис та Кодексу внутрiшнього водного транспорту;
б) розроблення i прийняття нормативно-правових актiв з питань здiйснення митно-брокерської дiяльностi у пунктах пропуску через державний кордон України, регламентування порядку перетину державного кордону України транзитними вантажами;
в) законодавче закрiплення правового статусу операторiв мультимодальних перевезень та логiстичних центрiв. Розробка i затвердження положень про оператора змiшаних перевезень вантажiв та про логiстичнi центри мiжнародних перевезень;
г) приведення нормативно-правових актiв, що регулюють питання, пов'язанi з транзитом товарiв та послуг, у вiдповiднiсть з прийнятими Україною зобов'язаннями за мiжнародними договорами;
2) створення на державному рiвнi системи вiдстеження та прогнозування розвитку мiжнародного транзиту вантажiв;
3) завершення формування нормативно-правової бази щодо регулювання правовiдносин, пов'язаних з мiжнародним транзитом вантажiв, органiзацiєю змiшаних (комбiнованих) перевезень та функцiонуванням товаророзподiльчих (логiстичних) центрiв;
4) розроблення та реалiзацiя заходiв щодо поетапного приєднання України до мiжнародних конвенцiй та багатостороннiх угод у галузi транспорту та вступу до мiжнародних транспортних органiзацiй з визначенням прiоритетiв, пов'язаних з iнтеграцiєю транспортно-дорожнього комплексу України до транспортних систем ЄС та СНД i подальшим розвитком транзитних перевезень, у тому числi: Мiжнародної конвенцiї про узгодження умов проведення контролю вантажiв на кордонах (1982 рiк); Конвенцiї про спiльну транзитну процедуру (Женева, 20 травня 1987 року); Мiжнародної конвенцiї про спрощення та гармонiзацiю митних процедур (Кiото, у редакцiї 2000 року); Конвенцiї ООН з мiжнародних мультимодальних перевезень вантажiв (1980 рiк); Конвенцiї про договiр мiжнародного перевезення (19 травня 1956 року); Конвенцiї про договiр мiжнародного автомобiльного перевезення пасажирiв i багажу (1 березня 1973 року); Конвенцiї про мiжнароднi залiзничнi перевезення; Угоди про мiжнароднi перевезення швидкопсувних продуктiв та про спецiальнi транспортнi засоби, якi призначенi для таких перевезень (1 вересня 1970 року); Європейської угоди про найважливiшi лiнiї мiжнародних комбiнованих перевезень та вiдповiднi об'єкти; Європейської угоди про роботу екiпажiв транспортних засобiв, що виконують мiжнароднi автомобiльнi перевезення (1 липня 1970 року), а також конвенцiй та угод з питань безпеки руху та охорони навколишнього природного середовища;
5) розроблення i реалiзацiя заходiв щодо надання послуг з охорони перевезень транзитних вантажiв i забезпечення безпеки пасажирiв, що перемiщуються через територiю України;
6) розроблення вимог i соцiальних нормативiв у сферi транспортного обслуговування, забезпечення безпечного функцiонування транспортно-дорожнього комплексу та зниження негативного впливу транспорту на навколишнє природне середовище;
7) реалiзацiя заходiв державного сприяння розвитку мiжнародного транзиту в Українi шляхом:
а) удосконалення економiчних механiзмiв стимулювання транспортних i транспортно-експедиторських органiзацiй у разi збiльшення обсягiв транзитних перевезень;
б) розширення бюджетного фiнансування розвитку iнфраструктури транзиту в рамках програм створення та функцiонування нацiональної мережi мiжнародних транспортних коридорiв, розбудови державного кордону України та Державної програми розвитку транспортно-дорожнього комплексу України на 2000-2004 роки;
8) активiзацiя дiяльностi посольств України за кордоном, спрямованої на залучення до транзиту вантажiв територiєю України;
9) демонополiзацiя у сферi надання послуг з органiзацiї та забезпечення транзитних перевезень;
10) розроблення проекту Програми розбудови туристичної iнфраструктури у зонах економiчного тяжiння за напрямками нацiональної мережi мiжнародних транспортних коридорiв.
2. Удосконалення перемiщення транзитних вантажiв через державний кордон України
Одним з основних завдань є поетапна реалiзацiя мiжнародних вимог щодо застосування до транзитних вантажiв бiльш простого i прискореного режиму їх контролю у пунктах пропуску через державний кордон України, обмеження ставок зборiв за здiйснення контролю вартiстю фактичних витрат на його проведення. З цiєю метою передбачається забезпечити:
1) стандартизацiю та спрощення документального оформлення процедур перетину кордонiв вiдповiдно до мiжнародного права i практики органiзацiї спiльного контролю митницями України i сусiднiх держав;
2) визначення особливих, спрощених вимог щодо вантажiв i транспортних засобiв, якi прямують транзитом через територiю України;
3) безперебiйний пропуск транзитних вантажопотокiв на основi впровадження єдиних технологiй роботи митниць, залiзниць, морських (рiчкових) портiв, автотермiналiв. Визначення граничних строкiв пропуску вантажiв через державний кордон України та здiйснення контролю за їх дотриманням;
4) вирiшення питання про укладення мiжурядових угод стосовно запровадження органiзацiї спiльного контролю вантажiв та погодження режиму роботи митниць;
5) комплексне обстеження та приведення у вiдповiднiсть з обсягами пропуску вантажiв iнфраструктури, штатiв працiвникiв, обладнання пунктiв пропуску через державний кордон України;
6) вирiшення з країнами СНД питань спрощення процедур митного та iнших видiв контролю щодо транзитних вантажiв;
7) впорядкування органiзацiї контролю транзитних транспортних засобiв i вантажiв з метою його спрощення та унiфiкацiї роботи контролюючих органiв i служб (видача сертифiкатiв, дозволiв, вiз у вiдповiдних державних органах);
8) запровадження типової технологiчної схеми пропуску через державний кордон України транзитних транспортних засобiв, вантажiв та осiб iз забезпеченням їх пропуску у прiоритетному порядку;
9) приведення ставок єдиного збору, що стягується у пунктах пропуску на митному кордонi, до розмiрiв, якi обмежуються собiвартiстю їх здiйснення (вимоги ГАТТ).
3. Розвиток iнфраструктури мiжнародного транзиту
З метою пiдвищення транзитного потенцiалу України передбачається забезпечити:
на першому етапi у 2002-2005 роках:
1) виконання в повному обсязi завдань Програми створення та функцiонування нацiональної мережi мiжнародних транспортних коридорiв в Українi, у тому числi:
а) електрифiкацiя залiзниць Ковель - Iзов, Гребiнка - Харкiв, Донецьк - Луганськ. Прiоритетне вирiшення питань електрифiкацiї залiзничних лiнiй для включення залiзничного транспорту України в систему транзитних перевезень через Транссиб (iншi джерела - 51000 тис. гривень);
б) реалiзацiя першого етапу органiзацiї швидкiсного руху пасажирських i рефрижераторних поїздiв на напрямках Котовiце (Польща) - Мостиська - Львiв - Жмеринка - Київ - Зернове - Москва; Жмеринка - Одеса; Харкiв - Запорiжжя - Сiмферополь;
2) додаткове фiнансування Державної програми розвитку транспортно-дорожнього комплексу України на 2000-2004 роки;
3) виконання комплексу робiт щодо спорудження мостового переходу на автошляху Ростов-на-Дону - Одеса через р. Пiвденний Буг у м. Миколаєвi (кредит Японського банку мiжнародного спiвробiтництва, вартiсть робiт - 1 млрд. гривень);
4) виконання комплексу робiт для забезпечення безпечної експлуатацiї судноплавних шлюзiв та водних шляхiв i розвитку транзитних рiчкових перевезень (державний бюджет - 9500 тис. гривень);
5) реалiзацiю програми дiй, спрямованих на пiдтримання режиму державного кордону України i прикордонного режиму, розвиток Прикордонних вiйськ України та митних органiв України на перiод до 2005 року (iншi джерела - 95000 тис. гривень);
6) завершення будiвництва та введення в експлуатацiю нафтопроводу Одеса - Броди та нафтотермiналу "Пiвденний" (iншi джерела - 500000 тис. гривень);
7) реалiзацiю другої фази проекту створення Євро-Азiатського нафтотранспортного коридору (будiвництво нафтопроводу Броди - Плоцьк);
8) реалiзацiю завдань Нацiональної програми "Нафта i газ України до 2010 року", у тому числi реконструкцiю газотранспортної системи (iншi джерела - 3790800 тис. гривень), розвиток газотранспортної системи (iншi джерела - 10158720 тис. гривень);
9) участь у створеннi в рамках програми INOGATE мiждержавних систем транспортування нафти i природного газу, у тому числi з країн Каспiйського регiону та Середньої Азiї до європейських країн;
10) реалiзацiю заходiв щодо реконструкцiї та модернiзацiї газотранспортної системи України (у тому числi замiну зношених газоперекачувальних агрегатiв) та збiльшення її пропускної здатностi;
11) завершення реалiзацiї проекту розширення на територiї України Балканського коридору системи магiстральних газопроводiв (компресорної станцiї "Тарутине" та газопроводу Тальне - Ананьїв - Iзмаїл) (iншi джерела - 3710000 тис. гривень);
12) вжиття заходiв щодо збiльшення потужностi газопроводу Торжок - Долина (державний бюджет - 4558000 тис. гривень);
13) реалiзацiю заходiв щодо модернiзацiї мiждержавних електричних мереж;
14) вжиття заходiв щодо створення технiчних можливостей для збiльшення обсягiв транспортування територiєю України вуглеводневих ресурсiв iз країн Каспiйського регiону, Середньої та Центральної Азiї до європейських країн;
15) вжиття заходiв щодо переходу на технiчнi та екологiчнi стандарти, що вiдповiдають європейським вимогам до рухомого складу та iнфраструктури мiжнародного транзиту. Пiдготовка Програми оновлення залiзничного рухомого складу для вантажних перевезень (iншi джерела - 200 тис. гривень);
16) реалiзацiю вiдповiдно до державних та галузевих програм заходiв щодо поповнення парку великовантажних контейнерiв та рухомого складу, включаючи забезпечення транспортними засобами для органiзацiї комбiнованих перевезень за участю рiзних видiв транспорту;
17) пiдготовку i реалiзацiю за участю держави проектiв створення зразкiв транспортної та дорожньо-будiвельної технiки, вкрай необхiдної вiтчизнянiй економiцi;
18) створення та укомплектування спецiалiзованими транспортними засобами пунктiв швидкої медичної та технiчної допомоги на основних напрямках транзитних перевезень (iншi джерела - 5000 тис. гривень);
19) впровадження сучасних транспортних iнформацiйних та навiгацiйних систем, включаючи супутниковi, засобiв iдентифiкацiї мiсцезнаходження транспортних засобiв, забезпечення їх iнтеграцiї у сферi транспорту i митних органiв, адаптацiї до загальноєвропейських iнформацiйних систем у галузi транспорту;
20) спорудження залiзничної дiльницi, яка з'єднає порт Ренi з основною залiзничною магiстраллю Одеса - Iзмаїл (iншi джерела - 636000 тис. гривень);
21) розроблення перспективної схеми розмiщення товаро-розподiльчих (логiстичних) центрiв та поетапну її реалiзацiю;
22) створення та укомплектування спецiалiзованими транспортними засобами пунктiв швидкої допомоги на основних напрямках транзитних перевезень (iншi джерела - 5000 тис. гривень);
23) органiзацiю на основних напрямках транзитного руху пунктiв обслуговування водiїв автотранспортних засобiв (iншi джерела - 20000 тис. гривень);
24) розширення мережi вантажних митних комплексiв (автопортiв) для забезпечення ефективної та безперебiйної роботи пунктiв пропуску на державному кордонi України з органiзацiєю здiйснення в них усiх видiв контролю, обслуговування екiпажiв; визначення їх юридичного статусу (iншi джерела - 5000 тис. гривень);
на другому етапi до 2010 року:
1) проведення робiт щодо поєднання мiжнародних коридорiв в єдину iнфраструктурно-технологiчну систему. Розроблення за участю Росiйської Федерацiї проекту Програми розбудови транспортних коридорiв у 2005-2010 роках з подовженням європейських мiжнародних транспортних коридорiв до основних регiонiв, у яких формуються експортнi та транзитнi вантажопотоки (iншi джерела - 200 тис. гривень);
2) розробку i реалiзацiю заходiв щодо поетапного пiдвищення допустимих норм осьових навантажень та збiльшення повної маси автопоїздiв на напрямках мiжнародних транспортних коридорiв до рiвня, прийнятого в країнах Захiдної Європи (iншi джерела - 5750000 тис. гривень);
3) будiвництво тунелю на дiльницi Бескид - Скотарське (iншi джерела - 256000 тис. гривень);
4) пiдготовку проекту i побудову обхiдної залiзничної колiї мiж станцiями Мамалига (Новоселицький район) - Ларга (Кельменецький район) Чернiвецької областi з метою забезпечення нацiональної безпеки України та удосконалення перемiщення транзитних вантажiв;
5) створення лiзингових компанiй для поповнення та оновлення рухомого складу транспорту;
6) реалiзацiю вiдповiдно до державних та галузевих програм заходiв щодо поповнення парку великовантажних контейнерiв та рухомого складу, включаючи забезпечення транспортними засобами для органiзацiї комбiнованих перевезень за участю рiзних видiв транспорту.
4. Удосконалення тарифно-цiнової та податкової полiтики
Створенню належних умов для збiльшення обсягiв транзитних перевезень сприятиме проведення гнучкої тарифно-цiнової та податкової полiтики. З цiєю метою передбачається:
1) здiйснення заходiв щодо тарифного стимулювання розвитку транзиту (запровадження єдиного збору, наскрiзних тарифiв, тарифних знижок тощо);
2) дослiдження, розроблення критерiїв i здiйснення iнтегрованої оцiнки доходiв та витрат при мiжнародному транзитi вантажiв територiєю України на основi спiльної для всiх учасникiв транзиту маркетингової стратегiї цiноутворення;
3) зниження вартостi супутнiх транзитним перевезенням послуг;
4) пiдготовка та подання у встановленому порядку пропозицiй щодо пiльгового оподаткування операцiй з надання послуг, пов'язаних з перевезенням (перемiщенням) вантажiв i пасажирiв транзитом через територiю України;
5) пiдготовка нормативно-правових актiв стосовно тарифiв (включаючи наскрiзнi) за напрямками проходження транспортних коридорiв. Розроблення методики формування наскрiзних тарифiв на перевезення транзитних вантажiв;
6) здiйснення заходiв щодо тарифного стимулювання розвитку транзитних контейнерних перевезень (державний бюджет - 10 тис. гривень);
7) удосконалення органiзацiї охорони та супроводження пiдакцизних товарiв, що перемiщуються транзитом через митну територiю України, розроблення та впровадження економiчно обґрунтованих тарифiв на супроводження цих товарiв iз знижкою на 20-30 вiдсоткiв;
8) створення системи монiторингу тарифiв i цiн щодо надання послуг з перевезень та переробки транзитних вантажiв на залiзницях i в портах iноземних держав, якi конкурують з українськими. Здiйснення гнучкої тарифної полiтики з метою залучення вантажiв для прямування територiєю України (iншi джерела - 70 тис. гривень);
9) розроблення та впровадження методик установлення гнучких тарифiв на транспортування нафти, природного газу та амiаку магiстральними трубопроводами України з урахуванням свiтових цiн на енергоносiї.
5. Впровадження сучасних технологiй та забезпечення взаємодiї усiх учасникiв транзиту вантажiв
З метою удосконалення органiзацiї транзитних перевезень передбачається:
1) пiдвищення якостi органiзацiї транзитних перевезень до рiвня, що вiдповiдає європейському стандарту якостi ISO, широке впровадження на базi нових iнформацiйних технологiй принципiв транспортної логiстики в органiзацiю транспортного та транспортно-експедиторського обслуговування мiжнародного транзиту;
2) розвиток змiшаних (комбiнованих) перевезень. Розроблення та впровадження на основних напрямках транзитних перевезень комплексних транспортно-технологiчних систем пропуску вантажопотокiв iз забезпеченням взаємодiї всiх видiв транспорту, термiналiв, пунктiв пропуску вантажiв через державний кордон України на основi погоджених графiкiв руху, режимiв роботи, технологiй перевезень, переробки та контролю вантажiв;
3) розроблення єдиної iнформацiйної мережi, систем зв'язку i передачi даних для учасникiв процесу доставки транзитних вантажiв (перший етап) (iншi джерела - 35000 тис. гривень);
4) розроблення i впровадження систем електронного обмiну даними та електронної обробки даних iз створенням умов захисту iнформацiї (першочерговi роботи) (державний бюджет - 5000 тис. гривень, iншi джерела - 25000 тис. гривень);
5) удосконалення системи транспортно-експедиторського обслуговування транзитних перевезень, пiдвищення ролi мiжнародних експедиторiв у забезпеченнi ними надання вантажовласникам послуг фiнансових гарантiв, в органiзацiї доставки транзитних вантажiв, заснування операторських компанiй змiшаних (комбiнованих) перевезень;
6) створення на основних напрямках транзитних перевезень у змiшаному сполученнi комплексних транспортно-технологiчних систем пропуску вантажопотокiв iз забезпеченням взаємодiї всiх видiв транспорту, термiналiв, пунктiв пропуску вантажiв через державний кордон України на основi наскрiзних тарифiв, погоджених графiкiв руху, режимiв роботи, технологiй (державний бюджет - 2000 тис. гривень);
7) створення в основних приморських транспортних вузлах спостережних рад iз включенням у них представникiв адмiнiстрацiй морських портiв, стивiдорних компанiй, залiзниць та iнших видiв транспорту, експедиторiв та вантажовласникiв для забезпечення їх чiткої взаємодiї, гармонiзацiї iнтересiв забезпечення оптимальних технологiй накопичення суднових партiй;
8) проведення дослiджень та експериментальної перевiрки на базi Iллiчiвського, Одеського та Ренiйського морських портiв, а також Закарпатського транспортного вузла (м. Чоп) ефективностi дiяльностi i подальшого розширення мережi логiстичних товаророзподiльчих центрiв (державний бюджет - 80 тис. гривень);
9) дослiдження та пiдготовка пропозицiй стосовно перспективного розвитку комбiнованих перевезень:
контейнерних (iншi джерела - 100 тис. гривень);
контрейлерних (iншi джерела - 100 тис. гривень);
10) розроблення комплексних планiв розвитку морських (рiчкових) портiв i припортових залiзничних станцiй. Реалiзацiя планiв (iншi джерела - 50000 тис. гривень);
11) розроблення i реалiзацiя заходiв щодо збiльшення обсягiв транзиту вантажiв на українськiй дiлянцi р. Дунаю та органiзацiї змiшаних (залiзнично-водних) перевезень з використанням р. Тиса (iншi джерела - 51675 тис. гривень);
12) забезпечення прiоритетного пропуску поїздiв з транзитними вантажами за напрямками основних масових перевезень, скорочення їх простоїв на станцiях, органiзацiя руху експресних поїздiв з транзитними вантажами. Пiдвищення на 30 вiдсоткiв швидкостi доставки транзитних вантажiв;
13) встановлення для всiх видiв транзитних перевезень гарантованих строкiв доставки вантажiв;
14) створення вiдповiдно до свiтового досвiду конкурентного середовища на ринку послуг щодо гарантування доставки пiдакцизних вантажiв до митниць призначення;
15) створення у пунктах пропуску через державний кордон України iнформацiйно-довiдкової комп'ютерної системи (iншi джерела - 125 тис. гривень);
16) запровадження типового проекту автомобiльного пункту пропуску модульного типу вiдповiдно до європейських стандартiв (iншi джерела - 20000 тис. гривень).
6. Мiжнародне спiвробiтництво у сферi транзитних перевезень
Важливим напрямом дiяльностi є розширення мiжнародного спiвробiтництва у сферi транзитних перевезень. З цiєю метою передбачається забезпечити:
1) виконання заходiв з iнтеграцiї України до європейського Союзу вiдповiдно до мiжнародних угод України "Про партнерство та спiвробiтництво мiж Україною та ЄС", "Про принципи формування спiльного транспортного простору i взаємодiї держав - учасниць СНД у галузi транспортної полiтики" в частинi адаптацiї нацiонального транспортного законодавства до мiжнародного, впровадження вiдповiдних технiчних та екологiчних стандартiв (iншi джерела - 50 тис. гривень);
2) проведення активної державної полiтики, спрямованої на залучення до транзиту через Україну транснацiональних вантажопотокiв на напрямках Захiд - Схiд та Пiвнiч - Пiвдень;
3) реалiзацiю Основної багатосторонньої угоди щодо мiжнародного транспортного коридору ТРАСЕКА (у межах видiлених ЄС коштiв);
4) участь у розробленнi вiдповiдно до Програми ТРАСЕКА регiональних проектiв:
гармонiзацiя прикордонних процедур;
єдина полiтика справляння транзитних зборiв i встановлення тарифiв;
єдина правова база щодо транзитних перевезень (у межах видiлених ЄС коштiв);
5) iнiцiювання створення разом iз сусiднiми державами спiльних транзитних коридорiв, операторських компанiй транзитних перевезень на основi погоджених технологiй та наскрiзних тарифiв;
6) розвиток спiвробiтництва з країнами ГУУАМ у створеннi зон вiльної торгiвлi та проведення єдиної тарифної полiтики з метою збiльшення транзитних вантажопотокiв;
7) залучення iноземних iнвестицiй на реабiлiтацiю автомобiльної дороги Київ - Чоп (кредит ЄБРР на суму 75 млн. євро i кошти ЄС TACIS - 16,5 млн. євро) та будiвництво мосту в районi пункту пропуску Ягодин - Дорогуськ (кошти ЄС TACIS на суму 4,69 млн. євро);
8) органiзацiю та проведення навчання фахiвцiв транспорту (у рамках Програми TACIS) з питань перевезень небезпечних вантажiв (у межах видiлених ЄС коштiв);
9) вирiшення питання щодо усунення правових i технiчних бар'єрiв у сферi перевезень морськими суднами України через протоки Босфор i Дарданелли;
10) опрацювання з Турецькою стороною питання щодо укладення угоди про поромне сполучення;
11) пiдготовку пропозицiй щодо розвитку мiждержавних систем транспортування нафти i газу для включення до Програми TACIS-INOGATE на 2000-2003 роки;
12) створення договiрно-правової бази для збiльшення обсягiв транспортування територiєю України вуглеводневих ресурсiв iз країн Каспiйського регiону, Середньої та Центральної Азiї до європейських країн;
13) вирiшення з Молдовською стороною питання щодо застосування на залiзничних пунктах пропуску на українсько-молдовському митному кордонi знижки при справляннi зборiв за здiйснення всiх видiв контролю з товарiв, що двiчi вимушено перетинають кордон на шляху до порту Ренi;
14) вирiшення разом з вiдповiдними органами Росiйської Федерацiї, Польщi, Чеської Республiки комплексу економiчних та полiтичних питань з метою бiльш повного використання транзитного потенцiалу української транспортної системи, зокрема щодо подовження залiзничного коридору вiд Транссибiрської магiстралi транзитом через Україну, Польщу до Чехiї iз створенням централiзованої iнформацiйної системи для передачi документiв залiзничного транспорту у напрямку руху вантажiв i транспортних засобiв;
15) опрацювання пiд час розроблення Концепцiї спiвробiтництва країн СНД щодо формування спiльного транспортного простору заходiв, спрямованих на бiльш активне використання транспортної iнфраструктури України для пропуску транзитних вантажопотокiв;
16) розвиток мiжнародного транспортного та митного спiвробiтництва у сферi створення спiльних (об'єднаних) транзитних систем та об'єктiв з метою прискорення доставки вантажiв та бiльш активного використання транспортної iнфраструктури України iноземними власниками вантажiв;
17) розроблення проекту i реалiзацiю Програми посилення координацiї роботи митниць України та сусiднiх держав та спiльного спрощення i модернiзацiї процедур (державний бюджет - 20 тис. гривень);
18) пiдготовку пропозицiй щодо розвитку iнфраструктурних мереж для включення у Програму TACIS з прикордонного спiвробiтництва на 2000-2003 роки;
19) вирiшення разом з вiдповiдними органами Росiйської Федерацiї комплексу економiчних та полiтичних питань з метою повного використання транзитного потенцiалу української транспортної системи;
20) розширення спiвробiтництва у сферi транзиту в рамках європейських та свiтових торговельних, транспортних та експедиторських органiзацiй, а також iз сусiднiми країнами з метою полiпшення умов пропуску транзитних вантажiв.
V. ВАРТIСТЬ РОБIТ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ ТА ДЖЕРЕЛА ЇЇ ФIНАНСУВАННЯ
З урахуванням обмежених можливостей державного бюджету та iнших джерел фiнансування, динамiчного формування мiждержавних транспортно-економiчних зв'язкiв, кон'юнктури на мiжнародних товарних i фрахтових ринках у Програмi надається перевага фiнансуванню за рахунок позабюджетних коштiв (урядова позика за програмою Офiцiйної Допомоги Розвитку (ОДР) Уряду Японiї - орiєнтовно 1 млрд. гривень), залученi кредити, iнвестицiї, у тому числi технiчна допомога мiжнародних союзiв та фiнансових органiзацiй (програма ЄС TACIS - 106 млн. гривень, кредити ЄБРР - 375 млн. гривень тощо). Загальна вартiсть витрат у цiлому становить близько 31,2 млрд. гривень. Основна частина цих коштiв припадає на заходи, пов'язанi з розвитком транспортної iнфраструктури i, зокрема, з проведенням дорожнiх робiт з метою пiдвищення допустимих осьових навантажень та збiльшення загальної маси автопоїздiв на маршрутах мiжнародних транспортних коридорiв до рiвня європейських стандартiв (за рахунок iнших джерел фiнансування - 5,75 млрд. гривень).
Основними джерелами фiнансового забезпечення виконання Програми є кошти державного та мiсцевих бюджетiв, позабюджетнi кошти (залученi кредити, iнвестицiї, у тому числi технiчна допомога мiжнародних союзiв та фiнансових органiзацiй (програма ЄС TACIS, кредити ЄБРР тощо).
Джерела фiнансування Комплексної програми утвердження України як транзитної держави у 2002-2010 роках наведенi у таблицi 2.
Таблиця 2
Склад джерел фiнансування Програми у 2002-2010 роках
(тис. гривень)
Джерела фiнансування | Перший етап (2002 - 2005 роки) | Другий етап (2006 - 2010 роки) | ||||
Всього | У тому числi | |||||
2002 рiк | 2003 рiк | 2004 рiк | 2005 рiк | |||
Всього, у тому числi: | 21425435 | 3884145 | 4427210 | 5560595 | 6553510 | 9761520 |
державний бюджет | 4572780 | 1003195 | 1205100 | 1206510 | 1158000 | - |
iншi джерела, | 6852655 | 2880950 | 3322110 | 4354085 | 5395510 | 9761520 |
з них: | ||||||
кредити | 1460000 | 100000 | 1120000 | 120000 | 120000 | - |
приватнi кошти | 10636859 | 1916665 | 2135479 | 2927860 | 3656855 | 6833064 |
iнвестицiї, у тому числi: | 4755796 | 864285 | 966631 | 1306225 | 1618655 | 2928456 |
внутрiшнi | 2400000 | 400000 | 500000 | 700000 | 800000 | 1500000 |
iноземнi | 2355796 | 464285 | 466631 | 606225 | 818655 | 1428456 |
Термiн окупностi вiд реалiзацiї завдань першого етапу Програми залежно вiд напряму та основних завдань становить вiд 4,5 до 7 рокiв, а капiталоємних - 12 рокiв. Коефiцiєнт ефективностi - 9 вiдсоткiв.
За проведеними розрахунками, доходи вiд транзитних перевезень вантажiв (без трубопровiдного транспорту) зростуть майже на 600-700 млн. гривень на рiк, у тому числi вiдрахування до бюджету - на 200-250 млн. гривень.
Таблиця 3
Очiкувана ефективнiсть реалiзацiї
Програми
(експертна оцiнка)
(млн. гривень)
Показники | Перший етап (2002 - 2005) роки | Другий етап (2006 - 2010 роки) | ||||
У середньому за рiк |
У тому числi | |||||
2002 рiк | 2003 рiк | 2004 рiк | 2005 рiк | |||
Зростання доходiв | 350 | 190 | 230 | 400 | 500 | 2500 |
Зростання рентабельностi, % | 2 - 3 | 2 | 2,5 | 3,0 | 3,5 | 15 - 20 |
Додатковий прибуток | 140 | 70 | 90 | 180 | 220 | 1250 |
Додатковi надходження до бюджету | 59 | 30,0 | 38,0 | 75,0 | 93,0 | 525 |
Коефiцiєнт ефективностi | 0,17 | 0,43 |
Реалiзацiя проектiв та заходiв щодо розвитку транзитного потенцiалу трубопровiдного транспорту здiйснюватиметься за окремими програмами. Отже, зазначенi показники включають лише витрати на розвиток системи трубопровiдного транспорту у сумi 12,8 млрд. гривень, що становитиме 59 вiдсоткiв вiд усiєї вартостi витрат, витрати на розвиток автомобiльного транспорту - 7,7 млрд. гривень (35 вiдсоткiв вiд вартостi програми) з урахуванням збiльшення витрат у зв'язку з пiдвищенням осьових навантажень у напрямках мiжнародних транспортних коридорiв, на розвиток залiзничного транспорту - 945300 тис. гривень (4,5 вiдсотка вiд вартостi програми), на розвиток морського та рiчкового транспорту - 111,3 млн. гривень (0,5 вiдсотка). На проведення робiт з облаштування державного кордону України iз впровадженням нових iнформацiйних технологiй передбачається 170,2 млн. гривень, або 0,8 вiдсотка вiд вартостi програми, решта - науковi роботи.
Завдання другого етапу формуватимуться пiсля виконання завдань першого етапу з урахуванням реальних економiчних можливостей та пiсля уточнення потреб в освоєннi перспективних транзитних вантажопотокiв.
VI. МЕХАНIЗМ РЕАЛIЗАЦIЇ ПРОГРАМИ
З метою забезпечення виконання завдань Програми встановлюється такий механiзм її реалiзацiї.
1. Кабiнет Мiнiстрiв України:
утворює у мiсячний строк Мiжвiдомчу комiсiю з питань транзитної полiтики;
враховує у мiсячний строк потребу введення до складу зазначеної Мiжвiдомчої комiсiї голiв профiльних комiтетiв Верховної Ради України, представникiв Мiнiстерства палива та енергетики України та iнших органiв центральної виконавчої влади, що займаються питаннями трубопровiдного транспорту;
визначає у двомiсячний строк за поданням Мiжвiдомчої комiсiї з питань транзитної полiтики виконавцiв, строки виконання та обсяги фiнансування окремих завдань цiєї Програми.
2. На галузевому рiвнi питання органiзацiї виконання Програми вирiшуються постiйно дiючими експертними робочими групами, якi створюються при органах центральної виконавчої влади, на чолi з державними секретарями.
3. Пiдсумки роботи галузевих постiйно дiючих експертних робочих груп подаються на розгляд Кабiнету Мiнiстрiв України двiчi на рiк.
4. Кабiнет Мiнiстрiв України до 1 березня кожного року подає Верховнiй Радi України звiт про хiд виконання Програми.
5. Забезпечується постiйне науково-технiчне супроводження Програми та розвиток наукових дослiджень у сферi транспортного забезпечення зовнiшньоекономiчних зв'язкiв України, транспортної логiстики та менеджменту з урахуванням:
1) встановлення спецiалiзацiї головних наукових органiзацiй та установ у сферi транспортного забезпечення зовнiшньоекономiчних зв'язкiв;
2) визначення Мiнiстерством економiки та з питань європейської iнтеграцiї України виконавцiв окремих завдань Програми виключно на тендернiй основi;
3) здiйснення розвитку наукових дослiджень у сферi транспортного забезпечення зовнiшньоекономiчних зв'язкiв України, транспортної логiстики та менеджменту;
4) здiйснення постiйного монiторингу показникiв зовнiшньої торгiвлi послугами та обсягiв транзитних перевезень (державний бюджет - 115 тис. гривень).
VII. ОЧIКУВАНI РЕЗУЛЬТАТИ РЕАЛIЗАЦIЇ ПРОГРАМИ
Реалiзацiя Програми дасть змогу:
змiцнити геоекономiчний потенцiал України;
гармонiзувати нацiональне законодавство з мiжнародними нормами та стандартами;
сприяти прискоренню iнтеграцiї України у Європейське Спiвтовариство;
вiдновити i змiцнити потенцiал розвитку експорту послуг у зонах економiчного тяжiння до мiжнародних транспортних коридорiв;
сприяти ефективному використанню провiзної спроможностi транспортних систем, стимулювати її вiдтворення та вдосконалення на основi впровадження нових технологiй, зв'язку та iнформатизацiї;
полiпшити екологiчний стан завдяки розвитку контрейлерних (комбiнованих) перевезень;
стимулювати розвиток широкого спектру супутнiх транзиту послуг, зокрема щодо рiзних видiв страхування, розвитку мiжнародного туризму, заправки транспортних засобiв пальним, органiзацiї торгiвлi та харчування, ремонту транспортних засобiв та їх сервiсного обслуговування, створення нових робочих мiсць у сферi виробництва та обслуговування.
Реалiзацiя заходiв Програми дасть також змогу стабiлiзувати та збiльшити в майбутньому обсяги транзитних вантажiв, якi транспортуються трубопровiдним транспортом.