ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до Закону України "Про систему iнженерно-технiчного забезпечення агропромислового комплексу України" щодо здiйснення державного технiчного нагляду
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести до Закону України "Про систему iнженерно-технiчного забезпечення агропромислового комплексу України" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2006 р., N 47, ст. 464; 2009 р., N 10-11, ст. 137) такi змiни:
1. Пункт 2 частини першої статтi 1 доповнити реченням такого змiсту:
"До машин вiдносяться трактори, самохiднi шасi, самохiднi сiльськогосподарськi, дорожньо-будiвельнi та мелiоративнi машини, сiльськогосподарська технiка, iншi механiзми вiдповiдно до Закону України "Про дорожнiй рух", що беруть участь у русi на вулично-дорожнiй мережi загального користування пiд час переїзду до/з мiсця виконання робiт у встановленому законодавством порядку, перелiк видiв яких ведеться i постiйно оновлюється в електронному виглядi уповноваженим органом центрального органу виконавчої влади з питань аграрної полiтики".
2. Частину першу статтi 20 викласти в такiй редакцiї:
"1. Державний технiчний нагляд за вiдповiднiстю машин вимогам безпеки здiйснюється уповноваженим органом центрального органу виконавчої влади з питань аграрної полiтики - Головною iнспекцiєю державного технiчного нагляду та її територiальними органами - iнспекцiями державного технiчного нагляду, якi дiють в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi вiдповiдно до законодавства.
Головна iнспекцiя державного технiчного нагляду та її територiальнi органи становлять єдину систему органiв державного технiчного нагляду.
Головна iнспекцiя державного технiчного нагляду є головним органом у єдинiй системi органiв державного технiчного нагляду, який спрямовує, координує та контролює роботу її територiальних органiв.
Органи виконавчої влади та органи мiсцевого самоврядування взаємодiють з органами державного технiчного нагляду та сприяють у здiйсненнi їх функцiй".
3. У статтi 21:
1) у частинi першiй:
пункт 3 пiсля слова "машин" доповнити словами "i механiзмiв", а слова "пiдконтрольних iнспекцiям" замiнити словами "зареєстрованих iнспекцiями";
пункти 5, 6 i 10 викласти в такiй редакцiї:
"5) здiйснення вiдомчої реєстрацiї та облiку тракторiв, самохiдних шасi, самохiдних сiльськогосподарських, дорожньо-будiвельних i мелiоративних машин, сiльськогосподарської технiки, iнших механiзмiв, видачi на них номерних знакiв та вiдповiдних реєстрацiйних документiв, ведення автоматизованого облiку зареєстрованих тракторiв, самохiдних шасi, самохiдних сiльськогосподарських, дорожньо-будiвельних i мелiоративних машин, сiльськогосподарської технiки, iнших механiзмiв та систематизацiя вiдомостей про їх власникiв з використанням Єдиного реєстру, держателем якого є уповноважений орган центрального органу виконавчої влади з питань аграрної полiтики;
6) проведення вiдповiдно до законодавства державних технiчних оглядiв машин, зареєстрованих в установленому порядку, та здiйснення контролю за дотриманням вимог законодавства акредитованими суб'єктами господарювання, якi проводять перевiрку технiчного стану та iдентифiкацiю машин.
Порядок здiйснення такого контролю затверджується центральним органом виконавчої влади з питань аграрної полiтики";
"10) перевiрка вiдповiдностi матерiально-технiчної бази та методичного забезпечення закладiв з пiдготовки, перепiдготовки i пiдвищення квалiфiкацiї трактористiв-машинiстiв у встановленому законодавством порядку, надання висновкiв про вiдповiднiсть матерiально-технiчної бази, методичного забезпечення та оснащеностi навчального процесу для розгляду питання вiдповiдними органами про акредитацiю та видачу їм лiцензiй на право пiдготовки трактористiв-машинiстiв самохiдних машин, прийняття теоретичних i практичних iспитiв для отримання права на керування машинами та видача за їх результатами посвiдчень тракториста-машинiста";
у пунктi 11 слова "сiльськогосподарської технiки та" замiнити словом "машин";
доповнити пунктами 12 i 13 такого змiсту:
"12) проведення незалежної технiчної експертизи при визначеннi причин виходу з ладу сiльськогосподарських машин у процесi розгляду претензiй покупцiв до виробникiв (продавцiв) чи виконавцiв послуг технiчного сервiсу з приводу якостi зазначених машин i послуг у перiод гарантiйних строкiв експлуатацiї вiдповiдно до вимог Закону України "Про захист прав покупцiв сiльськогосподарських машин";
13) забезпечення у встановленому порядку суб'єктiв господарювання, дiяльнiсть яких пов'язана з реалiзацiєю машин, що пiдлягають реєстрацiї в iнспекцiях державного технiчного нагляду, бланками довiдок-рахункiв, бiржових угод, актiв приймання-передавання машин та номерними знаками "Транзит", органiзацiя державного контролю за дотриманням ними законодавства у цiй сферi";
2) доповнити частинами другою i третьою такого змiсту:
"2. З метою реалiзацiї визначених у частинi першiй цiєї статтi завдань органи державного технiчного нагляду мають право:
безперешкодного доступу у встановленому законодавством порядку до пiдприємств, установ, органiзацiй усiх форм власностi для проведення перевiрок з питань, що належать до їхньої компетенцiї;
забороняти експлуатацiю машин та iнших технiчних засобiв для агропромислового комплексу, якщо їх технiчний стан не вiдповiдає вимогам нормативних документiв щодо показникiв якостi, технологiчностi та безпечностi, охорони працi та охорони навколишнього природного середовища, загрожують життю i здоров'ю працюючих або створюють можливiсть виникнення аварiї;
видавати керiвникам пiдприємств, установ та органiзацiй обов'язковi для виконання приписи (розпорядження) про усунення виявлених порушень та недолiкiв з питань, що належать до їхньої компетенцiї;
зупиняти машини для перевiрки технiчного стану в разi наявностi ознак, що свiдчать про їх технiчну несправнiсть;
одержувати вiд посадових осiб та громадян, якi мають у власностi машини та iншi технiчнi засоби для агропромислового комплексу, документи, необхiднi для вирiшення питань, що належать до їхньої компетенцiї;
перевiряти у трактористiв-машинiстiв наявнiсть документiв на право користування i керування машинами, а також наявнiсть медичної довiдки про стан здоров'я;
робити у передбачених законодавством випадках трактористам-машинiстам попередження (компостерну просiчку) в талонi попереджень, а за грубе порушення правил технiки безпеки та дорожнього руху порушувати питання про позбавлення їх права керування машинами;
вимагати припинення дiй, що перешкоджають здiйсненню державного технiчного нагляду;
складати в установлених законом випадках протоколи про адмiнiстративнi правопорушення, розглядати вiдповiдно до закону справи про адмiнiстративнi правопорушення i приймати за результатами розгляду рiшення про накладення штрафiв та застосовування iнших санкцiй, передбачених законом;
викликати громадян для одержання усних або письмових пояснень у зв'язку з порушенням ними вимог законодавства у сферi експлуатацiї машин та iнших технiчних засобiв для агропромислового комплексу;
використовувати технiчнi прилади, призначенi для перевiрки технiчного стану машин;
фiксувати процес здiйснення планового (позапланового) заходу чи кожну окрему дiю за допомогою засобiв аудiо- та вiдеотехнiки;
призначати проведення експертизи, технiчної дiагностики машин та iнших технiчних засобiв для агропромислового комплексу, одержувати пояснення, довiдки, документи, матерiали, вiдомостi з питань, що виникають пiд час здiйснення державного технiчного нагляду;
залучати спецiалiстiв органiв виконавчої влади, пiдприємств, установ та органiзацiй за погодженням з їх керiвниками до розгляду питань, що належать до їхньої компетенцiї;
одержувати в установленому порядку вiд мiнiстерств та iнших центральних органiв виконавчої влади, Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласних, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй, органiв мiсцевого самоврядування, пiдприємств iнформацiйнi матерiали, необхiднi для виконання покладених на них завдань;
залучати в установленому порядку незалежних експертiв i спецiалiзованi органiзацiї для проведення перевiрок та пiдготовки висновкiв з питань, що належать до їхньої компетенцiї;
скликати наради з питань, що належать до їхньої компетенцiї;
брати в установленому порядку участь у роботi комiсiй з розслiдування причин i наслiдкiв аварiй, що сталися пiд час експлуатацiї машин та iнших технiчних засобiв для агропромислового комплексу;
передавати правоохоронним органам акти перевiрок та iншi матерiали з питань, що належать до їхньої компетенцiї;
виступати за дорученням центрального органу виконавчої влади з питань аграрної полiтики замовником пiд час закупiвлi товарiв, робiт i послуг за державнi кошти;
здiйснювати захист у судi своїх прав та законних iнтересiв.
3. Начальник Головної iнспекцiї державного технiчного нагляду та його заступник (заступники), начальники територiальних органiв - iнспекцiй державного технiчного нагляду, що дiють в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi, та їх заступники, а також iншi працiвники органiв державного технiчного нагляду, до повноважень яких належить здiйснення державного технiчного нагляду, є державними iнспекторами державного технiчного нагляду.
Начальник Головної iнспекцiї державного технiчного нагляду та його заступник (заступники) призначаються на посаду i звiльняються з посади Кабiнетом Мiнiстрiв України за поданням керiвника центрального органу виконавчої влади з питань аграрної полiтики.
Начальники територiальних органiв - iнспекцiй державного технiчного нагляду, що дiють в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi, та їх заступники призначаються на посаду i звiльняються з посади начальником Головної iнспекцiї державного технiчного нагляду за погодженням з головою вiдповiдної державної адмiнiстрацiї.
Чисельнiсть державних iнспекторiв у територiальних органах визначається центральним органом виконавчої влади з питань аграрної полiтики з урахуванням нормативiв навантаження та наявностi пiдконтрольних машин i обладнання, але не менше одного державного iнспектора на район та мiсто обласного пiдпорядкування.
Нормативи навантаження на одного державного iнспектора затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Державнi iнспектори державного технiчного нагляду мають службовi посвiдчення та особистий штамп (печатку), зразки яких затверджуються центральним органом виконавчої влади з питань аграрної полiтики.
Плата за послугу, що стягується органами державного технiчного нагляду, зараховується на спецiальнi рахунки спецiального фонду державного бюджету i використовується на придбання та виготовлення спецiальної продукцiї, змiцнення матерiально-технiчної бази територiальних органiв.
Розмiр плати за послуги затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Державнi iнспектори державного технiчного нагляду мають право носiння форменого одягу та знакiв розрiзнення, перелiк, опис та норми забезпечення якими затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Органи державного технiчного нагляду забезпечуються службовими, спецiальними (спецiалiзованими) автомобiлями, технiчними засобами зв'язку та iншими матерiально-технiчними засобами, необхiдними для виконання покладених на них завдань згiдно з номенклатурою цих засобiв, затвердженою центральним органом виконавчої влади з питань аграрної полiтики".
II. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з дня його опублiкування.
2. Кабiнету Мiнiстрiв України у двомiсячний строк з дня набрання чинностi цим Законом:
розробити нормативно-правовi акти, передбаченi цим Законом;
привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом та забезпечити приведення центральними органами виконавчої влади прийнятих ними нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити прийняття центральними органами виконавчої влади нормативно-правових актiв вiдповiдно до цього Закону.
Президент України | В. ЯНУКОВИЧ |
м. Київ
1 липня 2010 року
N 2402-VI