ПРАВЛIННЯ НАЦIОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
РIШЕННЯ
вiд 26 жовтня 2023 року | N 382-рш |
---|
Про розмiр облiкової ставки Нацiонального банку
України
Вiдповiдно до статей 6, 15, 25, 27, 56 Закону України "Про Нацiональний банк України", Положення про процентну полiтику Нацiонального банку України, затвердженого постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 21 квiтня 2016 року N 277 (у редакцiї постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 26 серпня 2021 року N 90), Правлiння Нацiонального банку України вирiшило:
1. Установити з 27 жовтня 2023 року облiкову ставку в розмiрi 16,0 % рiчних.
2. Схвалити текст пресрелiзу з обґрунтуванням розмiру облiкової ставки (додається).
3. Департаменту комунiкацiй (Юлiя Євтушенко) органiзувати проведення комунiкацiйних заходiв щодо розмiру облiкової ставки. Зокрема, в день ухвалення Правлiнням Нацiонального банку України рiшення щодо облiкової ставки забезпечити:
проведення пресбрифiнгу Правлiння Нацiонального банку України з питань монетарної полiтики (далi - пресбрифiнг) з онлайн-трансляцiєю на ютуб-каналi Нацiонального банку України;
оприлюднення на сторiнках офiцiйного Iнтернет-представництва Нацiонального банку України пресрелiзу про рiшення щодо облiкової ставки;
оприлюднення текстової версiї виступу Голови Нацiонального банку України на пресбрифiнгу пiсля його завершення.
4. Визнати таким, що втратило чиннiсть iз 27 жовтня 2023 року, рiшення Правлiння Нацiонального банку України вiд 14 вересня 2023 року N 323-рш "Про розмiр облiкової ставки Нацiонального банку України".
5. Контроль за виконанням цього рiшення покласти на заступника Голови Нацiонального банку України Сергiя Нiколайчука.
6. Рiшення набирає чинностi з дня його прийняття.
Голова | Андрiй ПИШНИЙ |
Додаток до рiшення Правлiння Нацiонального банку України |
Нацiональний банк України встановив облiкову ставку на рiвнi 16 % та водночас залишив незмiнними процентнi ставки за своїми операцiями з банками
Правлiння Нацiонального банку України ухвалило рiшення з 27 жовтня 2023 року встановити облiкову ставку на рiвнi 16 %, зрiвнявши її зi ставкою за депозитними сертифiкатами (ДС) овернайт. У такий спосiб Нацiональний банк України (далi - Нацiональний банк) модернiзує свiй операцiйний дизайн монетарної полiтики за системою "нижньої межi".
Ставки за iншими операцiями Нацiонального банку з банками встановленi таким чином: ставка за тримiсячними ДС дорiвнюватиме "облiковiй ставцi + 4 в. п." (20 %), а за кредитами рефiнансування - "облiковiй ставцi + 6 в. п." (22 %). Отже, фактично рiвнi ставок за операцiями Нацiонального банку з банками залишаться незмiнними.
Модернiзацiя операцiйного дизайну монетарної полiтики посилить сигнальну роль облiкової ставки в умовах структурного профiциту лiквiдностi. Такi змiни, зокрема, дадуть змогу Нацiональному банку утримувати короткостроковi гривневi мiжбанкiвськi ставки близькими до облiкової ставки. У результатi зросте спроможнiсть Нацiонального банку впливати на очiкування економiчних агентiв та мотиви їхньої економiчної поведiнки.
Утримання незмiнними ставок за операцiями Нацiонального банку з банками наразi узгоджується з необхiднiстю збереження привабливостi гривневих iнструментiв, що важливо для забезпечення помiрної iнфляцiї та курсової стiйкостi на прогнозному горизонтi.
Упродовж останнiх мiсяцiв iнфляцiя стрiмко знижувалася, передусiм завдяки високим врожаям сiльськогосподарських культур.
У вереснi iнфляцiя знизилася до 7,1 % у рiчному вимiрi. Таку цiнову динамiку зумовлювала насамперед значна пропозицiя сiльськогосподарської продукцiї нового врожаю, зокрема овочiв та фруктiв, цукрових бурякiв, зернових та олiйних культур. Мораторiй на пiдвищення низки житлово-комунальних тарифiв надалi обмежував зростання адмiнiстративно-регульованих цiн. Стiйка ситуацiя на валютному ринку стримувала подорожчання товарiв, що мають значну iмпортну складову (побутова технiка, електронiка тощо). У результатi базова iнфляцiя у вереснi теж помiтно сповiльнилася - до 8,4 % у рiчному вимiрi. За оцiнками Нацiонального банку, сповiльнення iнфляцiї тривало i в жовтнi, цьому, зокрема, посприяло збереження курсової стiйкостi на тлi успiшного переходу до керованої гнучкостi курсу.
Водночас зберiгався тиск на iнфляцiю з боку iнших фундаментальних чинникiв. Поступове вiдновлення економiки супроводжується пожвавленням попиту на споживчi товари i послуги, а дефiцит квалiфiкованих працiвникiв, зокрема внаслiдок мiграцiї, спонукає пiдприємства до пiдвищення зарплат вiдносно високими темпами. Крiм того, тиск на витрати бiзнесу залишається значним, що пов'язано з наслiдками вiйни - руйнуваннями, ускладненою логiстикою, подорожчанням електроенергiї для непобутових споживачiв тощо.
Iнфляцiя залишатиметься на однознаковому рiвнi, хоч i тимчасово прискориться наступного року.
Нацiональний банк полiпшив прогноз iнфляцiї на кiнець 2023 року з 10,6 % до 5,8 %. Основний чинник цього перегляду - вплив високих врожаїв на динамiку продовольчих цiн. Водночас Нацiональний банк пiдвищив прогноз iнфляцiї на 2024 рiк - з 8,5 % до 9,8 %. Пришвидшення зростання цiн у наступному роцi зумовлюватиметься низькою цьогорiчною базою порiвняння для вартостi продовольчих товарiв, тривалiшим збереженням тиску на витрати бiзнесу через перегляд припущення щодо безпекових ризикiв, збiльшенням зарплат та прискоренням зростання адмiнiстративно-регульованих цiн.
Надалi iнфляцiя сповiльниться до 6 % у 2025 роцi. Цьому передусiм сприятиме очiкуване зниження безпекових ризикiв, що припускається прогнозом Нацiонального банку. Вiдновлення оптимальної логiстики та виробництва в пiслявоєнний перiод дасть змогу нарощувати пропозицiю товарiв та обмежуватиме цiновий тиск. Вагомий вплив на цiнову динамiку матиме й очiкуване зниження свiтових цiн на енергоносiї.
Економiчне зростання вiдновиться за пiдсумками 2023 року i триватиме надалi.
Нацiональний банк полiпшив прогноз зростання реального ВВП iз 2,9 % до 4,9 % у 2023 роцi. Стрiмкiше економiчне вiдновлення спричинене низкою чинникiв. Серед них - вища адаптивнiсть бiзнесу та населення до воєнних умов, лiпшi, нiж у попередньому прогнозi, оцiнки врожаїв, розширення альтернативних шляхiв експортних постачань, а також суттєвiшi обсяги бюджетних видаткiв.
У 2024 роцi економiка зросте на 3,6 %, попри збереження високих безпекових ризикiв. Економiчному зростанню сприятиме подальша розбудова альтернативних шляхiв постачань та збереження м'якої фiскальної полiтики, що пiдтримуватиме споживчий попит. Натомiсть усе ще ускладнена логiстика та обмеженi вiйною iнвестицiї гальмуватимуть економiку.
Нацiональний банк прогнозує пришвидшення зростання реального ВВП у 2025 роцi до 6 %. Цьому сприятиме насамперед очiкуване зниження безпекових ризикiв. Воно супроводжуватиметься поступовим поверненням мiгрантiв iз-за кордону, полiпшенням споживчих та iнвестицiйних настроїв, налагодженням оптимальної логiстики та виробництва, вiдбудовою пошкодженої iнфраструктури.
Завдяки офiцiйному фiнансуванню Нацiональний банк зможе пiдтримувати достатнiй рiвень мiжнародних резервiв та, вiдповiдно, стiйкiсть валютного ринку.
Передбачається, що загальний обсяг фiнансової пiдтримки у формi кредитiв i грантiв цьогорiч сягне близько 45 млрд дол. США. Цi надходження залишаються основним джерелом покриття високого дефiциту державного бюджету, що цього року розшириться до майже 29 % ВВП. Завдяки мiжнароднiй допомозi Україна також має змогу фiнансувати значний дефiцит поточного рахунку, а Нацiональний банк - пiдтримувати високий рiвень мiжнародних резервiв та балансувати валютний ринок.
Потреби України в зовнiшньому фiнансуваннi в наступнi роки залишатимуться значними, попри поступову мобiлiзацiю внутрiшнiх фiнансових ресурсiв та фiскальну консолiдацiю. Важливим припущенням прогнозу залишається достатнiсть та ритмiчнiсть надходження такої допомоги. Необхiдною умовою для цього є виконання Україною взятих на себе зобов'язань перед мiжнародними партнерами. Це дасть змогу профiнансувати критичнi видатки бюджету та надалi уникати його емiсiйного фiнансування. Зi свого боку Нацiональний банк зможе пiдтримувати резерви на рiвнi вище 40 млрд дол. США, попри значнi iнтервенцiї для збереження стiйкостi валютного ринку, у тому числi на тлi подальших заходiв iз валютної лiбералiзацiї.
Ключовим ризиком прогнозу залишається тривалiший термiн, а також непередбачуванi характер та iнтенсивнiсть повномасштабної вiйни.
Вiйна триває. Нацiональний банк переглянув основне припущення щодо високих безпекових ризикiв. Оновлений прогноз передбачає їх збереження щонайменше до кiнця 2024 року. Це припущення узгоджується з переважною бiльшiстю експертних прогнозiв та результатами опитувань. Також воно вiдповiдає припущенням, закладеним у проєкт бюджету на 2024 рiк, що передбачає збереження значних видаткiв на пiдтримання обороноздатностi впродовж року.
Високий рiвень невизначеностi щодо тривалостi повномасштабної вiйни зберiгається. Швидша перемога України посприяє стрiмкiшому економiчному зростанню та нiвелює значну кiлькiсть iнфляцiйних ризикiв, пов'язаних iз вiйною. Натомiсть тривалiше, нiж очiкується зараз, збереження безпекових ризикiв може призвести до додаткових втрат потенцiалу української економiки та сильнiшого iнфляцiйного тиску на прогнозному горизонтi.
Актуальними залишаються також такi ризики:
зниження обсягiв чи втрата ритмiчностi надходження мiжнародної допомоги;
виникнення додаткових бюджетних потреб (для пiдтримання обороноздатностi, лiквiдацiї наслiдкiв терактiв тощо) i значних квазiфiскальних дефiцитiв, зокрема в енергетичнiй сферi;
суттєвi пошкодження портової та енергетичної iнфраструктури, якi обмежуватимуть експорт;
негативнi мiграцiйнi тенденцiї.
Натомiсть значному пришвидшенню економiчного вiдновлення може посприяти реалiзацiя масштабних проєктiв вiдбудови України. Крiм того, зростання економiки в найближчiй перспективi може виявитися швидшим, нiж очiкується, у разi суттєвiшого нарощування потужностi морських шляхiв експорту.
Ураховуючи баланс ризикiв i потребу подальшого пiдтримання високої привабливостi гривневих активiв, зокрема на етапi адаптацiї учасникiв валютного ринку до керованої гнучкостi курсу, Правлiння Нацiонального банку вирiшило залишити незмiнними процентнi ставки за операцiями Нацiонального банку з банками.
Попереднi кроки з пом'якшення процентної полiтики привели до очiкуваного зниження ставок за гривневими iнструментами. Водночас поточнi ставки за ОВДП i депозитами в нацiональнiй валютi забезпечують достатнiй захист вiд iнфляцiйного знецiнення. З iншого боку, потенцiал пом'якшення процентної полiтики є наразi обмеженим, ураховуючи необхiднiсть утримання реальних процентних ставок за гривневими iнструментами в додатнiй площинi.
Додатково для стимулювання подальшого полiпшення строкової структури банкiвських депозитiв Нацiональний банк вирiшив скоригувати параметри вкладень банкiв у тримiсячнi депозитнi сертифiкати. Зокрема, з грудня 2023 року базою для розрахунку лiмiту вкладень банкiв у тримiсячнi ДС буде виключно прирiст строкових гривневих депозитiв фiзичних осiб на термiн понад три мiсяцi. Це стимулюватиме банки до активної роботи з вкладниками в напрямi нарощування строкових депозитiв.
Крiм того, з 03 листопада Нацiональний банк залишить доступ до придбання тримiсячних ДС тiльки тим банкам, якi не мають заборгованостi за довгостроковими кредитами рефiнансування.
Також Нацiональний банк вирiшив знизити частоту проведення тендерiв iз розмiщення тримiсячних ДС зi щотижневої до одного разу на два тижнi. Наступний тендер вiдбудеться 03 листопада.
Подальше пом'якшення процентної полiтики враховуватиме необхiднiсть пiдтримання привабливостi гривневих активiв.
За умови вiдсутностi ознак погiршення балансу ризикiв, а також успiшної адаптацiї учасникiв ринку до нового валютного режиму Нацiональний банк бачить можливiсть додаткового зниження облiкової ставки на найближчому засiданнi. Водночас очiкувана траєкторiя iнфляцiї та плани щодо подальших крокiв з валютної лiбералiзацiї обмежують простiр для пом'якшення процентної полiтики в наступному роцi. Повернення до циклу зниження облiкової ставки в 2024 роцi стане можливим лише в разi суттєвого зниження ризикiв для курсової стiйкостi та iнфляцiйної динамiки.
Довiдково
Операцiйний дизайн за системою "нижньої межi" передбачає, що ключова ставка центрального банку визначає процентну ставку за операцiями з вилучення лiквiдностi на термiн овернайт. Це i є "нижньою межею" коридору ставок, за якими центральний банк проводить свої операцiї з регулювання лiквiдностi. Вiдповiдно процентнi ставки на мiжбанкiвському кредитному ринку перебувають або на рiвнi, або є близькими до ключової ставки.
Зазвичай центральнi банки використовують систему "нижньої межi" в умовах суттєвого профiциту лiквiдностi в банкiвськiй системi. Унаслiдок масштабних обсягiв програм кiлькiсного пом'якшення пiсля глобальної фiнансової кризи центробанки багатьох країн свiту проводять свою монетарну полiтику в умовах значного профiциту лiквiдностi. Це суттєво збiльшило використання операцiйного дизайну на основi системи "нижньої межi".
Стратегiєю пом'якшення валютних обмежень, переходу до бiльшої гнучкостi курсу та повернення до iнфляцiйного таргетування визначено, що Нацiональний банк вiдновить проведення за облiковою ставкою основного обсягу операцiй з регулювання лiквiдностi банкiвської системи. З початку повномасштабного вторгнення рф основний обсяг операцiй з регулювання лiквiдностi здiйснюється саме за операцiями з ДС овернайт.
Модернiзацiя операцiйного дизайну на основi системи "нижньої межi" в умовах профiциту лiквiдностi забезпечить наближення рiвня короткострокових мiжбанкiвських ставок до облiкової ставки, що посилить її статус як iндикатора вартостi грошей. Це спростить для учасникiв ринку розумiння стану монетарних умов та напряму змiн у монетарнiй полiтицi. У результатi це посилить спроможнiсть Нацiонального банку впливати на стан грошово-кредитного ринку. А отже, - i на вартiсть середньо- та довгострокових фiнансових ресурсiв, очiкування економiчних агентiв та мотиви їхньої економiчної поведiнки, а також на динамiку макроекономiчних показникiв. Крiм того, це пiдвищить ефективнiсть процесу ухвалення рiшень з монетарної полiтики та їх донесення до громадськостi.
Операцiйний дизайн за системи "нижньої межi" також залишає можливостi для використання додаткових елементiв, як, наприклад, лiмiтованi тримiсячнi депозитнi сертифiкати Нацiонального банку. Додатковi лiмiтованi операцiї дають змогу центральним банкам ефективнiше досягати одночасно кiлькох завдань. Так, тримiсячнi ДС Нацiонального банку стимулюють банки зберiгати на достатньому рiвнi ставки за гривневими депозитами для населення, що важливо для забезпечення курсової стiйкостi та помiрної iнфляцiї в середньостроковiй перспективi.
Нагадаємо, що за попереднього операцiйного дизайну за системою "коридору" ставка за ДС овернайт дорiвнювала "облiковiй ставцi - 4 в. п." (16 %), ставка за тримiсячними ДС - "облiковiй ставцi" (20 %), а за кредитами рефiнансування - "облiковiй ставцi + 2 в. п." (22 %). Отже, наразi фактичний рiвень ставок за операцiями Нацiонального банку з банками залишиться незмiнним.
У майбутньому Нацiональний банк може розглянути питання повернення до системи симетричного коридору процентних ставок за iнструментами постiйного доступу навколо облiкової ставки та доцiльностi розмiщення двотижневих депозитних сертифiкатiв за облiковою ставкою. Водночас наразi такi кроки не плануються.