ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

НАКАЗ

вiд 11 вересня 2015 року N 689


Про затвердження Методичних рекомендацiй щодо роботи посадових осiб органiв доходiв i зборiв з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв при здiйсненнi контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв, якi перемiщуються через митний кордон України

     Вiдповiдно до пiдпункту 16 пункту 4 Положення про Державну фiскальну службу України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 21 травня 2014 року N 236, з метою забезпечення єдиного пiдходу до органiзацiї роботи з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв при здiйсненнi контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв пiд час митного контролю та митного оформлення, наказую:

     1. Затвердити Методичнi рекомендацiї щодо роботи посадових осiб органiв доходiв i зборiв з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв при здiйсненнi контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв, якi перемiщуються через митний кордон України, що додаються.

     2. Наказ Державної митної служби України вiд 13.07.2012 N 362 "Про затвердження Методичних рекомендацiй щодо роботи посадових осiб митних органiв з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв при здiйсненнi контролю правильностi визначення митної вартостi товарiв, якi перемiщуються через митний кордон України" вважати таким, що втратив чиннiсть.

     3. Координацiйно-монiторинговому департаменту (Мокляк М. В.) забезпечити внесення змiн до Репозиторiя звiтної i статистичної iнформацiї Державної фiскальної служби України вiдповiдно до наказу ДФС вiд 07.10.2014 N 168.

     4. Установити, що цей наказ набирає чинностi у день його видання.

     Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Голова Р.М. Насiров

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДФС
11 вересня 2015 року N 689

Методичнi рекомендацiї щодо роботи посадових осiб органiв доходiв i зборiв з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв при здiйсненнi контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв, якi перемiщуються через митний кордон України

1. Загальнi положення

     1. Методичнi рекомендацiї щодо роботи посадових осiб органiв доходiв i зборiв з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв при здiйсненнi контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв, якi перемiщуються через митний кордон України (далi - Методичнi рекомендацiї), розроблено вiдповiдно до положень роздiлiв III, XI Митного кодексу України вiд 13 березня 2012 року N 4495-VI (далi - Кодекс), Порядку здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю, затвердженого наказом Мiнiстерства фiнансiв України 31.07.2015 N 684, зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 21.08.2015 за N 1021/27466 (далi - Порядок здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв), та Керiвництва з контролю митної вартостi Всесвiтньої митної органiзацiї.

     2. Метою Методичних рекомендацiй є забезпечення єдиного пiдходу органiв доходiв i зборiв до роботи з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв при здiйсненнi контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв пiд час митного контролю та митного оформлення (далi - аналiз, виявлення та оцiнка ризикiв).

     3. У Методичних рекомендацiях термiни вживаються в значеннях, встановлених у Кодексi та Порядку здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв.

     4. При здiйсненнi контролю за правильнiстю визначення митної вартостi посадовi особи, що провадять такий контроль, застосовують положення Методичних рекомендацiй з метою аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв щодо заявлення декларантом або уповноваженою ним особою неповних та/або недостовiрних вiдомостей про митну вартiсть товарiв, у тому числi неправильного визначення митної вартостi товарiв. Робота з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв може включати iншi заходи, передбаченi законодавством України з питань державної митної справи. Контроль за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв пiсля завершення їх митного контролю та митного оформлення шляхом:

     направлення запитiв до iнших державних органiв, установ та органiзацiй, уповноважених органiв iноземних держав для встановлення автентичностi документiв, поданих органу доходiв i зборiв вiдповiдно до частини восьмої статтi 336 Кодексу;

     проведення документальних перевiрок здiйснюється в порядку, визначеному статтями 345 - 354 Кодексу.

     5. Робота з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв здiйснюється, як правило, пiсля перевiрки правильностi класифiкацiї товарiв згiдно з УКТЗЕД та правильностi визначення країни походження товарiв.

     6. Робота з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв здiйснюється посадовою особою органу доходiв i зборiв, що провадить контроль за правильнiстю визначення митної вартостi, в межах строку, передбаченого статтею 255 Кодексу, крiм випадкiв, коли такий строк може бути перевищений на час, необхiдний для подання додаткових документiв вiдповiдно до частини третьої статтi 53 Кодексу в межах передбаченого нею строку, перебiг якого припиняється з моменту отримання митницею (митним постом) таких документiв чи письмової вiдмови декларанта або уповноваженої ним особи у їх наданнi.

2. Послiдовнiсть дiй посадових осiб при роботi з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв

     1. Робота з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв здiйснюється посадовою особою органу доходiв i зборiв, що провадить контроль за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв (далi - посадова особа).

     2. Робота посадових осiб з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв здiйснюється шляхом:

     2.1. Вивчення характеристик товарiв, якi впливають на рiвень їх митної вартостi.

     2.2. Перевiрка документiв, що мiстять вiдомостi про вартiсть перевезення оцiнюваних товарiв, вивчення маршруту транспортування товарiв та перевiрки достовiрностi декларування витрат на транспортування.

     2.3. Перевiрки включення/невключення складових митної вартостi, у тому числi, на пiдставi наявної в органу доходiв i зборiв iнформацiї щодо наявностi таких складових митної вартостi (результати документальних перевiрок, вiдповiдi на запити для встановлення автентичностi тощо).

     2.4. Порiвняння рiвня заявленої митної вартостi товарiв з наявною в органу доходiв i зборiв iнформацiєю про рiвень цiн на такi товари або вартiсть прямих витрат на їх виробництво, у тому числi сировини, матерiалiв та/або комплектувальних виробiв, якi входять до складу товарiв.

     2.5. Порiвняння рiвня заявленої митної вартостi товарiв з рiвнем митної вартостi iдентичних або подiбних (аналогiчних) товарiв, митне оформлення яких вже здiйснено.

     2.6. Перевiрки наявностi взаємозв'язку продавця та покупця.

     2.7. Перевiрки iнформацiї, наданої декларантом або уповноваженою особою, при продажу товарiв мiж пов'язаними особами щодо наближеностi митної вартостi товарiв, визначеної основним методом до однiєї з операцiй, якi наведенi у частинi вiсiмнадцятiй статтi 58 Кодексу.

     2.8. Перевiрки особливостей формування вартостi окремих видiв товарiв вiдповiдно до роздiлу 3 Методичних рекомендацiй.

     2.9. Перевiрки рiвня заявленої митної вартостi товарiв при наявностi знижок/нарахувань з/до цiни оцiнюваних товарiв та їх обґрунтування i документальне пiдтвердження.

     2.10. Перевiрки наявностi продажу оцiнюваних товарiв на експорт в Україну.

     2.11. Перевiрки наявностi ознак пiдробки документiв, якi пiдтверджують митну вартiсть товарiв.

     2.12. Перевiрки наявностi розбiжностей у документах, якi пiдтверджують митну вартiсть товарiв.

     2.13. Перевiрки наявностi прийнятих iншими митницями рiшень про коригування митної вартостi товарiв, що ввозились на виконання того ж зовнiшньоекономiчного договору (контракту) або документа, який його замiнює, що й оцiнюванi товари за результатами спрацювання критерiю автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками.

     2.14. Перевiрки та аналiзу документiв, додатково поданих органу доходiв i зборiв декларантом або уповноваженою ним особою вiдповiдно до статтi 53 Кодексу.

     3. При здiйсненнi заходiв, зазначених у попередньому пунктi, дозволяється змiнювати їх послiдовнiсть та обсяг залежно вiд характеру зовнiшньоекономiчної операцiї та результатiв аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв за вже проведеними заходами.

     4. За результатами роботи з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв посадова особа здiйснює заходи, передбаченi статтею 54 Кодексу.

     5. Посадова особа здiйснює перевiрку вiдповiдностi обраного декларантом або уповноваженою ним особою методу визначення митної вартостi товарiв умовам, наведеним у главi 9 Кодексу.

     6. При перевiрцi розрахунку, здiйсненого декларантом або уповноваженою ним особою при визначеннi митної вартостi товарiв за основним методом, та чисельного значення заявленої митної вартостi, зокрема, аналiзується:

     - включення всiх витрат (складових митної вартостi), зазначених у частинi десятiй статтi 58 Кодексу;

     - включення всiх платежiв, якi вiдповiдають вимогам, встановленим частинами п'ятою - восьмою статтi 58 Кодексу, до цiни, що була фактично сплачена або пiдлягає сплатi;

     - наявнiсть помилок при перенесеннi вiдомостей з документiв, якi пiдтверджують митну вартiсть товарiв, до митної декларацiї та/або до декларацiї митної вартостi (далi - ДМВ);

     - наявнiсть арифметичних помилок у митнiй декларацiї, ДМВ або документах, якi пiдтверджують митну вартiсть товарiв;

     - наявнiсть помилок при перерахунку сум в iноземнiй та/або нацiональнiй валютах;

     - наявнiсть помилок при здiйсненнi нарахувань (наприклад, знижок);

     - наявнiсть помилок при перерахуваннi одиниць вимiру оцiнюваного товару на одиницi вимiру товару вiдповiдно до Митного тарифу України.

     7. При перевiрцi розрахунку та числового значення заявленої митної вартостi товарiв здiйснюється перевiрка наявностi у пiдтверджуючих документах всiх вiдомостей в кiлькiсному виразi, використаних при обчисленнi митної вартостi, а саме:

     - ДМВ (якщо ДМВ подається);

     - митнiй декларацiї графи 12, 20, 22, 31 (в частинi зазначення характеристик товару, якi впливають виключно на рiвень митної вартостi), 42, 43, 44 (в частинi наявностi реквiзитiв документiв, якi пiдтверджують митну вартiсть товарiв), 45, 46;

     - документах, поданих для здiйснення митного контролю та митного оформлення товарiв, для декларування яких не застосовується митна декларацiя (в частинi зазначення характеристик товару, якi впливають виключно на рiвень його митної вартостi);

     - рахунку-фактурi або iншому документi, який визначає вартiсть товару.

     8. У випадках спрацювання автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками за напрямом перевiрки правильностi визначення митної вартостi товарiв у зв'язку з ризиком заниження митної вартостi та декларуванням митної вартостi нижчої, нiж вартiсть iдентичних або подiбних (аналогiчних) товарiв, посадова особа, що здiйснює контроль за правильнiстю визначення митної вартостi, здiйснює перевiрку вiдомостей, що мiстяться в документах, що пiдтверджують заявлену митну вартiсть, та вiдповiдно до частин третьої - четвертої статтi 53 Кодексу здiйснює запит додаткових документiв. У випадках, передбачених частиною шостою статтi 54 Кодексу та частиною першою статтi 55 Кодексу, посадова особа, що здiйснює контроль за правильнiстю визначення митної вартостi, приймає рiшення про коригування митної вартостi товарiв.

     Контроль за правильнiстю визначення митної вартостi у випадках, передбачених абзацом першим, здiйснюється посадовою особою, що здiйснює такий контроль, за погодженням з керiвником пiдроздiлу митного оформлення (заступником керiвника, старшим змiни). Вiдповiдне погодження засвiдчується шляхом проставлення пiдпису на роздрукованому перелiку митних формальностей за митною декларацiєю, поряд з вiдомостями про виконання митної формальностi за напрямком контролю митної вартостi.

     Керiвник пiдроздiлу митного оформлення (заступник керiвника, старший змiни) здiйснює погодження невiдкладно в межах строку, передбаченого статтею 255 Кодексу, крiм випадкiв, коли такий строк може бути перевищений на час, необхiдний для подання додаткових документiв вiдповiдно до частини третьої статтi 53 Кодексу в межах передбаченого нею строку, перебiг якого припиняється з моменту отримання митницею (митним постом) таких документiв чи письмової вiдмови декларанта або уповноваженої ним особи у їх наданнi, а також з урахуванням вимог статтi 55 Кодексу.

     Iнформацiя щодо таких оформлень за попередню добу у виглядi реєстру за пiдписом начальника митного поста або особи, яка його замiщує, щоденно подається до спецiалiзованого структурного пiдроздiлу, вiдповiдального за контроль правильностi визначення митної вартостi товарiв, керiвнику митницi та заступникам керiвника митницi згiдно з розподiлом функцiональних обов'язкiв.

3. Особливостi аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв окремих видiв товарiв

     1. Посадова особа враховує особливостi формування вартостi нафти та нафтопродуктiв.

     При здiйсненнi аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв щодо митної вартостi нафти та нафтопродуктiв, якi iмпортуються в Україну, необхiдно враховувати значення котирувань, якi публiкуються свiтовими iнформацiйними агентствами (Platts, Argus тощо), вiдповiдно до перiоду поставки товарiв та умов договору, регiону експорту, вiдомостi про числовi значення складових вартостi, розрахованої за формулою, а також практику формування цiни товару залежно вiд країни експорту, виробника, якостi товару тощо.

     2. При здiйсненнi митного контролю та митного оформлення комплектних об'єктiв посадова особа здiйснює оцiнку вартостi як комплектного об'єкта в цiлому, так i окремих його складових.

     3. Посадова особа органу доходiв i зборiв, яка здiйснює аналiз, виявлення та оцiнку ризикiв, повинна враховувати особливостi формування вартостi товарiв, якi реалiзуються в порядку бiржової торгiвлi.

     При здiйсненнi аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв товарiв, якi є об'єктом бiржової торгiвлi, цiну договору щодо товару, який iмпортується (вартiсть операцiї), без урахування витрат на доставку, комiсiйних витрат, премiї або знижки за фактичну якiсть товару i премiї продавцю необхiдно порiвнювати зi значенням бiржових котирувань за перiод 10 днiв, що передує датi складання рахунка-фактури (iнвойсу) або додатку (специфiкацiї) до зовнiшньоекономiчного договору (контракту).

     При здiйсненнi аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв на пiдставi сировинних складових ураховуються данi про вмiст сировини, що використовується для виготовлення цього товару.

     За вiдсутностi даних про щоденнi бiржовi котирування для аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв використовується iнформацiя про середнi значення бiржових котирувань за календарний мiсяць, в якому здiйснювалось вiдвантаження товару.

     4. Посадова особа органу доходiв i зборiв, яка здiйснює аналiз, виявлення та оцiнку ризикiв, повинна враховувати особливостi формування вартостi незареєстрованих лiкарських засобiв, якi ввозяться на митну територiю України з метою проведення доклiнiчних дослiджень i клiнiчних випробувань.

     Вiдповiдно до статтi 58 Кодексу митною вартiстю за цiною договору щодо товарiв, якi iмпортуються, є вартiсть операцiї, тобто цiна, що була фактично сплачена або пiдлягає сплатi за товари, якщо вони продаються на експорт в Україну. У випадках коли продаж на експорт в Україну вiдсутнiй, тобто товари ввозяться лише з метою проведення клiнiчних дослiджень i клiнiчних випробувань, перший метод визначення митної вартостi товарiв (вартiсть операцiї) не може бути застосований. Оскiльки такi лiкарськi засоби новi або випробувальнi, як правило, не можуть бути застосованi методи визначення митної вартостi товарiв за цiною договору щодо iдентичних товарiв, а також за цiною договору щодо подiбних (аналогiчних) товарiв у зв'язку з вiдсутнiстю iмпорту iдентичних або подiбних товарiв. Якщо такi лiкарськi засоби не продаються в Українi, метод на основi вiднiмання вартостi також не може бути застосований для визначення їх митної вартостi. Це означає, що слiд застосовувати метод визначення митної вартостi на основi додавання вартостi (обчислена вартiсть).

     При цьому метод визначення митної вартостi на основi додавання вартостi (обчислена вартiсть) може бути використаний тiльки за умови надання декларантом або уповноваженою ним особою органу доходiв i зборiв iнформацiї вiд виробника товарiв, якi оцiнюються, про їх вартiсть, яка повинна складатися iз сум, визначених згiдно зi статтею 63 Кодексу.

     Якщо декларант або уповноважена ним особа не може або не бажає надати iнформацiю, необхiдну для визначення митної вартостi на основi додавання вартостi (обчислена вартiсть), для визначення митної вартостi оцiнюваних товарiв використовується резервний метод вiдповiдно до статтi 64 Кодексу.

     Митна вартiсть, визначена згiдно з положеннями статтi 64 Кодексу, повинна щонайбiльшою мiрою ґрунтуватися на ранiше визнаних (визначених) органами доходiв i зборiв митних вартостях, однак при визначеннi митної вартостi вiдповiдно до цiєї статтi допускається гнучкiсть при застосуваннi методiв, зазначених у статтях 58 - 63 Кодексу.

     Наприклад, вартiсть операцiї з iдентичними або подiбними (аналогiчними) товарами може бути "гнучко застосована", аби дати змогу органу доходiв i зборiв використати вартiсть операцiї ввезених товарiв того самого "класу або виду" та/або виготовлених в рiзних країнах походження.

     Цей вид "гнучкого застосування" дає змогу органу доходiв i зборiв використовувати митну вартiсть ранiше iмпортованих лiкарських засобiв, якi належать до тiєї ж фармацевтичної категорiї (наприклад, антигiстамiннi препарати, противоаритмiчнi засоби, антидепресанти тощо), або лiкарських засобiв подiбного хiмiчного складу i очiкуваного лiкарського ефекту з iнших країн походження, припустивши, що така iнформацiя доступна для органу доходiв i зборiв або декларанта.

4. Взаємодiя посадової особи, що здiйснює аналiз, виявлення та оцiнку ризикiв з посадовими особами iнших пiдроздiлiв територiальних органiв ДФС та структурними пiдроздiлами ДФС

     1. Пiд час аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв посадова особа, що здiйснює контроль за правильнiстю визначення митної вартостi, взаємодiє з пiдроздiлами територiальних органiв i центрального апарату ДФС, якi забезпечують виконання таких функцiй органiв доходiв i зборiв:

     - адмiнiстрування митних платежiв та митно-тарифного регулювання;

     - аналiзу ризикiв та протидiї митним правопорушенням;

     - митного оформлення;

     - митного аудиту;

     - iнформатизацiї;

     - лабораторних дослiджень та експертизи.

     За необхiдностi посадова особа, що здiйснює контроль за правильнiстю визначення митної вартостi, має право звернутись до посадових осiб iнших територiальних органiв доходiв i зборiв, в зонi дiяльностi яких здiйснювався митний контроль та митне оформлення товарiв, що перемiщувались, на виконання зовнiшньоекономiчного договору щодо оцiнюваних товарiв.

     2. Пiсля випуску товарiв у вiльний обiг посадова особа, що здiйснює таку роботу, має право звертатися у встановленому порядку до вiдповiдних структурних пiдроздiлiв ДФС про:

     - направлення проекту запиту до митних органiв iноземних держав з метою перевiрки даних, поданих декларантом для пiдтвердження заявленої митної вартостi товарiв пiд час митного оформлення цих товарiв;

     - надання пропозицiй та документально пiдтверджених матерiалiв для проведення перевiрок у порядку, передбаченому законодавством;

     - стан розрахунку податкiв, якi пiдлягають сплатi/поверненню у зв'язку з прийняттям рiшення про коригування митної вартостi товарiв;

     - отримання вiдповiдних аналiтичних матерiалiв щодо iмпортно-експортних операцiй;

     - складовi митної вартостi на iдентичнi та подiбнi товари.

5. Джерела довiдкової iнформацiї, якi можуть бути використанi пiд час роботи з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв

     Пiд час робiт з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв можуть використовуватися такi джерела iнформацiї:

     - спецiалiзованi програмно-iнформацiйнi комплекси Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи ДФС;

     - спецiалiзованi видання, якi мiстять iнформацiю про цiни, сформованi на свiтовому ринку;

     - iнформацiя, отримана вiд ДФС, про цiни на товари та/або сировину, матерiали, комплектуючi, якi входять до складу товарiв;

     - iнформацiя, отримана вiд митних органiв iноземних держав за результатами перевiрки автентичностi документiв, якi подавалися пiд час митного контролю та митного оформлення товару;

     - iнформацiя, отримана за результатами здiйснення митного контролю, в тому числi, за результатами проведення документальних перевiрок дотримання вимог законодавства з питань державної митної справи;

     - iнформацiя, отримана вiд державних органiв, установ та органiзацiй на запити територiальних органiв та/або ДФС;

     - цiнова iнформацiя, отримана в рамках домовленостей, укладених мiж ДФС та асоцiацiями, спiлками та iншими об'єднаннями iмпортерiв та виробникiв;

     - висновки про якiснi та вартiснi характеристики товарiв, пiдготовленi спецiалiзованими експертними органiзацiями, що мають вiдповiднi повноваження згiдно iз законодавством;

     - iнформацiя отримана з мережi Iнтернет.

Директор Департаменту адмiнiстрування митних платежiв та митно-тарифного регулювання М.М. Iванюк
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.