ДОГОВIР
мiж Україною та Азербайджанською Республiкою про економiчне спiвробiтництво на 2000 - 2009 роки
Україна та Азербайджанська Республiка, далi - Договiрнi Сторони,
керуючись Договором про дружбу, спiвробiтництво i партнерство мiж Україною та Азербайджанською Республiкою вiд 16 березня 2000 року,
виходячи з необхiдностi подальшого змiцнення i розвитку рiвноправних та взаємовигiдних торгово-економiчних i виробничих вiдносин, надання їм довгострокового i сталого характеру, ефективного використання економiчного i науково-технiчного потенцiалу двох держав i пiдвищення добробуту їхнiх народiв,
надаючи важливе значення гармонiзацiї здiйснення економiчних реформ, створенню умов для поетапного переходу до вiльного перемiщення товарiв, послуг, капiталiв i робочої сили.
домовилися про таке:
Стаття 1
Договiрнi Сторони будуть здiйснювати Програму довгострокового економiчного спiвробiтництва мiж Україною та Азербайджанською Республiкою на 2000 - 2009 роки (далi - Програма).
Порядок фiнансування Програми погоджується при необхiдностi по кожному з заходiв Програми окремо.
Стаття 2
Економiчне спiвробiтництво Договiрних Сторiн здiйснюється шляхом взаємодiї мiж господарюючими суб'єктами незалежно вiд їхнiх форм власностi i пiдпорядкованостi, з додержанням загальновизнаних норм мiжнародного права i нацiонального законодавства обох держав.
Договiрнi Сторони будуть створювати сприятливi умови для формування i реалiзацiї спiльних проектiв i програм економiчного спiвробiтництва, сприяти розвитку виробничої кооперацiї, створенню спiльних пiдприємств рiзних видiв та форм власностi, взаємної участi в приватизацiї, в iнвестицiйних проектах вiдповiдно до нацiонального законодавства обох держав.
Договiрнi Сторони будуть регулярно обмiнюватись по головних напрямках соцiально-економiчних перетворень, структурної перебудови, щодо нормативно-правової бази в галузi зовнiшньоекономiчної дiяльностi, митно-тарифної та податкової полiтики, антимонопольного регулювання i, при необхiдностi, приймати двостороннi угоди в цих сферах.
Стаття 3
Кабiнет Мiнiстрiв України i Уряд Азербайджанської Республiки за допомогою Спiльної мiжурядової українсько-азербайджанської комiсiї з питань економiчного спiвробiтництва будуть координувати виконання Програми, здiйснювати поетапний контроль за її реалiзацiєю i, у разi потреби, вносити до неї корективи.
Стаття 4
Хiд виконання Програми якнайменше один раз на рiк розглядається на засiданнi Спiльної мiжурядової українсько-азербайджанської комiсiї з економiчного спiвробiтництва.
Стаття 5
Спори щодо тлумачення i застосування положень цього Договору пiдлягають врегулюванню шляхом консультацiй i переговорiв.
Стаття 6
До цього Договору можуть вноситися змiни i доповнення, якi оформлюються протоколами, якi є невiд'ємними частинами цього Договору, i набувають чинностi у вiдповiдностi до положень статтi 8.
Стаття 7
Виконання положень цього Договору не зачiпає прав i обов'язкiв Договiрних Сторiн по iнших мiжнародних договорах i угодах, учасницями яких вони є.
Стаття 8
Цей Договiр набуває чинностi з дати одержання останнього письмового повiдомлення, яке пiдтверджує виконання Договiрними Сторонами внутрiшньодержавних процедур, необхiдних для набуття чинностi Договору, i дiє до 31 грудня 2009 року.
Кожна з Договiрних Сторiн може припинити дiю цього Договору шляхом письмового повiдомлення iншої Договiрної Сторони. У цьому випадку Договiр припиняє свою дiю через 6 (шiсть) мiсяцiв з дати отримання такого повiдомлення.
Припинення дiї цього Договору не зашкоджує здiйсненню проектiв, якi почали реалiзовуватись згiдно з Програмою до письмового повiдомлення про припинення дiї Договору.
Вчинено в м. Баку 16 березня 2000 року в двох примiрниках, кожний українською, азербайджанською i росiйською мовами, при цьому всi тексти є автентичними.
У випадку виникнення розбiжностей в тлумаченнi i виконаннi цього Договору Договiрнi Сторони будуть звертатись до тексту, викладеному росiйською мовою.
За Україну | За Азербайджанську Республiку |
Додаток до Договору мiж Україною та Азербайджанською Республiкою про економiчне спiвробiтництво на 2000 - 2009 роки |
ПРОГРАМА
довгострокового економiчного спiвробiтництва мiж
Україною та Азербайджанською Республiкою на 2000 -
2009 роки
I. Стан i проблеми розвитку економiчного спiвробiтництва
Мiж Україною та Азербайджанською Республiкою укладено бiльше 50 двостороннiх документiв.
Основними у взаємовiдносинах двох держав є Договiр про дружбу i спiвробiтництво, Договiр про основи мiждержавних вiдношень.
Для розширення зовнiшньоекономiчних вiдносин пiдписанi мiжурядовi угоди: про вiльну торгiвлю, про виробничу кооперацiю, про сприяння i взаємний захист iнвестицiй.
Розвитку двостороннього спiвробiтництва сприяють угоди по таких напрямках спiвробiтництва: митному, платiжному-розрахунковому, транспортному, вiйськовому, зв'язку, по гуманiтарних питаннях.
Таким чином, створена належна двостороння договiрно-правова база на принципово нових основах, загальновизнаних правових механiзмах. Це створює ефективнi правовi, економiчнi передумови для подальшого розвитку торгово-економiчного i науково-технiчного спiвробiтництва мiж суб'єктами господарської дiяльностi на принципах ринкової економiки обох країн.
Водночас, радикальнi змiни, що вiдбулися в економiцi України та Азербайджанської Республiки пiсля проголошення незалежностi обома державами, становлення ринкових механiзмiв супроводжувалися ослабленням господарських i кооперацiйних зв'язкiв, значним падiнням обсягiв виробництва i скороченням взаємного товарообiгу.
У умовах порушення ранiше сформованих кооперацiйних зв'язкiв, погiршення фiнансового становища пiдприємств, недосконалостi системи взаєморозрахункiв, несиметричностi систем оподатковування погiршилася i структура товарообiгу.
Недостатньо розвивалося одне з важливих напрямкiв розвитку спiвробiтництва України та Азербайджанської Республiки в економiчнiй сферi - створення спiльних виробничих структур, якi сприяють вiдновленню i розвитку кооперацiйних i технологiчних зв'язкiв пiдприємств i галузей, зберiганню i бiльш ефективному використанню спецiалiзацiї пiдприємств в галузi машинобудування, хiмiї, паливно-енергетичного i вiйськово-промислового комплексiв, мобiлiзацiї фiнансових i iнвестицiйних ресурсiв за допомогою створення фiнансово-промислових груп. Правова основа для органiзацiї i дiяльностi таких структур у законодавчих актах України та Азербайджанської Республiки поки iстотно вiдрiзняється, що є серйозним гальмом на шляху їхнього створення.
Аналогiчне становище склалося з розробкою довгострокових мiждержавних цiльових комплексних програм з вирiшення проблем, що представляють взаємний iнтерес, в галузi виробництва рiзноманiтних видiв, у тому числi технiчно складної i наукомiсткої продукцiї, у проведеннi фундаментальних дослiджень, в розвитку метрологiї та удосконаленнi еталонної бази України i Азербайджанської Республiки.
При проявi взаємного iнтересу українських i азербайджанських господарюючих суб'єктiв до участi в акцiонуваннi пiдприємств, розташованих на територiях обох держав, i насамперед у таких галузях, як енергетика, чорна i кольорова металургiя, переробна галузь агропромислового комплексу, текстильна промисловiсть через розходження в нормативно-правовiй базi їхня участь у цьому процесi не одержує належного розвитку.
Мiж Україною та Азербайджанською Республiкою не повнiстю врегульованi питання, пов'язанi з узгодженням транзитних режимiв, систем стягування мiсцевих податкiв, зборiв i мит, недостатньо використовуються можливостi взаємовигiдного спiвробiтництва в сферi торгового судноплавства, повiтряного сполучення, трубопровiдного транспорту.
Iснуючi проблеми в економiчних вiдношеннях потребують їхнього адекватного вирiшення, вироблення довгострокової стратегiї взаємовигiдного економiчного спiвробiтництва на основi цiєї Програми.
II. Цiлi i задачi Програми
Програма розроблена з метою здiйснення Україною та Азербайджанською Республiкою на довгостроковiй основi узгодженого комплексу заходiв, у тому числi нормативно-правових, по наданню державного сприяння розвитку взаємовигiдних економiчних, науково-технiчних та iнших зв'язкiв мiж двома країнами, досягненню прогресу у виробничому спiвробiтництвi провiдних галузей нацiональних економiк i щорiчного росту на цiй основi взаємного товарообiгу, в тому числi транзиту товарiв третiх сторiн.
Для вирiшення цих задач Програма передбачає взаємодiю державних органiв України та Азербайджанської Республiки по таких головних напрямках:
- спiльне вишукування шляхiв, що забезпечують розвиток економiчного спiвробiтництва, спрямованого на пiдняття економiк обох держав в iнтересах пiдвищення рiвня життя населення;
- узгоджена взаємодiя в здiйсненнi iнституцiональних перетворень при формуваннi ринкової економiки держав;
- попередження, обмеження i припинення монополiстичної дiяльностi i несумлiнної конкуренцiї з боку господарюючих суб'єктiв на територiї України та Азербайджанської Республiки;
- зближення концептуальних пiдходiв у структурнiй перебудовi економiки обох держав, створення господарюючим суб'єктам стимулiв для розширення виробництва, збiльшення iнвестицiй у його розвиток, впровадження досягнень в областi науки i передових технологiй, пiдвищення якостi i конкурентоспроможностi продукцiї, що випускається;
- сприяння розвитку малого i середнього пiдприємництва в обох країнах.
В процесi виконання Програми треба буде розв'язати такi задачi:
- зближення нормативно-правової бази в сферi регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi, податкової системи i конкурентної полiтики, здiйснення заходiв для взаємного захисту нацiональних товаровиробникiв, розвиток мiжрегiонального спiвробiтництва;
- формування окремих мiждержавних проектiв i програм економiчного спiвробiтництва, створення спiльних пiдприємств рiзноманiтних видiв i форм власностi, розвиток виробничої кооперацiї, активiзацiя взаємної дiяльностi нацiональних i iноземних iнвесторiв на територiї обох держав;
- використання потенцiалу взаємодоповнення народногосподарських структур України та Азербайджанської Республiки (особливо по лiнiї обмiну енергоресурсiв на продукцiю металургiйного комплексу);
- ефективне використання i розвиток транспортних комунiкацiй i зв'язку;
- удосконалювання платiжно-розрахункових i кредитно-фiнансових вiдношень;
- взаємодiя в розвитку фондових ринкiв;
- впровадження систем: забезпечення безпеки економiчних вiдношень; поширення iнформацiї, необхiдної для взаємовигiдного економiчного спiвробiтництва;
- створення надiйної системи страхування взаємних торгових, кредитних i iнвестицiйних ризикiв.
III. Спiвробiтництво в сферi економiк
Даною Програмою намiчається здiйснити поглиблення спiвробiтництва мiж Україною та Азербайджанською Республiкою i закласти основу для подальшого розвитку двостороннiх економiчних вiдношень.
Сторони будуть сприяти створенню рiвновигiдних правових умов для господарюючих суб'єктiв обох держав.
Передбачається провести узгодження напрямкiв довгострокового спiвробiтництва.
Основними стратегiчними орiєнтирами при цьому вважати:
- досягнення стабiлiзацiї виробництва та економiчного росту;
- пiдвищення конкурентоспроможностi продукцiї, розвиток експортного потенцiалу сторiн.
Сторонами будуть розглянутi пропозицiї про створення спiльних виробництв i розвиток iснуючих галузей, про шляхи i форми пайової участi в забезпеченнi цих галузей необхiдними ресурсами, зберiгання виробничого профiлю пiдприємств, якi мають ключове значення для економiк. До таких виробництв насамперед вiдноситься паливно-енергетичний, агропромисловий, металургiйний, хiмiчний комплекси, машинобудування, розвиток транспортних комунiкацiй.
Необхiдно розвивати спiвробiтництво обох країн у сферi транспортних, iнжинiрингових, банкiвських, туристичних послуг.
Важливим напрямком спiвробiтництва мiж Україною та Азербайджанською Республiкою є створення i функцiонування Євро-Азiатського транспортного коридору, що є актуальним для подальшого розширення торгово-економiчних вiдносин з країнами Європи та Азiї.
Особливого значення набуває практичне вирiшення питань, пов'язаних з розробкою i реабiлiтацiєю нафтогазових родовищ в Азербайджанському секторi Каспiйського моря, а також на сушi Азербайджану i створення багатоварiантної системи трубопроводiв для транспортування каспiйських енергоресурсiв на свiтовi ринки.
Головним у вирiшеннi цього питання є створення мiжнародного консорцiуму для здiйснення українського нафтотранспортного проекту з залученням разом iз провiдними американськими, європейськими i прибалтiйськими нафтогазовими компанiями пiдприємств України та Азербайджанської Республiки.
До головних напрямкiв, по яких пропонується координувати дiї сторiн у проведеннi економiчних реформ, вiдносяться:
- створення єдиної системи правового супроводу мiждержавних економiчних вiдношень;
- розробка i пiдписання мiжурядових угод по здiйсненню конкурентної полiтики, реалiзацiя спiльних дiй по недопущенню монополiстичної дiяльностi i несумлiнної конкуренцiї, пiдтримцi пiдприємництва;
- пiдготовка пропозицiй по унiфiкацiї правової бази по створенню фiнансово-промислових груп i мiжнацiональних корпорацiй;
- збiльшення потенцiалу банкiвської системи та iнших фiнансових установ, створення спiльних фiнансових, страхових, лiзингових та iн. iнституцiй;
- пiдготовка для внесення в законодавчi органи пропозицiй по удосконаленню законодавств обох держав по захисту прав споживачiв.
У зв'язку з важливiстю питання транспортування через i/або в територiю сторiн вуглеводiв, якi належать їм або третiм сторонам, створити на свої територiях паритетнi умови, включаючи податковий i тарифний режим для транзиту транспортування, перевалки, збереження, навантаження, розвантаження приймально-передавальних та iнших операцiй на своїх територiях, якщо iнше не врегульовано мiжурядовими угодами.
У рамках здiйснення координацiї прiоритетних напрямкiв структурних змiн економiк обох країн передбачається розглянути концептуальнi пiдходи до довгострокових програм структурної перебудови в економiцi, якi розробляються державами.
Перетворення, що мають бути здiйсненi в Українi та Азербайджанськiй Республiцi, пов'язанi з глибокою якiсною перебудовою наявного виробничого потенцiалу i торкаються iнтересiв обох держав.
Дiючим механiзмом проведення узгодженої структурної перебудови економiки України та Азербайджанської Республiки є створення спiльних українсько-азербайджанських структур. Формування цих структур i, насамперед, у прiоритетних галузях i промислових комплексах, створює передумови для ефективного iнвестування i мiжгалузевого переливу капiталу, створення i розвитку рацiональних кооперацiйних зв'язкiв, прискорення науково-технiчного прогресу, нарощування експортного потенцiалу, реалiзацiї прогресивних структурних змiн в економiцi.
У цьому зв'язку будуть розглянутi пропозицiї щодо спiльного створення i розвитку структуроутворюючих виробництв, шляхiв i форм участi в забезпеченнi цих виробництв необхiдними ресурсами, зберiганнi виробничого профiлю пiдприємств, що мають ключове значення в забезпеченнi економiчної безпеки України та Азербайджанської Республiки.
До таких виробництв вiдносяться насамперед паливно-енергетичний комплекс, машинобудування, електронна, легка, харчова, фармацевтична, мiкробiологiчна промисловiсть, хiмiчний комплекс.
З метою пiдвищення конкурентоспроможностi продукцiї передбачається розгляд можливостi зберiгання i розвитку науково-технiчного потенцiалу i використання його в iнтересах розвитку економiк обох держав, створення для власних товаровиробникiв прiоритетних умов для виробництва i збуту продукцiї, сприяння росту платоспроможного попиту населення на продукцiю пiдприємств обох держав, захист вiд несумлiнної конкуренцiї, охорона авторського права i сумiжних прав.
Сторони надають важливого значення спiвробiтництву наукових, проектних i конструкторсько-технологiчних органiзацiй з метою ефективного використання iснуючих наукових потенцiалiв обох сторiн.
Головними напрямками спiвробiтництва в iнновацiйнiй сферi буде розвиток технологiй у:
- бiотехнологiї для сiльського господарства i виробництва медичних препаратiв;
- у машинобудуваннi - органiзацiя виробництва транспортних засобiв, створення на територiї України та Азербайджану спiльних пiдприємств по виробництву обладнання для нафтодобувної промисловостi;
- у металургiйнiй промисловостi - виробництво труб нафтогазового асортименту, прогресивних профiлiв прокату, виробництво феросплавiв i спецiальних сталей;
- у хiмiчнiй промисловостi - виробництво добрив i засобiв захисту рослин, каталiзаторiв, анiлiнофарбної продукцiї;
- у паливно-енергетичному комплексi - вирiшення спiльних проблем по транспортуванню енергоносiїв;
в галузi транспорту - розвиток мiжнародних транспортних коридорiв;
- в галузi зв'язку - спiвробiтництво в реалiзацiї проекту ТАЄ (Транс - Азiя - Європейська оптико-волоконна кабельна система зв'язку);
- у метрологiї, стандартизацiї i сертифiкацiї - спрощення процедур взаємного визнання результатiв робiт по сертифiкацiї, подальша гармонiзацiя систем стандартизацiї, метрологiї i сертифiкацiї шляхом впровадження мiжнародних стандартiв на продукцiю, удосконалювання еталонної бази, звiрення фiзичних величин.
IV. Спiвробiтництво в гуманiтарнiй сферi
В Програмi передбачається подальше вдосконалювання правової бази при вирiшеннi спiльних найважливiших проблем в областi соцiального захисту, включаючи соцiальне забезпечення громадян, зайнятiсть, умови працi, запобiгання нещасливих випадкiв на виробництвi i фахових захворювань, гiгiєну працi шляхом укладення окремих угод.
В перiод реалiзацiї Програми буде здiйснюватися координацiя зусиль у розвитку взаємовигiдного спiвробiтництва в галузi охорони здоров'я i полiпшення санiтарно-епiдемiологiчного стану, виробництва лiкарських препаратiв i медичної технiки, у сферi пiдготовки висококвалiфiкованих кадрiв для рiзноманiтних галузей i обмiну фахiвцями, ученими, аспiрантами, стажистами i студентами, а також в галузi культури i мистецтва, молодiжних справ i спорту, санаторно-курортної справи i туризму.
Подальшого розширення отримає спiвробiтництво в сферi захисту i полiпшення стану навколишнього середовища, рацiонального i ресурсозберiгаючого природокористування.
V. Розвиток торговельних вiдносин
Розвиток i поглиблення торгового спiвробiтництва мiж Україною та Азербайджанською Республiкою буде здiйснюватися на базi режиму вiльної торгiвлi, поступового усунення торгово-технiчних бар'єрiв i непрямих нетарифних обмежень, зближення митних тарифiв.
У процесi здiйснення даної Програми будуть прийнятi дiйовi заходи щодо подальшого розвитку лiбералiзацiї двосторонньої торгiвлi за рахунок бiльш повної реалiзацiї режиму вiльної торгiвлi, створення умов для взаємовигiдної виробничої кооперацiї i налагодження прямих зв'язкiв мiж пiдприємствами України та Азербайджанської Республiки, спрямованi на збiльшення випуску конкурентоспроможних видiв продукцiї, ефективне комплексне використання сировинних ресурсiв, розвиток iмпортозамiнюючих виробництв, здiйснення мiждержавних програм.
Сторони будуть сприяти зближенню пiдходiв, якi регламентують зовнiшньоекономiчну, фiнансову та iншi сфери дiяльностi суб'єктiв малого пiдприємництва, розширенню їхнiх дiлових контактiв, вирiшенню питань реалiзацiї спiльних програм i проектiв на багато- i двостороннiй основi.
З метою створення сприятливих умов для руху транспортних засобiв, товарiв i пасажирiв, передбачається поступовий i послiдовний розвиток взаємодiї митних, правоохоронних, прикордонних та iнших органiв на основi двостороннiх регламентуючих документiв по таких напрямках:
- забезпечення свободи i недискримiнацiйних умов транзиту товарiв;
- пiдвищення ефективностi митного контролю при транзитних перевезеннях;
- з питань боротьби з митними правопорушеннями, особливо в сферi припинення незаконних перевезень наркотикiв, зброї i боєприпасiв, вибухових i отруйних речовин, iнших матерiалiв, небезпечних для здоров'я населення i навколишнього середовища;
- удосконалення програмного забезпечення митної справи;
- вироблення єдиних пiдходiв до органiзацiї митного контролю за перемiщенням пiдакцизних товарiв;
- удосконалення митного контролю при поставках продукцiї в рамках виробничої кооперацiї господарюючих суб'єктiв;
- вдосконалення митного контролю у вiдношеннi об'єктiв iнтелектуальної i промислової власностi.
Програмою передбачається розширення спiвробiтництва в областi взаємодiї транспортних систем двох держав, маючи на увазi їх бiльш ефективне використання у взаємних перевезеннях вантажiв, зниження транспортних витрат, проведення з цiєю метою узгодженої полiтики по розвитку i реконструкцiї систем транспорту.
Передбачається розробити i реалiзувати спiльнi програми розвитку транспортної iнфраструктури, сприяти взаємному розгляду податкової i тарифної полiтики в областi транспорту, координувати дiї транспортних служб у частинi рацiонального використання парку вагонiв, контейнерiв i цистерн, задiяних на перевезеннi вантажiв i пасажирiв, в першу чергу в напрямку транспортних коридорiв.
Спiльна реалiзацiя цiєї задачi буде здiйснюватися по таких напрямках:
- удосконалення нормативно-правової бази на основi реалiзацiї iснуючих двостороннiх i багатостороннiх угод в галузi транспорту, маючи на увазi її унiфiкацiю з нормативно-правовою базою ЄС;
- координацiя спiльних дiй по будiвництву на територiї обох держав Євро-Азiатського транспортного коридору, у тому числi з залученням засобiв українських i азербайджанських iнвесторiв, а також кредитiв i капiталу третiх країн.
Органiзацiя i здiйснення торгових вiдношень мiж країнами припускає активний обмiн необхiдною статистичною iнформацiєю, i в першу чергу порiвняння даних по зовнiшнiй торгiвлi. Передбачається обмiн статистичними виданнями i публiкацiями, методологiчними матерiалами i розробками, програмами, а також досвiдом проведення статистичних спостережень та iнших видiв збору iнформацiї, узгодження принципiв формування статистики зовнiшньої торгiвлi з урахуванням законодавства обох країн у цiй областi.
Будуть пiдготовленi пропозицiї по створенню спiльної iнформацiйної системи України та Азербайджанської Республiки для забезпечення вiдстеження стану ринкiв товарiв i послуг обох країн, включаючи обсяги виробництва i споживання товарiв та послуг, їхньої порiвняльної кон'юнктури на внутрiшньому i свiтовому ринках, використання при цьому мiжнародних проектiв оптико-волоконних кабельних систем зв'язку. Надання iнформацiї в спiльну iнформацiйну систему буде здiйснюватися по узгодженому перелiку показникiв вiдповiдними вiдомствами України та Азербайджанської Республiки.
Подальший розвиток повинно одержати мiжрегiональне спiвробiтництво, найважливiшим напрямком якого стане створення сприятливих умов для соцiально-економiчного пiдйому цих територiй з урахуванням ранiше сформованих мiжрегiональних господарських зв'язкiв, зберiгання звичаїв i духовних цiнностей проживаючого в них населення.
Схвалено на третьому засiданнi Спiльної мiжурядової українсько-азербайджанської комiсiї з питань економiчного спiвробiтництва вiд 19 травня 2000 року
Спiвголова Української частини Спiльної мiжурядової українсько-азербайджанської комiсiї з питань економiчного спiвробiтництва, Вiце-прем'єр-мiнiстр України | Ю. Єхануров |
Спiвголова Азербайджанської частини Спiльної мiжурядової азербайджансько-української комiсiї з питань економiчного спiвробiтництва, перший заступник Прем'єр-мiнiстра Азербайджанської Республiки | А. Аббасов |