КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Київ
вiд 9 червня 2010 р. | N 414 |
---|
Про внесення змiн до постанови Кабiнету Мiнiстрiв
України вiд 2 червня 2003 р. N 813
Кабiнет Мiнiстрiв України постановляє:
Внести до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 2 червня 2003 р. N 813 "Про затвердження Порядку взаємодiї органiв виконавчої влади та юридичних осiб, якi провадять дiяльнiсть у сферi використання ядерної енергiї, в разi виявлення радiонуклiдних джерел iонiзуючого випромiнювання у незаконному обiгу" (Офiцiйний вiсник України, 2003 р., N 23, ст. 1049, N 51, ст. 2675) змiни, що додаються.
Прем'єр-мiнiстр України | М. АЗАРОВ |
Iнд. 33
ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 9 червня 2010 р. N 414 |
ЗМIНИ,
що вносяться до постанови Кабiнету Мiнiстрiв
України вiд 2 червня 2003 р. N 813
1. У постановi:
у назвi та пунктах 1 i 2 постанови слова "радiонуклiдних джерел iонiзуючого випромiнювання" замiнити словами "радiоактивних матерiалiв";
у пунктi 3 слова "Мiнiстерству екологiї та природних ресурсiв" замiнити словами "Мiнiстерству охорони навколишнього природного середовища".
2. У Порядку взаємодiї органiв виконавчої влади та юридичних осiб, якi провадять дiяльнiсть у сферi використання ядерної енергiї, в разi виявлення радiонуклiдних джерел iонiзуючого випромiнювання у незаконному обiгу, затвердженому зазначеною постановою:
1) у назвi та текстi Порядку слова "радiонуклiднi джерела iонiзуючого випромiнювання" у всiх вiдмiнках i формах числа замiнити словами "радiоактивнi матерiали" у вiдповiдному вiдмiнку i числi, а слова "Мiнекоресурсiв" i "Державної санiтарно-епiдемiологiчної служби" замiнити вiдповiдно словами "Мiнприроди" i "Держсанепiдемслужби";
2) пункти 2-6 викласти у такiй редакцiї:
"2. Для цiлей цього Порядку термiни вживаються у такому значеннi:
державнi системи облiку i контролю радiоактивних матерiалiв - Державний регiстр джерел iонiзуючого випромiнювання, державна система облiку i контролю ядерних матерiалiв та державний реєстр радiоактивних вiдходiв;
контрольована зона - територiя, доступ до якої вiдповiдно до вимог радiацiйної безпеки та фiзичного захисту обмежується пiд час виконання заходiв з реагування на виявлення пiдозрюваного матерiалу/об'єкта або радiоактивних матерiалiв у незаконному обiгу i за межами якої рiвень потужностi дози гамма-випромiнювання не перевищує трикратної величини потужностi дози природного радiацiйного гамма-фону;
незаконний обiг радiоактивних матерiалiв - перебування ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв та джерел iонiзуючого випромiнювання, крiм генеруючих технiчних пристроїв, якi створюють або за певних умов можуть створювати iонiзуюче випромiнювання, поза державними системами облiку i контролю радiоактивних матерiалiв та/або системами їх фiзичного захисту, а також придбання, зберiгання, використання, передача, видозмiнення, знищення, перевезення i захоронення зазначених радiоактивних матерiалiв без дотримання установлених законодавством вимог;
пiдозрюваний матерiал/об'єкт - фiзичний об'єкт, який має зовнiшнi ознаки (попереджувальнi написи про радiацiйну небезпеку, маркування, спецiальнi знаки тощо) та/або фiзичнi характеристики радiоактивних матерiалiв;
характеристики пiдозрюваного матерiалу/об'єкта - зовнiшнiй вигляд (наявнiсть попереджувальних написiв, знакiв радiацiйної небезпеки), фiзичнi та хiмiчнi характеристики, на пiдставi яких можна зробити висновки про його природу, властивостi, радiонуклiдний та хiмiчний склад, а також про можливе призначення, походження.
Iншi термiни вживаються у значеннi, наведеному в Законах України "Про використання ядерної енергiї та радiацiйну безпеку" i "Про фiзичний захист ядерних установок, ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання" та iнших нормативно-правових актах з фiзичного захисту.";
"3. Заходи щодо первинного обстеження виявленого пiдозрюваного матерiалу/об'єкта та попереднього встановлення меж контрольованої зони виконують:
мiсцевi органи виконавчої влади - у разi надходження iнформацiї вiд фiзичних або юридичних осiб, що не є органами дiзнання або досудового слiдства;
органи, якi провадять оперативно-розшукову дiяльнiсть, - у разi коли пiдозрюваний матерiал/об'єкт виявлено у результатi оперативно-розшукових дiй зазначених органiв;
Державна екологiчна iнспекцiя - у разi коли пiдозрюваний матерiал/об'єкт виявлено пiд час здiйснення екологiчного та радiологiчного контролю в пунктах пропуску через державний кордон та в зонах дiяльностi митниць;
органи охорони державного кордону Держприкордонслужби - у разi виявлення пiдозрюваного матерiалу/об'єкта пiд час здiйснення прикордонного контролю в мiсцевих пунктах пропуску через державний кордон, в яких вiдсутнi пости екологiчного контролю Мiнприроди, або пiд час затримання осiб або транспортних засобiв, якi намагалися незаконно перетнути державний кордон поза пунктами пропуску через державний кордон.
Координацiю дiй пiд час виконання заходiв на мiсцi виявлення пiдозрюваного матерiалу/об'єкта здiйснює мiсцевий орган виконавчої влади.
4. У разi коли пiдозра про наявнiсть радiоактивних матерiалiв пiдтверджується в результатi первинного обстеження мiсця виявлення пiдозрюваного матерiалу/об'єкта з допомогою дозиметра-радiометра або отримання достовiрної iнформацiї iншим шляхом, до обстеження залучаються представники вiдповiдних територiальних органiв МНС, Мiнприроди, Держсанепiдемслужби та Держатомрегулювання. Вжиття заходiв до забезпечення охорони мiсця виявлення пiдозрюваного матерiалу/об'єкта, а також охорони та супроводження такого матерiалу/об'єкта пiд час транспортування до мiсця тимчасового зберiгання або захоронення покладається на територiальнi органи МВС або органи охорони державного кордону Держприкордонслужби (пiд час незаконного перетинання державного кордону поза пунктами пропуску через державний кордон).
Допуск представникiв вiдповiдних територiальних органiв МНС, Держсанепiдемслужби та Держатомрегулювання в пунктах пропуску через державний кордон здiйснюється вiдповiдними органами охорони державного кордону Держприкордонслужби.
Допуск посадових осiб органiв державної влади в зону митного контролю здiйснюється з дозволу вiдповiдного митного органу за погодженням з територiальним органом охорони державного кордону Держприкордонслужби i пiд контролем зазначеного органу.
5. Представники Мiнприроди, Держсанепiдемслужби i Держатомрегулювання проводять радiологiчне обстеження мiсця виявлення пiдозрюваного матерiалу/об'єкта, пiд час якого здiйснюють вимiрювання потужностi експозицiйної дози гамма-випромiнювання, перевiряють наявнiсть поверхневого радiоактивного забруднення, а також нейтронного випромiнювання.
До проведення радiологiчного обстеження мiсця виявлення пiдозрюваного матерiалу/об'єкта можуть залучатися представники пiдприємства державної корпорацiї "УкрДО "Радон" в межах зони обслуговування та iншi спецiалiзованi пiдприємства, що мають вiдповiднi дозволи згiдно iз законодавством.
Представники Мiнприроди, Держсанепiдемслужби i Держатомрегулювання:
готують за результатами радiологiчного обстеження висновки про основнi параметри радiацiйної обстановки на мiсцi виявлення пiдозрюваного матерiалу/об'єкта, де зазначаються тип радiоактивних матерiалiв, їх характеристики i можливiсть зовнiшнього та внутрiшнього опромiнення персоналу та населення, а також у разi потреби - рекомендацiї щодо якнайшвидшого приведення радiоактивних матерiалiв у безпечний для населення i навколишнього природного середовища стан;
подають зазначенi висновки представниковi мiсцевого органу виконавчої влади, що здiйснює координацiю дiй на мiсцi виявлення пiдозрюваного матерiалу/об'єкта, Держатомрегулювання, а також правоохоронному органовi, який забезпечує органiзацiю огляду мiсця подiї та здiйснення необхiдних заходiв з метою виявлення ознак злочину та осiб, що його вчинили.
6. У разi потреби представник мiсцевого органу виконавчої влади залучає представникiв пiдприємства державної корпорацiї "УкрДО "Радон" в межах зони обслуговування, iншого спецiалiзованого пiдприємства, яке має вiдповiдний дозвiл, до проведення робiт з дозиметричного контролю осiб, що зайнятi на роботах у межах контрольованої зони, а також вживає iнших заходiв до забезпечення безпечного поводження з радiоактивними матерiалами, зведення до мiнiмуму можливостi заподiяння шкоди здоров'ю населення та навколишньому природному середовищу.";
3) пункти 8 та 13 пiсля слiв "Держсанепiдемслужби" доповнити словом ", Держатомрегулювання";
4) у пунктi 11:
друге речення пiсля слова "Держсанепiдемслужби" доповнити словом ", Держатомрегулювання";
доповнити пункт абзацом такого змiсту:
"Зберiгання виявлених радiоактивних матерiалiв на всiх етапах поводження з ними здiйснюється уповноваженими органами вiдповiдно до територiального пiдпорядкування у спецiально обладнаних примiщеннях або на майданчиках з урахуванням вимог радiацiйної безпеки та фiзичного захисту.";
5) пункт 12 викласти у такiй редакцiї:
"12. У разi потреби пiсля перевезення вилучених радiоактивних матерiалiв з мiсця їх виявлення, завершення огляду такого мiсця i вжиття необхiдних заходiв з метою виявлення ознак злочину та осiб, що його вчинили, здiйснюється лiквiдацiя наслiдкiв радiацiйної аварiї та iнформування вiдповiдно до законодавства про захист населення i територiй вiд надзвичайних ситуацiй техногенного та природного характеру.";
6) пункт 15 доповнити абзацом такого змiсту:
"Держатомрегулювання може призначати за результатами службового розслiдування iнспекцiйну перевiрку пiдприємства, яке є власником або користувачем виявлених радiоактивних матерiалiв, щодо дотримання таким пiдприємством вимог законодавства та iнших нормативно-правових актiв з питань забезпечення радiацiйної безпеки та фiзичного захисту, облiку i контролю радiоактивних матерiалiв.";
7) в абзацi четвертому пункту 16 слова "джерел iонiзуючого випромiнювання та ядерних матерiалiв" замiнити словами "радiоактивних матерiалiв";
8) назву роздiлу "Забезпечення радiацiйної безпеки" доповнити словами "та фiзичного захисту";
9) пункт 17 пiсля слiв "радiацiйної безпеки" доповнити словами "та фiзичного захисту";
10) пункти 18 i 19 викласти у такiй редакцiї:
"18. Органи виконавчої влади та юридичнi особи, якi беруть участь у поводженнi з радiоактивними матерiалами, виявленими у незаконному обiгу, зобов'язанi дотримуватися вимог законодавства та iнших нормативно-правових актiв з питань забезпечення радiацiйної безпеки та фiзичного захисту.
19. Фiнансування заходiв щодо обстеження, проведення експертизи, забезпечення охорони, перевезення, тимчасового зберiгання радiоактивних матерiалiв, виявлених у незаконному обiгу, лiквiдацiї наслiдкiв радiацiйних аварiй, а також iнших витрат, пов'язаних з перебуванням радiоактивних матерiалiв у незаконному обiгу, здiйснюється в межах бюджетних призначень, передбачених вiдповiдним органам виконавчої влади.
У разi встановлення власника (користувача) зазначених радiоактивних матерiалiв витраченi кошти стягуються з нього на користь вiдповiдного бюджету в установленому законодавством порядку.
У разi визнання власника (користувача) банкрутом повернення витрат, пов'язаних з перебуванням радiоактивних матерiалiв у незаконному обiгу, здiйснюється згiдно iз законодавством про банкрутство.
Особа, яка знайшла або виявила пiдозрюваний матерiал/об'єкт, не несе фiнансової вiдповiдальностi за витрати, пов'язанi з перебуванням радiоактивних матерiалiв у незаконному обiгу.
Якщо пiдозрюваний матерiал/об'єкт виявлено у металобрухтi, iнших промислових вiдходах, фiнансову вiдповiдальнiсть за витрати, пов'язанi з перебуванням радiоактивних матерiалiв у незаконному обiгу, несе вiдправник металобрухту.
У разi виявлення радiоактивних матерiалiв пiд час здiйснення прикордонного або екологiчного та радiацiйного контролю фiнансову вiдповiдальнiсть за витрати, пов'язанi з перебуванням радiоактивних матерiалiв у незаконному обiгу, несе власник (користувач) вантажу.".