УКАЗ
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про Положення про Державну екологiчну iнспекцiю України
1. Затвердити Положення про Державну екологiчну iнспекцiю України (додається).
2. Кабiнету Мiнiстрiв України привести у тримiсячний строк свої рiшення у вiдповiднiсть iз цим Указом.
3. Цей Указ набирає чинностi з дня його опублiкування.
Президент України | В. ЯНУКОВИЧ |
м. Київ
13 квiтня 2011 року
N 454/2011
ЗАТВЕРДЖЕНО Указом Президента України вiд 13 квiтня 2011 року N 454/2011 |
ПОЛОЖЕННЯ
про Державну екологiчну iнспекцiю України
1. Державна екологiчна iнспекцiя України (Держекоiнспекцiя України) є центральним органом виконавчої влади, дiяльнiсть якого спрямовується i координується Кабiнетом Мiнiстрiв України через Мiнiстра екологiї та природних ресурсiв України (далi - Мiнiстр).
Держекоiнспекцiя України входить до системи органiв виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалiзацiї державної полiтики iз здiйснення державного нагляду (контролю) у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання, вiдтворення i охорони природних ресурсiв.
2. Держекоiнспекцiя України у своїй дiяльностi керується Конституцiєю та законами України, актами Президента України i Кабiнету Мiнiстрiв України, наказами Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України (далi - Мiнiстерство), iншими актами законодавства України, дорученнями Президента України i Мiнiстра, а також цим Положенням.
3. Основними завданнями Держекоiнспекцiї України є:
внесення Мiнiстровi пропозицiй щодо формування державної полiтики зi здiйснення державного нагляду (контролю) у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання, вiдтворення i охорони природних ресурсiв;
реалiзацiя державної полiтики зi здiйснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання, вiдтворення та охорони природних ресурсiв; додержанням режиму територiй та об'єктiв природно-заповiдного фонду; за екологiчною та радiацiйною безпекою (у тому числi у пунктах пропуску через державний кордон i в зонi дiяльностi митниць призначення та вiдправлення) пiд час iмпорту, експорту та транзиту вантажiв i транспортних засобiв; бiологiчною i генетичною безпекою щодо бiологiчних об'єктiв природного середовища при створеннi, дослiдженнi та практичному використаннi генетично модифiкованих органiзмiв (ГМО) у вiдкритiй системi; поводженням з вiдходами (крiм поводження з радiоактивними вiдходами) i небезпечними хiмiчними речовинами, пестицидами та агрохiмiкатами;
iншi завдання, визначенi законами України та покладенi на неї Президентом України.
4. Держекоiнспекцiя України вiдповiдно до покладених завдань:
1) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до її компетенцiї, розробляє пропозицiї щодо вдосконалення законодавчих актiв, актiв Президента України, Кабiнету Мiнiстрiв України та подає їх Мiнiстровi для погодження i внесення в установленому порядку на розгляд Кабiнету Мiнiстрiв України;
2) здiйснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територiальними органами, мiсцевими органами виконавчої влади, органами мiсцевого самоврядування в частинi здiйснення делегованих їм повноважень органiв виконавчої влади, пiдприємствами, установами та органiзацiями незалежно вiд форми власностi i господарювання, громадянами України, iноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог:
а) законодавства про екологiчну та радiацiйну безпеку:
у процесi проведення наукових, науково-дослiдних i дослiдно-конструкторських робiт, впровадження у виробництво вiдкриттiв, винаходiв, використання нової технiки, устаткування, технологiй i систем, що iмпортуються;
на вiйськових (у тому числi iноземних держав у мiсцях їх базування на територiї України) i оборонних об'єктах, об'єктах органiв Мiнiстерства внутрiшнiх справ України, Державної пенiтенцiарної служби України, Служби безпеки України та Адмiнiстрацiї Державної прикордонної служби України у мiсцях їх постiйної дислокацiї, а також пiд час передислокацiї вiйськ i вiйськової технiки з використанням автомобiльних, повiтряних, залiзничних та плавучих транспортних засобiв, проведення вiйськових навчань, маневрiв;
на пунктах пропуску через державний кордон i в зонi дiяльностi митниць призначення та вiдправлення пiд час iмпорту, експорту та транзиту вантажiв i транспортних засобiв;
пiд час здiйснення дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки;
пiд час здiйснення операцiй iз металобрухтом, проведення екологiчного контролю експортних партiй брухту чорних та кольорових металiв;
щодо додержання вимог висновкiв державної екологiчної експертизи;
б) законодавства про використання та охорону земель щодо:
консервацiї деградованих i малопродуктивних земель;
збереження водно-болотних угiдь;
виконання екологiчних вимог при наданнi у власнiсть i користування, в тому числi в оренду, земельних дiлянок;
здiйснення заходiв щодо запобiгання забрудненню земель хiмiчними i радiоактивними речовинами, вiдходами, стiчними водами;
додержання режиму використання земель природно-заповiдного та iншого природоохоронного призначення, а також територiй, що пiдлягають особливiй охоронi;
додержання екологiчних нормативiв з питань використання та охорони земель;
встановлення та використання водоохоронних зон i прибережних захисних смуг, а також щодо додержання режиму використання їх територiй;
ведення будiвельних, днопоглиблювальних робiт, видобування пiску i гравiю, прокладення кабелiв, трубопроводiв та iнших комунiкацiй на землях водного фонду;
в) законодавства про охорону i рацiональне використання вод та вiдтворення водних ресурсiв щодо:
реалiзацiї державних, цiльових, мiждержавних та регiональних програм з оздоровлення, використання i охорони вод, вiдтворення водних ресурсiв;
наявностi та дотримання умов виданих дозволiв, установлених нормативiв гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лiмiтiв забору i використання води та скидання забруднюючих речовин;
права державної власностi на води;
дотримання правил ведення водокористувачами первинного облiку кiлькостi вод, що забираються iз водних об'єктiв i скидаються до них, та визначення якостi води;
дотримання встановленого режиму господарської дiяльностi у зонах санiтарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, водоохоронних зонах, прибережних захисних смугах, смугах вiдведення та берегових смугах водних шляхiв;
здiйснення водокористувачами заходiв iз запобiгання забрудненню водних об'єктiв стiчними (дощовими, снiговими) водами, що вiдводяться з їх територiї;
виконання заходiв з економного використання водних ресурсiв;
використання вод (водних об'єктiв) вiдповiдно до цiлей та умов їх надання;
здiйснення погоджених у встановленому порядку технологiчних, лiсомелiоративних, гiдротехнiчних та iнших заходiв щодо охорони вод вiд вичерпання, полiпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених зворотних вод (стiчнi, шахтнi, кар'єрнi, дренажнi води), баластних та лляльних вод;
здiйснення робiт, пов'язаних iз лiквiдацiєю наслiдкiв аварiй, якi можуть спричинити погiршення якостi води;
дотримання екологiчних вимог пiд час проектування, розмiщення, будiвництва, реконструкцiї та прийняття в експлуатацiю пiдприємств, споруд, iнших об'єктiв;
виконання заходiв, пов'язаних iз попередженням шкiдливої дiї води i лiквiдацiєю її наслiдкiв;
дотримання регламентiв скидання промислових забруднених стiчних чи шахтних, кар'єрних, рудникових вод з накопичувачiв, норм i правил експлуатацiї технологiчних водойм (ставки - охолоджувачi теплових i атомних станцiй, рибоводнi ставки, ставки-вiдстiйники та iншi);
якостi та кiлькостi скинутих у воднi об'єкти зворотних вод i забруднюючих речовин;
використання, вiдтворення i охорони морського середовища i природних ресурсiв внутрiшнiх морських вод, територiального моря, виключної (морської) економiчної зони України та континентального шельфу України, додержання норм екологiчної безпеки;
проведення навантажувально-розвантажувальних операцiй у портах, портових пунктах та на рейдах;
дотримання суднами, кораблями та iншими плавучими засобами мiжнародних конвенцiй про запобiгання забрудненню морського середовища;
обсягiв використання водних ресурсiв, їх облiку й достовiрностi звiтних даних про обсяги використаної води;
г) законодавства про охорону атмосферного повiтря щодо:
виконання запланованих i затверджених загальнодержавних, галузевих або регiональних природоохоронних програм;
наявностi та додержання дозволiв на викиди забруднюючих речовин;
забезпечення безперебiйної ефективної роботи i пiдтримання у справному станi споруд, устаткування та апаратури для очищення викидiв i зменшення рiвнiв впливу фiзичних та бiологiчних факторiв;
додержання нормативiв у галузi охорони атмосферного повiтря;
додержання екологiчних показникiв нафтопродуктiв (бензину автомобiльного та дизельного палива), якi реалiзуються шляхом оптової та роздрiбної торгiвлi суб'єктами господарювання;
порядку здiйснення дiяльностi, спрямованої на штучнi змiни стану атмосфери i атмосферних явищ у господарських цiлях;
надання своєчасної, повної та достовiрної iнформацiї про стан атмосферного повiтря, визначення видiв i обсягiв забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повiтря;
д) законодавства про охорону, захист, використання та вiдтворення лiсiв щодо:
законностi вирубки, ушкодження дерев i чагарникiв, знищення або ушкодження лiсових культур, сiянцiв або саджанцiв у лiсових розплiдниках i на плантацiях, а також молодняку природного походження й самосiвiв на площах, призначених пiд лiсовiдновлення;
рацiонального та невиснажливого використання лiсових ресурсiв;
добування, здiйснення побiчного та супутнього спецiального лiсокористування;
виконання комплексу необхiдних заходiв захисту для забезпечення охорони лiсiв вiд пожеж, незаконних рубок, шкiдникiв i хвороб, пошкодження внаслiдок антропогенного та iншого шкiдливого впливу, застосування пестицидiв i агрохiмiкатiв у лiсовому господарствi й лiсах;
використання полезахисних лiсосмуг, водоохоронних i захисних лiсових насаджень;
заготовки деревини вiдповiдно до затвердженого лiсосiчного фонду, в тому числi розрахункової лiсосiки;
недопущення експлуатацiї нових i реконструйованих пiдприємств, цехiв, агрегатiв, транспортних шляхiв, магiстральних трубопроводiв, комунальних i iнших об'єктiв, не забезпечених обладнанням, що запобiгає шкiдливому впливу на стан i вiдтворення лiсiв;
збереження корисної для лiсу фауни;
е) законодавства щодо охорони, утримання i використання зелених насаджень;
є) законодавства про використання, охорону i вiдтворення рослинного свiту;
ж) законодавства про охорону, рацiональне використання та вiдтворення тваринного свiту щодо:
використання об'єктiв тваринного свiту;
регулювання чисельностi диких тварин;
використання i вiдтворення рiдкiсних та таких, що перебувають пiд загрозою зникнення, видiв тварин, занесених до Червоної книги України;
охорони тваринного свiту на територiях та об'єктах природно-заповiдного фонду України;
охорони середовища перебування, шляхiв мiграцiї, переселення, аклiматизацiї i схрещування диких тварин;
ввезення в Україну i вивезення за її межi об'єктiв тваринного свiту;
захисту диких тварин вiд жорстокого поводження;
дотримання права державної власностi на тваринний свiт;
з) законодавства щодо дотримання правил створення, поповнення, зберiгання, використання та державного облiку зоологiчних, ботанiчних колекцiй i торгiвлi ними;
и) законодавства пiд час ведення мисливського господарства та полювання;
i) законодавства про збереження об'єктiв рослинного та тваринного свiту, занесених до Червоної та Зеленої книг України, формування, збереження й використання екологiчної мережi;
ї) законодавства про додержання режиму територiй та об'єктiв природно-заповiдного фонду;
й) законодавства про охорону, використання i вiдтворення риби та iнших водних живих ресурсiв щодо:
зариблення, здiйснення контрольного вилову, аклiматизацiї, рибництва, утримання i вiдтворення у неволi чи напiввiльних умовах з комерцiйною та iншими цiлями;
мелiоративного вилову малоцiнних i хижих видiв риб, шкiдливих водних органiзмiв;
достовiрностi звiтних даних про обсяги використання рибних та iнших водних живих ресурсiв;
охорони, використання, вiдтворення риби та iнших водних живих ресурсiв у виключнiй (морськiй) економiчнiй зонi України;
дотримання мiжнародних договорiв України в галузi регулювання риболовства;
штучного розведення, вирощування риби, iнших водних живих ресурсiв та їх використання в спецiальних товарних рибних господарствах;
порядку та умов здiйснення промислового, любительського, спортивного, наукового рибальства на водних об'єктах України;
забезпечення рибозахисними обладнаннями водозабiрних споруд;
проведення рибозахисних заходiв на водозабiрних та iнженерних спорудах мелiоративних систем та вивчення технiчного стану рибозахисного обладнання;
к) законодавства у сферi хiмiчних джерел струму в частинi забезпечення екологiчної безпеки виробництва хiмiчних джерел струму та утилiзацiї вiдпрацьованих хiмiчних джерел струму, ведення облiку обсягiв накопичення вiдпрацьованих хiмiчних джерел струму та передачi їх на утилiзацiю;
л) законодавства щодо дотримання вимог реєстрацiї в суднових документах операцiй зi шкiдливими речовинами та сумiшами;
м) законодавства про поводження з вiдходами щодо:
дотримання вимог виданих дозволiв на здiйснення операцiй у сферi поводження з вiдходами;
дотримання вимог виданих лiмiтiв на утворення та розмiщення вiдходiв;
складання i ведення реєстру об'єктiв утворення вiдходiв та реєстру мiсць видалення вiдходiв;
перевезення небезпечних вiдходiв територiєю України та транскордонних перевезень вiдходiв;
збирання, перевезення, зберiгання, оброблення, утилiзацiї, знешкодження, видалення, захоронення вiдходiв;
ведення первинного облiку кiлькостi, типу i складу вiдходiв, що утворюються, збираються, перевозяться, зберiгаються, обробляються, утилiзуються, знешкоджуються та видаляються, подання вiдповiдної статистичної звiтностi в установленому порядку та паспортизацiї таких вiдходiв;
виконання вимог нормативно-технiчної та технологiчної документацiї, погодженої в установленому порядку, при виробництвi продукцiї (крiм дослiдних зразкiв) з вiдходiв чи з їх використанням;
недопущення змiшування та захоронення вiдходiв, для утилiзацiї яких в Українi iснує вiдповiдна технологiя;
дотримання правил i режиму експлуатацiї установок, виробництв з оброблення та утилiзацiї вiдходiв;
дотримання правил зберiгання, транспортування, знешкодження, лiквiдацiї, захоронення пестицидiв i агрохiмiкатiв, токсичних хiмiчних речовин, небезпечних речовин;
додержання вимог екологiчної безпеки при транспортуваннi, зберiганнi, використаннi, знешкодженнi й похованнi хiмiчних засобiв захисту рослин, мiнеральних добрив, токсичних речовин i вiдходiв;
своєчасностi й повноти виконання заходiв щодо захисту земель вiд засмiчення вiдходами;
н) законодавства щодо наявностi дозволiв, лiмiтiв та квот на спецiальне використання природних ресурсiв, дотримання їх умов;
о) Конвенцiї з мiжнародної торгiвлi вимираючими видами дикої фауни i флори CITES у пунктах пропуску через державний кордон України та в зонi дiяльностi митниць призначення та вiдправлення;
3) складає протоколи про адмiнiстративнi правопорушення та розглядає справи про адмiнiстративнi правопорушення, накладає адмiнiстративнi стягнення у випадках, передбачених законом;
4) подає Мiнiстровi пропозицiї щодо: видачi, зупинення дiї чи анулювання в установленому законодавством порядку дозволiв, лiмiтiв та квот на спецiальне використання природних ресурсiв, викиди i скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, розмiщення вiдходiв, поводження з небезпечними хiмiчними речовинами, транскордонне перемiщення об'єктiв рослинного i тваринного свiту, в тому числi водних живих ресурсiв, а також установлення нормативiв допустимих рiвнiв шкiдливого впливу на стан навколишнього природного середовища;
5) надає центральним органам виконавчої влади, їх територiальним органам, мiсцевим органам виконавчої влади, органам мiсцевого самоврядування приписи щодо зупинення дiї чи анулювання в установленому законодавством порядку дозволiв, лiцензiй, сертифiкатiв, висновкiв, рiшень, лiмiтiв, квот, погоджень, свiдоцтв на спецiальне використання природних ресурсiв, викиди i скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, розмiщення вiдходiв, поводження з небезпечними хiмiчними речовинами, транскордонне перемiщення об'єктiв рослинного i тваринного свiту, в тому числi водних живих ресурсiв, лiцензiй на проведення землевпорядних та землеоцiночних робiт, а також щодо встановлення нормативiв допустимих рiвнiв шкiдливого впливу на стан навколишнього природного середовища;
6) вносить у встановленому порядку центральним органам виконавчої влади, їх територiальним органам, мiсцевим органам виконавчої влади, органам мiсцевого самоврядування вимоги щодо приведення у вiдповiднiсть iз законодавством прийнятих ними рiшень у сферi охорони навколишнього природного середовища, використання, вiдтворення та охорони природних ресурсiв;
7) призначає громадських iнспекторiв з охорони довкiлля та видає їм посвiдчення, органiзовує їх роботу, надає їм методичну та практичну допомогу, вживає заходiв до усунення виявлених недолiкiв i порушень в їх дiяльностi;
8) забезпечує iнформування громадськостi про реалiзацiю державної полiтики у вiдповiднiй сферi;
9) утворює, лiквiдовує, реорганiзовує пiдприємства, установи та органiзацiї, що належать до сфери управлiння Держекоiнспекцiї України, затверджує їх положення (статути), в установленому порядку призначає на посади та звiльняє з посад їх керiвникiв, формує кадровий резерв на посади керiвникiв таких пiдприємств, установ та органiзацiй;
10) виконує у межах повноважень iншi функцiї з управлiння об'єктами державної власностi, що належать до сфери її управлiння;
11) формує державне замовлення на пiдготовку фахiвцiв у вiдповiднiй сферi;
12) здiйснює iншi повноваження, визначенi законами України та покладенi на неї Президентом України.
5. Держекоiнспекцiя України з метою органiзацiї своєї дiяльностi:
1) забезпечує в межах повноважень здiйснення заходiв щодо запобiгання корупцiї i контроль за їх здiйсненням в апаратi Держекоiнспекцiї України, її територiальних органах, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери її управлiння;
2) здiйснює в установленому порядку добiр кадрiв в апарат Держекоiнспекцiї України та на керiвнi посади в її територiальних органах, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери її управлiння, формує в установленому порядку кадровий резерв на вiдповiднi посади, органiзовує роботу з пiдготовки, перепiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiї державних службовцiв та працiвникiв апарату Держекоiнспекцiї України, її територiальних органiв;
3) контролює дiяльнiсть територiальних органiв Держекоiнспекцiї України;
4) органiзовує планово-фiнансову роботу в апаратi Держекоiнспекцiї України, її територiальних органах, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери її управлiння, здiйснює контроль за використанням фiнансових i матерiальних ресурсiв;
5) органiзовує розгляд звернень громадян з питань, пов'язаних iз дiяльнiстю Держекоiнспекцiї України, її територiальних органiв, пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери її управлiння;
6) реалiзовує у межах своїх повноважень державну полiтику у сферi охорони державної таємницi та iнформацiї з обмеженим доступом, що є власнiстю держави, здiйснює в установленому порядку контроль за станом охорони та збереження такої iнформацiї в Держекоiнспекцiї України, її територiальних органах, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери її управлiння;
7) забезпечує у межах своїх повноважень виконання завдань мобiлiзацiйної пiдготовки та мобiлiзацiйної готовностi держави;
8) органiзовує ведення дiловодства та архiву в апаратi Держекоiнспекцiї України вiдповiдно до встановлених правил;
9) органiзовує у межах своїх повноважень наукову, науково-технiчну, iнвестицiйну, iнформацiйну, видавничу дiяльнiсть, сприяє створенню i впровадженню сучасних iнформацiйних технологiй та комп'ютерних мереж.
6. Держекоiнспекцiя України для виконання покладених на неї завдань має право:
1) залучати до виконання окремих робiт, участi у вивченнi окремих питань учених i фахiвцiв (за їх згодою), працiвникiв центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади;
2) одержувати iнформацiю, документи i матерiали вiд державних органiв та органiв мiсцевого самоврядування, пiдприємств, установ i органiзацiй незалежно вiд форми власностi та їх посадових осiб;
3) скликати наради, створювати комiсiї та робочi групи;
4) користуватися вiдповiдними iнформацiйними базами даних державних органiв, державними, в тому числi урядовими, системами зв'язку i комунiкацiй, мережами спецiального зв'язку та iншими технiчними засобами;
5) проводити перевiрки з питань, що належать до її компетенцiї, видавати за їх результатами обов'язковi для виконання приписи, розпорядження;
6) зупиняти транспортнi (в тому числi плавучi) засоби та проводити їх огляд, огляд знарядь добування об'єктiв рослинного та тваринного свiту (в тому числi водних живих ресурсiв) в мiсцях їх добування, зберiгання, перероблення та реалiзацiї;
7) оглядати в пунктах пропуску через державний кордон, на митницях призначення та вiдправлення всi види автомобiльних транспортних засобiв у порядку, визначеному законодавством, з метою виявлення екологiчно небезпечних i заборонених до вивезення з України та ввезення в Україну вантажiв;
8) перевiряти документи на право спецiального використання природних ресурсiв (дозволи, лiцензiї, сертифiкати, висновки, рiшення, лiмiти, квоти, погодження, свiдоцтва);
9) виконувати вiдбiр проб та iнструментально-лабораторнi вимiрювання показникiв складу i властивостей викидiв стацiонарних та пересувних джерел забруднення атмосферного повiтря, грунтiв, вод лляльних, баластних, зворотних, поверхневих та морських, вимiрювання показникiв складу та властивостей пiдземних вод у пробах iз спостережувальних свердловин на об'єктах, що обстежуються, та вимiрювання екологiчних показникiв нафтопродуктiв (бензину автомобiльного та дизельного палива), якi реалiзуються шляхом оптової та роздрiбної торгiвлi суб'єктами господарювання;
10) здiйснювати вiдповiдно до законодавства фотографування, звукозапис, кiно- i вiдеозйомку як допомiжний засiб для запобiгання та розкриття порушень вимог законодавства про охорону, використання та вiдтворення тваринного свiту;
11) вилучати в установленому порядку в осiб знаряддя добування об'єктiв тваринного свiту (в тому числi водних живих ресурсiв), транспортнi (в тому числi плавучi) засоби, обладнання та предмети, що є знаряддям добування об'єктiв тваринного свiту (в тому числi водних живих ресурсiв), незаконно добутi природнi ресурси i продукцiю, що з них вироблена, а також вiдповiднi документи (лiцензiї, дозволи тощо);
12) розраховувати розмiр збиткiв, заподiяних державi внаслiдок порушення природоохоронного законодавства, та пред'являти претензiї;
13) викликати громадян для одержання усних та письмових пояснень у зв'язку з порушенням ними вимог законодавства про охорону, використання та вiдтворення тваринного свiту;
14) доставляти осiб, якi вчинили порушення вимог законодавства про охорону, використання та вiдтворення тваринного свiту, до органiв внутрiшнiх справ, Державної прикордонної служби України або виконавчих органiв мiсцевих рад, якщо особу порушника неможливо встановити на мiсцi вчинення правопорушення;
15) приймати рiшення про обмеження чи зупинення (тимчасово) дiяльностi пiдприємств i об'єктiв незалежно вiд їх пiдпорядкування та форми власностi, якщо їх експлуатацiя здiйснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволiв на використання природних ресурсiв, з перевищенням нормативiв гранично допустимих викидiв впливу фiзичних та бiологiчних факторiв i лiмiтiв скидiв забруднюючих речовин, за винятком суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi (iнвесторiв), що провадять свою дiяльнiсть вiдповiдно до законодавства про угоди щодо розподiлу продукцiї;
16) опломбовувати примiщення, устаткування, апаратуру пiдприємств, установ, органiзацiй та об'єктiв, стосовно яких було прийняте в установленому порядку рiшення про обмеження чи тимчасове зупинення їх дiяльностi;
17) приймати рiшення про вiдновлення дiяльностi пiдприємств, установ i органiзацiй та експлуатацiю об'єктiв, стосовно яких було прийняте в установленому порядку рiшення про обмеження чи тимчасове зупинення їх дiяльностi, пiсля усунення всiх виявлених порушень;
18) вживати в установленому порядку заходiв досудового врегулювання спорiв, виступати позивачем та вiдповiдачем у судах;
19) передавати до прокуратури, органiв досудового слiдства та органiв дiзнання матерiали про дiяння, в яких вбачаються ознаки злочину;
20) використовувати за погодженням iз Мiнiстерством внутрiшнiх справ України спецiальнi транспортнi засоби, якi мають кольорографiчне забарвлення та напис з емблемою;
21) виконувати в установленому порядку арбiтражнi вимiрювання концентрацiй забруднюючих речовин у контрольних пробах.
7. Держекоiнспекцiя України здiйснює свої повноваження безпосередньо та через свої територiальнi органи в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi, морськi екологiчнi iнспекцiї (Азовська, Азово-Чорноморська, Пiвнiчно-Захiдного регiону Чорного моря).
8. Держекоiнспекцiя України у процесi виконання покладених на неї завдань взаємодiє в установленому порядку з iншими органами виконавчої влади, допомiжними органами i службами, утвореними Президентом України, з органами мiсцевого самоврядування, вiдповiдними органами iноземних держав i мiжнародних органiзацiй, профспiлками та органiзацiями роботодавцiв, а також пiдприємствами, установами, органiзацiями.
9. Держекоiнспекцiя України у межах своїх повноважень, на основi i на виконання Конституцiї та законiв України, актiв i доручень Президента України, актiв Кабiнету Мiнiстрiв України, наказiв Мiнiстерства та доручень Мiнiстра видає накази органiзацiйно-розпорядчого характеру, якi пiдписує Голова Держекоiнспекцiї України.
10. Держекоiнспекцiю України очолює Голова, якого призначає на посаду за поданням Прем'єр-мiнiстра України, внесеним на пiдставi пропозицiй Мiнiстра, та звiльняє з посади Президент України.
Голова Держекоiнспекцiї України за посадою є Головним державним iнспектором України з охорони навколишнього природного середовища.
Голова Держекоiнспекцiї України:
1) очолює Держекоiнспекцiю України, здiйснює керiвництво її дiяльнiстю;
2) забезпечує виконання Держекоiнспекцiєю України та її територiальними органами Конституцiї та законiв України, актiв i доручень Президента України, актiв Кабiнету Мiнiстрiв України, наказiв Мiнiстерства, доручень Мiнiстра, скасовує рiшення територiальних органiв Держекоiнспекцiї України;
3) вносить Мiнiстровi пропозицiї щодо формування державної полiтики iз здiйснення державного нагляду (контролю) у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання, вiдтворення i охорони природних ресурсiв, розробленi Держекоiнспекцiєю України з питань, що належать до її компетенцiї, проекти законiв України, актiв Президента України та Кабiнету Мiнiстрiв України, нормативно-правових актiв Мiнiстерства;
4) затверджує за погодженням iз Мiнiстром схваленi на засiданнi колегiї рiчний план роботи Держекоiнспекцiї України, заходи щодо реалiзацiї основних напрямiв та прiоритетних цiлей її дiяльностi вiдповiдно до визначених завдань;
5) звiтує перед Мiнiстром про виконання планiв роботи Держекоiнспекцiї України та покладених на неї завдань, про усунення порушень i недолiкiв, виявлених пiд час проведення перевiрок дiяльностi Держекоiнспекцiї України, її територiальних органiв, а також про притягнення до вiдповiдальностi посадових осiб, винних у допущених порушеннях;
6) вносить Мiнiстровi пропозицiї щодо кандидатур на посади своїх заступникiв;
7) затверджує за погодженням iз Мiнiстром структуру апарату Держекоiнспекцiї України, затверджує положення про структурнi пiдроздiли апарату Держекоiнспекцiї України;
8) призначає на посади та звiльняє з посад за погодженням з Мiнiстром керiвникiв i заступникiв керiвникiв структурних пiдроздiлiв апарату Держекоiнспекцiї України, призначає на посади та звiльняє з посад iнших державних службовцiв та працiвникiв апарату Держекоiнспекцiї України;
9) вносить Мiнiстровi пропозицiї щодо утворення в межах граничної чисельностi державних службовцiв та працiвникiв Держекоiнспекцiї України i коштiв, передбачених на її утримання, а також щодо лiквiдацiї, реорганiзацiї Кабiнетом Мiнiстрiв України територiальних органiв Держекоiнспекцiї України, якi є юридичними особами, затверджує положення про них;
10) утворює в межах граничної чисельностi державних службовцiв та працiвникiв Держекоiнспекцiї України i коштiв, передбачених на її утримання, лiквiдовує, реорганiзовує за погодженням з Мiнiстром i Кабiнетом Мiнiстрiв України територiальнi органи як структурнi пiдроздiли апарату Держекоiнспекцiї України;
11) затверджує структуру та граничну чисельнiсть працiвникiв територiальних органiв у межах граничної чисельностi Держекоiнспекцiї України, а також їх штатний розпис i кошторис;
12) призначає на посади за погодженням iз Мiнiстром та головами вiдповiдних мiсцевих державних адмiнiстрацiй, звiльняє за погодженням з Мiнiстром з посад керiвникiв територiальних органiв Держекоiнспекцiї України, призначає на посади та звiльняє з посад за погодженням з Мiнiстром заступникiв керiвникiв територiальних органiв Держекоiнспекцiї України;
13) затверджує розподiл обов'язкiв мiж своїми заступниками;
14) забезпечує взаємодiю Держекоiнспекцiї України iз визначеним Мiнiстром структурним пiдроздiлом Мiнiстерства, вiдповiдальним за взаємодiю з Держекоiнспекцiєю України;
15) забезпечує дотримання встановленого Мiнiстром порядку обмiну iнформацiєю мiж Мiнiстерством та Держекоiнспекцiєю України, вчаснiсть її подання;
16) проводить особистий прийом громадян;
17) скликає та проводить наради з питань, що належать до компетенцiї Держекоiнспекцiї України;
18) представляє в установленому порядку Держекоiнспекцiю України у вiдносинах з iншими державними органами, органами влади Автономної Республiки Крим, органами мiсцевого самоврядування, пiдприємствами, установами i органiзацiями в Українi та за її межами;
19) дає у межах повноважень обов'язковi для виконання державними службовцями i працiвниками апарату Держекоiнспекцiї України та його територiальних органiв доручення;
20) порушує в установленому порядку перед Мiнiстром питання щодо притягнення до дисциплiнарної вiдповiдальностi першого заступника та заступника Голови Держекоiнспекцiї України, притягає до дисциплiнарної вiдповiдальностi iнших працiвникiв Держекоiнспекцiї України, її територiальних органiв, пiдприємств, установ та органiзацiй, якi входять до сфери її управлiння, у разi неналежного виконання ними своїх обов'язкiв;
21) здiйснює iншi повноваження вiдповiдно до законiв та актiв Президента України.
11. Голова Держекоiнспекцiї України має двох заступникiв, у тому числi одного першого.
Перший заступник, заступник Голови Держекоiнспекцiї України призначаються на посади Президентом України за поданням Прем'єр-мiнiстра України, внесеним на пiдставi погоджених iз Мiнiстром пропозицiй Голови Держекоiнспекцiї України, та звiльняються з посад Президентом України.
12. Перший заступник, заступник Голови Держекоiнспекцiї України за посадою є вiдповiдно першим заступником та заступником Головного державного iнспектора України з охорони навколишнього природного середовища.
Посадовi особи iнспекторського складу - керiвники структурних пiдроздiлiв Держекоiнспекцiї України та їх заступники за посадою є старшими державними iнспекторами України з охорони навколишнього природного середовища, головнi та провiднi спецiалiсти - державними iнспекторами України з охорони навколишнього природного середовища.
Головний державний iнспектор України з охорони навколишнього природного середовища, його заступники приймають рiшення про обмеження та тимчасове зупинення дiяльностi пiдприємств, установ, органiзацiй та експлуатацiю об'єктiв, за винятком суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi (iнвесторiв), що провадять свою дiяльнiсть вiдповiдно до законодавства про угоди щодо розподiлу продукцiї, у разi порушення ними вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, надають дозволи на вiдновлення їх дiяльностi (експлуатацiї) пiсля усунення допущених порушень.
13. Для погодженого вирiшення питань, що належать до компетенцiї Держекоiнспекцiї України, обговорення найважливiших напрямiв її дiяльностi у Держекоiнспекцiї України утворюється колегiя у складi Голови Держекоiнспекцiї України (голова колегiї), першого заступника та заступника Голови Держекоiнспекцiї України за посадою, визначених Мiнiстром посадових осiб Мiнiстерства. У разi потреби до складу колегiї Держекоiнспекцiї України можуть входити керiвники структурних пiдроздiлiв Держекоiнспекцiї України, а також у встановленому порядку iншi особи.
Рiшення колегiї можуть бути реалiзованi шляхом видання наказу Держекоiнспекцiї України.
Для розгляду наукових рекомендацiй та проведення фахових консультацiй з основних питань дiяльностi у Держекоiнспекцiї України можуть утворюватися постiйнi або тимчасовi консультативнi, дорадчi та iншi допомiжнi органи.
Рiшення про утворення чи лiквiдацiю колегiї, постiйних або тимчасових консультативних, дорадчих та iнших допомiжних органiв, їх кiлькiсний i персональний склад, положення про них затверджуються Головою Держекоiнспекцiї України.
14. Державнi iнспектори України з охорони навколишнього природного середовища надiляються вiдповiдно до законодавства правом носiння форми встановленого зразка i вогнепальної зброї.
15. Гранична чисельнiсть державних службовцiв та працiвникiв Держекоiнспекцiї України затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Структура апарату Держекоiнспекцiї України затверджується Головою Держекоiнспекцiї України за погодженням iз Мiнiстром.
Штатний розпис, кошторис Держекоiнспекцiї України затверджуються Головою Держекоiнспекцiї України за погодженням iз Мiнiстерством фiнансiв України.
Держекоiнспекцiя України є юридичною особою, має печатку iз зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, емблему, власнi бланки, рахунки в органах Державної казначейської служби України.
Глава Адмiнiстрацiї Президента України | С. ЛЬОВОЧКIН |