ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Київ
18.10.06 | N 907 |
---|
Про затвердження Концепцiї створення,
упровадження i розвитку системи електронного
декларування товарiв
Вiдповiдно до пункту 8 доручення Президента України вiд 27 грудня 2005 року N 1-1/1465, з метою забезпечення вдосконалення дiяльностi митної служби України, прискорення i спрощення здiйснення митних процедур шляхом впровадження електронного декларування товарiв наказую:
1. Затвердити Концепцiю створення, упровадження i розвитку системи електронного декларування товарiв, що додається.
2. Керiвникам структурних пiдроздiлiв Держмитслужби, начальникам Департаменту аналiзу ризикiв та аудиту, Управлiння iнформацiйного забезпечення та митної статистики, Центрального митного управлiння лабораторних дослiджень та експертної роботи вiдповiдно до своєї компетенцiї забезпечити органiзацiю роботи з впровадження Концепцiї створення, упровадження i розвитку системи електронного декларування товарiв.
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Голова Служби | О.Б.Єгоров |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Державної митної служби України 18.10.06 N 907 |
Концепцiя
створення, упровадження i розвитку системи
електронного декларування товарiв
1. Загальнi положення
Ураховуючи завдання, покладенi Президентом i Урядом України на митну службу України i спрямованi на наближення митних правил України до свiтових норм i стандартiв, Держмитслужбою України розроблено Концепцiю створення, упровадження i розвитку системи електронного декларування товарiв (далi - Концепцiя).
Важливими прiоритетами у використаннi iнформацiйних технологiй у сферi зовнiшньоекономiчної дiяльностi (далi - ЗЕД) є запровадження комплексної системи управлiння ризиками й розвиток систем електронного декларування. Роль iнформацiйних технологiй в митнiй справi вiдображена в Мiжнароднiй конвенцiї про спрощення та гармонiзацiю митних процедур (Кiотська конвенцiя, 1999 рiк), яка:
- передбачає максимальне практичне використання iнформацiйних технологiй;
- розглядає iнформацiйнi технологiї як один з принципiв митного оформлення, реалiзацiя якого сприятимете спрощенню та гармонiзацiї митних процедур;
- установлює стандартне правило використання iнформацiйних технологiй i засобiв електронних комунiкацiй для удосконалення митного контролю.
Реалiзацiя процедури електронного декларування товарiв дозволить сформувати необхiднi умови для застосування iнформацiйних технологiй на якiсно новому рiвнi й забезпечить запровадження електронного документообiгу мiж митними органами та суб'єктами ЗЕД iз використанням механiзму електронного цифрового пiдпису.
Електронна форма декларування орiєнтована на реалiзацiю єдиного алгоритму автоматизованої обробки вiдомостей, що заявляються у ВМД, на рiвнi митних органiв iз здiйсненням автоматизованого форматно-логiчного контролю, аналiзу ризикiв i виданням рiзноманiтних застережень для посадових осiб митних органiв, якi здiйснюють митний контроль та митне оформлення товарiв.
Положення Концепцiї ґрунтуються на Законах України вiд 22.05.03 N 851-IV "Про електроннi документи та електронний документообiг" i вiд 22.05.03 N 852-IV "Про електронний цифровий пiдпис".
Позитивний результат застосування електронного декларування товарiв пiдтверджується досвiдом роботи митних органiв iноземних країн.
2. Мета Концепцiї
Метою Концепцiї є прискорення товарообiгу, скорочення часу на здiйснення митного контролю, виключення суб'єктивних факторiв при здiйсненнi митних процедур.
3. Суть процедури електронного декларування
Процедура електронного декларування товарiв є попередньою операцiєю, яка покликана сприяти прискоренню митного оформлення товарiв i транспортних засобiв, а також здiйсненню передбачених Митним кодексом України митних процедур. Попереднiми операцiями вважаються дiї, що виконуються до початку митного оформлення товарiв i транспортних засобiв. Законодавчою пiдставою для впровадження електронного декларування товарiв є стаття 91 Митного кодексу України.
Процедура електронного декларування товарiв полягає в такому:
- пiдприємство заповнює в установленому порядку вантажну митну декларацiю в електронному виглядi;
- додає до неї електроннi копiї документiв, необхiдних для здiйснення митного контролю та митного оформлення товарiв;
- формує повiдомлення та засвiдчує його електронним цифровим пiдписом;
- передає зазначене авторизоване повiдомлення каналами передачi даних за допомогою системи електронної пошти до вiдповiдного структурного пiдроздiлу митного органу, де воно буде проаналiзоване за допомогою програмно-iнформацiйного комплексу "Iнспектор 2006", або направляє авторизоване повiдомлення напряму до Центральної бази даних Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи (ЄАIС) Держмитслужби, де воно буде проаналiзоване за допомогою вiдповiдних програмно-iнформацiйних комплексiв.
Застосування електронного цифрового пiдпису (далi - ЕЦП) в електронних документах здiйснюється з використанням послуг акредитованого центру сертифiкацiї ключiв вiдповiдно до Закону України "Про електронний цифровий пiдпис". При прийманнi електронних документiв здiйснюється вiдповiдна процедура перевiрки ЕЦП з використанням вiдповiдних програмно-iнформацiйних комплексiв (або на рiвнi митного органу, або на рiвнi центральної бази даних), що дає можливiсть пересвiдчитися у цiлiсностi та достовiрностi електронного документа.
Програмно-iнформацiйний комплекс (на рiвнi митного органу - "Iнспектор 2006") в автоматичному режимi здiйснює перевiрку:
- достовiрностi ЕЦП на авторизованому повiдомленнi;
- дотримання структури й формату даних, що встановлюються Держмитслужбою України до документiв, якi подаються в електронному виглядi;
- правильностi заповнення електронних копiй ВМД та iнших документiв на предмет вiдповiдностi форматно-логiчному контролю.
У разi негативних результатiв перевiрки програмно-iнформацiйний комплекс формує й направляє декларантовi протокол, який мiстить перелiк помилок у ВМД.
У разi позитивних результатiв перевiрки:
- ВМД реєструється з присвоєнням їй реєстрацiйного номера;
- здiйснюється аналiз ризику за ВМД;
- формується й направляється декларантовi протокол, який мiстить реєстрацiйний номер ВМД з дiапазону номерiв, зарезервованих митним органом, та iнформацiя про результати контролю в митному органi.
Результати контролю в митному органi мiстять iнформацiю про форми митного контролю, необхiднi для завершення митного оформлення товарiв, що заявляються митному органу шляхом подання паперових примiрникiв документiв, необхiдних для здiйснення митного контролю та митного оформлення товарiв, а саме здiйснення митного контролю:
- без пред'явлення товарiв для митного огляду;
- з обов'язковим застосування окремих форм митного контролю (перевiрка документiв, частковий огляд товарiв тощо);
- з обов'язковим проведенням митного огляду тощо.
4. Першочерговi заходи, необхiднi для впровадження електронного декларування
Для забезпечення функцiонування механiзму електронного декларування у повному обсязi необхiдно вжити заходiв на нормативному, технiчному та органiзацiйному рiвнях.
На нормативному рiвнi:
- внесення змiн до Порядку здiйснення митного контролю й митного оформлення товарiв iз застосуванням вантажної митної декларацiї, затвердженого наказом Держмитслужби вiд 20.04.05 N 314 i зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 27.04.05 за N 439/10719, в частинi митного контролю та митного оформлення товарiв, що попередньо заявлялися митному органу шляхом подання вантажної митної декларацiї в електронному виглядi;
- розробка та затвердження умов щодо пiдприємств-резидентiв, до товарiв яких може застосовуватися процедура електронного декларування;
- розробка та затвердження єдиного порядку прийняття, обробки вантажних митних декларацiй, поданих в електронному виглядi, та надання декларантовi протоколу про результати контролю в митному органi;
- розробка та затвердження типових схем направлення електронних повiдомлень до ЄАIС Держмитслужби;
- приведення форми митної декларацiї, що дiє в Українi у вiдповiднiсть iз формою митної декларацiї що дiє в країнах Європейського Союзу;
- розробка єдиного Порядку заповнення граф вантажної митої декларацiї вiдповiдно до митних режимiв з урахуванням вимог Ковенцiї про спрощення формальностей в торгiвлi товарами 1987 року;
- розробка та затвердження системи форматно-логiчного контролю електронної копiї вантажної митної декларацiї;
- розробка та затвердження системи аналiзу заходiв державного регулювання;
- розробка та затвердження системи аналiзу та управлiння ризиками пiд час здiйснення електронного декларування;
- впровадження системи перевiрки облiку та звiтностi товарiв i транспортних засобiв, що перемiщуються через митний кордон України.
На технiчному рiвнi:
- впровадження в дослiдну та промислову експлуатацiю програмно-iнформацiйного комплексу "Iнспектор 2006" (для вiдпрацювання механiзму на локальному рiвнi) та постiйна подальша його пiдтримка;
- впровадження в дослiдну та промислову експлуатацiю програмно-iнформацiйного комплексу на рiвнi центральної бази даних та постiйна подальша його пiдтримка;
- технiчна реалiзацiї вибраної схеми направлення електронних повiдомлень;
- розробка програмного забезпечення, небхiдного декларантам для здiйснення електронного декларування товарiв.
На органiзацiйному рiвнi:
- створення власного центру сертифiкацiї ключiв (для спiвробiтникiв митних органiв), який буде використовуватися як для системи електронного декларування, так i системи електронного документообiгу в цiлому);
- органiзацiя робочих мiсць в митних органах України для роботи посадових осiб, уповноважених на здiйснення митного контролю та митного оформлення товарiв з використанням ВМД в електронному виглядi;
- укладення договiрних вiдносин з пiдприємствами, якi здiйснюватимуть електронне декларування товарiв.
5. Очiкуванi результати
Реалiзацiя Концепцiї дасть змогу:
- запровадити попередню обробку вантажної митної декларацiї в автоматичному режимi без втручання посадових осiб митних органiв;
- зменшити вплив суб'єктивних факторiв пiд час здiйснення митних процедур;
- прискорити та спростити процедуру здiйснення митного контролю та митного оформлення товарiв i транспортних засобiв, що перемiщуються через митний кордон України;
- здiйснити гармонiзацiю митних процедур в Українi до норм свiтового законодавства.
6. Мiнiмальнi вимоги до програмно-iнформацiйних комплексiв, якi будуть задiянi пiд час функцiонування системи електронного декларування
Крiм iнших модулiв, програмно-iнформацiйнi комплекси, за допомогою яких будуть виконуватися функцiї електронного декларування, повиннi вiдповiдати вимогам Законiв України вiд 22.05.03 N 851-IV "Про електроннi документи та електронний документообiг" i вiд 22.05.03 N 852-IV "Про електронний цифровий пiдпис" i мiстити такi складовi (пiдсистеми):
- систему форматно-логiчного контролю (ФЛК);
- систему аналiзу заходiв державного регулювання;
- систему аналiзу ризикiв;
- iнструменти контролю за прийняттям управлiнських рiшень.
Система форматно-логiчного контролю
Забезпечує здiйснення контролю за правильнiстю заповнення граф ВМД вiдповiдно до вимог єдиного Порядку заповнення граф вантажної митної декларацiї вiдповiдно до митних режимiв, класифiкаторiв, що використовуються пiд час заповнення ВМД, та iнших нормативно-правових актiв шляхом аналiзу вiдомостей, зазначених у ВМД i поданих документах, а також вiдповiднiсть поданої до оформлення ВМД вимогам, установленим Специфiкацiєю форматiв електронних повiдомлень програмно-iнформацiйного комплексу на рiвнi суб'єкт - митний орган.
Етапи реалiзацiї:
- розроблення методологiї здiйснення в митних органах України форматно-логiчного контролю пiд час прийому та обробки митних декларацiй на пiдставi єдиного Порядку заповнення граф вантажної митної декларацiї вiдповiдно до митних режимiв;
- розроблення та затвердження наказу Держмитслужби "Про систему форматно-логiчного контролю";
- реалiзацiя системи форматно-логiчного контролю в програмно-iнформацiйних комплексах;
- забезпечення постiйного тестування працездатностi системи.
Система аналiзу заходiв державного регулювання
За допомогою цiєї системи передбачається встановлення взаємозв'язкiв кодiв товарiв згiдно з УКТЗЕД i адмiнiстративних та економiчних методiв регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi. Зазначене дозволить одержувати повну iнформацiю про кожний товар (з урахуванням митного режиму, у який розмiщується товар, коду товару згiдно з УКТЗЕД, країни його походження тощо), у тому числi про ставки податкiв i зборiв, а також перелiк дозвiльних документiв, установлених законодавством України, що повиннi подаватися до оформлення.
Етапи реалiзацiї:
За напрямом нетарифного регулювання та дозвiльної системи:
- опрацювання з мiнiстерствами та вiдомствами перелiкiв товарiв, що пiдлягають контролю з боку органiв державної влади, з визначенням їх кодiв згiдно з УКТЗЕД;
- у подальшому пiдготовка документiв щодо погодження нормативно-правових актiв органiв державної влади (якi передбачають впровадження щодо товарiв певних видiв контролю) виключно за умови зазначення у цих нормативно-правових актах кодiв товарiв згiдно з УКТЗЕД;
- запровадження у подальшому будь-якого нового дозвiльного документа, як пiдстави для здiйснення митного оформлення товарiв, має проводитись шляхом внесення змiн до Перелiку документiв, якi видаються державними органами для здiйснення митного контролю та митного оформлення товарiв i транспортних засобiв iз використанням вантажної митної декларацiї вiдповiдно до заявленого митного режиму, затвердженого наказом Держмитслужби України вiд 20.03.06 N 202.
За напрямом тарифного регулювання та нарахування податкiв i зборiв:
- включення ставок мита, акцизних i митних зборiв у програмно-iнформацiйний комплекс;
- постiйна пiдтримка системи в актуальному станi.
Система аналiзу ризикiв
Призначена для отримання митним органом необхiдних даних про можливi ризики з метою спрямування контрольних ресурсiв переважно до дiлянок, на яких iмовiрнiсть порушення законодавства України з питань митної справи є найвищою. Головним завданням системи аналiзу ризикiв є оцiнка ризику за ВМД та надання вказiвок щодо застосування певних форм контролю.
Митнi органи при проведеннi митного контролю повиннi керуватися принципом вибiрковостi i, як правило, обмежуватися формами митного контролю, достатнiми для забезпечення дотримання законодавства України з питань митної справи.
Етапи реалiзацiї:
- розробка, впровадження та вдосконалення нормативно-правової бази та методик, що регулюють порядок здiйснення органiзацiйних, методологiчних, iнформацiйних, програмно-технологiчних заходiв з аналiзу ризикiв та управлiння ними;
- реалiзацiя програмного забезпечення для застосування системи аналiзу ризикiв пiд час здiйснення митного контролю та митного оформлення (у програмно-iнформацiйному комплексi "Iнспектор 2006");
- здiйснення системної iнформацiйно-аналiтичної роботи з наповнення системи аналiзу ризикiв профiлями ризику".
Iнструменти контролю за прийняттям управлiнських рiшень
Цi iнструменти являють собою iнформацiйнi масиви (бази даних) з рiзноманiтних напрямiв дiяльностi. Найбiльш ефективний результат здiйснення митного контролю можна отримати за умови наявностi широкого доступу до усiєї iнформацiї, що може бути використана посадовою особою митницi. Як джерело iнформацiї використовується iнформацiя про:
- пiдприємства, зареєстрованi в митних органах України;
- митнi лiцензiйнi склади;
- пiдприємства, що порушили митнi правила або вчинили контрабанду;
- пiдприємства, якi отримали свiдоцтво на право декларування на договiрнiй основi;
- перевiзникiв, митних перевiзникiв;
- недiйснi книжки МДП;
- особисте митне забезпечення;
- товари, якi найчастiше класифiкувалися не за своїм найменуванням;
- пiдприємства, до яких застосованi спецiальнi санкцiї;
- орiєнтування митних та правоохоронних органiв щодо можливого скоєння правопорушень з боку пiдприємств - учасникiв зовнiшньоекономiчної операцiї;
- тощо.
Етапи реалiзацiї:
- реалiзувати цi данi в програмно-iнформацiйному комплексi;
- для забезпечення здiйснення митного контролю та митного оформлення товарiв надати можливiсть бiльш широкого доступу посадових осiб до ЄАIС;
- при здiйсненнi форматно-логiчного контролю (пiд час прийому ВМД до оформлення) забезпечити вiзуалiзацiю результатiв контролю.
7. Етапи впровадження системи електронного декларування:
Пропонується поетапне запровадження системи електронного декларування товарiв у митних органах.
На першому етапi з метою напрацювання позитивних результатiв пропонується обмежитися певними митними режимами (митний склад, експорт тощо), видами транспорту, колом митних органiв i пiдприємств, а також певними товарами.
На другому етапi електронне декларування запроваджується для бiльшого перелiку митних режимiв, видiв товарiв, митних органiв тощо.
На третьому етапi запроваджується повномасштабна система електронного декларування.
8. Органiзацiя роботи з упровадження системи електронного декларування товарiв
В основу органiзацiї роботи з упровадження системи електронного декларування товарiв покладено дiяльнiсть структурних пiдроздiлiв Держмитслужби України з урахуванням покладених на них завдань та функцiй. План заходiв, покликаних на забезпечення реалiзацiї положень цiєї Концепцiї, затверджується окремим наказом Держмитслужби.
Директор Департаменту декларування та митних режимiв | В.П.Науменко |