ЗАКОН  УКРАЇНИ

Про поштовий зв'язок

     Цей Закон визначає правовi, соцiально-економiчнi та органiзацiйнi основи дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку, а також регулює вiдносини мiж органами державної влади та органами мiсцевого самоврядування, операторами поштового зв'язку i користувачами їхнiх послуг.

Роздiл I. ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ

     Стаття 1. Визначення термiнiв

     У цьому Законi термiни вживаються в такому значеннi:

     абонементна скринька - скринька iз засобами для запобiгання несанкцiонованому доступу, що встановлюється в об'єктi поштового зв'язку i надається у користування адресатовi за плату для одержання на його iм'я поштових вiдправлень, поштових переказiв, перiодичних друкованих видань;

     абонентська поштова скринька - спецiальна скринька iз засобами для запобiгання несанкцiонованому доступу, призначена для одержання адресатами простих поштових вiдправлень, перiодичних друкованих видань, повiдомлень про надходження реєстрованих поштових вiдправлень;

     абонентська поштова шафа - спецiальна шафа з абонентськими поштовими скриньками, що встановлюється у пiд'їздi, вестибюлi житлового або адмiнiстративного будинку для одержання адресатами простих поштових вiдправлень, перiодичних друкованих видань, повiдомлень про надходження реєстрованих поштових вiдправлень;

     адресат (одержувач) - юридична або фiзична особа, якiй адресується поштове вiдправлення, поштовий переказ;

     адресна поштова розсилка - вiдправлення письмової кореспонденцiї, що складається виключно з рекламних, маркетингових або iнформацiйних матерiалiв, iнших друкованих матерiалiв i мiстить iдентичне повiдомлення, крiм iменi адресата, адреси та iдентифiкацiйного номера, а також iнших вiдмiнностей, що не змiнюють сутнiсть повiдомлення, яке пересилається адресатам i доставляється за адресою. Адресна поштова розсилка та iнше поштове вiдправлення, поєднанi в однiй упаковцi, не вважаються адресною поштовою розсилкою;

     вiдправлення для слiпих - вiдправлення, що подається вiдкритим, з вкладенням письмового повiдомлення, написаного секографiчним способом, клiше iз знаками секографiї, друкованих видань для слiпих, а також звукових записiв чи спецiального паперу, призначеного виключно для слiпих, за умови що воно вiдправляється офiцiйно визнаною установою для слiпих чи адресується такiй установi;

     вiдправлення EMS - мiжнародне реєстроване поштове вiдправлення масою до 30 кiлограмiв з вкладенням документiв та/або товарiв, яке приймається, перевозиться i доставляється у найшвидший спосiб;

     вiдправник - фiзична або юридична особа, прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi) або найменування якої зазначенi у встановленому порядку при пересиланнi поштового вiдправлення, поштового переказу та яка подає оператору поштового зв'язку для пересилання поштове вiдправлення, поштовий переказ;

     державнi соцiальнi стандарти надання унiверсальних послуг поштового зв'язку - нормативи та нормативнi строки пересилання поштових вiдправлень;

     дрiбний пакет - мiжнародне реєстроване поштове вiдправлення масою до 2 кiлограмiв з вкладенням зразкiв товарiв, дрiбних предметiв подарункового чи iншого характеру, письмового повiдомлення, що має характер особистого листування;

     електронна марка - знак поштової оплати, що у виглядi графiчної iнформацiї наноситься на листи, поштовi картки, мiстить iнформацiю про поштове вiдправлення i пiдтверджує оплату послуг поштового зв'язку, якi надає призначений оператор поштового зв'язку;

     єдиний державний реєстр операторiв поштового зв'язку - iнформацiйно-комунiкацiйна система, що мiстить iнформацiю про операторiв поштового зв'язку України;

     засоби поштового зв'язку - поштовi пристрої та обладнання, транспортнi засоби поштового зв'язку, поштомати, знаки поштової оплати;

     згрупованi поштовi вiдправлення "Консигнацiя" - кiлька мiжнародних поштових вiдправлень, що одночасно подаються одним вiдправником для пересилання за межi України або надходять в Україну вiд одного вiдправника з iншої країни;

     знаки поштової оплати - поштовi марки, маркованi конверти i поштовi картки, електроннi марки, вiдбитки державних знакiв маркувальних (франкувальних) машин, вiдбитки про оплату, нанесенi друкарським чи iншим способом, якi є засобами оплати послуг поштового зв'язку;

     користувач послуг поштового зв'язку (користувач) - фiзична або юридична особа, яка користується послугами поштового зв'язку як вiдправник або одержувач;

     кур'єрська послуга - послуга поштового зв'язку з пересилання поштового вiдправлення, приймання якого вiд вiдправника та/або вручення якого адресату здiйснюється поза межами об'єкта поштового зв'язку;

     лист - поштове вiдправлення масою до 2 кiлограмiв, що мiстить письмове повiдомлення або документи, вкладене в поштовий конверт або оформлене iншим чином, що не дає змоги третiм особам ознайомитися з його змiстом;

     маркувальна (франкувальна) машина - пристрiй, призначений для нанесення на листи, поштовi картки вiдбитка державного знака, що пiдтверджує оплату послуг поштового зв'язку, дату приймання та iншу iнформацiю;

     мiжнародне поштове вiдправлення - поштове вiдправлення, що приймається для пересилання за межi України, доставляється в Україну або перемiщується через територiю України транзитом операторами поштового зв'язку;

     мiшок "М" - мiжнародне реєстроване поштове вiдправлення (спецiальний мiшок) з вкладенням друкованих видань (книг, газет, журналiв тощо), що подається для пересилання одним вiдправником i адресується одному адресатовi;

     монiторинг якостi унiверсальних послуг - збирання, оброблення, зберiгання, аналiз даних про показники якостi унiверсальних послуг поштового зв'язку, що здiйснюються нацiональним регулятором;

     нацiональний регулятор - Нацiональна комiсiя, що здiйснює державне регулювання у сферах електронних комунiкацiй, радiочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку;

     об'єкти поштового зв'язку - вiддiлення поштового зв'язку та iншi виробничi структурнi пiдроздiли оператора поштового зв'язку, задiянi у єдиному виробничо-технологiчному процесi з надання послуг поштового зв'язку;

     оператор поштового зв'язку - суб'єкт господарювання, що здiйснює дiяльнiсть на територiї України та у встановленому законодавством порядку надає послуги поштового зв'язку;

     пересилання поштових вiдправлень - перевезення пошти вiд вiдправника до одержувача, включаючи операцiї з її приймання, обробки та доставки (вручення);

     письмова кореспонденцiя - листи, поштовi картки, дрiбнi пакети, мiшки "М", адресна поштова розсилка та вiдправлення для слiпих;

     посилка - поштове вiдправлення масою до 30 кiлограмiв з предметами, не забороненими законодавством до пересилання;

     послуги поштового зв'язку - дiяльнiсть оператора поштового зв'язку з приймання, обробки, перевезення та доставки (вручення) поштових вiдправлень, у тому числi шляхом надання кур'єрських послуг, визначених цим Законом, виконання доручень користувачiв щодо поштових переказiв, спрямована на задоволення потреб користувачiв;

     пошта - вантаж з поштовими вiдправленнями, запакованими належним чином для перевезення їх автомобiльним, морським, внутрiшнiм водним, залiзничним або авiацiйним транспортом;

     поштова адреса - адреса вiдправника та адреса адресата (одержувача), що зазначаються при пересиланнi поштового вiдправлення, поштового переказу;

     поштова безпека - визначений законодавством комплекс заходiв, спрямованих на захист таємницi iнформацiї у поштовому зв'язку, збереження поштових вiдправлень та засобiв поштового зв'язку;

     поштова картка - поштове вiдправлення у виглядi стандартного бланка, що мiстить вiдкрите письмове повiдомлення;

     поштова марка - державний знак, виготовлений у встановленому законодавством порядку, що мiстить зазначення його номiнальної вартостi та назви держави Україна, який є засобом оплати послуг поштового зв'язку з пересилання листiв, поштових карток, що надаються призначеним оператором поштового зв'язку;

     поштова мережа - система поштового зв'язку, що використовується операторами поштового зв'язку з метою надання послуг поштового зв'язку;

     поштовий переказ - послуга поштового зв'язку, яка здiйснюється на виконання доручення користувача щодо пересилання та виплати адресату (перерахування на рахунок) зазначеної ним суми грошових коштiв з використанням поштової мережi;

     поштова скринька - скринька iз засобами для запобiгання несанкцiонованому доступу, встановлена у вiдведеному мiсцi i призначена для збирання вiд вiдправникiв простих поштових вiдправлень;

     поштове вiдправлення - письмова кореспонденцiя або посилка, або вiдправлення EMS, адресованi адресату (одержувачу), оформленi вiдповiдно до законодавства та прийнятi оператором поштового зв'язку до пересилання;

     поштове вiдправлення з оголошеною цiннiстю - реєстроване поштове вiдправлення, що приймається для пересилання з оцiнкою вартостi вкладення, визначеною вiдправником;

     поштовий iндекс - код поштової адреси у виглядi умовного цифрового позначення об'єктiв поштового зв'язку, у тому числi сiльських населених пунктiв, у яких вiдсутнi вiддiлення поштового зв'язку;

     поштомат - автоматизований пристрiй iз засобами для запобiгання несанкцiонованому доступу, призначений для приймання, короткострокового зберiгання, доставки та вручення поштових вiдправлень;

     призначений оператор поштового зв'язку - оператор поштового зв'язку, якого вiдповiдно до законодавства призначено для виконання зобов'язань, що випливають з актiв Всесвiтнього поштового союзу, та надання у встановленому порядку унiверсальних послуг поштового зв'язку на всiй територiї України i якому надано виключнi права на провадження певних видiв дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку;

     просте поштове вiдправлення - листи, поштовi картки, якi приймаються для пересилання без видачi розрахункового документа та доставляються/вручаються без розписки;

     пункт доступу - вiддiлення поштового зв'язку, поштовi скриньки, поштомати, за допомогою яких поштовi вiдправлення потрапляють вiд вiдправникiв до поштової мережi;

     реєстроване поштове вiдправлення - поштове вiдправлення, яке приймається для пересилання з видачею розрахункового документа, пересилається з приписуванням до супровiдних документiв та вручається одержувачу пiд розписку (шляхом проставляння письмового або електронного пiдпису) або з фiксацiєю технiчними засобами;

     розрахунковий документ - документ встановленої форми та змiсту (касовий чек, розрахункова квитанцiя тощо), що пiдтверджує надання послуг поштового зв'язку;

     унiверсальнi послуги поштового зв'язку - набiр послуг поштового зв'язку встановленого рiвня якостi, якi на постiйнiй основi надаються користувачам на всiй територiї України за доступними цiнами;

     фельд'єгерський зв'язок (урядовий фельд'єгерський зв'язок, вiдомчий фельд'єгерський зв'язок у складi Збройних Сил України) - складова частина поштового зв'язку України, призначена для приймання, обробки, перевезення та доставки (вручення) вiдправлень, що мiстять вiдомостi, якi становлять державну таємницю, та/або службову iнформацiю, окремим категорiям користувачiв;

     вiдомчий фельд'єгерський зв'язок у складi Збройних Сил України - приймання, обробка, перевезення та доставка (вручення) вiдправлень, що мiстять вiдомостi, якi становлять державну таємницю, та/або службову iнформацiю, окремим категорiям користувачiв у системi Мiнiстерства оборони України в мирний час та в особливий перiод.

     Стаття 2. Законодавство про поштовий зв'язок України

     Вiдносини у сферi надання послуг поштового зв'язку регулюються Конституцiєю України, цим Законом та iншими актами законодавства.

     Якщо мiжнародним договором України встановленi iншi правила, нiж тi, що передбаченi цим Законом, застосовуються правила мiжнародного договору.

     Дiяльнiсть у сферi надання послуг поштового зв'язку спецiального призначення, фельд'єгерського зв'язку (урядового фельд'єгерського зв'язку, вiдомчого фельд'єгерського зв'язку у складi Збройних Сил України) провадиться вiдповiдно до законодавства.

     Стаття 3. Основнi засади дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку

     Основними засадами дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку є:

     забезпечення надання послуг поштового зв'язку встановленого рiвня якостi;

     сприяння розвитку ринку послуг поштового зв'язку;

     стимулювання розвитку конкуренцiї у наданнi послуг поштового зв'язку;

     захист iнтересiв користувачiв та операторiв поштового зв'язку у сферi надання послуг поштового зв'язку;

     забезпечення доступу до унiверсальних послуг поштового зв'язку;

     забезпечення безперервностi надання унiверсальних послуг поштового зв'язку;

     забезпечення права користувачiв на таємницю iнформацiї у сферi надання послуг поштового зв'язку;

     забезпечення прав операторiв поштового зв'язку;

     забезпечення єдностi правил i норм у сферi надання послуг поштового зв'язку;

     забезпечення права на конфiденцiйнiсть поштового вiдправлення, крiм випадкiв, визначених законом;

     забезпечення рiвноправного доступу до об'єктiв i засобiв поштового зв'язку та послуг поштового зв'язку всiх користувачiв.

     Стаття 4. Мова у сферi надання послуг поштового зв'язку

     Мовою у сферi надання послуг поштового зв'язку в Українi є державна мова.

     Адреси вiдправника та адресата (одержувача) поштових вiдправлень, що пересилаються в межах України, виконуються державною мовою.

     Мiжнароднi поштовi вiдправлення та поштовi перекази обробляються iз застосуванням мов, визначених мiжнародними договорами України, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України.

     Стаття 5. Облiково-звiтний час у поштовому зв'язку

     У сферi надання послуг поштового зв'язку застосовується єдиний облiково-звiтний час - київський.

     Стаття 6. Охорона таємницi iнформацiї у сферi надання послуг поштового зв'язку

     Таємниця поштових вiдправлень, у тому числi листування та iншої письмової кореспонденцiї, гарантується Конституцiєю України.

     Оператори поштового зв'язку вживають органiзацiйно-технiчних заходiв для захисту iнформацiї згiдно iз законодавством.

     Виїмка та огляд поштових вiдправлень, одержання будь-яких довiдок щодо них забороняються, крiм випадкiв, визначених законом.

Роздiл II. ОРГАНIЗАЦIЙНI ОСНОВИ ДIЯЛЬНОСТI У СФЕРI ПОШТОВОГО ЗВ'ЯЗКУ

     Стаття 7. Державне регулювання дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку

     Державне регулювання дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку здiйснюється шляхом:

     контролю за додержанням законодавства про поштовий зв'язок;

     нормативно-правового забезпечення дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку;

     формування перелiку показникiв якостi унiверсальних послуг поштового зв'язку та встановлення їх рiвня;

     монiторингу якостi надання унiверсальних послуг поштового зв'язку;

     регулювання граничних цiн (тарифiв) на послуги поштового зв'язку з пересилання внутрiшнiх простих та реєстрованих листiв без оголошеної цiнностi (рекомендованих) масою до 50 грамiв i поштових карток;

     забезпечення розвитку конкуренцiї у сферi надання послуг поштового зв'язку;

     ведення єдиного державного реєстру операторiв поштового зв'язку.

     Стаття 8. Компетенцiя державних органiв у сферi надання послуг поштового зв'язку

     Кабiнет Мiнiстрiв України вiдповiдно до своїх повноважень забезпечує загальне регулювання дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку.

     Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку:

     здiйснює нормативно-правове регулювання у сферi надання послуг поштового зв'язку;

     затверджує порядок введення в обiг та виведення з обiгу поштових марок;

     сприяє розвитку ринку послуг поштового зв'язку;

     визначає оператора поштового зв'язку, на якого покладається виконання функцiї з пересилання вiдправлень EMS;

     визначає призначеного оператора послуг поштового зв'язку;

     встановлює державнi соцiальнi стандарти надання унiверсальних послуг поштового зв'язку;

     вирiшує в межах компетенцiї питання щодо готовностi функцiонування поштового зв'язку в умовах надзвичайних ситуацiй та надзвичайного стану;

     здiйснює спiвробiтництво з мiжнародними органiзацiями та вiдповiдними органами iнших держав;

     здiйснює iншi повноваження, передбаченi цим Законом та iншими законами України.

     Ефективнiсть функцiонування ринку послуг поштового зв'язку забезпечує Нацiональна комiсiя, що здiйснює державне регулювання у сферах електронних комунiкацiй, радiочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку, на основi збалансування iнтересiв суспiльства, операторiв та користувачiв послуг поштового зв'язку.

     Компетенцiя Нацiональної комiсiї, що здiйснює державне регулювання у сферах електронних комунiкацiй, радiочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку, та її повноваження визначаються цим Законом та iншими законами України.

     Нацiональна комiсiя, що здiйснює державне регулювання у сферах електронних комунiкацiй, радiочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку:

     встановлює порядок та форми ведення i веде єдиний державний реєстр операторiв поштового зв'язку, забезпечує функцiонування механiзму подання повiдомлень про внесення iнформацiї до єдиного державного реєстру операторiв поштового зв'язку;

     здiйснює монiторинг якостi надання послуг поштового зв'язку;

     встановлює граничнi цiни (тарифи) на послуги поштового зв'язку з пересилання внутрiшнiх простих та реєстрованих листiв без оголошеної цiнностi (рекомендованих) масою до 50 грамiв i поштових карток;

     передає до Антимонопольного комiтету України матерiали, що мiстять данi про ознаки порушення законодавства про захист економiчної конкуренцiї, а також до правоохоронних органiв матерiали, що мiстять данi про ознаки кримiнального правопорушення;

     здiйснює спiвробiтництво з вiдповiдними органами регулювання у сферi надання послуг поштового зв'язку iнших держав;

     здiйснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства у сферi надання послуг поштового зв'язку;

     взаємодiє з центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачiв, та iншими органами державної влади у випадках, передбачених законом;

     видає оператору поштового зв'язку обов'язковi для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про поштовий зв'язок;

     застосовує в межах своїх повноважень у встановленому законодавством порядку адмiнiстративно-господарськi санкцiї за порушення законодавства про поштовий зв'язок;

     звертається до суду з позовними заявами у разi порушення операторами поштового зв'язку законодавства про поштовий зв'язок;

     встановлює порядок подання та отримує вiд операторiв поштового зв'язку звiтнiсть, iнформацiю, у тому числi таку, що мiстить фiнансово-економiчнi показники, документи та матерiали, необхiднi для виконання повноважень, покладених на них цим Законом;

     розглядає звернення користувачiв послуг поштового зв'язку i приймає рiшення з питань, що належать до її компетенцiї;

     сприяє гармонiзацiї технiчних стандартiв надання унiверсальних послуг поштового зв'язку;

     затверджує форми актiв, розпорядчих документiв при здiйсненнi державного нагляду (контролю) у сферi надання послуг поштового зв'язку;

     здiйснює iншi повноваження, передбаченi цим Законом та iншими законами України.

     Стаття 9. Державний нагляд (контроль) за ринком послуг поштового зв'язку

     Державний нагляд (контроль) за ринком послуг поштового зв'язку здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi".

     Стаття 10. Цiноутворення та тарифне регулювання у сферi надання послуг поштового зв'язку

     Цiноутворення у сферi надання послуг поштового зв'язку є вiльним.

     Державному регулюванню пiдлягають послуги поштового зв'язку з пересилання внутрiшнiх простих та реєстрованих листiв без оголошеної цiнностi (рекомендованих) масою до 50 грамiв i поштових карток.

     Порядок регулювання та встановлення цiн (тарифiв) на послуги поштового зв'язку з пересилання внутрiшнiх простих та реєстрованих листiв без оголошеної цiнностi (рекомендованих) масою до 50 грамiв i поштових карток затверджується нацiональним регулятором.

     Встановлення нацiональним регулятором граничних цiн (тарифiв) на послуги поштового зв'язку з пересилання внутрiшнiх простих та реєстрованих листiв без оголошеної цiнностi (рекомендованих) масою до 50 грамiв i поштових карток базується на таких принципах:

     доступностi рiвня цiн (тарифiв) усiм користувачам на всiй територiї України;

     прозоростi i недискримiнацiйностi;

     формування цiн (тарифiв) на послуги поштового зв'язку з пересилання внутрiшнiх простих та реєстрованих листiв без оголошеної цiнностi (рекомендованих) масою до 50 грамiв i поштових карток на основi врахування витрат призначеного оператора поштового зв'язку, стимулювання до ефективного надання зазначених послуг та розвитку галузi.

     Нацiональний регулятор здiйснює формування граничних цiн (тарифiв) на послуги поштового зв'язку з пересилання внутрiшнiх простих та реєстрованих листiв без оголошеної цiнностi (рекомендованих) масою до 50 грамiв i поштових карток на основi розрахункiв цiн (тарифiв), що проводяться призначеними операторами поштового зв'язку, виходячи з обсягiв надання послуг та економiчно обґрунтованих планових витрат на їх надання, з урахуванням планового прибутку та з обов'язковим включенням iнвестицiйної складової.

     Тарифне регулювання у сферi надання послуг поштового зв'язку здiйснюється Нацiональною комiсiєю, що здiйснює державне регулювання у сферах електронних комунiкацiй, радiочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку, вiдповiдно до законодавства України i повинно стимулювати впровадження операторами новiтнiх технологiй, пiдвищення якостi надання послуг, збiльшення обсягiв i розширення номенклатури послуг.

     Стаття 11. Оцiнка вiдповiдностi у сферi надання послуг поштового зв'язку

     Оцiнка вiдповiдностi у сферi надання послуг поштового зв'язку здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi" з урахуванням стандартiв, прийнятих однiєю з європейських органiзацiй стандартизацiї на основi запиту, зробленого Європейською Комiсiєю, назву та позначення якого опублiковано в Офiцiйному вiснику Європейського Союзу.

     Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку:

     затверджує процедуру оцiнки вiдповiдностi у сферi надання послуг поштового зв'язку;

     призначає органи з оцiнки вiдповiдностi у сферi надання послуг поштового зв'язку.

     Стаття 12. Розвиток поштової мережi

     Розвиток поштової мережi здiйснюється за рахунок iнвестицiй, джерелами яких є ресурси операторiв поштового зв'язку, а також залученi або запозиченi у встановленому законодавством порядку кошти юридичних осiб i громадян України, а також кошти iноземних iнвесторiв.

     Стаття 13. Повноваження мiсцевих органiв виконавчої влади та органiв мiсцевого самоврядування у сферi надання послуг поштового зв'язку

     Мiсцевi органи виконавчої влади та органи мiсцевого самоврядування у межах своїх повноважень:

     надають допомогу операторам поштового зв'язку у розмiщеннi на вiдповiдних територiях об'єктiв поштового зв'язку;

     сприяють операторам поштового зв'язку в укладеннi договорiв оренди примiщень у житлових i нежитлових будинках з їх власниками для надання послуг поштового зв'язку;

     сприяють призначеному оператору поштового зв'язку у доставцi поштових вiдправлень до вiддалених населених пунктiв;

     повiдомляють призначеного оператора поштового зв'язку про змiну назв населених пунктiв та меж їх територiй, назв вулиць, а також присвоєння адрес об'єктам нерухомого майна.

     Перенесення чи переобладнання об'єктiв поштового зв'язку, якими користується оператор поштового зв'язку, що пов'язано з новим будiвництвом, реконструкцiєю, капiтальним ремонтом об'єктiв будiвництва, здiйснюється та фiнансується замовником таких робiт за погодженням з оператором поштового зв'язку.

     Стаття 14. Здiйснення дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку

     Суб'єкти господарювання, якi мають намiр здiйснювати господарську дiяльнiсть у сферi надання послуг поштового зв'язку, подають до нацiонального регулятора повiдомлення про початок здiйснення дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку. Внесення вiдомостей до єдиного державного реєстру операторiв поштового зв'язку здiйснюється вiдповiдно до закону за формою та змiстом, встановленими нацiональним регулятором.

     Про змiну будь-яких даних, що включенi до повiдомлення про початок здiйснення дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку, оператор поштового зв'язку зобов'язаний повiдомити нацiонального регулятора протягом 10 робочих днiв з моменту їх виникнення.

     Суб'єкти господарювання, якi мають намiр припинити здiйснення господарської дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку, подають до нацiонального регулятора повiдомлення про припинення здiйснення дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку за формою та змiстом, встановленими нацiональним регулятором.

     Вiдповiдальнiсть за достовiрнiсть i повноту вiдомостей, зазначених у повiдомленнi до нацiонального регулятора, покладається на суб'єкта господарювання, який подав таке повiдомлення.

     Нацiональний регулятор протягом 10 робочих днiв з дня подання повiдомлення згiдно iз встановленими ним формою та змiстом зобов'язаний внести вiдповiднi вiдомостi до єдиного державного реєстру операторiв поштового зв'язку, який оприлюднюється на його офiцiйному веб-сайтi.

     Оператор поштового зв'язку, вiдомостi про якого внесенi до єдиного державного реєстру операторiв поштового зв'язку, зобов'язаний щороку, не пiзнiше 31 сiчня, подавати до нацiонального регулятора повiдомлення про пiдтвердження вiдомостей про нього, внесених до єдиного державного реєстру операторiв поштового зв'язку, за формою та змiстом, встановленими нацiональним регулятором. У разi неотримання у встановлений строк повiдомлення про пiдтвердження вiдомостей про оператора поштового зв'язку нацiональний регулятор призупиняє дiю загального дозволу на провадження дiяльностi оператора поштового зв'язку та подає до суду позов про зупинення надання послуг поштового зв'язку таким суб'єктом господарювання.

     Вiдомостi, що мiстяться в єдиному державному реєстрi операторiв поштового зв'язку, є вiдкритими та загальнодоступними i пiдлягають розкриттю з урахуванням Закону України "Про захист персональних даних".

     Внесення вiдомостей до єдиного державного реєстру операторiв поштового зв'язку здiйснюється нацiональним регулятором на безоплатнiй основi. Надання вiдомостей суб'єктом господарювання для внесення до єдиного державного реєстру здiйснюється за повiдомним принципом.

     Положення цiєї статтi не поширюються на суб'єктiв господарювання, що надають кур'єрськi послуги з доставки товарiв виключно на виконання власних зобов'язань за укладеними правочинами.

     Стаття 15. Порядок надання послуг поштового зв'язку

     Оператори поштового зв'язку надають користувачам послуги поштового зв'язку вiдповiдно до законодавства та можуть провадити iншу господарську дiяльнiсть у встановленому законом порядку.

     Оператор поштового зв'язку для надання послуг поштового зв'язку може залучати мережу фiлiй та/або вiддiлень поштового зв'язку iншого оператора поштового зв'язку на договiрнiй основi. Оператори поштового зв'язку повиннi публiчно повiдомити умови доступу до власної мережi фiлiй та/або вiддiлень поштового зв'язку, дотримуючись принципiв прозоростi, об'єктивностi та недискримiнацiйностi.

     Послуги поштового зв'язку надаються на договiрнiй основi згiдно з правилами надання послуг поштового зв'язку, що затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Для задоволення державних потреб призначений оператор поштового зв'язку на договiрних засадах має право здiйснювати дiяльнiсть, пов'язану з доставкою пенсiй, державної допомоги, компенсацiй, субсидiй та iнших видiв соцiальних виплат у грошовiй формi, надавати iншi послуги вiдповiдно до законодавства.

     Стаття 16. Засади надання унiверсальних послуг поштового зв'язку

     Основними принципами надання унiверсальних послуг поштового зв'язку є:

     створення вiдкритих, недискримiнацiйних i прозорих умов доступу користувачiв до унiверсальних послуг поштового зв'язку;

     постiйне надання унiверсальних послуг поштового зв'язку визначеної якостi на всiй територiї України за доступними для користувачiв цiнами;

     забезпечення вiдповiдно до потреб користувачiв достатньої кiлькостi пунктiв доступу для надання унiверсальних послуг поштового зв'язку;

     забезпечення розвитку унiверсальних послуг поштового зв'язку залежно вiд технiчного, економiчного середовища та вiдповiдно до потреб користувачiв;

     надання користувачам, операторам поштового зв'язку достовiрної та актуальної iнформацiї щодо характеристик здiйснення унiверсальної послуги поштового зв'язку, зокрема щодо умов доступу до таких послуг, цiн (тарифiв) та рiвня державних соцiальних стандартiв надання унiверсальних послуг поштового зв'язку.

     До унiверсальних послуг поштового зв'язку належать послуги з пересилання:

     простих поштових вiдправлень, реєстрованих листiв, у тому числi з оголошеною цiннiстю, масою до 2 кiлограмiв;

     посилок без оголошеної цiнностi масою до 10 кiлограмiв;

     вiдправлень для слiпих масою до 7 кiлограмiв.

     Унiверсальнi послуги поштового зв'язку надаються призначеним оператором послуг поштового зв'язку, який визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзацiю державної полiтики у сферi надання послуг поштового зв'язку.

     Критерiї звiтностi призначеного оператора поштового зв'язку про надання унiверсальних послуг поштового зв'язку, перiодичнiсть її подання встановлюються нацiональним регулятором.

     Стаття 17. Особливостi дiяльностi призначеного оператора поштового зв'язку

     Призначений оператор поштового зв'язку визначається з урахуванням забезпечення надання всiм користувачам на всiй територiї України вiльного доступу до поштових мереж згiдно з нормативами розвитку та розмiщення у мiстах, селищах i селах мережi об'єктiв поштового зв'язку призначеного оператора поштового зв'язку, якi затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку.

     Призначений оператор поштового зв'язку має виключне право на:

     пересилання внутрiшнiх простих та реєстрованих листiв без оголошеної цiнностi (рекомендованих) масою до 50 грамiв i поштових карток;

     видання, введення в обiг та органiзацiю розповсюдження поштових марок, маркованих конвертiв i поштових карток, а також виведення їх з обiгу;

     офiцiйне видання каталогiв та фiлателiстичної продукцiї;

     розмiщення та використання поштових скриньок для збирання листiв i поштових карток на всiй територiї України вiдповiдно до нормативiв, встановлених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку;

     використання маркувальних (франкувальних) машин та укладання договорiв про їх використання;

     використання електронної марки;

     використання у своїй дiяльностi зображення Державного Герба України, у тому числi нанесення його на поштовi скриньки.

     Стаття 18. Поштовi марки

     Поштовi марки, у тому числi надрукованi на поштових конвертах i поштових картках, електроннi марки є засобом оплати послуг поштового зв'язку з пересилання листiв, поштових карток, що надаються призначеним оператором поштового зв'язку.

     Введення в обiг поштових марок, маркованих конвертiв та поштових карток, а також виведення їх з обiгу здiйснюються призначеним оператором поштового зв'язку. Реалiзацiя поштових марок здiйснюється за номiнальною вартiстю, маркованих конвертiв i поштових карток - за роздрiбною вартiстю, встановленою призначеним оператором поштового зв'язку.

     Розповсюдження поштових марок, маркованих конвертiв i поштових карток суб'єктами господарювання незалежно вiд їх органiзацiйно-правової форми та форми власностi здiйснюється в обсягах та асортиментi, визначених у договорах, укладених з призначеним оператором поштового зв'язку, за цiною не нижче номiнальної або встановленої призначеним оператором поштового зв'язку вартостi.

     Електронна марка створюється програмно-апаратними засобами призначеного оператора поштового зв'язку, облiковується на його балансi та належить йому до моменту нанесення її графiчного зображення на листи, поштовi картки споживача послуг поштового зв'язку.

     Призначений оператор поштового зв'язку видає поштовi марки, маркованi конверти i поштовi картки з використанням спецiальних елементiв захисту за тематикою i зразками, якi погоджуються з Редакцiйно-художньою радою з питань видання поштових марок, маркованих конвертiв i поштових карток в Українi, склад, функцiї, права та обов'язки якої визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку.

     Стаття 19. Забезпечення поштової безпеки операторами поштового зв'язку

     Оператори поштового зв'язку забезпечують збереженiсть поштових вiдправлень i грошових коштiв у рамках заходiв поштової безпеки.

     Примiщення, в яких здiйснюються обробка поштових вiдправлень i зберiгання грошових коштiв, оснащуються необхiдним обладнанням i засобами протипожежного захисту.

     Для охорони об'єктiв поштового зв'язку, забезпечення збереженостi поштових вiдправлень i грошових коштiв у рамках заходiв поштової безпеки оператор поштового зв'язку може мати пiдроздiли поштової безпеки.

     Пiдроздiли поштової безпеки здiйснюють заходи iз запобiгання втратам та крадiжкам поштових вiдправлень i грошових коштiв, контролюють дотримання вимог щодо вкладень, заборонених до пересилання у поштових вiдправленнях.

     Пiдроздiли поштової безпеки забезпечують безпеку об'єктiв поштового зв'язку, персоналу оператора поштового зв'язку i транспортних засобiв поштового зв'язку, а також охорону поштових вiдправлень i грошових коштiв.

     З метою захисту об'єктiв поштового зв'язку, поштових вiдправлень i грошових коштiв (у тому числi пiд час перевезення) персоналу операторiв поштового зв'язку, який пройшов спецiальну пiдготовку, надається право носiння та використання зброї, засобiв самооборони та iндивiдуального захисту. Перелiк посад працiвникiв оператора поштового зв'язку, яким надається право носiння та використання зброї, засобiв самооборони та iндивiдуального захисту, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi забезпечення охорони прав i свобод людини, iнтересiв суспiльства i держави, протидiї злочинностi, пiдтримання публiчної безпеки i порядку, а також надання полiцейських послуг.

     Стаття 20. Вкладення, забороненi до пересилання у поштових вiдправленнях, та порядок їх вилучення

     Забороняються до пересилання у поштових вiдправленнях вкладення, якi можуть становити загрозу життю чи здоров'ю людей, призводити до знищення чи псування (пошкодження) iнших поштових вiдправлень та поштового обладнання. Перелiк вкладень, заборонених до пересилання у поштових вiдправленнях, порядок їх вилучення iз поштових вiдправлень та розпорядження ними затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Перелiк небезпечних вкладень, якi можуть пересилатися у мiжнародних поштових вiдправленнях, визначається актами Всесвiтнього поштового союзу.

     Стаття 21. Персонал оператора поштового зв'язку

     До персоналу оператора поштового зв'язку належать його працiвники, якi забезпечують надання послуг поштового зв'язку.

     Персонал оператора поштового зв'язку, задiяний для обслуговування користувачiв, зобов'язаний дотримуватися загальноприйнятих правил поведiнки, культури спiлкування та етики. У разi звернення осiб з iнвалiднiстю, пенсiонерiв, представникiв iнших маломобiльних груп населення персонал оператора поштового зв'язку надає їм допомогу пiд час обслуговування в об'єктах поштового зв'язку.

     Персоналу призначеного оператора поштового зв'язку пiд час виконання службових обов'язкiв надається право носiння форменого одягу та нагрудного знака.

     Керiвник призначеного оператора поштового зв'язку та керiвники його вiдокремлених структурних пiдроздiлiв приймаються на роботу за контрактом.

     Оператор поштового зв'язку органiзовує навчання персоналу, задiяного для обслуговування користувачiв, з урахуванням потреб осiб з iнвалiднiстю.

     Стаття 22. Права та обов'язки операторiв поштового зв'язку

     Оператори поштового зв'язку незалежно вiд їх органiзацiйно-правової форми та форми власностi мають рiвнi права i виконують однаковi обов'язки вiдповiдно до законодавства з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

     Оператори поштового зв'язку зобов'язанi:

     забезпечувати вiльний доступ користувачiв до iнформацiї про надання послуг поштового зв'язку, а саме про цiни (тарифи), правила надання послуг поштового зв'язку, строки пересилання поштових вiдправлень, режим роботи об'єктiв поштового зв'язку, вкладення, забороненi до пересилання у поштових вiдправленнях, та порядок їх вилучення, вiдповiдальнiсть операторiв поштового зв'язку перед користувачами, у вiддiленнях поштового зв'язку та на своїх веб-сайтах у спосiб та формi, доступних для осiб з iнвалiднiстю;

     забезпечувати доступнiсть об'єктiв поштового зв'язку та поштових послуг для осiб з iнвалiднiстю та представникiв iнших маломобiльних груп населення;

     не допускати порушення правил добросовiсної конкуренцiї та дотримуватися вимог законодавства про захист економiчної конкуренцiї на ринку послуг поштового зв'язку;

     своєчасно подавати до нацiонального регулятора звiти, iнформацiю, документи та iншi матерiали у визначених ним обсягах, порядку i строки;

     забезпечувати таємницю поштових вiдправлень;

     сприяти проведенню оперативно-розшукових i контррозвiдувальних заходiв на об'єктах своєї поштової мережi та вживати заходiв для недопущення розголошення фактiв їх проведення;

     виконувати iншi обов'язки вiдповiдно до законодавства.

     Оператори поштового зв'язку мають право на:

     встановлення цiн (тарифiв) на послуги поштового зв'язку, якi вони надають, крiм цiн (тарифiв), якi регулюються державою;

     iнформування користувачiв про надання ними послуг поштового зв'язку через засоби масової iнформацiї;

     iншi права, визначенi законодавством.

     Стаття 23. Права та обов'язки користувачiв

     Користувачi мають рiвнi права щодо користування послугами поштового зв'язку на всiй територiї України.

     Користувачi мають право на:

     захист своїх прав;

     вибiр оператора поштового зв'язку;

     безоплатне отримання вiд оператора поштового зв'язку iнформацiї щодо порядку надання послуг, їх якостi, вартостi тощо;

     своєчасне i якiсне одержання поштових вiдправлень на адресу мiсця проживання чи мiсця роботи до запитання, з використанням абонентських поштових скриньок, абонентських поштових шаф, абонементних скриньок, поштоматiв;

     вiдшкодування матерiальної шкоди у порядку та розмiрi, встановлених законом;

     оскарження неправомiрних дiй оператора поштового зв'язку;

     одержання вiд оператора поштового зв'язку розрахункового документа за наданi послуги;

     iншi права, визначенi законодавством.

     Поштовi вiдправлення для адресатiв, якi перебувають за межами населених пунктiв, у яких розмiщенi об'єкти поштового зв'язку, вручаються таким адресатам у найближчому до них об'єктi поштового зв'язку.

     Поштове вiдправлення належить вiдправнику до моменту вручення його адресату, якщо воно не вилучено вiдповiдно до законодавства.

     Користувачi несуть вiдповiдальнiсть за збитки, завданi операторам поштового зв'язку або третiм особам внаслiдок помiщення до поштових вiдправлень вкладень, заборонених до пересилання, або неналежного упакування поштового вiдправлення, вiдповiдно до закону.

     Стаття 24. Функцiонування поштових мереж в умовах воєнного чи надзвичайного стану або надзвичайних ситуацiй

     Функцiонування поштових мереж в умовах воєнного стану та їх мобiлiзацiйна готовнiсть забезпечуються вiдповiдно до закону.

     В умовах надзвичайного чи воєнного стану за рiшенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку, та вiйськового командування вiдповiдно до закону надання послуг поштового зв'язку обмежується або зупиняється, а поштова мережа скорочується.

     Пiсля оголошення про скасування або припинення дiї надзвичайного чи воєнного стану за рiшенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку, надання послуг поштового зв'язку операторами поштового зв'язку вiдновлюється в повному обсязi.

     Лiквiдацiя наслiдкiв аварiй, пошкоджень на об'єктах поштового зв'язку внаслiдок аварiй, катастроф чи стихiйного лиха здiйснюється вiдповiдно до законодавства.

     Мiсцевi органи виконавчої влади, органи мiсцевого самоврядування в межах своїх повноважень надають операторам поштового зв'язку допомогу в лiквiдацiї наслiдкiв аварiй, катастроф, стихiйного лиха та у вiдновленнi об'єктiв поштового зв'язку.

     Стаття 25. Транспортнi засоби поштового зв'язку

     Оператори поштового зв'язку для перевезення пошти використовують власнi транспортнi засоби, а також транспортнi засоби iнших фiзичних та юридичних осiб на договiрних засадах.

     Перевезення поштових вiдправлень автомобiльним, морським, внутрiшнiм водним, залiзничним та авiацiйним транспортом здiйснюється на договiрних засадах вiдповiдно до законодавства.

     Спецiально обладнанi транспортнi засоби iз нанесеними на них розпiзнавальними знаками та кольорографiчним оформленням, якi використовуються операторами поштового зв'язку для надання послуг поштового зв'язку, є транспортними засобами спецiалiзованого призначення.

     Вимоги до транспортних засобiв спецiалiзованого призначення призначеного оператора поштового зв'язку, у тому числi щодо нанесення на них розпiзнавальних знакiв i кольорографiчного оформлення, затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку.

     Перевезення призначеним оператором поштового зв'язку поштових вiдправлень транспортними засобами спецiалiзованого призначення, перевантаження поштових вiдправлень здiйснюються у першочерговому порядку.

     Проїзд транспортних засобiв спецiалiзованого призначення призначеного оператора поштового зв'язку до об'єктiв поштового зв'язку, у тому числi розташованих при вокзалах, станцiях та портах, у пунктах пропуску через державний кордон України, здiйснюється безперешкодно, позачергово i безоплатно.

     Приймання поїздiв, у складi яких курсують спецiально обладнанi вагони для перевезення пошти, здiйснюється на платформах i колiях, на яких забезпечуються необхiднi умови для обмiну пошти.

     Стаття 26. Особливостi використання засобiв поштового зв'язку

     Абонентськi поштовi скриньки, абонементнi скриньки, абонентськi поштовi шафи виготовляються вiдповiдно до вимог внутрiшнiх нормативних документiв призначеного оператора поштового зв'язку. Поштомати виготовляються вiдповiдно до вимог внутрiшнiх нормативних документiв суб'єктiв господарювання, якi їх використовують.

     Абонентськi поштовi шафи та абонентськi поштовi скриньки використовуються виключно для вкладення простих листiв, поштових карток, адресної поштової розсилки, перiодичних друкованих видань, оформлених згiдно з вимогами законодавства, та повiдомлень про надходження простих та реєстрованих поштових вiдправлень.

     Встановлення абонентських поштових шаф та абонентських поштових скриньок у багатоквартирних житлових будинках на етапi будiвництва забезпечується замовником будiвництва. Ремонт та замiна абонентських поштових шаф та абонентських поштових скриньок у багатоквартирних житлових будинках, що експлуатуються, забезпечуються спiввласниками такого будинку або їх уповноваженим органом.

     Користувачi послуг поштового зв'язку, якi мешкають в iндивiдуальних (садибних) житлових будинках, встановлюють абонентськi поштовi скриньки та пiдтримують їх у справному станi за рахунок власних коштiв.

     Абонентськi поштовi шафи, абонентськi поштовi скриньки, поштомати встановлюються у мiсцях, зручних для доставки поштових вiдправлень.

     Невиконання вимог щодо розмiщення абонентських поштових шаф та абонентських поштових скриньок, зокрема їх вiдсутнiсть або несправний стан, звiльняє оператора поштового зв'язку вiд вiдповiдальностi за доставку адресатам поштових вiдправлень. У такому разi оператор поштового зв'язку зобов'язаний повiдомити користувачiв про вiдмову вiд доставки поштових вiдправлень.

     Поштовi скриньки, призначенi для збирання вiд вiдправникiв простих листiв i поштових карток, розмiщуються призначеним оператором поштового зв'язку вiдповiдно до нормативiв, встановлених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку, у зручних мiсцях та iз забезпеченням доступу до них осiб з iнвалiднiстю та представникiв iнших маломобiльних груп населення.

     Стаття 27. Економiчнi основи дiяльностi операторiв поштового зв'язку

     Оператори поштового зв'язку вiдповiдно до законодавства самостiйно планують свою дiяльнiсть i визначають перспективи свого розвитку, виходячи з попиту на послуги поштового зв'язку та державного замовлення таких послуг.

     Для забезпечення сталих умов роботи та розвитку власної поштової мережi оператор поштового зв'язку має право здiйснювати внутрiшньогосподарську централiзацiю, перерозподiл та використання власних ресурсiв.

     Доходи самостiйних структурних пiдроздiлiв оператора поштового зв'язку вiд господарської дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку визначаються у межах дохiдних надходжень, перерозподiлених мiж вiдокремленими пiдроздiлами.

     Стаття 28. Виконання державного замовлення послуг поштового зв'язку

     Державне замовлення послуг поштового зв'язку здiйснюється вiдповiдно до державного контракту мiж центральним органом виконавчої влади, визначеним Кабiнетом Мiнiстрiв України, та оператором поштового зв'язку.

     Стаття 29. Митний контроль та митне оформлення мiжнародних поштових вiдправлень

     Мiжнароднi поштовi вiдправлення пiд час перемiщення через митний кордон України пред'являються оператором поштового зв'язку для митного контролю у мiсцях мiжнародного поштового обмiну. Мiжнародний поштовий обмiн мають право здiйснювати у мiсцях мiжнародного поштового обмiну призначений оператор поштового зв'язку, оператори поштового зв'язку, якi на день набрання чинностi цим Законом мають код оператора у Всесвiтньому поштовому союзi, та оператори поштового зв'язку, якi отримають код оператора у Всесвiтньому поштовому союзi пiсля набрання чинностi цим Законом.

     Митнi органи мають право вилучати у встановленому законодавством порядку предмети, забороненi законом до пересилання у мiжнародних поштових вiдправленнях або якi вiдправленi з порушенням митного законодавства.

     Призначений оператор поштового зв'язку та оператори поштового зв'язку, зазначенi у частинi першiй цiєї статтi, не несуть вiдповiдальностi за ненадання чи неналежне надання послуг поштового зв'язку внаслiдок прийнятих митними органами рiшень щодо мiжнародних поштових вiдправлень пiд час здiйснення митного контролю.

     Стаття 30. Припинення дiяльностi оператора поштового зв'язку у сферi надання послуг поштового зв'язку

     Пiдставами для внесення до єдиного державного реєстру операторiв поштового зв'язку iнформацiї про припинення здiйснення господарської дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку оператором поштового зв'язку є:

     повiдомлення оператора поштового зв'язку про припинення дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку, подане до нацiонального регулятора;

     неподання оператором поштового зв'язку протягом строку, визначеного частиною шостою статтi 14 цього Закону, повiдомлення про пiдтвердження вiдомостей про нього, внесених до єдиного державного реєстру операторiв поштового зв'язку;

     вiдомостi Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань про припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, подiлу, перетворення або лiквiдацiї, якщо iнше не встановлено законом, або припинення пiдприємницької дiяльностi фiзичної особи - пiдприємця.

     Вiдомостi про припинення дiяльностi у сферi надання послуг поштового зв'язку пiдлягають внесенню до єдиного державного реєстру операторiв поштового зв'язку уповноваженими нацiональним регулятором посадовими особами у такi строки:

     з пiдстави, зазначеної в абзацi другому частини першої цiєї статтi, - протягом 10 робочих днiв з дня надходження до нацiонального регулятора вiдповiдного повiдомлення;

     з пiдстави, зазначеної в абзацi третьому частини першої цiєї статтi, - протягом трьох робочих днiв з дня набрання законної сили рiшенням суду;

     з пiдстави, зазначеної в абзацi четвертому частини першої цiєї статтi, - протягом трьох робочих днiв з дня виявлення нацiональним регулятором вiдповiдних вiдомостей у Єдиному державному реєстрi юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань.

     Iнформацiя про припинення дiяльностi оператора поштового зв'язку у день внесення до єдиного державного реєстру операторiв поштового зв'язку розмiщується на офiцiйному веб-сайтi нацiонального регулятора.

     Стаття 31. Мiжнародне спiвробiтництво

     Мiжнародне спiвробiтництво у сферi надання послуг поштового зв'язку здiйснюється вiдповiдно до законодавства та вiдповiдних мiжнародних договорiв України.

     Правовi, органiзацiйнi та фiнансовi вiдносини з мiжнародними органiзацiями поштового зв'язку, а також представництво України у мiжнародних органiзацiях поштового зв'язку, мiжнародний правовий захист iнтересiв України у питаннях поштового зв'язку в межах своїх повноважень здiйснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку.

     Призначений оператор поштового зв'язку у порядку, визначеному законодавством, забезпечує виконання рiшень, визначених актами Всесвiтнього поштового союзу. Призначений оператор поштового зв'язку та оператори поштового зв'язку, якi мають код оператора у Всесвiтньому поштовому союзi, яким пiдтверджено вiдповiдну органiзацiйну структуру та матерiально-технiчну базу щодо обмiну мiжнародною поштою, здiйснюють спiвробiтництво у сферi надання послуг поштового зв'язку з операторами поштового зв'язку та суб'єктами господарювання iноземних держав, що надають послуги поштового зв'язку, у тому числi на умовах, передбачених вiдповiдними договорами.

Роздiл III. ВIДПОВIДАЛЬНIСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРI НАДАННЯ ПОСЛУГ ПОШТОВОГО ЗВ'ЯЗКУ

     Стаття 32. Вiдповiдальнiсть операторiв поштового зв'язку перед користувачами

     За невиконання чи неналежне виконання послуг з пересилання внутрiшнiх поштових вiдправлень, доручень користувачiв щодо поштових переказiв оператори поштового зв'язку несуть перед користувачами таку вiдповiдальнiсть:

     за повну втрату реєстрованих поштових вiдправлень без оголошеної цiнностi - вiдшкодування вартостi послуги поштового зв'язку та штраф у розмiрi 100 вiдсоткiв вартостi такої послуги;

     за часткову втрату (пошкодження) реєстрованого поштового вiдправлення без оголошеної цiнностi - вiдшкодування вартостi послуги поштового зв'язку пропорцiйно до маси втраченої або пошкодженої частини вкладення шляхом дiлення розмiру цiни (тарифу) за пересилання на чисту масу вкладення та штраф у розмiрi 100 вiдсоткiв вартостi послуги поштового зв'язку;

     за повну втрату реєстрованого поштового вiдправлення з оголошеною цiннiстю - вiдшкодування збиткiв у розмiрi суми оголошеної цiнностi поштового вiдправлення, вартостi послуги поштового зв'язку та штраф у розмiрi 50 вiдсоткiв вартостi такої послуги;

     за часткову втрату (пошкодження) реєстрованого поштового вiдправлення з оголошеною цiннiстю - повернення (вiдшкодування) вартостi вкладення або його пошкодженої частини згiдно з описом, вартостi послуги поштового зв'язку та штраф у розмiрi 50 вiдсоткiв вартостi такої послуги. У разi вiдсутностi опису застосовується норма абзацу третього цiєї частини;

     за невиплату грошей за поштовим переказом, порушення строкiв пересилання поштового переказу - вiдповiдно до закону;

     за несвоєчасну доставку реєстрованих поштових вiдправлень усiх видiв - штраф у розмiрi 25 вiдсоткiв вартостi послуги поштового зв'язку;

     у разi порушення встановлених строкiв пересилання поштових вiдправлень повiтряним транспортом - вiдшкодування у розмiрi рiзницi плати за пересилання повiтряним транспортом та плати за пересилання наземним транспортом та штраф у розмiрi 25 вiдсоткiв вартостi послуги поштового зв'язку.

     Заяви та претензiї щодо випадкiв, передбачених частиною першою цiєї статтi, подаються оператору поштового зв'язку протягом шести мiсяцiв з дня подання поштового вiдправлення або поштового переказу для пересилання.

     За втрату (пошкодження) мiжнародних поштових вiдправлень i посилок оператори поштового зв'язку несуть вiдповiдальнiсть вiдповiдно до актiв Всесвiтнього поштового союзу та закону, за невиплату мiжнародних поштових переказiв - вiдповiдно до мiжнародних договорiв України, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України.

     Вартiсть попередньо оплачених користувачем послуг, що фактично не були йому наданi, вiдшкодовується користувачевi у повному обсязi на пiдставi квитанцiї чи iншого документа про оплату цих послуг.

     Спори щодо вiдшкодування завданих користувачевi фактичних збиткiв, моральної шкоди, втраченої вигоди через неналежне виконання оператором поштового зв'язку своїх зобов'язань, а також iншi спори мiж користувачем та оператором поштового зв'язку вирiшуються у судовому порядку.

     Оператор поштового зв'язку не несе вiдповiдальностi за поштовi вiдправлення, якщо:

     поштове вiдправлення пiдлягає вилученню, конфiскацiї або знищенню вiдповiдно до закону;

     втрата або пошкодження вкладення поштового вiдправлення сталися внаслiдок дiї обставин непереборної сили (землетрус, ураган, повiнь тощо);

     нестача або пошкодження вкладення поштового вiдправлення сталися внаслiдок порушення вiдправником встановлених законодавством обмежень щодо пересилання предметiв та речей;

     поштове вiдправлення (поштовий переказ) видано (виплачено) адресату пiд розписку про одержання;

     заяву про розшук поштового вiдправлення (поштового переказу) подано до об'єкта поштового зв'язку пiсля спливу шести мiсяцiв з дня приймання такого поштового вiдправлення;

     поштове вiдправлення з оголошеною цiннiстю прийнято вiд вiдправника закритим, оболонка поштового вiдправлення, печатка чи пломба вiдправника не пошкодженi, а маса поштового вiдправлення вiдповiдає масi, визначенiй пiд час його приймання до пересилання.

     У разi неможливостi вручення адресатам поштовi вiдправлення (поштовi перекази) повертаються вiдправникам, крiм випадкiв, якщо вiдправник пiд час оформлення поштового вiдправлення (поштового переказу) визначив iнший порядок розпорядження поштовим вiдправленням (поштовим переказом).

     Порядок розкриття та знищення невручених поштових вiдправлень визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi надання послуг поштового зв'язку. Порядок розпорядження грошовими коштами за невиплаченими поштовими переказами, вкладеннями з невручених поштових вiдправлень затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Стаття 33. Вiдповiдальнiсть за порушення законодавства у сферi надання послуг поштового зв'язку

     Особи, виннi у порушеннi законодавства у сферi надання послуг поштового зв'язку, несуть цивiльну, адмiнiстративну або кримiнальну вiдповiдальнiсть згiдно iз законом.

Роздiл IV. ПРИКIНЦЕВI ТА ПЕРЕХIДНI ПОЛОЖЕННЯ

     1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування, та вводиться в дiю через шiсть мiсяцiв з дня набрання ним чинностi.

     2. Визнати таким, що втратив чиннiсть, Закон України "Про поштовий зв'язок" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2002 р., N 6, ст. 39 iз наступними змiнами) через шiсть мiсяцiв з дня набрання чинностi цим Законом.

     3. Суб'єкти господарювання, якi провадять дiяльнiсть з надання послуг поштового зв'язку, у разi невiдповiдностi або вiдсутностi вiдомостей про їх дiяльнiсть у єдиному державному реєстрi операторiв поштового зв'язку протягом шести мiсяцiв з дня набрання чинностi цим Законом зобов'язанi подати до нацiонального регулятора повiдомлення у порядку, передбаченому статтею 14 цього Закону.

     4. Кабiнету Мiнiстрiв України протягом шести мiсяцiв з дня опублiкування цього Закону:

     забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, необхiдних для реалiзацiї цього Закону;

     привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;

     забезпечити прийняття та приведення мiнiстерствами, iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.

     5. Кабiнету Мiнiстрiв України у 2023 роцi поiнформувати Верховну Раду України про стан виконання цього Закону.

Президент України В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ

м. Київ
3 листопада 2022 року
N 2722-IX

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.