КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Київ
вiд 26 травня 2006 р. | N 753 |
---|
Про схвалення Концепцiї поширення безготiвкових
розрахункiв з використанням спецiальних
платiжних засобiв
Кабiнет Мiнiстрiв України i Нацiональний банк України постановляють:
1. Схвалити Концепцiю поширення безготiвкових розрахункiв з використанням спецiальних платiжних засобiв, що додається.
2. Мiнiстерствам, iншим центральним органам виконавчої влади та Нацiональному банку України забезпечувати в межах своєї компетенцiї виконання заходiв, передбачених Концепцiєю, схваленою цiєю постановою, та надсилати Мiнiстерству економiки щороку до 15 сiчня наступного звiтного перiоду iнформацiю про стан справ для її узагальнення та подання Кабiнетовi Мiнiстрiв України.
Прем'єр-мiнiстр України | Ю.ЄХАНУРОВ |
Голова Нацiонального банку України | В.СТЕЛЬМАХ |
Iнд. 34
СХВАЛЕНО постановою Кабiнету Мiнiстрiв України i Нацiонального банку України вiд 26 травня 2006 р. N 753 |
КОНЦЕПЦIЯ
поширення безготiвкових розрахункiв з
використанням спецiальних платiжних засобiв
Загальна частина
Ця Концепцiя спрямована на створення умов для полiпшення структури грошового обiгу та скорочення частки готiвкових розрахункiв шляхом поширення безготiвкових розрахункiв з використанням спецiальних платiжних засобiв (далi - платiжнi картки).
У банкiвськiй сферi України функцiонують внутрiшньодержавнi та мiжнароднi платiжнi системи.
На 1 сiчня 2006 р. бiльш як 100 банкiв (63 вiдсотки їх загальної кiлькостi) були членами внутрiшньодержавних i мiжнародних платiжних систем, якi здiйснюють емiсiю та еквайринг платiжних карток. Загальна кiлькiсть платiжних карток, емiтованих українськими банками за 2005 рiк, збiльшилася на 45 вiдсоткiв i становить 24,8 мiльйона. Кiлькiсть банкоматiв, що обслуговували платiжнi картки, збiльшилася на 39,7 вiдсотка, платiжних термiналiв - на 26,8, iмпринтерiв - на 18 вiдсоткiв.
Порiвняно з 2004 роком кiлькiсть операцiй iз застосуванням платiжних карток, емiтованих українськими банками, збiльшилася майже на 86,5 мiльйона i становить 324,4 мiльйона. При цьому сума, на яку проводяться операцiї з використанням платiжних карток, зросла майже на 36 млрд. гривень.
Проте iнфраструктура приймання платiжних карток розвивається значно повiльнiше, нiж їх емiсiя. Кiлькiсть платiжних термiналiв у розрахунку на 1 млн. населення України на 1 сiчня 2006 р. становила 903 одиницi, з них 604 - торговельнi термiнали. Цей показник порiвняно з країнами Європейського Союзу значно менший (за даними Європейського центрального банку на кiнець 2003 року в країнах Європейського Союзу працювало 13678 термiналiв, якi приймали картки з дебетовою функцiєю).
На поширення безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток негативно впливають:
низький рiвень купiвельної спроможностi населення;
вiдсутнiсть заiнтересованостi населення у користуваннi платiжними картками;
недостатньо розвинута iнфраструктура обслуговування платiжних карток;
значнi капiталовкладення для впровадження таких розрахункiв;
додатковi витрати торговцiв на придбання i обслуговування обладнання та навчання персоналу;
сплата торговцями комiсiйних еквайринговим установам;
вiдсутнiсть кредитних iсторiй фiзичних осiб.
Ця Концепцiя розроблена на основi:
Законiв України "Про платiжнi системи та переказ коштiв в Українi" та "Про фiнансовi послуги та державне регулювання ринкiв фiнансових послуг";
Положення про порядок емiсiї платiжних карток i здiйснення операцiй з їх застосуванням, затвердженого постановою правлiння Нацiонального банку України вiд 19 квiтня 2005 р. N 137;
Правил Нацiональної системи масових електронних платежiв, затверджених постановою правлiння Нацiонального банку України вiд 10 грудня 2004 р. N 620;
постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 29 березня 2006 р. N 377 "Деякi питання здiйснення розрахункiв за проданi товари (наданi послуги) з використанням спецiальних платiжних засобiв".
Мета Концепцiї та основнi напрями її реалiзацiї
Метою Концепцiї є:
збiльшення iнвестицiйних можливостей банкiвської системи шляхом залучення коштiв населення на банкiвськi рахунки;
зменшення кiлькостi зловживань у сферi економiки;
зменшення готiвкових платежiв поза банками;
пiдвищення заiнтересованостi населення у користуваннi платiжними картками, в тому числi розширення банками можливостей використання кредитної схеми розрахункiв;
зменшення витрат, пов'язаних з пiдтримкою готiвкового грошового обiгу, шляхом впровадження безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток у сферi торгiвлi та послуг;
запровадження електронної комерцiї.
Основнi напрями реалiзацiї Концепцiї:
розширення сфери застосування безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток;
удосконалення нормативно-правової бази, що регулює функцiонування платiжних систем та використання платiжних карток;
забезпечення безпеки здiйснення безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток, у тому числi шляхом застосування смарт-карток;
запровадження нових технологiй в системах масових безготiвкових розрахункiв;
удосконалення регулювання правовiдносин учасникiв безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток;
здiйснення емiсiї та еквайрингу платiжних карток у банках, закладах торгiвлi, громадського харчування та послуг;
розвиток виробництва платiжних термiналiв, банкiвських автоматiв, iнших технiчних i програмних засобiв (компонентiв платiжних систем), якi використовуються в платiжних системах;
прискорення розроблення технологiй з використанням смарт-карток у системах масових безготiвкових розрахункiв, гармонiзованих з мiжнародними стандартами;
пiдвищення рiвня захисту прав держателiв платiжних карток;
створення умов для здiйснення безготiвкових розрахункiв населення з використанням платiжних карток за житлово-комунальнi послуги, спожиту електричну енергiю, природний газ, послуги зв'язку i транспорту, здiйснення з грошових переказiв через об'єкти поштового зв'язку, а також при сплатi податкiв i зборiв пiд час перемiщення товарiв, транспортних засобiв через митний кордон України;
розроблення та перегляд нацiональних стандартiв у сферi технологiй створення платiжних систем, гармонiзованих з мiжнародними стандартами;
запровадження пiдготовки у навчальних закладах фахiвцiв для роботи на пiдприємствах, в установах та органiзацiях - учасниках платiжних систем;
удосконалення системи монiторингу для виявлення незаконних операцiй пiд час здiйснення безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток та обмiну iнформацiєю мiж банками (платiжними системами) i правоохоронними органами.
Масове застосування безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток у сферi торгiвлi та послуг неможливе без цiлеспрямованого розвитку iнфраструктури платiжних систем шляхом:
створення спецiалiзованих еквайрингових компанiй та сервiсних органiзацiй, якi повиннi забезпечити мережу закладiв торгiвлi та послуг необхiдними технiчними засобами для проведення операцiй з використанням платiжних карток;
залучення банкiв та еквайрингових фiрм до технiчного оснащення i подальшого обслуговування закладiв торгiвлi, послуг i транспортних пiдприємств;
впровадження технологiй безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток через Iнтернет.
Державна пiдтримка поширення безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток
Для державної пiдтримки поширення безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток необхiдно:
прийняти нормативно-правовi акти з питань регулювання функцiонування та розвитку платiжних систем з використанням платiжних карток;
запровадити нацiональнi стандарти у сферi електронних розрахункiв, гармонiзованi з мiжнародними;
впровадити технологiї безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток за житлово-комунальнi послуги, спожиту електричну енергiю, природний газ, послуги зв'язку i транспорту, здiйснення грошових переказiв через об'єкти поштового зв'язку, а також при сплатi податкiв i зборiв пiд час перемiщення товарiв, транспортних засобiв через митний кордон України;
розробити та впровадити новi платiжнi технологiї, у тому числi на базi смарт-карток;
проводити роз'яснювальну роботу серед населення щодо ефективностi та доцiльностi застосування платiжних карток.
Фiнансове забезпечення реалiзацiї Концепцiї
Реалiзацiя Концепцiї здiйснюється за рахунок коштiв державного бюджету, Нацiонального банку, суб'єктiв господарювання, якi виробляють i встановлюють компоненти платiжних систем, та iнших джерел.
Очiкуванi результати
Реалiзацiя Концепцiї пiдвищить заiнтересованiсть фiзичних осiб у використаннi платiжних карток пiд час оплати товарiв та послуг i сприятиме:
отриманню додаткового доходу у виглядi вiдсоткiв, нарахованих на залишки коштiв на банкiвських рахунках;
участi фiзичних осiб у заохочувальних програмах банкiв i пiдприємств сфери торгiвлi та послуг пiд час проведення розрахункiв з використанням платiжних карток;
наданню банками, закладами торгiвлi та послуг додаткових послуг населенню з обслуговування безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток;
використанню фiзичними особами - держателями платiжних карток банкiвських кредитiв пiд час купiвлi товарiв та одержання послуг.
Поширення безготiвкових платежiв з використанням платiжних карток у закладах торгiвлi та послуг зумовить:
оптимiзацiю витрат на обслуговування клiєнтiв;
зменшення витрат, пов'язаних з проведенням касових операцiй та iнкасацiєю;
впровадження сучасних методiв фiнансового облiку та облiку товарно-матерiальних цiнностей.
Для банкiв основними факторами ефективностi є:
залучення додаткових ресурсiв за рахунок вкладiв населення;
зменшення витрат, пов'язаних з проведенням касових операцiй, iнкасацiєю та зберiганням готiвки;
отримання додаткових прибуткiв.
Факторами ефективностi поширення безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток для держави є:
збiльшення надходжень до державного i мiсцевих бюджетiв вiд оподаткування суб'єктiв господарювання та фiзичних осiб;
зменшення витрат на виробництво банкнот i монет;
зменшення витрат, пов'язаних з проведенням касових операцiй, iнкасацiєю та зберiганням готiвки.
Для реалiзацiї Концепцiї необхiдно здiйснити такi заходи:
1. Розробити та подати Кабiнетовi Мiнiстрiв України проект закону про електронну комерцiю.
Мiнекономiки, Мiн'юст, Нацiональний банк, Державна податкова адмiнiстрацiя, СБУ, Мiнфiн, Держпiдприємництво, Держмитслужба, Мiнтрансзв'язку. | |
2006 рiк. |
2. Пiдготувати пропозицiї щодо доцiльностi внесення змiн до нормативно-правових актiв з питань торговельної дiяльностi стосовно безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток пiд час проведення операцiй з продажу товарiв (надання послуг).
Мiнекономiки, Мiнфiн, Державна податкова адмiнiстрацiя, Держспоживстандарт, Держпiдприємництво, Нацiональний банк. | |
2006-2007 роки. |
3. Розробити проекти нормативно-правових актiв, гармонiзованих з мiжнародними стандартами, щодо захисту iнформацiї у процесi використання спецiальних платiжних засобiв та термiнального обладнання.
Держспоживстандарт, Нацiональний банк, Державна податкова адмiнiстрацiя, СБУ, Мiнтрансзв'язку. | |
2006-2007 роки. |
4. Розробити нацiональнi стандарти, гармонiзованi з мiжнародними, iз застосування платiжних карток, технiчних вимог до термiналiв, якi обслуговують картки, iнтерфейсiв та протоколiв обмiну iнформацiєю для взаємодiї банкiвських, торговельних, транспортних та iнших небанкiвських систем, у тому числi реєстраторiв розрахункових операцiй.
Держспоживстандарт, Нацiональний банк, Державна податкова адмiнiстрацiя. | |
2006-2007 роки. |
5. Розробити та впровадити нацiональну систему нумерування iдентифiкацiйних карток, їх елементiв та програмного забезпечення.
Держспоживстандарт, Нацiональний банк. | |
2006-2007 роки. |
6. Забезпечити розроблення та впровадження безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток за користування послугами транспорту шляхом впровадження безконтактних технологiй.
Мiнтрансзв'язку, Мiнпромполiтики. | |
2006-2008 роки. |
7. Пiдготувати пропозицiї щодо можливостi розроблення та впровадження електронного студентського квитка на основi платiжної картки.
МОН, Мiнфiн, Мiнтрансзв'язку, Нацiональний банк. | |
2006-2008 роки. |
8. Пiдготувати пропозицiї щодо визначення напрямiв пiдтримки вiтчизняних виробникiв компонентiв платiжних систем (у тому числi шляхом пiльгового кредитування, механiзму рефiнансування прiоритетних проектiв вiдповiдно до актiв Нацiонального банку).
Мiнекономiки, Мiнпромполiтики, Мiнфiн, Нацiональний банк, Антимонопольний комiтет. | |
2006-2008 роки. |
9. Сприяти поширенню безготiвкових розрахункiв населення з використанням платiжних карток за житлово-комунальнi послуги, спожиту електричну енергiю, природний газ, послуги зв'язку, здiйснення грошових переказiв через об'єкти поштового зв'язку.
Мiнпаливенерго, Мiнтрансзв'язку, Мiнфiн, Мiнбуд, Нацiональний банк, Рада мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласнi, Київська та Севастопольська мiськi держадмiнiстрацiї. | |
2006-2008 роки. |
10. Забезпечити виплату стипендiй, пенсiй, адресної грошової допомоги та iнших виплат малозабезпеченим громадянам (за їх згодою) через установи банкiв.
Мiнпрацi, МОН, Пенсiйний фонд, Державне казначейство. | |
2006-2008 роки. |
11. Сприяти поширенню безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток через Iнтернет.
Нацiональний банк, Мiнекономiки, Державна податкова адмiнiстрацiя, СБУ, МВС, Мiнтрансзв'язку. | |
2006-2008 роки. |
12. Забезпечити поширення безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток при сплатi податкiв i зборiв пiд час перемiщення товарiв, транспортних засобiв через митний кордон України.
Держмитслужба, Нацiональний банк. | |
2006-2008 роки. |
13. Сприяти пiдготовцi навчальними закладами фахiвцiв для роботи на пiдприємствах, в установах та органiзацiях - учасниках платiжних систем.
МОН, Нацiональний банк. | |
Постiйно. |
14 Сприяти висвiтленню в засобах масової iнформацiї здiйснення заходiв, спрямованих на поширення безготiвкових розрахункiв з використанням платiжних карток.
Держкомтелерадiо, Нацiональний банк, заiнтересованi мiнiстерства та iншi органи виконавчої влади. | |
Постiйно. |