ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до деяких законiв України щодо окремих питань здiйснення габаритно-вагового контролю
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести змiни до таких законiв України:
1. У Законi України "Про автомобiльний транспорт" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2006 р., N 32, ст. 273 iз наступними змiнами):
1) у статтi 1:
доповнити з урахуванням алфавiтного порядку термiнами такого змiсту:
"вантажовiдправник - фiзична особа, фiзична особа - пiдприємець або юридична особа, яка надає перевiзнику вантаж для перевезення та вносить вiдповiднi вiдомостi до товарно-транспортної накладної або iншого визначеного законодавством документа на вантаж;
вантажоодержувач - фiзична особа, фiзична особа - пiдприємець або юридична особа, яка здiйснює прийом вантажу та розвантаження транспортного засобу у порядку, встановленому законодавством";
"вiдмова вiд габаритно-вагового контролю - будь-якi дiї або бездiяльнiсть, у тому числi зафiксованi в автоматичному режимi, що призвели до ухилення вiд проходження габаритно-вагового контролю в зонi габаритно-вагового контролю";
"габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобiв, що включає перевiрку на вiдповiднiсть встановленим законодавством нормативам вагових або габаритних параметрiв таких транспортних засобiв, наявностi дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволi умов та режиму руху транспортних засобiв";
"зона габаритно-вагового контролю - облаштована вiдповiдними дорожнiми знаками дiлянка автомобiльної дороги, на якiй розташованi автоматичнi, стацiонарнi або пересувнi пункти габаритно-вагового контролю";
"реєстр товарно-транспортних накладних - спецiалiзована електронна база даних, що мiстить iнформацiю про реєстрацiю товарно-транспортних накладних в електроннiй та/або паперовiй формi та використовується з метою здiйснення державного контролю за перевезеннями вантажiв транспортними засобами територiєю України. Держателем реєстру товарно-транспортних накладних є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi автомобiльного транспорту, який забезпечує його ведення та функцiонування";
"товарно-транспортна накладна - єдиний для всiх учасникiв транспортного процесу (крiм фiзичних осiб, якi здiйснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштiв та для власних потреб) документ, призначений для облiку товарно-матерiальних цiнностей на шляху їх перемiщення, розрахункiв за перевезення вантажу та облiку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матерiальних цiнностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського облiку, який складається у паперовiй та/або електроннiй формi та мiстить обов'язковi реквiзити, передбаченi цим Законом та правилами перевезень вантажiв автомобiльним транспортом";
термiн "рейдова перевiрка (перевiрка на дорозi)" викласти в такiй редакцiї:
"рейдова перевiрка (перевiрка на дорозi) - перевiрка транспортних засобiв автомобiльних перевiзникiв на всiх видах автомобiльних дорiг на маршрутi руху в будь-який час з урахуванням iнфраструктури (автовокзали, автостанцiї, автобуснi зупинки, мiсця посадки та висадки пасажирiв, стоянки таксi i транспортних засобiв, мiсця навантаження та розвантаження вантажних автомобiлiв, зони габаритно-вагового контролю, iншi об'єкти, що використовуються автомобiльними перевiзниками для забезпечення дiяльностi автомобiльного транспорту) щодо дотримання автомобiльними перевiзниками вимог законодавства про автомобiльний транспорт";
2) у статтi 6:
абзаци дванадцятий i тринадцятий частини сьомої викласти в такiй редакцiї:
"габаритно-ваговий контроль транспортних засобiв у зонах габаритно-вагового контролю, вимоги до облаштування та технiчного оснащення яких затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi автомобiльного транспорту;
стягнення, у тому числi в судовому порядку, плати за проїзд автомобiльними дорогами загального користування з транспортних засобiв та iнших самохiдних машин i механiзмiв, ваговi або габаритнi параметри яких перевищують нормативнi";
абзаци дев'ятий i десятий частини десятої викласти в такiй редакцiї:
"габаритно-ваговий контроль транспортних засобiв у зонах габаритно-вагового контролю;
стягнення, у тому числi в судовому порядку, плати за проїзд автомобiльними дорогами загального користування з транспортних засобiв та iнших самохiдних машин i механiзмiв, ваговi або габаритнi параметри яких перевищують нормативнi";
частини сiмнадцяту i вiсiмнадцяту пiсля слiв "рейдовi перевiрки" в усiх вiдмiнках доповнити словами "(перевiрки на дорозi)" у вiдповiдному вiдмiнку;
доповнити частинами дев'ятнадцятою - двадцять другою такого змiсту:
"Пiд час проведення рейдової перевiрки (перевiрки на дорозi) посадовi особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалiзацiю державної полiтики з питань безпеки на наземному транспортi, мають право:
використовувати спецiалiзованi автомобiлi;
використовувати спецiальне обладнання, призначене для перевiрки дотримання водiями норм режиму працi та вiдпочинку;
супроводжувати транспортний засiб, що має ознаки порушення нормативiв вагових або габаритних параметрiв, до найближчого мiсця зважування (на вiдстань не бiльше 50 кiлометрiв) для здiйснення габаритно-вагового контролю, а також забороняти подальший рух такого транспортного засобу у порядку, визначеному Кабiнетом Мiнiстрiв України;
здiйснювати габаритно-ваговий контроль транспортних засобiв;
використовувати стацiонарнi або пересувнi пункти габаритно-вагового контролю;
використовувати засоби фото- i вiдеофiксацiї процесу перевiрки, у тому числi в автоматичному режимi;
у разi виявлення порушень законодавства щодо габаритно-вагового контролю пiд час проведення рейдової перевiрки (перевiрки на дорозi) копiювати, сканувати документи, якi пред'являють водiї транспортних засобiв пiд час проведення такої перевiрки, та використовувати їх як доказ пiд час розгляду справ про порушення законодавства;
здiйснювати опитування водiя чи пасажирiв про обставини вчинення адмiнiстративного правопорушення, свiдками якого вони були або могли бути.
Автомобiльнi перевiзники, їх уповноваженi особи (водiї), автомобiльнi самозайнятi перевiзники, суб'єкти господарювання, якi надають автостанцiйнi послуги, мають право фiксувати процес проведення планової, позапланової або рейдової перевiрки (перевiрки на дорозi) засобами фото- i вiдеотехнiки, не перешкоджаючи проведенню таких перевiрок.
Порядок проведення рейдових перевiрок (перевiрок на дорозi) та порядок здiйснення габаритно-вагового контролю визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалiзацiю державної полiтики з питань безпеки на наземному транспортi, для виконання покладених на нього завдань та функцiй має право отримувати iнформацiю з державних електронних iнформацiйних ресурсiв, у тому числi з реєстру товарно-транспортних накладних";
3) статтю 48 пiсля частини другої доповнити двома новими частинами такого змiсту:
"При оформленнi товарно-транспортної накладної вантажовiдправник зазначає такi обов'язковi реквiзити:
дата i мiсце складання;
вантажовiдправник (повне найменування (прiзвище, iм'я, по батьковi), код платника податкiв згiдно з Єдиним державним реєстром пiдприємств та органiзацiй України або податковий номер, реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв чи серiя та номер паспорта (для фiзичних осiб, якi через свої релiгiйнi переконання вiдмовляються вiд прийняття реєстрацiйного номера облiкової картки платника податкiв та повiдомили про це вiдповiдний контролюючий орган i мають вiдмiтку в паспортi);
автомобiльний перевiзник (повне найменування (прiзвище, iм'я, по батьковi), код платника податкiв згiдно з Єдиним державним реєстром пiдприємств та органiзацiй України або податковий номер, реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв або серiю та номер паспорта (для фiзичних осiб, якi через свої релiгiйнi переконання вiдмовляються вiд прийняття реєстрацiйного номера облiкової картки платника податкiв та повiдомили про це вiдповiдний контролюючий орган i мають вiдмiтку у паспортi), прiзвище, iм'я, по батьковi водiя та номер його посвiдчення;
вантажоодержувач (повне найменування (прiзвище, iм'я, по батьковi), код платника податкiв згiдно з Єдиним державним реєстром пiдприємств та органiзацiй України або податковий номер, реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв чи серiя та номер паспорта (для фiзичних осiб, якi через свої релiгiйнi переконання вiдмовляються вiд прийняття реєстрацiйного номера облiкової картки платника податкiв та повiдомили про це вiдповiдний контролюючий орган i мають вiдмiтку в паспортi);
транспортний засiб (марка, модель, тип, реєстрацiйний номер автомобiля, причепа/напiвпричепа), його параметри iз зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числi з вантажем, та маси брутто;
пункти завантаження i розвантаження.
Порядок ведення та надання iнформацiї з реєстру товарно-транспортних накладних визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України".
У зв'язку з цим частини третю i четверту вважати вiдповiдно частинами п'ятою i шостою;
4) доповнити статтею 511 такого змiсту:
"Стаття 511. Права та обов'язки вантажовiдправника та вантажоодержувача
Вантажовiдправник має право на:
передачу вантажу перевiзнику для перевезення;
вiдшкодування збиткiв, що виникли внаслiдок втрати чи пошкодження вантажу.
Вантажовiдправник зобов'язаний:
вносити до товарно-транспортної накладної або iншого визначеного законодавством документа на вантаж вiдомостi про масу або габарити вантажу, а також повне найменування вантажоодержувача та автомобiльного перевiзника (прiзвище, iм'я, по батьковi), код платника податкiв згiдно з Єдиним державним реєстром пiдприємств та органiзацiй України або податковий номер, реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв чи серiю та номер паспорта (для фiзичних осiб, якi через свої релiгiйнi переконання вiдмовляються вiд прийняття реєстрацiйного номера облiкової картки платника податкiв та повiдомили про це вiдповiдний контролюючий орган i мають вiдмiтку в паспортi або вiдмiтку у вiдповiдному полi в ID-картцi), прiзвище, iм'я, по батьковi, номер посвiдчення водiя, а також iншi вiдомостi, визначенi законодавством;
надавати перевiзнику необхiднi документи на вантаж, що мiстять достовiрну iнформацiю;
здiйснювати в установленому порядку страхування вiдповiдальностi на випадок настання негативних наслiдкiв пiд час перевезення вантажiв;
вiдшкодовувати витрати та збитки, заподiянi внаслiдок порушення ним законодавства з питань перевезення вантажiв.
Вантажоодержувач має право на своєчасне одержання вантажiв разом iз документами на них.
Вантажоодержувач зобов'язаний:
своєчасно прийняти вантаж, що надiйшов на його адресу, та документи на нього;
надати вантажовiдправнику iнформацiю про своє повне найменування (прiзвище, iм'я, по батьковi), код платника податкiв згiдно з Єдиним державним реєстром пiдприємств та органiзацiй України або податковий номер, реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв чи серiю та номер паспорта (для фiзичних осiб, якi через свої релiгiйнi переконання вiдмовляються вiд прийняття реєстрацiйного номера облiкової картки платника податкiв та повiдомили про це вiдповiдний контролюючий орган i мають вiдмiтку в паспортi або вiдмiтку у вiдповiдному полi в ID-картцi)";
5) в абзацi четвертому частини третьої та абзацi третьому частини п'ятої статтi 53 слово "семи" замiнити словом "п'яти";
6) у статтi 60:
у частинi першiй:
абзаци третiй, шостий, чотирнадцятий - шiстнадцятий викласти в такiй редакцiї:
"перевезення пасажирiв та вантажiв за вiдсутностi на момент проведення перевiрки документiв, визначених статтями 39 i 48 цього Закону, - штраф у розмiрi однiєї тисячi неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян";
"виконання резидентами та/або нерезидентами України мiжнародних перевезень пасажирiв чи вантажiв без документiв, визначених статтею 53 цього Закону, - штраф у розмiрi двох тисяч неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян";
"перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм вiд 5 вiдсоткiв до 10 вiдсоткiв включно при перевезеннi неподiльного вантажу без вiдповiдного дозволу або подiльного вантажу - штраф у розмiрi п'ятисот неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян;
перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 вiдсоткiв, але не бiльше 20 вiдсоткiв при перевезеннi неподiльного вантажу без вiдповiдного дозволу або подiльного вантажу - штраф у розмiрi однiєї тисячi неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян;
перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 вiдсоткiв, але не бiльше 30 вiдсоткiв при перевезеннi неподiльного вантажу без вiдповiдного дозволу або подiльного вантажу - штраф у розмiрi двох тисяч неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян";
доповнити абзацом сiмнадцятим такого змiсту:
"перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 вiдсоткiв при перевезеннi неподiльного вантажу без вiдповiдного дозволу або подiльного вантажу - штраф у розмiрi трьох тисяч неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян";
частину другу викласти в такiй редакцiї:
"Порушення законодавства про автомобiльний транспорт, передбаченi абзацами чотирнадцятим - сiмнадцятим частини першої цiєї статтi, можуть зафiксуватися у автоматичному режимi в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України. Порядок оформлення уповноваженими посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалiзацiю державної полiтики з питань безпеки на наземному транспортi, матерiалiв про адмiнiстративнi правопорушення у сферi безпеки на автомобiльному транспортi визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi автомобiльного транспорту";
у частинi третiй слова "якщо скарга на постанову щодо накладання адмiнiстративного стягнення залишилися без задоволення" виключити;
частину п'яту доповнити другим реченням такого змiсту: "Постанова про застосування адмiнiстративно-господарських штрафiв є виконавчим документом";
частину шосту викласти в такiй редакцiї:
"Адмiнiстративно-господарськi штрафи стягуються вiдповiдно до закону центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалiзацiю державної полiтики у сферi органiзацiї примусового виконання рiшень судiв та iнших органiв (посадових осiб), i зараховуються до загального фонду Державного бюджету України, крiм 50 вiдсоткiв адмiнiстративно-господарських штрафiв, передбачених абзацами чотирнадцятим - сiмнадцятим частини першої статтi 60 цього Закону, та плати за проїзд автомобiльними дорогами транспортних засобiв та iнших самохiдних машин i механiзмiв, ваговi або габаритнi параметри яких перевищують нормативнi, пiд час здiйснення габаритно-вагового контролю, що зараховуються до державного дорожнього фонду, створеного у складi спецiального фонду Державного бюджету України";
частину восьму пiсля слова "Порядок" доповнити словами "розгляду справи про порушення";
2. Частину другу статтi 2 Закону України "Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2007 р., N 29, ст. 389 iз наступними змiнами) пiсля слiв "державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукцiї" доповнити словами "державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання, що провадять дiяльнiсть у сферi автомобiльного транспорту, пiд час рейдових перевiрок (перевiрок на дорозi), що проводяться з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про автомобiльний транспорт".
II. Прикiнцевi та перехiднi положення
1. Цей Закон набирає чинностi через три мiсяцi з дня його опублiкування, крiм пункту 2 цього роздiлу, який набирає чинностi з дня його опублiкування.
2. Кабiнету Мiнiстрiв України протягом трьох мiсяцiв з дня опублiкування цього Закону:
прийняти нормативно-правовi акти, необхiднi для реалiзацiї цього Закону;
привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити перегляд та приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.
3. Кабiнету Мiнiстрiв України у 2022 роцi поiнформувати Верховну Раду України про стан виконання цього Закону.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
3 червня 2021 року
N 1534-IX