РАДА НАЦIОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ I ОБОРОНИ УКРАЇНИ
РIШЕННЯ
вiд 25 квiтня 2013 року
Про комплекс заходiв щодо вдосконалення проведення монiторингу довкiлля та державного регулювання у сферi поводження з вiдходами в Українi
Розглянувши стан функцiонування i розвитку державної системи монiторингу довкiлля та ситуацiю, що склалася у сферi поводження з вiдходами, Рада нацiональної безпеки i оборони України вiдзначає вiдсутнiсть в Українi дiєвої державної системи монiторингу довкiлля та недосконалiсть державного регулювання у сферi поводження з вiдходами.
Вiдсутнi у повному обсязi данi про стан навколишнього природного середовища, вiдбувається практично неконтрольоване та стрiмке накопичення промислових i побутових вiдходiв, що становить загрозу довкiллю та здоров'ю населення, загрозу нацiональним iнтересам i нацiональнiй безпецi України в екологiчнiй сферi.
Ураховуючи викладене, з метою забезпечення конституцiйного права громадян на безпечне для життя i здоров'я довкiлля, створення екологiчно i техногенно безпечних умов для життєдiяльностi населення, збереження навколишнього природного середовища та забезпечення рацiонального використання природних ресурсiв, виходячи з нагальної потреби в удосконаленнi формування i реалiзацiї державної екологiчної полiтики з питань проведення монiторингу довкiлля та державної полiтики у сферi поводження з вiдходами, Рада нацiональної безпеки i оборони України вирiшила:
1. Визнати недостатньо ефективною дiяльнiсть Кабiнету Мiнiстрiв України iз забезпечення проведення державної полiтики у сферi поводження з вiдходами, впровадження дiєвих механiзмiв державного регулювання у цiй сферi.
2. Визнати недостатньою роботу Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України щодо органiзацiйної iнтеграцiї суб'єктiв державної системи монiторингу довкiлля, методологiчного i метрологiчного забезпечення об'єднання її складових частин i компонентiв.
3. Кабiнету Мiнiстрiв України:
3.1) з метою вдосконалення державної системи монiторингу довкiлля:
1) у двомiсячний строк:
а) ужити заходiв щодо пiдвищення ефективностi функцiонування державної системи монiторингу довкiлля, зокрема актуалiзувати перелiк суб'єктiв цiєї системи, їх завдання, основнi принципи органiзацiї державної системи монiторингу довкiлля та механiзми взаємодiї мiж її суб'єктами;
б) вiднести до перелiку видiв дiяльностi, що належать до природоохоронних заходiв, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17 вересня 1996 року N 1147, дiяльнiсть iз забезпечення проведення монiторингу довкiлля, зокрема, спрямовану на технiчне переоснащення об'єктiв, призначених для проведення спостережень за станом довкiлля, iз проведення монiторингу морського середовища (у тому числi щодо об'єктiв i територiй природно-заповiдного фонду), iз ремонту призначених для проведення монiторингу довкiлля спецiальних транспортних засобiв (у тому числi плавучих), оснащення їх спецiальним обладнанням;
в) ужити з урахуванням мiжнародного досвiду заходiв щодо вдосконалення нормативно-правового забезпечення ведення спостережень та здiйснення контролю за станом об'єктiв навколишнього природного середовища;
г) розробити та забезпечити затвердження в установленому порядку:
положення про загальнодержавну екологiчну автоматизовану iнформацiйно-аналiтичну систему забезпечення доступу до екологiчної iнформацiї;
положення про регiональнi центри монiторингу довкiлля;
порядок проведення монiторингу навколишнього природного середовища пiдприємствами, установами та органiзацiями, дiяльнiсть яких призводить або може призвести до погiршення стану навколишнього природного середовища;
д) опрацювати в установленому порядку питання щодо вдосконалення механiзму придбання, використання i зберiгання прекурсорiв, якi використовуються для забезпечення проведення монiторингу довкiлля органiзацiями та установами, що належать до сфери управлiння органiв виконавчої влади - суб'єктiв державної системи монiторингу довкiлля;
2) у тримiсячний строк:
а) розробити за участю Нацiональної академiї наук України, Нацiональної академiї аграрних наук України, Нацiональної академiї медичних наук України та затвердити концепцiю реформування державної системи монiторингу довкiлля;
б) опрацювати разом iз Радою мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласними, Київською та Севастопольською мiськими державними адмiнiстрацiями питання щодо реалiзацiї пiлотних проектiв з упровадження автоматизованого монiторингу довкiлля;
3) у шестимiсячний строк:
а) розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проекти Законiв України:
про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо забезпечення ефективного функцiонування єдиної державної системи монiторингу довкiлля, передбачивши, зокрема, законодавче закрiплення суб'єктiв цiєї системи та їх повноважень, об'єктiв монiторингу; законодавчого визначення охоронних зон навколо постiв (пунктiв, станцiй) спостережень за об'єктами монiторингу довкiлля; установлення обов'язку суб'єктiв господарювання - власникiв лiсiв, лiсокористувачiв щодо ведення монiторингу лiсiв; включення пiдприємств, установ, органiзацiй нацiональної гiдрометеорологiчної служби до перелiку об'єктiв права державної власностi, що не пiдлягають приватизацiї; установлення адмiнiстративної вiдповiдальностi посадових осiб суб'єктiв єдиної державної системи монiторингу довкiлля за порушення законодавства про монiторинг довкiлля;
про затвердження загальнодержавної цiльової екологiчної програми розвитку єдиної державної системи монiторингу довкiлля, передбачивши, зокрема, завдання щодо вдосконалення та забезпечення унiфiкацiї науково-методичного i технiчного забезпечення єдиної державної системи монiторингу довкiлля; удосконалення проведення спостережень за станом довкiлля шляхом упровадження новiтнiх геоiнформацiйних технологiй, методик i обладнання вiдповiдно до стандартiв Європейського Союзу; запровадження єдиних пiдходiв до формування суб'єктами єдиної державної системи монiторингу довкiлля iнформацiйних ресурсiв про стан навколишнього природного середовища, забезпечення створення та ведення єдиної електронної бази даних про стан природних та природно-антропогенних об'єктiв, яка б передбачала автоматизований обмiн даними мiж суб'єктами єдиної державної системи монiторингу довкiлля на основi унiфiкованого програмно-методичного забезпечення; удосконалення методики комплексної оцiнки та прогнозування змiн стану навколишнього природного середовища, у тому числi iз застосуванням геоiнформацiйних технологiй, технологiй дистанцiйного зондування Землi, геопросторового аналiзу даних, тематичного картографування i прогнозування;
б) ужити заходiв щодо:
проведення iнвентаризацiї належних суб'єктам державної системи монiторингу довкiлля постiв (пунктiв, станцiй) спостережень за об'єктами довкiлля та за результатами iнвентаризацiї - щодо оптимiзацiї з урахуванням мiжнародних зобов'язань України кiлькостi, мiсць розташування i технiчного переоснащення таких постiв (пунктiв, станцiй), щодо перегляду програм проведення монiторингу i показникiв монiторингу довкiлля;
пiдвищення квалiфiкацiї кадрiв, якi забезпечують проведення монiторингу довкiлля;
в) забезпечити розроблення з урахуванням мiжнародного досвiду та затвердження в установленому порядку нацiональних стандартiв у сферi проведення монiторингу довкiлля;
г) ужити заходiв щодо проведення консультацiй з мiжнародними органiзацiями стосовно залучення фiнансових та iнших ресурсiв для проведення технiчного i технологiчного переоснащення мереж спостережень за станом довкiлля;
4) передбачити пiд час пiдготовки законопроекту про внесення змiн до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рiк" видатки на фiнансування заходiв щодо вдосконалення Державної системи гiдрометеорологiчних спостережень та базової мережi спостережень за забрудненням навколишнього природного середовища, передбачених Загальнодержавною цiльовою програмою захисту населення i територiй вiд надзвичайних ситуацiй техногенного та природного характеру на 2013 - 2017 роки, затвердженою Законом України вiд 7 червня 2012 року N 4909-VI;
5) забезпечити створення реєстру постiв (пунктiв, станцiй) спостережень за об'єктами довкiлля, для чого, зокрема, розробити та затвердити до 1 лютого 2014 року порядок формування i ведення такого реєстру;
6) передбачати пiд час пiдготовки проектiв законiв України про Державний бюджет України на 2014 та наступнi роки видатки у повному обсязi на фiнансування заходiв:
Загальнодержавної цiльової програми захисту населення i територiй вiд надзвичайних ситуацiй техногенного та природного характеру на 2013 - 2017 роки, затвердженої Законом України вiд 7 червня 2012 року N 4909-VI;
Державної цiльової програми "Лiси України" на 2010 - 2015 роки, затвердженої постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16 вересня 2009 року N 977;
3.2) з метою вдосконалення державного регулювання у сферi поводження з вiдходами:
1) розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проекти законiв України:
а) у мiсячний строк:
про затвердження Загальнодержавної програми поводження з вiдходами в Українi на 2013 - 2020 роки;
про упаковку та вiдходи упаковки;
б) у шестимiсячний строк:
про управлiння вiдходами як вторинними ресурсами, передбачивши, зокрема, прiоритетнiсть залучення у господарський обiг вiдходiв як вторинної сировини, вторинних матерiальних чи енергетичних ресурсiв; запровадження механiзмiв фiнансово-економiчного стимулювання дiяльностi зi збирання, заготiвлi та використання вiдходiв як вторинної сировини, вторинних матерiальних чи енергетичних ресурсiв; визначення порядку вiднесення накопичень вiдходiв видобутку, збагачення та переробки мiнеральної сировини до техногенних родовищ корисних копалин i порядку користування такими родовищами; встановлення вiдповiдальностi за порушення вимог законодавства щодо розмiщення, знешкодження, утилiзацiї вiдходiв, накопичених у техногенних родовищах корисних копалин;
про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо вдосконалення державного регулювання у сферi поводження з вiдходами, передбачивши, зокрема:
- адаптацiю законодавчих актiв про поводження з вiдходами до законодавства Європейського Союзу, зокрема Директив Європейського Парламенту та Ради вiд 20 грудня 1994 року N 94/62/ЄС стосовно упаковки та вiдходiв упаковки, вiд 15 березня 2006 року N 2006/21/ЄС щодо управлiння вiдходами видобувних пiдприємств та внесення змiн до Директиви N 2004/35/ЄС, вiд 19 листопада 2008 року N 2008/98/ЄС стосовно вiдходiв та скасування деяких директив, Директиви Ради вiд 26 квiтня 1999 року N 1999/31/ЄС щодо захоронення вiдходiв;
- удосконалення механiзму державного регулювання видачi документiв дозвiльного характеру у сферi поводження з вiдходами;
- вiднесення дiяльностi з перероблення, утилiзацiї та захоронення вiдходiв до перелiку сфер, в яких застосовується державно-приватне партнерство;
- запровадження обов'язкового екологiчного аудиту в разi лiквiдацiї або виведення з експлуатацiї пiдприємств, їх структурних пiдроздiлiв, якi здiйснюють екологiчно небезпечну дiяльнiсть;
- визначення механiзму фiнансування заходiв iз подолання негативних екологiчних наслiдкiв дiяльностi пiдприємств, їх структурних пiдроздiлiв у разi виведення їх з експлуатацiї або лiквiдацiї;
- запровадження механiзмiв стимулювання розвитку системи поводження з твердими побутовими вiдходами, створення сприятливих умов для залучення iнвестицiй у сферу поводження iз твердими побутовими вiдходами;
2) у шестимiсячний строк:
а) забезпечити розроблення з урахуванням мiжнародного досвiду i вимог вiдповiдних директив Європейського Союзу та впровадження в установленому порядку системи поводження з пакувальними матерiалами i тарою, системи збирання, видалення, знешкодження та утилiзацiї вiдпрацьованих мастил (олив), системи збирання, заготiвлi та утилiзацiї зношених шин, резинотехнiчних виробiв i вiдходiв резинотехнiчного виробництва, системи заготiвлi та утилiзацiї непридатних до використання транспортних засобiв, системи збирання та утилiзацiї електричного i електронного обладнання, системи збирання, видалення, знешкодження, утилiзацiї вiдходiв, що утворюються у процесi медичного обслуговування, ветеринарної практики, пов'язаних з ними дослiдних робiт, поводження з вiдходами тваринного походження, з будiвельними вiдходами, якi передбачають запровадження дiєвої системи облiку, подання звiтностi та контролю за операцiями з поводження з вiдходами, забезпечення умов для розвитку добросовiсної конкуренцiї та недопущення монополiзацiї ринку послуг у сферi поводження з вiдходами;
б) ужити в установленому порядку заходiв щодо:
удосконалення державного регулювання у сферi поводження з вiдходами з урахуванням науково-технологiчної, екологiчної, економiчної та iнвестицiйної складових;
внесення змiн до Порядку розроблення, затвердження i перегляду лiмiтiв на утворення та розмiщення вiдходiв, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 3 серпня 1998 року N 1218, щодо подання суб'єктами господарювання - власниками небезпечних вiдходiв копiй договорiв (контрактiв) на утилiзацiю, видалення небезпечних вiдходiв iз пiдприємствами, якi мають право здiйснювати таку дiяльнiсть;
розроблення та затвердження граничних показникiв утворення вiдходiв у технологiчних процесах, питомих показникiв утворення вiдходiв, використання та втрат сировини у технологiчних процесах, iнших передбачених законодавством нормативiв у сферi поводження з вiдходами, що утворюються пiд час виконання робiт, надання послуг;
активiзацiї роботи з iнформацiйного забезпечення сфери поводження з вiдходами, у тому числi зi створення iнформацiйно-аналiтичних систем i банкiв даних про обсяги утворення та поводження з вiдходами, формування i ведення державного банку даних щодо впроваджених в Українi технологiй утилiзацiї вiдходiв;
мiнiмiзацiї обсягiв утворення та максимально можливої утилiзацiї вiдходiв, забезпечення остаточного видалення лише тих вiдходiв, якi не пiдлягають утилiзацiї, iз застосуванням найкращих доступних технологiй запобiгання чи мiнiмiзацiї обсягiв утворення вiдходiв на всiх стадiях технологiчного процесу, утилiзацiї та безпечного видалення вiдходiв, у тому числi шляхом запровадження в установленому порядку вiдповiдних механiзмiв фiнансово-економiчного стимулювання;
забезпечення органiзацiйно-економiчних засад у сферi поводження з вiдходами, впровадження маловiдходних, безвiдходних технологiй, стимулювання роздiльних збирання та утилiзацiї вiдходiв;
забезпечення гармонiзацiї державної класифiкацiї вiдходiв iз вiдповiдними стандартами Європейського Союзу;
реформування порядку державного облiку вiдходiв, ведення державної статистичної звiтностi у сферi поводження з вiдходами;
розроблення на основi гармонiзованої зi стандартами Європейського Союзу державної класифiкацiї вiдходiв i затвердження методик вiднесення вiдходiв до небезпечних, перелiкiв вiдходiв за ступенем їх небезпечностi, вимог i правил щодо поводження з вiдходами з урахуванням небезпечних властивостей вiдходiв, методологiї оцiнки ризикiв впливу вiдходiв на здоров'я людини та навколишнє природне середовище;
3) опрацювати питання та внести в установленому порядку пропозицiї щодо:
а) запровадження процедури пiдтвердження вiдповiдностi матерiально-технiчної бази суб'єктiв господарювання, якi мають намiр провадити господарську дiяльнiсть у сферi поводження з небезпечними вiдходами, що пiдлягає лiцензуванню;
б) забезпечення дiєвого монiторингу обiгу вiдходiв, у тому числi шляхом запровадження щоквартального подання суб'єктами господарювання, якi одержали лiцензiї на здiйснення операцiй у сферi поводження з небезпечними вiдходами, iнформацiї про таку господарську дiяльнiсть;
в) визначення напрямiв удосконалення системи державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сферi поводження з вiдходами;
г) можливостi встановлення заборони на ввезення в Україну продукцiї, пакувальних матерiалiв i тари, вiдходи яких не переробляються в Українi, iмпортерами, якi не беруть участi у фiнансуваннi програм зi створення в Українi об'єктiв для перероблення таких вiдходiв або не надали зобов'язання щодо дальшого вивезення цих вiдходiв з України;
д) установлення особливостей оподаткування податком на додану вартiсть операцiй з постачання переробним пiдприємствам окремих видiв вiдходiв як вторинної сировини з метою створення передумов для зростання обсягiв збирання i заготiвлi таких вiдходiв, здiйснення роздiльного збирання твердих побутових вiдходiв;
е) установлення квот на ввезення в Україну вiдходiв як вторинної сировини (зокрема, макулатури), прогнозованi обсяги яких в Українi є достатнiми для забезпечення потреб вiтчизняних переробних пiдприємств у сировинi.
4. Мiнiстерству екологiї та природних ресурсiв України, Мiнiстерству аграрної полiтики та продовольства України, Мiнiстерству охорони здоров'я України, Мiнiстерству регiонального розвитку, будiвництва та житлово-комунального господарства України разом iз iншими заiнтересованими органами виконавчої влади у дев'ятимiсячний строк:
1) забезпечити у разi потреби актуалiзацiю угод про вiдносини з питань монiторингу довкiлля, регламентiв обмiну екологiчною iнформацiєю мiж суб'єктами монiторингу довкiлля;
2) розробити та затвердити:
порядок формування, збереження та використання iнформацiйних ресурсiв про стан довкiлля, його складових i компонентiв;
план заходiв зi створення комплексної системи захисту iнформацiї в державнiй системi монiторингу довкiлля та забезпечення пiдтвердження вiдповiдностi зазначеної системи захисту;
3) ужити заходiв щодо пiдготовки та видання науково-методичних посiбникiв з питань проведення монiторингу довкiлля.
5. Радi мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласним, Київськiй та Севастопольськiй мiським державним адмiнiстрацiям вирiшити у тримiсячний строк у встановленому порядку питання щодо утворення регiональних центрiв монiторингу довкiлля.
6. Запропонувати Генеральнiй прокуратурi України посилити нагляд за додержанням i застосуванням законiв щодо монiторингу навколишнього природного середовища.
7. Скасувати рiшення Ради нацiональної безпеки i оборони України вiд 15 сiчня 2010 року "Про державне регулювання у сферi поводження з вiдходами", введене в дiю Указом Президента України вiд 15 сiчня 2010 року N 31, та запропонувати Президентовi України визнати названий Указ таким, що втратив чиннiсть.
Голова Ради нацiональної безпеки i оборони України | В. Янукович |
Секретар Ради нацiональної безпеки i оборони України | А. Клюєв |