ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до Закону України "Про iнвестицiйну дiяльнiсть"
Верховна Рада України постановляє:
1. Внести до Закону України "Про iнвестицiйну дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1991 р., N 47, ст. 646 iз наступними змiнами) такi змiни:
1) в абзацi другому преамбули слова "народного господарства" замiнити словом "економiки";
2) абзац другий частини другої статтi 1 доповнити словами "(крiм векселiв)";
3) у статтi 2:
у частинi другiй:
абзац третiй пiсля слiв "державного iнвестування" доповнити словами "у тому числi державної пiдтримки реалiзацiї iнвестицiйних проектiв вiдповiдно до положень цього Закону", а слова "органами влади i управлiння України, Кримської АРСР, мiсцевих Рад народних депутатiв" замiнити словами "органами державної влади та органами влади Автономної Республiки Крим";
пiсля абзацу третього доповнити новим абзацом такого змiсту:
"iнвестування, здiйснюваного органами мiсцевого самоврядування".
У зв'язку з цим абзаци четвертий i п'ятий вважати вiдповiдно абзацами п'ятим i шостим;
доповнити частинами третьою - п'ятою такого змiсту:
"3. Iнвестицiйна дiяльнiсть забезпечується шляхом реалiзацiї iнвестицiйних проектiв i проведення операцiй з корпоративними правами та iншими видами майнових та iнтелектуальних цiнностей.
Iнвестицiйний проект - це сукупнiсть цiлеспрямованих органiзацiйно-правових, управлiнських, аналiтичних, фiнансових та iнженерно-технiчних заходiв, якi здiйснюються суб'єктами iнвестицiйної дiяльностi та оформленi у виглядi планово-розрахункових документiв, необхiдних та достатнiх для обґрунтування, органiзацiї та управлiння роботами з реалiзацiї проекту. Розробленню iнвестицiйного проекту може передувати розроблення проектної (iнвестицiйної) пропозицiї.
Проектна (iнвестицiйна) пропозицiя - це результат технiко-економiчного дослiдження iнвестицiйних можливостей, на пiдставi яких приймається рiшення про реалiзацiю iнвестицiйного проекту, оформлений у виглядi пропозицiї щодо iнiцiювання iнвестицiйного проекту. Розроблення проектної (iнвестицiйної) пропозицiї є одним з етапiв розроблення iнвестицiйного проекту.
Форма проектної (iнвестицiйної) пропозицiї, на основi якої готується iнвестицiйний проект, для розроблення якого може надаватися державна пiдтримка, затверджується центральним органом виконавчої влади з питань економiчної полiтики.
Iнвестицiйний проект, для реалiзацiї якого може надаватися державна пiдтримка, розробляється в порядку та за формою, затвердженими центральним органом виконавчої влади з питань економiчної полiтики.
Iнвестицiйний проект, для реалiзацiї якого може надаватися державна пiдтримка, повинен мiстити:
резюме (мета проекту, напрями використання iнвестицiй, вiдповiднiсть проекту стратегiчним програмним документам держави, прогнознi обсяги виробництва продукцiї (товарiв, послуг), потреба в iнвестицiях, необхiднiсть забезпечення земельною дiлянкою або правами на неї (оренда, суперфiцiй, емфiтевзис) для реалiзацiї проекту, основнi показники ефективностi проекту, у тому числi енергоефективностi, висновки експертизи вiдповiдно до законодавства);
загальну характеристику стану та проблем, пов'язаних з розвитком об'єктiв та суб'єктiв iнвестицiйної дiяльностi (характеристика об'єктiв та суб'єктiв, продукцiї (товарiв, послуг), результати аналiзу ринкiв збуту продукцiї (товарiв, послуг), аналiзу конкурентного потенцiалу суб'єкта, зокрема виявлення можливостей розвитку, загроз та проблем у дiяльностi);
органiзацiйний план, плани маркетингової та виробничої дiяльностi;
план реалiзацiї проекту (строк введення в дiю основних фондiв, кадрове забезпечення, органiзацiйна структура та управлiння проектом, розвиток iнфраструктури, заходи з охорони навколишнього природного середовища, джерела фiнансування проекту i виплат за зобов'язаннями суб'єкта iнвестицiйної дiяльностi, гарантiї та схема повернення iнвестицiй, якщо таке повернення передбачено проектом);
фiнансовий план (оцiнка фiнансової та економiчної спроможностi проекту);
iнформацiю про ризики проекту, запобiжнi заходи i страхування ризикiв у випадках, передбачених законом;
прогноз економiчного та соцiального ефекту вiд реалiзацiї проекту;
прогноз надходжень до бюджетiв та державних цiльових фондiв;
пакет документiв з обґрунтуванням оцiнки впливу на навколишнє природне середовище.
Iнвестицiйний проект може мiстити додатковi вiдомостi залежно вiд сфери дiяльностi, в якiй передбачається реалiзацiя проекту.
До iнвестицiйного проекту може включатися проект будiвництва, розроблений вiдповiдно до законодавства.
4. Iнвестицiйна дiяльнiсть з цiнними паперами провадиться у порядку, встановленому законодавством про цiннi папери та фондовий ринок.
5. Державна пiдтримка реалiзацiї iнвестицiйного проекту та проектної (iнвестицiйної) пропозицiї надається в порядку, встановленому цим Законом";
4) частину першу статтi 3 викласти в такiй редакцiї:
"1. Iнновацiйною дiяльнiстю є сукупнiсть заходiв, спрямованих на створення, впровадження, поширення та реалiзацiю iнновацiй вiдповiдно до Закону України "Про iнновацiйну дiяльнiсть" з метою отримання комерцiйного та/або соцiального ефекту, якi здiйснюються шляхом реалiзацiї iнвестицiй, вкладених в об'єкти iнновацiйної дiяльностi";
5) у частинi першiй статтi 4 слова "та сферах народного господарства" замiнити словом "економiки", а пiсля слiв "цiннi папери" доповнити словами "(крiм векселiв)";
6) в абзацi четвертому частини першої статтi 8 слова "позитивний висновок" замiнити словами "письмовий звiт";
7) частину першу статтi 11 викласти в такiй редакцiї:
"Державне регулювання iнвестицiйної дiяльностi здiйснюється з метою реалiзацiї економiчної, науково-технiчної i соцiальної полiтики виходячи з цiлей та показникiв економiчного i соцiального розвитку України, державних та регiональних програм розвитку економiки, державного i мiсцевих бюджетiв, зокрема передбачених у них обсягiв фiнансування iнвестицiйної дiяльностi";
8) у статтi 12:
у частинi другiй слова "республiканськими i мiсцевими органами державної влади й управлiння" замiнити словами "органами державної влади та органами влади Автономної Республiки Крим";
в абзацi десятому частини третьої слова "та проектiв будiвництва" виключити;
9) доповнити статтями 121 i 122 такого змiсту:
"Стаття 121. Державна пiдтримка та стимулювання iнвестицiйної дiяльностi
1. Напрями iнвестицiйної дiяльностi, за якими надається державна пiдтримка, визначаються програмними документами, затвердженими в установленому законодавством порядку.
Державна пiдтримка iнвестицiйної дiяльностi передбачає участь держави у розробленнi та/або реалiзацiї iнвестицiйних проектiв.
Державна пiдтримка для реалiзацiї iнвестицiйних проектiв надається, зокрема, шляхом:
фiнансування реалiзацiї iнвестицiйних проектiв за рахунок коштiв державного або мiсцевих бюджетiв;
спiвфiнансування iнвестицiйних проектiв з державного та мiсцевих бюджетiв;
надання вiдповiдно до законодавства для реалiзацiї iнвестицiйних проектiв державних i мiсцевих гарантiй з метою забезпечення виконання боргових зобов'язань за запозиченнями суб'єкта господарювання та кредитування за рахунок коштiв державного або мiсцевих бюджетiв;
повної або часткової компенсацiї за рахунок коштiв державного або мiсцевих бюджетiв вiдсоткiв за кредитами суб'єктiв господарювання для реалiзацiї iнвестицiйних проектiв;
застосування iнших форм, передбачених цим Законом.
Державна пiдтримка для розроблення iнвестицiйного проекту надається виключно у разi наявностi проектної (iнвестицiйної) пропозицiї шляхом фiнансування або спiвфiнансування за рахунок коштiв державного та/або мiсцевих бюджетiв.
2. Державна пiдтримка для розроблення або реалiзацiї iнвестицiйних проектiв надається виключно пiсля державної реєстрацiї проектних (iнвестицiйних) пропозицiй або iнвестицiйних проектiв та оцiнки їх економiчної ефективностi, яка проводиться центральним органом виконавчої влади з питань економiчної полiтики протягом одного мiсяця у порядку та згiдно з критерiями, встановленими Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Державна пiдтримка для розроблення або реалiзацiї iнвестицiйного проекту не може бути надана у разi наявностi хоча б одного негативного експертного висновку за результатами проведення зазначеної оцiнки.
3. Вiдбiр проектних (iнвестицiйних) пропозицiй та iнвестицiйних проектiв, для розроблення або реалiзацiї яких надається державна пiдтримка, здiйснюється на конкурснiй основi на пiдставi даних Державного реєстру iнвестицiйних проектiв та проектних (iнвестицiйних) пропозицiй, а також експертних висновкiв за результатами проведення експертної оцiнки їх економiчної ефективностi.
Перелiк документiв, що подаються для такого вiдбору, а також порядок та критерiї вiдбору i визначення форми надання державної пiдтримки для розроблення або реалiзацiї вiдповiдних iнвестицiйних проектiв встановлюються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
До зазначених документiв можуть додаватися результати незалежної експертизи проектної (iнвестицiйної) пропозицiї та iнвестицiйного проекту, проведеної за рахунок коштiв суб'єкта iнвестицiйної дiяльностi.
4. Основнi принципи надання державної пiдтримки для розроблення або реалiзацiї iнвестицiйних проектiв визначаються законом.
Надання такої державної пiдтримки здiйснюється в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.
5. Суб'єкт iнвестицiйної дiяльностi, якому надано державну пiдтримку для розроблення або реалiзацiї iнвестицiйного проекту, приводить у вiдповiднiсть iз показниками державного бюджету на планований бюджетний перiод та прогнозом Державного бюджету України на наступнi за планованим два бюджетнi перiоди плани своєї дiяльностi на планований i наступнi за планованим два бюджетнi перiоди, що включають заходи для розроблення або з реалiзацiї iнвестицiйних проектiв.
6. Центральний орган виконавчої влади з питань економiчної полiтики на пiдставi поданих суб'єктами iнвестицiйної дiяльностi вiдомостей щодо наданої їм державної пiдтримки i даних Державного реєстру iнвестицiйних проектiв та проектних (iнвестицiйних) пропозицiй забезпечує здiйснення монiторингу та аналiзу ефективностi використання державної пiдтримки iнвестицiйної дiяльностi у встановленому ним порядку.
Результати такого аналiзу використовуються органами виконавчої влади пiд час складання проекту Державного бюджету України на наступний рiк, а також для формування пропозицiй до Державного бюджету України на наступнi бюджетнi перiоди щодо видаткiв, спрямованих на пiдтримку iнвестицiйної дiяльностi.
Стаття 122. Державна реєстрацiя iнвестицiйних проектiв та проектних (iнвестицiйних) пропозицiй
1. Державна реєстрацiя iнвестицiйних проектiв, для реалiзацiї яких може надаватися державна пiдтримка, та проектних (iнвестицiйних) пропозицiй, на основi яких готуються iнвестицiйнi проекти, для розроблення яких може надаватися державна пiдтримка, здiйснюється центральним органом виконавчої влади з питань економiчної полiтики на пiдставi позитивного висновку експертної оцiнки їх економiчної ефективностi.
2. Суб'єктом iнвестицiйної дiяльностi для державної реєстрацiї iнвестицiйного проекту або проектної (iнвестицiйної) пропозицiї до центрального органу виконавчої влади з питань економiчної полiтики подаються такi документи:
1) заява про розгляд iнвестицiйного проекту або проектної (iнвестицiйної) пропозицiї за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади з питань економiчної полiтики;
2) копiя iнвестицiйного проекту або проектної (iнвестицiйної) пропозицiї, що прошита, пронумерована, засвiдчена пiдписом уповноваженої особи суб'єкта iнвестицiйної дiяльностi, а також печаткою (для юридичної особи);
3) нотарiально засвiдченi копiї свiдоцтва про державну реєстрацiю та установчих документiв (для юридичної особи - резидента);
4) довiдка органу державної податкової служби за мiсцем реєстрацiї суб'єкта iнвестицiйної дiяльностi як платника податкiв про стан розрахункiв з державним бюджетом (для юридичної особи - резидента);
5) копiї документа, що посвiдчує особу, та довiдки про присвоєння реєстрацiйного номера облiкової картки платника податкiв (крiм фiзичних осiб, якi через свої релiгiйнi переконання вiдмовилися вiд прийняття реєстрацiйного номера облiкової картки платника податкiв та повiдомили про це вiдповiдний орган державної податкової служби i мають вiдмiтку у паспортi) з наданням оригiналiв зазначених документiв (для фiзичної особи - резидента);
6) документи, що свiдчать про реєстрацiю (утворення) iноземної юридичної особи у державi її мiсцезнаходження, зокрема витяги з торговельного, банкiвського або судового реєстру, засвiдченi вiдповiдно до законодавства держави їх видачi, перекладенi українською мовою та легалiзованi у консульськiй установi України (якщо iнше не передбачено мiжнародними договорами України) або засвiдченi у посольствi вiдповiдної держави в Українi та легалiзованi в центральному органi виконавчої влади з питань забезпечення реалiзацiї державної полiтики у сферi зовнiшнiх зносин України (якщо учасником реалiзацiї iнвестицiйного проекту є юридична особа - нерезидент);
7) виданi в установленому порядку експертнi висновки щодо iнвестицiйного проекту, у тому числi дозволи та позитивнi висновки за результатами експертизи вiдповiдно до статей 8 i 15 цього Закону, а також свiдоцтво про його державну реєстрацiю як iнновацiйного або прiоритетного iнновацiйного вiдповiдно до Закону України "Про iнновацiйну дiяльнiсть" (у разi державної реєстрацiї iнвестицiйного проекту).
3. У випадках, установлених законом, за запитом центрального органу виконавчої влади з питань економiчної полiтики суб'єктом iнвестицiйної дiяльностi подаються також iншi документи, необхiднi для розгляду iнвестицiйного проекту або проектної (iнвестицiйної) пропозицiї, залежно вiд можливих форм надання державної пiдтримки.
4. Строк розгляду поданих для державної реєстрацiї iнвестицiйного проекту або проектної (iнвестицiйної) пропозицiї документiв не повинен перевищувати одного мiсяця з дня їх надходження.
5. Пiсля державної реєстрацiї iнвестицiйного проекту або проектної (iнвестицiйної) пропозицiї центральний орган виконавчої влади з питань економiчної полiтики видає суб'єкту iнвестицiйної дiяльностi витяг з Державного реєстру iнвестицiйних проектiв та проектних (iнвестицiйних) пропозицiй.
6. Iнформацiя про державну реєстрацiю iнвестицiйного проекту або проектної (iнвестицiйної) пропозицiї оприлюднюється шляхом розмiщення вiдповiдного витягу з Державного реєстру iнвестицiйних проектiв та проектних (iнвестицiйних) пропозицiй на офiцiйному сайтi центрального органу виконавчої влади з питань економiчної полiтики протягом одного мiсяця з дня державної реєстрацiї.
7. Витяг з Державного реєстру iнвестицiйних проектiв та проектних (iнвестицiйних) пропозицiй щодо обсягiв та форм надання державної пiдтримки iнвестицiйної дiяльностi на наступнi бюджетнi перiоди використовується для формування iндикативних прогнозних видаткiв Державного бюджету України на вiдповiднi перiоди.
8. Ведення Державного реєстру iнвестицiйних проектiв та проектних (iнвестицiйних) пропозицiй здiйснюється у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.
9. Строк дiї державної реєстрацiї iнвестицiйного проекту та проектної (iнвестицiйної) пропозицiї припиняється у разi завершення реалiзацiї або розроблення iнвестицiйного проекту та/або за поданням суб'єкта iнвестицiйної дiяльностi, або якщо протягом бiльш як трьох рокiв такий проект або пропозицiю не обрано пiд час проведення конкурсного вiдбору для надання державної пiдтримки, пiсля чого вiдповiдний запис у Державному реєстрi iнвестицiйних проектiв та проектних (iнвестицiйних) пропозицiй анулюється.
10. Державна реєстрацiя iнвестицiйного проекту або проектної (iнвестицiйної) пропозицiї не передбачає будь-яких зобов'язань щодо надання державної пiдтримки за рахунок коштiв державного та/або мiсцевих бюджетiв.
11. Центральний орган виконавчої влади з питань економiчної полiтики забезпечує збереження ним конфiденцiйної iнформацiї, пов'язаної з iнвестицiйними проектами";
10) у статтi 13:
у назвi слово "республiканських" виключити;
у частинi першiй слово "республiканських" виключити, а слова "республiки" та "цiльових науково-технiчних i комплексних програм" замiнити вiдповiдно словами "держави" та "державних цiльових програм";
частину другу виключити;
у частинi третiй слово "республiки" замiнити словом "держави", а слово "республiканського" - словом "державного";
11) у статтi 14:
у частинi першiй слова "республiканських" та "республiканське" виключити;
у частинi третiй слово "республiканського" виключити;
12) статтю 15 доповнити частиною третьою такого змiсту:
"3. Державна експертиза iнвестицiйних проектiв повинна враховувати нормативи з питань санiтарного та епiдемiологiчного благополуччя населення, екологiї, охорони працi, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радiацiйної безпеки";
13) у статтi 16:
у назвi слова "Верховною Радою Кримської АРСР та мiсцевими Радами народних депутатiв" замiнити словами "Верховною Радою Автономної Республiки Крим та органами мiсцевого самоврядування";
слова "Верховна Рада Кримської АРСР та мiсцевi Ради народних депутатiв" замiнити словами "Верховна Рада Автономної Республiки Крим та органи мiсцевого самоврядування";
14) у частинi другiй статтi 17 слова "державних кошторисних норм" замiнити словами "нацiональних стандартiв з цiноутворення", а пiсля слiв "коштiв державних" доповнити словами "та комунальних";
15) у текстi Закону слова "iнвестицiйна програма" та "iнвестицiйна програма (проект)" в усiх вiдмiнках i числах замiнити словами "iнвестицiйний проект" у вiдповiдному вiдмiнку i числi.
2. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.
Президент України | В. ЯНУКОВИЧ |
м. Київ
22 грудня 2011 року
N 4218-VI