УКАЗ
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про зупинення дiї деяких постанов Кабiнету Мiнiстрiв України
Кабiнетом Мiнiстрiв України видано деякi постанови, якими не тiльки розширюється список пiдприємств - суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi, яким виключно уповноваженими Україною як державою надаються повноваження на право здiйснення експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, але й створюються небезпечнi передумови монополiзацiї в сферi вiдчуження i реалiзацiї вiйськового майна на внутрiшньому ринку, включаючи озброєння, вiйськову технiку та боєприпаси.
Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10 вересня 2008 року N 816 "Про внесення змiни до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 липня 1999 р. N 1228" державному пiдприємству "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт" (м. Київ) надано право здiйснення у повному обсязi експорту та iмпорту товарiв вiйськового призначення i товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю.
Це суперечить основним принципам державної полiтики у сферi вiйськово-технiчного спiвробiтництва, суттєво ускладнює здiйснення державного експортного контролю, створює передумови для витоку iнформацiї, що становить державну таємницю, та порушення мiжнародних зобов'язань України, пов'язаних iз нерозповсюдженням зброї масового знищення, засобiв її доставки та обмеженням передач звичайних видiв озброєння, i становить загрозу нацiональнiй безпецi України.
Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10 вересня 2008 року N 816 не вiдповiдає статтi 17 Конституцiї України, за якою забезпечення економiчної безпеки є однiєю з найважливiших функцiй держави, статтi 18 Основного Закону держави, згiдно з якою зовнiшньополiтична дiяльнiсть України має бути спрямована на забезпечення її нацiональних iнтересiв i безпеки, що за частиною третьою статтi 8 Конституцiї України є нормами прямої дiї.
Крiм того, це рiшення, що безпосередньо пов'язано iз забезпеченням нацiональної безпеки i оборони України, прийнято без узгодження з вiдповiдними органами державної влади у галузi експортного контролю - Президентом України, який здiйснює загальне керiвництво державною полiтикою в галузi державного експортного контролю згiдно з Конституцiєю України, та Радою нацiональної безпеки i оборони України, що координує дiяльнiсть та здiйснює контроль за дiями органiв виконавчої влади в галузi державного експортного контролю (стаття 6 Закону України "Про державний контроль за мiжнародними передачами товарiв вiйськового призначення та подвiйного використання"). За Конституцiєю України саме Президент України забезпечує нацiональну безпеку України, здiйснює керiвництво у сферах нацiональної безпеки та оборони (пункти 1 i 17 частини першої статтi 106), Рада нацiональної безпеки i оборони України є координацiйним органом з питань нацiональної безпеки i оборони при Президентовi України (частина перша статтi 107).
Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11 лютого 2009 року N 88 "Деякi питання реалiзацiї вiйськового майна" передбачає утворення державного спецiалiзованого пiдприємства "Укрспецторг" iз наданням йому повноважень з реалiзацiї на внутрiшньому ринку вiйськового майна, яке придатне для подальшого використання, але не може бути застосоване у повсякденнiй дiяльностi вiйськ, та надлишкового вiйськового майна, а також вирiшення питань його дiяльностi (пункти 3 - 5).
Одночасно шляхом зупинення до прийняття окремого рiшення дiї актiв Кабiнету Мiнiстрiв України, якими наданi повноваження пiдприємствам та органiзацiям на реалiзацiю вiйськового майна на внутрiшньому ринку, вони усуваються з вiдповiдного внутрiшнього ринку (пункт 6).
Це не вiдповiдає частинi третiй статтi 42 Конституцiї України, згiдно з якою держава забезпечує захист конкуренцiї у пiдприємницькiй дiяльностi; не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомiрне обмеження конкуренцiї та недобросовiсна конкуренцiя.
За Законом України "Про захист економiчної конкуренцiї", який визначає правовi засади пiдтримки та захисту економiчної конкуренцiї, обмеження монополiзму в господарськiй дiяльностi i спрямований на забезпечення ефективного функцiонування економiки України на основi розвитку конкурентних вiдносин, досягнення суб'єктом господарювання монопольного (домiнуючого) становища на ринку товару, пiдтримання або посилення цього становища визначається як монополiзацiя (стаття 1).
Вiдповiдно до Закону України "Про Кабiнет Мiнiстрiв України" одним з основних повноважень Кабiнету Мiнiстрiв України у сферi економiки i фiнансiв є сприяння розвитку пiдприємництва на засадах рiвностi перед законом усiх форм власностi та соцiальнiй спрямованостi нацiональної економiки, здiйснення заходiв щодо демонополiзацiї та антимонопольного регулювання економiки, розвитку конкуренцiї та ринкової iнфраструктури (стаття 20).
Пунктом же 7 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11 лютого 2009 року N 88 установлено, що договори про вiдчуження i реалiзацiю вiйськового майна на внутрiшньому ринку, укладенi на момент набрання чинностi цiєю постановою суб'єктами господарювання, повноваження яких на реалiзацiю вiйськового майна тимчасово припиняються у зв'язку з вимогою пункту 6 цiєї постанови, пiдлягають виконанню без права внесення до них змiн в частинi збiльшення обсягу та розширення номенклатури такого майна.
Здiйснивши регулювання цих питань у такий спосiб, Кабiнет Мiнiстрiв України втрутився у сферу законодавчих повноважень Верховної Ради України як єдиного органу законодавчої влади в Українi (стаття 75 Конституцiї України), адже згiдно з пунктом 8 частини першої статтi 92 Основного Закону держави правовi засади i гарантiї пiдприємництва, правила конкуренцiї та норми антимонопольного регулювання визначаються виключно законами України.
Крiм того, питання про лiквiдацiю Державного департаменту надлишкового майна та земель, що дiє у складi Мiнiстерства оборони України як урядовий орган державного управлiння (пункти 1, 2 зазначеної постанови), вирiшувалося Кабiнетом Мiнiстрiв України не вiдповiдно до положення пункту 22 частини першої статтi 85 Конституцiї України, за яким, зокрема, затвердження загальної структури, визначення функцiй Збройних Сил України належить до повноважень Верховної Ради України.
У зв'язку з наведеним постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10 вересня 2008 року N 816 "Про внесення змiни до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 липня 1999 р. N 1228", вiд 11 лютого 2009 року N 88 не вiдповiдають також частинi другiй статтi 8 Конституцiї України, за якою нормативно-правовi акти мають прийматися на основi Конституцiї України i вiдповiдати їй.
Видаючи названi постанови всупереч Основному Закону держави, Кабiнет Мiнiстрiв України порушив також частину другу статтi 6 та частину другу статтi 19 Конституцiї України, за якими органи державної влади зобов'язанi здiйснювати свої повноваження в установлених Конституцiєю України межах та на її пiдставi, а також частину третю статтi 113 Основного Закону держави, яка зобов'язує Кабiнет Мiнiстрiв України керуватися у своїй дiяльностi Конституцiєю України.
Ураховуючи викладене, вiдповiдно до пунктiв 1 i 17 частини першої статтi 106 Конституцiї України та на пiдставi пункту 15 частини першої статтi 106 Конституцiї України постановляю:
1. Зупинити дiю як таких, що не вiдповiдають Конституцiї України:
постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10 вересня 2008 року N 816 "Про внесення змiни до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 липня 1999 р. N 1228";
постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11 лютого 2009 року N 88 "Деякi питання реалiзацiї вiйськового майна".
2. Цей Указ набирає чинностi з дня його опублiкування.
Президент України | В. ЮЩЕНКО |
м. Київ
6 березня 2009 року
N 124/2009