ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до деяких законiв України щодо врегулювання окремих питань використання термiнологiї у сферi енергетики
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести змiни до таких законiв України:
1. У Законi України "Про альтернативнi види палива" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2000 р., N 12, ст. 94 iз наступними змiнами):
1) у статтi 1:
частину першу доповнити з урахуванням алфавiтного порядку термiнами такого змiсту:
"доказ сталостi бiометану (Proof of Sustainability) - товаросупровiдний документ вiдповiдно до мiжнародної схеми сертифiкацiї, сформований сертифiкованим за мiжнародною схемою сертифiкацiї виробником бiометану, що мiстить iнформацiю про кiлькiсть сталого бiометану, який вироблено виробником бiометану за певний перiод";
"мiжнародна схема сертифiкацiї - визнана Європейською Комiсiєю система пiдтвердження вiдповiдностi бiометану критерiям сталостi, у тому числi добровiльна";
"сертифiкат вiдповiдностi критерiям сталостi бiометану - документ з додатками, який видається за мiжнародною схемою сертифiкацiї незалежним аудитором та пiдтверджує результати проведення незалежного аудиту об'єкта виробництва бiометану";
частину третю викласти в такiй редакцiї:
"Термiн "пальне" вживається в цьому Законi у значеннi, наведеному в Податковому кодексi України. Термiни "мiсце виробництва пального", "мiсце оптової торгiвлi пальним", "мiсце роздрiбної торгiвлi пальним" вживаються в цьому Законi у значеннях, наведених у Законi України "Про державне регулювання виробництва i обiгу спирту етилового, спиртових дистилятiв, бiоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробiв, тютюнової сировини, рiдин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального". Термiни "випробувальна лабораторiя", "випробування" вживаються в цьому Законi у значеннях, наведених у Законi України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi";
2) у статтi 84 слова "виробництва та реалiзацiї" змiнити словами "виробництва та постачання";
3) у частинах сьомiй i восьмiй статтi 14 слово "постанова" замiнити словом "протокол".
2. Закон України "Про нафту i газ" (Вiдомостi Верховної Ради України), 2001 р., N 50, ст. 262 iз наступними змiнами) доповнити статтею 421 такого змiсту:
"Стаття 421. Спрощена тимчасова консервацiя магiстральних трубопроводiв транспортування газу в умовах обмеженого транзиту природного газу
Спрощена тимчасова консервацiя магiстральних трубопроводiв транспортування газу - це особливий режим експлуатацiї магiстральних трубопроводiв транспортування газу, що передбачає здiйснення оператором газотранспортної системи органiзацiйно-технiчних заходiв з тимчасового вiдключення технологiчних трубопроводiв та iнженерних мереж магiстрального трубопроводу транспортування газу з метою оптимiзацiї витрат на його утримання у безпечному станi iз збереженням вiдповiдного магiстрального трубопроводу транспортування газу, що не залучається до транспортування природного газу на строк до прийняття рiшення про виведення такого магiстрального трубопроводу iз спрощеної консервацiї (розконсервацiї).
Спрощена тимчасова консервацiя пiдземних сховищ газу - це особливий режим експлуатацiї пiдземних сховищ газу, що передбачає здiйснення оператором пiдземних сховищ газу органiзацiйно-технiчних заходiв з тимчасового вiдключення технологiчних складових пiдземних сховищ газу, силових агрегатiв та iнженерних мереж магiстрального трубопроводу транспортування газу з метою оптимiзацiї витрат на його утримання у безпечному станi iз збереженням вiдповiдного пiдземного сховища газу та магiстрального трубопроводу транспортування газу, що не залучається до транспортування та зберiгання природного газу на строк до прийняття рiшення про виведення iз спрощеної консервацiї (розконсервацiї)".
3. У Законi України "Про альтернативнi джерела енергiї" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2003 р., N 24, ст. 155 iз наступними змiнами):
1) у частинi двадцять третiй статтi 91 слова i цифри "для електроенергiї, виробленої з енергiї вiтру вiтроелектростанцiями, якi складаються з вiтроустановок одиничною встановленою потужнiстю вiд 2000 кВт та бiльше" замiнити словами i цифрами "для електроенергiї, виробленої з енергiї вiтру вiтроелектростанцiями, якi складаються з вiтроустановок одиничною встановленою потужнiстю бiльше 2000 кВт";
2) у статтi 96:
у назвi та частинi першiй слова "з альтернативних джерел енергiї" виключити;
у частинi третiй:
в абзацi першому слова "з альтернативних джерел енергiї" виключити;
в абзацi п'ятому слова "iнших непобутових споживачiв, призначених для виробництва електричної енергiї" замiнити словами "непобутових споживачiв, призначених для виробництва електричної енергiї з iнших джерел енергiї";
в абзацi першому частини четвертої слова "з альтернативних джерел енергiї" виключити.
4. У Законi України "Про ринок природного газу" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2015 р., N 27, ст. 234 iз наступними змiнами):
1) у частинi першiй статтi 1:
доповнити пунктом 54 такого змiсту:
"54) газовикористовуючi установки та обладнання - установки та обладнання, в яких газ використовується як паливо, зокрема для вироблення теплової та електричної енергiї, опалення, приготування їжi, гарячого водопостачання та для технологiчних потреб";
пункт 72 викласти в такiй редакцiї:
"72) державний енергетичний нагляд (контроль) на ринку природного газу - дiяльнiсть з нагляду (контролю) за дотриманням вимог нормативно-правових актiв з питань технiчної експлуатацiї i технiчного стану об'єктiв газової iнфраструктури (крiм газовидобувних пiдприємств та газосховищ), систем газопостачання зрiджених (скраплених) вуглеводневих газiв, а також внутрiшньобудинкових систем газопостачання, газових мереж зовнiшнього та внутрiшнього газопостачання, газовикористовуючих установок та обладнання, димоходiв, димових i вентиляцiйних каналiв та систем об'єктiв споживачiв, у яких встановлено газовикористовуючi установки та обладнання";
2) статтю 8 доповнити частиною третьою такого змiсту:
"3. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзацiю державної полiтики в нафтогазовому комплексi, забезпечує нормативно-правове регулювання щодо:
1) технiчної експлуатацiї систем газопостачання;
2) технiчної експлуатацiї систем газопостачання зрiдженого газу (LNG);
3) технiчної експлуатацiї систем газопостачання скрапленого газу (LPG);
4) здiйснення нагляду (контролю) за забезпеченням належного технiчного стану об'єктiв газової iнфраструктури (крiм газовидобувних пiдприємств та газосховищ);
5) органiзацiї пiдготовки i проведення навчання з питань технiчної експлуатацiї систем газопостачання у спецiалiзованих навчальних, навчально-тренувальних та галузевих координацiйних центрах.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзацiю державної полiтики в нафтогазовому комплексi, встановлює вимоги до суб'єктiв господарювання, якi виконують (мають намiр виконувати) роботи з технiчного обслуговування (перевiрку та прочищення) димоходiв, димових i вентиляцiйних каналiв та систем об'єктiв споживачiв, у яких встановлено газовикористовуючi установки та обладнання (у тому числi житлових i громадських будинкiв, комунально-побутових об'єктiв), а також правила передачi iнформацiї та здiйснення монiторингу виконання таких робiт. Дотримання визначених цим абзацом вимог пiдтверджується висновком вiдповiдностi, що видається центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi державного нагляду (контролю) на ринку природного газу";
3) у статтi 81:
частини третю i четверту викласти в такiй редакцiї:
"3. Центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi державного нагляду (контролю) на ринку природного газу, бере участь у проведеннi технiчного розслiдування обставин та причин виникнення аварiй, пов'язаних з використанням природного газу в побутi.
4. Предметом державного енергетичного нагляду (контролю) на ринку природного газу є господарська дiяльнiсть суб'єктiв ринку природного газу та iнших осiб у частинi дотримання вимог нормативно-правових актiв з питань технiчної експлуатацiї i технiчного стану об'єктiв газової iнфраструктури (крiм газовидобувних пiдприємств та газосховищ), систем газопостачання зрiджених (скраплених) вуглеводневих газiв, а також внутрiшньобудинкових систем газопостачання, газових мереж зовнiшнього та внутрiшнього газопостачання, газовикористовуючих установок та обладнання, димоходiв, димових i вентиляцiйних каналiв та систем об'єктiв споживачiв, у яких встановлено газовикористовуючi установки та обладнання";
доповнити частинами шостою i сьомою такого змiсту:
"6. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi державного нагляду (контролю) на ринку природного газу, та його посадових осiб, права, обов'язки та вiдповiдальнiсть суб'єктiв господарювання пiд час здiйснення державного нагляду (контролю) на ринку природного газу визначаються цим Законом та Законом України "Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi".
7. На центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi державного нагляду (контролю) на ринку природного газу, покладається здiйснення державного енергетичного нагляду за дотриманням вимог нормативно-правових актiв з питань технiчної експлуатацiї i технiчного стану об'єктiв газової iнфраструктури (крiм газовидобувних пiдприємств та газосховищ), систем газопостачання зрiджених (скраплених) вуглеводневих газiв, а також внутрiшньобудинкових систем газопостачання, газових мереж зовнiшнього та внутрiшнього газопостачання, газовикористовуючих установок та обладнання, димоходiв, димових i вентиляцiйних каналiв та систем об'єктiв споживачiв, у яких встановлено газовикористовуючi установки та обладнання".
5. У Законi України "Про ринок електричної енергiї" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2017 р., N 27 - 28, ст. 312 iз наступними змiнами):
1) у частинi першiй статтi 1:
пункт 33 викласти в такiй редакцiї:
"33) управлiння попитом - всеохоплюючий або iнтегрований пiдхiд, спрямований на здiйснення впливу на обсяг та графiк споживання електричної енергiї з метою зменшення споживання первинної енергiї та максимальних (пiкових) навантажень, при цьому перевага надається залученню iнвестицiй, спрямованих на пiдвищення енергоефективностi, iншi заходи, зокрема укладення контрактiв на переривчасте постачання, та засоби регулювання навантаження, порiвняно з iнвестицiями у разi збiльшення генеруючих потужностей, якщо перший iз зазначених заходiв є бiльш ефективним та економiчно доцiльним варiантом, враховуючи позитивний вплив на навколишнє природне середовище в результатi скорочення споживання енергiї та аспекти, пов'язанi з безпекою постачання, i пов'язанi з ними витрати на розподiл, а також процес впливу на обсяги або моделi (технологiчнi, органiзацiйнi, економiчнi) споживання електричної енергiї кiнцевими споживачами";
доповнити пунктами 106 - 109 такого змiсту:
"106) реагування на попит - змiни у споживаннi електричної енергiї (електричного навантаження) кiнцевими споживачами порiвняно з їхнiми звичайними або поточними моделями споживання у вiдповiдь на ринковi сигнали, у тому числi на змiннi у часi цiни на електричну енергiю або заохочувальнi виплати, або на прийняття заявки кiнцевого споживача на продаж зменшення або збiльшення попиту за цiною на органiзованому ринку окремо чи через агрегацiю, а також змiни, що виникають у результатi управлiння попитом на електричну енергiю у вiдповiдь на змiни умов постачання електричної енергiї;
107) користувач мiкромережi - фiзична особа, у тому числi фiзична особа - пiдприємець, та/або юридична особа, яка вiдпускає (постачає) електричну енергiю або отримує електричну енергiю через мiкромережу;
108) мiкромережа - група взаємозв'язаних навантажень i розподiленої генерацiї iз визначеними електричними межами, що утворюють локальну електроенергетичну систему на рiвнi системи розподiлу електричної енергiї, яка дiє як єдиний керований об'єкт i здатна працювати паралельно з ОЕС України (паралельний режим мiкромережi) або в острiвному режимi мiкромережi;
109) острiвний режим мiкромережi - режим роботи, за якого мiкромережа працює iзольовано в результатi вiд'єднання або непiдключення до ОЕС України";
2) роздiл XVII "Прикiнцевi та перехiднi положення" доповнити пунктом 114 такого змiсту:
"114. Зупинити на 2024 рiк дiю частин першої - п'ятої статтi 43 цього Закону.
Установити, що тимчасово, на час воєнного стану в Українi, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, кошти, отриманi оператором системи передачi вiд розподiлу пропускної спроможностi мiждержавного перетину, крiм коштiв, передбачених абзацом п'ятим цього пункту, у перiод з 1 сiчня 2024 року по 31 грудня 2024 року використовуються на такi цiлi:
50 вiдсоткiв - на погашення заборгованостi оператора системи передачi, що сформувалася на балансуючому ринку, iз забезпеченням оплати кожному постачальнику послуг з балансування та кожнiй сторонi, вiдповiдальнiй за баланс, пропорцiйно до заборгованостi, що iснує перед ними;
50 вiдсоткiв - на погашення заборгованостi оператора системи передачi перед гарантованим покупцем за наданi послуги iз забезпечення збiльшення частки виробництва електричної енергiї з альтернативних джерел енергiї та перед постачальниками унiверсальних послуг за наданi послуги iз забезпечення збiльшення частки виробництва електричної енергiї з альтернативних джерел енергiї пропорцiйно до заборгованостi, що iснує перед ними на день такого погашення. Гарантований покупець зобов'язаний перерахувати кошти, отриманi вiдповiдно до цього абзацу, на оплату електричної енергiї, виробленої на об'єктах електроенергетики, що використовують альтернативнi джерела енергiї (а з використанням гiдроенергiї - виробленої лише мiкро-, мiнi- та малими гiдроелектростанцiями), за встановленим "зеленим" тарифом або за аукцiонною цiною. Постачальники унiверсальних послуг зобов'язанi перерахувати кошти, отриманi вiдповiдно до цього абзацу, на оплату електричної енергiї, виробленої генеруючими установками приватних домогосподарств з альтернативних джерел енергiї.
Розподiл доходiв вiд управлiння обмеженнями, у тому числi в разi вiдсутностi спiльної скоординованої процедури розподiлу пропускної спроможностi, узгоджується оператором системи передачi iз заiнтересованими операторами енергосистем сумiжних держав та погоджується Регулятором. Сума доходу вiд управлiння обмеженнями, у тому числi в разi вiдсутностi спiльної скоординованої процедури розподiлу пропускної спроможностi, що може бути розподiлена на користь оператора системи передачi сумiжної держави, не може перевищувати 50 вiдсоткiв коштiв, отриманих оператором системи передачi вiд розподiлу пропускної спроможностi вiдповiдних напрямiв мiждержавного перетину сумiжної держави".
6. У Законi України "Про енергетичну ефективнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2022 р., N 2, ст. 8; iз змiнами, внесеними Законом України вiд 4 червня 2024 року N 3764-IX:
1) у частинi першiй статтi 1:
пункт 25 викласти в такiй редакцiї:
"25) розумнi мережi - електричнi мережi, що використовують технологiї керування електроенергетичними системами та iнформацiйного обмiну, пов'язаного iз ним, вiдповiднi елементи технiчних систем, призначенi для зчитування, керування процесами, зокрема даними, та комутацiйне обладнання для об'єднання в економiчно ефективний спосiб поведiнки та дiй всiх приєднаних до неї споживачiв, учасникiв ринку електричної енергiї з метою забезпечення економiчної ефективної, надiйної, безпечної, сталої роботи енергетичної системи з низькими втратами i високим рiвнем якостi та безпеки постачання";
доповнити пунктом 29 такого змiсту:
"29) енергетичний менеджмент мiкромережi - система забезпечення функцiонування та керування навантаженнями i розподiленою генерацiєю мiкромережi";
2) частину дев'яту статтi 10 викласти в такiй редакцiї:
"9. Перший енергетичний аудит суб'єктiв господарювання iз середнiм рiвнем рiчного енергоспоживання в обсязi 100 тисяч МВт·год на рiк та вище проводиться протягом чотирьох рокiв з дня набрання чинностi цим Законом, а в разi отримання державної пiдтримки (допомоги) - до отримання державної пiдтримки (допомоги). У разi непроведення обов'язкового енергетичного аудиту такi суб'єкти господарювання, а також iншi суб'єкти господарювання, якi отримали державну пiдтримку (допомогу) на впровадження енергоефективних заходiв (якщо обов'язковою умовою такої пiдтримки (допомоги) є проведення енергетичного аудиту), несуть вiдповiдальнiсть згiдно iз законом.
Суб'єкти господарювання, визначенi частиною восьмою цiєї статтi, а також iншi суб'єкти господарювання в разi залучення державної пiдтримки (допомоги) на здiйснення енергоефективних заходiв звiльняються вiд обов'язку проведення енергетичного аудиту при запровадженнi системи енергетичного та/або екологiчного менеджменту, яка сертифiкована вiдповiдно до гармонiзованих мiжнародних i регiональних стандартiв та передбачає проведення енергетичного аудиту вiдповiдно до вимог, визначених законом".
7. У Законi України "Про правотворчу дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2023 р., N 93, ст. 364):
1) пункт 1 частини другої статтi 53 викласти в такiй редакцiї:
"1) прийнятих суб'єктами правотворчої дiяльностi, визначеними пунктами 5 i 6 частини другої статтi 4 цього Закону (крiм нормативно-правових актiв, прийнятих Нацiональною комiсiєю, що здiйснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг)";
2) пункт 1 частини п'ятої статтi 56 викласти в такiй редакцiї:
"1) закони, постанови Верховної Ради України, укази Президента України, постанови Кабiнету Мiнiстрiв України, нормативно-правовi акти Нацiонального банку України, Нацiональної комiсiї, що здiйснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, - пiсля їх опублiкування/оприлюднення в порядку, встановленому законом";
3) пiдпункт 14 пункту 2 роздiлу XIV "Прикiнцевi положення" викласти в такiй редакцiї:
"14) статтю 14 Закону України "Про Нацiональну комiсiю, що здiйснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2016 р., N 51, ст. 833; 2020 р., N 26, ст. 172; 2023 р., N 77, ст. 270), доповнити частиною десятою такого змiсту:
"10. Рiшення Регулятора або його окрема частина можуть бути оскарженi фiзичними та/або юридичними особами до адмiнiстративного суду в порядку, встановленому законом".
II. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.
2. Кабiнету Мiнiстрiв України у тримiсячний строк з дня набрання чинностi цим Законом розробити та затвердити концепцiю технiчного розвитку Єдиної газотранспортної системи України, систем зберiгання та розподiлу газу.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
21 серпня 2024 року
N 3915-IX