НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
вiд 15.12.2005 р. | N 13-124/6648 |
---|
НБУ розглянув звернення щодо
роз'яснення особливостей дiї окремих положень
Правил торгiвлi iноземною валютою, затверджених постановою Правлiння Нацiонального банку
України вiд 10.08.2005 р. N 281 (далi - Правила), та
Положення про порядок iноземного iнвестування в
Україну, затвердженого постановою
Правлiння Нацiонального банку України вiд 10.08.2005 р.
N 280 (далi - Положення), i повiдомляє.
I. Щодо дiї окремих норм Положення
1. Щодо продажу акцiй при первиннiй емiсiї
Вiдповiдно до пункту 1.1 Положення портфельна iнвестицiя - це операцiя, яка передбачає придбання цiнних паперiв, їх похiдних та iнших фiнансових активiв за кошти на фондовому ринку. В той же час пряма iнвестицiя - це операцiя, яка передбачає придбання об'єктiв нерухомого та рухомого майна та пов'язаних з ним майнових прав, а також внесення коштiв та майна до статутного фонду (статутного капiталу) юридичної особи в обмiн на корпоративнi права, емiтованi цiєю юридичною особою.
Враховуючи вищенаведене, операцiя по зарахуванню коштiв до статутного фонду пiдприємства в обмiн на акцiї, тобто при первиннiй емiсiї акцiй, є прямою iнвестицiєю.
2. Щодо вiдчуження корпоративних прав, зокрема частки в товариствi з обмеженою вiдповiдальнiстю
Враховуючи наведенi вище визначення, вiдчуження частки в товариствi з обмеженою вiдповiдальнiстю є прямою iнвестицiєю.
3. Щодо визначення термiна "повернення iноземної iнвестицiї"
Вiдповiдно до статтi 2 Закону України "Про режим iноземного iнвестування" (далi - Закон) iноземнi iнвестицiї в Україну можуть здiйснюватись в тому числi i у виглядi акцiй, облiгацiй, iнших цiнних паперiв, а також корпоративних прав (прав власностi на частку (пай) у статутному фондi юридичної особи, створеної вiдповiдно до законодавства України або законодавства iнших країн), виражених у конвертованiй валютi. Таким чином, вiдчуження нерезидентом-iнвестором належних йому корпоративних прав або акцiй українських емiтентiв є поверненням iнвестору його iноземної iнвестицiї.
4. Щодо розрахункiв iноземних iнвесторiв мiж собою за прямими або портфельними iнвестицiями
Вiдповiдно до статтi 2 Закону та пункту 1.3 Положення iноземнi iнвестицiї в Україну в грошовiй формi здiйснюються iноземними iнвесторами у виглядi iноземної валюти, яка згiдно з Класифiкатором iноземних валют та банкiвських металiв, затвердженим постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 04.02.98 р. N 34 (у редакцiї постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 02.10.2002 р. N 378, зареєстрованої в Мiнiстерствi юстицiї України 24.10.2002 р. N 841/7129), зi змiнами, визнається вiльно конвертованою, широко використовується для платежiв за мiжнародними операцiями та продається на головних валютних ринках свiту, i дозволяється для здiйснення iнвестицiй в Україну.
Вiдповiдно до абзацу восьмого пункту 3.1 Положення повернення iноземної iнвестицiї, а також прибуткiв, доходiв та iнших коштiв, одержаних вiд iнвестицiйної дiяльностi в Українi, може здiйснюватися iноземним iнвестором з iнвестицiйного рахунку в гривнях та в iноземнiй валютi за прямою або портфельною iнвестицiєю на iнвестицiйний рахунок iншого iноземного iнвестора в гривнях та iноземнiй валютi, вiдкритi в уповноважених банках, з метою розрахункiв за об'єкт iнвестицiй в Українi.
Такi розрахунки не потребують отримання iндивiдуальної лiцензiї на використання iноземної валюти на територiї України як засобу платежу, оскiльки для нерезидента-покупця - це є здiйснення iнвестицiї в Україну, а для нерезидента-продавця - її повернення.
Одночасно звертаємо увагу на те, що порядок здiйснення прямих та портфельних iнвестицiй нерезидентами має рiзний характер i тому зазначенi вище операцiї мають здiйснюватись також iз врахуванням вимог пунктiв 2.1 та 2.2 Положення.
5. Щодо повернення доходiв вiд здiйснення iнвестицiї за рахунок кредиту уповноваженому банку
Пункт 2 глави 3 роздiлу III Правил мiстить вiдповiдний перелiк документiв, якi є пiдставою для купiвлi iноземної валюти клiєнтами-резидентами та iноземними iнвесторами з метою повернення iноземних iнвестицiй, а також доходiв, прибуткiв, iнших коштiв, одержаних вiд iнвестицiйної дiяльностi в Українi.
При здiйсненнi купiвлi iноземної валюти на зазначенi цiлi банк має вимагати вiд клiєнтiв, з визначеного пунктом 2 глави 3 роздiлу III Правил перелiку документiв, документи вiдповiдно до законодавства України, якi є обов'язковими за конкретною здiйсненою клiєнтом операцiєю, а не всi, перелiченi у вiдповiдному пiдпунктi пункту 2 глави 3 роздiлу III Правил.
Що стосується перерахування резидентом iноземної валюти за межi України на рахунок нерезидента-iнвестора в якостi повернення доходiв вiд здiйснення iнвестицiй за рахунок кредитних коштiв уповноваженого банку повiдомляємо, що питання визначення джерел коштiв (зокрема власних або залучених), за рахунок яких резидент буде виконувати свої зобов'язання перед нерезидентом за iнвестицiйною операцiєю, визначається законодавством з питань оподаткування.
6, 7, 8. Щодо перелiкiв варiантiв надходження та повернення прямих та портфельних iнвестицiй
Зазначенi у пунктах 2.1, 2.2 та 3.1 варiанти розрахункiв за прямими та портфельними iнвестицiями є виключними. В той же час, якщо унаслiдок розвитку iнвестицiйних процесiв в Українi а також фондового ринку, виникне потреба у здiйсненнi операцiй, якi не будуть передбаченi у зазначених пiдпунктах, Нацiональний банк України готовий їх розглянути та дати роз'яснення щодо порядку проведення тiєї або iншої операцiї.
Крiм того, звертаємо увагу, що деякi операцiї, щодо придбання резидентами України цiнних паперiв українських емiтентiв регулюються постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 29.01.2003 р. N 36 "Про здiйснення операцiй з цiнними паперами українських емiтентiв".
9. Щодо проведення грошовими коштами майнової iнвестицiї
Вiдповiдно до пiдпункту "г" пункту 2 глави 3 роздiлу III Правил одним з документiв, який є пiдставою для купiвлi iноземної валюти за iнвестицiйними операцiями щодо повного або часткового повернення резидентом iноземної iнвестицiї, здiйсненої iноземним iнвестором [у тому числi без створення юридичної особи (спiльна дiяльнiсть)], його майнової iнвестицiї в грошових коштах, якщо iнше не передбачено мiжнародними договорами, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України, є оригiнал або засвiдчена у встановленому порядку копiя звiту про оцiнку майна (акта оцiнки майна), складений суб'єктом оцiночної дiяльностi України, що є таким вiдповiдно до Закону України "Про оцiнку майна, майнових прав та професiйну оцiночну дiяльнiсть в Українi" (у разi повернення доходiв, прибуткiв звiт або акт не подається) на час внесення iнвестицiї (далi - Акт оцiнки).
Нормативними актами Нацiонального банку України не встановлено вимогу, за якою iноземний iнвестор має право повертати грошовими коштами свою майнову iнвестицiю у сумi яка не перевищує встановлену Актом оцiнки або вантажною митною декларацiєю.
В той же час зазначаємо, що такi операцiї мають здiйснюватись з урахуванням вимог пункту 3.12 Положення.
II. Щодо дiї окремих норм Правил
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Щодо перелiку документiв, встановлених пунктом 2 глави 3 роздiлу III Правил
Як вже зазначалось вище, пункт 2 глави 3 роздiлу III Правил мiстить вiдповiдний перелiк документiв, якi є пiдставою для купiвлi iноземної валюти клiєнтами-резидентами та iноземними iнвесторами з метою повернення iнвестицiй, а також доходiв, прибуткiв, iнших коштiв, одержаних вiд iнвестицiйної дiяльностi в Українi.
При здiйсненнi купiвлi iноземної валюти на зазначенi цiлi банк має вимагати вiд клiєнтiв, з визначеного пунктом 2 глави 3 роздiлу III Правил перелiку документiв, документи вiдповiдно до законодавства України, якi є обов'язковими за конкретною здiйсненою клiєнтом операцiєю, а не всi, передбаченi у вiдповiдному пiдпунктi пункту 2 глави 3 роздiлу III Правил.
Нацiональний банк України у пунктi 3 листа вiд 05.10.2005 р. N 13-124/4696-9871 висловив свою позицiю з приводу подання або неподання певних документiв при здiйсненнi операцiй з повернення нерезидентом-iнвестором здiйсненої ним iнвестицiї в Україну.
Крiм того, зазначаємо, що порядок подання документiв, їх розгляду та здiйснення державної реєстрацiї iноземних iнвестицiй, що вiдповiдають умовам, викладеним у пунктi 2 статтi 1 Закону України "Про режим iноземного iнвестування", здiйснюється вiдповiдно до Положення про порядок державної реєстрацiї iноземних iнвестицiй, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 07.08.96 р. N 928.
8. Щодо надання Акту оцiнки
Термiн "дата оцiнки" у пiдпунктi "б" пункту 2 глави 3 роздiлу III Правил вживається у значеннi, наведеному у НАЦIОНАЛЬНОМУ СТАНДАРТI N 1 "Загальнi засади оцiнки майна i майнових прав", затвердженому постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.09.2003 р. N 1440, тобто це дата (число, мiсяць та рiк), на яку проводиться оцiнка майна та визначається його вартiсть.
9. Щодо оцiнки цiнних паперiв
Нормами Положення та Правил не визначено дату, на яку має бути здiйснено оцiнку ринкової вартостi цiнних паперiв (на дату придбання цiнних паперiв або на дату репатрiацiї коштiв, отриманих вiд їх продажу та репатрiацiї доходiв), оскiльки вiдповiдно до статтi 11 Закону України "Про оцiнку майна, майнових прав та професiйну оцiночну дiяльнiсть в Українi" дата оцiнки майна визначається в договорi, укладеному мiж суб'єктом оцiночної дiяльностi та замовником оцiнки майна.
Згiдно iз пiдпунктом "б" пункту 2 глави 3 роздiлу III Правил строк мiж датами оцiнки та подання заявки на купiвлю iноземної валюти має становити не бiльше 30 календарних днiв.
Таким чином, дата оцiнки ринкової вартостi цiнних паперiв має визначатись мiж замовником оцiнки та суб'єктом оцiночної дiяльностi в договорi з урахуванням того, що строк мiж датою оцiнки та поданням заявки на купiвлю iноземної валюти має становити не бiльше нiж 30 календарних днiв.
Враховуючи зазначенi вище роз'яснення (до питань 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7), не є обов'язковим подання Акту оцiнки у випадку повернення нерезиденту-iнвестору з метою повного або часткового повернення прибуткiв та доходiв, одержаних вiд володiння iноземним iнвестором цiнними паперами, емiтованими резидентами.
10, 11. Щодо надання копiї довiдки податкового органу про сплачений нерезидентами в Українi податок на прибуток (доходи)
Процедура видачi довiдки податкового органу про сплачений нерезидентом в Українi податок на прибуток (доходи) (далi - Довiдка) визначається Порядком видачi довiдки про сплачений нерезидентом в Українi податок на прибуток (доходи), затвердженого наказом Державної податкової адмiнiстрацiї України (далi - ДПА) вiд 03.09.2003 р. N 417.
До повноважень Нацiонального банку України, визначених Законом України "Про Нацiональний банк України", не вiднесено визначення та трактування питань виникнення i сплати податкiв та iнших обов'язкових згiдно iз законодавством України платежiв.
Вiдповiдно до пункту 4 статтi 8 Закону України "Про державну податкову службу в Українi" ДПА в порядку, встановленому законом, надає податковi роз'яснення.
Враховуючи вищевикладене, для отримання вiдповiдi щодо необхiдностi надання чи не надання у тому чи iншому випадку Довiдки пропонуємо звернутись до ДПА.
Директор Департаменту валютного регулювання | О. Щербакова |