ЗАКОН  УКРАЇНИ

Про Концепцiю Загальнодержавної програми адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу

     Верховна Рада України постановляє:

     1. Схвалити Концепцiю Загальнодержавної програми адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу (додається).

     2. Кабiнету Мiнiстрiв України:

     забезпечити розробку Загальнодержавної програми адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу не пiзнiше 30 квiтня 2003 року;

     у проектах закону про Державний бюджет України на 2003 рiк та наступнi роки передбачити кошти на фiнансування Загальнодержавної програми адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу.

     3. Цей Закон набирає чинностi з дня його опублiкування.

Президент України Л.КУЧМА

м. Київ
21 листопада 2002 року
N 228-IV

 

СХВАЛЕНО
Законом України
вiд 21 листопада 2002 року N 228-IV

КОНЦЕПЦIЯ
Загальнодержавної програми адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу

Роздiл I
ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ

     Адаптацiя законодавства України до законодавства Європейського Союзу - це поетапне прийняття та впровадження нормативно-правових актiв України, розроблених з урахуванням законодавства Європейського Союзу.

     Законодавство Європейського Союзу складається з:

     Договору про заснування Європейського економiчного спiвтовариства 1957 року, Договору про заснування Європейського товариства по атомнiй енергiї 1957 року, Єдиного європейського акта 1986 року, Маастрихтського договору 1992 року, Амстердамського договору 1997 року, Нiццького договору 2000 року, з наступними змiнами та доповненнями;

     регламентiв, директив, рiшень та iнших актiв нормативного характеру, якi приймаються iнститутами Європейського Союзу;

     мiжнародних договорiв, однiєю iз сторiн яких є Європейське спiвтовариство (Європейський Союз);

     рiшень Суду Європейського спiвтовариства, в яких дається офiцiйне тлумачення вiдповiдних правових норм.

     Ця Концепцiя визначає передумови розроблення Загальнодержавної програми адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу, її головнi завдання, принципи формування, виконання та фiнансування, а також структуру.

Роздiл II
ДЕРЖАВНА ПОЛIТИКА ЩОДО АДАПТАЦIЇ ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ

     Державна полiтика України щодо адаптацiї законодавства формується як складова частина правової реформи в Українi та спрямовується на забезпечення єдиних пiдходiв до нормопроектування, обов'язкового врахування вимог законодавства Європейського Союзу при нормопроектуваннi, пiдготовки квалiфiкованих спецiалiстiв, створення належних умов для iнституцiйного, науково-освiтнього, нормопроектного, технiчного, фiнансового забезпечення процесу адаптацiї законодавства України.

     Важливим фактором проведення правової реформи та iнтеграцiї України до Європейського Союзу буде формування та виконання Загальнодержавної програми адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу (далi - Загальнодержавна програма), а також створення ефективного механiзму її реалiзацiї.

     На момент розроблення цiєї Концепцiї вже створено основне полiтико-правове та органiзацiйне пiдгрунтя для проведення адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу:

     Угодою про партнерство i спiвробiтництво мiж Україною i Європейськими Спiвтовариствами та їх державами-членами вiд 14 червня 1994 року визначено прiоритетнi напрями наближення законодавства України до законодавства Європейського Союзу;

     Спiльною стратегiєю щодо України, схваленою Європейською Радою на Гельсiнському самiтi 11 грудня 1999 року, Європейський Союз пiдтримав процес економiчних перетворень в Українi та поступового наближення законодавства України до законодавства Європейського Союзу у визначених прiоритетних сферах;

     Стратегiєю iнтеграцiї України до Європейського Союзу, затвердженою Указом Президента України вiд 11 червня 1998 року N 615, визначено основнi положення зовнiшньополiтичної стратегiї щодо iнтеграцiї України в європейський правовий простiр, мету та етапи правової адаптацiї;

     Програмою iнтеграцiї України до Європейського Союзу, схваленою Указом Президента України вiд 14 вересня 2000 року N 1072, визначено шляхи i темпи реалiзацiї окремих прiоритетiв, якi повиннi бути обумовленi ходом проведення економiчних реформ та спрямованi на досягнення критерiїв, що випливають iз цiлей валютного, економiчного та полiтичного союзу держав - членiв Європейського Союзу i сформульованi Європейською Радою на Копенгагенському самiтi в червнi 1993 року;

     Указом Президента України вiд 30 серпня 2000 року N 1033 з метою координацiї дiяльностi органiв державної влади з питань адаптацiї законодавства при Президентовi України створено Нацiональну раду з питань адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу;

     на виконання Указу Президента України вiд 9 лютого 1999 року N 145 "Про заходи щодо вдосконалення нормотворчої дiяльностi органiв виконавчої влади" Кабiнетом Мiнiстрiв України запроваджено єдину систему планування, координацiї та контролю за нормотворчою дiяльнiстю i роботою з адаптацiї законодавства органiв виконавчої влади, затверджено Концепцiю адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу. Крiм того, Кабiнет Мiнiстрiв України щороку розробляє i затверджує план роботи з адаптацiї законодавства, а також передбачає в проектi Державного бюджету України на вiдповiдний бюджетний рiк витрати на фiнансування заходiв для його виконання.

Роздiл III
ВИЗНАЧЕННЯ, МЕТА I ГОЛОВНI ЗАВДАННЯ ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНОЇ ПРОГРАМИ

     Загальнодержавна програма - це комплекс взаємопов'язаних завдань з адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу, спрямованих на реалiзацiю державної полiтики та прiоритетних напрямiв створення сучасної правової системи України шляхом удосконалення нормотворчої дiяльностi органiв державної влади та запровадження єдиної системи планування, координацiї та контролю роботи з адаптацiї законодавства.

     Метою Загальнодержавної програми є створення передумов до пiдготовки законодавчого поля для входження України в Європейський Союз.

     Головними завданнями Загальнодержавної програми є:

     забезпечення вiдповiдностi законодавства України зобов'язанням, що випливають з Угоди про партнерство i спiвробiтництво мiж Україною i Європейськими Спiвтовариствами та їх державами-членами вiд 14 червня 1994 року, iнших мiжнародних договорiв, що стосуються спiвробiтництва України з Європейським Союзом;

     розвиток законодавства України у напрямi його наближення до законодавства Європейського Союзу та забезпечення високого рiвня пiдготовки в Українi проектiв законiв та iнших нормативно-правових актiв;

     створення правової бази для iнтеграцiї України до Європейського Союзу;

     створення на законодавчому рiвнi загальнодержавного механiзму адаптацiї законодавства, який визначав би цiлi та сфери, етапи адаптацiї законодавства, складовими елементами якого повинно бути фiнансове, iнформацiйне, наукове та кадрове забезпечення;

     забезпечення системностi та узгодженостi у роботi органiв державної влади пiд час здiйснення заходiв з адаптацiї законодавства;

     вдосконалення порядку планування нормотворчої роботи на основi довгострокової програми розвитку законодавства України з метою його наближення до законодавства Європейського Союзу;

     вироблення єдиних, обов'язкових для всiх суб'єктiв права законодавчої iнiцiативи правил пiдготовки проектiв нормативно-правових актiв у процесi адаптацiї законодавства;

     вдосконалення iнформацiйного забезпечення роботи з адаптацiї законодавства;

     вдосконалення кадрового забезпечення в органах державної влади, пiдготовка спецiалiстiв, якi вiдповiдали б особливим квалiфiкацiйним вимогам, що ставляться до учасникiв процесу адаптацiї законодавства;

     пiдвищення рiвня володiння офiцiйними мовами держав - членiв Європейського Союзу державних службовцiв;

     вдосконалення порядку пiдготовки щорiчних пропозицiй щодо обсягiв фiнансування заходiв з адаптацiї законодавства в рамках Державного бюджету України.

     Загальнодержавна програма повинна передбачати:

     щорiчне розроблення спiльного для Верховної Ради України та Кабiнету Мiнiстрiв України плану роботи з адаптацiї законодавства, в тому числi спiльне визначення у планованому роцi перелiку законодавчих актiв Європейського Союзу, що потребуватимуть перекладу, та обсягiв видаткiв на фiнансування роботи з адаптацiї законодавства України;

     внесення до законiв та iнших нормативно-правових актiв України, що регламентують питання нормотворчої дiяльностi, вiдповiдних положень, якi забезпечать запровадження обов'язкового для всiх суб'єктiв права законодавчої iнiцiативи порядку розроблення проектiв нормативно-правових актiв України з урахуванням основних положень законодавства Європейського Союзу;

     органiзацiю загальнодержавної системи навчання та пiдвищення квалiфiкацiї державних службовцiв з питань європейського права, а також адаптацiю навчальних програм юридичних навчальних закладiв до вiдповiдних європейських програм, у тому числi пiдвищення рiвня знання iноземних мов;

     створення загальнодержавної iнформацiйної мережi з питань європейської iнтеграцiї та права, забезпечення вiльного доступу учасникiв процесу адаптацiї законодавства України до бази даних законодавства Європейського Союзу;

     заснування нацiональної iнформацiйної мережi судових рiшень з метою забезпечення доступу до прикладiв судової практики та можливостi їх публiчного обговорення;

     удосконалення порядку розроблення та запровадження щорiчної Програми перекладiв законодавчих актiв Європейського Союзу, надання таким перекладам офiцiйного статусу та вжиття заходiв щодо залучення технiчної допомоги на здiйснення заходiв з перекладу законодавчих актiв Європейського Союзу, що передбачено статтею 51 Угоди про партнерство i спiвробiтництво мiж Україною i Європейськими Спiвтовариствами та їх державами-членами;

     проведення комплексних наукових дослiджень з питань адаптацiї законодавства, результатом яких повиннi стати, зокрема, проведення порiвняльно-правового дослiдження вiдповiдностi законодавства України законодавству Європейського Союзу у визначених прiоритетних сферах, вивчення досвiду держав Центральної та Схiдної Європи у напрямi наближення їх законодавства до законодавства Європейського Союзу, розроблення глосарiя термiнiв права Європейського Союзу;

     прiоритетне спрямування ресурсiв у рамках Нацiональної Iндикативної програми TACIS для України на 2002-2003 та наступнi роки або iнших європейських програм технiчної допомоги на пiдтримку процесу адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу.

Роздiл IV
ФОРМУВАННЯ ТА ВИКОНАННЯ ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНОЇ ПРОГРАМИ

     Загальнодержавна програма формується на основi правової та євроiнтеграцiйної полiтики України в цiлому i спрямовується на забезпечення рацiонального використання наукового потенцiалу, матерiальних i фiнансових ресурсiв для створення сучасної правової системи з метою вирiшення комплексу поточних i перспективних завдань розвитку України як незалежної демократичної держави з ринковою економiкою. Загальнодержавна програма має забезпечити системнiсть, комплекснiсть i узгодженiсть розвитку процесу адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу.

     Загальнодержавна програма формується виходячи з довгострокових прiоритетiв економiчного, науково-технiчного, соцiального, нацiонально-культурного розвитку країни з урахуванням свiтових досягнень науки та тенденцiй у сферi європейської iнтеграцiї та права i спрямована на розв'язання таких найважливiших загальносуспiльних проблем, як економiчне реформування, демократизацiя суспiльства, створення умов для iнтеграцiї України в Європейський Союз згiдно з вимогами зовнiшньополiтичного курсу держави.

     Формування та реалiзацiя Загальнодержавної програми повиннi здiйснюватися з додержанням таких основних принципiв:

     узгодженостi прiоритетiв адаптацiї законодавства з основними напрямами правової реформи в державi, Стратегiєю та Програмою iнтеграцiї України до Європейського Союзу, Програмою дiяльностi Кабiнету Мiнiстрiв України, iншими загальнодержавними i нацiональними програмами;

     поступовостi i планомiрностi наближення законодавства України до законодавства Європейського Союзу;

     iнтегральної єдностi процесу адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу iз загальним нормотворчим процесом в Українi;

     тiсної взаємодiї Верховної Ради України та Кабiнету Мiнiстрiв України у процесi адаптацiї законодавства, координацiї розроблення та реалiзацiї планiв Верховної Ради України та Кабiнету Мiнiстрiв України щодо цiлей, етапiв, ресурсiв та об'єктiв робiт у зазначенiй сферi;

     системностi формування та виконання Загальнодержавної програми;

     поєднання бюджетного i позабюджетного фiнансування;

     максимально ефективного використання мiжнародної технiчної допомоги.

     Реалiзацiя принципiв узгодженостi, поступовостi та планомiрностi процесу наближення законодавства України до законодавства Європейського Союзу передбачає визначення прiоритетних напрямiв його розвитку i концентрацiю зусиль органiв державної влади України у цих напрямах, а також необхiднiсть урахування позитивних i небажаних наслiдкiв застосування в Українi законодавчих актiв, розроблених з урахуванням законодавства Європейського Союзу.

     Процес адаптацiї має охоплювати всi сфери законодавства України, але прiоритети не повиннi бути постiйними, а мають визначатися на певний етап i коригуватися залежно вiд ситуацiї.

     У Загальнодержавнiй програмi прiоритети мають надаватися законодавчим актам України, наближення яких до вiдповiдних законодавчих актiв Європейського Союзу сприятиме правовому забезпеченню заходiв щодо формування ринкових вiдносин, конкурентного середовища та сприятливого iнвестицiйного клiмату, створення сучасної ринкової iнфраструктури, банкiвської, податкової та митної систем, створення сприятливого середовища життєдiяльностi людини, захисту довкiлля та рацiонального природокористування, захисту прав споживачiв, розвитку пiдприємницької дiяльностi, прiоритетних галузей економiки (агропромисловий, паливно-енергетичний комплекси, транспорт, зв'язок та iнформатизацiя), включаючи систему захисту прав iнтелектуальної власностi i персональних даних, сферу зайнятостi та охорони працi, а також щодо розроблення нацiональних технiчних правил та стандартiв, гармонiзованих з європейськими та мiжнародними, змiцнення економiчних зв'язкiв України та держав - членiв Європейського Союзу. Особливим прiоритетом є всебiчний захист прав i свобод людини.

     Необхiдно також ураховувати рекомендацiї Ради з питань спiвробiтництва мiж Україною та Європейським Союзом i Комiтету з питань спiвробiтництва мiж Україною та Європейським Союзом, а також їх українських частин.

     Адаптацiя законодавства України є планомiрним процесом, що включає кiлька послiдовних етапiв, на кожному з яких має досягатися певний ступiнь вiдповiдностi законодавства України законодавству Європейського Союзу.

     З урахуванням цього повинна формуватися i Загальнодержавна програма.

     На першому етапi адаптацiї законодавства України, що триває в даний перiод, у Загальнодержавнiй програмi перевага повинна надаватися заходам, спрямованим на забезпечення:

     розвитку вiдповiдно до вимог, визначених у Декларацiї, прийнятiй Європейською Радою на Копенгагенському самiтi у червнi 1993 року, правової системи в Українi, яка б сприяла досягненню стабiльностi у суспiльствi, гарантувала верховенство права, права людини i забезпечувала функцiонування ринкової економiки;

     приведення законодавства України у вiдповiднiсть з вимогами Угоди про партнерство i спiвробiтництво мiж Україною i Європейськими Спiвтовариствами та їх державами-членами, iнших мiжнародних договорiв, якi стосуються спiвробiтництва України та Європейського Союзу;

     розвитку законодавства України за визначеними Загальнодержавною програмою прiоритетними сферами у напрямi його поступового наближення до законодавства Європейського Союзу;

     вибiркового перегляду законодавства України у прiоритетних сферах адаптацiї з метою забезпечення його вiдповiдностi законодавству Європейського Союзу.

     Початок наступного етапу процесу адаптацiї законодавства, пiд час якого Україна повинна забезпечити бiльш високий ступiнь вiдповiдностi свого законодавства законодавству Європейського Союзу, буде пов'язаний, зокрема, з набуттям Україною членства у Свiтовiй органiзацiї торгiвлi, створенням зони вiльної торгiвлi мiж Україною та Європейським Союзом, укладенням Угоди про асоцiйоване членство України в Європейському Союзi або iншими подiями такого роду.

     Пiд час формування Загальнодержавної програми за основу необхiдно брати об'єктивнi потреби України у нормативному регулюваннi.

     З метою поступового наближення законодавства України необхiдно у процесi нормотворчої дiяльностi враховувати законодавчi акти Європейського Союзу настiльки, наскiльки це доцiльно для України з огляду на економiчнi, полiтичнi, фiнансовi та соцiальнi наслiдки прийняття вiдповiдних правових норм, адаптованих до вимог законодавства Європейського Союзу.

     В основу оцiнки впливу законодавства України, адаптованого до законодавства Європейського Союзу, необхiдно покласти комплексний пiдхiд, який грунтується на врахуваннi не тiльки ресурсних показникiв, а й впливу цього процесу в цiлому на всi сфери життєдiяльностi суспiльства, у тому числi на зростання обсягу виробництва валового внутрiшнього продукту.

     Реалiзацiя принципу iнтегральної єдностi iз загальним нормотворчим процесом в Українi передбачає, що Загальнодержавна програма повинна запроваджуватися в рамках загального процесу планування, координацiї та контролю нормотворчої роботи в Українi на всiх її стадiях, а саме пiд час:

     планування нормотворчої роботи;

     пiдготовки проектiв законодавчих актiв України;

     проведення правової експертизи проектiв законодавчих актiв щодо їх вiдповiдностi вимогам чинного законодавства України;

     прийняття законодавчих актiв України;

     впровадження та iмплементацiя законодавства України.

     Загальнодержавна програма повинна формуватися з урахуванням зазначених принципiв, а також досвiду держав Центральної та Схiдної Європи з питань наближення їх законодавства до законодавства Європейського Союзу i на основi попередньо проведеного всеохоплюючого порiвняльно-правового дослiдження вiдповiдностi законодавства України законодавству Європейського Союзу.

     Проекти Загальнодержавної програми та рiчних планiв роботи з адаптацiї законодавства готуються Кабiнетом Мiнiстрiв України та узгоджуються з Комiтетом Верховної Ради України з питань Європейської iнтеграцiї.

Роздiл V
СТРУКТУРА ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНОЇ ПРОГРАМИ

     Загальнодержавна програма повинна складатися з окремих роздiлiв, якi визначаються вiдповiдно до прiоритетних сфер адаптацiї законодавства та мають мiстити, зокрема:

     опис законодавства України у вiдповiднiй галузi;

     аналiз вiдповiдного законодавства Європейського Союзу та полiтики Європейського Союзу у цiй сферi, а також перелiк найважливiших законодавчих актiв Європейського Союзу, якi повиннi бути врахованi у процесi адаптацiї;

     оцiнку вiдповiдностi законодавства України законодавству Європейського Союзу;

     визначення заходiв з адаптацiї законодавства iз зазначенням проектiв нормативно-правових актiв, якi повиннi бути розробленi, або законодавчих актiв, до яких мають бути внесенi змiни i доповнення, або якi повиннi бути визнанi такими, що втратили чиннiсть;

     економiчну, соцiальну та полiтичну оцiнку змiн, що очiкуються

     у зв'язку зi здiйсненням вiдповiдних заходiв у цiй сферi, визначення iнституцiйних змiн (створення нових iнституцiй або змiна характеру вже iснуючих) та iнших наслiдкiв, спричинених набранням чинностi новими правовими нормами, включаючи змiну адмiнiстративних або судових процедур, змiну процедур контролю за дотриманням технiчних норм тощо;

     визначення потреби у нових кадрах, обладнаннi та iнформацiйнiй мережi, що необхiднi для здiйснення заходiв з адаптацiї законодавства, а також заходи щодо їх пiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiї, в тому числi iнтенсивне пiдвищення рiвня знання iноземних мов;

     прогнозованi строки виконання заходiв з адаптацiї законодавства;

     перспективнi обсяги видаткiв на здiйснення заходiв з адаптацiї законодавства (витрати на пiдготовку нормативно-правових актiв, навчання, iнституцiйнi змiни, проведення порiвняльно-правових дослiджень, розроблення глосарiю термiнiв європейського права, забезпечення необхiдним обладнанням тощо).

Роздiл VI
ОРГАНIЗАЦIЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИКОНАННЯ ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНОЇ ПРОГРАМИ

     Запровадження Загальнодержавної програми потребуватиме розроблення дiєвих механiзмiв iнституцiйного вдосконалення структури євроiнтеграцiйних органiв України, забезпечення належного професiйного рiвня працiвникiв органiв державної влади, у тому числi пiдвищення рiвня знання iноземних мов (мов держав - членiв Європейського Союзу), технiчного оснащення цих органiв, запровадження ефективного механiзму судового захисту прав та iнтересiв учасникiв правовiдносин, якi виникають на основi цих норм, здiйснення заходiв для формування громадської думки щодо необхiдностi iнтеграцiї України до Європейського Союзу.

     З метою забезпечення виконання Загальнодержавної програми необхiдно передбачити:

     щорiчне розроблення спiльного для Верховної Ради України та Кабiнету Мiнiстрiв України плану роботи з адаптацiї законодавства;

     формування та реалiзацiю галузевих i регiональних програм спiвробiтництва з державами - членами Європейського Союзу, державами Центральної та Схiдної Європи у напрямi наближення законодавства України до законодавства Європейського Союзу з метою координацiї вiдповiдної роботи та вивчення досвiду, набутого в цiй сферi.

     Кадрове забезпечення виконання Загальнодержавної програми потребуватиме, зокрема:

     перегляду навчальних програм з юридичних питань з метою їх адаптацiї до програм держав - членiв Європейського Союзу, а також запровадження спецiалiзацiї з питань законодавства Європейського Союзу в рамках навчальних програм вищих навчальних закладiв України, пiдвищення квалiфiкацiї з питань законодавства Європейського Союзу працiвникiв органiв державної влади;

     розроблення для спецiалiстiв, якi забезпечують процес адаптацiї законодавства України, програм вивчення iноземних мов та ознайомлення з юридичною термiнологiєю, що використовується в актах законодавства Європейського Союзу, розроблення глосарiя термiнiв законодавства Європейського Союзу.

     Iнформацiйне та наукове забезпечення виконання Загальнодержавної програми включає, зокрема:

     органiзацiю роботи з наукового дослiдження процесiв унiфiкацiї та гармонiзацiї права в Українi та державах - членах Європейського Союзу, державах Центральної i Схiдної Європи, що є кандидатами у члени Європейського Союзу;

     органiзацiю роботи з перекладу актiв законодавства Європейського Союзу та надання консультацiй з питань використання юридичної термiнологiї та методологiї;

     постiйне iнформування органiв державної влади про законодавство Європейського Союзу, змiни i доповнення до нього, забезпечення ефективного та повного доступу до європейських правових, бiблiографiчних та iнших баз даних учасникiв процесу адаптацiї законодавства України.

     Фiнансування заходiв, спрямованих на виконання Загальнодержавної програми, на кожному етапi здiйснюватиметься за рахунок коштiв Державного бюджету України та iнших джерел, не заборонених законодавством України.

     Для належної органiзацiї цiєї роботи щороку передбачатимуться вiдповiднi видатки в Державному бюджетi України.

Роздiл VII
ОЧIКУВАНI НАСЛIДКИ

     Виконання Загальнодержавної програми сприятиме досягненню критерiїв для укладення угоди про асоцiацiю з Європейським Союзом та подальшого входження України до Європейського Союзу.

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.