ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
02.12.10 | N 11/7-10.16/15285-ЕП |
---|
Начальникам регiональних митниць, митниць, ЦМУЛДЕР |
Про класифiкацiю багатоцiльових моторних
транспортних засобiв
Керуючись положеннями статтi 312 Митного кодексу України надаємо роз'яснення щодо тлумачення термiнiв i понять, використовуваних в УКТЗЕД та Поясненнях до УКТЗЕД.
Моторнi транспортнi засоби (далi - МТЗ) за призначенням подiляються на такi основнi групи: пасажирськi, вантажнi, спецiальнi. Деякi пасажирськi МТЗ характеризуються певними ознаками, якi свiдчать про те, що вони сконструйованi для перевезення пасажирiв, а не для перевезення вантажiв. Такi ознаки враховуються лише у випадку, коли МТЗ має повну масу не бiльш як 5 т i має єдиний замкнутий внутрiшнiй простiр, який включає одну зону для водiя i пасажирiв i другу зону, яка може бути використана для перевезення як пасажирiв так i вантажiв. До цiєї групи МТЗ вiдносяться "багатоцiльовi транспортнi засоби" (multipurpose vehicles англiйською, або vehicules polyvalents - французькою), наприклад, транспортнi засоби типу "фургон", автомобiлi для активного вiдпочинку (sport utility vehicle - SUV, деякi автомобiлi з кузовом типу "пiкап".
Багатоцiльовi транспортнi засоби можуть класифiкуватись згiдно вимог УКТЗЕД у товарнiй позицiї 8703 або 8704 в залежностi вiд конструктивних особливостей транспортного засобу.
Багатоцiльовий транспортний засiб типу фургон ("вантажопасажирський автомобiль-фургон"), означає транспортний засiб, що має максимально 9 мiсць для сидiння (включаючи водiя), внутрiшнiй простiр якого може без конструктивних змiн використовуватись для перевезення як людей, так i вантажiв (багажу).
"Конструктивними змiнами", вважаються такi змiни конструкцiї салону автомобiля, якi здiйсненi шляхом виконання спецiальних операцiй, наприклад, розрiзання, зварювання, свердлення, та якi не передбаченi конструкцiєю автомобiля, розробленою заводом-виробником.
Кузов, випущений заводом виробником для конкретної моделi моторного транспортного засобу (кузови типу легкових автомобiлiв, кузови типу фургон, призначенi для перевезення пасажирiв), конструктивно виробляються в одному варiантi та обов'язково мають мiсця для крiплення сидiнь (наприклад отвори, направляючi або спецiальнi пристосування для встановлення сидiнь). Такi мiсця, отвори i пристосування якi можуть бути використанi для крiплення або встановлення сидiнь, вважаються "доступними".
"Недоступними" вважаються мiсця, отвори, пристосування для встановлення сидiнь, якi саме завод-виробник обладнує таким чином, щоб запобiгти їх використанню, наприклад, шляхом заварювання, наварювання на них стикових накладок або встановлення подiбних нерухомих деталей (елементiв, якi не можуть бути знятi за допомогою звичайних iнструментiв, наприклад, викрутки чи ключiв).
У разi наявностi в МТЗ доступних мiсць, отворiв, пристосувань для встановлення сидiнь, такi МТЗ не вважаються вантажними.
МТЗ випущений заводом-виробником у вiдповiдностi до товарознавчої експертизи у вантажному варiантi шляхом закриття доступних мiсць для крiплення сидiнь будь-якими матерiалами, якi знiмаються за допомогою звичайних iнструментiв i, таким чином, являються доступними, вважається вантажопасажирським або пасажирським.
Одним з основних елементiв автомобiля є кузов. Кузови автомобiлiв можуть бути 1-, 2-, 3-х об'ємнi. Кузов 1-об'ємний складається з об'єднаних в одне цiле пасажирського вiддiлення i вiддiлень для двигуна та багажу. Кузов 2-об'ємний складається з двох об'ємiв: один - для двигуна, другий - для розмiщення пасажирiв i багажу. Кузов 3-об'ємний складається з трьох об'ємiв: один для двигуна, другий - для розмiщення пасажирiв, третiй для багажу.
МТЗ з 2-х або 3-х об'ємними кузовами легкових автомобiлiв, класифiкуються згiдно з вимогами УКТЗЕД у товарнiй позицiї 8703, наприклад, седан, хетчбек, унiверсал, iнша назва: вантажопасажирський кузов автомобiля типу фургон, купе, кабрiолет тощо. На базi зазначених кузовiв iснують комбiнованi типи кузовiв легкових автомобiлiв, наприклад, ландо, лiмузин, фаетон-унiверсал тощо. МТЗ, побудованi на основi цих комбiнованих кузовiв, також вiдносяться до товарної позицiї 8703.
МТЗ з 1-об'ємним закритим автомобiльним кузовом типу фургон виготовляються з короткою, середньої довжини та довгою колiсною базою, з каркасними або несучим кузовом, з рiзною висотою кузова. За конструкцiєю капоту МТЗ бувають з капотом, без капоту або напiвкапотними.
В залежностi вiд конструктивних особливостей внутрiшнього простору МТЗ типу фургон можуть бути виготовленi заводом-виробником у наступних модифiкацiях, а саме: призначенi для перевезення пасажирiв (пасажирськi); призначенi для перевезення вантажiв (вантажнi); призначенi для перевезення пасажирiв i вантажiв (багатоцiльовi транспортнi засоби).
Пасажирськi МТЗ типу фургон в залежностi вiд кiлькостi мiсць для сидiння класифiкуються в товарнiй позицiї 8702 або 8703 (автобуси, мiкроавтобуси). Такi транспортнi засоби типу фургон завжди мають вiкна в бокових панелях, сидiння для пасажирiв, внутрiшнє оздоблення салону притаманне для салонiв, призначених для перевезення пасажирiв.
Вантажнi МТЗ типу фургон класифiкуються у товарнiй позицiї 8704.
Конструктивнi ознаки багатоцiльових транспортних засобiв з кузовом типу фургон, якi враховуються при класифiкацiї в товарнiй позицiї 8703 або 8704 наводяться у Поясненнях до вiдповiдних товарних позицiй.
Багатоцiльовi МТЗ з кузовом типу фургон, з повною масою транспортного засобу не бiльш як 5 тон, являють собою автомобiлi, внутрiшнiй простiр яких без конструктивних змiн може бути використаний для перевезення пасажирiв i вантажiв (багажу). Такi транспортнi засоби мають два або бiльше рядiв сидiнь, простiр салону умовно (без перегородки) або за допомогою стацiонарної перегородки роздiлений на двi зони, одна зона призначена для водiя та пасажирiв, iнша зона призначена для перевезення вантажiв або багажу та класифiкуються в товарнiй позицiї 8703.
Моторнi транспортнi засоби типу фургон, з одним переднiм рядом сидiнь (кiлькiсть мiсць бiля водiя не бiльше 2-х) з суцiльнометалевим кузовом i єдиним внутрiшнiм простором, якi зазвичай мають повну масу транспортного засобу не бiльш як 5 тон класифiкуються в товарнiй позицiї 8704 згiдно з УКТЗЕД за умови одночасного виконання вимог:
a) внутрiшнiй простiр моторного транспортного засобу не має стацiонарно встановлених мiсць для сидiння пасажирiв та пристосувань для їх крiплення чи встановлення, не має пристроїв безпеки та мiсць для їх встановлення (наприклад, ременiв безпеки або мiсць для їх крiплення i пристосувань для встановлення ременiв безпеки), за винятком сидiнь типу лавок уздовж бортiв автомобiля, якi складаються, також без пристроїв безпеки та мiсць для їх встановлення, в заднiй зонi позаду водiя i переднiх пасажирiв. Пiд мiсцями для встановлення сидiнь або ременiв безпеки вважаються мiсця, в якi можуть бути закрiпленi пристосування для встановлення пристроїв безпеки або встановленi сидiння;
b) вiдсутнiсть вiкон в двох бокових панелях задньої частини кузова (вiдстань вiд спинки сидiння водiя до задньої стiнки автомобiля). Вiкнами у МТЗ вважаються отвори iз склом або отвори, закритi вставками з iнших матерiалiв за допомогою болтiв, шляхом заварювання тощо;
с) вiдсутнiсть в зонi задньої частини кузова ознак комфорту i внутрiшнього оздоблення (килимове покриття, вентиляцiя, внутрiшнє освiтлення, попiльнички та iнше).
Однак, автомобiлi типу фургон товарної позицiї 8704 з одним рядом сидiнь (водiй та поряд не бiльше двох пасажирiв), можуть мати наступнi конструктивнi ознаки:
а) простiр салону позаду водiя може бути без перегородки;
b) в заднiй частинi кузова можуть бути в наявностi дверi з вiкнами;
c) в бокових панелях кузова можуть бути дверi з вiкнами (дверi можуть бути з рiзних сторiн кузова);
d) вантажна частина кузова може мати освiтлення;
е) в разi вiдсутностi дверей, в заднiй панелi* кузова може бути вiкно.
*задньою панеллю кузова вважається задня стiнка кузова.
Згiдно з вимогами УКТЗЕД мiсця для сидiнь вважаються присутнiми, якщо МТЗ обладнаний доступними мiсцями для крiплення сидiнь (отвори, пристосування для встановлення сидiнь на анкерному крiпленнi тощо).
Моторнi транспортнi засоби з 1-об'ємним кузовом меншi за розмiрами порiвняно iз транспортними засобами типу фургон випускаються наступних видiв: мiкровен, мiнiвен i мультивен. Такi автомобiлi характеризуються майже вертикальною спинкою сидiнь i бiльшою порiвняно з легковими автомобiлями висотою салону, мають до 7-9 мiсць для сидiння, салон, що трансформується (сидiння складаються або знiмаються), класифiкуються у товарнiй позицiї 8703 згiдно з вимогами УКТЗЕД.
До багатоцiльових транспортних засобiв також вiдносяться автомобiлi для активного вiдпочинку (sport utility vehicle - SUV), деякi автомобiлi з кузовом типу пiкап.
Моторнi транспортнi засоби для активного вiдпочину (SUV), якi використовуються виключно для спортивних заходiв зазвичай мають кузов типу унiверсал, систему повного приводу, високий дах i високий клiренс, що обумовлює їх здатнiсть виконувати рiзнi функцiї, не властивi для легкових автомобiлiв - перевезення великої кiлькостi пасажирiв та габаритних вантажiв, буксирування важких причепiв, рух поза дорогами загального користування.
Деякi автомобiлi (SUV), якi базуються на рамнiй платформi, вiдносяться до легких вантажiвок. Пiдходи до класифiкацiї таких транспортних засобiв для активного вiдпочинку викладенi у поясненнях до товарної позицiї 8703 i 8704.
Моторнi транспортнi засоби з кузовом типу пiкап являють собою автомобiлi з кузовом несучого типу або рамнi та закритою кабiною (одинарною, подвiйною або полуторною), призначеною для перевезення пасажирiв i вiдкритою або закритою бортовою платформою, призначеною для перевезення вантажiв. МТЗ з кузовом пiкап, якi мають одинарну кабiну (один ряд сидiнь) класифiкуються у товарнiй позицiї 8704. Пiдходи до класифiкацiї МТЗ з кузовом пiкап, якi мають полуторну або подвiйну кабiну та обладнанi бiльше нiж одним рядом сидiнь викладенi у поясненнях до товарної позицiї 8703.
Змiни в конструкцiї автомобiля, виконанi пiсля його виробництва та продажу (демонтаж сидiнь та їх накриття, замiна пiдлоги, зняття засобiв безпеки або пристосувань для крiплення засобiв безпеки, закриття вiкон заглушками за допомогою болтiв або заварюванням тощо), не призводять до змiни категорiї транспортного засобу з пасажирського моторного транспортного засобу (вантажопасажирського) на вантажний при класифiкацiї для цiлей митного оформлення незалежно вiд того, чи зазначенi цi змiни в свiдоцтвi про реєстрацiю чи нi.
Невiдповiднiсть вiдомостей, наведених у свiдоцтвi про реєстрацiю транспортного засобу iз зазначенням категорiї "вантажного автомобiля", та встановлених за результатами митного огляду, коли МТЗ має ознаки товарної позицiї 8703, не може бути пiдставою для класифiкацiї в товарнiй позицiї 8704.
Визначення типу, моделi транспортного засобу, року його виготовлення, комплектностi, укомплектованостi, повної маси, робочого об'єму двигуна, iнших характеристик, визначальних для класифiкацiї МТЗ згiдно УКТЗЕД, проводиться на пiдставi поданих документiв та результатiв митного огляду МТЗ, включаючи огляд iдентифiкацiйних табличок, номерних площадок кузовiв (шасi), номерних панелей та табличок (наклейок), додаткових носiїв iнформацiї, наявних на МТЗ, з обов'язковим фотографуванням МТЗ з вiдображенням тих конструктивних особливостей, якi є визначальними для класифiкацiї МТЗ згiдно з УКТЗЕД.
Для однозначної класифiкацiї транспортних засобiв необхiдно використовувати технiчну документацiю заводу - виробника автомобiля iз зазначенням кiлькостi мiсць для сидiння, сертифiкати або аналогiчнi документи, виданi уповноваженим органом країни-виробника.
До документiв, що видаються заводом-виробником на новi автомобiлi, вiдносяться: iнструкцiя з експлуатацiї автомобiля, документ, що надається виробником та мiстить повну технiчну характеристику МТЗ ("сертифiкат вiдповiдностi заводу-виробника" з додатками, наприклад, "Notice Descriptive des Vehicules Automobiles" ("Опис типiв транспортних засобiв"), сервiсна книжка та iнша офiцiйна iнформацiя заводу-виробника.
У випадку, коли є розбiжностi у наданих до митного оформлення документах, та/або результати митного огляду не дають однозначної вiдповiдi про кiлькiсть мiсць для сидiння моторного транспортного засобу, задекларованого як вантажний (наприклад, у заднiй зонi транспортного засобу позаду мiсця для водiя, наявнi мiсця для можливого крiплення або встановлення сидiнь та/або засобiв безпеки (пасiв безпеки тощо)), а декларантом не наданi документи вiд заводу-виробника про те, що автомобiль конструктивно виготовлений заводом-виробником у вантажному варiантi, такi автомобiлi класифiкуються у товарнiй позицiї 8703 за УКТЗЕД.
Транспортнi засоби, якi нiколи не були зареєстрованi з метою постiйного або тимчасового користування, але внаслiдок стихiйного лиха, пожежi, утоплення тощо мають пошкодження не властивi для нових транспортних засобiв, та потребують вiдновлення або ремонту, не вважаються новими транспортними засобами, оскiльки за iнформацiєю Державного комiтету України з питань технiчного регулювання та споживчої полiтики (Державна система сертифiкацiї УкрСЕПРО) сертифiкуються як такi, що використовувались. Вiдсутнiсть документiв про реєстрацiю транспортного засобу, який за результатами митного огляду визначений як такий, що використовувався, свiдчить про надання до митного оформлення неповної або недостовiрної iнформацiї. Неподання митному органу документiв, необхiдних для здiйснення митного контролю та митного оформлення а також подання недостовiрної iнформацiї регулюються вiдповiдними статтями Митного кодексу України.
Вiдповiдно до пункту 1.5 наказу Мiнiстерства юстицiї України та Фонду державного майна України вiд 24.07.2009 N 1335/5/1159 "Про внесення змiн до наказу Мiнiстерства юстицiї України та фонду державного майна України вiд 24.11.2003 N 142/5/2092" методика товарознавчої експертизи також застосовується у разi класифiкацiї МТЗ за УКТЗЕД. Згiдно з пунктом 6.6 цього наказу визначення типу МТЗ, типу його кузова здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про приєднання України до Угоди про прийняття єдиних технiчних приписiв для колiсних транспортних засобiв, предметiв обладнання та частин, якi можуть бути встановленi та/або використанi на колiсних транспортних засобах, i про умови взаємного визнання офiцiйних затверджень, виданих на основi цих приписiв, 1958 року з поправками 1995 року", а також Директив Європейського Союзу, еквiвалентних Правилам Європейської економiчної комiсiї Органiзацiї Об'єднаних Нацiй (далi - Правила ЄЕК ООН). Правила ЄЕК ООН iз додатками є складовою частиною Угоди 1958 року.
Вищевикладене стосується виключно класифiкацiї моторних транспортних засобiв та не вiдноситься до визначення перелiку єдиних технiчних приписiв, що будуть застосовуватись Україною для МТЗ, предметiв, обладнання та частин, якi можуть бути встановленi та/або використанi на колiсних транспортних засобах, що реєструються i вводяться в дiю в Українi як нацiональнi стандарти у вiдповiдностi до наказу Мiнiстерства транспорту України вiд 21.05.2001 N 301 "Про затвердження порядку визначення перелiку єдиних технiчних приписiв, що будуть застосовуватись Україною, для колiсних транспортних засобiв, предметiв обладнання та частин, якi можуть бути встановленi та/або використанi на колiсних транспортних засобах".
Заступник Голови Служби | С.М.Сьомка |