ПРАВЛIННЯ НАЦIОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
вiд 4 липня 2018 року | N 75 |
---|
Про затвердження Положення про органiзацiю
бухгалтерського облiку, бухгалтерського
контролю пiд час здiйснення операцiйної дiяльностi
в банках України
Вiдповiдно до статей 7, 15, 41, 56 Закону України "Про Нацiональний банк України", статтi 68 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть", з метою вдосконалення нормативно-правових актiв, якi встановлюють вимоги щодо органiзацiї бухгалтерського облiку в банках України, Правлiння Нацiонального банку України постановляє:
1. Затвердити Положення про органiзацiю бухгалтерського облiку, бухгалтерського контролю пiд час здiйснення операцiйної дiяльностi в банках України.
2. Визнати такими, що втратили чиннiсть, нормативно-правовi акти Нацiонального банку України згiдно з перелiком, що додається.
3. Департаменту бухгалтерського облiку (Лукасевич Б. В.) пiсля офiцiйного опублiкування довести до вiдома банкiв України iнформацiю про прийняття цiєї постанови.
4. Контроль за виконанням цiєї постанови покласти на заступника Голови Нацiонального банку України Борисенка Р. М.
5. Постанова набирає чинностi з дня, наступного за днем її офiцiйного опублiкування.
Голова | Я. В. Смолiй |
ЗАТВЕРДЖЕНО Постанова Правлiння Нацiонального банку України 04 липня 2018 року N 75 |
Положення про органiзацiю бухгалтерського облiку, бухгалтерського контролю пiд час здiйснення операцiйної дiяльностi в банках України
I. Загальнi положення
1. Це Положення розроблене вiдповiдно до Законiв України "Про Нацiональний банк України", "Про банки i банкiвську дiяльнiсть", "Про бухгалтерський облiк та фiнансову звiтнiсть в Українi" та основних принципiв мiжнародних стандартiв фiнансової звiтностi.
2. Це Положення встановлює основнi вимоги щодо бухгалтерського облiку та бухгалтерського контролю пiд час здiйснення операцiйної дiяльностi в банках України.
3. У цьому Положеннi термiни вживаються в такому значеннi:
1) аналiтичнi рахунки - регiстри аналiтичного облiку;
2) бухгалтерський облiк в банках - процес виявлення, вимiрювання, реєстрацiї, накопичення, узагальнення, зберiгання та передавання iнформацiї про операцiї банку зовнiшнiм та внутрiшнiм користувачам для прийняття рiшень;
3) вiдповiдальний виконавець - працiвник банку, який вiдповiдно до його службових обов'язкiв та/або розпорядження керiвництва банку має повноваження виконувати певнi операцiї та несе вiдповiдальнiсть за їх належне виконання;
4) внутрiшньобанкiвськi операцiї - операцiї банку, що не пов'язанi з виконанням доручень клiєнтiв;
5) внутрiшньобанкiвськi рахунки - усi iншi рахунки аналiтичного облiку, що не належать до клiєнтських рахункiв;
6) клiєнтськi рахунки - особовi рахунки, за якими облiковуються кошти клiєнтiв банку. До клiєнтських рахункiв належать кореспондентськi, поточнi, вкладнi (депозитнi) рахунки, рахунки умовного зберiгання (ескроу);
7) облiкова полiтика - сукупнiсть принципiв, методiв i процедур, що використовується банком для ведення бухгалтерського облiку, складання та подання фiнансової звiтностi;
8) операцiйна дiяльнiсть банку - сукупнiсть технологiчних процесiв, пов'язаних з документуванням iнформацiї за операцiями банку (далi - операцiї), проведенням їх реєстрацiї у вiдповiдних регiстрах, перевiрянням, вивiрянням та здiйсненням контролю за операцiйними ризиками;
9) операцiйний день - частина робочого дня банку, протягом якої приймаються вiд клiєнтiв документи на переказ i документи на вiдкликання та можна, за наявностi технiчної можливостi, здiйснити їх оброблення, передавання та виконання. Тривалiсть операцiйного дня встановлюється банком самостiйно та закрiплюється в його внутрiшнiх нормативних актах;
10) операцiйний час - частина операцiйного дня банку, протягом якої приймаються документи на переказ i документи на вiдкликання, що мають бути обробленi, переданi та виконанi цим банком протягом цього самого робочого дня. Тривалiсть операцiйного часу встановлюється банком самостiйно та закрiплюється в його внутрiшнiх документах;
11) операцiя банку - дiя або подiя, внаслiдок якої вiдбуваються змiни у фiнансовому станi банку та яка вiдображається за балансовими або позабалансовими рахунками банку;
12) особовий рахунок - рахунок аналiтичного облiку операцiй з клiєнтами банку, що здiйснюються вiдповiдно до укладених мiж банком i клiєнтами договорiв;
13) оцiнка - процес визначення грошових сум, за якими мають визнаватися i вiдображатися елементи фiнансових звiтiв у Звiтi про фiнансовий стан (Баланс) та у Звiтi про прибутки i збитки та iнший сукупний дохiд (Звiт про фiнансовi результати);
14) первинний документ - документ, який мiстить вiдомостi про операцiю;
15) регiстри синтетичного та аналiтичного облiку операцiй - носiї спецiального формату (паперовi, електроннi) у виглядi вiдомостей, книг, журналiв, призначенi для хронологiчного, систематичного або комбiнованого накопичення, групування та узагальнення iнформацiї з первинних документiв, що прийнятi до облiку;
16) сторно - спосiб виправлення помилок у регiстрах бухгалтерського облiку шляхом зворотного запису на величину помилки та одночасного зазначення правильної суми. Виправлення вносяться до регiстру бухгалтерського облiку в тому звiтному перiодi, у якому виявленi помилки, що можуть виникати пiд час математичних пiдрахункiв, застосування облiкової полiтики, неправильної iнтерпретацiї фактiв, помилкового зарахування та/або списання коштiв за рахунками, неналежного виконання посадових обов'язкiв;
17) фiнансова звiтнiсть - звiтнiсть, що мiстить iнформацiю про фiнансовий стан та результати дiяльностi банку.
Iншi термiни вживаються у значеннях, визначених нормативно-правовими актами Нацiонального банку України.
4. Нацiональний банк України розробляє та затверджує нормативно-правовi акти щодо органiзацiї та ведення бухгалтерського облiку в банках.
5. Банк самостiйно визначає систему органiзацiї операцiйної дiяльностi залежно вiд його структури, обсягiв та видiв банкiвських операцiй, кiлькостi працюючих, розвитку iнформацiйних технологiй. Банк самостiйно розробляє технологiї здiйснення банкiвських операцiй. Оброблення iнформацiї про операцiї та її зберiгання мають виконуватися на серверах та/або iншiй комп'ютернiй технiцi, якi/яка повиннi/а фiзично розташовуватися на територiї України, за винятком збереження резервних копiй, захищених iз використанням вiдповiдних засобiв технiчного та/або криптографiчного захисту.
Вимоги до iнформацiйного забезпечення операцiйної дiяльностi банку викладено в додатку до цього Положення.
6. Банк зобов'язаний забезпечити:
1) документування всiх операцiй, що здiйснюються його вiдокремленими пiдроздiлами (складання первинних документiв i регiстрiв бухгалтерського облiку);
2) своєчасне, повне та достовiрне вiдображення в регiстрах бухгалтерського облiку всiх операцiй, якi здiйснюють його вiдокремленi пiдроздiли;
3) дотримання вiдокремленими пiдроздiлами вимог облiкової полiтики банку;
4) виконання вiдокремленими пiдроздiлами потрiбних процедур внутрiшнього контролю;
5) формування та зберiгання вiдокремленими пiдроздiлами первинних документiв, регiстрiв бухгалтерського облiку, звiтiв вiдповiдно до вимог законодавства України;
6) формування звiтностi в розрiзi вiдокремлених пiдроздiлiв;
7) надання iнформацiї в розрiзi вiдокремлених пiдроздiлiв банку зовнiшнiм користувачам (Нацiональному банку України, органам статистики та iншим органам вiдповiдно до вимог законодавства України).
7. Операцiї банку виконують вiдповiдальнi виконавцi, яким надане право оформляти та пiдписувати документи за визначеними операцiями або:
1) контролювати правильнiсть оформлення документiв та вiдображення їх в облiку;
2) технологiчно виконувати визначенi операцiйнi процедури незалежно вiд того, у якому структурному пiдроздiлi банку вони працюють.
8. Повноваження та вiдповiдальнiсть працiвникiв банку щодо виконання ними функцiональних обов'язкiв визначаються внутрiшнiми документами банку та посадовими iнструкцiями.
Посадова iнструкцiя складається в паперовiй/електроннiй формi i передбачає перелiк операцiй та основних завдань, якi має здiйснювати вiдповiдальний виконавець, його технологiчнi зв'язки з iншими працiвниками та пiдроздiлами банку.
Банк самостiйно визначає порядок затвердження посадових iнструкцiї та порядок ознайомлення вiдповiдальних виконавцiв зi своєю посадовою iнструкцiєю.
9. Право на пiдписання документiв працiвникам банку та право контрольного пiдпису за операцiями, що пiдлягають додатковому контролю, визначаються внутрiшнiми розпорядчими документами банку.
Зразки пiдписiв вiдповiдальних виконавцiв мають подаватися технологiчно пов'язаним структурним пiдроздiлам для здiйснення контролю. Перевiрка електронних цифрових пiдписiв вiдповiдальних виконавцiв здiйснюється програмними засобами технологiчно пов'язаних структурних пiдроздiлiв автоматично.
Працiвники банку, якi без вiдповiдних повноважень пiдписали документ, несуть вiдповiдальнiсть згiдно iз законодавством України.
10. Банк самостiйно визначає перелiк операцiй, що пiдлягають додатковому бухгалтерському контролю, а також перелiк посадових осiб, яким надане право виконувати контрольнi функцiї для забезпечення належного контролю за операцiями.
11. Вiдповiдальний виконавець може здiйснювати контроль за операцiями, що проводяться iншими виконавцями. На одну особу не може бути покладено виконання функцiї щодо проведення операцiї, починаючи з її iнiцiювання до вiдображення в регiстрах бухгалтерського облiку банку, крiм операцiй iз установленим механiзмом контролю з використанням вiдповiдного програмного забезпечення.
12. Робочi мiсця вiдповiдальних виконавцiв мають бути органiзованi таким чином, щоб запобiгти несанкцiонованому доступу до апаратно-програмних засобiв, ключової iнформацiї, паролiв, печаток, штампiв, документiв i бланкiв банку.
13. Операцiйна дiяльнiсть банку має бути органiзована таким чином, щоб забезпечити:
1) розподiл обов'язкiв i повноважень щодо здiйснення операцiй;
2) належне документування всiх операцiй. Програмне забезпечення, яке використовується для документування операцiй банку, має забезпечити ведення протоколу про всi операцiї та дiї вiдповiдальних виконавцiв у захищенiй вiд модифiкацiї формi;
3) своєчасне, повне та достовiрне вiдображення операцiй у регiстрах бухгалтерського облiку;
4) накопичення та надання докладної iнформацiї за кожною операцiєю з обов'язковим зазначенням даних про її учасникiв, з визначенням балансових i позабалансових вимог та зобов'язань, можливих змiн за цими операцiями, сум нарахованих, отриманих або сплачених доходiв i витрат, а також iнших параметрiв, що забезпечують складання звiтностi банку;
5) захист активiв банку вiд потенцiйних збиткiв i контроль за їх якiстю;
6) установлення лiмiтiв на здiйснення окремих операцiй;
7) визначення наявних та можливих операцiйних ризикiв i управлiння ними;
8) систему внутрiшнього контролю;
9) надання внутрiшнiх iнструкцiй (розпоряджень) щодо здiйснення платежiв;
10) зберiгання iнформацiї про всi операцiї банку;
11) конфiденцiйнiсть iнформацiї про кожну операцiю та її контрагентiв (iнформацiя про операцiю передається вiдповiдними каналами зв'язку тiльки в зашифрованому виглядi).
14. Банк здiйснює операцiї протягом операцiйного дня з обов'язковим формуванням оборотно-сальдового балансу / оборотно-сальдової вiдомостi, регiстрiв аналiтичного облiку та iнших регiстрiв за операцiями, що здiйснюються з використанням вiдповiдного програмного забезпечення.
15. Операцiї банку мають бути зареєстрованi та вiдображенi в регiстрах бухгалтерського облiку в день їх здiйснення або наступного робочого дня, якщо операцiя здiйснена пiсля закiнчення операцiйного дня (часу) банку або у вихiднi чи святковi днi.
16. Банк самостiйно встановлює правила документообороту за операцiями з урахуванням вимог нормативно-правових актiв Нацiонального банку України та умов договорiв мiж банком i клiєнтом / банком-кореспондентом з метою забезпечення здiйснення операцiй вiдповiдно до розподiлу обов'язкiв, своєчасного формування (одержання) первинних документiв, вiдображення iнформацiї про операцiї в регiстрах бухгалтерського облiку та виконання процедур контролю.
17. Банк самостiйно визначає порядок документообороту та строк виконання документiв за внутрiшньобанкiвськими операцiями з урахуванням вимог законодавства України.
18. Загальнi правила, види i стандарти розрахункiв клiєнтiв банку та банку в нацiональнiй валютi України визначаються нормативно-правовими актами Нацiонального банку, що регламентують порядок проведення безготiвкових розрахункiв i мiжбанкiвського переказу коштiв в Українi.
19. Банк визначає в договорах банкiвського рахунку особливостi оформлення, подання та приймання електронних розрахункових документiв клiєнтiв.
20. Документи для здiйснення валютних операцiй мають оформлятися вiдповiдно до вимог, визначених нормативно-правовими актами Нацiонального банку.
21. Документи на отримання та видачу готiвкових коштiв мають оформлятися вiдповiдно до вимог, визначених нормативно-правовими актами Нацiонального банку України щодо органiзацiї касової роботи в банках.
II. Бухгалтерський облiк
22. Бухгалтерський облiк є обов'язковим видом облiку, який ведеться банком. Фiнансова, податкова, статистична та iншi види звiтностi, що використовують грошовий вимiрник, ґрунтуються на даних бухгалтерського облiку.
23. Бухгалтерський облiк та фiнансова звiтнiсть банку ґрунтуються на принципах, визначених у Концептуальнiй основi мiжнародних стандартiв фiнансової звiтностi.
24. Керiвник банку вiдповiдно до законодавства України несе вiдповiдальнiсть за органiзацiю бухгалтерського облiку та забезпечення фiксування фактiв здiйснення всiх операцiй банку в первинних документах, збереження оброблених документiв, регiстрiв бухгалтерського облiку i звiтностi протягом установленого строку, але не менше трьох рокiв.
Керiвник банку зобов'язаний:
1) створити необхiднi умови для органiзацiї правильного ведення бухгалтерського облiку та складання фiнансової звiтностi банку;
2) забезпечити неухильне виконання всiма пiдроздiлами, службами та працiвниками, причетними до бухгалтерського облiку, правомiрних вимог головного бухгалтера щодо дотримання порядку оформлення та подання до облiку первинних документiв.
25. Бухгалтерськi операцiї можуть виконувати працiвники будь-якого структурного пiдроздiлу банку, якщо це передбачено їх функцiональними (посадовими) обов'язками. Усi працiвники, якi виконують операцiї з бухгалтерського облiку, з питань ведення бухгалтерського облiку, пiдпорядковуються головному бухгалтеру банку.
На працiвникiв служби бухгалтерського облiку не може покладатися вiдповiдальнiсть за зберiгання i видачу матерiалiв та iнвентарю, реєстрацiю i видачу шляхових листiв, iншi господарськi операцiї, що надалi вiдображаються ними в бухгалтерському облiку.
26. Головний бухгалтер банку, який очолює службу бухгалтерського облiку, у своїй роботi керується цим Положенням, мiжнародними стандартами фiнансової звiтностi та нормативно-правовими актами України.
Головний бухгалтер банку:
1) забезпечує дотримання в банку встановлених єдиних методологiчних засад бухгалтерського облiку, складання i подання в установленi строки фiнансової звiтностi;
2) органiзує контроль за вiдображенням на рахунках бухгалтерського облiку всiх операцiй, якi здiйснюються банком;
3) бере участь в оформленнi матерiалiв, пов'язаних з нестачею та вiдшкодуванням втрат вiд нестачi, крадiжки i псування активiв банку;
4) забезпечує перевiрку стану бухгалтерського облiку у вiдокремлених пiдроздiлах банку.
27. Головний бухгалтер має право вимагати вiд вiдокремлених пiдроздiлiв банку:
1) забезпечення органiзацiї бухгалтерського облiку i бухгалтерського контролю;
2) подання необхiдних документiв щодо оформлення операцiй;
3) дотримання встановленого порядку прийняття, оприбуткування, зберiгання i витрачання грошових коштiв, матерiальних та iнших цiнностей.
Головний бухгалтер має право вимагати вiд будь-якого пiдроздiлу банку надання пояснень, а за потреби й безпосередньо втручатися в його робочi процедури, якщо отриманi данi викликають сумнiв.
28. На головного бухгалтера, який виконує органiзацiйнi й контрольнi функцiї, не можуть покладатися обов'язки керiвника банку за тимчасової його вiдсутностi, а також обов'язки щодо безпосереднього виконання бухгалтерських операцiй.
29. У разi звiльнення головного бухгалтера проводиться передавання справ новопризначеному головному бухгалтеру зi складанням вiдповiдних документiв.
30. Бухгалтерський облiк ведеться безперервно з часу реєстрацiї банку до його лiквiдацiї.
31. Банк може видiляти на окремий баланс вiдокремленi пiдроздiли, якi зобов'язанi вести бухгалтерський облiк, з наступним включенням їх показникiв до фiнансової звiтностi банку.
32. Повнота та достовiрнiсть операцiй у сферi бухгалтерського облiку забезпечуються облiковою полiтикою i внутрiшнiми процедурами банку, що проводяться вiдповiдно до законодавства України та нормативно-правових актiв Нацiонального банку України.
33. Банк самостiйно обирає систему та пiдсистеми бухгалтерського облiку виходячи з потреб управлiння банком, обсягу операцiй i кiлькостi працюючих. Будь-яка система облiку повинна забезпечити:
1) дотримання принципiв бухгалтерського облiку;
2) єдину методологiчну основу;
3) взаємозв'язок даних синтетичного i аналiтичного облiку;
4) хронологiчне та систематичне вiдображення всiх операцiй банку в регiстрах бухгалтерського облiку на пiдставi первинних документiв;
5) накопичення i систематизацiю даних облiку в розрiзi показникiв, необхiдних для управлiння банком, а також складання звiтностi.
34. Банк самостiйно визначає свою облiкову полiтику, розробляє систему i форми управлiнського облiку, внутрiшньої звiтностi i контролю за операцiями, визначає права працiвникiв на пiдписування документiв, затверджує правила документообороту i технологiю оброблення облiкової iнформацiї, додаткову систему рахункiв i регiстрiв аналiтичного облiку.
Органiзацiя реєстрацiї i оброблення даних повинна забезпечити суцiльне i безперервне вiдображення всiх операцiй, доказовiсть iнформацiї, збереження узагальненої iнформацiї в електронному виглядi, а також можливiсть здiйснення будь-якого подальшого контролю i створення та засвiдчення копiй електронних документiв на паперових носiях.
35. Правлiння банку затверджує положення про облiкову полiтику банку. Змiст положення про облiкову полiтику банку доводиться до вiдома всiх структурних та вiдокремлених пiдроздiлiв банку.
Цим документом установлюється порядок ведення бухгалтерського облiку операцiй, якi здiйснює банк згiдно iз законодавством України. У ньому мають вiдображатися особливостi органiзацiї та ведення бухгалтерського облiку банку.
36. Облiкова полiтика банку має передбачити постiйне (iз року в рiк) застосування прийнятої облiкової полiтики. Облiкова полiтика може змiнюватися, якщо змiна:
1) вимагається нормативно-правовими актами Нацiонального банку України та мiжнародними стандартами фiнансової звiтностi;
2) приводить до того, що фiнансова звiтнiсть надає достовiрну та доречнiшу iнформацiю про вплив операцiй, iнших подiй або умов на фiнансовий стан, результати дiяльностi банку або грошовi потоки банку.
37. Банк зазначає в облiковiй полiтицi:
1) принципи облiку активiв, зобов'язань, капiталу, доходiв, витрат банку;
2) методи оцiнки активiв та зобов'язань банку;
3) факти, що стосуються змiн в облiковiй полiтицi.
38. Банк не повинен здiйснювати взаємозалiк активiв та зобов'язань або доходiв i витрат (крiм випадкiв, передбачених мiжнародними стандартами фiнансової звiтностi та законодавством України).
39. Обов'язково мають розроблятися та затверджуватися основнi складовi облiкової полiтики банку:
1) характеристика аналiтичних рахункiв внутрiшнього плану рахункiв;
2) додатковi регiстри аналiтичного облiку та форми первинних документiв, на пiдставi яких здiйснюються операцiї;
3) правила документообороту та технологiї оброблення облiкової iнформацiї;
4) перелiк визначених прав працiвникiв банку на пiдписування документiв;
5) перелiк операцiй, що потребують додаткового контролю;
6) порядок проведення iнвентаризацiї i методи оцiнки активiв та зобов'язань;
7) порядок контролю за здiйсненими внутрiшнiми операцiями;
8) порядок розрахункiв мiж структурними пiдроздiлами банку (внутрiшньосистемнi розрахунки);
9) порядок консолiдацiї фiнансової звiтностi асоцiйованих та дочiрнiх компанiй;
10) порядок застосування в облiку принципу нарахування доходiв та витрат (включаючи порядок амортизацiї активiв банку, формування та використання резервiв);
11) процедури вивiрки та контролю (операцiй, звiтностi);
12) iншi документи банку, що регулюють питання органiзацiї бухгалтерського облiку.
40. Не є змiнами в облiковiй полiтицi:
1) застосування облiкової полiтики до операцiй, iнших подiй або умов, що вiдрiзняються за сутнiстю вiд тих, що вiдбувалися ранiше;
2) застосування нової облiкової полiтики до операцiй, iнших подiй або умов, якi не вiдбувалися ранiше або були несуттєвими.
III. Документування операцiй у банку
41. Операцiї, якi здiйснює банк, мають бути належним чином задокументованi.
42. Пiдставою для бухгалтерського облiку операцiй банку є первиннi документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на пiдставi первинних документiв можуть складатися зведенi облiковi документи.
43. Первиннi документи, складенi в електроннiй формi, застосовуються в бухгалтерському облiку за умов дотримання вимог законодавства України про електроннi документи та електронний документообiг.
44. Первиннi документи банку (паперовi та електроннi) залежно вiд виду операцiї та типу контрагентiв класифiкують за такими ознаками:
1) за мiсцем складання:
зовнiшнi (одержанi вiд клiєнтiв, державних виконавцiв та iнших банкiв);
внутрiшнi (оформленi в банку);
2) за змiстом:
касовi;
меморiальнi (для здiйснення безготiвкових розрахункiв iз банками, клiєнтами, списання коштiв з рахункiв та внутрiшньобанкiвських операцiй).
45. Касовими документами оформляються операцiї з готiвкою. Касовi документи оформляються вiдповiдно до вимог, визначених нормативно-правовими актами Нацiонального банку України щодо органiзацiї касової роботи в банках України.
46. Меморiальнi документи застосовуються банком для здiйснення i вiдображення в облiку операцiй банку i його клiєнтiв за безготiвковими розрахунками вiдповiдно до нормативно-правових актiв Нацiонального банку України.
47. Внутрiшньобанкiвськi операцiї оформляються меморiальними ордерами та iншими документами, що складаються банком вiдповiдно до вимог нормативно-правових актiв Нацiонального банку i внутрiшнiх процедур банку. Операцiї, що вiдображаються за позабалансовими рахунками, також оформляються меморiальними ордерами.
48. У первинних документах, на пiдставi яких здiйснюються записи в бухгалтерському облiку, мають зазначатися номери кореспондуючих рахункiв за дебетом i кредитом, сума операцiї, дата виконання, пiдпис вiдповiдального виконавця, пiдпис контролера (якщо операцiя пiдлягає додатковому контролю), пiдпис уповноваженої особи (якщо пiдставою для здiйснення операцiї було вiдповiдне розпорядження).
49. Зведенi меморiальнi ордери можуть складатися за однотипними операцiями. Зведений меморiальний ордер мiстить кiлька номерiв рахункiв за дебетом чи кредитом. Певна сума, яка не може бути зарахована або списана з рахунку з будь-якої причини, закреслюється у зведеному меморiальному ордерi i загальна сума в документi виправляється. Вiдповiдальний виконавець та контролер засвiдчують пiдписами кожне таке виправлення. Усi виправлення в електронному документi мають бути засвiдченi електронним пiдписом вiдповiдального виконавця та контролера i вiдображенi в протоколах функцiонування програмного забезпечення.
50. Первиннi документи складаються на бланках форм, затверджених вiдповiдно до законодавства України. Документування операцiй може здiйснюватися з використанням бланкiв, виготовлених банком самостiйно, якi повиннi мiстити обов'язковi реквiзити чи реквiзити форм, затверджених вiдповiдно до законодавства України.
51. Первиннi та зведенi облiковi документи в паперовiй/електроннiй формi повиннi мати такi обов'язковi реквiзити:
1) назву документа (форми);
2) дату складання;
3) найменування банку, вiд iменi якого складений документ;
4) змiст та обсяг операцiї (пiдстави для її здiйснення) та одиницю її вимiру;
5) посади осiб, вiдповiдальних за здiйснення операцiї та правильнiсть її оформлення;
6) особистий пiдпис або iншi данi, що дають змогу iдентифiкувати особу, яка брала участь у здiйсненнi операцiї.
Банк має право самостiйно визначати iншi додатковi реквiзити первинних документiв у паперовiй/електроннiй формi.
52. Первиннi документи, якi не мiстять обов'язкових реквiзитiв, є недiйсними i не можуть бути пiдставою для бухгалтерського облiку.
53. Унесення виправлень до первинних документiв не допускається, крiм випадкiв, установлених нормативно-правовими актами Нацiонального банку України. Банк не приймає до виконання електроннi документи з негативним результатом перевiрки електронного пiдпису.
54. Керiвник банку вживає всiх необхiдних заходiв для запобiгання несанкцiонованому та непомiтному виправленню записiв у первинних документах i регiстрах бухгалтерського облiку та забезпечує їх належне зберiгання протягом установленого строку.
55. Вiдповiдальнiсть за несвоєчасне складання первинних документiв i регiстрiв бухгалтерського облiку та недостовiрнiсть вiдображених у них даних несуть особи, якi склали та пiдписали цi документи.
56. Банк має забезпечити безперервнiсть процесу збору, оброблення та зберiгання первинних документiв, навiть пiд час передавання їх з однiєї пiдсистеми до iншої в межах системи автоматизацiї банку. Вiдповiдна iнформацiя має бути цiлiсною, достовiрною i несуперечливою.
IV. Регiстри аналiтичного та синтетичного облiку
57. Iнформацiя, що мiститься в прийнятих для облiку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського облiку в регiстрах синтетичного та аналiтичного облiку шляхом подвiйного запису їх на взаємопов'язаних рахунках бухгалтерського облiку.
Регiстри синтетичного та аналiтичного облiку ведуться на паперових носiях або в електроннiй формi.
Запис у регiстрах аналiтичного облiку здiйснюється лише на пiдставi вiдповiдного санкцiонованого первинного документа (паперового або електронного).
58. Банк самостiйно розробляє форми регiстрiв синтетичного та аналiтичного облiку, якi повиннi мiстити назву, перiод реєстрацiї операцiї, прiзвища i пiдписи або iншi данi, що дають змогу iдентифiкувати осiб, якi брали участь у їх складаннi.
59. Банк обов'язково має складати на паперових та/або електронних носiях такi регiстри:
1) особовi рахунки та виписки з них;
2) аналiтичнi рахунки з облiку внутрiшньобанкiвських операцiй;
3) книги реєстрацiї вiдкритих рахункiв;
4) оборотно-сальдовий баланс / оборотно-сальдову вiдомiсть.
У разi складання регiстрiв бухгалтерського облiку в електронному виглядi банк зобов'язаний зробити їх копiї на паперових носiях на вимогу учасникiв операцiї, а також органiв контролю та правоохоронних органiв вiдповiдно до вимог законодавства України.
60. Особовi рахунки є регiстрами аналiтичного облiку, що вмiщують записи про операцiї, здiйсненi протягом операцiйного дня.
Банк забезпечує ведення синтетичного облiку за допомогою рахункiв II, III, IV порядкiв Плану рахункiв бухгалтерського облiку банкiв України, затвердженого постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 11 вересня 2017 року за N 89 (зi змiнами). Детальна iнформацiя про кожного контрагента та кожну операцiю фiксується на рiвнi аналiтичного облiку на аналiтичних рахунках. Аналiтичнi рахунки повиннi мiстити обов'язковi параметри, визначенi нормативно-правовими актами Нацiонального банку України. Данi аналiтичних рахункiв повиннi бути тотожними вiдповiдним рахункам синтетичного облiку.
61. Форма особових рахункiв затверджується банком самостiйно залежно вiд можливостей програмного забезпечення. Особовi рахунки та виписки з них мають мiстити такi обов'язковi реквiзити:
1) номер особового рахунку;
2) дату здiйснення останньої (попередньої) операцiї;
3) дату здiйснення поточної операцiї;
4) код банку, у якому вiдкрито рахунок;
5) код валюти;
6) суму вхiдного залишку за рахунком;
7) код банку-кореспондента;
8) номер рахунку кореспондента;
9) номер документа;
10) суму операцiї (вiдповiдно за дебетом або кредитом);
11) суму оборотiв за дебетом та кредитом рахунку;
12) суму вихiдного залишку.
62. Виписки з особових рахункiв клiєнтiв є пiдтвердженням виконаних за день операцiй i призначаються для видачi або вiдсилання клiєнту.
Порядок, перiодичнiсть друкування та форма надання виписок (у паперовiй/електроннiй формi) iз особових рахункiв клiєнтiв обумовлюються договором банкiвського рахунку, що укладається мiж банком i клiєнтом пiд час вiдкриття рахунку.
63. Банк у разi втрати клiєнтом виписки з його особового рахунку на вимогу клiєнта видає дублiкат. Порядок видачi дублiкатiв виписок обумовлюється в договорi банкiвського рахунку.
64. Банк станом на 01 сiчня надає клiєнтам виписки за їх особовими рахунками. Клiєнти складають у письмовiй/електроннiй формi пiдтвердження про залишки на їх особових рахунках станом на 01 сiчня. Порядок пiдтвердження залишкiв коштiв за особовими рахунками клiєнтiв передбачається в договорах банкiвського рахунку. Залишки коштiв за особовими рахунками клiєнтiв є пiдтвердженими, якщо пiдтвердження про них банк не отримав протягом мiсяця.
65. Iнформацiя про стан особових рахункiв клiєнтiв може надаватись їх власникам та органам, якi мають право на отримання такої iнформацiї згiдно iз законодавством України.
66. Виписки з аналiтичних рахункiв з облiку внутрiшньобанкiвських операцiй роздруковуються на паперових носiях у разi потреби з перiодичнiстю, визначеною згiдно з внутрiшнiм положенням банку.
67. Банк зобов'язаний складати щоденний оборотно-сальдовий баланс / оборотно-сальдову вiдомiсть.
68. У щоденному оборотно-сальдовому балансi / оборотно-сальдовiй вiдомостi вiдображаються обороти за дебетом i кредитом за день, вихiднi залишки за активом i пасивом за кожним балансовим рахунком четвертого порядку з промiжним пiдсумком за балансовими рахунками третього та другого порядкiв (аналогiчно i за позабалансовими рахунками). В оборотно-сальдовому балансi / оборотно-сальдовiй вiдомостi вiдображаються пiдсумки за кожним класом рахункiв i загальний пiдсумок за всiма рахунками банку. Правильнiсть складання щоденного балансу оборотiв та залишкiв контролюється рiвнiстю дебетових i кредитових оборотiв та залишкiв за активом i пасивом. Наявнiсть такої рiвностi є обов'язковою умовою початку нового банкiвського дня.
69. Первиннi документи за кожний робочий день мають бути звiренi з оборотно-сальдовим балансом / оборотно-сальдовою вiдомiстю. Меморiальнi документи, звiренi з оборотно-сальдовим балансом / оборотно-сальдовою вiдомiстю, передаються для зберiгання. Банк самостiйно визначає порядок вивiряння, формування та зберiгання документiв згiдно з його внутрiшнiми документами (правилами, положеннями) та нормативно-правовими актами Нацiонального банку України.
70. Головний бухгалтер або уповноважена ним особа обов'язково пiдписує щоденний оборотно-сальдовий баланс / оборотно-сальдову вiдомiсть.
71. Банк самостiйно визначає процедури перевiрки тотожностi даних аналiтичного облiку оборотам i залишкам за балансовими та позабалансовими рахунками синтетичного облiку. Данi аналiтичних рахункiв повиннi бути тотожнi вiдповiдним рахункам синтетичного облiку.
V. Основнi вимоги до органiзацiї роботи з ведення рахункiв
72. Порядок вiдкриття та закриття рахункiв регламентується нормативно-правовими актами Нацiонального банку України.
73. Банк самостiйно визначає порядок вiдкриття та закриття внутрiшньобанкiвських рахункiв.
74. Банк самостiйно визначає власну систему аналiтичного облiку та вiдповiдно до Плану рахункiв бухгалтерського облiку банкiв України створює внутрiшнiй план аналiтичних рахункiв (сукупнiсть усiх аналiтичних рахункiв банку).
Внутрiшнiй план аналiтичних рахункiв має передбачати опис характеристики кожного рахунку або групи рахункiв, порядок їх вiдкриття та закриття.
75. Усi рахунки, що вiдкриваються юридичним i фiзичним особам, а також рахунки за внутрiшнiми операцiями банку реєструються в книзi вiдкритих рахункiв, яка ведеться в розрiзi балансових рахункiв четвертого порядку та включає такi позицiї щодо рахунку:
1) номер балансового рахунку;
2) номер особового рахунку;
3) код контрагента;
4) найменування контрагента;
5) дата вiдкриття рахунку;
6) дата закриття рахунку.
76. Банк зобов'язаний вести та зберiгати книги реєстрацiї вiдкритих рахункiв у паперовiй або електроннiй формi. Банк зобов'язаний забезпечити можливiсть перевiрки цiлiсностi iнформацiї в книзi реєстрацiї вiдкритих рахункiв у разi ведення такої книги в електроннiй формi.
Банк на вимогу органiв банкiвського регулювання та нагляду зобов'язаний роздруковувати копiї книг реєстрацiї вiдкритих рахункiв у паперовiй формi.
77. Головний бухгалтер банку контролює правильнiсть ведення книги вiдкритих рахункiв.
Головний бухгалтер банку може надавати право ведення книги вiдкритих рахункiв вiдповiдним пiдроздiлам банку. Банк може вести книги вiдкритих рахункiв у розрiзi окремих балансових рахункiв (наприклад, для облiку iнвестицiй, внескiв акцiонерiв або вкладiв фiзичних осiб) або структурних пiдроздiлiв служби бухгалтерського облiку. Кожна пiдсистема з реєстрацiї вiдкритих рахункiв та облiку окремих операцiй (наприклад, цiннi папери, кредити, депозити, основнi засоби) повинна працювати так, щоб уся iнформацiя за рахунками цих пiдсистем уключалася до загальних даних банку.
VI. Формування та зберiгання документiв
78. Банк самостiйно визначає порядок формування та зберiгання первинних документiв, що були пiдставою для вiдображення операцiй в бухгалтерському облiку, та регiстрiв бухгалтерського облiку i звiтiв, забезпечуючи їх суворе зберiгання.
79. Первиннi документи, регiстри аналiтичного та синтетичного облiку i фiнансова звiтнiсть зберiгаються протягом строку, установленого законодавством України.
80. Строки зберiгання електронних документiв мають бути не меншими, нiж строки, установленi для паперових документiв аналогiчного призначення. Електроннi архiви мають зберiгатися у двох примiрниках на рiзних типах носiїв. Банк має передбачити процедуру перезапису електронних архiвiв вiдповiдно до умов зберiгання iнформацiї на рiзних типах носiїв.
Зберiгання електронних архiвiв має бути органiзовано таким чином, щоб у разi потреби забезпечити їх передавання в належному станi (з описом структури архiвiв).
81. Керiвник банку вiдповiдає за органiзацiю збереження первинних документiв та регiстрiв бухгалтерського облiку.
Керiвник банку має забезпечити мiсце (архiв) для зберiгання документiв банку та визначити порядок зберiгання документiв до передавання їх до архiву на постiйне зберiгання з урахуванням вимог, установлених нормативно-правовими актами Нацiонального банку України.
82. Банк для визначення строку зберiгання первинних документiв, регiстрiв бухгалтерського облiку повинен користуватися вiдповiдним нормативно-правовим актом Нацiонального банку України, якi визначають строки зберiгання кожної категорiї документiв, що утворюються в дiяльностi банку.
83. Банк зобов'язаний за власний рахунок виготовити копiї первинних документiв i регiстрiв бухгалтерського облiку на паперових носiях на вимогу iнших учасникiв операцiй, а також контролюючих та правоохоронних органiв у межах повноважень, передбачених законами України, у разi їх складання та зберiгання в електронному виглядi.
84. Копiї первинних документiв, регiстрiв бухгалтерського облiку та звiтiв можуть бути вилученi в банку лише за рiшенням вiдповiдних органiв, прийнятим у межах їх повноважень, передбачених законами України. Обов'язковим є складання реєстру (опису) документiв, що вилучаються, у порядку, установленому законодавством України.
85. Вилучення оригiналiв таких документiв та регiстрiв забороняється, крiм випадкiв, передбачених кримiнальним процесуальним законодавством України.
86. Банк зобов'язаний виготовити копiї первинних документiв, регiстрiв бухгалтерського облiку та звiтiв, що вилучаються, якi засвiдчуються пiдписом представника банку. Цi копiї документiв залишаються в банку замiсть вилучених оригiналiв та зберiгаються в справах, з яких були вилученi їх оригiнали, з вiдповiдною вiдмiткою про вилучення.
87. Банк зобов'язаний зберiгати в окремiй справi копiї ухвал, ухвал слiдчого суддi, описи документiв, що вилучалися на виконання ухвал, копiї протоколiв про вилучення (виїмку) документiв, обшуку або огляду.
88. Керiвник банку (або призначена ним вiдповiдальна особа) приймає пiд пiдпис ранiше вилученi документи в разi їх повернення представниками уповноважених органiв. Зазначенi документи разом iз рiшенням про повернення вилучених документiв пiдшиваються до тих самих томiв, з яких вони були вилученi.
89. Керiвник банку письмово повiдомляє про втрату або знищення первинних документiв, регiстрiв бухгалтерського облiку особу, зазначену в ухвалi, та наказом призначає комiсiю для встановлення перелiку документiв, яких немає, i розслiдування причин їх зникнення або знищення.
Результати роботи комiсiї оформляються актом, що затверджується керiвником банку.
VII. Бухгалтерський контроль пiд час здiйснення операцiйної дiяльностi
90. Бухгалтерський контроль - сукупнiсть процедур, що спрямованi на попередження, виявлення i виправлення суттєвих помилок та дають змогу забезпечити захист та збереження активiв банку, повноту i точнiсть облiкової iнформацiї та достовiрнiсть звiтностi (далi - бухгалтерський контроль).
Бухгалтерський контроль є невiд'ємною частиною операцiйної дiяльностi банку. Порядок бухгалтерського контролю встановлюється банком самостiйно.
91. Бухгалтерський контроль забезпечується шляхом упровадження правил та процедур, що належним чином документуються, та застосовується з метою мiнiмiзацiї операцiйного ризику.
92. Бухгалтерський контроль уключає попереднiй, поточний i подальший контроль та дає змогу упевнитися, що:
1) операцiї проводяться за дозволом керiвника банку;
2) операцiї вiдображаються згiдно iз вимогами облiкової полiтики банку;
3) система аналiтичного облiку дає змогу вiдстежувати використання ресурсiв i рух активiв банку;
4) розпорядження активами та вiдображення операцiй у бухгалтерському облiку здiйснюється лише в межах наданих повноважень;
5) виявленi недолiки усуваються належним чином;
6) iнвентаризацiя активiв та зобов'язань проводиться з певною регулярнiстю;
7) дотримуються вимог нормативно-правових актiв Нацiонального банку України з питань бухгалтерського облiку;
8) забезпечується:
вiдображення всiх операцiй у бухгалтерському облiку в день їх здiйснення або наступного робочого дня, якщо операцiя iнiцiйована для здiйснення пiсля закiнчення операцiйного дня (часу);
наявнiсть бухгалтерської документацiї, що забезпечується шляхом звiряння записiв в облiкових регiстрах з облiковими документами, перевiряння та дотримання арифметичної точностi записiв, пiдбиття пiдсумкiв бухгалтерських записiв, повiдомлення про помилки i розбiжностi;
регулярне та своєчасне порiвняння (вивiряння) записiв у регiстрах бухгалтерського облiку з первинними документами та/або вiдповiдними активами;
повнота, достовiрнiсть, своєчаснiсть складання та подання фiнансової, статистичної, управлiнської, податкової та iншої звiтностi.
93. Банк може встановити окремий порядок проведення бухгалтерського контролю для деяких операцiй згiдно iз розпорядчими актами банку.
94. Кожна операцiя пiд час її вiдображення в бухгалтерському облiку контролюється не менше нiж на двох рiвнях бухгалтерського контролю (попереднього та поточного) рiзними вiдповiдальними виконавцями.
95. Вiдповiдальнi виконавцi забезпечують здiйснення попереднього контролю за вiдображенням операцiй, що реєструються в пiдсистемах, на пiдставi первинних документiв, наданих (зареєстрованих у пiдсистемах) iнiцiаторами операцiй та/або клiєнтами вiдповiдно до внутрiшнiх процедур проведення операцiй.
96. Попереднiй контроль здiйснюється в момент проведення (пiдтвердження) операцiї, передбачає перевiрку вiдповiдностi операцiй вимогам нормативно-правових актiв Нацiонального банку України та забезпечується шляхом перевiрки:
1) наявностi первинних (облiкових) документiв, дозволiв, лiмiтiв на здiйснення операцiй;
2) вiдповiдностi пiдписiв та повноважень осiб, якi пiдписали первиннi (облiковi) документи, зразкам пiдписiв та/або iнформацiї щодо повноважень уповноважених осiб банку. Достовiрнiсть пiдписiв на первинних (облiкових) електронних документах перевiряється вiдповiдно до процедур, передбачених у програмно-технiчних комплексах автоматизацiї банкiвських операцiй;
3) правильностi складання облiкових документiв та вiдповiдностi заповнення реквiзитiв облiкових документiв вимогам нормативно-правових актiв Нацiонального банку України;
4) вiдповiдностi операцiї, що виконується, вимогам укладеного договору та внутрiшнiм правилам/процедурам;
5) коректностi вводу даних у програмно-технiчнi комплекси автоматизацiї банкiвських операцiй;
6) наявностi на вiдповiдних клiєнтських рахунках коштiв для здiйснення операцiї;
7) правильностi вiдображення операцiї на рахунках бухгалтерського облiку.
97. Поточний контроль за операцiями здiйснює працiвник служби бухгалтерського облiку шляхом виконання дiй, визначених для попереднього контролю.
98. Перелiк операцiй, що пiдлягають додатковому контролю, опис правил/процедур та особливостей його проведення за кожним видом операцiй визначається розпорядчими актами банку та/або внутрiшнiми документами пiдроздiлу.
Працiвник, який здiйснив контроль, пiдписує облiковий документ (паперовий та/або електронний), що пiдтверджує факт здiйснення контролю.
99. Обов'язковому вивiрянню станом на кiнець останнього робочого дня звiтного мiсяця пiдлягають залишки за рахунками, для яких характерна висока ймовiрнiсть реалiзацiї операцiйного ризику, за якими облiковуються рiзнi види операцiй та/або операцiї з рiзними контрагентами:
1) за транзитними рахунками;
2) за рахунками дебiторської та кредиторської заборгованостi за операцiями з клiєнтами, контрагентами банку та внутрiшньобанкiвськими операцiями;
3) залишки та проведенi суми за рахунками лоро, ностро;
4) залишки за рахунками, за якими протягом тривалого часу не було руху коштiв.
100. За результатами аналiзу вивiрених записiв визначаються характер, суми та причини розбiжностей.
Записи в регiстрах бухгалтерського облiку проводяться вiдповiдно до первинних документiв та/або наявних активiв у разi виявлення розбiжностей.
101. Вiдповiдальнi виконавцi передають облiкову iнформацiю з пiдсистем до системи автоматизацiї банкiвських операцiй для вiдображення операцiй на балансових (позабалансових) рахунках головної книги пiсля завершення процедури попереднього контролю та в разi потреби - додаткового.
102. Поточний контроль може здiйснюватися в пiдсистемах, операцiї в яких реєструються вiд початку до завершення, за наявностi вiдповiдного програмного забезпечення з належними рiвнями контролю, що забезпечують достовiрнiсть та цiлiснiсть подальшого вiдображення облiкової iнформацiї на балансових (позабалансових) рахунках головної книги.
103. Подальший контроль здiйснюється з метою:
1) забезпечення систематичної перевiрки стану бухгалтерського облiку пiд час здiйснення операцiйної дiяльностi;
2) виявлення систематичних i типових помилок та правильного вiдображення операцiй на рахунках бухгалтерського облiку;
3) належного оформлення виконаних операцiй;
4) дотримання порядку звiряння аналiтичного облiку з синтетичним, формування облiкових документiв, проведення iнвентаризацiй, розподiлу повноважень пiд час виконання облiкових операцiй;
5) перевiрки якостi виконання попереднього, поточного, додаткового контролю;
6) перевiрки стану виправлення/усунення помилок та врахування зауважень i пропозицiй за результатами попереднiх перевiрок.
За результатами подальшого контролю з'ясовуються причини порушень правил здiйснення операцiй, ведення бухгалтерського облiку пiд час здiйснення операцiйної дiяльностi, забезпечується вжиття заходiв щодо їх усунення та опрацьовуються механiзми недопущення аналогiчних помилок надалi.
104. Головний бухгалтер забезпечує проведення перевiрок стану бухгалтерського облiку в банку.
105. Головний бухгалтер залежно вiд обсягу операцiй у банку визначає працiвникiв, якi залучаються до проведення подальшого контролю/перевiрок.
VIII. Звiтнiсть
106. Банк зобов'язаний складати фiнансову звiтнiсть на пiдставi даних бухгалтерського облiку.
107. Порядок, перiодичнiсть складання, подання та оприлюднення фiнансової звiтностi визначається окремим нормативно-правовим актом Нацiонального банку України.
108. Звiтним перiодом для складання фiнансової звiтностi є календарний рiк. Промiжна фiнансова звiтнiсть складається за результатами I кварталу, I пiврiччя, дев'яти мiсяцiв. Перший звiтний перiод новоствореного банку може бути меншим, нiж 12 мiсяцiв, але не бiльшим, нiж 15 мiсяцiв.
Звiтним перiодом для банкiв, що лiквiдовуються, є перiод з початку звiтного року до дати прийняття рiшення про його лiквiдацiю.
109. Складанню рiчного звiту має передувати обов'язкова iнвентаризацiя активiв, зобов'язань, резервiв, уключаючи i облiковане на позабалансових рахунках, пiд час якої перевiряються i документально пiдтверджуються їх наявнiсть, стан та оцiнка.
Банк самостiйно розробляє порядок проведення iнвентаризацiї з урахуванням вимог законодавства України.
110. Керiвник банку вiдповiдає за органiзацiю та порядок проведення iнвентаризацiї.
111. Керiвник банку визначає строки проведення iнвентаризацiї, крiм тих випадкiв, коли проведення iнвентаризацiї є обов'язковим згiдно iз законодавством України, а також не ранiше 01 жовтня звiтного року перед складанням рiчної фiнансової звiтностi.
112. Для проведення iнвентаризацiї згiдно iз розпорядчим документом керiвника банку створюються iнвентаризацiйнi комiсiї.
113. Банк вживає заходiв щодо врегулювання розбiжностей, виявлених за результатами проведення iнвентаризацiї.
У бухгалтерському облiку вiдображення iнвентаризацiйних рiзниць (недостач, надлишкiв, пересортування) здiйснюється пiсля затвердження керiвником банку висновкiв iнвентаризацiйної комiсiї в тому мiсяцi, у якому вона була закiнчена, але не пiзнiше грудня поточного року.
114. Пiд час проведення iнвентаризацiї рiзниця мiж облiкованими та наявними активами i зобов'язаннями пiдлягає облiку, якщо:
1) фактична кiлькiсть є нижчою, нiж облiкована i рiзниця мiж сумами не може бути пiдтверджена бухгалтерськими документами чи iншим чином згiдно iз вiдповiдними законодавчими та нормативно-правовими актами. Така рiзниця визнається витратами банку та вiдшкодовується вiдповiдно до законодавства України;
2) фактична кiлькiсть є вищою, нiж облiкована кiлькiсть i рiзниця мiж цими сумами не може бути пiдтверджена бухгалтерськими документами або iншим чином згiдно iз вiдповiдними законодавчими та нормативно-правовими актами. Така рiзниця є доходом.
115. Управлiнська звiтнiсть використовується керiвником (правлiнням банку), пiдроздiлами банку для планування, контролю та прийняття вiдповiдних управлiнських та економiчних рiшень. Метою управлiнської звiтностi є надання можливостi оперативно управляти банкiвськими ресурсами та оцiнювати ризики.
116. Органiзацiя управлiнського облiку з метою складання управлiнської звiтностi має забезпечувати перевiрку iдентичностi iнформацiї i розрахункiв, здiйснених на основi бухгалтерського облiку.
117. Порядок складання, перiодичнiсть i рiвень деталiзацiї управлiнської звiтностi встановлюється банком самостiйно.
118. Ведення податкового облiку дає змогу складати податкову звiтнiсть вiдповiдно до вимог податкового законодавства України. Банк самостiйно визначає порядок ведення податкового облiку. Цей порядок має бути вiдокремлений вiд бухгалтерського облiку банку. Змiни в податковому облiку не впливають на бухгалтерський облiк.
Головний бухгалтер - директор Департаменту бухгалтерського облiку | Б. В. Лукасевич |
ПОГОДЖЕНО: | |
Заступник Голови Нацiонального банку України | Р. М. Борисенко |
Додаток до Положення про органiзацiю бухгалтерського облiку, бухгалтерського контролю пiд час здiйснення операцiйної дiяльностi в банках України (пункт 5 роздiлу I) |
Вимоги до iнформацiйного забезпечення операцiйної дiяльностi банку
1. Iнформацiйне забезпечення операцiйної дiяльностi банку включає програмно-технiчнi комплекси автоматизацiї банкiвської дiяльностi, взаємозв'язки для обмiну iнформацiєю мiж ними, телекомунiкацiйну iнфраструктуру, внутрiшнi нормативнi документи та iнструкцiї щодо їх застосування.
2. Банк розробляє вимоги до iнформацiйного забезпечення операцiйної дiяльностi з урахуванням потреб бiзнес-процесiв, що забезпечують операцiйну дiяльнiсть, кращого свiтового досвiду управлiння iнформацiйними технологiями та iнформацiйною безпекою вiдповiдно до нормативно-правових актiв Нацiонального банку України.
3. Керiвник банку має забезпечити контроль за надiйним та безперервним функцiонуванням iнформацiйного забезпечення та виконанням вимог iнформацiйної безпеки. Заходи контролю за iнформацiйним забезпеченням операцiйної дiяльностi банку мають передбачати перевiряння:
1) вiдповiдностi iнформацiйного забезпечення операцiйної дiяльностi банку вимогам нормативно-правових актiв Нацiонального банку України;
2) виконання вимог розробникiв систем автоматизацiї банкiвської дiяльностi щодо технiчного та технологiчного забезпечення;
3) виконання розробниками систем автоматизацiї банкiвської дiяльностi вимог законодавства України та нормативно-правових актiв Нацiонального банку України щодо технологiчного забезпечення бухгалтерського облiку операцiй банку;
4) виконання вимог щодо органiзацiї заходiв безпеки iнформацiї згiдно iз нормативно-правовими актами Нацiонального банку України та вимогами розробникiв систем захисту iнформацiї.
4. За допомогою iнформацiйного забезпечення операцiйної дiяльностi має забезпечуватися:
1) хронологiчне та систематичне вiдображення всiх операцiй у регiстрах бухгалтерського облiку на пiдставi первинних документiв;
2) своєчасне та повне вiдображення всiх операцiй банку та його вiдокремлених пiдроздiлiв у регiстрах бухгалтерського облiку банку (фiлiї);
3) складання звiтностi (фiнансової, статистичної, управлiнської, податкової);
4) взаємозв'язок даних синтетичного та аналiтичного облiку;
5) накопичення та систематизацiя операцiй у розрiзi економiчних показникiв, потрiбних для складання звiтностi;
6) розрахунок економiчних показникiв, що визначенi вiдповiдними методиками Нацiонального банку України;
7) можливiсть оперативного аналiзу фiнансової дiяльностi банку в розрiзi структурних пiдроздiлiв;
8) iнтегрованiсть з iнформацiйними системами Нацiонального банку України;
9) iнтегрованiсть усiх складових систем автоматизацiї банкiвської дiяльностi, можливiсть отримувати iнформацiю про здiйсненi операцiї в будь-якому розрiзi;
10) унiфiкацiя програмно-технiчних рiшень i технологiй для структурних пiдроздiлiв банку;
11) можливiсть нарощування функцiональних характеристик програмного забезпечення, а також його адаптацiя в разi змiни нормативної бази щодо операцiй.
5. Iнформацiйне забезпечення операцiйної дiяльностi повинно вiдповiдати таким вимогам:
1) доступ з робочого мiсця працiвника лише до тiєї iнформацiї, що потрiбна йому для безпосереднього виконання його обов'язкiв;
2) можливiсть детального аналiзу всiєї вхiдної iнформацiї до часу її вiдображення в регiстрах бухгалтерського облiку;
3) можливiсть перегляду етапiв проходження операцiї в такому порядку:
регiстри аналiтичного облiку;
регiстри синтетичного облiку;
звiтнiсть;
у зворотному напрямку.
4) реалiзацiя правила "двох рук" (операцiя не може бути iнiцiйована та виконана одним користувачем системи). Виняток може бути зроблений для операцiй, що здiйснюються автоматично системами автоматизацiї банкiвської дiяльностi;
5) реалiзацiя банкiвського продукту згiдно iз затвердженою технологiєю оброблення iнформацiї;
6) надання вiдповiдальному виконавцю повiдомлення про наявнiсть викривленої та/або суперечливої iнформацiї;
7) можливiсть автоматичного визначення джерела надходження суперечливої iнформацiї та термiнового iнформування вiдповiдних працiвникiв банку про це i блокування роботи користувачiв чи робочих мiсць до часу надання їм дозволу на проведення подальшої роботи;
8) надання достатньої iнформацiйної пiдтримки для прийняття користувачами правильного рiшення про те, яке з джерел iнформацiї слiд уважати сумнiвним, а яке - достовiрним;
9) неможливiсть iгнорування iнформацiї, що надiйшла з будь-якого джерела;
10) автоматичне присвоєння протягом одного операцiйного дня кожнiй операцiї певного iдентифiкатора (номера). Цей iдентифiкатор (номер) має вноситися до вiдповiдного електронного документа;
11) надiйнiсть та здатнiсть до швидкого вiдновлення робочого процесу в разi виникнення технiчних або програмних збоїв. Наявнiсть резервного накопичення та зберiгання всiєї iнформацiї для забезпечення вiдновлення роботи банку внаслiдок виникнення форс-мажорних обставин або в разi лiквiдацiї банку;
12) автоматизацiя роботи з архiвами системи. Можливiсть ознайомлення з будь-якою потрiбною архiвною iнформацiєю протягом строку її зберiгання. У цьому разi виконуються лише операцiї з перегляду, пошуку та формування вихiдних документiв;
13) архiвацiя - регламентна або позапланова (у разi потреби).
6. Банк для отримання звiтностi та розрахунку економiчних показникiв дiяльностi може використовувати сховище даних, що має вiдповiдати таким вимогам:
1) ґрунтується на багатовимiрнiй базi даних;
2) данi накопичуються протягом певного часу i чiтко хронологiзованi;
3) данi лише накопичуються i не знищуються;
4) має опис сховища даних, специфiкацiї та формалiзований опис економiчних показникiв як первинних, так i вторинних (репозитарiй);
5) сховище даних має вiдповiдати загальним вимогам, зазначеним у пунктi 8 цього Додатка, i додатково вимогам iнформацiйної безпеки, а саме:
економiчнi показники, що внесенi до сховища даних, мають бути захищеними вiд модифiкацiї та знищення;
користувачi мають доступ до сховища даних у режимi "читання" з мiнiмально необхiдними для виконання службових обов'язкiв правами доступу до економiчних показникiв;
поповнення сховища даних iнформацiєю можливо здiйснити виключно за допомогою спецiалiзованих засобiв завантаження.
7. Банк упроваджує заходи iз забезпечення iнформацiйної безпеки вiдповiдно до нормативно-правових актiв Нацiонального банку України.
Банк зобов'язаний визначити критичними щодо iнформацiйної безпеки бiзнес-процеси дiяльностi банку, у яких здiйснюються формування, оброблення, передавання та зберiгання електронних банкiвських документiв.
8. Iнформацiйне забезпечення операцiйної дiяльностi має вiдповiдати таким вимогам iнформацiйної безпеки:
1) наявнiсть системи захисту iнформацiї, що не можна вiдключити i неможливо здiйснити оброблення iнформацiї без її використання;
2) забезпечення належного захисту iнформацiї пiд час її передавання мiж рiзними пiдсистемами формування та оброблення iнформацiї;
3) наявнiсть безперервного технологiчного контролю за цiлiснiстю iнформацiї електронних банкiвських документiв на всiх етапах їх оброблення;
4) передавання електронних банкiвських документiв, втрата або несанкцiоноване ознайомлення з якими може завдати збиткiв банку, його структурним пiдроздiлам або клiєнту банку, вiдповiдними каналами зв'язку електронною поштою або в режимi реального часу лише зашифрованими та з обов'язковим наданням пiдтвердження про їх отримання;
5) передавання iнформацiї, що мiстить банкiвську таємницю, згiдно iз вимогами нормативно-правових актiв Нацiонального банку України з питань захисту банкiвської таємницi;
6) обов'язкова реєстрацiя всiх подiй доступу, усiх операцiй та iнших дiй, їх фiксацiя в автоматизованiй системi в захищеному вiд модифiкацiї електронному журналi iз здiйсненням постiйного контролю за його цiлiснiстю;
7) iнформацiя з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законодавством України, повинна оброблятися в системi iз застосуванням комплексної системи захисту iнформацiї.
8) забезпечення безперебiйного електроживлення та наявностi резервних каналiв зв'язку;
9) наявнiсть внутрiшнього контролю за виконанням вимог щодо впровадження заходiв безпеки iнформацiї в програмно-технiчних комплексах згiдно iз нормативно-правовими актами Нацiонального банку України та вимогами розробникiв систем захисту iнформацiї.
Додаток до постанови Правлiння Нацiонального банку України 04.07.2018 N 75 |
Перелiк нормативно-правових актiв Нацiонального банку України, що втратили чиннiсть
1. Постанова Правлiння Нацiонального банку України вiд 30 грудня 1998 року N 566 "Про затвердження Положення про органiзацiю бухгалтерського облiку та звiтностi в банкiвських установах України", зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України 01 лютого 1999 року за N 56/3349.
2. Постанова Правлiння Нацiонального банку України вiд 18 липня 2001 року N 283 "Про затвердження Змiн до Положення про органiзацiю бухгалтерського облiку та звiтностi в банкiвських установах України", зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України 07 серпня 2001 року за N 675/5866.
3. Постанова Правлiння Нацiонального банку України вiд 18 червня 2003 року N 254 "Про затвердження Положення про органiзацiю операцiйної дiяльностi в банках України", зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України 08 липня 2003 року за N 559/7880.
4. Постанова Правлiння Нацiонального банку України вiд 18 лютого 2004 року N 56 "Про затвердження Змiн до Положення про органiзацiю бухгалтерського облiку та звiтностi в банках України та внесення змiн до Положення про органiзацiю операцiйної дiяльностi в банках України", зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України 10 березня 2004 року за N 305/8904.
5. Постанова Правлiння Нацiонального банку України вiд 21 листопада 2005 року N 439 "Про внесення змiн до деяких нормативно-правових актiв Нацiонального банку України щодо форм ведення книг реєстрацiї вiдкритих рахункiв", зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України 06 грудня 2005 року за N 1457/11737.
6. Постанова Правлiння Нацiонального банку України вiд 06 листопада 2006 року N 422 "Про внесення змiн до деяких нормативно-правових актiв Нацiонального банку України", зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України 22 листопада 2006 року за N 1228/13102.
7. Постанова Правлiння Нацiонального банку України вiд 15 червня 2010 року N 280 "Про затвердження Змiн до Положення про органiзацiю операцiйної дiяльностi в банках України", зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України 06 липня 2010 року за N 472/17767.
8. Пункти 1, 2 постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 23 травня 2012 року N 203 "Про внесення змiн до деяких нормативно-правових актiв Нацiонального банку України", зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України 11 червня 2012 року за N 926/21238.
9. Пункт 1 постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 04 червня 2013 року N 194 "Про внесення змiн до деяких нормативно-правових актiв Нацiонального банку України", зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України 26 червня 2013 року за N 1078/23610.
10. Пункт 1 постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 09 квiтня 2015 року N 221 "Про внесення змiн до деяких нормативно-правових актiв Нацiонального банку України".
11. Постанова Правлiння Нацiонального банку України вiд 14 червня 2016 року N 344 "Про внесення змiн до Положення про органiзацiю операцiйної дiяльностi в банках України".
Головний бухгалтер - директор Департаменту бухгалтерського облiку | Б. В. Лукасевич |