ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
вiд 12.02.2008 р. | N 10/2-2/270 |
---|
Директору Асоцiацiї митних брокерiв
України Мироненку М. В. |
Держмитслужбою розглянуто
звернення Асоцiацiї митних брокерiв України вiд
28.12.2007 N 15/107 стосовно проблемних питань, що
виникають при оформленнi тимчасової декларацiї. У
зв'язку з цим повiдомляємо.
Вiдповiдно до абзацу першого статтi 82 Митного кодексу України (далi - Кодекс), якщо декларант з поважних причин, перелiк яких визначається спецiально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузi митної справи, не може здiйснити у повному обсязi декларування товарiв i транспортних засобiв, якi ввозяться на митну територiю України, безпосередньо пiд час перемiщення їх через митний кордон України (крiм товарiв, якi перемiщуються транзитом через територiю України), такi товари можуть бути випущенi у вiльний обiг у спрощеному порядку пiсля подання митному органу тимчасової чи неповної декларацiї та пiд зобов'язання про подання митної декларацiї, заповненої у звичайному порядку не пiзнiше нiж через 30 днiв з дня випуску товарiв у вiльний обiг.
При цьому перелiк причин та умови застосування тимчасової та неповної декларацiй, а також порядок прийняття митним органом рiшення про митне оформлення товарiв, заявлених з метою випуску у вiльний обiг, iз застосуванням цих декларацiй, визначено Порядком застосування тимчасової та неповної декларацiй вiдповiдно до митного режиму iмпорту (при випуску у вiльний обiг), затвердженим наказом Держмитслужби вiд 30.12.2003 N 932.
Вiдповiдно до пункту 2.1 Порядку декларування товарiв iз застосуванням тимчасової декларацiї можливо виключно за бажанням декларанта, якщо:
а) товари перемiщуються трубопровiдним транспортом або лiнiями електропередачi;
б) цiна товару у контрактi визначається за формулою;
в) виникають спiрнi питання при:
- визначеннi митної вартостi товарiв;
- визначеннi країни походження товарiв;
- класифiкацiї товарiв згiдно з УКТЗЕД.
Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17.12.2003 N 1958 затверджено Порядки митного контролю та митного оформлення газу, нафти, нафтопродуктiв, амiаку, що перемiщуються через митний кордон України трубопровiдним транспортом, яким передбачено, що декларування зазначених товарiв у режимi iмпорту здiйснюється шляхом подання декларантом тимчасової декларацiї з наступним поданням вантажної митної декларацiї.
Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.12.2003 N 1909 затверджено Порядок митного контролю та митного оформлення електроенергiї, що перемiщується через митний кордон України, яким передбачено, що декларування електроенергiї у режимi iмпорту здiйснюється шляхом подання декларантом тимчасової декларацiї з наступним поданням вантажної митної декларацiї.
Згiдно зi статтею 262 Кодексу митна вартiсть товарiв i метод її визначення заявляються (декларуються) митному органу декларантом пiд час перемiщення товарiв через митний кордон України шляхом подання декларацiї митної вартостi.
Порядок та умови декларування митної вартостi товарiв, якi перемiщуються через митний кордон України, встановлюються Кабiнетом Мiнiстрiв України, а порядок заповнення декларацiй митної вартостi - спецiально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузi митної справи.
Вiдповiдно до пункту 3 Порядку декларування митної вартостi товарiв, якi перемiщуються через митний кордон України, та подання вiдомостей для її пiдтвердження, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 20.12.2006 N 1766, митна вартiсть товарiв та метод її визначення декларуються пiд час митного оформлення таких товарiв шляхом подання декларацiї митної вартостi.
Вiдповiдно до абзацу четвертого статтi 264 Кодексу у разi виникнення потреби в уточненнi заявленої декларантом митної вартостi товарiв або у разi незгоди декларанта з митною вартiстю, визначеною митним органом, декларант має право звернутися з проханням надати йому товари, що декларуються, у вiльний обiг пiд гарантiю уповноваженого банку або сплатити податки i збори згiдно з митною оцiнкою цих товарiв, здiйсненою митним органом.
Таким чином, спiрнi питання при визначеннi митної вартостi товарiв виникають пiсля подання вантажної митної декларацiї.
Згiдно з пунктом 3 Порядку визначення країни походження товару, що перемiщується через митний кордон України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.12.2002 N 1864, вiдомостi про країну походження товару, що перемiщується через митний кордон України, зазначаються в митнiй декларацiї, яка подається митному органу лiд час здiйснення митного оформлення у визначеному законодавством порядку та випадках.
Пунктом 5 зазначеного Порядку встановлено, що у разi коли в декларацiї про походження товару та в iнших документах, що подаються митному органу для здiйснення митного контролю та митного оформлення, є розбiжностi у вiдомостях про країну походження товару або митним органом встановлено iншi вiдомостi про країну походження товару, нiж тi, що зазначенi в декларацiї, декларант має право надати митному органу для пiдтвердження вiдомостей про заявлену країну походження товару сертифiкат або додатковi вiдомостi, на пiдставi яких вiдповiдно до положень Митного кодексу України щодо визначення країни походження та порядку, встановленого Держмитслужбою, митним органом визначається країна походження товару.
Таким чином, спiрнi питання при визначеннi країни походження товарiв виникають пiсля подання вантажної митної декларацiї.
Порядком роботи вiддiлу номенклатури та класифiкацiї товарiв регiональної митницi, митницi, вiддiлу контролю митної вартостi та номенклатури регiональної митницi, митницi при вирiшеннi питань класифiкацiї товарiв, що перемiщуються через митний кордон України, затвердженим наказом Держмитслужби вiд 07.08.2007 N 667, визначено, що спiрне питання класифiкацiї питання, яке виникає у процесi митного контролю щодо однозначного встановлення правильностi заявленого декларантом коду товару згiдно з УКТЗЕД.
Вiдповiдно до положень Кодексу митний контроль - сукупнiсть заходiв, що здiйснюються митними органами в межах своєї компетенцiї з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законiв та iнших нормативно-правових актiв з питань митної справи, мiжнародних договорiв України, укладених в установленому законом порядку.
Згiдно з абзацом другим статтi 43 Кодексу у разi ввезення на митну територiю України товарiв i транспортних засобiв митний контроль розпочинається з моменту перетинання ними митного кордону України.
Крiм цього, на вiдмiну вiд зазначених вище випадкiв, стаття 313 Кодексу передбачає, що митнi органи класифiкують товари, тобто вiдносять товари до класифiкацiйних групувань, зазначених в УКТЗЕД.
Рiшення митних органiв щодо класифiкацiї товарiв для митних цiлей є обов'язковими для пiдприємств i громадян.
Вiдповiдно до пункту 2 Порядку здiйснення митного контролю й митного оформлення товарiв iз застосуванням вантажної митної декларацiї, затвердженого наказом Держмитслужби вiд 20.04.2005 N 314, для здiйснення митного контролю й митного оформлення товарiв декларант подає до пiдроздiлу митного органу, посадовi особи якого здiйснюють митний контроль i митне оформлення товарiв iз застосуванням ВМД i пропуск їх через митний кордон України, ВМД, заповнену згiдно з обраним митним режимом, її електронну копiю й повний комплект документiв, необхiдних для здiйснення митного оформлення товарiв.
Пунктом 26 зазначеного Порядку передбачено при вирiшеннi спiрних питань оформлення запиту до пiдроздiлу, до компетенцiї якого вiднесено або контроль за виконанням вимог товарної номенклатури Митного тарифу України при класифiкацiї товарiв для цiлей митного оформлення, або контроль за правильнiстю визначення митної вартостi, або перевiрку правильностi визначення країни походження товарiв.
Вiдповiдно до Порядку роботи вiддiлу номенклатури та класифiкацiї товарiв регiональної митницi, митницi, вiддiлу контролю митної вартостi та номенклатури регiональної митницi, митницi при вирiшеннi питань класифiкацiї товарiв, що перемiщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Держмитслужби вiд 07.08.2007 N 667, ВНКТ (ВКМВН) має право готувати запити щодо класифiкацiї товару до митного органу вищого рiвня, якщо не може самостiйно розв'язати питання класифiкацiї товару через його складнiсть.
До моменту прийняття Рiшення ВНКТ (ВКМВН) декларант має право звернутися до митного органу iз заявою про випуск товарiв, що декларуються, у вiльний обiг у спрощеному порядку iз застосуванням тимчасової чи неповної декларацiї.
Отже, митне оформлення тимчасової декларацiї можливе, як правило, за умови виникнення спiрних питань щодо визначення митної вартостi товарiв, класифiкацiї та кодування товарiв, країни походження товару, що виникають пiд час проведення процедур митного контролю з товарами, задекларованими за вантажною митною декларацiєю.
Проте, наприклад, при декларуваннi енергоносiїв чи у разi виникнення ситуацiї, при якiй до митного оформлення подається товар за тимчасовою декларацiєю, що є iдентичним тому, зразки якого з попередньої партiї направленi для проведення дослiдження, але результати експертизи на момент надходження iншої партiї цього ж товару ще невiдомi, можливе подання тимчасової декларацiї без попереднього подання вантажної митної декларацiї.
Заступник директора Департаменту декларування та митних режимiв - начальник вiддiлу застосування митних режимiв | I. М. Муратов |