ЗАКОН  УКРАЇНИ

Про внесення змiн до Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть" щодо визначення особливостей корпоративного управлiння в банках

     I. Внести до Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2001 р., N 5 - 6, ст. 30 iз наступними змiнами) такi змiни:

     1. У частинi першiй статтi 2:

     визначення термiна "банкiвська група" викласти в такiй редакцiї:

     "банкiвська група - група юридичних осiб:

     якi мають спiльного контролера, що складається з материнського банку, його українських (української) та/або iноземних (iноземної) дочiрнiх (дочiрньої) та/або асоцiйованих (асоцiйованої) компанiй (компанiї), якi (яка) є фiнансовими (фiнансовою) установами (установою), або що складається з материнського банку, який є контролером його українських (української) та/або iноземних (iноземної) дочiрнiх (дочiрньої) та/або асоцiйованих (асоцiйованої) компанiй (компанiї), якi (яка) є фiнансовими (фiнансовою) установами (установою), або якi мають спiльного контролера, що складається з двох або бiльше українських фiнансових установ, їхнiх українських та/або iноземних дочiрнiх та/або асоцiйованих компанiй, якi є фiнансовими установами та в яких банкiвська дiяльнiсть є переважною, або що складається з небанкiвської фiнансової установи, яка є контролером її українських (української) та/або iноземних (iноземної) дочiрнiх (дочiрньої) та/або асоцiйованих (асоцiйованої) компанiй (компанiї), якi (яка) є фiнансовими (фiнансовою) установами (установою) та в яких банкiвська дiяльнiсть є переважною";

     доповнити з урахуванням алфавiтного порядку термiном такого змiсту:

     "конфлiкт iнтересiв - наявнi та потенцiйнi суперечностi мiж особистими iнтересами i посадовими чи професiйними обов'язками особи, що можуть вплинути на добросовiсне виконання нею своїх повноважень, об'єктивнiсть та неупередженiсть прийняття рiшень".

     2. У статтi 9:

     частину дев'яту доповнити реченням такого змiсту: "У банкiвськiй групi, до складу якої входить материнський банк, вiдповiдальною особою є цей материнський банк";

     у частинi п'ятнадцятiй слова "(крiм страхових компанiй)" виключити.

     3. Статтi 37 - 40 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 37. Органи управлiння та контролю банку

     Вищим органом управлiння банку є загальнi збори учасникiв банку, що вирiшують будь-якi питання дiяльностi банку.

     Виконавчим органом банку, що здiйснює поточне управлiння, є правлiння банку.

     Банк зобов'язаний створити орган, що здiйснює контроль за дiяльнiстю виконавчого органу, захист прав вкладникiв, iнших кредиторiв та учасникiв банку. Цей орган вiдповiдно до установчих документiв може мати одну з таких назв: "рада банку" або "наглядова рада банку", або "спостережна рада банку" (далi - рада банку). Рада банку не бере участi в поточному управлiннi банком.

     Розподiл функцiй мiж органами управлiння банку має забезпечувати ефективну систему внутрiшнього контролю.

     Система внутрiшнього контролю банку для забезпечення ефективностi її функцiонування повинна включати:

     1) контроль керiвництва за дотриманням законодавства України та внутрiшнiх процедур банку;

     2) розподiл обов'язкiв пiд час здiйснення дiяльностi банку;

     3) контроль за функцiонуванням системи управлiння ризиками;

     4) контроль за iнформацiйною безпекою та обмiном iнформацiєю;

     5) процедури внутрiшнього контролю;

     6) монiторинг системи внутрiшнього контролю;

     7) процедури внутрiшнього аудиту.

     Члени ради та правлiння банку несуть вiдповiдальнiсть за дiяльнiсть банку у межах своїх повноважень.

     Члени ради та правлiння банку зобов'язанi вiдмовитися вiд участi у прийняттi рiшень, якщо конфлiкт iнтересiв не дає їм змоги повною мiрою виконувати свої обов'язки в iнтересах банку, його вкладникiв та учасникiв.

     Стаття 38. Загальнi збори учасникiв банку

     До виключної компетенцiї загальних зборiв учасникiв банку належить прийняття рiшень щодо:

     1) визначення основних напрямiв дiяльностi банку та затвердження звiтiв про їх виконання;

     2) внесення змiн та доповнень до статуту банку;

     3) змiни розмiру статутного капiталу банку;

     4) обрання та вiдкликання членiв ради банку, затвердження умов цивiльно-правових або трудових договорiв, що укладаються з ними, встановлення розмiру їхньої винагороди, у тому числi заохочувальних та компенсацiйних виплат, обрання особи, уповноваженої на пiдписання цивiльно-правових договорiв з членами ради банку;

     5) затвердження рiчних результатiв дiяльностi банку, у тому числi його дочiрнiх пiдприємств, звiту ради банку, правлiння банку, ревiзiйної комiсiї банку (у разi її створення) та заходiв за результатами розгляду висновкiв зовнiшнього аудиту;

     6) покриття збиткiв та розподiлу прибутку;

     7) затвердження розмiру рiчних дивiдендiв;

     8) затвердження положення про загальнi збори учасникiв банку та внесення змiн до нього;

     9) затвердження принципiв (кодексу) корпоративного управлiння банку;

     10) затвердження положення про ревiзiйну комiсiю (у разi її створення) та внесення змiн до нього;

     11) змiни органiзацiйно-правової форми банку;

     12) розмiщення акцiй, їх дроблення або консолiдацiї;

     13) викупу банком розмiщених ним акцiй;

     14) анулювання акцiй банку;

     15) припинення банку, обрання лiквiдацiйної комiсiї (лiквiдатора) банку, затвердження лiквiдацiйного балансу.

     До компетенцiї загальних зборiв учасникiв банку статутом банку можуть бути вiднесенi й iншi питання. Повноваження, що не належать до виключної компетенцiї загальних зборiв учасникiв банку, можуть бути вiднесенi до компетенцiї ради банку, якщо iнше не встановлено законом.

     Нацiональний банк України має право вимагати позачергового скликання загальних зборiв учасникiв банку.

     Рiшення загальних зборiв учасникiв банку не має юридичної сили у разi його прийняття з використанням права голосу належних або контрольованих акцiй (паїв) осiб, яким Нацiональний банк України заборонив користуватися правом голосу належних або контрольованих акцiй (паїв).

     Стаття 39. Рада банку

     Рада банку обирається загальними зборами учасникiв банку з числа учасникiв банку, їх представникiв та незалежних членiв у кiлькостi не менше п'яти осiб.

     Члени ради банку не можуть входити до складу правлiння банку, а також бути працiвниками цього банку.

     Рада банку (крiм кооперативного банку) не менш як на одну четверту має складатися з незалежних членiв.

     Член ради банку, який є асоцiйованою особою члена правлiння банку, представником спорiднених або афiлiйованих осiб банку, акцiонером банку або його представником, не може вважатися незалежним.

     До виключної компетенцiї ради банку належать такi функцiї:

     1) затвердження стратегiї розвитку банку вiдповiдно до основних напрямiв дiяльностi, визначених загальними зборами учасникiв банку;

     2) затвердження бюджету банку, у тому числi бюджету пiдроздiлу внутрiшнього аудиту, та бiзнес-плану розвитку банку;

     3) визначення i затвердження стратегiї та полiтики управлiння ризиками, процедури управлiння ними, а також перелiку ризикiв, їх граничних розмiрiв;

     4) забезпечення функцiонування системи внутрiшнього контролю банку та контролю за її ефективнiстю;

     5) контроль за ефективнiстю функцiонування системи управлiння ризиками;

     6) затвердження плану вiдновлення дiяльностi банку;

     7) визначення джерел капiталiзацiї та iншого фiнансування банку;

     8) визначення кредитної полiтики банку;

     9) визначення органiзацiйної структури банку, у тому числi пiдроздiлу внутрiшнього аудиту;

     10) затвердження внутрiшнiх положень, що регламентують дiяльнiсть структурних пiдроздiлiв банку;

     11) призначення i звiльнення голови та членiв правлiння банку, керiвника пiдроздiлу внутрiшнього аудиту;

     12) здiйснення контролю за дiяльнiстю правлiння банку, внесення пропозицiй щодо її вдосконалення;

     13) визначення порядку роботи та планiв пiдроздiлу внутрiшнього аудиту i контроль за його дiяльнiстю;

     14) визначення аудиторської фiрми для проведення зовнiшнього аудиту, затвердження умов договору, що укладається з нею, встановлення розмiру оплати послуг;

     15) розгляд висновку зовнiшнього аудиту банку та пiдготовка рекомендацiй загальним зборам учасникiв банку для прийняття рiшення щодо нього;

     16) контроль за усуненням недолiкiв, виявлених Нацiональним банком України та iншими органами державної влади та управлiння, якi в межах компетенцiї здiйснюють нагляд за дiяльнiстю банку, пiдроздiлом внутрiшнього аудиту та аудиторською фiрмою, за результатами проведення зовнiшнього аудиту;

     17) прийняття рiшення щодо створення дочiрнiх пiдприємств та участi в них, їх реорганiзацiї та лiквiдацiї, створення вiдокремлених пiдроздiлiв банку, затвердження їх статутiв i положень;

     18) затвердження умов цивiльно-правових, трудових договорiв, що укладаються з членами правлiння банку та працiвниками пiдроздiлу внутрiшнього аудиту, встановлення розмiру їхньої винагороди, у тому числi заохочувальних та компенсацiйних виплат;

     19) забезпечення своєчасного надання (опублiкування) банком достовiрної iнформацiї щодо його дiяльностi вiдповiдно до законодавства;

     20) скликання загальних зборiв учасникiв банку, пiдготовка порядку денного загальних зборiв учасникiв банку, прийняття рiшення про дату їх проведення;

     21) повiдомлення про проведення загальних зборiв учасникiв банку вiдповiдно до законодавства;

     22) прийняття рiшення про розмiщення банком цiнних паперiв, крiм акцiй;

     23) прийняття рiшення про викуп розмiщених банком цiнних паперiв, крiм акцiй;

     24) прийняття рiшення про продаж акцiй, ранiше викуплених банком;

     25) вирiшення питань про участь банку у групах;

     26) прийняття рiшень про вчинення значних правочинiв вiдповiдно до законодавства;

     27) прийняття рiшення про обрання (замiну) депозитарної та/або клiрингової установи та затвердження умов договору, що укладається з нею, встановлення розмiру оплати послуг;

     28) надсилання у випадках, передбачених законодавством, пропозицiї акцiонерам про придбання належних їм акцiй;

     29) здiйснення iнших повноважень вiдповiдно до статуту.

     Рада банку зобов'язана вживати заходiв до запобiгання виникненню конфлiктiв iнтересiв у банку та сприяти їх врегулюванню.

     Рада банку зобов'язана повiдомляти Нацiональному банку України про конфлiкти iнтересiв, що виникають у банку.

     Рада банку зобов'язана забезпечувати пiдтримання дiєвих стосункiв з Нацiональним банком України.

     Нацiональний банк України має право вимагати припинення повноважень члена ради банку, якщо вiн неналежним чином виконує свої функцiї.

     Нацiональний банк України має право вимагати позачергового скликання засiдання ради банку.

     Банк зобов'язаний щороку, не пiзнiше 30 квiтня, та на вимогу Нацiонального банку України надавати Нацiональному банку України в межах його повноважень щодо здiйснення банкiвського нагляду iнформацiю про питання, що розглядалися на засiданнi ради банку, та прийнятi щодо них рiшення, а також перелiк членiв ради банку, присутнiх на засiданнi.

     Стаття 40. Правлiння банку

     Правлiння банку очолює голова правлiння, який керує роботою правлiння банку та має право представляти банк без доручення.

     Заступники голови правлiння банку входять до складу правлiння банку за посадою.

     Голова правлiння банку несе персональну вiдповiдальнiсть за дiяльнiсть банку.

     Голова правлiння банку має право брати участь у засiданнях ради банку з правом дорадчого голосу. Голова правлiння не може очолювати структурнi пiдроздiли банку.

     До компетенцiї правлiння банку належать такi функцiї:

     1) забезпечення пiдготовки для затвердження радою банку проектiв бюджету банку, стратегiї та бiзнес-плану розвитку банку;

     2) реалiзацiя стратегiї та бiзнес-плану розвитку банку;

     3) визначення форми та встановлення порядку монiторингу дiяльностi банку;

     4) реалiзацiя стратегiї та полiтики управлiння ризиками, затвердженої радою банку, забезпечення впровадження процедур виявлення, оцiнки, контролю та монiторингу ризикiв;

     5) формування визначеної радою банку органiзацiйної структури банку;

     6) розроблення положень, що регламентують дiяльнiсть структурних i вiдокремлених пiдроздiлiв банку згiдно iз стратегiєю розвитку банку;

     7) забезпечення безпеки iнформацiйних систем банку i систем, що застосовуються для зберiгання активiв клiєнтiв;

     8) iнформування ради банку про показники дiяльностi банку, виявленi порушення законодавства, внутрiшнiх положень банку та про будь-яке погiршення фiнансового стану банку або про загрозу такого погiршення, про рiвень ризикiв, що виникають у ходi дiяльностi банку;

     9) вирiшення iнших питань, пов'язаних з управлiнням поточною дiяльнiстю банку, крiм питань, що належать до виключної компетенцiї загальних зборiв учасникiв банку та ради банку".

     4. Статтю 41 виключити.

     5. Статтi 42, 44 i 45 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 42. Вимоги до керiвникiв банку

     Керiвниками банку є голова, його заступники та члени ради банку, голова, його заступники та члени правлiння банку, головний бухгалтер, його заступники, керiвники вiдокремлених пiдроздiлiв банку.

     Керiвниками банку (крiм членiв ради банку) мають право бути особи, якi мають:

     1) повну вищу освiту в галузi економiки, менеджменту (управлiння) або права;

     2) досвiд роботи в банкiвськiй системi за вiдповiдним фахом не менше трьох рокiв;

     3) бездоганну дiлову репутацiю.

     Не менш як на одну четверту рада банку має складатися з осiб, якi мають повну вищу освiту в галузi економiки або права. Iншi члени ради банку повиннi мати повну вищу освiту та освiту в галузi менеджменту (управлiння). Члени ради банку повиннi мати бездоганну дiлову репутацiю. Хоча б один iз членiв ради банку, який має освiту в галузi економiки або права, повинен мати досвiд роботи в банкiвськiй системi на керiвних посадах не менше трьох рокiв.

     Вимоги щодо професiйної придатностi та дiлової репутацiї керiвникiв банку встановлюються Нацiональним банком України.

     Голова правлiння банку та головний бухгалтер банку вступають на посаду пiсля надання письмової згоди на це Нацiональним банком України. Члени ради банку та правлiння банку в мiсячний строк пiсля обрання (призначення) на посаду надають Нацiональному банку України документи, що пiдтверджують їхню професiйну придатнiсть та дiлову репутацiю.

     Головi, членам правлiння банку та головному бухгалтеру банку забороняється займати посади в iнших юридичних особах, крiм дочiрнiх пiдприємств.

     Нацiональний банк України має право безоплатно одержувати вiд органiв державної влади та управлiння, iнших юридичних осiб iнформацiю, необхiдну для визначення або пiдтвердження дiлової репутацiї керiвникiв банку.

     Органи державної влади та управлiння, iншi юридичнi особи зобов'язанi протягом 20 днiв з дня отримання запиту Нацiонального банку України безоплатно надати вiдповiдну iнформацiю.

     Нацiональний банк України має право вимагати замiни будь-кого з керiвникiв банку, якщо його професiйна придатнiсть та дiлова репутацiя не вiдповiдають вимогам цього Закону.

     Керiвники банку зобов'язанi дiяти в iнтересах банку, дотримуватися вимог законодавства, положень статуту та iнших документiв банку.

     Керiвники банку несуть вiдповiдальнiсть перед банком за збитки, завданi банку їхнiми дiями (бездiяльнiстю), згiдно iз законом. Якщо вiдповiдальнiсть згiдно з цiєю статтею несуть кiлька осiб, їх вiдповiдальнiсть перед банком є солiдарною.

     Не може бути керiвником банку особа, яка займала посаду Голови Нацiонального банку України, заступника Голови Нацiонального банку України, керiвника структурного пiдроздiлу, який за посадою входив до складу Правлiння Нацiонального банку України, та члена Ради Нацiонального банку України, якщо з дня припинення зазначених повноважень не минув один рiк";

     "Стаття 44. Управлiння ризиками

     Банк створює комплексну та адекватну систему управлiння ризиками, що має враховувати специфiку роботи банку, встановленi Нацiональним банком України вимоги щодо управлiння ризиками. Система управлiння ризиками має забезпечувати виявлення, iдентифiкацiю, оцiнку, монiторинг та контроль за всiма видами ризикiв на всiх органiзацiйних рiвнях та оцiнку достатностi капiталу банку для покриття всiх видiв ризикiв.

     Системно важливий банк, з урахуванням напрямiв своєї дiяльностi та притаманних їй ризикiв, зобов'язаний розробити план вiдновлення дiяльностi банку.

     Банк утворює постiйно дiючий пiдроздiл з управлiння ризиками, що має вiдповiдати за впровадження внутрiшнiх положень та процедур управлiння ризиками вiдповiдно до визначених радою банку стратегiї та полiтики управлiння ризиками.

     Пiдроздiл з управлiння ризиками має бути пiдзвiтний радi банку та вiдокремлений вiд пiдроздiлу внутрiшнього аудиту, пiдроздiлiв, що здiйснюють операцiї, та пiдроздiлiв, що реєструють операцiї.

     Банк зобов'язаний з метою управлiння ризиками утворити постiйно дiючi комiтети, зокрема:

     1) кредитний комiтет;

     2) комiтет з питань управлiння активами та пасивами.

     Банк має право залежно вiд рiвня складностi та обсягiв операцiй утворювати також iншi комiтети.

     Одна й та сама особа не може сумiщати посади голови кредитного комiтету та пiдроздiлу з управлiння ризиками.

     Стаття 45. Внутрiшнiй аудит банку

     Банк утворює постiйно дiючий пiдроздiл внутрiшнього аудиту, який є складовою системи внутрiшнього контролю.

     Нацiональний банк України встановлює вимоги до професiйної пiдготовки працiвникiв пiдроздiлу внутрiшнього аудиту.

     Пiдроздiл внутрiшнього аудиту пiдпорядковується радi банку та звiтує перед нею, дiє на пiдставi положення, затвердженого радою банку.

     Органiзацiя та порядок роботи пiдроздiлу внутрiшнього аудиту встановлюються централiзовано материнським банком для своїх дочiрнiх компанiй. У дочiрнiх компанiях банку функцiї внутрiшнього аудиту може виконувати пiдроздiл внутрiшнього аудиту материнського банку.

     Пiдроздiл внутрiшнього аудиту здiйснює такi функцiї:

     1) перевiряє наявнiсть та оцiнює ефективнiсть роботи систем управлiння ризиками, вiдповiднiсть цих систем видам та обсягам здiйснюваних банком операцiй, i внутрiшнього контролю банку;

     2) перевiряє процес оцiнки достатностi капiталу з урахуванням ризикiв банку;

     3) здiйснює монiторинг дотримання керiвниками та працiвниками банку вимог законодавства i внутрiшнiх положень банку, затверджених радою банку;

     4) оцiнює iнформацiйно-технiчне забезпечення управлiння та проведення операцiй;

     5) перевiряє правильнiсть ведення i достовiрнiсть бухгалтерського облiку та фiнансової звiтностi;

     6) перевiряє фiнансово-господарську дiяльнiсть банку;

     7) перевiряє вiдповiднiсть квалiфiкацiйним вимогам та виконання професiйних обов'язкiв працiвниками банку;

     8) виявляє та перевiряє випадки перевищення повноважень посадовими особами банку i виникнення конфлiкту iнтересiв у банку;

     9) перевiряє достовiрнiсть та вчаснiсть надання iнформацiї органам державної влади та управлiння, якi в межах компетенцiї здiйснюють нагляд за дiяльнiстю банку;

     10) iншi функцiї, пов'язанi iз здiйсненням нагляду за дiяльнiстю банку.

     Пiдроздiл внутрiшнього аудиту проводить оцiнку видiв дiяльностi банку, виконання яких забезпечується шляхом залучення юридичних та фiзичних осiб на договiрнiй основi (аутсорсинг).

     Пiдроздiл внутрiшнього аудиту за результатами проведених перевiрок готує та подає радi банку звiти i пропозицiї щодо усунення виявлених порушень.

     Банк зобов'язаний у порядку, визначеному нормативно-правовими актами Нацiонального банку України, подавати Нацiональному банку України звiт про роботу пiдроздiлу внутрiшнього аудиту та iншi документи за результатами внутрiшнього аудиту.

     Нацiональний банк України погоджує кандидатуру керiвника пiдроздiлу внутрiшнього аудиту. Вимоги до професiйної придатностi та дiлової репутацiї керiвника пiдроздiлу внутрiшнього аудиту встановлюються Нацiональним банком України.

     Керiвнику пiдроздiлу внутрiшнього аудиту забороняється займати посади в iнших банках.

     Рiшення про звiльнення керiвника пiдроздiлу внутрiшнього аудиту приймає рада банку. Рiшення про звiльнення керiвника пiдроздiлу внутрiшнього аудиту не з його iнiцiативи в обов'язковому порядку погоджується з Нацiональним банком України.

     Керiвник пiдроздiлу внутрiшнього аудиту має право вимагати позачергового скликання засiдання ради банку.

     Працiвники пiдроздiлу внутрiшнього аудиту пiд час виконання своїх функцiональних обов'язкiв мають право на ознайомлення з документами, iнформацiєю, письмовими поясненнями з питань дiяльностi банку, включаючи всi пiдроздiли банку незалежно вiд країни їх мiсцезнаходження, та афiлiйованих компанiй банку, право на доступ до системи автоматизацiї банкiвських операцiй та на отримання письмових пояснень вiд керiвникiв i працiвникiв банку з питань, що виникають пiд час проведення перевiрки та за її результатами".

     6. У статтi 69:

     частину другу пiсля слiв "вiд банку" доповнити словами "банкiвської групи";

     абзац перший частини третьої доповнити словами "банкiвських груп".

     7. Частину п'яту статтi 71 пiсля слiв "уповноваженим Нацiональним банком України особам" доповнити словами "доступ до системи автоматизацiї банкiвських операцiй, а також".

     8. У текстi Закону слова "спостережна рада банку", "правлiння (рада директорiв)" та "служба внутрiшнього аудиту" у всiх вiдмiнках замiнити вiдповiдно словами "рада банку", "правлiння" та "пiдроздiл внутрiшнього аудиту" у вiдповiдному вiдмiнку.

     II. Прикiнцевi положення

     1. Цей Закон набирає чинностi через шiсть мiсяцiв з дня його опублiкування.

     2. Банки зобов'язанi протягом шести мiсяцiв з дня набрання чинностi цим Законом привести свою дiяльнiсть у вiдповiднiсть з вимогами цього Закону i внести вiдповiднi змiни до статуту та iнших внутрiшнiх документiв банку.

     3. Нацiональному банку України у шестимiсячний строк з дня опублiкування цього Закону привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом.

Президент України П. ПОРОШЕНКО

м. Київ
4 липня 2014 року
N 1587-VII

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.