Міжнародні торгові правила ІНКОТЕРМС та їх застосування в митній справі
ІНКОТЕРМС (англ. International Commercial Terms) - це міжнародні правила, визнані урядовими органами, юридичними компаніями та комерсантами по всьому світу як тлумачення найбільш застосовних в міжнародній торгівлі термінів.
Міжнародні торгові терміни - це стандартні умови договору міжнародної купівлі-продажу. Ці умови визначають обов'язки сторін, що беруть участь у міжнародній торгівлі, а також регламентують момент передачі права власності на товар, і відповідно, відповідальність за зіпсований у дорозі товар, неправильне оформлення документів на вантаж тощо.
ІНКОТЕРМС регулюють ряд найбільш важливих питань, пов'язаних з організацією доставки товару до місця призначення, будь-який базис поставки регулює три ключових «транспортних» питання, без яких доставка товару до місця призначення не може бути здійснена, а саме:
Розподіл між продавцем і покупцем транспортних витрат по доставці товару, тобто визначення, які витрати і до якого моменту несе продавець, і які, починаючи з якого моменту, - покупець.
Момент переходу від продавця до покупця ризиків пошкодження, втрати або випадкової загибелі вантажу.
Дата поставки товару, тобто визначення моменту фактичної передачі продавцем товару в розпорядження покупця або його представника - наприклад, транспортної організації - і, відповідно, виконання або невиконання першим своїх зобов'язань щодо строків поставки.
Ідея, яка вперше була розроблена Міжнародною торговельною палатою (далі – МТП) в 1921 році і втілена в життя з виходом правил ІНКОТЕРМС у 1936 році, поклала початок тривалої і насиченої подіями історії правил ІНКОТЕРМС.
Комітет з торговельних термінів за підтримки національних комітетів МТП в 1923 році розробив перші шість правил: FOB, FAS, FOT, FOR, CIF та C&F, які стали попередниками майбутніх правил ІНКОТЕРМС. МТП створила і впровадила стандартні торговельні правила ІНКОТЕРМС, які стали важливим кроком до єдиного їх застосування в різних торгових і правових системах світу.
З 1936 року правила ІНКОТЕРМС періодично переглядалися для того, щоб відповідати змінам, які відбуваються у світовій торгівлі і відображати сучасну практику здійснення компаніями угод купівлі-продажу. Поправки і доповнення до правил ІНКОТЕРМС були пізніше зроблені в 1953, 1967, 1976, 1980, 1990, 2000 роках.
16 вересня 2010 року МТП оголосила про випуск нової редакції по використанню національних і міжнародних торгових термінів.
Правила ІНКОТЕРМС 2010 відображають сучасні тенденції і зміни у сфері міжнародної та внутрішньої торгівлі за попередні 10 років.
Структура «ІНКОТЕРМС-2010» та його відмінність від «ІНКОТЕРМС-2000»
Сфера дії ІНКОТЕРМС 2010 поширюється на права та обов'язки сторін по договору купівлі-продажу в частині поставки товарів (умови поставки товарів).
Кожний термін ІНКОТЕРМС 2010 являє собою абревіатуру з трьох букв.
Нове видання ІНКОТЕРМС 2010 найбільш повно і точно відображає в собі торгову практику останнього десятиліття і містить ряд нововведень в порівнянні з ІНКОТЕРМС 2000, а саме:
1. Загальну кількість термінів скорочено з 13 до 11. Зникли 4 (DAF, DES, DEQ і DDU) і вводяться дві нові умови поставки (DAP – Поставка в місці (Delivered at Place) та DAT - Поставка на терміналі (Delivered at Terminal).
Причина прийняття рішення про зниження кількості умов було обумовлено тим, що трейдери часто вибирали невірні або заплутані умови, що вели до суперечливих або неясних контрактів.
2. Нова структура правил ІНКОТЕРМС включає 2 групи термінів:
- терміни, що використовуються при перевезенні будь-яким видом чи видами транспорту (EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP);
- терміни, що використовуються при морському та внутрішньому водному транспорті (FAS, FOB, CFR, CIF).
Правила ІНКОТЕРМС 2010 для будь-якого виду чи видів транспорту включає в себе сім правил, які можуть бути використані незалежно від обраного виду транспорту і незалежно від того, один або більше ніж один вид транспорту використовується для перевезення. Їх можна використовувати навіть при відсутності морського виду перевезення. Важливо пам'ятати, що ці правила можуть бути використані в тих випадках, коли судно використовується для частини перевезення.
Правила ІНКОТЕРМС 2010 для морського та внутрішнього водного транспорту використовуються коли пунктом відправлення і місцем, до якого здійснюється перевезення товару покупцеві, є порти.
У ІНКОТЕРМС 2000 було 4 групи:
- E - відправлення;
- F - основне перевезення не оплачене;
- C - основне перевезення оплачене;
- D - прибуття.
3.Адаптовані правила. Правила ІНКОТЕРМС-2010 працюють як для міжнародних, так і для внутрішніх поставок. Це вказано на титульній сторінці офіційного видання ІНКОТЕРМС. Для торгових організацій і блоків (наприклад ЄС), де кордони формально відсутні нові правила і умови стали простішими для використання.
4. Терміни ІНКОТЕРМС-2010 поділяються на 4 категорії:
- Категорія Е (Відправлення) - зобов'язання продавця мінімальні і обмежуються наданням товару у розпорядження покупця;
- Категорія F (Основне перевезення не оплачено) - зобов'язання продавця обмежуються відправкою товару, основне перевезення ним не оплачене;
- Категорія С (Основне перевезення оплачено) - продавець організовує і оплачує перевезення без взяття на себе пов'язаних з ним ризиків;
- Категорія D (Прибуття) - витрати і ризики продавця максимальні, так як він зобов'язаний надати товари у розпорядження покупця в зазначеному місці призначення (забезпечити прибуття).
Терміни ІНКОТЕРМС-2010:
1. Категорія Е - «Відправлення» - EXW -
EX Works (…named place)
Франко-завод (…назва місця)
2. Категорія F - «Основне перевезення не оплачено» - FCA -
Free Carrier (…named place)
Франко-перевізник (…назва місця)
3. Категорія F - «Основне перевезення не оплачено» - FAS -
Free Alongside Ship
(…named port of shipment)
Франко-вздовж борту судна
(…назва порту відвантаження)
4. Категорія F - «Основне перевезення не оплачено» - FOB -
Free On Board
(…named port of shipment)
Франко-борт
(…назва порту відвантаження)
5. Категорія C - «Основне перевезення оплачено» - CFR -
Cost and Freight
(…named port of destination)
Вартість і фрахт
(…назва порту призначення)
6. Категорія C - «Основне перевезення оплачено» - CIF -
Cost, Insurance and Freight
(…named port of destination)
Вартість, страхування і фрахт
(…назва порту призначення)
7. Категорія C - «Основне перевезення оплачено» - CPT -
Carriage Paid to
(…named place of destination)
Фрахт/перевезення оплачено до…
(…назва місця призначення)
8. Категорія C - «Основне перевезення оплачено» - CIP -
Carriage and Insurance Paid to
(…named place of destination)
Фрахт/перевезення та страхування
оплачено до…
(…назва місця призначення)
9. Категорія D - «Основне перевезення оплачено» - DAT -
Delivered At Terminal
(…named terminal of destination)
Поставка на терміналі
(…назва терміналу)
10. Категорія D - «Основне перевезення оплачено» -DAP -
Delivered At Place
(…named place of destination)
Поставка в місці
(…назва місця призначення)
11. Категорія D - «Основне перевезення оплачено» - DDP -
Delivered Duty Paid
(…named place of destination)
Поставка зі сплатою мита
(…назва місця призначення)
Застосування міжнародних торгових правил ІНКОТЕРМС в митній справі.
Терміни «ІНКОТЕРМС» та «умови поставок» визначаються, як базисні при обчисленні витрат, зокрема передбачених ч.10 ст. 58 МКУ, а саме:
5) витрати на транспортування оцінюваних товарів до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України;
6) витрати на навантаження, вивантаження та обробку оцінюваних товарів, пов’язані з їх транспортуванням до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України;
7) витрати на страхування цих товарів.
При цьому, у разі не включення до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті витрат на транспортування, відповідно до умов поставки товару (витрат на транспортування, навантаження, вивантаження та обробку оцінюваних товарі, пов’язаних з їх транспортуванням до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України та витрати на страхування оцінюваних товарів) такі витрати при визначенні і декларуванні митної вартості мають додаватись до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті. Розрахунки цих витрат наводяться декларантом у декларації митної вартості ДМВ (за умови, що митна вартість партії товару перевищує 5000 ЕВРО)
Література:
1. Указ Президента України від 19.05.11 р. №589/2011 «Про визнання такими, що втратили чинність Указів Президента України від 04.10.94 р. №567 і від 01.07.95 р. №505».
2. Господарський кодекс України (п. 4 ст. 265).
3. Закон України від 16 квітня 1991 року N 959-XII «Про зовнішньоекономічну діяльність».
4. Закон України від 05.07.12 р. №5060-VІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення умов поставок».
5. Закон України від 01.07.04 р. № 1955-IV «Про транспортно-експедиторську діяльність» (ч. 3 ст.)
6. Видання Міжнародної торгової палати №560 «Офіційні правила тлумачення торговельних термінів ІНКОТЕРМС» (редакція 2000 року).
7. Офіційний сайт ІНКОТЕРМС-2010 в Україні http://incoterms.zed.ua/
8. Википедия. http://ru.wikipedia.org/wiki/Инкотермс.