КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Київ
вiд 13 серпня 2014 р. | N 401 |
---|
Про затвердження Положення про Мiнiстерство
внутрiшнiх справ України
Iз змiнами i доповненнями, внесеними
постановами Кабiнету Мiнiстрiв України
вiд 20 травня 2015 року N 315,
вiд 4 червня 2015 року N 366,
вiд 5 серпня 2015 року N 551
Кабiнет Мiнiстрiв України постановляє:
Затвердити Положення про Мiнiстерство внутрiшнiх справ України, що додається.
Прем'єр-мiнiстр України | А. ЯЦЕНЮК |
Iнд. 70
ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 13 серпня 2014 р. N 401 |
ПОЛОЖЕННЯ
про Мiнiстерство внутрiшнiх справ України
1. Мiнiстерство внутрiшнiх справ України (МВС) є центральним органом виконавчої влади, дiяльнiсть якого спрямовується i координується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
МВС є головним органом у системi центральних органiв виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi захисту прав i свобод людини та громадянина, власностi, iнтересiв суспiльства та держави вiд злочинних i кримiнально протиправних посягань, боротьби iз злочиннiстю, виявлення кримiнальних правопорушень, охорони громадського порядку, забезпечення громадської безпеки, безпеки дорожнього руху, а також забезпечує формування державної полiтики у сферi захисту державного кордону та охорони суверенних прав України в її виключнiй (морськiй) економiчнiй зонi, у сферах цивiльного захисту, в тому числi запобiгання виникненню надзвичайних ситуацiй, захисту населення i територiй вiд надзвичайних ситуацiй та лiквiдацiї надзвичайних ситуацiй, гiдрометеорологiчної дiяльностi, мiграцiї (iммiграцiї та емiграцiї), у тому числi протидiї нелегальнiй (незаконнiй) мiграцiї, громадянства, реєстрацiї фiзичних осiб, бiженцiв та iнших визначених законодавством категорiй мiгрантiв.
(абзац другий пункту 1 iз змiнами, внесеними згiдно з постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 04.06.2015р. N 366) |
2. МВС у своїй дiяльностi керується Конституцiєю та законами України, указами Президента України i постановами Верховної Ради України, прийнятими вiдповiдно до Конституцiї та законiв України, актами Кабiнету Мiнiстрiв України, iншими актами законодавства.
3. Основними завданнями МВС є:
1) забезпечення формування та реалiзацiя державної полiтики у сферi захисту прав i свобод людини та громадянина, власностi, iнтересiв суспiльства та держави вiд злочинних i кримiнально протиправних посягань, боротьби iз злочиннiстю, виявлення кримiнальних правопорушень, охорони громадського порядку, забезпечення громадської безпеки, безпеки дорожнього руху;
2) забезпечення формування державної полiтики:
у сферi захисту державного кордону та охорони суверенних прав України в її виключнiй (морськiй) економiчнiй зонi;
у сферi цивiльного захисту, в тому числi запобiгання виникненню надзвичайних ситуацiй, захисту населення i територiй вiд надзвичайних ситуацiй та лiквiдацiї надзвичайних ситуацiй, гiдрометеорологiчної дiяльностi;
(абзац третiй пiдпункту 2 пункту 3 iз змiнами, внесеними згiдно з постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 04.06.2015р. N 366) |
у сферах мiграцiї (iммiграцiї та емiграцiї), у тому числi протидiї нелегальнiй (незаконнiй) мiграцiї, громадянства, реєстрацiї фiзичних осiб, бiженцiв та iнших визначених законодавством категорiй мiгрантiв.
4. МВС вiдповiдно до покладених на нього завдань:
1) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенцiї, розробляє пропозицiї щодо його вдосконалення та в установленому порядку вносить їх на розгляд Кабiнету Мiнiстрiв України;
2) розробляє проекти законiв та iнших нормативно-правових актiв з питань, що належать до його компетенцiї;
3) погоджує проекти законiв, iнших актiв законодавства, якi надходять на погодження вiд iнших мiнiстерств та центральних органiв виконавчої влади, готує у межах повноважень, передбачених законом, висновки i пропозицiї до проектiв законiв, iнших актiв законодавства, якi подаються на розгляд Кабiнету Мiнiстрiв України, та проектiв законiв, внесених на розгляд Верховної Ради України iншими суб'єктами права законодавчої iнiцiативи, нормативно-правових актiв Верховної Ради Автономної Республiки Крим;
4) готує у межах повноважень, передбачених законом, зауваження i пропозицiї до прийнятих Верховною Радою України законiв, що надiйшли на пiдпис Президентовi України;
5) розробляє проекти державних програм з охорони громадського порядку, боротьби iз злочиннiстю, безпеки дорожнього руху та з питань охорони державного кордону, захисту об'єктiв i територiй на випадок виникнення надзвичайних ситуацiй, а також з питань мiграцiї;
6) органiзовує дiяльнiсть територiальних органiв в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мм. Києвi та Севастополi, районних, районних у мiстах, мiських управлiнь (вiддiлiв), лiнiйних управлiнь (вiддiлiв), окремих пiдроздiлiв мiлiцiї та територiальних, у тому числi мiжрегiональних, органiв патрульної служби (далi - органи внутрiшнiх справ);
(пiдпункт 6 пункту 4 iз змiнами, внесеними згiдно з постановами Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 20.05.2015р. N 315, вiд 05.08.2015р. N 551) |
7) у межах повноважень, передбачених законом, надає соцiальну та правову допомогу громадянам, сприяє державним органам, пiдприємствам, установам та органiзацiям у виконаннi покладених на них законом обов'язкiв;
8) приймає заяви, повiдомлення про правопорушення, що вчиненi або готуються до вчинення, а також про iншi подiї, пов'язанi iз правопорушеннями, вiд фiзичних осiб, пiдприємств, установ, органiзацiй незалежно вiд форми власностi, органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування;
9) органiзовує здiйснення органами внутрiшнiх справ заходiв iз запобiгання, виявлення та припинення кримiнальних правопорушень;
10) у межах повноважень, передбачених законом, органiзовує та провадить оперативно-розшукову дiяльнiсть;
11) у межах повноважень, передбачених законом, бере участь у боротьбi з тероризмом, органiзованою злочиннiстю, корупцiєю та запобiганнi легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом;
12) у межах повноважень, передбачених законом, бере участь у заходах з протидiї злочинностi на транспортi;
13) забезпечує у межах повноважень, передбачених законом, протидiю поширенню наркоманiї, боротьбу з незаконним обiгом наркотичних засобiв, психотропних речовин i прекурсорiв;
14) органiзовує i проводить розшук громадян у випадках, передбачених законами та мiжнародними договорами;
15) здiйснює досудове розслiдування кримiнальних правопорушень у межах визначеної пiдслiдностi;
16) вживає заходiв до органiзацiї конвоювання, охорони та у випадках, визначених законом, утримання осiб, затриманих у зв'язку iз вчиненням злочину, узятих пiд варту, а також обвинувачених i засуджених на вимогу судових органiв;
17) забезпечує безпеку осiб, що беруть участь у кримiнальному провадженнi;
18) органiзовує проведення судової експертизи в кримiнальному та виконавчому провадженнях, адмiнiстративних, цивiльних та господарських справах, справах про адмiнiстративнi правопорушення, а також експертних дослiджень у позасудовому провадженнi, за матерiалами оперативно-розшукової дiяльностi та iнших процесуальних дiй;
19) проводить вiдповiдно до закону оцiнку майна, майнових прав та професiйну оцiночну дiяльнiсть;
20) забезпечує в установленому порядку участь спецiалiстiв Експертної служби МВС в оперативно-розшукових заходах, слiдчих та iнших процесуальних дiях;
21) веде базу даних реєстру атестованих судових експертiв Експертної служби МВС, передає в установленому порядку iнформацiю до державного Реєстру атестованих судових експертiв;
22) органiзовує роботу Експертно-квалiфiкацiйної комiсiї МВС з присвоєння, позбавлення та пiдтвердження особам квалiфiкацiї судового експерта з правом проведення певного виду судової експертизи, присвоєння чи позбавлення квалiфiкацiйних класiв судового експерта, а також роботу з надання та позбавлення права участi як спецiалiста в проведеннi слiдчих дiй i оперативно-розшукових заходiв, надання, позбавлення та пiдтвердження права самостiйного проведення спецiальних вибухотехнiчних робiт та видає вiдповiднi свiдоцтва;
23) забезпечує пiдготовку, перепiдготовку, спецiалiзацiю та пiдвищення квалiфiкацiї осiб рядового i начальницького складу та працiвникiв органiв внутрiшнiх справ;
24) органiзовує iнформацiйно-аналiтичну дiяльнiсть органiв внутрiшнiх справ, формує довiдково-iнформацiйнi фонди, веде оперативно-пошуковi та кримiналiстичнi облiки, здiйснює обробку персональних даних, у межах повноважень, визначених законом, складає статистичну iнформацiю, забезпечує режим доступу до iнформацiї, надає iнформацiйнi послуги;
25) здiйснює профiлактичнi заходи з дiтьми, якi перебувають на облiку в органах внутрiшнiх справ, а також щодо запобiгання кримiнальним та iншим правопорушенням, вносить вiдповiдному державному органу, громадськiй органiзацiї або посадовiй особi подання про вжиття заходiв до усунення причин та умов, що призводять до вчинення правопорушень;
26) вживає заходiв до виявлення та припинення адмiнiстративних правопорушень, забезпечує здiйснення провадження у справах про адмiнiстративнi правопорушення, розгляд яких законом покладено на органи внутрiшнiх справ;
27) у випадках, передбачених законом, приймає рiшення про накладення адмiнiстративних стягнень та забезпечує їх виконання;
28) бере участь у межах повноважень, передбачених законом, у здiйсненнi державної охорони органiв державної влади та посадових осiб;
29) вживає у межах повноважень, передбачених законом, заходiв до запобiгання та припинення насильства в сiм'ї;
30) у межах повноважень, передбачених законом, вживає заходiв до запобiгання дитячiй бездоглядностi, правопорушенням серед дiтей, а також здiйснення розшуку дiтей, якi зникли безвiсти;
31) у межах повноважень, передбачених законом, здiйснює контроль за додержанням вимог законодавства щодо опiки, пiклування над дiтьми-сиротами та дiтьми, позбавленими батькiвського пiклування, а також заходи соцiального патронажу щодо дiтей, якi вiдбували покарання у видi позбавлення волi;
32) бере участь у межах повноважень, передбачених законом, у здiйсненнi заходiв, спрямованих на соцiальну адаптацiю осiб, якi звiльнилися з мiсць позбавлення волi;
33) забезпечує у передбачених законом випадках виконання постанов прокурорiв, слiдчих, рiшень слiдчого суддi, суду;
34) забезпечує вiдповiдно до законодавства функцiонування дозвiльної системи;
35) затверджує порядок придбання, видачi громадським формуванням з охорони громадського порядку i державного кордону спецiальних засобiв iндивiдуального захисту та самооборони, заряджених речовинами сльозоточивої i подразнюючої дiї, та їх зберiгання;
36) здiйснює у межах повноважень, передбачених законом, державне регулювання у сферi поводження з вибуховими матерiалами;
37) забезпечує у межах повноважень, передбачених законом, безпеку дорожнього руху;
38) здiйснює державну реєстрацiю, перереєстрацiю та облiк транспортних засобiв i видає вiдповiднi реєстрацiйнi документи;
39) здiйснює у межах повноважень, передбачених законом, державний контроль за додержанням вимог нормативно-правових актiв, якi регламентують питання перевезення пасажирiв чи вантажiв, технiчного стану транспортних засобiв, будiвництва, реконструкцiї i ремонту автомобiльних дорiг, вулиць i об'єктiв дорожнього сервiсу, торгiвлi транспортними засобами та пiдготовки, перепiдготовки i пiдвищення квалiфiкацiї водiїв транспортних засобiв;
40) у порядку, визначеному законом, створює та веде реєстр закладiв, якi здiйснюють пiдготовку, перепiдготовку i пiдвищення квалiфiкацiї водiїв транспортних засобiв, а також здiйснює державний контроль за додержанням ними вимог законодавства в цiй сферi;
41) приймає iспити на право керування транспортними засобами i видає посвiдчення водiя;
42) дає дозволи на дорожнє перевезення небезпечних вантажiв, рух транспортних засобiв з надгабаритними, великоваговими вантажами, а також iншi документи у сферi безпеки дорожнього руху;
43) веде облiк торговельних органiзацiй, пiдприємств-виробникiв та суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi незалежно вiд форми власностi, що реалiзують транспортнi засоби або номернi складовi частини до них;
44) взаємодiє з органами державної влади з питань соцiального захисту та пенсiйного забезпечення осiб рядового i начальницького складу органiв внутрiшнiх справ, вiйськовослужбовцiв Нацiональної гвардiї та членiв їх сiмей;
45) органiзовує систему психологiчного забезпечення працiвникiв органiв внутрiшнiх справ, Нацiональної гвардiї i забезпечує її функцiонування, здiйснює психологiчний вiдбiр кандидатiв на службу в органах внутрiшнiх справ i навчання у вищих навчальних закладах МВС;
46) веде вiйськовий реєстр працiвникiв, пенсiонерiв органiв внутрiшнiх справ та вiйськовослужбовцiв Нацiональної гвардiї, членiв їх сiмей, що брали участь у лiквiдацiї наслiдкiв аварiї на Чорнобильськiй АЕС;
47) забезпечує в системi МВС внутрiшню безпеку;
48) визначає основнi напрями розвитку науки i освiти з питань дiяльностi МВС, бере участь у проведеннi вiдповiдних наукових, науково-дослiдних, кримiнологiчних i соцiологiчних дослiджень, а також у розробленнi за їх результатами науково-практичних пропозицiй, методичних рекомендацiй;
49) здiйснює у межах повноважень, передбачених законом, управлiння навчальними закладами, що перебувають у сферi управлiння МВС;
50) органiзовує i координує роботу з упровадження в практику досягнень науки i передового досвiду, забезпечує розроблення нових видiв озброєння, спецiальних, технiчних i кримiналiстичних засобiв для органiв внутрiшнiх справ та Нацiональної гвардiї;
51) органiзовує у межах повноважень, передбачених законом, науково-методичне забезпечення судово-експертної дiяльностi;
52) забезпечує у випадках, передбачених законом, лiцензування окремих видiв господарської дiяльностi;
53) органiзовує на договiрних засадах охорону власностi, фiзичних осiб, а також забезпечує охорону громадського порядку пiд час проведення масових заходiв комерцiйного характеру за кошти осiб, якi їх проводять;
54) забезпечує охорону:
ядерних установок, ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання державної власностi, важливих державних об'єктiв, об'єктiв на комунiкацiях, об'єктiв, якi пiдлягають обов'язковiй охоронi органами внутрiшнiх справ, i спецiальних вантажiв;
дипломатичних представництв, консульських установ iноземних держав, представництв мiжнародних органiзацiй на територiї України;
55) бере участь у формуваннi науково-технiчної полiтики держави у сферi дiяльностi органiв внутрiшнiх справ;
56) забезпечує мiжнародне спiвробiтництво, бере участь у розробленнi проектiв та укладеннi мiжнародних договорiв України з питань боротьби iз злочиннiстю та iнших питань, що належать до його компетенцiї, забезпечує у межах повноважень, передбачених законом, виконання укладених мiжнародних договорiв України;
57) здiйснює представництво України в Мiжнароднiй органiзацiї кримiнальної полiцiї - Iнтерполi, забезпечує виконання зобов'язань, що випливають iз членства України в зазначенiй мiжнароднiй органiзацiї;
58) органiзовує взаємодiю правоохоронних та iнших державних органiв України з органами Iнтерполу, Європейським полiцейським офiсом (Європол), а також компетентними органами iнших держав з питань, що належать до сфери дiяльностi Iнтерполу та Європолу;
59) iнiцiює проведення в iноземних державах за запитами правоохоронних органiв України та органiзовує на територiї України за запитами правоохоронних органiв держав - членiв Iнтерполу розшук осiб, якi переховуються вiд органiв слiдства, суду, ухиляються вiд вiдбування кримiнального покарання, а також безвiсно вiдсутнiх осiб;
60) здiйснює прийом-передачу осiб, щодо яких у встановленому порядку прийнято рiшення про видачу (екстрадицiю), тимчасову видачу, транзитне перевезення, тимчасову передачу або передачу для подальшого вiдбування призначеного покарання;
61) використовує та надає iншим правоохоронним органам України доступ до автоматизованих iнформацiйно-телекомунiкацiйних систем i банкiв даних Генерального секретарiату Iнтерполу, а також вносить до них вiдповiдну iнформацiю правоохоронних органiв України;
62) забезпечує участь нацiонального персоналу з числа працiвникiв органiв внутрiшнiх справ у мiжнародних операцiях з пiдтримання миру i безпеки, здiйснює оперативне управлiння та контроль за його дiяльнiстю;
63) органiзовує та здiйснює вiдбiр, пiдготовку i навчання кандидатiв для направлення до складу нацiонального персоналу з числа працiвникiв органiв внутрiшнiх справ;
64) надає практичну допомогу державним органам ветеринарної медицини в органiзацiї та здiйсненнi контролю i нагляду за виконанням вимог ветеринарно-санiтарних заходiв щодо профiлактики, локалiзацiї та лiквiдацiї карантинних хвороб тварин;
65) забезпечує у випадках, передбачених законодавством, захист державних i власних iнтересiв в органах державної влади та органах мiсцевого самоврядування;
66) у порядку та в способи, передбаченi законом, iнформує про здiйснення державної полiтики у сферi захисту прав i свобод людини та громадянина, охорони громадського порядку, забезпечення громадської безпеки, боротьби iз злочиннiстю, захисту економiки та об'єктiв права власностi, iнтересiв суспiльства i держави вiд протиправних посягань, безпеки дорожнього руху;
67) здiйснює у межах повноважень, передбачених законом, контроль за додержанням вимог режиму радiацiйної безпеки в спецiально визначенiй зонi радiацiйного забруднення;
68) бере участь у межах повноважень, передбачених законом, у стандартизацiї, метрологiчному забезпеченнi, пiдтвердженнi вiдповiдностi встановленим вимогам продукцiї спецiального призначення (робiт, послуг), яка надходить до органiв внутрiшнiх справ;
69) органiзовує та забезпечує високу бойову i мобiлiзацiйну готовнiсть та мобiлiзацiю органiв внутрiшнiх справ та Нацiональної гвардiї;
70) органiзовує спецiальнi та вiйськовi перевезення у межах України в iнтересах органiв внутрiшнiх справ або Нацiональної гвардiї, а також на пiдставi рiшень Кабiнету Мiнiстрiв України та мiжвiдомчих угод - в iнтересах вiдповiдних органiв державної влади;
71) у межах повноважень, передбачених законом, органiзовує та здiйснює заходи щодо рятування людей, забезпечення їх безпеки, охорони майна в разi стихiйного лиха, аварiй, пожеж, катастроф, а також щодо лiквiдацiї їх наслiдкiв;
72) вживає вiдповiдно до законодавства заходiв до забезпечення правового i соцiального захисту осiб рядового i начальницького складу та працiвникiв органiв внутрiшнiх справ, вiйськовослужбовцiв та працiвникiв Нацiональної гвардiї, пенсiонерiв iз числа вiйськовослужбовцiв та осiб рядового i начальницького складу органiв внутрiшнiх справ, членiв їх сiмей, розробляє пропозицiї iз зазначених питань i вносить їх на розгляд вiдповiдних органiв;
73) здiйснює у межах повноважень, передбачених законом, державний нагляд за охороною працi в органах внутрiшнiх справ;
74) забезпечує експлуатацiю та функцiонування системи зв'язку МВС;
75) забезпечує у межах повноважень, передбачених законом, криптографiчний захист iнформацiї, яка є власнiстю держави, або iнформацiї з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законом;
76) розробляє та закрiплює у вiдповiдних нормативно-правових актах та технiчнiй документацiї (конструкторськiй, технологiчнiй, програмнiй документацiї, технiчних умовах, документах iз стандартизацiї, iнструкцiях) обов'язковi умови в галузi технiчного регулювання щодо продукцiї, яка необхiдна для потреб органiв внутрiшнiх справ, а також щодо процесiв проектування, виробництва, будiвництва, монтажу, наладки, експлуатацiї, зберiгання, перевезення, реалiзацiї та утилiзацiї зазначеної продукцiї;
77) здiйснює контроль та вживає заходiв до забезпечення протипожежної безпеки в апаратi МВС, в органах внутрiшнiх справ, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери управлiння МВС, а також на територiях, на яких вони розташованi;
78) веде i формує автоматизовану електронну базу даних Єдиного реєстру об'єктiв державної власностi, що належать до сфери управлiння МВС;
79) затверджує у випадках, передбачених законом, правила виготовлення бланкiв цiнних паперiв i документiв суворого облiку;
80) органiзовує i здiйснює в установленому порядку матерiально-технiчне та ресурсне забезпечення дiяльностi органiв внутрiшнiх справ, установ та органiзацiй, що належать до сфери його управлiння, Нацiональної гвардiї, зокрема примiщеннями, полiгонами, засобами зв'язку, транспортними засобами, озброєнням, спецiальними засобами, пально-мастильними матерiалами, обмундируванням, iншими видами матерiально-технiчних ресурсiв, необхiдних для виконання покладених на них завдань;
81) здiйснює:
ремонт, обслуговування озброєння, транспорту, засобiв зв'язку, примiщень, що наданi МВС для виконання покладених на нього завдань, контролює правильнiсть використання матерiально-технiчних ресурсiв органами внутрiшнiх справ, Нацiональною гвардiєю, пiдприємствами, установами та органiзацiями, що належать до сфери його управлiння;
будiвництво, реконструкцiю та капiтальний ремонт об'єктiв, що належать до сфери управлiння МВС;
82) розробляє, органiзовує i здiйснює профiлактичнi, лiкувальнi, оздоровчi та реабiлiтацiйнi заходи, спрямованi на охорону i змiцнення здоров'я працiвникiв та вiйськовослужбовцiв, членiв їх сiмей, державних службовцiв i пенсiонерiв системи МВС; здiйснює управлiння закладами охорони здоров'я, що належать до сфери управлiння МВС;
83) здiйснює розгляд звернень громадян з питань, пов'язаних з дiяльнiстю МВС, пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери його управлiння, а також стосовно актiв, якi ним видаються;
84) виконує у межах повноважень, передбачених законом, функцiї з управлiння об'єктами державної власностi, що належать до сфери його управлiння;
85) у межах повноважень, передбачених законом, забезпечує ефективне використання сил i засобiв пiд час проведення антитерористичних операцiй;
86) здiйснює iншi повноваження, визначенi законом.
5. МВС з метою органiзацiї своєї дiяльностi:
1) забезпечує у межах повноважень, передбачених законом, здiйснення заходiв щодо запобiгання корупцiї i контроль за їх реалiзацiєю в апаратi МВС, органах внутрiшнiх справ, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери його управлiння;
2) здiйснює добiр кадрiв в апарат МВС та на керiвнi посади в органах внутрiшнiх справ, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери його управлiння, формує кадровий резерв на вiдповiднi посади, органiзовує роботу з пiдготовки, перепiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiї працiвникiв, осiб рядового i начальницького складу органiв внутрiшнiх справ;
3) контролює дiяльнiсть органiв внутрiшнiх справ, пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери його управлiння;
4) органiзовує планово-фiнансову роботу в апаратi МВС, органах внутрiшнiх справ, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери його управлiння, здiйснює контроль за використанням фiнансових i матерiальних ресурсiв, забезпечує органiзацiю та вдосконалення бухгалтерського облiку;
5) забезпечує ефективне i цiльове використання бюджетних коштiв;
6) забезпечує у межах повноважень, передбачених законом, реалiзацiю державної полiтики стосовно державної таємницi, захист iнформацiї з обмеженим доступом, а також технiчний захист iнформацiї, контроль за їх збереженням в апаратi МВС;
7) забезпечує у межах повноважень, передбачених законом, виконання завдань з мобiлiзацiйної пiдготовки та мобiлiзацiйної готовностi держави;
8) органiзовує в апаратi МВС та органах внутрiшнiх справ ведення дiловодства, роботу з комплектування, зберiгання, облiку та використання архiвних документiв.
6. МВС для виконання покладених на нього завдань має право:
1) залучати в установленому порядку спецiалiстiв центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади, пiдприємств, установ та органiзацiй (за погодженням з їх керiвниками), вчених, представникiв iнститутiв громадянського суспiльства (за згодою) до розгляду питань, що належать до компетенцiї МВС;
2) одержувати безоплатно вiд мiнiстерств, iнших центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади, органiв мiсцевого самоврядування необхiднi для виконання покладених на нього завдань iнформацiю, документи i матерiали, зокрема вiд органiв статистики - статистичнi данi;
3) скликати наради, утворювати комiсiї та робочi групи, проводити науковi конференцiї, семiнари з питань, що належать до його компетенцiї;
4) перевiряти додержання державними органами та органами мiсцевого самоврядування, пiдприємствами, установами та органiзацiями незалежно вiд форми власностi, їх посадовими особами, а також громадянами правил безпеки дорожнього руху, дозвiльної системи та iнших норм i правил, контроль за виконанням та додержанням яких покладено на МВС;
5) засновувати вiдповiдно до законодавства вiдомчi нагороди, нагруднi знаки та почеснi грамоти МВС;
6) користуватися вiдповiдними iнформацiйними базами даних державних органiв, державною системою урядового зв'язку та iншими технiчними засобами.
7. МВС здiйснює свої повноваження безпосередньо та через утворенi в установленому порядку територiальнi органи МВС в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мм. Києвi та Севастополi, районнi, районнi в мiстах, мiськi управлiння (вiддiли), лiнiйнi управлiння (вiддiли), окремi пiдроздiли мiлiцiї та територiальнi, у тому числi мiжрегiональнi, органи патрульної служби.
(пункт 7 iз змiнами, внесеними згiдно з постановами Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 20.05.2015р. N 315, вiд 05.08.2015р. N 551) |
8. МВС у процесi виконання покладених на нього завдань взаємодiє в установленому порядку з iншими державними органами, допомiжними органами i службами, утвореними Президентом України, тимчасовими консультативними, дорадчими та iншими допомiжними органами, утвореними Кабiнетом Мiнiстрiв України, органами мiсцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, громадськими спiлками, профспiлками та органiзацiями роботодавцiв, вiдповiдними органами iноземних держав i мiжнародних органiзацiй, а також з пiдприємствами, установами та органiзацiями.
9. МВС у межах повноважень, передбачених законом, на основi i на виконання Конституцiї та законiв України, актiв Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих вiдповiдно до Конституцiї та законiв України, актiв Кабiнету Мiнiстрiв України, видає накази, здiйснює органiзацiю i контроль за їх виконанням.
Накази МВС, якi вiдповiдно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, видаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi".
Нормативно-правовi акти МВС пiдлягають державнiй реєстрацiї в установленому законодавством порядку.
Накази МВС, прийнятi у межах повноважень, передбачених законом, обов'язковi для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територiальними органами, мiсцевими державними адмiнiстрацiями, органами влади Автономної Республiки Крим, органами мiсцевого самоврядування, пiдприємствами, установами та органiзацiями незалежно вiд форми власностi та громадянами.
10. МВС очолює Мiнiстр, який призначається на посаду за поданням Прем'єр-мiнiстра України i звiльняється з посади Верховною Радою України.
Мiнiстр має першого заступника, заступникiв та заступника Мiнiстра - керiвника апарату, якi призначаються на посаду та звiльняються з посади Кабiнетом Мiнiстрiв України за поданням Прем'єр-мiнiстра України вiдповiдно до пропозицiй Мiнiстра.
11. Мiнiстр:
1) очолює МВС, здiйснює керiвництво його дiяльнiстю;
2) спрямовує та координує здiйснення iншими центральними органами виконавчої влади заходiв з питань, що належать до компетенцiї МВС;
3) спрямовує та координує дiяльнiсть визначених Кабiнетом Мiнiстрiв України центральних органiв виконавчої влади, зокрема:
забезпечує формування державної полiтики у вiдповiдних сферах та контролює її реалiзацiю;
погоджує та подає на розгляд Кабiнету Мiнiстрiв України розробленi центральними органами виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, проекти законiв України, актiв Президента України та Кабiнету Мiнiстрiв України;
визначає прiоритети роботи центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, та шляхи виконання покладених на них завдань, затверджує плани роботи таких центральних органiв виконавчої влади;
вносить Прем'єр-мiнiстровi України пропозицiї стосовно кандидатур на посаду керiвникiв центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, i за пропозицiєю керiвникiв зазначених органiв - пропозицiї щодо кандидатур на посади їх заступникiв;
погоджує структуру апаратiв центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр;
визначає структурний пiдроздiл апарату МВС, що вiдповiдає за взаємодiю з центральними органами виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр;
визначає порядок обмiну iнформацiєю мiж МВС та центральними органами виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, перiодичнiсть її подання;
iнiцiює питання щодо проведення службового розслiдування стосовно керiвникiв центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, їх заступникiв, iнших державних службовцiв i працiвникiв апаратiв таких органiв та їх територiальних органiв, пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери їх управлiння;
видає обов'язковi до виконання центральними органами виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, накази та доручення з питань, що належать до компетенцiї таких органiв;
погоджує призначення на посаду та звiльнення з посади керiвникiв та заступникiв керiвникiв самостiйних структурних пiдроздiлiв апаратiв центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр;
погоджує призначення на посаду та звiльнення з посади керiвникiв та заступникiв керiвникiв територiальних органiв центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр;
порушує перед Кабiнетом Мiнiстрiв України питання щодо скасування актiв центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, повнiстю чи в окремiй частинi;
порушує перед Кабiнетом Мiнiстрiв України питання щодо притягнення до дисциплiнарної вiдповiдальностi керiвникiв центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, та їх заступникiв;
iнiцiює питання щодо притягнення до дисциплiнарної вiдповiдальностi керiвникiв структурних пiдроздiлiв апаратiв центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, їх територiальних органiв та їх заступникiв, а також керiвникiв пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери їх управлiння;
приймає рiшення щодо проведення перевiрки дiяльностi центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, їх територiальних органiв;
заслуховує звiти про виконання покладених на центральнi органи виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, завдань та планiв їх роботи;
визначає посадових осiб МВС, якi включаються до складу колегiй центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр;
доручає керiвникам центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, скасувати акти їх територiальних органiв повнiстю чи в окремiй частинi, а в разi вiдмови скасовує такi акти повнiстю чи в окремiй частинi;
вирiшує iншi питання, пов'язанi iз спрямуванням i координацiєю дiяльностi центральних органiв виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр;
4) визначає прiоритети роботи МВС та шляхи виконання покладених на нього завдань, затверджує плани роботи МВС, звiти про їх виконання;
5) органiзовує та контролює виконання Конституцiї та законiв України, актiв Президента України та Кабiнету Мiнiстрiв України в апаратi Мiнiстерства, органах внутрiшнiх справ, а також на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери управлiння МВС;
6) подає на розгляд Кабiнету Мiнiстрiв України проекти законiв України, актiв Президента України, Кабiнету Мiнiстрiв України, розробником яких є МВС;
7) представляє в установленому порядку проекти законiв України, розробником яких є МВС та центральнi органи виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовує i координує Мiнiстр, i доповiдає з iнших питань, що належать до компетенцiї МВС, пiд час їх розгляду на пленарних засiданнях Верховної Ради України;
8) веде переговори i пiдписує мiжнароднi договори України у межах наданих йому повноважень;
9) представляє МВС у вiдносинах з iншими органами, пiдприємствами, установами та органiзацiями в Українi та за її межами;
10) утворює, реорганiзовує i лiквiдує оперативно-територiальнi об'єднання Нацiональної гвардiї, їх органи вiйськового управлiння, з'єднання, вiйськовi частини i пiдроздiли, навчальнi вiйськовi частини (центри), бази, установи та заклади Нацiональної гвардiї в межах загальної чисельностi та видiлених коштiв на їх утримання;
11) затверджує положення про самостiйнi структурнi пiдроздiли апарату МВС, призначає на посаду та звiльняє з посади в установленому порядку їх керiвникiв та заступникiв керiвникiв, працiвникiв патронатної служби, присвоює їм ранги державних службовцiв, приймає рiшення щодо їх заохочення та притягнення до дисциплiнарної вiдповiдальностi;
12) порушує в установленому порядку питання щодо заохочення та притягнення до дисциплiнарної вiдповiдальностi своїх заступникiв;
13) притягує до дисциплiнарної вiдповiдальностi керiвникiв пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери управлiння МВС;
14) затверджує положення про органи вiйськового управлiння оперативно-територiальних об'єднань Нацiональної гвардiї, вiйськовi частини i пiдроздiли з охорони важливих державних об'єктiв та спецiальних вантажiв, вiйськовi частини i пiдроздiли з охорони дипломатичних представництв, консульських установ iноземних держав, представництв мiжнародних органiзацiй в Українi, з'єднання, вiйськовi частини i пiдроздiли з охорони громадського порядку, пiдроздiли (загони) спецiального призначення, вiйськовi частини оперативного призначення, авiацiйнi вiйськовi частини, вiйськовi частини i пiдроздiли зв'язку, органи i пiдроздiли забезпечення Нацiональної гвардiї;
15) затверджує за пропозицiєю командувача Нацiональної гвардiї структуру головного органу вiйськового управлiння Нацiональної гвардiї, територiальних управлiнь Нацiональної гвардiї, з'єднань, вiйськових частин i пiдроздiлiв, вищих навчальних закладiв, навчальних вiйськових частин (центрiв), баз, установ та закладiв Нацiональної гвардiї;
16) призначає на посаду та звiльняє з посади керiвникiв територiальних органiв МВС в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мм. Києвi та Севастополi, територiальних, у тому числi мiжрегiональних, органiв патрульної служби, їх заступникiв; призначає на посаду та звiльняє з посади керiвникiв територiальних органiв МВС в районах, районах у мiстах, мiських управлiнь (вiддiлiв), лiнiйних управлiнь (вiддiлiв), окремих пiдроздiлiв мiлiцiї;
(пiдпункт 16 пункту 11 iз змiнами, внесеними згiдно з постановами Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 20.05.2015р. N 315, вiд 05.08.2015р. N 551) |
17) призначає на посаду та звiльняє з посади ректорiв, перших проректорiв та проректорiв вищих навчальних закладiв МВС;
18) вiдповiдно до законодавства присвоює спецiальнi звання працiвникам органiв внутрiшнiх справ, установ та органiзацiй, що належать до сфери управлiння МВС; у випадках, передбачених законодавством, звертається з поданнями про присвоєння працiвникам органiв внутрiшнiх справ, установ та органiзацiй, що належать до сфери управлiння МВС, вищих та спецiальних звань;
19) вносить подання щодо представлення в установленому порядку державних службовцiв та працiвникiв органiв внутрiшнiх справ, пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери управлiння МВС, до вiдзначення державними нагородами;
20) утворює, лiквiдує, реорганiзовує пiдприємства, установи та органiзацiї, що належать до сфери управлiння МВС, затверджує їх положення (статути), в установленому порядку призначає на посаду та звiльняє з посади їх керiвникiв;
21) застосовує вiдповiдно до законодавства заходи дисциплiнарного впливу до працiвникiв органiв внутрiшнiх справ;
22) порушує в установленому порядку питання щодо присвоєння рангу державного службовця заступнику Мiнiстра - керiвнику апарату;
23) визначає обов'язки першого заступника Мiнiстра, заступникiв Мiнiстра та заступника Мiнiстра - керiвника апарату, розподiл повноважень Мiнiстра мiж першим заступником Мiнiстра та заступниками Мiнiстра, якi вони здiйснюють у разi його вiдсутностi;
24) скликає та проводить наради з питань, що належать до його компетенцiї;
25) приймає рiшення щодо розподiлу бюджетних коштiв, головним розпорядником яких є МВС;
26) пiдписує накази МВС;
27) скасовує повнiстю чи в окремiй частинi акти органiв внутрiшнiх справ;
28) дає обов'язковi для виконання державними службовцями та працiвниками апарату Мiнiстерства доручення;
29) здiйснює iншi повноваження, визначенi законом.
12. Для погодженого вирiшення питань, що належать до компетенцiї МВС, обговорення найважливiших напрямiв його дiяльностi у МВС може утворюватися колегiя.
Рiшення колегiї можуть бути реалiзованi шляхом видання вiдповiдного наказу МВС.
Для розгляду наукових рекомендацiй та проведення фахових консультацiй з основних питань дiяльностi у МВС можуть утворюватися iншi постiйнi або тимчасовi консультативнi, дорадчi та iншi допомiжнi органи.
Рiшення про утворення чи лiквiдацiю колегiї, iнших постiйних або тимчасових консультативних, дорадчих та iнших допомiжних органiв, їх кiлькiсний та персональний склад, положення про них затверджуються Мiнiстром.
13. Гранична чисельнiсть державних службовцiв та працiвникiв апарату МВС затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Структура апарату МВС затверджується Мiнiстром.
Штатний розпис та кошторис МВС затверджується заступником Мiнiстра - керiвником апарату за погодженням з Мiнфiном.
Штатнi розписи та кошториси органiв внутрiшнiх справ, а також штатнi розписи (штати) пiдроздiлiв та установ МВС затверджуються заступником Мiнiстра - керiвником апарату.
14. МВС є юридичною особою публiчного права, має печатку iз зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власнi бланки, рахунки в органах Казначейства.