МIЖВIДОМЧА КОМIСIЯ З МIЖНАРОДНОЇ ТОРГIВЛI

ПОВIДОМЛЕННЯ

Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну зрiзаних свiжих троянд незалежно вiд країни походження та експорту

     Вiдповiдно до Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" (далi - Закон) за заявою ТОВ "Асканiя-Флора" (далi - Заява) рiшенням Мiжвiдомчої комiсiї з мiжнародної торгiвлi (далi - Комiсiя) вiд 22.05.2020 N СП-449/2020/4411-03 порушено спецiальне розслiдування щодо iмпорту в Україну зрiзаних свiжих троянд незалежно вiд країни походження та експорту.

     Зазначеним рiшенням Комiсiї об'єктом розслiдування встановлено:

     свiжi троянди, придатнi для складання букетiв або для декоративних цiлей, що можуть класифiкуватися згiдно з УКТ ЗЕД за кодом 0603 11 00.

     Перiод розслiдування становить 01.01.2017 - 30.06.2020, до якого входять наступнi рiчнi перiоди:

     1-й перiод: 01.01.2017 - 31.12.2017;

     2-й перiод: 01.01.2018 - 31.12.2018;

     3-й перiод: 01.01.2019 - 31.12.2019;

     4-й перiод: 01.07.2019 - 30.06.2020.

     Вiдповiдно до Закону Комiсiя розглянула поданi Мiнекономiки звiт та матерiали про результати спецiального розслiдування щодо iмпорту в Україну зрiзаних свiжих троянд незалежно вiд країни походження та експорту, та за результатами розгляду встановила:

     ТОВ "Асканiя-Флора" (далi - Заявник) є належним нацiональним товаровиробником у розумiннi пункту 11 статтi 1 Закону, оскiльки його частка в загальному виробництвi товару в Українi за перiод розслiдування становила понад 50 %;

     товар, що виробляється нацiональним товаровиробником, у розумiннi положень пункту 13 статтi 1 Закону, є подiбним до товару, що є об'єктом розслiдування.

     Щодо наявностi факту зростання обсягiв iмпорту в Україну

     У ходi проведення розслiдування, на пiдставi даних Держмитслужби, нацiонального товаровиробника, а також розрахункових даних, було проведено дослiдження обсягiв iмпорту в Україну товару, що є об'єктом розслiдування в абсолютних показниках, а також вiдносно виробництва та споживання товару в Українi.

     На виконання двостороннiх та мiжнародних домовленостей не враховувались обсяги iмпорту з ряду країн, якi слiд виключити з-пiд дiї можливих спецiальних захисних заходiв.

     За результатами проведеного дослiдження встановлено, що в перiод розслiдування iмпорт в Україну товару в абсолютних показниках зрiс на 71,38 %.

     Беручи до уваги особливостi статистичного спостереження обсягiв виробництва товару в Українi, якi здiйснюються на основi рiчної звiтностi, дослiдження обсягу споживання в Українi, а також частка iмпорту вiдносно виробництва та споживання товару в Українi проводилось за календарнi перiоди (1-й, 2-й та 3-й перiоди).

     В третьому рiчному перiодi порiвняно з першим частка iмпорту вiдносно виробництва збiльшилась на 72,33 %, а у споживанi на 40,11 %.

     Щодо наявностi факту заподiяння значної шкоди нацiональному товаровиробнику

     Протягом перiоду розслiдування спостерiгалося погiршення основних показникiв Заявника, зокрема:

     - обсяги виробництва подiбного товару нацiональним товаровиробником за перiод дослiдження скоротились на 26,32 %;

     - виробничi потужностi та рiвень їх використання були незмiнними протягом всього перiоду дослiдження;

     - обсяги продажу нацiональним товаровиробником подiбного товару на внутрiшнiй ринок у другому рiчному перiодi порiвняно з першим зросли на 3 %, проте у третьому рiчному перiодi порiвняно з першим скоротились на 11,39 %, у останньому рiчному перiодi скоротились на 25,34 % порiвняно з першим рiчним перiодом;

     - при зростаннi обсягiв видимого споживання товару в Українi за перший -третiй рiчнi перiоди на 20,39 %, частка Заявника у споживаннi зменшилась на

     26,40 %, в другому та третьому перiодах порiвняно з попереднiми скоротилася на 9,33 % та 18,83 % вiдповiдно;

     - обсяги продажу нацiональним товаровиробником подiбного товару на експорт зменшились на 79,23 % порiвняно з першим рiчним перiодом;

     - цiни продажу нацiональним товаровиробником подiбного товару на внутрiшньому ринку зросли в третьому рiчному перiодi порiвняно з першим на 17,39 %, а в четвертому рiчному перiодi порiвняно з попереднiм скоротилися на 2,16 % та протягом всього дослiджуваного перiоду були суттєво нижче собiвартостi;

     - фiнансовий результат вiд продажу подiбного товару на внутрiшнiй ринок був вiд'ємним протягом всього перiоду дослiдження. У четвертому рiчному перiодi збитки Заявника зросли на 233,74 % порiвняно з базовим рiчним перiодом;

     - показник рентабельностi був вiд'ємним протягом всього дослiджуваного перiоду;

     - рiвень продуктивностi працi Заявника за перiод дослiдження скоротився на 24,96 %;

     - залишки подiбного товару нацiонального товаровиробника протягом перiоду дослiдження щорiчно збiльшувались та у четвертому рiчному перiодi, порiвняно iз базовим скоротились на 0,71 %, в останньому рiчному перiодi скоротились на

     28,95 % порiвняно з попереднiм;

     - собiвартiсть подiбного товару за перiод дослiдження зросла на 23,05 %;

     - обсяги здiйснених iнвестицiй у доларовому еквiвалентi за третiй рiчний перiод зросли на 37,04 %, а в останньому рiчному перiодi скоротились на 22,38 % порiвняно з попереднiм;

     - зменшення рiвня зайнятостi на пiдприємствi Заявника вiдбувалось в межах 0,58- 1,90 % протягом усього дослiджуваного перiоду;

     - рiвень оплати працi характеризувався позитивною динамiкою вiдповiдно до пiдвищення мiнiмального рiвня заробiтної плати. У доларовому еквiвалентi даний показник за третiй рiчний перiод зрiс на 31,89 %, в останньому рiчному перiодi скоротився на 15,16 % порiвняно з попереднiм;

     - показник лiквiдностi скоротився на 57,89 % порiвняно з базовим рiчним перiодом та є нижчим нормативного значення.

     Сукупна оцiнка наведених факторiв дає пiдстави зробити висновок щодо наявностi факту заподiяння значної шкоди нацiональному товаровиробнику.

     Щодо наявностi причинно-наслiдкового зв'язку

     Протягом перiоду розслiдування обсяги iмпорту товару в Україну мали стабiльну динамiку до зростання. Найбiльше зростання обсягiв iмпорту вiдбулось у третьому та четвертому рiчних перiодах порiвняно з першим на 68,69 % та 71,38 % вiдповiдно.

     Як свiдчать результати дослiдження, iмпорт товару в Україну має негативний вплив на показники нацiонального товаровиробника. Впродовж усього перiоду дослiдження спостерiгається стрiмке падiння обсягiв виробництва подiбного товару на 26,32 % та обсягiв продажу на внутрiшньому ринку на 25,34 %.

     Цiни iмпорту товару протягом перiоду розслiдування були нижчими нiж цiни i собiвартiсть подiбного товару нацiонального виробника та рiзниця мiж ними зросла загалом за перiод розслiдування на 22,61 % та на 33,66 % вiдповiдно.

     В умовах зростаючого iмпорту та суттєвого зростання частки iмпорту на ринку, нацiональний товаровиробник реалiзовував власну продукцiю нижче собiвартостi її виробництва, тобто цiни iмпорту та обсяги зростаючого iмпорту створювали суттєвий пригнiчуючий вплив на цiни нацiонального товаровиробника.

     Присутнiсть на внутрiшньому ринку нацiонального товаровиробника суттєво скорочується. При зростаннi обсягiв видимого споживання товару в Українi за перший - третiй рiчнi перiоди на 20,39 %, частка Заявника у споживаннi зменшилась на 26,40 %. Ключовi фiнансово-економiчнi показники нацiонального товаровиробника демонструють падiння та збиткову дiяльнiсть.

     Додатково, в основних країнах-експорту iснують значнi обсяги вiльних виробничих потужностей, що дає пiдстави стверджувати про високу вiрогiднiсть зростання iмпорту в Україну зрiзаних свiжих троянд i як наслiдок, заподiяння значної шкоди Заявнику в майбутньому.

     У зв'язку з чим можна стверджувати, що вищезазначене свiдчить про наявнiсть причинно-наслiдкового зв'язку мiж динамiкою iмпорту i погiршенням показникiв Заявника та вiдсутностi впливу iнших факторiв.

     Щодо наявностi непередбачуваних обставин

     Вiдповiдно до статтi XIX ГАТТ 1994 дослiджено непередбачуванi обставини, якi призвели до значного збiльшення обсягiв iмпорту товару, що завдало значної шкоди нацiональному товаровиробнику.

     Зростання iмпорту товару в Україну було обумовлено такими непередбаченими обставинами, як вплив запровадження карантинних заходiв з боку Росiйської Федерацiї (далi - Росiєю) щодо iмпорту квiтiв з країн Європейського Союзу (далi - ЄС).

     З 2015 - 2019 рр. обсяги експорту свiжозрiзаних троянд з країн ЄС в Росiю скоротилися вдвiчi як у кiлькiсному (iз 186 млн. шт. до 89 млн. шт.), так i у вартiсному розрiзах (iз 61 404 тис. євро до 34 017 тис. євро).

     В аналогiчний перiод часу, вiдбулось зниження обсягiв споживання товару в країнах Європи вiд 4 % до 16 % через стагнацiю в економiцi та через зростання iнших витрат (продукти харчування, комунальнi послуги тощо).

     В результатi сукупностi факторiв iноземнi виробники почали переорiєнтовувати свої ринки збуту, що безпосередньо, вплинуло на обсяги iмпорту товару в Україну.

     Таким чином є пiдстави стверджувати про наявнiсть фактiв, щодо ймовiрного непередбачуваного, недавнього, раптового та рiзкого зростання iмпорту, i, як наслiдок, заподiяння значної шкоди нацiональному товаровиробнику та розвитку дисбалансу на користь iноземних виробникiв-постачальникiв товару в Україну.

     Щодо вiдповiдностi застосування спецiальних заходiв нацiональним iнтересам України

     Iнтереси нацiонального товаровиробника

     На переконання нацiонального товаровиробника, застосування спецiальних заходiв попередить лiквiдацiю виробництва товару в Українi, що дозволить зберегти i пiдвищити рiвень зайнятостi у вiтчизнянiй квiтковий галузi.

     У разi незастосування вiдповiдних захисних заходiв, наслiдком продовження агресивного зростаючого iмпорту свiжозрiзаних троянд може стати звiльнення працiвникiв Заявника, вимушена зупинка виробництва та банкрутство.

     Iнтереси споживачiв

     У випадку, якщо нацiональний товаровиробник не отримає захист вiд зростання iмпорту, найближчим часом виробництво буде змушене припинити свою дiяльнiсть. В результатi, українськi споживачi будуть повнiстю поставленi в залежнiсть вiд iмпорту товару.

     Мiжнароднi економiчнi iнтереси України та усунення впливу диспропорцiї у торгiвлi.

     Мiжнароднi зобов'язання, узятi Україною, не суперечать застосуванню спецiальних заходiв стосовно зростаючого iмпорту, який заподiює значну шкоду нацiональному товаровиробнику.

     Застосування спецiальних заходiв позитивно вплине на вiдновлення конкуренцiї на внутрiшньому ринку України та призведе до усунення негативного впливу диспропорцiї в торгiвлi.

     Беручи до уваги зазначене та керуючись положеннями статей 16, 17 Закону, Комiсiя прийняла рiшення вiд 16.04.2021 N СП-487/2021/4411-03, яким вирiшила застосувати спецiальнi заходи щодо iмпорту в Україну товару незалежно вiд країни походження та експорту, що має такий опис:

     свiжi троянди, що можуть класифiкуватися згiдно з УКТ ЗЕД за кодом 0603 11 00.

     Спецiальнi заходи застосовано строком на 3 роки шляхом запровадження спецiального мита у розмiрi:

     з дня застосування спецiальних заходiв в розмiрi 56 %;

     через 12 мiсяцiв iз дня застосування спецiальних заходiв в розмiрi 44,80 %;

     через 24 мiсяцi з дня застосування спецiальних заходiв в розмiрi 35,84 %.

     Дiя спецiальних заходiв не поширюється на iмпорт в Україну товару походженням з таких країн: Республiка Iсландiя, Князiвство Лiхтенштейн, Королiвство Норвегiя, Швейцарська Конфедерацiя, Чорногорiя, Азербайджанська Республiка, Республiка Вiрменiя, Республiка Бiлорусь, Республiка Казахстан, Киргизька Республiка, Республiка Молдова, Республiка Узбекистан, Республiка Таджикистан, Туркменiстан, Iсламська Республiка Афганiстан, Ангола, Бангладеш, Бенiн, Бутан, Буркiна-Фасо, Бурундi, Камбоджа, Центральноафриканська Республiка, Чад, Союз Коморських Островiв, Демократична Республiка Конго, Джибутi, Держава Еритрея, Федеративна Демократична Республiка Ефiопiя, Гамбiя, Гвiнея, Гвiнея-Бiсау, Гаїтi, Республiка Кiрибатi, Лаоська Народно-Демократична Республiка, Королiвство Лесото, Республiка Лiберiя, Мадагаскар, Малавi, Малi, Мавританiя, Мозамбiк, М'янма, Непал, Нiгер, Руанда, Демократична Республiка Сан-Томе i Принсiпi, Сенегал, Сьєрра-Леоне, Соломоновi Острови, Федеративна Республiка Сомалi, Республiка Пiвденний Судан, Республiка Судан, Демократична Республiка Схiдний Тимор, Того, Тувалу, Уганда, Об'єднана Республiка Танзанiя, Вануату, Єменська Республiка, Замбiя

     Рiшення Комiсiї вiд 16.04.2021 N СП-487/2021/4411-03 набирає чинностi через 30 днiв з дня опублiкування цього повiдомлення.

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.