ЗАКОН УКРАЇНИ

Про стимулювання розвитку сiльського господарства на перiод 2001 - 2004 рокiв

     Цей Закон визначає основнi засади державної полiтики на перiод реформування сiльського господарства протягом 2001 - 2004 рокiв як прiоритетної галузi народного господарства.

Роздiл I. ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ

     Стаття 1. Визначення термiнiв

     У цьому Законi термiни вживаються у такому значеннi:

     галузевi нормативнi витрати - сума витрат суб'єктiв господарювання в процесi виробництва та реалiзацiї сiльськогосподарської продукцiї, визначена на основi суспiльно необхiдних по галузi нормативних витрат, продуктивностi землi i тварин;

     заставна цiна (цiна пiдтримки) - гарантована державою цiна продукцiї, яка вiдшкодовує середньогалузевi нормативнi витрати та забезпечує мiнiмальний прибуток, достатнiй для вiдтворення виробництва;

     знижена кредитна ставка - ставка, яка застосовується при наданнi кредитiв сiльськогосподарським пiдприємствам у режимi спецiального кредитування;

     компенсацiя кредитних ставок - вiдшкодування державою частини вартостi кредитiв, одержаних сiльськогосподарськими товаровиробниками за комерцiйними ставками згiдно з договорами;

     кредитне забезпечення сiльського господарства - система заходiв держави, спрямованих на задоволення потреб сiльськогосподарських товаровиробникiв у кредитних ресурсах у визначений перiод;

     норма прибутку - показник, що характеризує вiдношення прибутку до середньорiчної вартостi основних та оборотних засобiв, включаючи вартiсть землi;

     продукцiя сiльського господарства (сiльськогосподарська продукцiя) - продукцiя, що виробляється в сiльському господарствi та вiдповiдає кодам 01.11 - 01.42 та 05.00.1 - 05.00.42 Державного класифiкатора продукцiї та послуг ДК 016-97;

     режим спецiального кредитування - система заходiв держави, спрямованих на кредитне забезпечення сiльськогосподарських пiдприємств з урахуванням специфiки їх виробничо-фiнансової дiяльностi;

     сiльське господарство (сiльськогосподарське виробництво) - вид господарської дiяльностi з виробництва продукцiї, яка пов'язана з бiологiчними процесами її вирощування, призначеної для споживання в сирому i переробленому виглядi та для використання на нехарчовi цiлi;

     сiльськогосподарський товаровиробник - фiзична або юридична особа, яка займається виробництвом сiльськогосподарської продукцiї, переробкою власновиробленої сiльськогосподарської продукцiї та її реалiзацiєю;

     сiльськогосподарське пiдприємство (включаючи селянське (фермерське), рибальське та рибницьке господарства) - юридична особа, основним видом дiяльностi якої є вирощування та переробка сiльськогосподарської продукцiї, виручка вiд реалiзацiї якої становить не менше 50 вiдсоткiв загальної суми виручки.

     Стаття 2. Основнi засади взаємодiї органiв державного управлiння та сiльськогосподарських товаровиробникiв

     Прiоритетний розвиток сiльського господарства забезпечується шляхом:

     пiдтримання стабiльної законодавчої та нормативно-правової бази з метою забезпечення передбачуваних умов розвитку пiдприємництва в сiльському господарствi;

     невтручання органiв виконавчої влади у вибiр форм господарювання та господарську дiяльнiсть суб'єктiв пiдприємництва, крiм випадкiв, передбачених законами;

     стимулювання розвитку приватного пiдприємництва;

     забезпечення суб'єктам господарювання захисту прав власностi на землю, майно та результати своєї працi;

     державної пiдтримки наукових дослiджень по створенню та впровадженню нових екологiчно чистих ресурсозберiгаючих технологiй вирощування, поглибленої переробки сiльськогосподарської сировини та виготовлення з неї конкурентоздатної вiтчизняної продукцiї;

     проведення закупок сiльськогосподарської продукцiї до державних ресурсiв;

     пiдтримки сiльськогосподарських товаровиробникiв, iнфраструктури аграрного ринку, виробництва стратегiчно важливих видiв сiльськогосподарської продукцiї, спрямованих на забезпечення продовольчої безпеки держави;

     формування цiнового, податкового i кредитного механiзмiв з урахуванням специфiки сiльського господарства як галузi з сезонним характером виробництва, уповiльненим оборотом капiталу i низькою нормою прибутку;

     дотування виробництва продукцiї тваринництва, рибництва та рибальства, льону;

     сприяння розширенню вiтчизняної сировинної бази для виробництва тютюнових виробiв, а саме введенням обов'язкового використання вирощеної i ферментованої в Українi тютюнової сировини у вiтчизняних сигаретах нелiцензованих марок, захищених знаком для товарiв України;

     поєднання обов'язкового i добровiльного страхування;

     створення умов для забезпечення кредитами сiльськогосподарських товаровиробникiв з урахуванням сезонностi виробництва;

     сприяння розвитку мережi дорадчих сiльськогосподарських служб i системи монiторингу аграрного ринку.

Роздiл II. ЦIНОУТВОРЕННЯ ТА ПIДТРИМКА ДОХОДIВ У СIЛЬСЬКОМУ ГОСПОДАРСТВI

     Стаття 3. Цiнова полiтика i пiдтримка доходiв виробникiв сiльськогосподарської продукцiї

     Цiнова полiтика в сiльському господарствi здiйснюється на основi вiльного цiноутворення у поєднаннi з державним регулюванням та пiдтримкою доходiв сiльськогосподарських товаровиробникiв та антимонопольним контролем за цiнами на продукцiю сiльського господарства та матерiально-технiчнi ресурси (послуги), що ним споживаються.

     Для сiльськогосподарських товаровиробникiв, переробних, постачальницьких, обслуговуючих та iнших пiдприємств i органiзацiй цiни на товари, роботи та послуги формуються виходячи з попиту i пропозицiї з урахуванням державної пiдтримки на основi галузевих нормативних витрат i норми прибутку в середньому по народному господарству.

     Цiнова полiтика та пiдтримка доходiв сiльськогосподарських товаровиробникiв спрямовуються на забезпечення вiдтворення виробництва сiльськогосподарської продукцiї на основi запровадження заставних цiн (цiн пiдтримки), регулювання доходiв через систему державних дотацiй та субсидiй.

     Кабiнетом Мiнiстрiв України щорiчно з 2001 року встановлюється граничний рiвень цiн (тарифiв) на електроенергiю, газ i нафтопродукти вiтчизняного виробництва, що споживаються сiльськогосподарськими пiдприємствами.

     Держава створює систему монiторингу цiн на сiльськогосподарську продукцiю та матерiально-технiчнi ресурси (послуги), що використовуються в сiльському господарствi.

Роздiл III. ПОДАТКОВА ТА БЮДЖЕТНА ПОЛIТИКА

     Стаття 4. Оподаткування сiльськогосподарських товаровиробникiв

     На перiод дiї цього Закону не вносяться змiни в законодавство, що можуть спричинити збiльшення податкового навантаження на сiльськогосподарських товаровиробникiв.

     При впровадженнi результатiв наукових дослiджень звiльняється вiд оподаткування фiнансування наукових розробок для сiльськогосподарського товаровиробництва.

     Стаття 5. Оподаткування експортно-iмпортних операцiй

     Звiльняються вiд сплати ввiзного мита, оподаткування податком на додану вартiсть комплектуючi вироби та запаснi частини до сiльськогосподарської технiки.

     Не застосовується стягнення мита та iнших податкiв при ввезеннi на митну територiю України комплектуючих виробiв та запасних частин до сiльськогосподарської технiки, засобiв захисту рослин i тварин, якi не виробляються в Українi, а також при сезонному ввезеннi (з 1 лютого по 1 жовтня) дизельного палива.

     Стаття 6. Фiксований сiльськогосподарський податок

     На перiод до 1 сiчня 2004 року сiльськогосподарськi пiдприємства сплачують фiксований сiльськогосподарський податок вiдповiдно до Закону України "Про фiксований сiльськогосподарський податок".

     Стаття 7. Податок на додану вартiсть

     Встановити, що до 1 сiчня 2004 року податок на додану вартiсть при реалiзацiї сiльськогосподарської продукцiї залишається в розпорядженнi сiльськогосподарських пiдприємств i використовується для поповнення основних та оборотних засобiв.

     До 1 сiчня 2004 року сума податку на додану вартiсть, що повинна сплачуватися до бюджету переробними пiдприємствами усiх форм власностi за реалiзованi ними молоко та молочну продукцiю, м'ясо та м'ясопродукти, у повному обсязi спрямовується виключно для виплати дотацiй сiльськогосподарським товаровиробникам за проданi ними переробним пiдприємствам м'ясо в живiй вазi та молоко.

     Стаття 8. Збiр на розвиток виноградарства, садiвництва i хмелярства

     На перiод до 1 сiчня 2004 року збiр на розвиток виноградарства, садiвництва i хмелярства сплачується вiдповiдно до Закону України "Про збiр на розвиток виноградарства, садiвництва i хмелярства".

     Стаття 9. Строки виникнення податкових зобов'язань

     Для пiдприємств, що здiйснюють поставки матерiально-технiчних ресурсiв та надають послуги сiльськогосподарським товаровиробникам усiх форм власностi, та для сiльськогосподарських товаровиробникiв, що здiйснюють реалiзацiю власної сiльськогосподарської продукцiї та продуктiв її переробки, датою виникнення податкових зобов'язань з продажу товарiв (робiт, послуг) є дата зарахування коштiв вiд покупця продукцiї (робiт, послуг) на банкiвський рахунок платника податкiв; у разi розрахункiв у натуральнiй формi - дата оприбуткування платником податкiв продукцiї (робiт, послуг), отриманої в рахунок оплати за поставленi (реалiзованi) товари (роботи, послуги).

     Стаття 10. Використання коштiв Державного бюджету України на розвиток сiльського господарства

     Частка видаткiв Державного бюджету України на фiнансування розвитку сiльського господарства має бути не меншою 5 вiдсоткiв видаткiв бюджету.

     Статтi видаткiв Державного бюджету України щодо фiнансування сiльського господарства формує безпосередньо Мiнiстерство аграрної полiтики України виходячи iз загальних обсягiв бюджетних асигнувань на галузь.

Роздiл IV. ОСОБЛИВОСТI КРЕДИТНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СIЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА

     Стаття 11. Особливостi кредитування сiльськогосподарських товаровиробникiв

     Кредитування сiльськогосподарських товаровиробникiв здiйснюється

     в поєднаннi загальноприйнятого порядку надання кредитiв зi спецiальним режимом кредитування, який враховує особливостi ведення сiльськогосподарського виробництва та умови проведення економiчних i земельної реформ на селi.

     Стаття 12. Державна пiдтримка кредитного забезпечення сiльського господарства

     Державна пiдтримка здiйснюється на основi механiзму кредитного забезпечення сiльського господарства, який розробляється Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Складовими механiзму кредитного забезпечення сiльського господарства є:

     визначення обсягiв кредитiв за рахунок державних ресурсiв, якi спрямовуються на розвиток сiльського господарства;

     створення iнфраструктури фiнансово-кредитного забезпечення сiльського господарства;

     режим спецiального кредитування, який передбачає за рахунок Державного бюджету України компенсацiю ставки за кредитами в розмiрi не менше 50 вiдсоткiв облiкової ставки, встановленої Нацiональним банком України.

     Стаття 13. Порядок надання та облiку кредитiв, наданих у режимi спецiального кредитування

     Для надання та облiку коротко-, середньо- та довгострокових банкiвських кредитiв, наданих у режимi спецiального кредитування, банки вiдкривають окремi кредитнi рахунки. Для здiйснення середньота довгострокового кредитування можуть вiдкриватися спецiальнi кредитнi лiнiї.

     Кредитування здiйснюється в напрямах, визначених Кабiнетом Мiнiстрiв України, через безпосереднє спрямування банками коштiв на оплату розрахунково-платiжних документiв, поданих позичальниками до сплати.

     Авансування виробництва сiльськогосподарської продукцiї для державних потреб здiйснюється шляхом перерахування видiлених для цього коштiв Державного бюджету України на окремi кредитнi рахунки позичальникiв. Авансування оформляється спецiальним договором, який передбачає гарантiї поставки продукцiї.

     Стаття 14. Звернення стягнення на земельнi дiлянки за претензiями кредиторiв

     Звернення стягнення за претензiями кредиторiв на земельну дiлянку, що належить громадяниновi на правi приватної власностi, а також на земельну частку (пай) не допускається, крiм випадкiв, коли вони є об'єктом застави.

Роздiл V. СТРАХУВАННЯ РИЗИКIВ СIЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ВИРОБНИЦТВА

     Стаття 15. Вiдносини у сферi страхування ризикiв у сiльському господарствi

     Обов'язкове страхування врожаю сiльськогосподарських культур i багаторiчних насаджень здiйснюється державними сiльськогосподарськими пiдприємствами, а стосовно врожаю зернових культур i цукрових бурякiв - сiльськогосподарськими пiдприємствами всiх форм власностi.

     Частково страховi платежi по обов'язковому страхуванню врожаю сiльськогосподарських культур та багаторiчних насаджень компенсуються за рахунок Державного бюджету України у розмiрi не менше 50 вiдсоткiв витрат, понесених сiльськогосподарськими пiдприємствами.

Роздiл VI. МIЖНАРОДНI ДОГОВОРИ

     Стаття 16. Мiжнароднi договори

     Якщо мiжнародним договором України, згода на обов'язковiсть якого надана Верховною Радою України, встановлено iншi правила, нiж тi, що мiстяться у цьому Законi, то застосовуються правила мiжнародного договору.

Роздiл VII. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИКОНАННЯ ЗАКОНУ

     Стаття 17. Обов'язковiсть урахування положень цього Закону при розробцi i прийняттi законодавчих та iнших нормативно-правових актiв

     Положення Закону України "Про стимулювання розвитку сiльського господарства на перiод 2001 - 2004 рокiв" є обов'язковими при розробленнi i прийняттi законодавчих та iнших нормативно-правових актiв.

Роздiл VIII. ПРИКIНЦЕВI ПОЛОЖЕННЯ

     1. Цей Закон набирає чинностi з дня його опублiкування.

     2. Дiя цього Закону поширюється на правовiдносини, якi виникли пiсля набрання чинностi цим Законом.

     3. Визнати таким, що втратив чиннiсть, абзац другий пункту 1 роздiлу VII "Прикiнцевi положення" Закону України "Про вiдновлення платоспроможностi боржника або визнання його банкрутом" з дня набрання чинностi цим Законом.

     4. Кабiнету Мiнiстрiв України:

     у тримiсячний термiн з дня набрання чинностi цим Законом внести на розгляд Верховної Ради України пропозицiї щодо приведення законiв України у вiдповiднiсть iз цим Законом та прийняти нормативно-правовi акти, спрямованi на його виконання, привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом, забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади України їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом;

     до 1 березня 2001 року разом з Нацiональним банком України розробити проект Закону України про особливостi кредитування сiльського господарства;

     подати у 2002 роцi на розгляд Верховної Ради України пакет проектiв законодавчих актiв України щодо подальшого розвитку сiльського господарства;

     розробити у 2001 роцi для агропромислового комплексу України положення про визначення нормативних витрат, встановлення заставних цiн та порядок цiноутворення з урахуванням норми прибутку;

     запровадити механiзм, яким передбачити збiльшення видаткiв державного бюджету на дотацiю сiльськогосподарських товаровиробникiв пропорцiйно пiдвищенню податкового тиску на них у разi внесення змiн до дiючої системи оподаткування;

     у тримiсячний термiн з дня набрання чинностi цим Законом внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змiн до Закону України "Про плату за землю" щодо встановлення єдиного порядку сплати земельного податку власниками землi та землекористувачами;

     встановити, починаючи з 1 сiчня 2001 року, для пiдприємств - виробникiв тютюнової продукцiї кiлькiсний вмiст ферментованого тютюну, вирощеного в Українi, диференцiйований за роками до рiчної потреби пiдприємств з урахуванням досягнення 10 вiдсоткiв у 2004 роцi;

     внести змiни до Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть" у частинi пiльгового оподаткування щодо частки прибутку банкiв пропорцiйно питомiй вазi ресурсiв, спрямованих ними в сiльське господарство, у загальному обсязi.

Президент України Л. КУЧМА
м. Київ
18 сiчня 2001 року
N 2238-III
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.